Oud 13-10-2010, 16:46
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Je hoort het vaker: de jeugd van tegenwoordig mag te veel en hun ouders zijn te lief. Is het zo dat goede ouders en goede docenten behalve liefdevol óók goed zijn in het aangeven van grenzen?

Zijn strenge ouders goede ouders? Wat is jullie mening?

[niet geheel toevallig starten we hier vandaag ook een schrijfwedstrijd over, zie hier]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2010, 17:23
Verwijderd
Bedenk hierbij ook meerdere aspecten als de autoritaire opvoeding (de ouder duldt geen tegenspraak) en de onderhandelingsopvoeding (met meerdere gradaties waarin het kind ook iets te zeggen heeft).

Succes met schrijven
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 18:07
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Ja. Zonder grenzen is vrijheid niets waard.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 19:04
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Ouderschap is maatwerk maar dat schijnen ouders niet altijd te zien. Sommige kinderen zijn erg goed in het zelf aangeven van hun grenzen, anderen kunnen dat minder goed. Als ouder zijnde vind ik dat je dit moet kunnen zien en er mee om moet kunnen gaan, dat vereist dus dat je als ouder zowel kan loslaten/vrijlaten als de grenzen aangeven. In mijn geval is dit erg goed gegaan, op een aantal tegenvallers na.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 21:42
Naimin
Avatar van Naimin
Naimin is offline
Ik denk zelf niet dat strenge ouders per definitie goede ouders zijn.
Ik denk dat de opvoeding van een kind afwisselend gevoerd moet worden.

Het is natuurlijk als ouder zijnde goed om bepaalde regels te stellen. (Tenzij je natuurlijk wilt dat je kinderen in de loop der tijd ontsporen).
Maar daar tegenover staat natuurlijk wel. Dat als je alleen maar streng bent voor je kinderen, dat ze zich waarschijnlijk heel erg zullen ergeren aan het feit dat ze aan al die regels gebonden zitten.
Dit kan dan weer bij bepaalde gelegenheden waarbij Pa en Moe niet aanwezig zijn of geen inspraak in hebben tot problemen zorgen. Door zo ineens vrij te zijn zullen ze allemaal vreemde capriolen gaan uitvoeren, waarbij ze zoals gewoonlijk weer een kans hebben op ontsporing.

Je moet kinderen aandacht geven, vrijheid.
Gewoon een paar regeltjes met de twee boven genoemde zaken en dan zal het kind een stabiel leven hebben.

Te veel strengheid doet de opvoeding niet ten goede..
__________________
A myth is an image in terms of which we try to make sense of the world.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 06:15
Verwijderd
ouders moeten kinderen hun ding laten doen vind ik, ze mogen wel opletten, maar ik denk dat ouders meer naar jou moeten kijken ipv het nummertje achter je naam, dan bedoel ik dus de leeftijd, zo mocht ik op mn 8ste overal naar de kermis, mn broertje is nu 11 en die mag het nog steeds niet, gewoon omdat we 2 totaal verschillende kinderen zijn.
ik mocht afgelopen zomer toen was ik nog 13 alleen thuisblijven, nou reken maar dat veel leeftijdsgenoten jaloers waren, ouders moeten je wel in de gaten houden, maar volgens mij moeten ze je ook vrij laten, ik denk dat je er meer van leert door gewoon een keer gigantisch de fout in te gaan dan dat je ouders je steeds overal voor waarschuwen. ouders moeten ook snappen dat een kind een eigen leven heeft, een eigen wil en een eigen droom die ze graag zouden vervullen zonder ''wijze''raad laat een kind een kind zijn, laat ze hun eigen ding doen dan komt er meer goeds van dan waneer je dus echt continu je kind op de hielen gaat zitten.
dus nee, strenge ouders zijn niet altijd goede ouders.

Laatst gewijzigd op 14-10-2010 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 07:09
Verwijderd
Ouders die streng zijn zijn per definitie niet gelijk goede ouders. Ik vind dat je je kind ook vrij moet kunnen laten. Als ze te streng zijn dan werkt dat misschien wel tegen zich, en doen de kinderen dat toch wel. Je moet je kinderen ook de vrijheid geven die ze nodig hebben en daarbij moet je je kind kunnen vertrouwen. Er moeten wel regels zijn in een gezin waar de kinderen zich dan aan moéten houden, zo niet dan volgen er maatregelen.
Van de week zag ik bij puberruil een meisje die vrij streng opgevoed werd. Die moeder had een drugstest liggen voor als haar kinderen thuis kwamen van het uitgaan. Dat vind ik echt te ver gaan, die kinderen waren netjes, je moet er wel een beetje op kunnen vertrouwen dat je kinderen dat niet doen.

