Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2002, 21:22
Miess
Miess is offline
Hoi,

Ik ben 19 jaar en tweede jaars student technische wiskunde. Ik heb vorige maand een onderwijsstage gelopen, waarbij ik achter in de klas aantekeningen moest maken van een les (zelf dus geen lesgeven). Nu is mij gevraagd om op een school volgend jaar betaald les te komen geven (naast mijn studie) aan een 4HAVO en een 5VWO klas. Het gaat dan om de vakken wiskunde B1,2(4HAVO) en wiskunde B1(5VWO). Ik kan het met de opleiding die ik zelf doe goed regelen en ook het geld is mooi meegenomen. Maar ik heb dus geen ervaring met lesgeven en ook niet met de betreffende vakken (Ja van mijn studie natuurlijk, maar ik heb de vakken zelf nooit gevolgd (Oude stijl!).

Zijn er mensen die ook voor deze keuze hebben gestaan of mensen die mij hier een advies over kunnen geven? Ook graag reageren als je wiskunde B1 of B1,2 hebt, vertel me dan graag of het te doen is enz.

Alvast bedankt,

Michel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2002, 08:07
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik denk dat het wel te doen is, alleen moet je je wel bekend maken met de Grafische rekenmachines.

Bij oude stijl werd er in een vraag altijd gezegd. Teken deze grafiek in een assenstelsel.

Nieuwe stijl luidt. Plot deze grafiek en bepaal. De vragen zijn dus veel meer gericht op de GR en moeten de antwoorden ook bestaan uit de handelingen verricht op de GR.

Oude stijl onderwijs gaat dieper op de stof in. Hoe groot dat verschil precies is dat weet ik niet.

Maar ik doe dit jaar oude stijl wiskunde B havo. En ik weet dat het onderdeel Sinusoïden(goniometrie/radialen etc.) is overgeslagen dit jaar bij de 2e fase. Omdat het anders te druk werd/wordt.

Ik zou zeggen. Vraag de school eens jou wat studieboeken toe te sturen en bekijk zelf aan de hand van die boeken of je er klaar voor bent.

Groetjes
Ben(die wel vind dat er een duidelijk verschil is tussen wiskunde B oude stijl en wiskunde b1/1,2 nieuwe stijl
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)

Laatst gewijzigd op 09-05-2002 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 12:05
Sommetje
Sommetje is offline
Tja, dat moet je zelf weten. Er zijn wel meer studenten die zonder leservaring les gaan geven. Dat gaat vaak wel goed. Ik neem aan dat het geld wel welkom is. Ook is wat ervaring in het onderwijs leuk voor later. Doei,
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 12:06
Verwijderd
ik heb wb1, maar echt supermoeilijk is het niet.
je moet idd veel met de GR doen jah...
het oude systeem ken ik niet, dus verschillen tussen het oude en nieuwe systeem kan ik je niet vertellen...

vraag anders aan die school die je gevraagt heeft de boeken waar je dan les uit zou moeten geven, en kijk of je t allemaal snapt, en uit kan leggen.
en of je t leuk vind natuurlijk

als je t allemaal snapt en uit kan leggen, en het leuk vind zou k het doen hoor!!!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 13:14
Baron Sengir
Avatar van Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Ik heb B1,2 en ga volgend jaar ook Technische Wiskunde+ lerarenopleiding doen aan de TU Delft

B1 is, zoals eerder gezegd, veel werk met de grafische rekenmachine. Dit ligt aan de school of dat de TI-83 of de Casio is.

B1,2 is in boek 6 tekenen, bewijzen, kortste afstanden...en in boek 7 gaat het over rijen...

Het belangrijkste is dus de Grafische Rekenmachine...
__________________
I like angles...to a certain degree.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 19:50
Miess
Miess is offline
Citaat:
Baron Sengir schreef:
Ik heb B1,2 en ga volgend jaar ook Technische Wiskunde+ lerarenopleiding doen aan de TU Delft

B1 is, zoals eerder gezegd, veel werk met de grafische rekenmachine. Dit ligt aan de school of dat de TI-83 of de Casio is.

