Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2007, 19:05
epidemic
epidemic is offline
informatie op het internet kan je net zomin vertrouwen als je oude leraar die je zegt dat roken en blowen enorm ongezond is, natuurlijk is het ongezond, maar in welke maten?


soms als ik weer eens bezig ben het rechte pad te volgen en een tijdje te 'stoppen' met het gebruik van cannabis doe ik weer wat research naar al wat ik tegenkom,

maar ik kom overal andere informatie tegen, die mekaar enorm tegenspreekt.
ik zal het in dit topic niet te uitgebreid maken en het houden over de drugs die ik gebruik...

dat is namelijk alcohol cannabis en natuurlijk tabak.

Ik rook niet vast, niet dagelijks meestal weekelijks omdat ik iets nodig heb om mijn joint mee te plooien, maar nu lees ik ergens dat... pure weed/hasj veel minder schadelijk is dan als ik het combineer met tabak.

ik weet niet wat ik moet geloven... ook zou nicotine 7 keer verslavender zijn dan heroine, betekend dit dan dat ik zonder problemen Heroine kan gebruiken omdat ik dus ook van de sigaretten kan afblijven? ik weet het niet!!

mijn leraar zei mij nogtans dat rook van marijuana 5 keer zo schadelijk is als die van tabak, en als je dan nog ergens leest dat alcohol eigenlijk harddrugs is weet je helemaal niet meer wat je moet geloven...

VERDUIDELIJKING GRAAG...

ik begin het "dit is wetenschappelijk aangetoont" ook al in twijvel te trekken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2007, 19:16
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
1. Dat je alcohol er bij zet snap ik aan de ene kant wel, t is immers ook drugs in zekere zin. Maar het maakt de discussie misschien wel wat verwarrend.

2. Hoe "schadelijk" een gewoonte is hangt er natuurlijk vanaf in welke mate je gebruikt. Als je elke dag 20 peuken rookt of elke dag 4 biertjes drinkt is dat veel schadelijker dan 1 keer in de week wat wiet uit een pijpje roken.
Tevens, zoals in andere topics al naar boven is gekomen: Roken en alcohol drinken zijn maatschappelijk meer geaccepteerd. Roken mag op straat en thuis (en NOG in cafe's e.d.). Drinken mag in alle cafe's e.d. en thuis en cannabis roken mag in de koffieshops en thuis. (puur naar de wet kijkend)

3. Het is moeilijk te vergelijken omdat de schade in verschillende delen van je lichaam voorkomt, voor zover ik weet (ik ben geen expert dus als iemand hier nog iets aan toe te voegen of wijzigen heeft, ga je gang):
Alcohol: Lever/Brein
Sigaretten: Longen
Pure cannabis: Brein en in mindere mate de longen

4. Dat heb je nog een definitie nodig voor wat jij ziet als schadelijk, je hebt verschillende manieren om er naar te kijken:
* Mate van verslaving: als je verslaafd bent en meer gebruikt is het schadelijker dan als je er op gegeven moment zonder problemen mee kan stoppen en ook daadwerkelijk stopt
* Mate van fysieke schade: Puur wat het met je lichaam doet
* Geestelijke schade: Blokkeert het middel bijvoorbeeld je pad naar de doelen die je voor jezelf hebt gesteld? Het kan je erg ongelukkig maken, dit is ook schade
* Sociale schade: Zijn er mensen die door je roken/blowen/drinken niets met je te maken willen hebben? misschien mensen waar je erg veel om geeft? Of mensen waar je heel graag mee in contact wil komen? (iemand waar je verliefd op bent of whatever) Dit is ook wel als schade te zien

En zo is er nog wel veel en veel meer. Hierdoor kan deze discussie nog best wel eens erg wazig worden.....
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:30
epidemic
epidemic is offline
dat weet ik ook wel, en daarom is dit ook iets waar ik enorm hard over nadenk op dit moment,

ik zal ook nog een vraag stellen waar je normaal wel een goed antwoord op kan geven:

wat is schadelijker voor de longen, puur lichamelijk, cannabis of tabak, en met welke verhouding?


Ik beschouw alle genotsmiddelen als drugs, want dat is het ook... ik bedoel natuurlijk niet dat als je van een koffiekoek geniet dat het drugs is!

ik heb bijvoorbeeld ook momenten dat ik enorm veel koffie drink, en dat ik daar pas vanaf geraak omdat ik het druk heb!! ( vergeet koffie te drinken!!! ).


Het is mij allemaal gewoon niet duidelijk meer...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:44
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Ik ben zelf 7 maand geleden gestopt met blowen en 2 maand geleden gestopt met roken
Ik heb soms wel van die nare "he bah rookte ik nog maar momenten" maar op de lange termijn ben ik erg gelukkig dat ik er vanaf ben. Tevens ben ik op lange termijn geestelijk rustiger en lichamelijk tot meer actie in staat.

