Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2002, 23:24
Verwijderd
Misschien rare vraag/stelling, maar zou er een verband bestaan tussen de lengte van een persoon en pesten.

Ik las net een stukje over iemand die vaak gepest is, de desbetreffende persoon was erg verlegen en zag er "anders" uit.

Nu was ik op de basischool ook heel erg verlegen, dit is pas in de derde klas middelbare school een beetje veranderd. Ik ben echter nooit gepest, ik heb echter wel altijd mijn lengte mee gehad. Is het niet zo dat dat afschrikt, vooral op de basischool?

De personen die ik mij kan herinneren die gepest werden waren idd allemaal wel klein en vaak ook wel verlegen.

Mjaaa best wel vage stelling eigenlijk...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2002, 23:39
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Mensen worden nou eenmaal gepest omdat ze anders zijn.
Als iemand heel erg lang of heel erg klein is, is diegene 'anders' (en valt ook op).

Ik ben zelf nog nooit gepest om m'n lengte (die zo ongeveer gemiddeld is denk ik). (goh, hey, tenminste iets waarvoor ik niet gepest werd.... )
Maar het kan zeker wel ja.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 00:16
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef:
Nee hoor, ik werd ook gepest en ik was juist lang Niet megalang ofzo, maar zeer zeker niet klein
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 01:57
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Lengte heeft er weinig mee te maken, het gaat meer om de reactie van de persoon die gepest wordt, zijn/haar houding en vast ook wel uiterlijke verschijning
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 07:48
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
om je lengte kan je ook gepest worden hoor.
maar echt fysiek niet, dat bedoel je misschien. mensen zullen wel twee keer nadenken eer ze iemand die dubbel zo groot is in elkaar gaan slaan.
het effect kan ook omgekeerd zijn, "die lange moet ni denken da iedereen bang van haar is zenne"

iedereen reageert dus anders op een bepaalde situatie.

het is misschien ook zo dat je er zelfverzekerder uit ziet als je groot bent, dat helpt veel tegen pesten.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 08:31
Verwijderd
Mwoah .. het werd wel minder toen ik ineens de 1.80 haalde op mijn 16e

Het meeste is attitude echter. Als jij over je heen laat lopen, dan zal het ook gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 09:11
Verwijderd
Mja het gaat dus niet echt op
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 09:19
[DFU]DutchGirllie
Avatar van [DFU]DutchGirllie
[DFU]DutchGirllie is offline
ik was de langste van de klas en werd ook 4 jaar lang gepest

(misschien omdak zo lang was? )
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:00
dystopia
dystopia is offline
Mensen die opvallen door uiterlijke of innerlijke kenmerken kunnen buiten een groep vallen, zich gaan gedragen als buitenbeentje en door dit alles kan inderdaad pestgedrag ontstaan. Dat nog niet eens, kan ook minder voor nodig zijn.

Dat hoeft niet persee lengte te zijn. Kan zeer zeker wel, echter niet per definitie. Het kan ook bijv. zijn vanwege je breedte. Niet meteendenken dat dat alleen bij gezette personen voorkomt. Voorbeelden daarover zijn duidelijk. Dat kan ook lijden tot anorexia bijv. Zeker wanneer geliefde/dierbaren dat zeggen. Een smal persoon ziet er over het algemeen niet sterk uit. Dat kan ook aanleiding zijn voor pestgedrag en dat kan weer als gevolg hebben bolumia.

(dat over anorexia/bolumia is een beetje doorgetrokken. Ik kan geen uitlatingen doen over statistieken, lees het gewoon niet zo dat het vaak voorkomt dat dat een gevolg is; dat beweer ik niet)
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 10:36
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ben ook gepest en heb een gemiddelde lengte volgens mij...
verlegen ben ik wel, maar dat is eigenlijk meer versterkt toen ik gepest ben. had ook niet echt een houding van "ik ben zielig, pest mij"... dus ik denk dat er niet echt een verband is. ze pakken gewoon degene die op wat voor manier anders is en die niet automatisch een grote mond terug geeft en gaat slaan enzo (omdat hij/zij dit niet durft of omdat hij/zij geciviliceerder is )
Met citaat reageren
Oud 29-07-2002, 19:27
feline
feline is offline
Ik ben 1.55 m, heel klein dus. En ik ben nog nooit gepest in mn hele leven. Ik denk dat het voornamelijk je houding is. Als iemand een vervelende opmerking maakt krijgt ie een opmerking terug. Maar ik trek me er vooral niks van aan. Mij zal je niet raken met een opmerking over mn lengte.
Maar er zijn mensen die er wel onzeker over zijn. ik denk dat 'onzeker' trouwens het sleutelwoord is. Gepeste mensen zijn vaak onzeker over iets. Dit kan figuur zijn, bril, haarkleur, familie etc. De pesters pakken diegen op hun onzekerheid en leiden hun pestwoorden er vanaf. ("Hey rooie") De pesters zullen dat kenmerk 9 van de 10 keer niet bijzonder raar of stom vinden denk ik. Want ze zullen er niks van zeggen bij iemand die er niks van aantrekt.
__________________
I'm a good girl, I am...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 19:00
rozijntje
rozijntje is offline
ik ken een meisje dat gepest wordt en dat 1.79 groot is. en heel erg mager. eigenlijk ook een beetje daarom dat ze gepest wordt, ze ziet er zo slungelachtig uit.
__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 19:04
Verwijderd
Ik ben klein en ik heb wel es van die flauwe opmerkingen gehad, maar dat doet me niks, ik ben best tevreden met me lengte en maak er zelf grapjes over, dus dan is het gauw over.

