Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2010, 19:01
keune
keune is offline
Hoeveel van jullie 18jarigen betaald maandelijkse kosten aan je ouders, voor het thuiswonen- boodschappen-gas/elektra etc etc? en hoeveel..

Gezien mijn vader de laatste tijd vaak zit te beweren dat elke 18 jarige dat doet, en ik daar nogal sceptisch over ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2010, 19:19
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
ik denk dat het vooral afhangt van of jij zelf inkomsten hebt. Zolang je nog op school zit vind ik het een wat rare situatie, maar als je studeert of werkt kun je m.i. best iets bijdragen aan het huishouden.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 19:46
Verwijderd
Of iedereen dat doet weet ik niet, maar als jij (fulltime) werkt, is het niet meer dan logisch om ook mee te betalen.

De meeste mensen betalen voor zover ik weet een paar honderd euro aan hun ouders; een stuk minder dan je kwijt zou zijn aan echte huur en levensonderhoud, omdat de meeste ouders veel te lief zijn
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 19:49
Verwijderd
Degenen die ik ken die op hun 18e bij hun ouders woonden, waren allemaal op dat moment een fulltime studie of opleiding aan het volgen. Die betaalden geen kostgeld.
De mensen die ik ken die bij hun ouders woonden terwijl ze fulltime werkten, betaalden allemaal wel kostgeld. Hoe hoog dat bedrag dan was weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 21:41
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik kende rond mijn 18e (en ook wel later) geen mensen die thuis kostgeld betaalden.

Bij mijn ouders was het ook niet nodig. We spraken zo ongeveer af dat basics gewoon in huis waren (eten, drinken, shampoo e.d.) en wanneer je meer of iets anders wilde dat je het zelf aan kon schaffen. Ging altijd goed. Ik studeerde en werkte er niet veel naast, dus ik had het geld ook niet om mijn ouders te betalen en dat vonden ze ook geen punt.

Als ik nu nog thuis zou wonen zou ik wel meebetalen. Werk nu 36 uur en verdien genoeg om een eigen appartement te kunnen betalen, dus dan vind ik het redelijk dat je meedraagt in de kosten.

Ik durf niet te beweren dat iedere 18-jarige meebetaalt. Ik zou eens een gesprek aangaan met je ouders en afspraken maken!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 00:40
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik ben 't eens met alle bovenstaande posts: alleen als je eigen inkomsten hebt, kan ik 't begrijpen dat je ouders kostgeld vragen.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 16:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb geen kostgeld betaald toen ik bij mijn ouders woonde; niet toen ik studeerde en niet toen ik werkte.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 16:55
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik heb tot mijn 20ste thuis gewoont, maar nooit kostgeld betaald. Wel betaalde ik alle andere dingen zoals school, ziektekostenverzekering, telefoonrekening wel zelf.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 17:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb nog een paar maanden thuis gewoond toen ik 18 was (en studeerde) en ik moest kostgeld betalen, iets van 150 euro in de maand oid (maar dat is dus wel al zes jaar geleden). Mijn broertje betaalde later meer toen hij nog thuis woonde en studeerde. M'n moeder keek ook wel een beetje wat redelijk was om te vragen. M'n broertje werkte vrij veel en ik kon nauwelijks naast m'n studie werken omdat ik veel contacturen en stages had.

M'n vriend en z'n zusje wonen nog thuis, studeren en betalen geen kostgeld. Eigenlijk ken ik ook alleen maar mensen die geen kostgeld betalen of waarvan ik het niet weet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-07-2010, 11:14
Verwijderd
Ik ben op m'n 21e uit huis gegaan en heb geen kostgeld hoeven betalen.
Wel betaalde ik zelf m'n zorgverzekering, school, gsm-abonnement, extra toiletspullen voor mezelf, boodschappen als er vrienden kwamen logeren etc. Zak/kleedgeld kreeg ik na m'n 18e niet meer.
Als ik toen fulltime gewerkt had, had ik wel kostgeld moeten betalen denk ik?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2010, 10:21
Verwijderd
ik zou het niet weten,als je boven de 25 ofzo bent is het niet gek, maar anders vind ik het raar.
of het moet zijn dat je vader het financieel ook niet zo breed heeft
mss eens kijken op de site van het nibud
Met citaat reageren
Oud 31-07-2010, 20:33
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Zodra ik werkte moest ik kostgeld betalen. De meeste mensen die ik ken van 18+ die nog thuis wonen en een inkomen hebben betalen kostgeld. Hoeveel verschilt per persoon.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2010, 17:06
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, ook niet nu ik werk. Uiteraard betaal ik nu wel al m'n verzekeringen+rekeningen zelf. Maar ik weet ook wel dat ik daar allemaal geluk mee heb gehad en dat dat niet bij iedereen zo is.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 08:24
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Toen ik 18 was betaalde ik mijn eigen kosten (collegegeld, boeken, zorgverzekeringen, abonnementen etc.) zelf, ik hoefde geen kostgeld te betalen (en ik ken ook niemand die dat hoefde). Ik betaalde wel de helft van de internetrekening omdat ik de enige was die de verbinding gebruikte, maar hoefde verder geen bijdrage te leveren. Als je studeert vind ik dat eigenlijk ook wat overdreven, aangezien de meeste thuiswonende studenten niet zo veel verdienen, of er moet echt sprake zijn van een situatie waarin het gezin het geld goed kan gebruiken.

