Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2007, 12:21
Verwijderd
Omdat het maken van tien verschillende topic's natuurlijk niet erg handig is:

Ik heb net het examen VWO natuurkunde1,2 2005-II gemaakt:
http://www.examenbundel.nl/assets/GE...K_1_2_2_05.pdf

correctievoorschrift:
http://www.examenbundel.nl/assets/GE...K_1_2_2_05.pdf

Na het nakijken (ik had een 6,2) snapte ik een aantal vragen niet:

Vraag 11: leg met behulp van het begrip uigin uit waarom geluidsgolven uit het hoorbare gebied niet geschikt zijn voor deze toepassing van echoscopie.

Ik snap niet precies wat ze bedoelen met buigen? Het buigen van geluidsgolven? Wat is het verschil tussen het buigen van geluidsgolven en ultrasonegolven?


Vraag 14: Teken zowel in R als in S de vector B die de richting van de resulterende magneetveld van de twee magneten aangeeft.

Waarom is tussen de twee magneetvelden de richting van de vector in R naar rechts? Ik dacht eigenlijk dat zeg maar in het midden het magneetveld 0 was? Want twee keer noord met R precies in het midden maar aan de zijkant geeft toch 0? Ik snap niet zo goed hoe ik het moet beredeneren. Al helemaal niet met S. Kan iemand het mij uitleggen ?

Vraag 21: Leg uit waarom deze methode inderdaad minder schade oplevert voor het milieu.

De dochterkernen zijn stabiel, dus dan vervallen ze toch niet meer? Tenminst, ik snap het niet zo goed. In het correctievoorschrift noemen ze een argument over "geld" maar dat is toch geen schadelijk effect voor het milieu? En de halveringstijd van jood-128 is kortyer dan I-129 dan is het toch beter om jood-129 te houden want dan is de halveringstijd onwijs lang, en dan moe tje het gewoon opslaan een eeuwigheid. Of moet je juist ervoor zorgen da thet zo snel mogelijk vervalt in dingen die niet schadelijk zijn met een korte halveringstijd. Kortom: hoe moet je dit beredeneren?


Als er iemand is die de moeite wil nemen om 1 of meerdere vragen te beantwoorden krijgt die nu alvast een bedankje.

Laatst gewijzigd op 30-05-2007 om 14:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2007, 20:59
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik heb niet heel veel tijd en weet ook nog niet of dit nog op tijd is voor jou, maar hier in het kort de antwoorden of iig het idee erachter:

1) Golven kunnen om dingen heen buigen (zo wordt dit genoemd) als het voorwerp kleiner is dan de golflengte (de golflengte bepaalt dus of ze terugkomen of niet). De geluidsgolven zullen dan dus niet meer terugkomen naar je apparaat en ze zijn dus ook niet meetbaar.

2) De magnetische veldlijnen zijn altijd continue krommen (ze houden dus niet zomaar ergens op). Voorbeeld:

Als je 2 noordpolen naast elkaar houdt moet je even het bovenstaande plaatje naar rechts spiegelen. Je zult dan zien dat op dat punt de 2 velden elkaar juist versterken (ze wijzen dezelfde verticale richting in) en dus niet uitdoven ofzo.

En met die stabiele dochterkernen worden de kernen bedoeld waarin jood uiteen zou vallen, niet jood zelf. Jood zelf kan dus nog wel vervallen.

3) Snel vervallende stoffen hebben het voordeel dat ze heel snel bijna niet meer schadelijk zijn. Langzaam vervallende stoffen hebben dan weer het voordeel dat ze per tijdseenheid veel minder straling uitzenden. Normaal gesproken moet je hier altijd een balans zoeken, maar op je examen raadt ik je gewoon te kijken welk van deze argumenten ze hier zouden kunnen bedoelen.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 21:13
Verwijderd
Je bent geweldig *drie zoenen geeft*. Ik snap het nu wel weer, ik was gewoon in de war
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.