Trouwens, originele grapjes kan ik best waarderen, maar die ouwe, flauwe, 74357x gehoorde, stop daar maar mee, das zo boring.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2002, 23:18
Verwijderd
ik kan jullie 1 tip geven als je niet gepest ben ben je heel wat blijer en zelfingenomen dan als je gepest ben bah

wat ben ik ziek van deze wereld :/
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 09:37
Saartje*
Avatar van Saartje*
Saartje* is offline
Mmmz, ik ben ook wel effe gepest geweest.
Maar juist omdat ik de kleinste ben van de klas.
Momenteel ben ik dus 17 jaar en ben nog steeds niet groter dan 1.58cm... Terwijl het merendeel nog altijd +1.65 is
Mja, ik kan er mee leven...
__________________
<3 Anything I neeeeeed... <3
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 12:57
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Pollore schreef:
ik kan jullie 1 tip geven als je niet gepest ben ben je heel wat blijer en zelfingenomen dan als je gepest ben bah

wat ben ik ziek van deze wereld :/
is dat een tip?
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 17:37
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
damaetas schreef:

is dat een tip?
Nee, een uitspraak. Dat mensen die niet gepest zijn daar blij mee moeten zijn. Maaar dat vind ik zo ontzettend logisch eigelijk?

(coole avatar btw..)
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 04-08-2002, 19:04
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Nee, een uitspraak. Dat mensen die niet gepest zijn daar blij mee moeten zijn. Maaar dat vind ik zo ontzettend logisch eigelijk?

(coole avatar btw..)
dat was een retorische vraag ,maar het is ni per definitie waar natuurlijk.

coole avater van coole/keineige artieste
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-08-2002, 07:40
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het kan om lengte gaan, maar ook om een ander gebrek. Het is net als bij de wet van de communicerende vaten: wat je ergens tekort komt, moet je elders aanvullen.
Dus: ben je te klein, dan moet je extra assertief zijn.

Valt het jullie overigens ook zo op dat zoveel lelijke kleine mannetjes zoveel hoge machtsposities bekleden? Zouden die hun assertiviteit vanwege hun uiterlijk al in het gezin en op school extra op scherp hebben gezet?

Conclusie: je laten pesten om welke reden dan ook is je eigen schuld.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 08:26
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Conclusie: je laten pesten om welke reden dan ook is je eigen schuld.
aan je karakter kan je nix doen, het is niet je eigen schuld

owja, die pester is alleen maar het slachtoffer zeker, iemand die gepest wordt vraagt erom?
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 09:10
Pukeboy
Pukeboy is offline
Citaat:
******** schreef:
Het meeste is attitude echter. Als jij over je heen laat lopen, dan zal het ook gebeuren.
Idd. Ik ben (gelukkig) maar een jaartje gepest geweest maar mijn lengte was normaal. Ik meet nu iets meer dan 1m80. Ik voelde me toen héél onzeker en het is precies alsof ze voelen dat je onzeker bent..
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 20:31
Noortje_S
Noortje_S is offline
yep ben da dikwijls vo gepest! van het 1ste tot nu nog!en kzit int 3e middelbaar (normaal al't 5e kunde u voorstellen)
__________________
Als de liefde wanhoop is, wat is de wereld dan?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 20:41
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Het kan om lengte gaan, maar ook om een ander gebrek. Het is net als bij de wet van de communicerende vaten: wat je ergens tekort komt, moet je elders aanvullen.
Dus: ben je te klein, dan moet je extra assertief zijn.

Valt het jullie overigens ook zo op dat zoveel lelijke kleine mannetjes zoveel hoge machtsposities bekleden? Zouden die hun assertiviteit vanwege hun uiterlijk al in het gezin en op school extra op scherp hebben gezet?

Conclusie: je laten pesten om welke reden dan ook is je eigen schuld.
Gezien deze reactie neem ik aan dat jij niet langer bent dan 1.30m en denkt een zeer hoge machtspositie te hebben. Dit is een mening, meningen dienen ook gebracht te worden als meningen en niet als feiten. Dit soort reacties (den dan bedoel ik met name de laatste zin) zijn niet bepaald gewenst.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 09:02
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Gezien deze reactie neem ik aan dat jij niet langer bent dan 1.30m en denkt een zeer hoge machtspositie te hebben. Dit is een mening, meningen dienen ook gebracht te worden als meningen en niet als feiten. Dit soort reacties (den dan bedoel ik met name de laatste zin) zijn niet bepaald gewenst.
Dat is jammer, want met een reactie als deze schaar je je onder de groep mensen die in feite niets aan hun probleem willen doen. En die zullen tot in de lengte van jaren gepest blijven worden. Men moet zijn probleem ZELF oplossen. Wie gepest wordt, laat toe dat hij gepest wordt. Er is maar één uitweg: en dat is: het niet toelaten.
Er is namelijk geen enkele reden waarom iemand van 1.30 m wordt gepest, of iemand met rood haar, of iemand met pukkels, of iemand met ... vul maar in.
Je aanname is onjuist: ik ben 1.87 m en ik heb geen hoge machtspositie. Ik ben wel onafhankelijk en zelfstandig, dat wil zeggen: ik heb geen baas.
Tenslotte: alle meningen zijn meningen, ook de mijne. Toch moet zelfs jij - of liever: uitgerekend jij - toegeven dat er iets in die laatste zin zit.
Een leraar dient een gepeste leerling niet naar een instantie te sturen, maar hem voldoende (redelijke) assertiviteit bij te brengen, zodat hij zichzelf kan redden. Dat geeft meer voldoening dan je (jarenlang) laten helpen.