Als je fulltime werkt is het een ander verhaal, dan vind ik het eigenlijk wel verplicht. Het zou een beetje vreemd zijn als jij tweeduizend euro per maand verdient en je ouders betalen nog voor jouw levensonderhoud.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 20:25
Verwijderd
Ik moet wel kostgeld betalen, 200 euro per maand. Maarrrrr, nu komt het natuurlijk. Dit is alleen omdat ik niet studeer, maar full time werk. Als ik zou studeren, dan zou ik geen kostgeld hoeven te betalen. Maar verder betaal ik ook helemaal niets, behalve mijn telefoon abonnement.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 14:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ook niet je zorgverzekering enzo?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-08-2010, 21:06
melodie23
melodie23 is offline
Ik heb een studentenjob naast jet studeren, maar ik verdien zo maar ongeveer 60€ per maand. Dus veel kotgeld zo ik al niet kunnen betalen.
Mijn vader vraagt gewoon dat ik af en toe eens kook en de strijk doe als ik bij hem ga wonen. Zo help ik ook, want hij staat er alleen voor. (gescheiden ouders)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2010, 10:32
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Citaat:
ik zou het niet weten,als je boven de 25 ofzo bent is het niet gek, maar anders vind ik het raar.
of het moet zijn dat je vader het financieel ook niet zo breed heeft
mss eens kijken op de site van het nibud

Je bent zelf nog niet eens 18 dus zwijg.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-08-2010, 19:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Toen ik 18 werd voorzag ik al bijna 2 jaar volledig in mijn eigen huishouden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 19:22
SaraCurl
SaraCurl is offline
Beste allemaal,

Ik word over 3 weken 18 en mijn ouders willen mij kostgeld laten betalen. Opzich zou ik dit begrijpen wanneer ik een baan had. Dit is niet het geval. Ik studeer en werk alleen in het weekend. Wanneer mijn ouders er over beginnen stuit het me enorm tegen de borst, is dit normaal of is het - volgens Nederlandse maatstaven - juist normaal dat ik nu inderdaad kostgeld ga betalen?

Bedankt voor het lezen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 19:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook vanaf m'n 18e kostgeld betaald toen ik thuiswoonde en nog studeerde dus voor mij is het normaal maar je ziet het niet veel.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 19:36
SaraCurl
SaraCurl is offline
Mag ik je vragen hoeveel je dan betaalde? En hoeveel je daarbij werkte?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 20:26
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Er is hier ook een recent topic over op Wonen & Werken:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1810116

Misschien heb je er wat aan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 20:30
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hoeveel willen ze dat je gaat betalen? En betaal je je eigen zorgverzekering dan, of nemen die ouders die voor hun rekening? Krijg je geld voor kleding en betaal je mee aan eten en verzorgingsproducten?

Het punt is: veel ouders vragen geen kostgeld, maar vragen hun kinderen wel om hun eigen verzekering te gaan betalen en dingen als kleding en verzorgingsproducten (anders dan de basics). Wellicht hebben je ouders een constructie bedacht waarin jij hen geld betaalt voor deze dingen, zodat zij zeker kunnen stellen dat de verzekering betaald wordt en je kleding hebt, en misschien minder noodzakelijke dingen ook nog kunt doen.

Is dat niet het geval, dan hangt het af van de financiële situatie van je ouders of dit vreemd is. Hebben zij moeite om rond te komen en helpt jouw bijdrage daadwerkelijk, dan is het niet heel vreemd. Kunnen zij makkelijk rondkomen en heb jij er moeite mee, dan vind ik het al wat vreemder.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 20:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik betaalde dacht ik 175 euro per maand. Of en hoeveel ik toen werkte weet ik niet meer zo goed maar het zal hooguit vier uur per week geweest zijn. Bedenk wel dat dit al zes jaar geleden is als je bedragen wil vergelijken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2010, 21:20
Ivo
Ivo is offline
Ligt er inderdaad nogal aan wat je ouders betalen en wat je, naast het kostgeld, nog zelf moet betalen. En natuurlijk ook de hoogte van het kostgeld.

