Oud 27-05-2008, 21:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ach, het onderwijsbureau weet bijna nooit wat. Het is te hopen dat je daar zo min mogelijk mee te maken krijgt. Hou het wel in de gaten, maar als anderen ook nog niks gehad hebben hoef je je niet te druk te maken. Maar als anderen het wel hebben dan moet je oppassen, bij mij is er ook wel eens post verdwenen. (Maar een keer, maar het was wel iets wat heel erg vervelend was dat net dat niet aangekomen is) Ook de post kan wel wat vertraging hebben. Maar ze hebben zichzelf er ook mee hoor als dit enorm laat komt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Advertentie
Oud 28-05-2008, 09:44
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Citaat:
Ongeveer hetzelfde gedaan. Vooral Pubmed geoefend, verder ook anatomie gedaan en weer mijn scheikunde opgehaald na lange tijd. Ik ben benieuwd wat onderwerp is, maar ga er vanuit dat het hypertensie is. Maar daar komen we morgen hopelijk achter. Verder ga ik volgende week alles doornemen met twee vrienden die al bijna aan hun co-schappen toe zijn, dus die kunnen me vast helpen. Komende dagen eerst alles zelf doornemen. Hoe kom je trouwens aan de spullen van vorig jaar??
Een vriend van me helpt me die vorig jaar zelf door was, en hij had alles bewaard waardoor ik het nu heb.

Ik hoop dat we onze toetsen niet op dezelfde dag als die van Amsterdam komen te vallen, want dan kunnen we veel aan elkaar hebben, toetsen zullen namelijk toch ongeveer het zelfde zijn.
Oud 28-05-2008, 11:18
Nereus
Nereus is offline
Handig dat hij dat bewaard heeft!! Vond hij de toetsen vorig jaar goed te doen?? Ik zit nu te wachten tot pakket hier bezorgd wordt!! Heb jij hem al??
Oud 28-05-2008, 12:55
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Citaat:
Handig dat hij dat bewaard heeft!! Vond hij de toetsen vorig jaar goed te doen?? Ik zit nu te wachten tot pakket hier bezorgd wordt!! Heb jij hem al??
Nee man nog steeds niet. Bij ons komt de post tussen 1 en 2 uur. Verhaal van vorig jaar ligt beetje ingewikkeld, wat hij verteld heeft. Maar hij was wel door.

Laatst gewijzigd op 28-05-2008 om 14:39.
Oud 28-05-2008, 14:08
KimL
KimL is offline
ik wil me volgend jaar inschrijver voor decentrale selectie voor geneeskunde (weet nog niet zeker waar, waarschijnlijk de VU), en ik heb een paar vraagjes;
ik heb gehoord dat je je niet kan inschrijver als je maar één bijvak hebt, is dat waar?
Ook staat er hier en daar dat vakantiewerk als werkervaring niet meetelt, klopt dat? Dan nog iets over de motivatiebrief; ik heb vorig jaar een aantal weken in het ziekhuis doorgebracht en een paar maanden niet op school geweest. Ondanks dat ben ik nog zonder onvoldoendes over gegaan (maar heb ik dus wel maar één bijvak...). Zou je dit soort dingen in je motivatie moeten zetten (als teken van doorzettingsvermogen zegmaar) of wordt dit gezien als aanstellerij (en zou dat het ook zijn?). Ik weet dat je dit niet echt kan weten, maar wat denken jullie?
Oud 28-05-2008, 14:10
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Oefff ik word GEK, wanneer komt dat kutklote pakketje eindelijk eens??!!!
Oud 28-05-2008, 14:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
ik wil me volgend jaar inschrijver voor decentrale selectie voor geneeskunde (weet nog niet zeker waar, waarschijnlijk de VU), en ik heb een paar vraagjes;
ik heb gehoord dat je je niet kan inschrijver als je maar één bijvak hebt, is dat waar?
Ook staat er hier en daar dat vakantiewerk als werkervaring niet meetelt, klopt dat? Dan nog iets over de motivatiebrief; ik heb vorig jaar een aantal weken in het ziekhuis doorgebracht en een paar maanden niet op school geweest. Ondanks dat ben ik nog zonder onvoldoendes over gegaan (maar heb ik dus wel maar één bijvak...). Zou je dit soort dingen in je motivatie moeten zetten (als teken van doorzettingsvermogen zegmaar) of wordt dit gezien als aanstellerij (en zou dat het ook zijn?). Ik weet dat je dit niet echt kan weten, maar wat denken jullie?
Altijd proberen, het is gewoon een extra kans. Ik heb het zelf pas gedaan nadat ik al een jaar was uitgelood en op dat moment dus bezig was met een studie biologie. Iedereen kan zich inschrijven, je moet aan de eisen voor de loting voldoen, doe je dat dan kan je ook decentraal proberen.

