Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2008, 15:23
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Voor 12 januari? Ik weet dat je je voor 1 januari moet inschrijven, maar voor 12 januari je brief opsturen? Dat is onzin hoor (voor Rotterdam toch zeker). Mij is namelijk verteld dat je voor 1 februari bericht krijgt, en voor 1 maart je brief moet hebben opgestuurd om op 15 april te horen of je bent gekozen of niet...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2008, 16:03
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
^dat. De uni zal toch eerst met een brief moeten komen waarin ze je precies vertellen wat ze van je verwachten en voor wanneer alles moet zijn opgestuurd etc, waar moet je anders die info vandaan halen.
En in 200 woorden ook nog eens verwijzen naar vanalles? Zoveel is 200 niet en ik zou er met name voor zorgen dat dat stukje van die 200 goed in elkaar zit aangezien het de vraag is of alle papieren die er mee gaan tot in detail uitgepluist worden. Weet je hoe veel dat er zijn? Het is opzich niet voor niks dat ze een 200 woorden aanhouden.
Je moet gewoon zorgen dat het goed in elkaar zit en in de tijd dat ik decentraal deed hoefden daar geen aanbevelingsbrieven mee. Je moest bewijzen meesturen van je activiteiten (en dat mocht in de vorm van een brief dat je ergens gewerkt had, waarbij dan best mag staan dat je het goed deed enzo) maar niet allemaal brieven verzamelen van mensen die beweren dat je een prima arts zal worden. Maar goed, dat kan ook ondertussen wel veranderd zijn.

Je moet met name doen wat JIJ voor JEZELF goed vind. Jij moet tevreden zijn over je stukje zodat je er zelfs als je het niet haalt er zelf nog achter kan staan. Stel dat je geluisterd hebt naar iemand anders terwijl je eigen gevoel anders is en je haalt het niet dan blijft dat toch knagen? Schiet je niks mee op. Je kan luisteren naar adviezen, maar daar moet je echt je eigen ding mee doen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 28-12-2008 om 16:13.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 10:02
studente*
studente* is offline
Vorig jaar was het inderdaad zo dat in februari de brief van de universiteit kwam en dat deze teruggestuurd moest worden voor 1 maaart, dus nog even geduld...
In de brief staan verschillende onderdelen aangegeven A tot en met H geloof ik zo uit mijn hoofd, zou hem terug moeten zoeken om het zeker te weten.. Weet wel dat de laatste inderdaad je motivatie was.. Deze is inderdaad erg belangrijk. Wat ik gedaan heb is de punten die ik er zeker in de brief wilde hebben onder elkaar gezet en er een lopend verhaal van gemaakt. Dan kom je toch al gauw uit op zo'n 500 woorden. Dat was mijn startbrief en elke dag keek ik er een keer kritisch naar wat is toch minder belangrijk, welke zinnen konden korter en wat staat er min of meer dubbel in en zo kwam ik uiteindelijk op het vereiste aantal van 200, hier gaat zeker wat werk in zitten en is niet zo makkelijk als het lijkt.

Mayday; heb je ondertussen in die twee jaar een andere studie gedaan?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 13:17
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Voor 12 januari? Ik weet dat je je voor 1 januari moet inschrijven, maar voor 12 januari je brief opsturen? Dat is onzin hoor (voor Rotterdam toch zeker). Mij is namelijk verteld dat je voor 1 februari bericht krijgt, en voor 1 maart je brief moet hebben opgestuurd om op 15 april te horen of je bent gekozen of niet...
Voor 15 januari toch?
(Niet dat het voor mij uitmaakt, ik heb het al gedaan)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 17:44
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
Studenten werken dan in een team op een afdeling in het ziekenhuis. Hangt er een beetje vanaf in welk team je zit of je dagdiensten, avonddiensten of nachtdiensten hebt (of meerdere door elkaar) en dan zorg je voor van alles op de afdeling. Eten, drinken, verpleegkundigen helpen etc. Er zijn heel veel verschillende teams. Bij sommige doe je alleen eten en drinken. Bij anderen ook echt handelingen zoals prikken etc. Ik heb persoonlijk een beetje de middenweg. Ik heb vaak keukendienst, maar ik help ook vaak de verpleging bij het verzorgen van patienten.