Ook moet je gewoon een keer de fout in gaan. Van je fouten leer je. Als je ouders je continu verbeteren met alles dan leer je het niet want je weet niet wat de gevolgen zijn als je het wél fout doet.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 17:17
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Als je je kind vrij kan laten er er gebeuren geen erge dingen, dan hebben ze hun kinderen goed opgevoed. Ik ben nooit zo stoned als een garnaal en ladderzat thuisgekomen, dus ik zie dat mijn ouders het vrij goed hebben gedaan, eveneens hebben veel jongeren gevoel voor rationaliteit, dus de meeste jongeren met een redelijke opvoeding weten wel wat goed en slecht is
Met citaat reageren
Oud 16-10-2010, 17:18
stefanielove
Avatar van stefanielove
stefanielove is offline
Mijn ouders zijn helemaal niet zo makkelijk met dingen, maar ik vind dat ze het tot op dit moment erg goed doen, mag ook wel eens gezegd worden'.
ik mag zeker niet alles, moet nog op tijd thuis zijn mag niet alleen op vakantie, ed maar wat ik eerst doe is schelden en tieren en dan nadenken en even praten, gaat het beste met me vader. (nuchter en kaarsrecht door zee)
en dan snapt steffie het meestal wel, ik hoop dat ik ze nog lang mee mag maken.
ik heb een hoop vriendinnen die wel alles mogen, in mijn ogen dan maar die hebben dan ook al een hoop shit meegemaakt doordat ze bijv heel laat mogen thuiskomen en dan net de verkeerde jongen treffen.
in het begin werd ik wel uitgelachen hoor, oh stef moet al om 02:00 thuis zijn, maar zie nu dat die meiden met me mee fietsen naar huis, hihihi
__________________
Smile, its confuses people
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 13:33
Bbelieve
Avatar van Bbelieve
Bbelieve is offline
ik vind strenge ouders goed, maar het ligt eraan hoe het kind reageert.
sommige kinderen kun je beter zelf dingen laten uitzoeken, maar je ziet wel vaak dat kinderen met minder strenge ouders niet snel dingen stiekem gaan doen en niet veel liegen degene met strenge ouders wel omdat het niet mag.
dus vrijheid is belangrijk, maar niet te veel!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2010, 21:25
ejaa
ejaa is offline
Leuk dat jullie de vraag willen beantwoorden: Zijn strenge ouders goede ouders?
Maar de definitie streng kan per persoon verschillen, waardoor de antwoorden van iedereen op de vragen niet overeen komen. dus wat is de definitie streng? en wat houdt dat volgens jullie in. de definitie van streng is volgens deze website http://www.woorden.org/woord/streng:
Als iets of iemand je weinig vrijheid geeft om het anders te doen. Maar wat ik hiermee wil uitleggen dus is dat deze definitie voor iedereen anders op te vatten is.

Mijn definitie van streng is:
Dat het kind weet wat er van hem verwacht wordt. Als het kind een overtreding maakt onmiddellijk flink gestraft(Een straf die het kind totaal niet leuk vind. Op mijn school is dat bijvoorbeeld: Op zaterdag terug op school komen voor straf.) wordt en niks door de vingers wordt gezien. Dus duidelijkheid en consequentheid.

Zijn strenge ouders goede ouders?
Strenge ouders hoeven niet per definitie goede ouders te zijn. Oke het is goed als een ouder streng is, dat kan namelijk geborgenheid en bescherming bieden, maar het kan ook een benauwd gevoel geven bij het kind. Dit moet een goede ouder dus kunnen aftasten. Een kind dat tegendraads is moet je daar tegen strenger worden, of de teugels laten vieren? Een goede ouder ziet dat. Het nadeel van de vraag is dat de vraag M.I. incompleet is. Want hoe benaderd de ouder het kind bij het straffen? Heeft er namelijk ook mee te maken, of het kind goede ouders heeft. En geeft de ouder het kind liefde, heeft de ouder en het kind samen een band? word het kind ook veel gecomplimenteerd? Hoe is de sfeer in huis? En zo nog velen factoren die kunnen meespelen of een ouder een goede ouder is. Het heeft dus niet per definitie met strengheid te maken om een goede ouder te zijn.