Het het nu met vakantiewerk zit weet ik niet. Bij mijn jaar telde het nog wel mee. (4 jaar geleden) Daarbij was het ook zo dat zelfs mensen zonder extra dingen alleen puur op hun motivatie er zijn doorgekomen, dus het zegt sowieso niet alles. Helpt wel en schrijf gewoon op wat kan. Het is toch afwachten, maar omdat het een extra kans is zou ik er wel zeker naar kijken als je echt geneeskunde wil doen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 28-05-2008, 14:55
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
yessss, zelfde onderwerp als vorig jaar!!!! nou heb ik 2 pakketjes lol
Oud 28-05-2008, 19:52
Nereus
Nereus is offline
Ik had pakketje om 11.30 binnen!! Gelukkig, nu al hele dag bezig geweest!! Is het precies het zelfde als vorig jaar??
Oud 29-05-2008, 01:11
at4789
at4789 is offline
Citaat:
ik wil me volgend jaar inschrijver voor decentrale selectie voor geneeskunde (weet nog niet zeker waar, waarschijnlijk de VU), en ik heb een paar vraagjes;
ik heb gehoord dat je je niet kan inschrijver als je maar één bijvak hebt, is dat waar?
Ook staat er hier en daar dat vakantiewerk als werkervaring niet meetelt, klopt dat? Dan nog iets over de motivatiebrief; ik heb vorig jaar een aantal weken in het ziekhuis doorgebracht en een paar maanden niet op school geweest. Ondanks dat ben ik nog zonder onvoldoendes over gegaan (maar heb ik dus wel maar één bijvak...). Zou je dit soort dingen in je motivatie moeten zetten (als teken van doorzettingsvermogen zegmaar) of wordt dit gezien als aanstellerij (en zou dat het ook zijn?). Ik weet dat je dit niet echt kan weten, maar wat denken jullie?
Ik zou zeggen zet het in een zin, maar hou genoeg ruimte over voor je motivatie!

Ik was geeindigd met een 6.48 na mn eindexamen.. in de 5e stond ik nog netjes een 7.3.. dus 2 lotingsklasses gezakt t laatste jaar. Mn ouders waren gescheiden en de school zat in een verbouwing waardoor we voldoende overlast hadden. We hadden maar 15 uur les per week in ons examen jaar en onze school had ook onder gemiddeld gescoord op het examen terwijl we normaal gesproken vrij hoog zitten.

Nouja, als ik alles zou neer zetten zou ik misschien aanstellerig overkomen. Tis allemaal wel waar, maar ik had soms ook wel wat harder kunnen leren (ook waaR) In dit geval kan ik de schuld niet helmaal geven aan de verbouwing. En je hebt ook maar beperkte ruimte om je motivatie er neer te zetten. (letterlimiet).

Ik heb zo niet precies wat ik had, maar had het iig samengevat in een regeltje (zoiets als: dat de verbouwing een negatieve invloed op het schoolleven voor zowel leraren als leerlingen)

Maaruhm... ik ben iig doorgegaan op prestatie denk ik.. met mn PWS ben ik naar de jaarbeurs utrecht gegaan en heeft mn groepje (en een paar medeleerlingen) 50.000 euries voor de school in de wacht gesleept. en daarna ook nog even naar de international conference of young scientists te rusland geweest met het PWS waar we eerste zijn geworden op het gebied van ecologie .
Oud 29-05-2008, 07:47
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Citaat:
Ik had pakketje om 11.30 binnen!! Gelukkig, nu al hele dag bezig geweest!! Is het precies het zelfde als vorig jaar??
Ja is exact hetzelfde.

Laatst gewijzigd op 29-05-2008 om 18:05.
Oud 29-05-2008, 17:22
Isnogood
Isnogood is offline
Man wat zijn jullie hyperactief pffoe .. Heb het vandaag binnen gekregen en eens doorgebladerd, vind het wel interessante stof. Vraag me alleen af of het nodig zal zijn om alle feitjes te leren, of dat basiskennis genoeg is.

Denk dat ik het zo verdeel: elke dag 2 a 3 uur aan besteden (10 pagina's per dag) en een dag met een vriend van me die Geneeskunde studeert doornemen, zal genoeg moeten zijn.

Wel een beetje "jammer" dat er bij de huisregel staat dat je boeken, syllabi etc mag raadplegen bij je toetsen. Ik zal mijn best moeten doen wil ik hier aankomen, met mij vele anderen, terwijl er ook mensen zijn met familie/vrienden die deze al hebben. Eerlijker zou zijn als je niks mocht raadplegen, maar wie ben ik..