Je kan ook op de poli werken, dan doe je voornamelijk de balie. Is ook leuk.
Oow dat is wel tof van Rotterdam dan. Is hiervoor ook een selectieprocedure, voor zo'n studentengroep?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 17:45
Ehsan
Ehsan is offline
Ik ga het ook decentraal proberen dit jaar trouwens. Ik ben dit jaar uitgeloot Hoop er volgend jaar toch echt bij te zitten. Erasmus ist het btw.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 18:55
Bloementje
Avatar van Bloementje
Bloementje is offline
ik wil me dus ook aanmelden voor decentrale selectie omdat Groningen nu ook zegt dat te doen. Maar nu wil ik me dus aanmelden via studielink,het moet immers vóór 14 januari, ik geef Groningen als 1e voorkeur aan, krijg ik een bericht dat RUG nog geen inschrijvingsdatum heeft??? Ik kan me voor alle plaatsten inschrijven behalve Groningen...iemand een idee waarom?

Ervaringen die niets direct met geneeskunde te maken hebben, tellen die ook mee? Ik heb zometeen 2 jaar lang verschillend werk in verschillende landen gedaan, veel levenservaring daarmee op gedaan maar niet zozeer in de gezondheidszorg. In een normale solicitatiebrief zou ik het zetten, maar heeft het hierbij ook zin?
__________________
hoe grote mensen molenaren, te zwiepen met hun wieken. Te schreeuwen na een tik; ze worden nooit meer normaal. En hoe ze tegen deuren lopen! geniaal!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 20:03
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
ik wil me dus ook aanmelden voor decentrale selectie omdat Groningen nu ook zegt dat te doen. Maar nu wil ik me dus aanmelden via studielink,het moet immers vóór 14 januari, ik geef Groningen als 1e voorkeur aan, krijg ik een bericht dat RUG nog geen inschrijvingsdatum heeft??? Ik kan me voor alle plaatsten inschrijven behalve Groningen...iemand een idee waarom?

Ervaringen die niets direct met geneeskunde te maken hebben, tellen die ook mee? Ik heb zometeen 2 jaar lang verschillend werk in verschillende landen gedaan, veel levenservaring daarmee op gedaan maar niet zozeer in de gezondheidszorg. In een normale solicitatiebrief zou ik het zetten, maar heeft het hierbij ook zin?
even bellen naar groningen zelf ofzo? of helpdesk ofzo?

Ik heb ook het vak Latijn gevolgd en examen gehaald daarvan. Is dat een pluspunt? te vermelden onder extra vakken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 21:46
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik heb me net ingeschreven voor geneeskunde. Dit jaar was ik ook uitgeloot. Heb als eerste keuze Leiden staan, 2de EUR, 3de VU, 4de UvA. En decentraal voor Rotterdam.. ben erg benieuwd!

Kon namelijk nergens vinden op de site van de EUR dat je de EUR als eerste keus moest hebben. Maar hoor nu van een vriend van me dat dat wel moet.. iemand enig idee? Want dan verander ik het nog ff.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 22:15
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
Ik heb me net ingeschreven voor geneeskunde. Dit jaar was ik ook uitgeloot. Heb als eerste keuze Leiden staan, 2de EUR, 3de VU, 4de UvA. En decentraal voor Rotterdam.. ben erg benieuwd!

Kon namelijk nergens vinden op de site van de EUR dat je de EUR als eerste keus moest hebben. Maar hoor nu van een vriend van me dat dat wel moet.. iemand enig idee? Want dan verander ik het nog ff.
nee hoeft niet, want op studielink kan je nu kiezen bij welke uni je decentraal wil doen. wat doe je nu dan? nu je bent uitgeloot.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 09:11
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Verloskunde & Gezondheidswetenschappen. En jij?

Ik wil echt zoo graag dit jaar geneeskunde gaan doen, maar volgens mij wil iedereen dat zooo graag.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 10:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Oow dat is wel tof van Rotterdam dan. Is hiervoor ook een selectieprocedure, voor zo'n studentengroep?
Het is gewoon een bijbaantje die je kan gaan doen als je je eerste jaar gehaald hebt. Je moet er voor solliciteren. Ik ben zelf blij dat ik het nooit gedaan heb eigenlijk.

