Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2010, 21:40
Verwijderd
Ik ga met mn vriend, als we het contract tekenen, 15 augustus in een appartement in Maastricht. De verhuurder zei toen we hem spraken echter dat we eerst een contract van 2 jaar krijgen (prima), en daarna een onbepaalde termijn-contract oid met een opzegtermijn van een jaar. Maar dat is toch vreemd? Dan kun je er maar een keer per jaar uit. En ik las ook op juridische websites dat de wettelijke opzegtermijn voor de huurder maximaal 3 maanden is. Wat kunnen we hiermee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2010, 21:41
Verwijderd
Ah shit, dit kan ook bij wonen en werken horen... kijk maar waar hij het beste past. Ik dacht, het heeft te maken met contracten en de wet enzo, vandaar.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Ik ga met mn vriend, als we het contract tekenen, 15 augustus in een appartement in Maastricht. De verhuurder zei toen we hem spraken echter dat we eerst een contract van 2 jaar krijgen (prima), en daarna een onbepaalde termijn-contract oid met een opzegtermijn van een jaar. Maar dat is toch vreemd? Dan kun je er maar een keer per jaar uit. En ik las ook op juridische websites dat de wettelijke opzegtermijn voor de huurder maximaal 3 maanden is. Wat kunnen we hiermee?
Een contract voor onbepaalde tijd heeft een wettelijk opzegtermijn gelijk aan de betaaltermijn voor de huur. Dus betaal jij je huur per maand dan is het 1 maand. Per 2 maanden, 2 maanden, dit tot een maximum van 3 maanden.
Een dergelijke bepaling kan je door de huurcommissie ongeldig laten verklaren als je het contract al getekend hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 21:55
Verwijderd
Dus hij kan ons wat dat betreft niets maken? Ik vind het zo vervelend om meteen al in de clinch te liggen met een (toekomstige) huurbaas, ik wacht even af wat hij precies in het huurcontract zet.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 22:04
Verwijderd
BW7:271 lid 5 en 7.

5. Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:

a. bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

b. bij opzegging door de verhuurder: een termijn niet korter dan drie maanden, voor elk jaar dat de huurder krachtens overeenkomst ononderbroken het gehuurde in gebruik heeft gehad verlengd met één maand tot ten hoogste zes maanden.


7. Elk beding waarbij in strijd met lid 5 onder a een langere opzegtermijn of waarbij in strijd met lid 5 onder b een kortere opzegtermijn wordt overeengekomen of waarbij van andere bepalingen van dit artikel wordt afgeweken, is nietig. Eveneens is nietig elk beding dat de huur zonder opzegging doet eindigen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 22:05
Verwijderd
Bron? (kan ik zelf de link opslaan, niet dat ik je niet geloof )
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 22:11
Verwijderd
Merci
Met citaat reageren
Oud 23-07-2010, 23:09
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik vind je topic hier passen hoor, je hebt met huurrecht te maken. Maar ik snap je twijfel!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 07:53
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
..en daarna een onbepaalde termijn-contract oid met een opzegtermijn van een jaar.
Volgens mij heeft de verhuurder een telefoon- of internetprovider contract gekopiëerd :-).
Zo'n contract is dan ook niet standaard, en, ook al sta je volledig in je recht, je moet het ook nog krijgen..
Op zich geen probleem, als je (aangetekend !) opzegt, en er na maximaal 3 maanden uit trekt en je betaalt gewoon niet meer, mag de verhuurder proberen zijn "recht" te krijgen.
Als hij dat weet zal hij een zekerheid in z'n contract willen inbouwen, in de vorm van een voorschot of borg, die je in dat geval nooit meer terugziet...
Dus; lees het contract goed.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Merci
Overigens geldt dat dus alleen voor onbepaalde duur. Als er staat dat na 2 jaar de huur telkens met een jaar wordt verlengd, dan zit je er nog een jaar aanvast. Overigens blijft de opzegtermijn dan wel korter (je mag dan gewoon 1 maand voor het verstrijken van dat jaar opzeggen), maar moet je het jaar dan wel afmaken.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2010, 10:49
Verwijderd
Ja, ik snap het. Het zou een contract worden met de eerste twee jaar vast, en daarna een verlenging voor onbepaalde tijd maar met opzegtermijn van een jaar. Dat klopt/kan dus niet.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2010, 16:37
Verwijderd
We hebben uiteindelijk niet voor het huis gekozen, er was te veel rarigheid Maar goed ook, we kregen een héél aso mailtje terug toen we hadden afgezegd. Maar het topic mag dicht, dus.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2010, 14:03
Ivo
Ivo is offline
Met zo'n verhuurder wil je dus inderdaad niet de komende jaren te maken hebben.
Als ie al niet zakelijk kan blijven als je het niet eens bent met de contractsvoorwaarden zal ie vast ook niet zo zakelijk omgaan met (onderhouds)klachten van jullie kant.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2010, 20:40
Verwijderd
Dat dachten wij ook. En een mailtje met 'dan is je relatie vast op de klippen aan het lopen, hetgeen me niets verbaast' gaat me toch echt te ver
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Huur opzeggen
Fosca
25 31-07-2009 21:07
Werk, Geld & Recht Tips en hulp gevraagd bij terugkrijgen borg van kamer
Hempo
33 02-11-2007 12:36
Werk, Geld & Recht opzegtermijn kamer
Poepkind
12 24-03-2007 22:10
Werk, Geld & Recht Vraag mbt energiekosten bij het opzeggen vd kamerhuur
Verwijderd
14 03-11-2005 18:15
Werk, Geld & Recht Vraagje over een huurcontract
Verwijderd
3 26-08-2003 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.