Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2005, 17:02
0fd1ba6bef258b3
Avatar van 0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Naar aanleiding van het systeem van twee per dag eten zoals dat tijdens de Ramadan wordt gebezigd vraag ik me af wat gezonder is. Is het gezonder om twee maaltijden per dag te eten, of om drie maaltijden per dag te eten e.v.t. aangevuld met tussendoortjes. Zelf denk ik dat het gezonder is om drie maaltijden per dag te eten om zo je suikerspiegel constant en voldoende op peil te houden om optimaal te kunnen presteren. Daarnaast verbruikt het lichaam overdag veel energie. Het lijkt me logisch dat de verbruikte energie overdags dus ook aangevuld moet worden.

Om mijn aannames bevestigd of ontkracht te zien heb ik op het internet artikelen over dit onderwerp gezocht. Echter gaan de gevonden artikelen weinig inhoudelijk in op de voordelen danwel nadelen van drie maaltijden per dag i.p.v. twee maaltijden per dag. Graag hoor ik meningen (het liefst onderbouwd met bronnen) van mensen die affiniteit met dit onderwerp hebben.


Citaat:
Eet regelmatig
Neem dagelijks drie hoofdmaaltijden en een aantal keren iets tussendoor (zie ommezijde voor tussendoortjes). Regelmatig eten is belangrijk voor het behoud van een normale bloedsuikerspiegel.

Bron: http://nhg.artsennet.nl/upload/104/patbrieven/d4f.htm
Citaat:
Regelmaat

Voor een evenwicht tussen bloedglucose en insuline is het belangrijk om regelmatig, verspreid over de dag te eten. Regelmatig eten houdt in: drie hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch en avondmaaltijd) en eventueel ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds een tussendoortje. Als tussendoortje kunt u het beste kiezen voor gezonde alternatieven zoals fruit of een cracker. Maaltijden (vooral het ontbijt) overslaan is niet verstandig. Door op min of meer vaste tijden verspreid over de dag te eten, komt de glucose geleidelijk in het bloed. Het bloedglucosegehalte blijft binnen de grenzen, waardoor de verhouding insuline en glucose in balans blijft. Wat de beste verdeling van de maaltijden over de dag is, is voor iedereen verschillend. Vraag uw diëtist om advies wat voor u het beste is.

Bron: http://www.diabetesplein.nl/diabetes...oden/voeding/2
Citaat:
• neem 3 lichte maaltijden per dag immers een zware maaltijd met een overladen maag remt de concentratie af

Een laag bloedsuikergehalte doet zich voor wanneer men niet voldoende regelmatig eet of juist wanneer men te grote hoeveelheden suiker inneemt. Uiteraard is een laag bloedsuikergehalte nefast voor het concentratievermogen want bloedsuiker is dé energiebron voor de hersenen.

Bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...=art&art_id=92
Citaat:
Citaat:
Voeding tijdens de blokperiode ... in de zomermaanden

Om zijn batterijen op te laden is het belangrijk genoeg meervoudige suikers op te nemen.

Er bestaat geen mirakeloplossing voor het geheugen, maar regelmatig eten doet de hersenen maximaal renderen.

In tegenstelling tot de andere organen hebben de hersenen enkel glucose als bron van energie.

Om ervoor te zorgen dat de hersenen regelmatig voldoende glucose hebben zonder de hele dag te moeten knabbelen volstaat het vooral meervoudige suikers op te nemen : brood, granen, deegwaren, aardappelen laten je toe de batterijen te herladen om vele uren te studeren.

Bron : Nicolas Guggenbühl, Diëtist, Voedingsdeskundige - Le Lion mei-juni-juli
Bron: http://www.ceres.be/asp/bel/nl/asp/nl_pub_news2.asp
Citaat:
Improved concentration

As your blood sugar becomes more stable, you'll notice that you can concentrate better. You'll no longer feel lethargic and barely able to hold your eyes open after lunch. Your focus will improve. (If you've ever found yourself reading and re-reading the same section of the newspaper, an e-mail, or a book, then you know the feeling.) You'll be better able to start and complete tasks quickly, with fewer interruptions.