Citaat:
ik wil me dus ook aanmelden voor decentrale selectie omdat Groningen nu ook zegt dat te doen. Maar nu wil ik me dus aanmelden via studielink,het moet immers vóór 14 januari, ik geef Groningen als 1e voorkeur aan, krijg ik een bericht dat RUG nog geen inschrijvingsdatum heeft??? Ik kan me voor alle plaatsten inschrijven behalve Groningen...iemand een idee waarom?
Bellen met de IBgroep. Het is raar.

Citaat:
Ervaringen die niets direct met geneeskunde te maken hebben, tellen die ook mee? Ik heb zometeen 2 jaar lang verschillend werk in verschillende landen gedaan, veel levenservaring daarmee op gedaan maar niet zozeer in de gezondheidszorg. In een normale solicitatiebrief zou ik het zetten, maar heeft het hierbij ook zin?
Meestal kan je er niet veel mee omdat er naar redelijk specerfieke punten gevraagd wordt. Maar je moet het zelf maar bekijken en of je iets kan bedenken om het er toch in te krijgen.

Citaat:
Ik heb ook het vak Latijn gevolgd en examen gehaald daarvan. Is dat een pluspunt? te vermelden onder extra vakken ofzo.
Net als zo'n beetje de helft van de mensen die er mee doet omdat die gymnasium gedaan hebben. Wat denk je zelf?
Ze vragen niet naar vakken, maar andere studies. Ik studeerde biologie en dat kon ik erbij zetten omdat het echt een andere studie was. Dus als je uitgelood bent kan je je studie die je dan nu doet gebruiken.

Citaat:
Kon namelijk nergens vinden op de site van de EUR dat je de EUR als eerste keus moest hebben. Maar hoor nu van een vriend van me dat dat wel moet.. iemand enig idee? Want dan verander ik het nog ff.
Nee, dat hoeft niet. Ik had het zelf geloof ik op de 3e of 4e plaats staan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 17:29
Ehsan
Ehsan is offline
@Leke:

Ik vind toch dat Latijn een extra vak is. Vrij logisch toch. Ook komen latijnse termen heel veel voor in de termen die worden gebruikt in de geneeskunde. Dit is dan toch een pluspuntje.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 17:59
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
@Leke:

Ik vind toch dat Latijn een extra vak is. Vrij logisch toch. Ook komen latijnse termen heel veel voor in de termen die worden gebruikt in de geneeskunde. Dit is dan toch een pluspuntje.
Maar het is geen dusdanig groot pluspunt dat het werkelijk mee telt met een zwaar tellend iets als decentraal. Aangezien je als GNK-student geen Latijn gaat krijgen, slechts Latijnse termen, heeft het ook niet echt een meerwaarde. Hoe graag je ook wil geloven dat het een enorme pluspunt is, ik zal je toch echt moeten teleurstellen...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 18:47
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik wil ook GNK studeren (of Biomedische wetenschappen, maar ik weet t niet zeker) weet iemand ook een andere goede geneeskunde-universiteit buiten Rotterdam om? Vond 't onnodig een nieuw topic ervoor aan te maken.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 19:21
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
Maar het is geen dusdanig groot pluspunt dat het werkelijk mee telt met een zwaar tellend iets als decentraal. Aangezien je als GNK-student geen Latijn gaat krijgen, slechts Latijnse termen, heeft het ook niet echt een meerwaarde. Hoe graag je ook wil geloven dat het een enorme pluspunt is, ik zal je toch echt moeten teleurstellen...
Het zal wel. Ik ga het gewoon erbij zetten. niet geschoten is altijd mis.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2008, 19:36
studente*
studente* is offline
Citaat:
Het zal wel. Ik ga het gewoon erbij zetten. niet geschoten is altijd mis.
Er is ook een blaadje waar je de vakken in moet vullen met studiebelasting, maar iedereen moet naast de verplichte vakken ook vrije keuze vakken nemen om de onderwijsplicht te halen. Dus ik denk dat je meer opvalt als je veel verschillende vakken hebt met een vrij hoge studiebelasting, meer dan nodig is.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 17:39
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
@Ieke:

Ik vind toch dat Latijn een extra vak is. Vrij logisch toch. Ook komen latijnse termen heel veel voor in de termen die worden gebruikt in de geneeskunde. Dit is dan toch een pluspuntje.
Maar snap je dat erg veel mensen met Latijn aankomen? Het geeft op zichzelf echt geen onderscheidt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 18:09
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
In het kort: Latijn geeft mijn inziens totaal geen meerwaarde.

