Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2003, 20:36
Verwijderd
Van Dijk onderweg naar Frankrijk

Uitgegeven: 13 augustus 2003 10:26
Laatst gewijzigd: 13 augustus 2003 15:36

FOLKESTONE - Edith van Dijk is onderweg van Engeland naar Frankrijk. Even voor drie uur ging de langeafstandszwemster het water in voor de oversteek van Het Kanaal. Ze hoopt tussen 22.00 en 22.30 uur de Franse kust te bereiken.

Door de mist was het woensdagmiddag lange tijd onzeker of Van Dijk aan haar poging kon beginnen. “De schipper heeft tot het laatste moment gewacht”, aldus schoonvader Jaap van Goor. “Maar iedereen was er klaar voor, dus daarom is ze uiteindelijk toch van start gegaan. De golven zijn behoorlijk, dus dat valt wel een beetje tegen. Maar ze is in ieder geval onderweg.”

Van Dijk wil de afstand in zeven uur en zeven minuten volbrengen. Het Europees record staat met acht uur en twee minuten op naam van haar man, Hans van Goor. Hij was de laatste Nederlander die de oversteek maakte.

Wereldrecord

”Uitzwemmen is het eerste doel”, liet schoonvader Jaap van Goor, ook lid van het begeleidingsteam, woensdag vanuit Engeland weten. “Daarna is de tijd van 8.02 een belangrijk punt. Als alles heel goed gaat en de omstandigheden in ons voordeel zijn, komt wellicht ook het wereldrecord bij de vrouwen, dat op 7.40 staat, nog in zicht.”


Gezelschap

Van Dijk, die reglementair in een ‘gewoon’ badpak de oversteek waagt, krijgt onderweg twee keer gezelschap van Maarten van der Weijden. De langeafstandszwemmer uit Dordrecht mag na 2,5 uur het water in om zijn collega twee keer maximaal een uur op te stuwen.

”Daartoe hebben we besloten toen we hoorden dat een Fransman en een Duitser volgende week samen een recordpoging gaan doen”, legde Jaap van Goor uit. “Die twee zijn in het voordeel omdat ze zich aan elkaar kunnen optrekken. Gelukkig kregen wij toestemming van het strenge Engelse wedstrijdcomité om Edith tijdens haar race ook enige hulp te geven.”

Van Dijk is de dertiende zwemmer uit Nederland die Het Kanaal tracht te bedwingen. Jan van Hemsbergen was in 1951 (officieus) de eerste. Zijn tijd is niet bekend. Irene van der Laan deed het drie keer: in 1979 (8.44), 1982 (8.06) en 1983 (18.15). Tijdens haar laatste tocht ging Van der Laan heen en terug op dezelfde dag.

(c) by Nu.nl

------------

Ik hoop dat ze een wereldrecord haalt, staat er weer een Nederlander meer in de Guiness Book of Records.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2003, 20:59
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
zou ik ook doen als ik publiciteit wilde
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 21:22
Thomas
Thomas is offline
Zeer leuk, ben beniewd wat het uiteindelijk wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 21:42
Verwijderd
Ze zou inmiddels binnen moeten zijn... ffs kijken of ik ergens een uitslag kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 09:41
vreselijke fout
Avatar van vreselijke fout
vreselijke fout is offline
Ze heeft geen record ofzo kunnen halen omdat er te hogen golven kwamen
__________________
Hattrick is geen sport!! Hattrick is geen sport!! Hattrick is geen sport!! Hattrick is geen sport!!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 11:10
Verwijderd
Van Dijk grijpt naast record in Het Kanaal

Uitgegeven: 14 augustus 2003 07:57
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2003 10:42

FOLKSTONE - Uitgeput. Volledig kapot. Edith van Dijk zwom woensdag laat op de dag Het Kanaal over. Records bleven door een tegenwerkende stroming, flinke wind en hoge golven buiten bereik. ”Dit nooit meer”, stamelde de 30-jarige langeafstandszwemster voor de microfoon van het NOS Radio 1-Journaal na haar overtocht.

Van Dijk arriveerde even na middernacht aan de Franse kust. Volledig gesloopt, zoals ze het zelf uitdrukte. Het laatste deel van de tocht maakte de onderneming tot een echt gevecht. “Ik wist dat het moeilijk was records te breken, er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. Maar tot de helft lag ik nog onder het wereldrecord.”

Halverwege leek de poging van de Noord-Hollandse succes inderdaad op te leveren. Het Europese record van haar man Hans van Goor (8 uur en 2 minuten) leek in elk geval haalbaar. Van Dijk legde in het begin gemiddeld zo'n zes kilometer per uur af. De laatste fase ging het echter een stuk moeilijker. Na negen uur en tien minuten zat de zware opgave erop. “De wind deed niet wat ie moest doen, de stroming niet. Dat is dan erg balen.”

Aan opgeven had ze niet gedacht, ook niet nadat haar duidelijk was geworden dat een recordtijd niet meer mogelijk was. “De motivatie wordt dan wel minder. Ik was alleen zo vlak bij de kust. Ik had al zes uur gezwommen. Dacht nog twee uur te moeten. Dat werden er drie, maar ik wilde per se de overkant halen. Dat was mijn eerste doel. Ik behoor toch tot een select gezelschap.” Of ze nog een keer zwemmend de oversteek waagt? “Ik was blij dat ik er was. Dit nooit meer.”

bron www.nu.nl

Halverwege lag ze nog op schema, maar tijdens zo'n tocht kan er van alles gebeuren, dus ook grote golven. Helaas. Jammer dat ze het ook niet meer wilt proberen, want als de omstandigheden gunstiger waren geweest had ze een goede kans gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.