Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2008, 22:03
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Juist, ik doelde op een of andere vorm van financiering daar ik geen werk heb, en studeren flink veel kost.
Van de 21+ toets ben ik op de hoogte. Waar ik tegenaan loop zijn een aantal vakken als geschiedenis en wiskunde A, die ik totaal niet bezit maar die je wel moet hebben. De cursussen die her en der gegeven worden kosten ook flink wat. Er zijn zat mogelijkheden, maar wat ik eigenlijk zoek zijn ervaringsdeksundigen en goed advies. Zou ik bijv ook zelf een wiskunde A of B boek kunnen aanschaffen en dat in me eentje gaan zitten doorwerken. is dat een goed idee, of erg moeilijk zonder begeleiding?
Er zijn zoveel vragen dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen.
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Advertentie
Oud 27-06-2008, 07:40
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Inschrijven via Studielink, moet dat altijd? De VU, waar ik mijn master ga doen, staat tussen de deelnemende instellingen maar op de site staat dat ik een inschrijfpakket krijg toegestuurd en zeggen ze niks over Studielink...

Het is helemaal nieuw voor mij vandaar....
Oud 27-06-2008, 08:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Juist, ik doelde op een of andere vorm van financiering daar ik geen werk heb, en studeren flink veel kost.
Van de 21+ toets ben ik op de hoogte. Waar ik tegenaan loop zijn een aantal vakken als geschiedenis en wiskunde A, die ik totaal niet bezit maar die je wel moet hebben. De cursussen die her en der gegeven worden kosten ook flink wat. Er zijn zat mogelijkheden, maar wat ik eigenlijk zoek zijn ervaringsdeksundigen en goed advies. Zou ik bijv ook zelf een wiskunde A of B boek kunnen aanschaffen en dat in me eentje gaan zitten doorwerken. is dat een goed idee, of erg moeilijk zonder begeleiding?
Er zijn zoveel vragen dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen.

Een studie wordt nooit vergoed, ook bij jonge studenten niet. We krijgen wel studiefinanciering, maar dat is slechts 2/3 van het collegegeld wat betaald moet worden. En dan hebben we nog geen boeken.
Werk heb je niet, maar kun je wel zoeken. Fulltime studies zijn soms lang niet zo fulltime als gezegd wordt.
En juist als je 30 bent gaat men er van uit dat je de mogelijkheid hebt gehad om te werken en dat je het dus zelf kunt financieren, vandaar ook het hogere collegegeld. Ik zou zeggen; ga eerst een jaar werken zodat je geld spaart en ga dan een cursus doen en vervolgens studeren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-06-2008, 08:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Inschrijven via Studielink, moet dat altijd? De VU, waar ik mijn master ga doen, staat tussen de deelnemende instellingen maar op de site staat dat ik een inschrijfpakket krijg toegestuurd en zeggen ze niks over Studielink...

Het is helemaal nieuw voor mij vandaar....
Als je een inschrijfpakket krijgt toegestuurd hoef je je niet via Studielink in te schrijven voor zover ik weet. Ik heb het dit jaar ook weer gewoon met die normale papieren gedaan
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-06-2008, 09:18
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Citaat:
Als je een inschrijfpakket krijgt toegestuurd hoef je je niet via Studielink in te schrijven voor zover ik weet. Ik heb het dit jaar ook weer gewoon met die normale papieren gedaan
Ok. De site van de IB groep deed het vanmorgen niet maar heb daar inmiddels ook kunnen kijken/zoeken en daar staat dat het inschrijven voor een master altijd via Studielink moet Ik heb maar een vraag gesteld hoe het nou precies zit.

Ik heb zelf al wat rondgekeken op sites van andere Universiteiten hoe het daar genoemd staat en daar staat vaak dat het niet via studielink hoeft als je van een andere universiteit komt omdat je je dan rechtstreeks bij de universiteit aanmeldt. Beetje raar dat de IB groep beweert dat het altijd moet als universiteiten er niet naar verwijzen of nadrukkelijk zeggen dat het niet hoeft in bepaalde gevallen.