Daarnaast: Als je goed leert voor je tentamen ken je de gedachtegang achter de meeste medische terminologie toch wel. Het gaat meer om de tijd die je in bepaalde dingen steekt dan alleen welk vakkenpakket je op de middelbare school hebt gehad. Het voordeel dat je eruit ''zou kunnen'' halen is totaal niet significant.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 20:35
WR
WR is offline
Zo zo............dat zijn best veel reacties, nadat ik deze topic heb gestart ! Ik ben nu ook druk bezig met het schrijven van mijn motivatie brief ( nooit te vroeg om te beginnen ) en met het samenstellen van mijn voorkeur universiteiten. Het is me wel opgevallen dat volgens vrij weinig universiteit van utrecht opgeven ?

Ga nog een gesprek houden met mijn decaan op school, maar ik zit te twijfelen tussen: Utrecht, Leiden. Eur en VU 0of UvA ??

Rug weet ik niet ? Maar ze doen nu decentraal voor het eerst ! Dus het is lastig om te bepalen waar ze precies naar kijken ?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 22:02
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb laatst gehoort van een van de belangrijke mensen in R'dam dat er vanuit Groningen overleg geweest is over het hoe op te zetten van de decentraal. Aangezien bij deze manier bewezen is dat het resultaten oplevert denk ik niet dat het enorm veel zal verschillen. Het is wel maar een gissing hoor, maar mij lijkt het vrij logisch.
Overgens zou ik maar heel snel opschieten met inschrijven aangezien de termijn bijna afloopt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 07:43
Ehsan
Ehsan is offline
kan je ergens op internet zien hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor de decentrale selectie per universiteit? het lijkt me wel interessant om te zien eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 22:51
WR
WR is offline
Citaat:
kan je ergens op internet zien hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor de decentrale selectie per universiteit? het lijkt me wel interessant om te zien eigenlijk.
Volgens mij kun je dat wel ergens opzoeken, pas als alle inschrijvingen voor decentraal binnen zijn !
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 13:03
Raymz
Raymz is offline
Ik ben vorig jaar ook via decentrale selectie in R'dam terecht gekomen.

Ik kan jullie een paar tips geven:

- Je motivatie mag maar 200 woorden zijn, dus schrijf ook echt je motivatie!!!
De overige dingen die je hebt gedaan (zoals topsport, bestuur, bijzonder werk enz) kun je ergens anders vermelden in die grote stapel met papieren die je krijgt toegestuurd.

- Probeer jezelf goed te 'verkopen' in die 200 woorden die je hebt. Die mensen moeten, denk ik, meer dan 800 van die brieven lezen. Wees dus origineel!!!

-Zorg voor een pakkende slotzin in je motivatiebrief!

- Zorg altijd dat je bewijs hebt van alles wat je beweert, stuur referentiebrieven.

- Je motivatiebrief moet je met de hand schrijven, oefen het dus een paar keer vordat je het opschrijft. Zo weet je zeker dat je geen fouten maakt.

- Probeer zo min mogelijk fouten te maken met spelling, dat staat niet erg netjes.

Dit waren mijn tips

Succes met jullie brieven!!!

P.s. Vanaf dit jaar moeten de eerstejaars-geneeskunde studenten in R'dam allemaal een taaltoets doen. Wel vaag hoor, nadat iedereen zijn VWO-diploma heeft gehaald.