Succes iedereen!
Oud 29-05-2008, 17:54
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Jeetje. Zoveel heb ik er echt niet aan gedaan. (ik had ook totaal geen idee wat te verwachten, topics over de decentraal bestonden niet en ik kende niemand die het gedaan had) Heb het boekje een keer doorgelezen en toen naar de colleges gegaan en de toetsen gemaakt. Ik heb het ruim gehaald destijds, zeker die collegetoets, wat vooral over het betreffende onderwerp ging.

Overgens vind ik het niet heel raar dat je het erbij mag hebben. Je kan moeilijk verwachten dat je een tentamen als je je colleges echt net gehad hebt in een paar uur leert. Maar reken er maar wel op dat het lange tentamens zijn en dat als je alles op gaat zoeken je dat nooit red en de kans dat je het daardoor niet haalt groot is.
Verder is het altijd het geval dat het zinnig is om colleges te volgen. Daarin lichten ze juist uit wat belangrijk is, dat is ook met de gewone tentamens zo. Dus het allerbelangrijkste is gewoon die colleges volgen en proberen goede aantekeningen te maken en in feite heb je dan eigenlijk al de stof die je nodig hebt voor je tentamen al een heel eind bij elkaar. Daarbij het boekje gelezen hebben en je zit helemaal goed. Alles tot in detail leren is naar mijn idee zinloos.

Maar goed, dit is mijn idee erover. Je moet doen wat je eigen gevoel aangeeft want dan kan je jezelf er nooit een verwijt over maken.

Succes ermee!
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 29-05-2008, 23:32
rabt
rabt is offline
Ik had een vraagje.
In de informatie staat bij het onderdeel fraude dat je geen informatiedragers (mobiel etc) mag hebben. Is dit tijdens de toetsen of ook tijdens het college? Want ik zat eraan te denken een taperecorder mee te nemen. Is dan ook fraude tijdens het college. Ik ben niet van plan de taperecorder naar de toetsen mee te nemen.
Oud 29-05-2008, 23:35
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wat moet je met een taperecorder? Je kan imo beter gewoon aantekeningen maken, die kan je meenemen. Als mijn herinnering me niet in de steek laat heb je niet veel tijd tussen je colleges en je toets, dus wat heb je er dan aan? Geen idee hoe de planning nu is, maar ik zou in ieder geval het risico niet willen lopen. Schrijf gewoon.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 30-05-2008, 20:14
rabt
rabt is offline
Natuurlijk maak ik ook aantekeningen, maar dit jaar zijn de college's maandagochtend en is de toets woensdagochtend. Ik dacht dat ik dan in de trein de colleges nog even kan beluisteren. Dit is in geen geval natuurlijk een vervanging voor aantekeningen, maar gewoon een extra hulpmiddel.
Oud 30-05-2008, 20:26
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Citaat:
Natuurlijk maak ik ook aantekeningen, maar dit jaar zijn de college's maandagochtend en is de toets woensdagochtend. Ik dacht dat ik dan in de trein de colleges nog even kan beluisteren. Dit is in geen geval natuurlijk een vervanging voor aantekeningen, maar gewoon een extra hulpmiddel.
Ik wil dat ook al gaan doen, en ik heb gehoord dat het mag van mensen die al eerder aan ds hebben meegedaan.
Oud 30-05-2008, 21:40
blondaapje
blondaapje is offline
Citaat:
Nee dat bedoel ik helemaal niet. Ik bedoel dat er heleboel middelmatige vwoers op dit moment geneeskunde doen waarvan ik denk dat geneeskunde echt niet iets is voor hun. Ook al halen sommige wel met zesjes al hun vakken. Ik doe nu een beta studie en dit kunnen zeker niet alle vwoers aan. Ik spreek uit ervaring want ik ken mensen die alleen maar onvoldoendes halen. Nou bij geneeskunde heb je dat soort mensen in het kwadraat.
Ik vind het een beetje vreemd dat jij doet alsof je alles weet van de mensen die nu geneeskunde doen. De afgelopen jaren zijn er onafgebroken ook heel veel aanmeldingen geweest voor geneeskunde en volgens jouw theorie zouden er dan nu alleen maar geniale mensen geneeskunde studeren.