Antwoord van de IB groep maar afwachten....
(en of ik mijn bachelor dit jaar afrond )
Oud 27-06-2008, 20:32
scottyboyjanse
scottyboyjanse is offline
Ik snap het echt niet meer hoor. Ik ben 17 april 18 geworden en heb sinds kort halverwege juni mijn studifi aangevraagd, maar dat deed ik bewust zo laat omdat ik niet wist naar welke opleiding ik zou gaan. Nu ben ik echt super benieuwd naar de OV wanneer krijg ik die nou en HOE, want ik neem aan als je studifi hebt aangevraagd, vraag je automatisch je OV aan toch? Ik snap er echt nix meer van, hopelijk kan iemand me het uitleggen alvast bedankt.
Oud 28-06-2008, 02:51
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Hoeveel kost een gemiddelde studie ongeveer? 10.000? 20.000?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Oud 28-06-2008, 07:46
Verwijderd
Citaat:
Hoeveel kost een gemiddelde studie ongeveer? 10.000? 20.000?

Ik begin nu te twijfelen: als ik het boekje van de RuG goed begrijp hoef je alleen de volledige opleiding zelf te betalen als je een student bent van buiten de EER.
Dat zou betekenen dat je het instellingscollegegeld moet betalen, bij de RuG is dat ruim 2000 euro.

Maar waarom neem je niet even contact op met een onderwijsinstelling? Die kunnen je zekerheid geven.
Oud 28-06-2008, 08:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hoeveel kost een gemiddelde studie ongeveer? 10.000? 20.000?
Collegegeld is bijna 2100,- per jaar.
Komt nog boekengeld bij. Dat verschilt per opleiding, maar iets van 750,- per jaar is wel reëel voor de meeste studies, denk ik (vaak het eerste jaar wat meer boeken, het laatste jaar wat minder).

Voor MBO zijn weer andere prijzen geloof ik.
En je kan ook nog kijken of je de studie deeltijd wil doen, dan gelden ook weer andere bedragen en kun je er naast werken.

@scottyboyjanse: normaliter krijg je je OV eind augustus en die is dan geldig vanaf 1 september. Omdat je hem pas laat aangevraagd hebt, zou het eventueel 1 oktober kunnen worden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 28-06-2008, 15:26
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
En voor mensen zoals mij zijn er geen gratis OV mogelijkheden meer denk'?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Oud 28-06-2008, 18:34
Verwijderd
Dat denk ik niet nee...

en het is mensen zoals ik
Oud 30-06-2008, 11:46
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik kom er niet helemaal uit: dit jaar (2007-2008) is mijn laatste studiejaar: daarna heb ik geen recht meer op stufi of m'n OV. Nu kom ik er maar niet uit wanneer ik mijn OV in moet leveren. Ik ga vertragen, maar weet dat ik dan niet klakkeloos m'n OV mag houden tot wanneer ik afgestudeerd ben. Iemand?
Oud 30-06-2008, 11:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik kom er niet helemaal uit: dit jaar (2007-2008) is mijn laatste studiejaar: daarna heb ik geen recht meer op stufi of m'n OV. Nu kom ik er maar niet uit wanneer ik mijn OV in moet leveren. Ik ga vertragen, maar weet dat ik dan niet klakkeloos m'n OV mag houden tot wanneer ik afgestudeerd ben. Iemand?
Als je nog doorgaat met je studie, maar geen recht meer hebt op stufi, kun je nog wel een lening (die je op nul zet) aanvragen, dan mag je je OV (kostenloos als je je studie afrondt binnen 10 jaar) houden.
Oud 30-06-2008, 11:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Als je nog doorgaat met je studie, maar geen recht meer hebt op stufi, kun je nog wel een lening (die je op nul zet) aanvragen, dan mag je je OV (kostenloos als je je studie afrondt binnen 10 jaar) houden.
Dus dan ook niet inleveren en een nieuwe halen, zeg maar?

Volgens mij heb ik recht op OV tot en met augustus, maar ik heb er gewoon echt geen weet van en straks ben ik te laat.
Oud 30-06-2008, 12:02
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Dus dan ook niet inleveren en een nieuwe halen, zeg maar?