Maare ik zie dat ik nu moet stoppen... ik moet de taaltoets gaan maken.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 17:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wat idioot, waarom een taaltoets? Heb je daar een reden voor gekregen? (en wat wordt er van je verwacht) Ze hebben wel meer vage dingen ingevoerd wat ik hoorde met de invoering van de BaMa
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 17:59
Raymz
Raymz is offline
Ze gaven als reden dat tijdens tentamens bij de open vragen vaak verkeerd Nederlands wordt gebruikt. Door middel van de taaltoets willen ze het niveau van de studenten bepalen en als die te laag is, raden ze je aan om een cursus Nederlands te volgen

En daar gaat het natuurlijk om bij geneeskunde, dat je perfect Nederlands schrijft
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 19:06
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Die heb ik nog nooit gehoord, daarbij zijn de open vragen vaak ook van het niveau waar je niet altijd even blij van wordt en daar komt nog eens bij dat het vaak in een beperkt aantal woorden moet, dus je daarom wel eens een beetje vaag gaat schrappen. Soms past het er ruim in, soms ook niet en wat moet je dan? Ik vind het ernstig overdreven, net als die vage ceremonie oid waar ik in de EM wat van las Kom op zeg.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2009, 19:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
[...]
- Je motivatiebrief moet je met de hand schrijven, oefen het dus een paar keer vordat je het opschrijft. Zo weet je zeker dat je geen fouten maakt.

[...]
Jeetje, wat een onzin dit soort dingen. Waarom zou je dat doen? De coördinator van m'n vorige cursus wilde ook dat wij handgeschreven een proefmotivatie voor een master schreven "omdat we dat straks echt zo moeten doen". Van andere docenten hoorde ik dat dat ouderwets is en eigenlijk nergens op slaat. Getypt komt meestal veel netter over en waarom zou je in hemelsnaam die moeite doen?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 03:23
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze aan de hand van het handschrift ook het één en ander over de persoon kunnen ontdekken?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 12:05
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
het is idd een goede tip om jezelf een beetje te proberen te verkopen in je motivatiestuk, vertellen waarom ze jou moeten selecteren.

niet alleen vertellen waarom je geneeskunde wilt studeren, maar ook waar jij goed in bent/wat je goede eigenschappen zijn en waarom die belangrijk zijn bij geneeskunde.
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 15:35
do0m:)
do0m:) is offline
heey iedereen!

ik doe mee aan de decentrale bij de UvA, maar ik ben echt bang dat ik het niet haal.
weet iemand misschien een paar tips voor het CV?? telt in een bejaardentehuis werken ook?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 16:38
Raymz
Raymz is offline
Werken in een bejaardentehuis telt ook, want dat is ook werken in de gezondheidszorg.
Maar ik moet er wel bij vermelden dat het pas telt als je dit werk doet naast je opleiding en niet als vakantiebaantje.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 18:28
Stdnt
Stdnt is offline
Hallo allemaal. Succes voor de mensen die meedoen met de decentrale selectie.
Zelf ben ik SUMMA student. Dus mochten er brandende vragen zijn......

PS Vind het wel goed eigenlijk dat er een taaltoets nu is bij de geneeskunde (dat had ik hierboven ergens gelezen). Als ik zie wat voor enorme schrijffouten mensen maken op dit forum......Paar voorbeelden; uitgelooD, geprobeerT, schEInt. Tja, dat komt toch behoorlijk dom over als je later patientenbrieven moet schrijven.......
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 19:09
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
Hallo allemaal. Succes voor de mensen die meedoen met de decentrale selectie.
Zelf ben ik SUMMA student. Dus mochten er brandende vragen zijn......

PS Vind het wel goed eigenlijk dat er een taaltoets nu is bij de geneeskunde (dat had ik hierboven ergens gelezen). Als ik zie wat voor enorme schrijffouten mensen maken op dit forum......Paar voorbeelden; uitgelooD, geprobeerT, schEInt. Tja, dat komt toch behoorlijk dom over als je later patientenbrieven moet schrijven.......
Ja maarja dit is een forum en internet he. Ik denk dat bij zo'n patientenbrief je iets meer erop let. persoonlijk probeer ik elk berichtje dat ik typ zo snel mogelijk te typen en dan gaat er ook welis iets fout natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 19:40
Stdnt
Stdnt is offline
'Ja maarja dit is een forum en internet he. Ik denk dat bij zo'n patientenbrief je iets meer erop let. persoonlijk probeer ik elk berichtje dat ik typ zo snel mogelijk te typen en dan gaat er ook welis iets fout natuurlijk'