Bron: http://www.dummies.com/WileyCDA/Dumm...e/id-2348.html
Er kan m.i. uit bovenstaande bronnen geconcludeerd worden dat door het regelmatig nuttigen van maaltijden de bloedsuikerspiegel meer constant en hoog genoeg blijft om optimaal te kunnen presteren.

Citaat:
Regelmatig eten en drinken
Door het gebruik van drie hoofdmaaltijden en twee tussendoortjes per dag, verdeelt u de voedingsstoffen en vezels over de dag. Het lichaam krijgt zo de kans om alles goed op te nemen. Een stevig ontbijt maakt de darmen wakker en stimuleert de spijsvertering. Zo’n ontbijt kan bestaan uit twee besmeerde boterhammen, een glas sinaasappelsap en een kop koffie of thee. Een ontbijt in de vorm van een schaaltje yoghurt met muesli of cruesli is een prima alternatief voor als u ‘s morgens geen trek hebt in brood. Alleen een kopje koffie is absoluut onvoldoende.

Bron: http://www.mlds.nl/pages/aandoeninge...&aID=28&char=G
Citaat:
Regelmatig eten is belangrijk. Een gezond eetplan bestaat uit 3 hoofd-maaltijden (ontbijt en lunch met rauwkost als tomaat, komkommer of radijs en een warme maaltijd) en ongeveer 3 tussendoortjes. Zo went u aan het ritme van uw nieuwe eetgewoonten.

Bron: http://www.hartstichting.nl/go/defau...D=5569&rID=206
Citaat:
Een goed dagmenu bestaat uit drie hoofdmaaltijden en niet meer dan drie à vier keer iets tussendoor. Sla geen ontbijt, lunch of warme maaltijd over.

Bron: http://www.voedingscentrum.nl/voedin...altijdmomenten
Citaat:
Zelfdiscipline en zuivering

Het doel van het vasten is niet om gewicht te verliezen of om een ziekte te genezen. Sommige mensen komen in deze periode juist aan in gewicht, omdat ze meer eten (meer calorieën binnenkrijgen) dan in ‘normale’ maanden. Het vasten zuivert het lichaam van achtergebleven schadelijke stoffen en geeft het hart rust, zo is de gedachte. De Ramadan is bovendien een gelegenheid om eigenschappen als zelfbeheersing en uithoudingsvermogen te ontwikkelen.

Diabetes en Ramadan

Mensen met diabetes wordt streng afgeraden om mee te doen aan het vasten. Door langdurig niet te eten kunnen de bloedsuikerwaarden te laag worden en hypoglykemieën optreden. Tijdens de Ramadan nemen mensen ook weinig of geen medicijnen in en dat kan schadelijk zijn voor het lichaam.
Iemand die ondanks de diabetes toch aan de Ramadan wil deelnemen, kan het beste met zijn/haar huisarts, diëtist of diabetesverpleegkundige overleggen hoe dat het beste kan.

Bron: http://www.gezondizz.nl/%7Be911592f-...0b362e27029%7D
__________________
Je suis une calamité.

Laatst gewijzigd op 09-10-2005 om 17:05.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 17:59
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Als je af wilt vallen wordt ook overal aanbevolen om om de 2 à 3 uur iets te eten, dan zou je verbranding op peil blijven. Ook houdt het je bloedsuiker redelijk gelijkmatig, waardoor je minder snel de neiging hebt om tussendoor te gaan snaaien. Wetenschappelijke onderbouwingen heb ik niet, wel dat ik op die manier goed ben afgevallen, geen honger tussen de 'hoofdmaaltijden' in heb en ik zowaar trek kreeg in een ontbijt enzo.