Je moet je niet zo druk maken, dat heeft helemaal geen zin. Je moet gewoon alles geven wat je nu in je hebt en hopen dat het genoeg is. En zo niet, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wacht dit nou eerst maar eens af.
Oud 30-05-2008, 21:56
blondaapje
blondaapje is offline
Citaat:
Ze vullen die plekken niet op tot die 205 hoor, iig dat zeiden ze in ons jaar. Je moet echt aan de toetseisen voldoen om erin te komen en ze gaan niet je toch doorlaten omdat er nog geen 205 mensen zijn. (en bij de normale tentamens in R'dam is 50-60% wat het tentamen haalt het een goed tentamen, dus het lijkt me ook niet dat de decentraal heel anders is)
jawel, vorig jaar was iedereen door in rotterdam omdat het een soort toetsjaar was.
Oud 31-05-2008, 11:51
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
jawel, vorig jaar was iedereen door in rotterdam omdat het een soort toetsjaar was.
Hoezo? Ik kan me niet voorstellen dat ze zomaar iedereen doorlaten als je je tentamens niet haalt. En wat ik van de gemaakte tentamens heb gezien afgelopen jaar was het ook niet makkelijk (heb ze nagekeken)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 31-05-2008, 20:14
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Hebben jullie het boekje al heelmaal uitgelezen??
Oud 01-06-2008, 08:45
LV*
LV* is offline
De reader heb ik nu bijna helemaal doorgenomen, ik vind het echt interessant! Ik doe trouwens mee aan de tweede ronde VU. Bij ons is de tekst over PubMed komen te vervallen..hoe zit dat bij de EUR?
Oud 01-06-2008, 12:58
hetstuudje
Avatar van hetstuudje
hetstuudje is offline
Citaat:
De reader heb ik nu bijna helemaal doorgenomen, ik vind het echt interessant! Ik doe trouwens mee aan de tweede ronde VU. Bij ons is de tekst over PubMed komen te vervallen..hoe zit dat bij de EUR?
Hoezo tekst? Pubmed is toch alleen met de zoekmachine opdrachten maken?
Oud 01-06-2008, 14:34
LV*
LV* is offline
Citaat:
Hoezo tekst? Pubmed is toch alleen met de zoekmachine opdrachten maken?
Nee, ik bedoel de informatie in de reader over het werken met PubMed, die is komen te vervallen.
Oud 02-06-2008, 14:43
dubje
Avatar van dubje
dubje is offline
heejheej,
ik denk ik reageer ook weer even.. Ik heb het pakket ook binnen.. weet niet wanneer want ik ben afgelopen weekend van vakantie weergekomen!! Ik heb nu lekker week vrij dus deze week alles doornemen..
Ik heb ook pakket vd VU.. wel raar dat dat v pubmed is komen te vervallen.. ik bedoel de toets zit er nog wel tussen, een link naar een samenvatting op internet was wel handig geweest!! Maar goed... nu maar is met de reader beginnen!!
Succes allemaal en wie weet tot op de VU tijdens de toetsen
Oud 03-06-2008, 12:49
Anais
Anais is offline
Citaat:
Ik heb de anatomie boeken doorgekeken, waar alels een beetje ligt. Pubmed de handleiding doorgenomen. Voor de rest niet veel. Ik heb wel het pakketje van vorig jaar (hypertensie), maar ja heeft geen zin om dat te leren straks krijgen we een andere onderwerp.

Verder heb ik vrijdag op Erasmus afgesproken metnog 2 andere meisjes waarmee we samen gaan voorbereiden.

En jij?
Hey, Hoe kom je aan een handleiding voor Pubmed? (Zat niet bij het pakketje van de EUR toch?)
Dankje
Oud 04-06-2008, 00:25
at4789
at4789 is offline
Handleiding Pubmed zat ook niet bij het pakketje van de VU, ik had er een los blaadje bij dat de handleiding was komen te vervallen. Ik neem aan dat 'hetstuudje' de handleiding van vorig jaar of van iemand anders heeft.

Maaruhm, in het informatie boekje komt het woord 'peripheral' nogal vaak tegen, nu kan ik het zeker wel in een richting duwen, maar het wordt me niet helemaal duidelijk.
Vooral op blz 219 zie je het staan. Is peripheral resistance de druk die de wand van aders uitoefenen op het bloed?

Laatst gewijzigd op 04-06-2008 om 00:47.
Oud 04-06-2008, 14:59
Verwijderd
Ik bekeek net nog het formulier en zag dat de PubMed toets in de TenT is.. hoe kan dat? Daar staan niet eens computers ...

En nemen jullie boeken mee voor de anatomie toetsen? En waar halen jullie die vandaan? Iemand nog aanraders welke boeken ik het beste kan meenemen?
Oud 04-06-2008, 15:54
studente*
studente* is offline
Ik doe ook mee met de decentrale selectie, maar in het boekje staat dat je boekten etc. mag meenemen, maar is dat ook toegestaan bij de theorietoets?? Want dat zou betekenen dat je in principe niets uit je hoofd moet leren...
Hopelijk weten jullie meer!
Oud 04-06-2008, 23:14
at4789
at4789 is offline
Ik heb "BioData" even geleend bij me school, deze gebruikten we altijd voor bio en er staat echt een heleboel in.