Patientenbrieven is misschien nog een stap te ver, maar een beetje grammatica bij open vragen van tentamens bijvoorbeeld is ook niet verkeerd. En natuurlijk begrijp ik dat mensen op het internet sneller typen etc. en daardoor fouten maken. Dat doe ik zelf namelijk ook. Maar ja, er is nogal een verschil in typefouten en grammaticale fouten. Ik neem aan dat je het woord 'welis' niet door snelheid verkeerd schreef. Maar goed... ik kap hiermee.

Hoe dan ook, voor de mensen die nog geen geneeskunde studeren; Als je het echt wilt, dan lukt het je ook!!! Misschien ook een aardige tip voor de sollicitaties; stages in het buitenland staan altijd goed op je CV.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 19:50
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
'Ja maarja dit is een forum en internet he. Ik denk dat bij zo'n patientenbrief je iets meer erop let. persoonlijk probeer ik elk berichtje dat ik typ zo snel mogelijk te typen en dan gaat er ook welis iets fout natuurlijk'

Patientenbrieven is misschien nog een stap te ver, maar een beetje grammatica bij open vragen van tentamens bijvoorbeeld is ook niet verkeerd. En natuurlijk begrijp ik dat mensen op het internet sneller typen etc. en daardoor fouten maken. Dat doe ik zelf namelijk ook. Maar ja, er is nogal een verschil in typefouten en grammaticale fouten. Ik neem aan dat je het woord 'welis' niet door snelheid verkeerd schreef. Maar goed... ik kap hiermee.

Hoe dan ook, voor de mensen die nog geen geneeskunde studeren; Als je het echt wilt, dan lukt het je ook!!! Misschien ook een aardige tip voor de sollicitaties; stages in het buitenland staan altijd goed op je CV.
Nee klopt, dat heb ik niet fout geschreven omdat ik te snel typte, maar eerder omdat ik totaal schijt heb aan hoe je het wel moet schrijven. En dat heb ik ook bij een tentamen of toets, gaat mij er namelijk om dat de leraren begrijpen wat ik bedoel. Ik vind dat de mensen tegenwoordig veel te veel zeuren. Dit is niet goed, dat is niet goed.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 21:29
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hallo allemaal. Succes voor de mensen die meedoen met de decentrale selectie.
Zelf ben ik SUMMA student. Dus mochten er brandende vragen zijn......

PS Vind het wel goed eigenlijk dat er een taaltoets nu is bij de geneeskunde (dat had ik hierboven ergens gelezen). Als ik zie wat voor enorme schrijffouten mensen maken op dit forum......Paar voorbeelden; uitgelooD, geprobeerT, schEInt. Tja, dat komt toch behoorlijk dom over als je later patientenbrieven moet schrijven.......
Misschien eens bedacht dat daar andere redenen voor kunnen zijn buiten dat dit een forum is gewoon voor je vrije tijd? Ik ben zelf bijvoorbeeld dyslectisch en ik ben op dit forum niet de enige. En ja, ik maak zelfs fouten in mijn patientenstatussen, maar ook daar ben ik niet de enige in. Beter is als ze een curcus geven hoe schrijf je netjes. Die taalfouten zijn nog wel overkomelijk, het is duidelijk wat er bedoelt wordt, maar het handschrift van sommige artsen? Dat lijkt me een veel groter drama, er valt soms echt niks fatsoenlijks van te bakken. Of je foutloos kan spellen maakt je niet tot een goede dokter. Dus waarom een taaltoets?
Daarbij is de reden ook gewoon stom, die open vragen zijn vaak van het niveau lange antwoorden met maar een beperkt aantal woorden. (dus je schrapt soms woorden om er binnen te blijven, terwijl dat dus geen denderende zinsbouw oplevert)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 22:03
Stdnt
Stdnt is offline
Niet dat ik verder op het taalgebeuren wil ingaan, maar excuses als ik je (Ieke) heb beledigd.