Mijn ouders gaven mij kost en inwoning, betaalden mijn zorgverzekering en studiekosten en af en toe ook nog wat kleding. Daarvoor moest ik alleen wel mijn zorgtoeslag en stufi inleveren. Bij elkaar zo'n 150 euro per maand geloof ik. Iets wat in mijn ogen niet meer dan logisch is. Dat kun je natuurlijk als kostgeld zien, maar netto komt dat er op neer dat ze dan nog steeds zo'n 150 euro per maand betalen aan studie en zorgverzekering. En dan dus ook nog onderdak, eten en drinken, verzorgingsproducten en af en toe wat kleding.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 21:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik betaalde zelf m'n zorgverzekering, kleding, boeken en collegegeld hield zelf m'n zorgtoeslag ook. Kreeg kost en inwoning, m'n moeder deed m'n was. Het had er bij mij ook wel mee te maken dat m'n ouders gescheiden zijn, m'n moeder het niet breed had en ze tot m'n 18e voor mij de alimentatie kreeg en daarna zou ik het zelf moeten krijgen (wat ik niet gekregen heb maar dat is een ander verhaal). Ze moest dan rond zien te komen van haar inkomen en alimentatie voor een kind terwijl ze er twee had en dat wordt krap en kleiner wonen enzo kan ze niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 09:57
Verwijderd
Het is helemaal niet raar om kostgeld te gaan betalen! Zelf studeer ik niet, maar werk full time, en daarom betaal ik kostgeld.
Wat moet je allemaal zelf betalen, wat krijg je van je ouders etc? Want als je alles van je ouders krijgt, ook als je 18 bent, dan vind ik het vrij logisch dat je kostgeld gaat betalen. Als je alles al zelf betaald, verzekering, mobieltje, kleding etc. dan zou het niet de keuze van mijn ouders geweest zijn . Maar ja, mijn ouders hebben mijn kostgeld ook niet echt nodig. Ze vinden het denk ik meer een stimulans zodat ik weer ga studeren .
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 11:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Er is hier ook een recent topic over op Wonen & Werken:
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1810116

Misschien heb je er wat aan.
Hier moest ik ook aan denken en ik heb daarom de 2 topics samengevoegd.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 16:26
SaraCurl
SaraCurl is offline
Bij mij zit het zo dat ik mijn stufi zelf mag houden maar daar wel mijn kleren, uitgaan, telefoon, en wat verzorgingsproducten zelf voor moet betalen. Verder werk ik en dat levert zo'n 80 euro in de maand op. Ik moet mijn eigen verzekering zelf gaan betalen en mijn college geld en boeken betalen mijn ouders. Het komt er op neer dat ik 175 euro per maand te besteden heb zonder dat ik kostgeld betaal. Daar gaat dan over 3 weken wel mijn zorgverzekering vanaf.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 18:41
Verwijderd
Ik heb tot mijn negentiende thuis gewoond en ik betaalde geen kostgeld. Ik zat nog op de middelbare school en werkte niet. Ik betaalde zelf mijn kleren en verzorgingsproducten. Ik kreeg een scholierentoelage en die mocht ik houden. Als ik me niet vergis zat het zorgstelsel toen nog heel anders in elkaar. In ieder geval betaalde mijn ouders mijn zorgverzekering, maar dat was toen nog niet veel geld voor hen.

Inmiddels voorzie ik volledig in mijn eigen onderhoud.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 18:56
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Bij ons in huis is de regel dat tijdens het studeren geen kostgeld betaald hoeft te worden. Zodra men fulltime gaat werken, wordt er wel kostgeld betaald.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 14:40
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Heb een tijdje thuis gewoond en fulltime gewerkt (voordat ik ging studeren + 2 zomers terwijl ik al studeerde), maar hoefde geen kostgeld te betalen, onder voorwaarde dat ik het grootste gedeelte van mijn loon op zou sparen en voor mijn studie zou gebruiken.

Als ik na mijn studie weer bij mijn ouders zou gaan wonen en fulltime zou werken (wat ik me niet voor kan stellen) dan zou ik zeker wel kostgeld moeten betalen.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 10-09-2010, 17:35
Mara
Mara is offline
Mijn broer (20) woont thuis, maar betaalt geen kostgeld. Hij is ivm zijn beroep echter alleen weekenden thuis.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2010, 08:30
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Bij mij zit het zo dat ik mijn stufi zelf mag houden maar daar wel mijn kleren, uitgaan, telefoon, en wat verzorgingsproducten zelf voor moet betalen. Verder werk ik en dat levert zo'n 80 euro in de maand op. Ik moet mijn eigen verzekering zelf gaan betalen en mijn college geld en boeken betalen mijn ouders. Het komt er op neer dat ik 175 euro per maand te besteden heb zonder dat ik kostgeld betaal. Daar gaat dan over 3 weken wel mijn zorgverzekering vanaf.
Het is een beetje een vreemde constructie. Jij gaat hen kostgeld betalen en je ouders je collegegeld en boeken.

Kun je dat niet omdraaien? Dat jij bijv. wel je eigen boeken blijft betalen, of dat zij jou per maand met een vast bedrag per maand financieren zodat jullie allebei weten waar je aan toe bent? Het is met jouw betalingsverplichtingen die je al hebt best pittig om ook nog aan kostgeld te doen terwijl je geen zekerheid hebt van inkomen uit werk..

Ik heb nooit kostgeld betaald. Daar stond tegenover dat ik wel wat bijverdiende tijdens mijn studie en zelf mijn studie bekostigde. Mijn ouders zorgden voor de basisbehoeften in huis. Dat was altijd goed. Wilde ik meer, kocht ik het zelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Bijverdienen Thuiswonend Terwijl ouders uitkering hebben.
Pakosje
10 21-10-2011 10:52
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.