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Toen ik nog rookte en blowde en later toen ik alleen nog rookte dacht ik wel eens: "welke van deze twee is schadelijker? Wat kan ik het beste doen?" Ik maakte mij zorgen over mijn gezondheid maar wilde toch niet v/d genotsmiddelen af omdat ze me heel erg veel steun boden (hoe zielig dat ook mag klinken)

Bezig zijn met je toekomst en een doel hebben voor wat je later wil is de beste drug ooit. Het houdt je bezig, en productief, zodat je steeds dichter bij je wensen komt. Maakt het het gelukkigst van alles. Maar het is niet zo simpel als het lijkt.
Naast het dilemma van roken/blowen zou ik me als je nog niet weet wat je wil nog bezig houden met waar je over 20 jaar met alles in je leven wil zijn. Puur hypothetisch, kijken... op alle vlakken (intellectueel/fysiek/sociaal/spiritueel etc.) en dan kijken hoe je dat wil bereiken. En dan de keuze maken of roken/blowen in dat schema past.
Voor de een is het namelijk prima, voor de ander niet.

Maar dat is allemaal erg persoonlijk. Je moet het voor jezelf weten. Voor jezelf aanvoelen. Alleen stoppen met roken en/of blowen "omdat het van een ander moet" of "omdat je bang bent voor het een of ander" gaat je niet lukken. Je zult er volledig achter moeten staan, je moet een beeld hebben van je doelen en daar mee bezig zijn. Dan gaat het zo veel makkelijker. Als je weet waar je het voor doet en daar gelukkig door kan worden.

En over de koffiekoek, tsja, zo zie ik dat ook Iemand die te veel vreet en moddervet wordt en onaantrekkelijk word gevonden en vroeg dood gaat door vaatverstoppingen...tsja, die is misschien nog slechter bezig dan iemand die veel rookt en vroeg dood gaat aan longkanker.
In dat opzicht is voedsel ook drugs als er geen mate en balans is.
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 11:13
Verwijderd
Als je denkt dat hero minder verslavend en schadelijk is dan nicotine, go ahead, be my guest and try it out
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 16:39
epidemic
epidemic is offline
Citaat:
Als je denkt dat hero minder verslavend en schadelijk is dan nicotine, go ahead, be my guest and try it out
volgens een webpagina, wetenschappelijk ondersteunt is het wel zo
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:32
Verwijderd
Ja, het werkt iets anders dan dat. Dat een stof verslavender kan zijn betekent niet dat dat zo is. Het hangt heel erg af van de manier van innemen. De gemiddelde verslaafde hero gebruiker spuit of chineest. Bij spuiten is het spul een stuk verslavender dan bij chinezen, en spuiten doe je over het algemeen de eerste keer niet, maar dan rook je het.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Ja, het werkt iets anders dan dat. Dat een stof verslavender kan zijn betekent niet dat dat zo is. Het hangt heel erg af van de manier van innemen. De gemiddelde verslaafde hero gebruiker spuit of chineest. Bij spuiten is het spul een stuk verslavender dan bij chinezen, en spuiten doe je over het algemeen de eerste keer niet, maar dan rook je het.
Ik denk dat die uitspraak over dat heroïne minder verslavend is dan nicotine vooral doelt op het feit (?) dat je lichaam relatief gezien sneller last krijgt van ontwenningsverschijnselen als het om nicotine gaat! In dat geval wil ik dat best geloven.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 22:17
Young Predator
Avatar van Young Predator
Young Predator is offline
Roken van cannabis / tabak = schadelijk. Dat weet je, en dat weet iedereen. Op het moment dat je er voor kiest het te consumeren is 'schadelijk' geen argument meer, je consumeert het immers terwijl je weet dat het slecht is. Echter kies je ervoor het product te gebruiken en boeit het je dus niet als het wel of niet schadelijk is.
__________________
A good student will always teach the teacher
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 15:30
epidemic
epidemic is offline
Citaat:
Roken van cannabis / tabak = schadelijk. Dat weet je, en dat weet iedereen. Op het moment dat je er voor kiest het te consumeren is 'schadelijk' geen argument meer, je consumeert het immers terwijl je weet dat het slecht is. Echter kies je ervoor het product te gebruiken en boeit het je dus niet als het wel of niet schadelijk is.
het boeit me duidelijk wel welke van de twee schadelijker is. mits puur gerookt.

als tabak schadelijker is, laat die dan maar dan schaf ik mij een pijpje aan!, zoniet vind ik die tabak erbij wel lekker.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 15:37
Verwijderd
ik heb altijd begrepen dat wiet roken minimaal net zo schadelijk is. Daarom vaporizer.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 17:24
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Precies, vaporizen dus.

Blowen is onverbrande plantenresten inademen.

Maar enfin, erg als dat klinkt heb ik geen flauw idee hoe schadelijk blowen is ten opzichte van bijv tijdens je dagelijkse wandeling naar je werk randstad-spits-smog inademen.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.