Conclusie: wat ik heel jammer vind hier op Psychologie, is dat men alleen maar bereid is om in cirkeltjes te blijven ronddraaien, al dan niet onder begeleiding van "deskundigen." En dat terwijl er een heel gemakkelijke en goedkope oplossing is: iets aan jezelf doen.

Je reactie valt me dus tegen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 09:18
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

Dit soort reacties (den dan bedoel ik met name de laatste zin) zijn niet bepaald gewenst.
Ik weet wel dat ik eerder ben weggestuurd om dit standpunt. Maar ik begrijp gewoon niet waarom. Wat ik zeg, is toch niet meer dan redelijk. Toegegeven, het zal op labiele mensen wat cru overkomen, maar: zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En - dat weet ik uit de voormalige werkpraktijk - heel wat psych. zijn zachte heelmeesters, die al dan niet om het geld een massa "patiënten" die in feite geen patiënt hoeven te zijn, in hun klauwen houden. Met name labiele mensen moeten niet in de watten worden gelegd, maar gehard.
Jij begrijpt toch ook wel dat je, als je eenmaal bij een psych. loopt, niet snel meer, zo niet nooit meer, van dat stigma afkomt.

Mensen moeten zichzelf aanpakken. Waarom mag dat nu niet gezegd worden? Wat is daar onredelijk aan?

Het enige antwoord dat ik tot nog toe op die vragen heb gekregen, is: 1) verbanning, en 2) dat ik het te rauw verwoord.
Dring eens door tot de kern van het probleem, en blijf toch niet telkens hangen in de periferie.

Nu zou ik graag nieuwe, en "houtsnijdende" antwoorden op mijn vragen krijgen.

Overigens, waarom denk je dat ik dit allemaal doe? Wel, echt niet uitsluitend om te provoceren, maar ook vanuit een gevoel van betrokkenheid. Als het me allemaal niets kon schelen, zou ik niet zo mijn best doen om telkens weer de strijd aan de binden met de vastgeroeste traditionele cultuur.

Laatst gewijzigd op 06-08-2002 om 09:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2002, 16:15
de abt van sion
de abt van sion is offline
Kijk! En hier reageert Leonoor dan niet meer op. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 17:03
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Wat wij hier missen is slachtofferhulp. Mensen scharen zich liever achter de 'sterken' om indirect zelf niet het pispaaltje te worden. Mensen die gepest worden kunnen zichelf niet eens zichzelf verdedigen. Dat is psychisch veel complexer dan dat je nu probeert te zeggen abt. Jouw probleem is dat je zelf heel moeilijk bent in het accepteren van andermans meningen en jezelf zo vast probeert te zetten in die mening dat je uiteindelijk hele rare dingen gaat zeggen.

Daar geef ik dus leonoor ruimschoots gelijk in. Je bent al tenslotte 2x gebant. De derde keer zit er ook al aan te komen, maar anders dan de vorige 2 is het dan wel permanent.

Mensen die labiel zijn, zijn net van die supergevoelige kristallen beeldjes. Als je het maar iets te snel neerzet is 't al kapot. Dat is dus ook hetzelfde met veel mensen. Je moet iedere stap plannen en zorgvuldig uitwerken zodat er daarmee een veel grotere kwaliteit bestaat waarmee de slachtoffers geholpen kunnen worden.

Helaas zijn er nog steeds mensen met jouw mening dat diegene die gepest worden ook schuldig zijn. Dat is uitermate kortzichtig, want wat DOEN ze nou fout? Laten ze over zichzelf heenlopen? Ja, maar waarom? Omdat hun omgeving totaal geen hulp bied, dus ze kunnen ook niets doen, daar is de kracht er niet voor. Daarbij komt bij hen al de gevoelens dat ze schuldig zijn mede omdat ze alleen lelijk of stom genoemd worden.

En wie zegt dat nou, dat ze stom zijn? Die pester, en dat is nou de probleem. Wij zijn veel te zacht tegen 'sterke mensen' omdat veel mensen niet eens tegen die mensen op durven te gaan. Wie zijn nou de zwakkelingen? Diegene die zeggen dat gepesten schuldig zijn, diegene die wel voor hun ogen zien hoe iemand in elkaar geslagen wordt, maar niet ingrijpt omdat ie zich dan afvraagt hoe de omgeving over diegene denkt. Sorry maar slachtofferhulp mag nou toch eens de boventoon gaan voeren.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:24
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Dus: ben je te klein, dan moet je extra assertief zijn.

Conclusie: je laten pesten om welke reden dan ook is je eigen schuld.
beetje idiote opmerking eigenlijk... dus omdat anderen het normaal vinden mij totaal de grond in te trappen (met name verbaal) moet ik maar asociaal terug gaan schreeuwen?? want hoe wil je anders 'assertief' reageren? dat snap ik niet helemaal...
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 19:33
Verwijderd
De meeste lange personen zijn meestal slome slungels. Die lijken een bordje op hun voorhoofd te hebben met "mij moet je hebben". Ook zijn die personen vaak niet best gekleed (ja, het is moeilijk voor lange mensen om mooie kledij te vinden, dat weet ik) en dat zal ook wel een rol spelen.
De gemiddelde jongeman is zo'n 1.80 dacht ik. Als je 1.99 bent zien de meeste jongemannen van 1.80 je als een loser/sukkel/nerd/whatever. Dit laten ze dan ook blijken, maar eigenlijk zouden ze ook wel langer willen zijn. Want hoe groter je bent, des te stoerder je lijkt (denken ze..)
Ze weten niet dat het helemaal niet leuk is om zo lang te zijn.