Je hoeft niet alles letterlijk uit je hoofd te leren, maar zorg er iig voor dat je wel goed weet wat er in staat en dat je het ook snapt. Des te meer je moet opzoeken, des te eerder je in tijdnood komt.
Oud 04-06-2008, 23:47
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Vooral op blz 219 zie je het staan. Is peripheral resistance de druk die de wand van aders uitoefenen op het bloed?
Peripheral resistance is de perifere vaatweerstand. Dat is de weerstand die veroorzaakt wordt door de ateriolen. Dat zijn zeg maar bloedvaten die tussen de grote vaten en capillairen inzitten. Deze kunnen op geleide van stofjes (bijv. hormonen) , het zenuwstelsel etc samenknijpen dan wel ontspannen. De bloeddruk wordt door 2 factoren bepaald: het HMV (hartminuutvolume en de perifere vaatweerstand). Beide factoren kunnen afnemen en toenemen.

Maar zie het maar simpel: leg je hand om een tuinslang: afhankelijk van de mate waarmee je knijpt bepaal je de weerstand. Als de weerstand omhoog gaat stijgt de bloeddruk. En dit zie je ook weer terug in de formule: MAP (mean aterial pressure, gemiddelde bloeddruk) = HMV x perifere vaatweerstand.

Daarnaast wil ik je aanraden om de term ader alleen te gebruiken als je echt het aderlijk systeem bedoelt. Bij bloeddruk gaat het namelijk om het slagaderlijk systeem

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 05-06-2008, 15:32
Martina89
Martina89 is offline
Citaat:
Ik had een vraagje.
In de informatie staat bij het onderdeel fraude dat je geen informatiedragers (mobiel etc) mag hebben. Is dit tijdens de toetsen of ook tijdens het college? Want ik zat eraan te denken een taperecorder mee te nemen. Is dan ook fraude tijdens het college. Ik ben niet van plan de taperecorder naar de toetsen mee te nemen.
Ik had gemaild naar de VU, maar je mag dus geen taperecorder meenemen.
Mijn plannetje gaat ten onder, tleek mij nml ook wel handig om t nog even thuis te kunnen beluisteren enzo.
En ik had gelijk ook even gevraagd hoe het zat met die Pubmed toets; maar tis dus dit jaar een schriftelijke toets... super vaag! Echt GEEN idee wat ik daar nu van moet verwachten. Jullie?

Ik ben ook door naar de 2e ronde. En lees btw al een tijdje mee, maar ik was steeds te lui om te een account aan te maken. Hallo allemaal iig
Oud 05-06-2008, 19:26
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Ik had gemaild naar de VU, maar je mag dus geen taperecorder meenemen.
Mijn plannetje gaat ten onder, tleek mij nml ook wel handig om t nog even thuis te kunnen beluisteren enzo.
En ik had gelijk ook even gevraagd hoe het zat met die Pubmed toets; maar tis dus dit jaar een schriftelijke toets... super vaag! Echt GEEN idee wat ik daar nu van moet verwachten. Jullie?

Ik ben ook door naar de 2e ronde. En lees btw al een tijdje mee, maar ik was steeds te lui om te een account aan te maken. Hallo allemaal iig
Ik wel. Ik heb in 2006 meegedaan en toegelaten. Met Pubmed moet je gwn.. zoeken Bijvoorbeeld van: zoek op dat en dat onderwerp. En dan moet je invullen hoe je dat precies hebt gedaan (welke zoektermen, welke limits etc.) en ook hoeveel hits je daarmee gekregen hebt. Sjoemelen met die hits heeft geen zin, want ter controle kunnen ze altijd jouw zoekactie uitvoeren. Het beste resultaat is natuurlijk dat je zo weinig mogelijk hits hebt maar wel met relevante informatie. En natuurlijk ook weer niet zo weinig hits dat je info mist. Dat is de kunst van goed zoeken en daar toetsen ze op. En ze kunnen ook vragen stellen van: vind artikelen van die en die specifieke auteur en blablabla. Ik vond het leuk moet ik eerlijk bekennen
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 05-06-2008, 22:14
Martina89
Martina89 is offline
Citaat:
Ik wel. Ik heb in 2006 meegedaan en toegelaten. Met Pubmed moet je gwn.. zoeken Bijvoorbeeld van: zoek op dat en dat onderwerp. En dan moet je invullen hoe je dat precies hebt gedaan (welke zoektermen, welke limits etc.) en ook hoeveel hits je daarmee gekregen hebt. Sjoemelen met die hits heeft geen zin, want ter controle kunnen ze altijd jouw zoekactie uitvoeren. Het beste resultaat is natuurlijk dat je zo weinig mogelijk hits hebt maar wel met relevante informatie. En natuurlijk ook weer niet zo weinig hits dat je info mist. Dat is de kunst van goed zoeken en daar toetsen ze op. En ze kunnen ook vragen stellen van: vind artikelen van die en die specifieke auteur en blablabla. Ik vond het leuk moet ik eerlijk bekennen
Hehe ja, maar bij een SCHRIFTELIJKE toets kan dat natuurlijk niet. Dacht misschien dat je gewoon moest opschrijven wat je zou intikken ofzo. Zegmaar dat we een schriftelijke toets krijgen zodat je niet de hele tijd kunt kijken wat de "beste hits" oplevert. En dat je niet maar wat uitprobeert enzo.. Verder kom ik zelf ook niet.