M.V.G.
Eja
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 15:11
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Hmmm..
Dat hangt er vanaf hoe je je zelf gedraagd en hoe goed je ouders je vertrouwen,,in mijn mening dan
Vergeleken met andere kinderen mag ik meer, omdat mijn ouders mijn vertrouwen..
In mijn mening' als je ouders jou vertrouwen en andersom ook, laten ze je van zelf wel meer los'
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 11:19
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Consequente ouders zijn goede ouders, kinderen/pubers hebben duidelijke grenzen nodig.
Je kan heel erg streng zijn maar niet altijd consequent, dat heeft minder impact.

Ouders moeten duidelijke grenzen trekken, kijken wat het kind zelf al kan en niet kan en vooral het kind helpen als het geholpen wilt worden. (dit vergeten sommige ouders duidelijk) en verwennen mag op zijn tijd maar het moet geen beloningssysteem worden voor alledaagse activiteiten.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 21:08
Verwijderd
niet altijd, soms moet je gewoon iets leren door eerst heel hard op je bek te gaan.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 18:08
IfYouSeeKay
IfYouSeeKay is offline
Strenge ouders beschermen hun kinderen te veel. Maar het is niet zo dat ik vind dat ouders hun kinderen alle vrijheid van de wereld geven.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2010, 10:08
gerard321
gerard321 is offline
streng zijn is een heel rekbaar begrip, je kan niet per definitie zeggen dat het goed is, want elk kind heeft een ander karakter, en behandel je anders.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2010, 22:33
Sneeuwwitje
Avatar van Sneeuwwitje
Sneeuwwitje is offline
Mijn ouders zijn echt ontzettend los. Ik mag serieus alles, piercings, tattoos, drinken en drugs... Hun argument is dat het mijn leven is, en als ik écht iets zou willen ze me niet tegen zouden kunnen houden.
Dit geeft me een heel grote verantwoordelijkheid over mijn leven. Ik ben er heel erg blij mee, het klinkt raar maar hierdoor ben ik heel snel opgegroeid, heb ik van mijn eigen fouten moeten leren en weet ik precies wat mijn eigen grenzen zijn.
Het is weleens zwaar geweest, maar ik moet zeggen dat ik er aardig goed terecht van ben gekomen. Ik ken mezelf beter wanneer ik niet iemand heb die mijn hand vasthoudt (of tegenhoudt) als ik het leven tegemoet loop. Uiteindelijk leef ik toch voor mezelf, niet voor mijn ouders.

Als mijn ouders streng waren geweest had ik hún grenzen willen verleggen in plaats van de mijne. Dan had ik alles stiekem gedaan, dat is namelijk veel spannender dan nu, wanneer ik dingen over drugs gewoon met ze kan bespreken. En ze zijn wel goed in raad geven, maar zeggen er dus altijd bij dat ik het zelf moet weten. Ook lopen ze niet te koop met dat hun 'trots' omlaag zou gaan als ik bepaalde dingen wel of niet doe. Dus in hun ogen ben ik evenveel waard na foute dingen als na goede dingen die ik doe.

En daar ben ik blij mee
__________________
The revolution will not be televised.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 13:42
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik vind dat je opvoeding (niet de basis dan, die moet wel voor elk kind wel zo ongeveer hetzelfde zijn, vind ik) ook best wat kan bijstellen aan het kind. Wat Duckdog96 ook al zei, het ene kind dan met het een minder omgaan dan met het ander. Niet alle kinderen getijen bij een regime waarin veel mag en sommigen wel, dat hangt er maar net van af.
Ik ben het zeker eens met Alpha_Omega: Streng is niet altijd consequent, en consequent én liefdevol zijn vind ik het belangrijkst.