B1,2 is in boek 6 tekenen, bewijzen, kortste afstanden...en in boek 7 gaat het over rijen...

Het belangrijkste is dus de Grafische Rekenmachine...
Leuk dat je volgend jaar ook technische wiskunde gaat doen, is een hele leuke studie. Ik doe het zelf aan de TUE(Eindhoven).
De lerarenopleiding wordt vooral in de laatste jaren (4 en 5 gegeven) maar je moet er wel in het doctoraal een aantal vakken voor hebben gevolgd. Je kan de lerarenopleiding ook volgen nadat je de studie hebt afgerond, dan duur 'ie 1 jaar maar dan volg je de helft zelf onderwijs en de rest is dan een betaalde stage. Maar het kan dus ook gebeuren dat je al vroeg voor een lerarenfunctie wordt gevraagd, zeker als je in Delft studeert want daar zijn ze begonnen met 'studenten voor de klas'. Maar, leuk dat je ook technische wiskunde gaat studeren al is je onderschrift naar mijn mening wel heel erg fout ;-)
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 20:58
Miess
Miess is offline
Ik heb trouwens vandaag examens wiskunde B1/B1,2 gedownloaded en denk dat ik de stof wel kan uitleggen. Maar ik ben zelf 19 (volgend schooljaar dan wel 20), hoe zouden leerlingen uit 4HAVO en 5VWO vinden als er iemand van 20 bij hen voor de klas staat?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 23:53
mif
mif is offline
Ik heb vorig jaar eindexamen VWO nieuwe stijl gedaan met wisB1,2. Nu studeer in Natuurkunde aan de RuG. Ik denk dat het absoluut niet nodig is je druk te maken over de stof die veranderd zou zijn. Er zitten heus wel andere dingen in, maar je moet niet vergeten dat je al 2 jaar Wiskunde studeert waar het niveau heel wat hoger ligt. Als je dingen tegen komt die je nog niet kent, zul je je ze heel snel eigen maken. Dat geldt ook voor de Grafische Rekenmachine. Misschien heb je er al eens meegewerkt en anders leer je het heus wel.

Dan over je tweede probleem. Ik zit zelf in het natuurkunde promoteam. Dan ga je samen met iemand anders op middelbare scholen natuurkunde promoten. Het komt er op neer dat je een les geeft over een natuurkundig onderwerp. Je probeert de leerlingen iets te leren over de 'andere natuurkunde' dan die ze op school krijgen. Dus niet zozeer zeggen dat ze zich moeten inschrijven.
Toen ik daarvoor gevraagd werd, vond ik het ook erg 'eng'. Het waren verder voornamelijk aio's en oudere jaars die meededen en ik zat vorig jaar zelf nog in zo'n klas.
Bij mij viel het erg mee. Ik heb inmiddels 7 klassen gedaan en de reacties zijn positief. Voor de leerlingen ben je ouder. Je gaat immers in de pauze naar de lerarenkamer, praat met leraren etc. Je moet vanaf het begin proberen 'leraar' te zijn en niet zozeer zeggen dat je nog niet afgestudeert bent en nog maar jong. Wees vanaf het begin duidelijk en vanaf het begin 'streng'. Daarmee bedoel ik dat je niet over je moet laten lopen en laten merken dat er regels zijn.
Je krijgt 4 en 5 HAVO, dat zijn pre-examenklassen. Deze leerlingen zijn meestal wel redelijk geinteresseerd. Ze zijn al enigszins met hun toekomst bezig en willen graag slagen voor hun examens.

Ik zou het zeker doen. Het geld is altijd mooi meegenomen, maar je doet ook heel veel ervaring op. Bovendien is het volgens mij ook erg leuk. Voor jou is de situatie natuurlijk wel anders. Als bij mij een klas niet goed gaat, kan ik 's middags de deur achter me dicht trekken en ik zie ze nooit weer. Jij zult ze elke dag zien en bovendien ook daadwerkelijk iets moeten leren. Toch zou ik het gewoon proberen. Bovendien zal de school je toch ook begeleiden? Of misschien kun je op de universiteit wel wat aanwijzingen krijgen over het lesgeven en zeker wel over de veranderingen van oude naar nieuwe stijl.