En bij die rekentoets he; hoe moeilijk is dat ongeveer? Want het gaat wel over hypertensie. Zijn het dan verhaaltjes waaruit je een formule moet halen ofzo en dan gewoon invullen
En zijn het mc-vragen of openvragen?

Pfoee ik kan er zo níet tegen dat ik gewoon moet afwachten wat we krijgen, ik wil alles kunnen voorbereiden.
Oud 05-06-2008, 22:35
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hehe ja, maar bij een SCHRIFTELIJKE toets kan dat natuurlijk niet. Dacht misschien dat je gewoon moest opschrijven wat je zou intikken ofzo. Zegmaar dat we een schriftelijke toets krijgen zodat je niet de hele tijd kunt kijken wat de "beste hits" oplevert. En dat je niet maar wat uitprobeert enzo.. Verder kom ik zelf ook niet.
Nou, het zijn gewoon open en gesloten vragen in die pubmedtoets. Athans de gene die ik zelf gemaakt heb en de gene die ik afgelopen jaar heb nagekeken. Je kan vanalles bedenken waarbij je nog wel dingen moet opzoeken. De ene keer is het je zoekopdracht met aantal hits en de volgende keer is het inhoudelijker over de artikelen.


De meerderheid van de vragen zijn meerkeuze. Maar dat maakt het zeker niet per definitie makkelijker eigenlijk. Pubmed heeft wel open vragen, punt is vooral dat het nakijken van die vragen vrij veel tijd kost als het open vragen zijn, daarom de keuze voor vooral meerkeuze.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 06-06-2008, 10:29
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Maar als het nu een schriftelijke toets is die in de TenT plaats vindt (daar zijn geen computers), dan zullen ze dus wel een ander soort toets hebben gemaakt.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 06-06-2008, 10:42
Floortje1
Floortje1 is offline
Bij de toets over hypertensie, mag je dan het informatieboekje wat we moeten bestuderen erbij houden? En mag je ook je aantekeningen erbij houden? Weet iemand dat misschien?
Oud 06-06-2008, 11:12
Raymz
Raymz is offline
Hi allemaal,

ik heb ook een vraagje.
weet iemand hoe het zit met de vragen?
-zijn de vragen in het engels of nederlands?
-moet je je antwoorden geven in het engels of nederlands?

dan weet welke woordenboeken ik moet meenemen :-)
Oud 06-06-2008, 11:39
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
De vragen zijn in het Nederlands en je moet ook in het Nederlands antwoorden.
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Oud 06-06-2008, 11:56
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik weet wel wat schriftelijke pubmedvragen hoor. *pakt boek erbij* Probeer deze eens te beantwoorden?

Stel dat we 2 sets met resultaten hebben (set #2 en set #3)

1. Geef aan of de beweringen juist/onjuist zijn.
A. #2 AND #3 geeft alleen referenties die zowel in set 2 als in set 3 voorkomen
B. #2 AND #3 geeft referenties die of in set 2 of in set 3 of in beide voorkomen
C. #2 NOT #3 geeft referenties die wel in set 2, maar niet in set 3 voorkomen
D. #2 OR #3 geeft referenties die of in set 2 of in set 3 voorkomen
E. #2 OR #3 geeft referenties die of in set 2 of in set 3 of in beide voorkomen

Stel dat je alleen artikelen wil vinden die oorspronkelijke research beschrijven, dus geen meta-analyses of reviewartikelen. Je kan dit op 2 manieren doen.