Ik denk dus dat meerdere maaltijden op een dag (niet meer eten, gewoon kleinere porties maken) idd gezonder is dan alleen 2 of 3 hoofdmaaltijden.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:08
Verwijderd
Ja, natuurlijk is drie maaltijden op een dag gezonder. De Ramadan is volgens mij ook niet bedoeld om gezónd te zijn (waarvoor eigenlijk wel? vroeg ik me laatst af. Is het om honger te ervaren zodat je mee kunt leven? Of om je lichaam te reinigen? wie kan het me in een paar zinnen uitleggen?).

Ik heb ook begrepen (van een docent fysiologie) dat veel Moslims na verloop van tijd een behoorlijk verstoorde stofwisseling krijgen door het overdag vasten tijdens de Ramadan, en dat ze daardoor sneller aankomen en moeilijker afvallen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:12
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Het vasten leert de mens zichzelf te bedwingen en kan ons eigenschappen aanleren zoals discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing. Verder leert het ons respect ten aanzien van de medemens en God.

Het vasten geeft de mensheid een groot gevoel van saamhorigheid . Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is, dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien.
Fysieke voordelen van het vasten
Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.
moslimweb.nl


Niet echt in een paar zinnen, maar zo is het het duidelijkst denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:25
Verwijderd
@Sarah: Zie bv. http://www.ramadan.nl/ en http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:26
notorius
Avatar van notorius
notorius is offline
Citaat:
Lyne schreef op 09-10-2005 @ 20:12 :
Het vasten leert de mens zichzelf te bedwingen en kan ons eigenschappen aanleren zoals discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing.
Kun je dan niet beter gewoon een dagje met de landmacht meedraaien.
__________________
For real.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:48
0fd1ba6bef258b3
Avatar van 0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-10-2005 @ 20:08 :
Ja, natuurlijk is drie maaltijden op een dag gezonder.
Kun je uitleggen waarom drie maaltijden i.p.v. twee maaltijden op een dag gezonder is? Kun je e.v.t. links geven naar artikelen die je bewering bevestigen?

Citaat:
Ik heb ook begrepen (van een docent fysiologie) dat veel Moslims na verloop van tijd een behoorlijk verstoorde stofwisseling krijgen door het overdag vasten tijdens de Ramadan
Kun je hier ook wat meer informatie over geven?
__________________
Je suis une calamité.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:57
Verwijderd
Citaat:
0fd1ba6bef258b3 schreef op 09-10-2005 @ 21:48 :
Kun je uitleggen waarom drie maaltijden i.p.v. twee maaltijden op een dag gezonder is? Kun je e.v.t. links geven naar artikelen die je bewering bevestigen?
Dat lijkt me niet nodig, jijzelf hebt dat al uitgelegd en links gegeven

Citaat:
Kun je hier ook wat meer informatie over geven?
Over het algemeen is het zo dat als je een periode weinig eet, of je eten slecht verdeelt over de dag, je lichaam "denkt" dat er hongersnood is en meer energie gaan opslaan en minder gaat verbruiken, doordat de basaalstofwisseling vermindert, en dat komt dan weer doordat de schildklier langzamer gaat werken. Als je daarna weer normaal gaat eten, kom je dus aan. Gebeurt ook bij strenge dieëten. Maar de docent heeft er verder niet veel bij verteld.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:14
0fd1ba6bef258b3
Avatar van 0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Lyne schreef op 09-10-2005 @ 20:12 :
(...)
Fysieke voordelen van het vasten
Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.
moslimweb.nl

Niet echt in een paar zinnen, maar zo is het het duidelijkst denk ik.
Overtollig vet kan ik inkomen aangezien je bij een tekort aan koolhydraten overgaat op vetverbranding. Echter moet je dan tijdens de twee maaltijden niet meer gaan eten dan je normaal doet. Daarnaast kun je je afvragen waarom iemand die geen overgewicht heeft vet kwijt zou moeten raken?

Overtollig vocht bestaat niet. Al het vocht dat je lichaam niet meer nodig heeft plas je gewoon weer uit. Het lijkt me eerder dat je lichaam vocht tekort komt overdag als je ook maar twee keer per dag drinkt.