Volgens mij heb ik recht op OV tot en met augustus, maar ik heb er gewoon echt geen weet van en straks ben ik te laat.
Nee, die mag je dan gewoon houden, als je die nullening op tijd aanvraagt.
Zie de site van de IB-groep.
Oud 30-06-2008, 12:12
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Oke, waarschijnlijk is dit een vreselijk domme vraag maar ik stel 'm toch.
Ik wil me inschrijven voor een studie op de UU, heb alle velden bij studielink netjes ingevuld maar als ik bij de betaling kom, staat er: 'Je kunt bij je onderwijsinstelling het verschuldigde collegeld vanaf 31 december 2199 betalen. Wil je zo spoedig mogelijk na deze datum opnieuw inloggen en bij jouw inschrijvingsverzoek de betalingsgegevens invullen'. Nou wil ik natuurlijk best over zo'n 190 jaar betalen maar dat lijkt me niet de bedoeling .

Hebben meer mensen hier problemen mee? Want ik kan me nu dus gewoon niet inschrijven en weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen...
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 01-07-2008, 06:57
yourdarkangel
yourdarkangel is offline
Om even op mijn vraag terug te komen of ik bij de VU wel via studielinkmoet aanmelden terwijl dat nergens vermeld staat....volgens de IB groep moet dat ALTIJD, ongeacht waar je je bachelor of master gaat doen... Zodra ik m'n bachelor binnen heb, ga ik er eens goed voor zitten en studielink uitvogelen.
Oud 02-07-2008, 11:47
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Oke, waarschijnlijk is dit een vreselijk domme vraag maar ik stel 'm toch.
Ik wil me inschrijven voor een studie op de UU, heb alle velden bij studielink netjes ingevuld maar als ik bij de betaling kom, staat er: 'Je kunt bij je onderwijsinstelling het verschuldigde collegeld vanaf 31 december 2199 betalen. Wil je zo spoedig mogelijk na deze datum opnieuw inloggen en bij jouw inschrijvingsverzoek de betalingsgegevens invullen'. Nou wil ik natuurlijk best over zo'n 190 jaar betalen maar dat lijkt me niet de bedoeling .

Hebben meer mensen hier problemen mee? Want ik kan me nu dus gewoon niet inschrijven en weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu moet doen...
Ik kreeg net een mailtje van Studielink dat het een systeemfout was en ik het kon negeren. Dus probleem opgelost.
__________________
wat een heerlijkheid
Oud 03-07-2008, 13:19
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Heeft iemand wel eens studiefinanciering in het buitenland aangevraagd? Hoe lang duurt het ongeveer voordat je wat hoort? Ik had ergens gelezen dat het wel drie maanden kon duren, maar ik dacht dat je dan tenminste wel iets van bericht kreeg van we hebben je aanvraag ontvangen en we zijn ermee bezig ofzo... Nouja, eigenlijk hoopte ik dat meer, de ibgroep kennende dacht ik het niet
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 03-07-2008, 18:07
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
@scottyboyjanse: normaliter krijg je je OV eind augustus en die is dan geldig vanaf 1 september. Omdat je hem pas laat aangevraagd hebt, zou het eventueel 1 oktober kunnen worden.
Heeft de ibg drie maand nodig om je OV in orde te maken?? In dat geval wacht mij mogelijk ook een probleem.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 04-07-2008, 15:00
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Collegegeld is bijna 2100,- per jaar.
Sinds wanneer is het collegeld zo hoog?

In het hoger onderwijs moet je collegegeld betalen. Het collegegeld voor het studiejaar 2008-2009 is € 1565,-. IB Groep

Waar je misschien aan denkt is het volgende:

De onderwijsinstelling moet voor een aantal categorieën studenten zelf de hoogte van het collegegeld bepalen. Dit zogenaamde instellingscollegegeld geldt voor:
[*]studenten die het studiejaar na hun 30ste verjaardag ingeschreven staan aan een voltijdse opleiding in het hoger onderwijs[*] buitenlandse studenten die niet tot een EU/EER lidstaat behoren of geen recht hebben op studiefinanciering[*]studenten die staan ingeschreven aan een duale- of deeltijdopleiding.

Voor de bedragen van het instellingscollegegeld moet je contact opnemen met de onderwijsinstelling.
__________________
<):o)
Oud 04-07-2008, 15:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sinds wanneer is het collegeld zo hoog?