O, ik ben trouwens maar 1,75 meter dus ik ben niet zo'n lange..
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 23:37
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:

1) Wat wij hier missen is slachtofferhulp. Mensen scharen zich liever achter de 'sterken' om indirect zelf niet het pispaaltje te worden. Jouw probleem is dat je zelf heel moeilijk bent in het accepteren van andermans meningen en jezelf zo vast probeert te zetten in die mening dat je uiteindelijk hele rare dingen gaat zeggen.

2) Daar geef ik dus leonoor ruimschoots gelijk in. Je bent al tenslotte 2x gebant. De derde keer zit er ook al aan te komen, maar anders dan de vorige 2 is het dan wel permanent.

3) Mensen die labiel zijn, zijn net van die supergevoelige kristallen beeldjes. Als je het maar iets te snel neerzet is 't al kapot.

4) Helaas zijn er nog steeds mensen met jouw mening dat diegene die gepest worden ook schuldig zijn. Dat is uitermate kortzichtig, want wat DOEN ze nou fout? Laten ze over zichzelf heenlopen? Ja, maar waarom? Omdat hun omgeving totaal geen hulp bied, dus ze kunnen ook niets doen, daar is de kracht er niet voor. Daarbij komt bij hen al de gevoelens dat ze schuldig zijn mede omdat ze alleen lelijk of stom genoemd worden.

5) En wie zegt dat nou, dat ze stom zijn? Die pester, en dat is nou de probleem. Wij zijn veel te zacht tegen 'sterke mensen' omdat veel mensen niet eens tegen die mensen op durven te gaan.
6) Wie zijn nou de zwakkelingen? Diegene die zeggen dat gepesten schuldig zijn, diegene die wel voor hun ogen zien hoe iemand in elkaar geslagen wordt, maar niet ingrijpt omdat ie zich dan afvraagt hoe de omgeving over diegene denkt. Sorry maar slachtofferhulp mag nou toch eens de boventoon gaan voeren.
1) In bepaalde gevallen is "slachtofferhulp" zeker terecht. Maar in veel gevallen is zoiets onnodig.
Ik schaar mij niet achter de sterken, ik ben nooit gepest en ik heb nooit gepest. Ik zie wel dingen in de praktijk gebeuren.
2) Ik had graag een reactie van Leonoor zelf gezien. Want ze zegt wel dingen, maar komt dan niet meer terug. Het feit dat ik omwillen van een standpunt voor een derde keer verbannen zou worden, zou een bewijs zijn van kortzichtigheid en een volmaakt gebrek aan democratie. Als dat (al dan niet permanent) bewaarheid wordt, nou, dan moet dat maar. Dan hebben jullie geen last meer van mij, maar weet dan wel dat jullie eenvoudigweg niet bereid zijn geweest om over mijn visie na te denken. Dan zou het spreekwoord "de pot verwijt de ketel..." wel heel cru uitkomen. Ik geloof niet in een dergelijke vorm van censuur, zeker niet bij - naar ik dacht - ruimdenkende mensen als Leonoor.
3) Van die situatie kunnen zeer velen (niet iedereen, dat geef ik toe) zichzelf bevrijden. Het bewerkstelligen van zo'n bevrijding vanuit zichzelf, eventueel ondersteund door deskundigen, zou pas echt slachtofferhulp zijn.
4) Pesten en gepest worden is een vorm van onenigheid, van ruzie. En waar er twee vechten, hebben er twee schuld. Pester en gepeste zijn schuldig. De een door zijn laakbare gedrag, de ander door zijn lakse houding.
5) Mij hoor je niet zeggen dat iemand stom is. Ook ik vind dat mensen die zich sterk voordoen, aangepakt moeten worden. Maar dat bvind ik ook van mensen die zich niet sterk genoeg voordoen. Beide groepen moeten (al dan niet ondersteund) zichzelf aanpakken.
6) Zowel de pesters als de gepesten zijn zwakkelingen. Beide groeperingen dragen niet bij tot goede ontwikkelingen in de maatschappij (behalve to het spekken van de bankrekening van de geldzuchtige stand der psychologen en -iaters).

Wil je mij verbannen om een - al voegt het jou niet, maar toch op een bepaalde manier onderbouwd - standpunt, dan ben ik daar niet blij mee omdat het iets te maken heeft met de mond snoeren, maar dan moet dat maar. Dan ben je van mij af. Persoonlijk denk ik dat ik door mij op een betrokken wijze in een discussie te mengen, in ieder geval in staat ben om mensen aan het denken te zetten over andere oplossingen dan de platgetreden paden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2002, 23:45
Angeles
Angeles is offline
Ik ben ook gepest, maar ik heb dit nooit in mijn leven in verband gebracht met mijn lengte (1m60). Ik was gewoon anders, ik ben nog steeds anders. Ik heb ADHD - en nee, dat zou ik van mijn leven niet als een excuus gebruiken voor wat dan ook, ik pak mijzelf harder aan dan wie dan ook en eis gewoon van mezelf dat ik me aanpas. Ik verschuil me er niet achter en dat zal ik nooit doen. Het verschil tussen toen en nu is wel dat ik er nu mee om kan gaan en toen niet. Dat ik toen zwakker in mijn schoenen stond dan nu, geen zelfvertrouwen had, niet wist hoe ik met anderen om moest gaan.

