Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2007, 19:45
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Hallo allemaal,

Ik ben nu echt helemaal vast gelopen met uitleg van boek snap ik er ook geen hol meer van.
Zal maar beginnen, het gaat namelijk over complexometrie naamgeving van complexe ionen zowel pos,neg en complexe zouten.

Nou snap ik de complexen ionen van neg en pos nu ongeveer.
Maar ik kan me nog niet thuisvoelen bij de naamgeving van complexe zouten.

Voorbeelden:
LiAlCl4
NaAl(OH4)
K2HgI4

In de boek staat als vb:
K3Fe(CN)6= kaliumhexacyanoferraat(III)
Co(NH3)6Cl3= haxaaminnecobalt(III)cloride.

Mijn vraag is. Waarom wordt bij het eerste de kalium eerst genoemt daarna de rest en dan bij het 2de de hexaaminne eerst en dan de cobalt.
Ik snap de volgorde niet echt.
Bij pos en neg complexen heb ik gene problemen maar zodra er 3 ionen bij komen ben ik de weg weer kwijt.

In het boek staat volgorde comples ion 3waardig: neg-neutraal-pos.

Fe(H2O)5(OH)2+ zie ik duidelijk dat de H2O neutraal is maar hoe zit dat bij HgFCl3 2-.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Hartstikke bedankt
(heb morgen hier toets over en niemand snapt het echt )
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2007, 17:45
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Skilly schreef op 28-03-2007 @ 20:45 :
Hallo allemaal,

Ik ben nu echt helemaal vast gelopen met uitleg van boek snap ik er ook geen hol meer van.
Zal maar beginnen, het gaat namelijk over complexometrie naamgeving van complexe ionen zowel pos,neg en complexe zouten.

Nou snap ik de complexen ionen van neg en pos nu ongeveer.
Maar ik kan me nog niet thuisvoelen bij de naamgeving van complexe zouten.

Voorbeelden:
LiAlCl4
NaAl(OH4)
K2HgI4

In het boek staat als vb:
K3Fe(CN)6= kaliumhexacyanoferraat(III)
Co(NH3)6Cl3= hexaaminecobalt(III)cloride.

Mijn vraag is. Waarom wordt bij het eerste de kalium eerst genoemd daarna de rest en dan bij het 2de de hexaaminne eerst en dan de cobalt.
Ik snap de volgorde niet echt.
Bij pos en neg complexen heb ik gene problemen maar zodra er 3 ionen bij komen ben ik de weg weer kwijt.

In het boek staat volgorde comples ion 3waardig: neg-neutraal-pos.

Fe(H2O)5(OH)2+ zie ik duidelijk dat de H2O neutraal is maar hoe zit dat bij HgFCl3 2-.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Hartstikke bedankt
(heb morgen hier toets over en niemand snapt het echt )
Bij kaliumhexacyanoferraat(III) heb je te maken met een samengesteld anion Fe(CN)63-, dat de uitgang -hexacyanoferraat(III) van de naam van het zout geeft. Omdat we hier te maken hebben met kalium als kation geeft dit voor de naam van het zout dus kaliumhexacyanoferraat(III).
Bij hexaaminecobalt(III)cloride heb je te maken met een samengesteld kation Co(NH3)663+, dat het voorvoegsel hexaaminecobalt(III)- van de naam van het zout geeft. Omdat Omdat we hier te maken hebben met het chloride-ion als anion geeft dit voor de naam van het zout dus hexaaminecobalt(III)cloride.
Bij de naamgeving van een complex ion moet je kijken wat het centrale atoom of ion is en welke andere atomen of ionen als liganden optreden. Voor verdere details verwijs ik je naar je boek, en dan met name de inleiding met betrekking tot de opbouw en de naamgeving van complexe ionen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 01-04-2007, 23:23
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
thank you
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2007, 17:14
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Skilly schreef op 02-04-2007 @ 00:23 :
thank you
Graag gedaan. Hoe ging je toets trouwens?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 18:00
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Slecht had een 3,2
Toen je de uitleg gaf had ik de toets al gekregen, maar we krijgen nu een herkansing dus nu kan ik je uitleg goed gebruiken thanks.

Overgens waren er maar 2 voldoendes gevallen in een klas met 28 studenten. En de docent vertik het om het nog eens uit te leggen. Volgens haar moeten we dan beter opletten. Yes right,...
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 04-04-2007 om 18:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] vraag over Koperchloride - ammonia
Mike12
3 24-05-2010 16:28
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Oplosvergelijking zouten
JKleinjan
7 20-01-2010 19:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Zuur-basereacties.
Lianne-29
5 12-11-2008 20:24
Huiswerkvragen: Exacte vakken Sk werkweek TUe
Oen
7 15-05-2002 20:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.