Manier A: Een set resultaten maken met de zoekopdracht en de limit "publicatie type = clinical trial" (#1) en een set met dezelfde zoekopdracht maar nu de limit "publicatie type = randomized controlled trial" (#2)


2. Hoe moet je de resultaten van beide sets samenvoegen om het gewenste resultaat te krijgen?
A. #1 OR #2
B. #1 AND #2
C. #1 NOT #2

Manier B: Je maakt sets met de zoekopdracht en als limit achtereenvolgens:
"publicatie type = publication types'' (dus geen limit)
"publicatie type = review" (#2)
"publicatie type = meta-analysis" (#3)
"publicatie type = editorial" (#4)
"publicatie type = letter" (#5)
"publicatie type = practice guide line" (#6)


3. Hoe moet je de resultaten van deze 5 sets combineren om het gewenste resultaat te krijgen?

4. Geeft manier A of manier B de kleinste kans op het missen van referenties?


Et voila, zie hier een schriftelijke pubmedtoets
Ik vermeld er wel bij dat dit stof voor de tweedejaars is, dus waarschijnlijk krijgen jullie makkelijkere vragen. Maar als je deze vragen kan oplossen is dat natuurlijk leuk, dan zit je denk ik wel goed En zo moeilijk is het ook weer niet, ik kon dit al beantwoorden toen ik decentraal deed --> had al veel geoefend met pubmed. Ook is dit maar een klein onderdeeltje van pubmed, er is nog veel meer
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 06-06-2008, 12:31
Verwijderd
Nou, ik neem aan dat we echt niet dat soort vragen krijgen hoor! Daarvoor moet je al wel wat langer met PubMed hebben gewerkt.. De handleiding is komen te vervallen in het boekje en het meerendeel van de mensen die meedoen hebben niet eens de mogelijkheid PubMed volledig te gebruiken en hebben dus niet kunnen oefenen.

En heeft iemand nog tips voor anatomieboeken??
Oud 06-06-2008, 12:42
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
het is een mooie uitdaging voor iemand die een extraatje meer wil weten Het is dus helemaal up to you of je er iets mee doet of niet (hoeft niet natuurlijk) daarnaast wou ik even een voorbeeldje geven van dat je wel degelijk een schriftelijk tentamen over pubmed kunt geven. Alleen vraag 4 is moeilijk overigens, voor de andere vragen zit er een heel simpel mechanisme achter

Overigens kan je ook simpelere vragen verzinnen voor jezelf. Stel jezelf bijvoorbeeld een willekeurige vraag: welke factoren geven een verhoogde kans op een recidief van maagzweren? (dit is geen moelijke *pubmed-vraag* !!!) en probeer voor jezelf te bedenken hoe je dat zou aanpakken met zoeken. Ik denk dat je dat wel moet kunnen voor de toets. Ze kunnen ook vragen bijv: Hoe zou je dit aanpakken? Welke zoektermen zou je gebruiken? Dat zijn vragen die je denk ik krijgt bij een schriftelijk tentamen.

Daarnaast heb ik wat makkelijkere praktische info over het gebruik van pubmed, waarvan een deel ook komt uit de handleiding voor de decentrale selectie van 2 jaar geleden. Wie het wil hebben moet maar pmmen.
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 06-06-2008, 12:43
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Nou, ik neem aan dat we echt niet dat soort vragen krijgen hoor! Daarvoor moet je al wel wat langer met PubMed hebben gewerkt.. De handleiding is komen te vervallen in het boekje en het meerendeel van de mensen die meedoen hebben niet eens de mogelijkheid PubMed volledig te gebruiken en hebben dus niet kunnen oefenen.

En heeft iemand nog tips voor anatomieboeken??
trouwens, zoeken kun je altijd. Ik kan thuis ook niet alles gebruiken, maar dat is omdat ik geen toegang heb tot de wetenschappelijke tijdschriften enzo. Maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om dat je een artikel moet ontcijferen, het gaat om de zoektechnieken. Die zoals je ziet heel uitgebreid zijn. Zoektermen intikken kan iedereen op zn computer
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 06-06-2008, 15:32
NSJ
NSJ is offline
Hey Aila...wat is pmmen?...Ik zou graag die extra informatie willen hebben.

En wat zijn de antwoorden van de 4 vragen die je hebt gegeven??? En als het kan wat uitleg...

Alvast bedankt...