Ik heb me jarenlang minder gevoeld, maar ik ben er ook uitgeklommen. Ik kan nu stukken beter met mezelf en de buitenwereld overweg, voel me zeker van mezelf en weet wat ik waard ben. En ik weet ook dat ik heel wat bij te dragen heb in de maatschappij.

Je hoeft geen slachtoffer te blijven. Of je slachtoffer bent bepaal je helemaal zelf. Ik heb het achter me kunnen laten en ik weet hoe fijn dat voelt. Ik voel me nu een reus in vergelijking met wie en wat ik toen was.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 01:39
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Angeles schreef:
Ik ben ook gepest, maar ik heb dit nooit in mijn leven in verband gebracht met mijn lengte (1m60). Ik was gewoon anders, ik ben nog steeds anders. Ik heb ADHD - en nee, dat zou ik van mijn leven niet als een excuus gebruiken voor wat dan ook, ik pak mijzelf harder aan dan wie dan ook en eis gewoon van mezelf dat ik me aanpas. Ik verschuil me er niet achter en dat zal ik nooit doen. Het verschil tussen toen en nu is wel dat ik er nu mee om kan gaan en toen niet. Dat ik toen zwakker in mijn schoenen stond dan nu, geen zelfvertrouwen had, niet wist hoe ik met anderen om moest gaan.

Ik heb me jarenlang minder gevoeld, maar ik ben er ook uitgeklommen. Ik kan nu stukken beter met mezelf en de buitenwereld overweg, voel me zeker van mezelf en weet wat ik waard ben. En ik weet ook dat ik heel wat bij te dragen heb in de maatschappij.

Je hoeft geen slachtoffer te blijven. Of je slachtoffer bent bepaal je helemaal zelf. Ik heb het achter me kunnen laten en ik weet hoe fijn dat voelt. Ik voel me nu een reus in vergelijking met wie en wat ik toen was.
Wat jij hier zegt, bewijst dat je door te vechten aan de slachtofferrol bent ontkomen, waarin je normaliter onlosmakelijk verwikkeld zou zijn geraakt.
Dit is een voorbeeld van wat ik bedoel. Dank je wel.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 13:52
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Kijk! En hier reageert Leonoor dan niet meer op. Jammer.
Leonoor heeft wel wat beters te doen in haar vakantie, dan ieder minuut van de dag online te zijn om elke bezigheid van de abt van sion op scholieren.com te volgen.

En misschien is het moeilijk te begrijpen voor je, maar ik vind nou eenmaal niet dat je gelijk hebt (niet helemaal), en dat jij dat dan zielig, triest of 'dat ik me onder de groep mensen schaar die in feite niets aan hun probleem willen doen'. Op dat soort reacties heb ik dan bij voorbaat al geen zin meer om te reageren. Je moet maar eens leren mensen geen dingen aan te praten of constant dingen te zeggen als 'Toch moet zelfs jij - of liever: uitgerekend jij - toegeven dat er iets in die laatste zin zit.' Dat maak ik namelijk nog altijd zelf uit, ik heb geen behoefte aan 'uitgerekend jij' ed.

En met dingen als 'Ik geloof niet in een dergelijke vorm van censuur, zeker niet bij - naar ik dacht - ruimdenkende mensen als Leonoor.' kom je echt niet onder die ban uit, als die zou komen. Dan ben ik volgens de abt van sion maar niet ruimdenkend, dat kan me nou werkelijk niks schelen. Ik voel me geen slachtoffer, ik laat me niet intimideren door kleine regeltjes en dingentjes tussen door. Als ik vind dat jij die ban moet krijgen, dan zou ik je die toch wel geven, of dat nou ruimdenkend is of niet.

Laatst gewijzigd op 07-08-2002 om 14:03.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 15:51
DarkRaven
Avatar van DarkRaven
DarkRaven is offline
Jongetje uit mijn klas wordt ook weleens gepest, omdat zijn verhoudingen niet echt kloppen: 1,65, groot hoofd, grote neus, grote bril, en grote stinkvoeten (maat 44) Hij ziet er best raar uit. Oh ja hij heeft ook wit haar. Niks aan te doen, de "zwakkere" zijn altijd de dupe.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 19:24
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Leonoor schreef:

1) Leonoor heeft wel wat beters te doen in haar vakantie, dan ieder minuut van de dag online te zijn om elke bezigheid van de abt van sion op scholieren.com te volgen.

2) En misschien is het moeilijk te begrijpen voor je, maar ik vind nou eenmaal niet dat je gelijk hebt (niet helemaal), en dat jij dat dan zielig, triest of 'dat ik me onder de groep mensen schaar die in feite niets aan hun probleem willen doen'.
3) Op dat soort reacties heb ik dan bij voorbaat al geen zin meer om te reageren. Je moet maar eens leren mensen geen dingen aan te praten of constant dingen te zeggen als 'Toch moet zelfs jij - of liever: uitgerekend jij - toegeven dat er iets in die laatste zin zit.' Dat maak ik namelijk nog altijd zelf uit, ik heb geen behoefte aan 'uitgerekend jij' ed.