P.S. Met de 'basis' bedoel ik de normale, gangbare regels voor kinderen/tieners: gapen met hand voor je mond, netjes eten, goed huiswerk maken, niet de hele dag voor de tv zitten, geen drank voor je 16 bent en dan nog wel met mate, etc.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-12-2010, 16:00
Verwijderd
@Sneeuwzwart, jalooeerssss!!!!!!
Zou k ook wel willen!!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 17:15
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Als mijn ouders streng waren geweest had ik hún grenzen willen verleggen in plaats van de mijne. Dan had ik alles stiekem gedaan, dat is namelijk veel spannender dan nu, wanneer ik dingen over drugs gewoon met ze kan bespreken. En ze zijn wel goed in raad geven, maar zeggen er dus altijd bij dat ik het zelf moet weten. Ook lopen ze niet te koop met dat hun 'trots' omlaag zou gaan als ik bepaalde dingen wel of niet doe. Dus in hun ogen ben ik evenveel waard na foute dingen als na goede dingen die ik doe.
Maar zo'n situatie als 'drugs bij het eten' zou toch ook heel goed kunnen bij vrijwel alle strengere ouders? Niet alle strenge ouders maken onderwerpen als drugs en seks een soort ver-van-mijn-bed show, ze zijn alleen beschermender. Ik denk dat de middenweg toch het beste is.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 08-12-2010, 23:27
Verwijderd
Daarbij is het belangrijk te beseffen dat bijna iedereen van zichzelf vindt dat ie goed terecht is gekomen. Je weet niet hoe goed je gepresteerd had wanneer ze minder los waren geweest. Misschien had je net wat meer bereikt op school, net je lichaam wat minder 'beschadigd' (dit kan ook al in heel kleine mate komen), net een grotere sportprestatie neergezet, wat dan ook.

Mijn ouders waren op bepaalde vlakken streng (school), en op andere behoorlijk los (uitgaan, tijdstip thuiskomen), en over derde gebieden weer ignorant (seks). Ik denk dat je elk kind individueel moet bekijken, zien of het bepaalde vrijheid aan kan. Er is niets zo frustrerend voor een opgroeiend kind als onderschat worden door de eigen ouders. Of niet vertrouwd worden. Daarnaast moeten ouders ook niet zo naief zijn dat ze hun kind te makkelijk vertrouwen of denken 'die van mij doet dat niet'. Over het algemeen vind ik ouders te los (te makkelijk cadeaus geven aan kinderen, te makkelijk zeggen 'achja, je bent toch jong', etc.), maar het verschilt zo enorm in deze maatschappij. Ik heb het idee dat het vroeger gewoon behoorlijk op één lijn zat, iedereen voedde op zoals zijn eigen mama dat deed, tegenwoordig zet je je keihard af, of volg je het braaf, en is de variatie belachelijk groot.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 13:01
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik ben het er wel mee eens dat strenge ouders goede ouders zijn, want zoals er eerder in dit topic is gezegd, zonder strenge ouders is vrijheid niets waard.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 12:21
stefanielove
Avatar van stefanielove
stefanielove is offline
Ik word inprincipe ook met veel dingen los gelaten, maar soms vind ik dat helemaal geen goed idee. ik kan best heel lang twijfelen en dan denken dat ik niet de juiste keuze maak of heb gemaakt. Over kleding en kleuren van me kamer of over sport hebben me ouders me helemaal los gelaten, ik bepaal wat ik aan doe en wanneer,
Worden de problemen iets groter, zoals school, opleiding keuze heb ik vaak het idee dat ik het niet helemaal overzie en dan stappen me ouders naar voren en beslissen (mee)
maar daar vraag ik ook vaak om, natuurlijk loop ik weleens tegen een muur aan die papa heet, want tot hier en dat is de grens.
Me ouders zeggen ook inderdaad dat ze best beschermend zijn voor ons, en soms gaan ze daar best ver in.. moet eerlijk toegeven dat ik dat ook meestal wel fijn vind.
Wat ik ook doe of meemaak, ik kan alles zeggen thuis en er word nooooiiit direct veroordeeld. Heerlijk veilig gevoel.
Ik weet gewoon als ik eerlijk ben tegen me ouders zij ten alle tijden mij zullen steunen.
Iets wat ik om me heen wel eens anders meemaak, helaas.
__________________
Smile, its confuses people
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Relatie met ouders gaat niet langer
Mischa W
45 05-11-2012 15:34
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 20:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen blind date BOEKVERSLAG
wolfgang
6 03-06-2003 11:57
Lifestyle Denk jij dat je een goede ouder zal zijn?
Roos
52 03-06-2002 22:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.