In het hoger onderwijs moet je collegegeld betalen. Het collegegeld voor het studiejaar 2008-2009 is € 1565,-. IB Groep

Waar je misschien aan denkt is het volgende:

De onderwijsinstelling moet voor een aantal categorieën studenten zelf de hoogte van het collegegeld bepalen. Dit zogenaamde instellingscollegegeld geldt voor:
[*]studenten die het studiejaar na hun 30ste verjaardag ingeschreven staan aan een voltijdse opleiding in het hoger onderwijs[*] buitenlandse studenten die niet tot een EU/EER lidstaat behoren of geen recht hebben op studiefinanciering[*]studenten die staan ingeschreven aan een duale- of deeltijdopleiding.

Voor de bedragen van het instellingscollegegeld moet je contact opnemen met de onderwijsinstelling.
Oh nou ik weet dat het bij de Leidse uni en de Erasmus iig (bijna) 2100,- is als je 30 jaar of ouder bent.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 05-07-2008, 13:43
Verwijderd
Aan de RuG ook.
Oud 06-07-2008, 13:12
Dsj
Dsj is offline
Hoihoi,
ik heb een vraag over Studielink. Via de site heb ik me in april aangemeld voor een studie aan de VU (Ik heb inmiddels ook al een inschrijvingspakket ontvangen en opgestuurd), maar als ik kijk op studielink staat er het volgende: Status: Inschrijvingsverzoek ingediend
Studielink heeft het verzoek nog niet verstuurd aan de onderwijsinstelling Verzoek goedgekeurd door IB-Groep, wacht op verficatie persoonsgegevens Toelaatbaarheid is nog niet bepaald Collegegeld voor dit inschrijvingsverzoek nog niet betaald
. Ook is het zo dat mijn diploma is geverifieerd, maar dat volgens studielink mijn aardrijkskundecijfer mogelijk onjuist is en achter het cijfer voor Engels staat "vak niet gevonden". Zijn dit problemen die mijn inschrijving aan de VU belemmeren?
Oud 08-07-2008, 11:09
Dsj
Dsj is offline
Citaat:
Hoihoi,
ik heb een vraag over Studielink. Via de site heb ik me in april aangemeld voor een studie aan de VU (Ik heb inmiddels ook al een inschrijvingspakket ontvangen en opgestuurd), maar als ik kijk op studielink staat er het volgende: Status: Inschrijvingsverzoek ingediend
Studielink heeft het verzoek nog niet verstuurd aan de onderwijsinstelling Verzoek goedgekeurd door IB-Groep, wacht op verficatie persoonsgegevens Toelaatbaarheid is nog niet bepaald Collegegeld voor dit inschrijvingsverzoek nog niet betaald
. Ook is het zo dat mijn diploma is geverifieerd, maar dat volgens studielink mijn aardrijkskundecijfer mogelijk onjuist is en achter het cijfer voor Engels staat "vak niet gevonden". Zijn dit problemen die mijn inschrijving aan de VU belemmeren?
Heb net een antwoord gekregen op mijn berichten aan studielink, alles is ok
Oud 08-07-2008, 14:22
Verwijderd
Ik ga komend jaar niet studeren en wil mijn stufi stopzetten. Ik schrijf me niet actief uit bij de UU maar simpelweg niet opnieuw in. Bij de ibg moet ik doorgeven per welke datum ik word uitgeschreven bij de universiteit. ik dacht zelf dat dit per 31-08-2008 is, omdat het nieuwe collegejaar op 01-09-2008 begint. Ik kan het alleen niet terugvinden en wil niet achteraf moeten terugbetalen, omdat ik stufi heb gekregen zonder er recht op te hebben. Weet iemand welke datum ik moet opgeven bij de ibg en wanneer ik dus voor t laatst stufi krijg?
Oud 08-07-2008, 19:03
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik ga komend jaar niet studeren en wil mijn stufi stopzetten. Ik schrijf me niet actief uit bij de UU maar simpelweg niet opnieuw in. Bij de ibg moet ik doorgeven per welke datum ik word uitgeschreven bij de universiteit. ik dacht zelf dat dit per 31-08-2008 is, omdat het nieuwe collegejaar op 01-09-2008 begint. Ik kan het alleen niet terugvinden en wil niet achteraf moeten terugbetalen, omdat ik stufi heb gekregen zonder er recht op te hebben. Weet iemand welke datum ik moet opgeven bij de ibg en wanneer ik dus voor t laatst stufi krijg?