4) En met dingen als 'Ik geloof niet in een dergelijke vorm van censuur, zeker niet bij - naar ik dacht - ruimdenkende mensen als Leonoor.' kom je echt niet onder die ban uit, als die zou komen.
5) Dan ben ik volgens de abt van sion maar niet ruimdenkend, dat kan me nou werkelijk niks schelen. Ik voel me geen slachtoffer, ik laat me niet intimideren door kleine regeltjes en dingentjes tussen door.
6) Als ik vind dat jij die ban moet krijgen, dan zou ik je die toch wel geven, of dat nou ruimdenkend is of niet.
Dank voor je reactie.
1) Dat kan.
2) "nou eenmaal niet" of "niet helemaal"? Dat is me nog niet duidelijk.
3) Die houding zal je in het onderwijs kopje onder doen gaan. Die werkkring vraagt niet naar je eigen behoeften, maar doet een beroep op je begrip voor anderen.
4) Als je zo ondemocratisch wilt handelen, dan moet dat maar.
5) Uitstekend. Maar weet, dat ik hier niet intimideer. Integendeel.
6) Je beseft hopelijk hoe intimiderend je taal hier is? Maar goed. Als jij zo graag misbruik maakt van je relatieve machtspositie tegenover mensen zoals ik die hier geen werkelijke invloed op kunnen (en zouden willen) uitoefenen, dan ga je je gang maar.

Hartelijke groeten van
de persoon die achter de abt van sion zit
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 19:30
Sister Bliz
Avatar van Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Dank voor je reactie.
1) Dat kan.
2) "nou eenmaal niet" of "niet helemaal"? Dat is me nog niet duidelijk.
3) Die houding zal je in het onderwijs kopje onder doen gaan. Die werkkring vraagt niet naar je eigen behoeften, maar doet een beroep op je begrip voor anderen.
4) Als je zo ondemocratisch wilt handelen, dan moet dat maar.
5) Uitstekend. Maar weet, dat ik hier niet intimideer. Integendeel.
6) Je beseft hopelijk hoe intimiderend je taal hier is? Maar goed. Als jij zo graag misbruik maakt van je relatieve machtspositie tegenover mensen zoals ik die hier geen werkelijke invloed op kunnen (en zouden willen) uitoefenen, dan ga je je gang maar.

Hartelijke groeten van
de persoon die achter de abt van sion zit
Sohee, ga je nu het slachtoffertje uithangen? Meneer heeft eindelijk iemand gevonden die hem verbaal de baas is en nu gaat hij het zo spelen?

Jij intimideert wel.
__________________
Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste manier.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-08-2002, 20:11
Darkened Sky
Avatar van Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:


Dank voor je reactie.
1) *antwoordt*
2) *domme vraag*
3) *raar idee*
4) *dom antwoordt*
5) *omgedraaid inzicht*
6) * *

Hartelijke groeten van
de persoon die achter de abt van sion zit
Oke, ik moet toch wel jouw taalgebruik complimenteren. Heel geniepig en anders dan de meeste anderen hier.

Citaat:
de abt van sion schreef:

Je beseft hopelijk hoe intimiderend je taal hier is?

...

Als jij zo graag misbruik maakt van je relatieve machtspositie tegenover mensen zoals ik die hier geen werkelijke invloed op kunnen (en zouden willen) uitoefenen, dan ga je je gang maar.
Je zal 't vast niet willen (of kunnen) geloven wat ik nu schrijf, maar wat ik hier bedoel is dat je meervoudig hier een beetje 'de mist in bent gegaan'. Je zegt dat andere mensen jouw willen intimideren, terwijl jij dat zelf ook net-zo-goed of soms zelfs nog erger doet.

Leonoor is een forumbaas, dat betekent orde te houden, mensen on-topic laten houden op een topic-onderwerp en ervoor te zorgen dat de mensen hierop zich een beetje aan de regels houden, dus niet gelijk gaan aanstellen. Leonoor heeft dus haar keus om te nemen dat jij nu wel permanent gebant wordt doordat jij haar eerdere waarschuwingen niet in acht wou nemen.

Je bent al 2x gewaarschuwd, wees voorzichtig want je zit op het randje.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 22:09
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Sister Bliz schreef:


Sohee, ga je nu het slachtoffertje uithangen? Meneer heeft eindelijk iemand gevonden die hem verbaal de baas is en nu gaat hij het zo spelen?

Nee, ik hang niet het slachtoffer uit. Ik probeer uitsluitend iets duidelijk te maken.
Leonoor is mij niet de baas, en zeker niet verbaal.
Zij verkeert wel in een positie om een ander de mond te snoeren, en in die positie verkeer ik niet. En ik zou er ook niet in willen verkeren.
Het gaat om de vraag: mag je wel of niet een alternatieve gedachte verkondigen? Dus een gedachte die haaks staat op de gedachten van de massa?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2002, 22:18
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Darkened Sky schreef:


1) Oke, ik moet toch wel jouw taalgebruik complimenteren. Heel geniepig en anders dan de meeste anderen hier.

2) Je zal 't vast niet willen (of kunnen) geloven wat ik nu schrijf, maar wat ik hier bedoel is dat je meervoudig hier een beetje 'de mist in bent gegaan'. Je zegt dat andere mensen jouw willen intimideren, terwijl jij dat zelf ook net-zo-goed of soms zelfs nog erger doet.

3) Leonoor is een forumbaas, dat betekent orde te houden, mensen on-topic laten houden op een topic-onderwerp en ervoor te zorgen dat de mensen hierop zich een beetje aan de regels houden, dus niet gelijk gaan aanstellen. Leonoor heeft dus haar keus om te nemen dat jij nu wel permanent gebant wordt doordat jij haar eerdere waarschuwingen niet in acht wou nemen.