PS Een cursusje leesbaar schrijven zou ook nuttig zijn idd haha
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 11:26
nickvandijk87
nickvandijk87 is offline
Ik doe mee aan decentraal aan de RUG.. ik heb nog geen formulieren over mijn deelname aan decentraal van de rug gehad, wel van ib-groep. Ben benieuwd wanneer ik de CV formulieren binnenkrijg, vind het wel spannend.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 16:07
Nina19
Nina19 is offline
Hoi allemaal.
Ik zelf ga dit jaar meedoen aan de decentrale selectie in Groningen. Ik heb vernomen dat deze ongeveer hetzelfde gaat als de decentrale selectie in Rotterdam.
Ik vroeg me alleen af of ik genoeg punten heb om door de eerste ronde heen te komen:
- 1 jaar voorzitter geweest van de feestcommissie op de middelbare school (organisatorisch werk verricht)
- 1 jaar bij de hartstichting gewerkt voor het goede doel
- 1 jaar vrijwilliger geweest bij mijn voetbalvereniging in de kantine
- Ik heb een reanimatiecursus + AED behaald
- bijles gegeven op de middelbare school aan kinderen die moeite hadden met de exacte vakken
- Ik hoop dit jaar mijn propedeuse van Biomedische Wetenschappen te behalen
- Ik ga nog een paar keer meelopen met een ergotherapeut

Daarnaast heb ik ook economie 1,2 gedaan en muziek 1,2 en heb ik het gemiddelde van een 7,7 behaald. Laat dat ook niet zien hoe gemotiveerd je bent en hoeveel je aankan omdat ik buiten school ook veel andere dingen doe? Ik ben benieuwd of mensen die ervaring hebben denken dat dit genoeg is.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 16:08
Nina19
Nina19 is offline
Oja vorig jaar heb ik decentrale selectie gedaan bij de UVA, maar ben helaas net niet door de eerste ronde heengekomen. Daarna ben ik in de hoogste lotingsklasse B gewoon uitgeloot, ik baalde als een stekker.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 16:54
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
Oja vorig jaar heb ik decentrale selectie gedaan bij de UVA, maar ben helaas net niet door de eerste ronde heengekomen. Daarna ben ik in de hoogste lotingsklasse B gewoon uitgeloot, ik baalde als een stekker.
klote is dat zeg, ik ben ook uitgeloot wat doe je dit jaar dan? en ga je weer decentraal proberen?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 17:59
Nina19
Nina19 is offline
Lees hierboven
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:07
Ehsan
Ehsan is offline
Citaat:
Lees hierboven
oow ok ja ik dacht dat dat stukje door iemand anders was geschreven

Alles duidelijk
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:13
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Hoi allemaal.
Ik zelf ga dit jaar meedoen aan de decentrale selectie in Groningen. Ik heb vernomen dat deze ongeveer hetzelfde gaat als de decentrale selectie in Rotterdam.
Ik vroeg me alleen af of ik genoeg punten heb om door de eerste ronde heen te komen:
- 1 jaar voorzitter geweest van de feestcommissie op de middelbare school (organisatorisch werk verricht)
- 1 jaar bij de hartstichting gewerkt voor het goede doel
- 1 jaar vrijwilliger geweest bij mijn voetbalvereniging in de kantine
- Ik heb een reanimatiecursus + AED behaald
- bijles gegeven op de middelbare school aan kinderen die moeite hadden met de exacte vakken
- Ik hoop dit jaar mijn propedeuse van Biomedische Wetenschappen te behalen
- Ik ga nog een paar keer meelopen met een ergotherapeut