Datum is 31-08-2008 idd Je krijgt het laatst stufi eind augustus (stufi over augustus).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 13-07-2008, 12:25
totofan
totofan is offline
Hallo allemaal, een vraag van mijn moeder, zij is vorig jaar gaan werken, en dat houd in dat ik dit jaar totale aanvulling krijg op de studiefinanciering. Echter volgend jaar krijg ik niets, omdat zij dan net meer verdient. Als zij die bedragen die ik en zijzelf misloopt, bij elkaar optelt, praat je over de helft van haar salaris. Zij vraagt zich nu af of ze beter kan stoppen met werken, aangezien zij dan nog maar voor 4 euro per uur werkt. Hoop dat jullie mijn vraag begrijpen, en haar aan een antwoord kunnen helpen. Zij zegt, er zullen toch wel meerder mensen in zo'n situatie zitten, en hoe doen die dit dan. Het gaat hier zeg maar om een modaal inkomen. Alvast vriendelijk dank. Totofan.
Oud 13-07-2008, 17:15
Isnogood
Isnogood is offline
Ik weet niet zeker of ik dit juist bereken, dus stel ik de volgende vraag:
Als ik voor de komende 6 studiejaren maximaal leen + collegekrediet neem (dat is 507+128 = 635 p/maand 7620p/jaar 45720,- totaal geleend) dan is mijn studieschuld na 6 jaar 51728. Als ik dit nu in 15 jaar wil aflossen, betaal ik dan 51728 / ( 15 * 12 ) = 287,38 per maand, 3448,53 per jaar of meer (moet ik er dan zoals bijv de huidige rentestand 4,17% bijdoen?).
Oud 13-07-2008, 17:42
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik ga vanaf 1 oktober lenen bij de IBgroep (op dit moment heb ik hem op €50,- staan, maar misschien schroef ik het ná 1 januari terug naar 0euro). Mocht ik dan stoppen met mijn opleiding, moet ik mijn OV dan ook terug betalen of hoeft dit niet?
Oud 13-07-2008, 21:39
PV
PV is offline
Citaat:
Ik ga vanaf 1 oktober lenen bij de IBgroep (op dit moment heb ik hem op €50,- staan, maar misschien schroef ik het ná 1 januari terug naar 0euro). Mocht ik dan stoppen met mijn opleiding, moet ik mijn OV dan ook terug betalen of hoeft dit niet?
Stoppen als in stoppen vóór je een diploma hebt behaald? Dan moet je volgens mij alles terugbetalen, ook het geld dat voor een OV kaart wordt gerekend. Stop je omdat je afstudeert dan is je OV meen ik een volledige gift, ook al doe je er langer dan 4 jaar over.
Oud 13-07-2008, 21:50
PV
PV is offline
Citaat:
Ik weet niet zeker of ik dit juist bereken, dus stel ik de volgende vraag:
Als ik voor de komende 6 studiejaren maximaal leen + collegekrediet neem (dat is 507+128 = 635 p/maand 7620p/jaar 45720,- totaal geleend) dan is mijn studieschuld na 6 jaar 51728. Als ik dit nu in 15 jaar wil aflossen, betaal ik dan 51728 / ( 15 * 12 ) = 287,38 per maand, 3448,53 per jaar of meer (moet ik er dan zoals bijv de huidige rentestand 4,17% bijdoen?).
ik ga het niet narekenen maar hou iig rekening met
- eventuele aanvullende beurs waardoor je lening omlaag kan
- bijbaantjes waardoor je lening omlaag kan, of waardoor je eerder kunt gaan aflossen
- rente bij ib-groep start zodra je een euro gaat lenen
- tussen jouw afstudeerdatum en de datum waarop je móet gaan aflossen bij ib-groep, zit minstens 2 jaar. Je kunt natuurlijk wel al eerder gaan aflossen maar je mag er mee wachten. In de tussentijd loopt wel de rente door.

hier staat een voorbeeld; http://www.geldenrecht.nl/levensloop...rticle3348.ece
Oud 13-07-2008, 22:41
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Stoppen als in stoppen vóór je een diploma hebt behaald? Dan moet je volgens mij alles terugbetalen, ook het geld dat voor een OV kaart wordt gerekend. Stop je omdat je afstudeert dan is je OV meen ik een volledige gift, ook al doe je er langer dan 4 jaar over.
Ik ben afgestudeerd voor opleiding één, maar ik ga verder met een nieuwe studie. Mocht ik het niet aankunnen o.i.d. (HBO > Universiteit) dan stop ik, maar ik vraag mij af hoe het dan met mijn OV zit
Oud 14-07-2008, 00:04
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Volgens mij is OV bij een 0-eurolening een gift, maar ik ben daar niet zeker van.