N
Oud 06-06-2008, 15:53
sesailes
Avatar van sesailes
sesailes is offline
Ik probeer het even:

1. Geef aan of de beweringen juist/onjuist zijn.
A. juist
B. onjuist
C. onjuist
D. juist
E. onjuist

2. Hoe moet je de resultaten van beide sets samenvoegen om het gewenste resultaat te krijgen?
A. #1 OR #2
B. #1 AND #2
C. #1 NOT #2

Manier B: Je maakt sets met de zoekopdracht en als limit achtereenvolgens:
"publicatie type = publication types'' (dus geen limit) (#1) (?)
"publicatie type = review" (#2)
"publicatie type = meta-analysis" (#3)
"publicatie type = editorial" (#4)
"publicatie type = letter" (#5)
"publicatie type = practice guide line" (#6)

3. Hoe moet je de resultaten van deze 5 sets combineren om het gewenste resultaat te krijgen?
#1 NOT (#2 OR #3 OR #4 OR #5 OR #6)

4. Geeft manier A of manier B de kleinste kans op het missen van referenties?
manier B

Vraag 3 is nog best lastig..
Oud 06-06-2008, 16:36
LV*
LV* is offline
Ik probeer het ook even

1. A. juist
B. onjuist
C. juist
D. onjuist
E. juist

2. A

3 #1 NOT (#2 OR 3# OR #4 OR #5 OR #6)

4. manier B geeft de kleinste kans

Ik ben benieuwd wat nu de echte goede antwoorden zijn! Wel een super goede oefening Ailá voor als ze dit soort vragen echt gaan stellen! Ik ben benieuwd, nog een paar dagen afwachten...
Oud 06-06-2008, 17:12
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
oh haha, ik had niet verwacht zoveel reacties te krijgen.. uhm.. ik ga zo snel mogelijk aan de slag met wat info rondsturen en degenen die de antwoorden op de vragen wil krijgt dat in een pm zodat anderen zich er nog over kunnen buigen. Dus even geduld, want voor mij loopt de uni ook nog natuurlijk bedankt alvast
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 06-06-2008, 17:15
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Hey Aila...wat is pmmen?...Ik zou graag die extra informatie willen hebben.

En wat zijn de antwoorden van de 4 vragen die je hebt gegeven??? En als het kan wat uitleg...

Alvast bedankt...

N
je klikt op mijn naam en kiest dan: privebericht sturen (PM = private message)
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Oud 06-06-2008, 17:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
het is een mooie uitdaging voor iemand die een extraatje meer wil weten Het is dus helemaal up to you of je er iets mee doet of niet (hoeft niet natuurlijk) daarnaast wou ik even een voorbeeldje geven van dat je wel degelijk een schriftelijk tentamen over pubmed kunt geven. Alleen vraag 4 is moeilijk overigens, voor de andere vragen zit er een heel simpel mechanisme achter
Makkelijk ja als je pubmed een beetje kent. Er zit daar helaas al snel meer achter dan een simpel google achtig zoekopdrachtje.

Citaat:
trouwens, zoeken kun je altijd. Ik kan thuis ook niet alles gebruiken, maar dat is omdat ik geen toegang heb tot de wetenschappelijke tijdschriften enzo. Maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om dat je een artikel moet ontcijferen, het gaat om de zoektechnieken. Die zoals je ziet heel uitgebreid zijn. Zoektermen intikken kan iedereen op zn computer
Ik hou van de toegang via de bieb, kan je thuis zoeken en dan altijd nog op de uni even de dingen halen die je moet hebben.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 06-06-2008, 17:40
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Makkelijk ja als je pubmed een beetje kent. Er zit daar helaas al snel meer achter dan een simpel google achtig zoekopdrachtje.


.
ja, dat zie ik nou ook. Maar ik dacht dat het wel bekend was na een beetje oefenen, ik kon dit ook bij de decentrale. Maar ik had er wel een jaar biomedische wetenschappen al opzitten bedenk ik nu. Toch kan het geen kwaad om het te probéren toch? Als ik bij voorbaat riep: dat is te moeilijk! dan zat ik nu zeker niet bij geneeskunde.

Citaat:
Ik hou van de toegang via de bieb, kan je thuis zoeken en dan altijd nog op de uni even de dingen halen die je moet hebben
ja zo doe ik het ook maar bij hun toets gaat het niet om de artikelen toch? je moet leren zoeken

Edit: hoe doe je bijlages bij een pm? ik weet niet hoe, anders kan ik nix versturen Of stuur anders emailadressen. Jeroenjeroen heeft al gekregen
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl

Laatst gewijzigd op 06-06-2008 om 19:25.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Decentrale selectie geneeskunde VU / EUR
Ninalove
2 23-12-2014 16:55
Studeren 100% Decentrale Selectie
itel
0 27-06-2014 23:08
Studeren Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010
Ghislaine91
26 14-11-2009 15:52
Algemene schoolzaken Decentrale selectie VU
brigittemanuela
1 22-01-2008 16:25
Studeren Biomedische wetenschappen: UU of VU?
kiek
19 30-07-2006 17:50
Algemene schoolzaken Decentrale Selectie
fractuur
3 10-11-2004 16:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.