Daarnaast heb ik ook economie 1,2 gedaan en muziek 1,2 en heb ik het gemiddelde van een 7,7 behaald. Laat dat ook niet zien hoe gemotiveerd je bent en hoeveel je aankan omdat ik buiten school ook veel andere dingen doe? Ik ben benieuwd of mensen die ervaring hebben denken dat dit genoeg is.
Het staat of valt met je motivatieverhaal, er is zelfs in te komen alleen op basis van je motivatie.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:14
nickvandijk87
nickvandijk87 is offline
klinkt goed Nina, vooral vrijwilligerswerk in de zorg is belangrijk.. je hebt goede punten, maar nu moet je het ook nog goed gaan verwoorden en een overtuigende motivatiebrief schrijven.
Ik heb zelf vrijwilligerswerk in het ziekenhuis en verpleegtehuis met bejaarde mensen gedaan, heb feesten georganiseerd en heb een bestuurlijke functie als bijbaantje. Op dit moment studeer ik bio-medische wetenschappen en heb alle vakken gehaald tot nu toe. Ben nu alle bewijzen bij elkaar aan het sprokkelen, het is best veel werk kom ik achter..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:22
Nina19
Nina19 is offline
Ik heb dus geen vrijwilligerswerk in de zorg gedaan. Maar ik hoop het met de andere punten te halen. Denk jij dat het genoeg zal zijn ondanks dat ik niks in de zorg heb?
Tot nu toe heb ik ook alles gehaald bij BMW.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:24
Nina19
Nina19 is offline
Oh en Ieke, weet je dat zeker dat de motivatiebrief doorslaggevend is?
Het klinkt ergens wel logisch hoor, maar waarom zouden ze dan om al die andere dingen vragen?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:51
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Oh en Ieke, weet je dat zeker dat de motivatiebrief doorslaggevend is?
Het klinkt ergens wel logisch hoor, maar waarom zouden ze dan om al die andere dingen vragen?
Omdat er in mijn jaar (dat zijn de mensen die ik gesproken heb erover, tussen de jaren is eigenlijk niet veel contact) ook mensen door gegaan zijn zonder ook maar een van de andere punten te hebben, dus waarbij ze alleen maar op de motivatie door gegaan kunnen zijn. Daarbij had ik ook iemand anders gehoord dat hij wel verschillende dingen had qua extra's en die niet door was.
Het helpt uiteraard zeker wel, maar als je motivatieverhaal drama is schiet je er lijkt me ook niet mee op. Die extra dingen zeggen natuurlijk zeker wel iets, maar bijoorbeeld de vraag over topsport is imo meer een prestigeverhaal voor een uni. (Topsporters op je uni is natuurlijk goede reclame)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2009, 18:57
Nina19
Nina19 is offline
Citaat:
Omdat er in mijn jaar (dat zijn de mensen die ik gesproken heb erover, tussen de jaren is eigenlijk niet veel contact) ook mensen door gegaan zijn zonder ook maar een van de andere punten te hebben, dus waarbij ze alleen maar op de motivatie door gegaan kunnen zijn. Daarbij had ik ook iemand anders gehoord dat hij wel verschillende dingen had qua extra's en die niet door was.
Het helpt uiteraard zeker wel, maar als je motivatieverhaal drama is schiet je er lijkt me ook niet mee op. Die extra dingen zeggen natuurlijk zeker wel iets, maar bijoorbeeld de vraag over topsport is imo meer een prestigeverhaal voor een uni. (Topsporters op je uni is natuurlijk goede reclame)
Ik denk ook zeker wel dat de motivatiebrief een groot deel uitmaakt of je wel of niet wordt toegelaten. Toch vind ik het vreemd dat mensen alleen op motivatie doorkomen, wat natuurlijk wel erg mooi is als je helemaal niks hebt gedaan daarnaast.
Iets dat ik ook nog steeds niet helemaal begrijp, is dat topsport zo belangrijk is. Ik zou ook best een topsport willen beoefenen maar heb hier helaas niet het talent voor. Daarnaast denk ik dat je niet zowel een topsport als een studie geneeskunde kan doen omdat je dan altijd minder tijd hebt voor de studie en er dus niet alles kan uithalen wat erin zit. Dit is slechts mijn mening en ik vind het erg knap als je later een goede topsporter bent zowel een arts.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-topic # 152
Hawahaai
500 16-01-2010 21:05
Liefde & Relatie Hoogte- en dieptepunten 2009!
wup
59 13-01-2010 17:28
Studeren Decentrale selectie geneeskunde 2009/2010
Ghislaine91
26 14-11-2009 14:52
De Kantine Hoe was 2008 voor jou?
Missy
43 02-01-2009 23:32
Studeren Decentrale selectie VU
brigittemanuela
450 29-12-2008 09:49
Studeren Decentrale selectie
MatthijsPB
26 10-12-2007 13:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.