Ook een vraag:
doordat ik ga vertragen, sta ik ook na deze zomervakantie nog ingeschreven bij mijn opleiding. Wanneer moet ik dan eigenlijk mijn OV inleveren? Binnen vijf werkdagen na 31 augustus? Ik wil dan ook een lening aanvragen waarbij ik OV krijg, als ik dat op tijd regel, hoef ik dan mijn OV niet in te leveren?
Ik riskeer natuurlijk liever niet de boete.
Oud 14-07-2008, 07:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Volgens mij is OV bij een 0-eurolening een gift, maar ik ben daar niet zeker van.

Ook een vraag:
doordat ik ga vertragen, sta ik ook na deze zomervakantie nog ingeschreven bij mijn opleiding. Wanneer moet ik dan eigenlijk mijn OV inleveren? Binnen vijf werkdagen na 31 augustus? Ik wil dan ook een lening aanvragen waarbij ik OV krijg, als ik dat op tijd regel, hoef ik dan mijn OV niet in te leveren?
Ik riskeer natuurlijk liever niet de boete.
Zie de posts van 30-6 in dit topic, daar staat ook verwezen naar de betreffende paginas van de site van de IB-groep. Volgens mij beantwoordt dat je vraag.
Oud 14-07-2008, 09:15
PV
PV is offline
Citaat:
Ik ben afgestudeerd voor opleiding één, maar ik ga verder met een nieuwe studie. Mocht ik het niet aankunnen o.i.d. (HBO > Universiteit) dan stop ik, maar ik vraag mij af hoe het dan met mijn OV zit
hmm ik denk dat het dan een gift is, immers de eis is dat je een diploma haalt binnen 10 jaar en daar heb je aan voldaan. maar 100% zeker weten doe ik het ook niet
Oud 14-07-2008, 11:11
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Heeft iemand wel eens studiefinanciering in het buitenland aangevraagd? Hoe lang duurt het ongeveer voordat je wat hoort? Ik had ergens gelezen dat het wel drie maanden kon duren, maar ik dacht dat je dan tenminste wel iets van bericht kreeg van we hebben je aanvraag ontvangen en we zijn ermee bezig ofzo... Nouja, eigenlijk hoopte ik dat meer, de ibgroep kennende dacht ik het niet
Niemand?
__________________
Hela världen är så underbar
Oud 14-07-2008, 17:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
hmm ik denk dat het dan een gift is, immers de eis is dat je een diploma haalt binnen 10 jaar en daar heb je aan voldaan. maar 100% zeker weten doe ik het ook niet
Nou volgens mij is het gedeelte voor je diploma een gift en het gedeelte dat je na je diploma kreeg een lening.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 15-07-2008, 10:52
Isnogood
Isnogood is offline
Citaat:
ik ga het niet narekenen maar hou iig rekening met
- eventuele aanvullende beurs waardoor je lening omlaag kan
- bijbaantjes waardoor je lening omlaag kan, of waardoor je eerder kunt gaan aflossen
- rente bij ib-groep start zodra je een euro gaat lenen
- tussen jouw afstudeerdatum en de datum waarop je móet gaan aflossen bij ib-groep, zit minstens 2 jaar. Je kunt natuurlijk wel al eerder gaan aflossen maar je mag er mee wachten. In de tussentijd loopt wel de rente door.

hier staat een voorbeeld; http://www.geldenrecht.nl/levensloop...rticle3348.ece
Ik heb die lening niet nodig, mijn studie wordt betaald door mijn ouders.. Alles wat ik leen + verdien + heb verdient spaar ik op een high-interest rekening zodat ik na 6 jaar geneeskunde studeren naar de V.S. kan met ongeveer 50.000$ en het USMLE kan afronden en me daar specialiseren + werken.