4) Je bent al 2x gewaarschuwd, wees voorzichtig want je zit op het randje.
1) Dank je wel. Moet iedereen dan hetzelfde zijn hier?
2) Ik vind niet dat ik de mist in ben gegaan. Ik vind dat ik een gedachte moet kunnen verwoorden, ook al gaat die in tegen het heersende gedachtengoed.
3) Ik heb niet voor ogen de orde te verstoren. Mijn doel is: een alternatieve oplossing ter discussie stellen.
Leonoor is vrij om mij daarom wel of niet te verbannen. In de meeste opzichten ben ik onafhankelijk, maar hierin ben ik inderdaad afhankelijk. En je ziet, wanneer mensen zo'n zwakke plek zien (mijn afhankelijkheid in dit opzicht), dan zullen ze wellicht de kans grijpen om iemand daarop aan te pakken.
4) Mijn gedachte is niet voor ernstige gevallen, maar wel voor een belangrijk deel van de gepesten eerder een zegen dan een vorm van ondergang. Ik ben dus voorzichtig met dat deel van de gepesten.
Vindt Leonoor nu nog dat ik op het randje zit? Nou, dan moet ze me maar op de brandstapel leggen of anderszins monddood maken.
Wat geen goede reclame zou zijn voor dit forum.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 14:24
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:


3) Die houding zal je in het onderwijs kopje onder doen gaan. Die werkkring vraagt niet naar je eigen behoeften, maar doet een beroep op je begrip voor anderen.
Misschien toch wel, anders ben je 1, 2, 3 om te lullen door bv. ouders of mondige kinderen. Er is een verschil tussen doen wat jij denkt dat juist is, je indekend in anderen, en altijd alleen maar naar anderen luisteren.

En wie heeft het er hier nou over dat jij een ban gaat krijgen? Maak je niet zo druk.

Rest discussie hierover btw op feedback of via mail of weet ik het wat, het heeft weinig met deze topic te maken.

Laatst gewijzigd op 08-08-2002 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 15:41
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Beste abt,

Op dit forum gaan we op een bepaalde manier met elkaar om, en hebben we bepaalde regels waar iedereen zich aan moet houden. Trek je die omgangsregels niet, dan zijn er een paar mogelijkheden.
Of je past je aan, want je beseft je dat dit forum leuk genoeg is om die moeite daarvoor te doen. Of je gaat weg, vrijwillig of niet, omdat je je niet kan vinden in de manier waarop dit forum beheert wordt.

Er is helemaal niets mis mee dat wij zo op ons regels staan en bepaalde reacties niet tolereren. Dat heeft niets met censuur te maken, niets staat je in de weg om je mening op jouw manier te verkondigen op je eigen site. Dit is onze site.
Scherm ook niet met woorden als democratie, want er is absoluut geen vergelijking te maken daarmee. Het enige wat jou mogelijk het idee heeft gegeven dat dit forum te vergelijken is met een democratie, is omdat we altijd zeer open staan voor een discussie. De vraag is: sta jij eigenlijk wel open voor ons standpunt?

Overigens is er wel degelijk een manier waarop jij aan je standpunt vast kan houden, zonder dat daar tegen op getreden zal worden.
Dat is door je manier van spreken iets aan te passen en je niet voor te doen als een psycholoog die weet hoe iedereen op dit forum in elkaar zit. De manier waarop je je nu profileert is nou eenmaal niet gepast op dit forum. Dit forum is namelijk niet alleen een plek voor een rationele discussie tussen psychologen onderling, maar vooral een plek voor scholieren die ervaringen met elkaar uitwisselen.

Jouw mening - die je nogal kort door de bocht formuleert en doet voorkomen als de enige, de hele en niets dan de waarheid - en je arrogante houding veroorzaken meer schade dan dat ze 'mensen aan het denken zetten'. Ook je manipulatieve praatjes tegenover een van onze forumbazen (die geheel vrijwillig werk doet en altijd probeert zoveel mogelijk mensen een prettig forum te bezorgen) helpen absoluut niet aan een oplossing.

Misschien is het verstandig om, voordat je fanatiek gaat typen dat ik geen gelijk heb en dat ik misbruik maak van mijn machtspositie, even stil te staan bij wat ik hierboven nou eigenlijk heb getypt. Want volgens mij zijn de dingen die ik hierboven zeg helemaal niet zo onzinnig, kan jij ze best bevatten (als je wil) en er nog iets aan hebben ook.

Bedankt voor het lezen!
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 16:35
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
dat vind ik wel mooi gezegd
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 18:46
de abt van sion
de abt van sion is offline
Ontopic: slachtoffer worden van een pester kán - maar hoeft niet altijd - je eigen schuld (te) zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2002, 20:42
Somebody Special
Avatar van Somebody Special
Somebody Special is offline
Ze vinden altijd wel iets om te pesten
__________________
Beagles hebben oren maar kunnen niet horen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 00:33
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Simon schreef:
Beste abt,

1) Op dit forum gaan we op een bepaalde manier met elkaar om, en hebben we bepaalde regels waar iedereen zich aan moet houden. Trek je die omgangsregels niet, dan zijn er een paar mogelijkheden.
Of je past je aan, want je beseft je dat dit forum leuk genoeg is om die moeite daarvoor te doen. Of je gaat weg, vrijwillig of niet, omdat je je niet kan vinden in de manier waarop dit forum beheert wordt.