Citaat:
Water en onze gezondheid

Ons lichaam bestaat voor tweederde deel uit water. Het vormt een groot gedeelte van ons bloed, helpt onze gewrichten en ogen vochtig te houden en is essentieel voor de chemische processen die in onze cellen plaatsvinden.
Drinkwater vermindert niet alleen onze dorst, het is essentieel voor vele vitale lichaamsfuncties zoals het transporteren van het bloed voor de spijsvertering, het uitspoelen van afval en giftige stoffen, het op peil houden van het vochtniveau en het regelen van de lichaamstemperatuur. Bovendien houdt het de huid fris en zacht.

Aanvullen van verloren water - hoeveel hebben we nodig?

Het menselijk lichaam verliest dagelijks een hoeveelheid vocht. Het meeste in de vorm van afvalproducten zoals transpiratie en het vocht dat verdampt terwijl we ademen. Tijdens het sporten kunnen we nog meer verliezen, tot 2 liter in 40 minuten.

Als we gezond willen blijven dient het water dat we verliezen te worden aangevuld. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid drinkwater voor volwassenen ligt tussen de anderhalf en twee liter (ongeveer acht grote glazen) per persoon, afhankelijk van het lichaamsgewicht.

Velen van ons zijn aan het 'verdrogen' omdat teveel mensen niet zoveel drinken als zij zouden moeten doen, terwijl er ook nog mensen zijn die zelfs helemaal geen water drinken.

Bron: http://www.culligan.nl/watercooler/i...d=1250&mid=705
Citaat:
Vochtbalans op peil houden

Om de vochtbalans op peil te houden is het verstandig water te drinken. Dit zorgt voor de aan en afvoer van voedingsstoffen, af en aanvoer van zuurstof en afvalproducten en thermoregulatie van het lichaam.

Tijdens lichamelijke inspanning komt warmte vrij, u gaat transpireren zodat de warmte afgevoerd wordt, lichaamsvocht wordt onttrokken aan het bloed, bloed wordt dikker, onvoldoende afvoer van warmte, onvoldoende toevoer van voedingsstoffen en zuurstof naar de spieren, minder afvoer afvalstoffen, lichaamstemperatuur stijgt en u krijgt dorst!! Gevolg is: minder efficiënt pompen van het hart, bloed neemt minder zuurstof op uit de longen en dit alles vermindert het prestatieverhogen.

Bron: http://www.stay-active.nl/nl/dept_845.html
Voor de rest zie ik graag een onderzoek waarin word uitgelegd en e.v.t. bewezen waarom vasten: rust geeft aan het hart en het zenuwstelsel, de bloedsomloop bevoordert en sommige allergien geneest.

Als ik bovenstaande bronnen trouwens zo lees dan lijkt het me dat vasten eerder de bloedsomloop benadeelt en het hart extra belast dan andersom.

Edit:

Na deze uitleg gelezen te hebben blijkt het dat vasten kennelijk (op langere termijn) de opslag van overtollig vet in de hand werkt i.p.v. dat het de opslag van overtollig vet vermindert.
__________________
Je suis une calamité.

Laatst gewijzigd op 09-10-2005 om 21:36.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:28
0fd1ba6bef258b3
Avatar van 0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 09-10-2005 @ 21:57 :
Dat lijkt me niet nodig, jijzelf hebt dat al uitgelegd en links gegeven
Okee, okee, dat is wel zo, maar die artikelen vond ik allemaal vrij beknopt. Duidelijker zou ik het vinden als jij met een onderzoek komt waarin expliciet wordt uitgelegd waarom (zie topictitel).
__________________
Je suis une calamité.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 19:37
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Idd beter om op die manier je suikerspiegel op peil te houden>(incl 3 tussendoortjes)
Dus in totaal 6 keer eten per dag met min 2 uur en max 3 uur tussen het eten.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #95.1
Spelleider
500 27-11-2013 20:13
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #126
rare kwast
489 18-04-2008 20:21
Lichaam & Gezondheid Voeding- en Gezondheidstopic #15
Mara
500 07-12-2006 11:17
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic # 17
Verwijderd
250 09-11-2003 18:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.