Het idee om te lenen heb ik via een een kennis van mijn vader (financieel adviseur)aangezien de rente zo laag is dat als je spaart je meer kapitaal opbouwt dan de rente je kost. Nja dan maar ff een afspraak met die man maken om een financieel plan op te stellen..

Maar toch bedankt voor je input
Oud 15-07-2008, 15:37
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
hmm ik denk dat het dan een gift is, immers de eis is dat je een diploma haalt binnen 10 jaar en daar heb je aan voldaan. maar 100% zeker weten doe ik het ook niet
Citaat:
Nou volgens mij is het gedeelte voor je diploma een gift en het gedeelte dat je na je diploma kreeg een lening.
Ik heb de IB een mail gestuurd en ik heb zomaar antwoord gekregen

Beste Rachel,

Als je in de leenfase zit, heb je recht op een OV-studentenkaart. Ook als je voor een nullening hebt gekozen. Je maakt met een nullening namelijk gebruik vanje recht op studiefinanciering en daar hoort een OV-studentenkaart bij.
Nee, in de leenfase is de OV-kaart een gift.
Met vriendelijke groet,
W. van der Scheer
Medewerkster Klantenservice
Oud 15-07-2008, 21:54
PV
PV is offline
Citaat:
Ik heb die lening niet nodig, mijn studie wordt betaald door mijn ouders.. Alles wat ik leen + verdien + heb verdient spaar ik op een high-interest rekening zodat ik na 6 jaar geneeskunde studeren naar de V.S. kan met ongeveer 50.000$ en het USMLE kan afronden en me daar specialiseren + werken.

Het idee om te lenen heb ik via een een kennis van mijn vader (financieel adviseur)aangezien de rente zo laag is dat als je spaart je meer kapitaal opbouwt dan de rente je kost. Nja dan maar ff een afspraak met die man maken om een financieel plan op te stellen..

Maar toch bedankt voor je input
Oh haha dat is een heel andere reden om te lenen inderdaad. Maar je hebt gelijk, doordat de rente bij ib-groep aan de lage kant is kun je er meer geld uithalen op die manier.
Oud 16-07-2008, 11:37
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Oh haha dat is een heel andere reden om te lenen inderdaad. Maar je hebt gelijk, doordat de rente bij ib-groep aan de lage kant is kun je er meer geld uithalen op die manier.
Dat valt erg tegen hoor. De hoogste rente die je op een normale spaarrekening kan krijgen is maar iets hoger dan de rente die je betaalt aan de ibgroep, en met inflatie erbij gerekend is het echt niet de moeite dat te doen.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 16-07-2008, 11:38
Verwijderd
Ja maar de studielening bij de IB Groep is fiscaal aftrekbaar
Oud 16-07-2008, 22:26
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Aan de mensen die lenen:

Waarom leen je eigenlijk? Heb je dit geld echt nodig om de studie en alles daaromheen te bekostigen (eten, kamerhuur, etc) of doe je het voor de extra bestedingsruimte? Na je universitaire studie heb je over het algemeen een riant starterssalaris, waarmee je in principe vrij eenvoudig een studieschuld kunt aflossen in de tijd die je daarvoor krijgt. Ik vraag me dus af of mensen voor de 'fun' lenen om het nu ook al 'goed' te hebben (bijvoorbeeld eigen appartementje huren of een autootje rijden). Ben benieuwd...

Citaat:
Dat valt erg tegen hoor. De hoogste rente die je op een normale spaarrekening kan krijgen is maar iets hoger dan de rente die je betaalt aan de ibgroep, en met inflatie erbij gerekend is het echt niet de moeite dat te doen.
Ik heb dat ook even uitgerekend en op zich is het niet de moeite waard (paar honderd euro winst in 6 jaar). Maar wat belangrijker is: als ik wil specialiseren kan ik 25k bij de ABN lenen tegen >10% (?), maar kan dan ook al dat geld vrijwel voor geen rente bij de IB-groep vandaan hebben opgespaard. En dat is dan weer wel mooi .

Citaat:
Ja maar de studielening bij de IB Groep is fiscaal aftrekbaar
Hoe wil je dat doen?
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.