Heel veel succes iig!
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
En ik weet dat het onderdeel Sinusoïden(goniometrie/radialen etc.) is overgeslagen dit jaar bij de 2e fase. Omdat het anders te druk werd/wordt.
overgeslagen...???
Ik weet niet of je havo of vwo bedoelt, maar ik wou dat het waar was wat je hier zegt
ik heb een behoorlijke hekel aan goniometrie maar tis toch echt een onderdeel van mijn examenstofb (2e fase)....
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef:
hoe zouden leerlingen uit 4HAVO en 5VWO vinden als er iemand van 20 bij hen voor de klas staat?
wel denk ik
je moet natuurlijk wel orde kunnen houden.
Maar ik denk dat het juist gezellig is
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 20:19
Miess
Miess is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:


wel denk ik
je moet natuurlijk wel orde kunnen houden.
Maar ik denk dat het juist gezellig is
Haha, maar denk je dan ook dat er wel aan wiskunde wordt gewerkt en dat mijn leerlingen dan ook wel voldoendens aan halen als het gezellig is? Ik heb overigens helemaal niks tegen gezelligheid in de klas hoor.. Trouwens gonio valt best wel mee hoor...
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 20:24
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:


overgeslagen...???
Ik weet niet of je havo of vwo bedoelt, maar ik wou dat het waar was wat je hier zegt
ik heb een behoorlijke hekel aan goniometrie maar tis toch echt een onderdeel van mijn examenstofb (2e fase)....
Een vriendin van mij die hier in de buurt woont doet havo examen wiskunde B 1,2.

En zij heeft het onderdeel sinusoïden niet gehad. En haar leraar zei dat ze het ook niet voor het examen zou krijgen.

Goniometrie is niet zo heel erg moeilijk nee. Maar als je er voor het eerst mee in contact komt dan komt het inderdaad vreemd over allemaal. Is totaal iets anders dan je gewend bent van wiskunde naar mijn mening.

Groetjes
Ben(die dan nu toch echt hoopt voor haar dat het waar is
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:


Een vriendin van mij die hier in de buurt woont doet havo examen wiskunde B 1,2.
ik doe vwo examen, misschien dat dat anders is....
*pakt examenkrant*

voor de havo staat er dat je geen periodieke functies hoeft te kennen, is dat het?

Ik moet nog een beetjuh alles doen voor goniometrie

Citaat:

Ben(die dan nu toch echt hoopt voor haar dat het waar is
jah tuurlijk, zal gewoon aan havo/vwo liggen denk ik
kutgoniometrie
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef:


Haha, maar denk je dan ook dat er wel aan wiskunde wordt gewerkt en dat mijn leerlingen dan ook wel voldoendens aan halen als het gezellig is? Ik heb overigens helemaal niks tegen gezelligheid in de klas hoor.. Trouwens gonio valt best wel mee hoor...
gonio valt niet meej

word maar ff mijn wiskundeleraar dan
Maar ik bedoel, je moet wel orde kunnen houden en de ene leraar doet dat door moeilijk kwaad te worden en afstand van de leerlingen te hebben, maar iemand die een paar jaar ouder is daar kan je gewoon gezellig mee kletsen, naja...je begrijpt ze dan ook beter en bent dan niet zo'n doordewolgeverfde leraar zeg maar.....
Het ligt er ook aan hoe serieus de leerlingen zijn, maar een 4havo en 5vwo klas is dan wel te doen lijkt me.
Nou suc6

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 22:14
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Miess schreef:
Hoi,

Ik ben 19 jaar en tweede jaars student technische wiskunde. Ik heb vorige maand een onderwijsstage gelopen, waarbij ik achter in de klas aantekeningen moest maken van een les (zelf dus geen lesgeven). Nu is mij gevraagd om op een school volgend jaar betaald les te komen geven (naast mijn studie) aan een 4HAVO en een 5VWO klas. Het gaat dan om de vakken wiskunde B1,2(4HAVO) en wiskunde B1(5VWO). Ik kan het met de opleiding die ik zelf doe goed regelen en ook het geld is mooi meegenomen. Maar ik heb dus geen ervaring met lesgeven en ook niet met de betreffende vakken (Ja van mijn studie natuurlijk, maar ik heb de vakken zelf nooit gevolgd (Oude stijl!).