2) Er is helemaal niets mis mee dat wij zo op ons regels staan en bepaalde reacties niet tolereren. Dat heeft niets met censuur te maken, niets staat je in de weg om je mening op jouw manier te verkondigen op je eigen site. Dit is onze site.
Scherm ook niet met woorden als democratie, want er is absoluut geen vergelijking te maken daarmee. Het enige wat jou mogelijk het idee heeft gegeven dat dit forum te vergelijken is met een democratie, is omdat we altijd zeer open staan voor een discussie. De vraag is: sta jij eigenlijk wel open voor ons standpunt?

3) Overigens is er wel degelijk een manier waarop jij aan je standpunt vast kan houden, zonder dat daar tegen op getreden zal worden.
4) Dat is door je manier van spreken iets aan te passen en je niet voor te doen als een psycholoog die weet hoe iedereen op dit forum in elkaar zit. De manier waarop je je nu profileert is nou eenmaal niet gepast op dit forum. Dit forum is namelijk niet alleen een plek voor een rationele discussie tussen psychologen onderling, maar vooral een plek voor scholieren die ervaringen met elkaar uitwisselen.

5) Jouw mening - die je nogal kort door de bocht formuleert en doet voorkomen als de enige, de hele en niets dan de waarheid - en je arrogante houding veroorzaken meer schade dan dat ze 'mensen aan het denken zetten'. Ook je manipulatieve praatjes tegenover een van onze forumbazen (die geheel vrijwillig werk doet en altijd probeert zoveel mogelijk mensen een prettig forum te bezorgen) helpen absoluut niet aan een oplossing.

6) Misschien is het verstandig om, voordat je fanatiek gaat typen dat ik geen gelijk heb en dat ik misbruik maak van mijn machtspositie, even stil te staan bij wat ik hierboven nou eigenlijk heb getypt. Want volgens mij zijn de dingen die ik hierboven zeg helemaal niet zo onzinnig, kan jij ze best bevatten (als je wil) en er nog iets aan hebben ook.

7) Bedankt voor het lezen!
Beste Simon,

Hartelijk dank voor je uitvoerige brief. Gezien het tijdstip reageer ik kort op een paar punten.
1) Vanzelfsprekend waardeer ik de gang van zaken op het forum, anders zou ik er ook niet zo vaak komen. Dat er regels zijn, is goed. Dat die regels verschillend worden geinterpreteerd, is noch jouw noch mijn schuld.
2) Uiteraard sta ik open voor alle standpunten. Het verschil met een aantal anderen is wel, dat ik zo nu en dan een standpunt min of meer krachtig probeer te bestrijden, het standpunt dat vloeken mag, of erger nog: gezond is, bijvoorbeeld. Ik meen dat dat in het kader van een discussie moet kunnen.
3) Dat kan.
4) Ik doe mij niet voor als psycholoog, want ik bén geen psycholoog. Dat heb ik ook nooit beweerd. Mijn studie is: klassieke talen (!)
Ik breng mijn punten soms inderdaad een beetje sofistisch en auw naar voren. Dat kan wel eens enige ergernis wekken.
5) Een rigide mening? Dat is mijns inziens de provocatieve basis voor een discussie. Arrogant wil ik niet zijn. Van het verrichten van vrijwillig werk ben ik evenwel niet onder de indruk. Dat doe ik zelf ook al jaren. Dat is geen opoffering, je wordt er uiteindelijk alleen maar beter van. Vrijwilligerswerk doe je dus in principe niet voor de ander, maar voor jezelf. Dat neemt overigens niet weg dat Leonoor haar werk volledig verricht binnen de marge van hetgeen van haar wordt verwacht. Maar ik vind haar iets te zeer een consensus-persoon, en dat maakt weer dat ze geen harde discussie toelaat. Wat me een beetje van haar tegenvalt, is dat ze bij jou is gaan klagen over mij. Maar goed. Het is niet anders.
6) Ik heb er alle begrip voor.
7) Dat heb ik met een relatief genoegen gedaan.

Groeten van de persoon die achter de rigide abt van sion zit.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 04:40
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Ligt meer aan de uitstraling van een persoon, of het nou een klein kereltje (m/v) is, of een lange slungel.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2002, 21:35
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik ben vroeger wel gepest, maar ik heb me daar nooit echt heel veel van aangetrokken. Ik schijn mijn lengte tegen te hebben (ik ben vrij groot en was ook altijd de langste van de klas, tot de 4e ofzo, nu ongeveer 1,84) En daarbij komt dat ik vroeger altijd kort haar had en daar werd ik om gepest. Later werd ik door een bepaald groepje gepest omdat ik zo goed kon leren en zij grofweg nogal domme trutten waren en daar niet tegen konden. En op de middelbare school (toen ik eindelijk bij mensen van mijn eigen iQ zat) werd ik gepest omdat ik verlegen was, wat dus eigenlijk voortkwam uit de pesterijen op de basisschool.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Gedichtje
The_kiwii
23 14-08-2006 13:06
Levensbeschouwing & Filosofie als je god was
AllisOne
71 20-10-2005 15:57
Lifestyle Speciaal voor iedereen met (een) buitenlandse (groot)ouder(s)
Pan Am
189 03-08-2003 13:18
Verhalen & Gedichten [verhaal] Zana heel hoofdstuk 1
Nas-t Zeekoe
8 29-03-2003 12:57
Lichaam & Gezondheid *Kwil Graag Weten Wat Jullie De Hele Dag Eten!*
[DFU]DutchGirllie
104 22-08-2002 20:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.