Laatst gewijzigd op 16-07-2008 om 22:35. Reden: interessante posts gevonden
Oud 16-07-2008, 22:31
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Aan de mensen die lenen:

Waarom leen je eigenlijk? Heb je dit geld echt nodig om de studie en alles daaromheen te bekostigen (eten, kamerhuur, etc) of doe je het voor de extra bestedingsruimte? Na je universitaire studie heb je over het algemeen een riant starterssalaris, waarmee je in principe vrij eenvoudig een studieschuld kunt aflossen in de tijd die je daarvoor krijgt. Ik vraag me dus af of mensen voor de 'fun' lenen om het nu ook al 'goed' te hebben (bijvoorbeeld eigen appartementje huren of een autootje rijden). Ben benieuwd...
Ik heb met een groep een onderzoek uitgevoerd naar de terugbetalingskansen van afgestudeerde HBO'ers en WO'ers. Uit ons onderzoek bleek dat studenten slagen met een gemiddelde schuld die rond de €10.000,- ligt en dat het toch zeker voorkomt dat zij moeite hebben met deze schuld terugbetalen en er lang mee blijven lopen. Ter bewijs: de kredietbank Utrecht was tegen ons onderzoek als opdrachtgever, zij zagen liever een onderzoek naar MBO'ers. We hebben ze toch overtuigd van deze gegevens en hadden bijna een campagne te pakken.

Dus door er lichtzinnig over te denken, denk ik dat het juist mis gaat.

Ik doe dus zelf HBO en heb op dit moment een totaal van €250,- aan leningen bij de IBG. Dit doe ik doordat ik dit jaar vlak achter elkaar in twee financiële probleemsituaties terecht ben gekomen, buiten mijn schuld om, waar ik niet verder over ga uitwijden. Daarnaast ben ik ook verhuisd, dus ik heb de maandelijkse lening nu gewoon even hard nodig. Nu werk ik ook drie dagen per week, dus zodra ik het weer aankan zet ik de lening direct stop of verlaag ik 'm.
Oud 17-07-2008, 00:39
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Uit ons onderzoek bleek dat studenten slagen met een gemiddelde schuld die rond de €10.000,- ligt en dat het toch zeker voorkomt dat zij moeite hebben met deze schuld terugbetalen en er lang mee blijven lopen.
Er lang mee blijven rondlopen is juist een groot "voordeel" van lenen bij de IB-groep. Je hebt 15 jaar de tijd. Volgens hun rekenmodel bij 4% en jouw EUR 10.000 schuld, betaal je maandelijks € 73,61. Als je daar moeite mee hebt, dan doe je iets verkeerd vermoed ik. Of heb je het over de afgestudeerden die geen baan kunnen vinden?
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Oud 17-07-2008, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Er lang mee blijven rondlopen is juist een groot "voordeel" van lenen bij de IB-groep. Je hebt 15 jaar de tijd. Volgens hun rekenmodel bij 4% en jouw EUR 10.000 schuld, betaal je maandelijks € 73,61. Als je daar moeite mee hebt, dan doe je iets verkeerd vermoed ik. Of heb je het over de afgestudeerden die geen baan kunnen vinden?
En als je dat niet kan betalen, kan je zelfs een deel kwijtgescholden krijgen.
Oud 17-07-2008, 16:40
Verwijderd
Citaat:

Hoe wil je dat doen?

Bij de belastingdienst, rente's van leningen zijn altijd aftrekbaar.
Oud 17-07-2008, 19:22
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik leen omdat ik zonder lening echt niet rond kan komen. Ik leef niet heel riant, leen alleen het hoognodige. Ik moet mijn studie en alles zelf betalen, krijg 50 euro van m'n moeder en dat is het. Ik loop de laatste twee jaar van m'n studie onbetaald fulltime stage en ben chronisch ziek dus ik red het gewoon niet om daarnaast nog te werken (of zoveel te werken dat ik niet nog hoef te lenen). Ik moet nu nog een maand of vier en ik ben er nu wel wat makkelijker in want het eind is in zicht
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 17-07-2008, 21:08
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Bij de belastingdienst, rente's van leningen zijn altijd aftrekbaar.
Maar dan moet je zeker ook een bepaald inkomen hebben om dat te kunnen doen?
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.