Zijn er mensen die ook voor deze keuze hebben gestaan of mensen die mij hier een advies over kunnen geven? Ook graag reageren als je wiskunde B1 of B1,2 hebt, vertel me dan graag of het te doen is enz.

Alvast bedankt,

Michel
Gewoon doen. Je kunt het combineren en vergeet niet dat je toch wel boeken krijgt. Er zijn twee dingen die je moet kunnen:
1. orde houden
2. duidelijk uitleggen
Kun je dit, dan wens ik jou veel plezier met je nieuwe baan. Misschien kun je me vertellen of het je bevalt (e-mail), want ik kom misschien over een paar jaar ook voor de klas (het is mogelijk, lang niet zeker).
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:50
Miess
Miess is offline
Ik heb vandaag de boeken eens doorgelezen waaruit ik ga lesgeven. Het viel mij op dat het onderdeel kansberekenen en alles daarom heen (binomiale verdeling etc.) nu ineens ook bij wiskunde B hoort, dat was vroeger niet zo.
De school waarop ik ga lesgeven is ook de school waar ik zelf op heb gezeten, dus diegenen die een paar jaar terug nog mijn leraren waren zijn straks ineens mijn collega's, best vreemd. Wat ik zelf nog vreemder vind is dat ik straks les ga geven aan leerlingen waarvan ik toen ik zelf nog op die school zat leerlingmentor was. Maar ik heb er wel zin in. Ik krijg via de universiteit een spoedcursus didactiek en pedagogiek met nog meer studenten die volgend jaar ook gaan lesgeven.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 10:15
Main
Avatar van Main
Main is offline
Citaat:
Miess schreef:
Ik heb trouwens vandaag examens wiskunde B1/B1,2 gedownloaded en denk dat ik de stof wel kan uitleggen. Maar ik ben zelf 19 (volgend schooljaar dan wel 20), hoe zouden leerlingen uit 4HAVO en 5VWO vinden als er iemand van 20 bij hen voor de klas staat?
Ik denk dat ze het wel leuk vinden. Weer eens iemand anders dan zo`n leraar van 40 ofzo.......ik zou zeggen; probeerhet gewoon en als het niet bevalt gewoon stoppen........
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 19:40
Miess
Miess is offline
Zijn leraren van 40 zo erg dan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-05-2002, 20:10
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Miess schreef:
Zijn leraren van 40 zo erg dan?

20/30 pubers in de klas zijn vele malen erger hoor!

Groetjes
Ben(die gelukkig op vavo-onderwijs zit
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2002, 21:14
Miess
Miess is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:



20/30 pubers in de klas zijn vele malen erger hoor!

Groetjes
Ben(die gelukkig op vavo-onderwijs zit
Nou ik ben alvast blij, ik krijg volgend jaar twee van die klassen dus 40 tot 60 pubers voor mijn neus!!! Gelukkig ben ik zelf ook nog zo dus dat komt wel goed, hoop ik)...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2002, 19:54
Miess
Miess is offline
Ik ben vandaag gebeld door die school die mij gevraagd had daar volgend jaar les te komen geven (mijn ouder school), met de vraag of ik niet per direct kon beginnen met een derde klas (VWO) en een vijfde klas (wiskunde B1).. Ik heb maar besloten het te doen, ik begin deze week nog. Het zal wel even wennen zijn, in die vijfde klas zullen ook vast wel leerlingen van 18 zijn en dan krijgen ze ineens een leraar van 19 voor hun neus. Maarja, ik zie wel hoe het loopt. Wel een raar idee dat die leraren die ik een paar jaar geleden nog had, nu ineens mijn collega's zijn...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken het grote VAVO-topic
Toet0r
500 20-04-2009 12:16
Algemene schoolzaken Deelcertificaten N&G profiel halen
Verwijderd
13 14-07-2006 16:26
Eindexamens 2004 Met welke cijfers ga jij je examen in?
Carpe Diem
287 26-05-2004 20:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.