Oud 19-01-2007, 19:32
tjappie
Avatar van tjappie
tjappie is offline
de laatste tijd krijg ik vaak van mense te horen dat ik een rijkeluis kind ben... dat ik te veel zakgeld krijg en te veel krijg in het algemeen... nu is het niet zo dat ik het kind ben van rijke ouders.. ma k ben wel enigskind en ik krijg 75 euro per maand (exclusief kleedgeld)... en t is ook wel veel.. maar moet ik me daar nou schuldig om voelen?
__________________
toeval bestaat niet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2007, 19:53
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Een troost voor jou, sommigen van jou leeftijd krijgen meer (zak)geld van hun ouders.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 19:58
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
mwa ach, als je ermee te koop loopt, of verder arrogant ofzo.

Maare,opzich ben je 17 en zou je natuurlijk ook kunnen werken voor geld, dat moet later ook


75 euro is btw niet echt veel ofzo hoor, daar heb je laten we zeggen 1 blikje drinken en nog n (klein) broodje ofzo voor per dag. Niet echt dat je als n koning kan leven van 75 eur
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 20:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Niets van aantrekken en gewoon niet vertellen hoeveel je krijgt, dat helpt het beste. Ik zeg altijd dat ik niks te klagen heb.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:43
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik kreeg minder incl kleedgeld...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 22:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
tjappie schreef op 19-01-2007 @ 20:32 :
maar moet ik me daar nou schuldig om voelen?
Alleen als je denkt dat mensen die geen leven en hersens hebben en daarom openlijk jaloers zijn meer waard zijn dan jij.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 22:47
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Och, boeiend dat mensen dat vinden. Als je ouders dat aan je willen geven, waarom niet? Maar daarnaast kun je ook wel bedenken hoe jij het geld het beste/slimste kan besteden.

Werk je ernaast ook?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 22:51
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Schuldig om voelen: Nee.
Er mee te koop lopen: Nee.
Arrogant doen: Nee.
Voorzichtig dingen benaderen als het over geld/bezittingen gaat: Ja.

Verder kun je er alleen maar blij mee zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 23:22
Elmoo
Avatar van Elmoo
Elmoo is offline
Mensen die daar over zeuren zijn gewoon jaloers. Ik zou er lekker van genieten nou het nog kan Geen schuldgevoelens dus he!!
__________________
Huiswerk?? Ik neem de afwas toch ook niet mee naar school?!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 23:48
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Opzich niets mis mee, hoewel ik het persoonlijk leuker vind om zelf voor alles te werken. Dan haal ik er meer voldoening uit.
Toen ik 16 was hadden veel vrienden van mij een scooter gekregen van hun ouders, omdat ze 16 waren.
Ik heb er toen zelf voor gewerkt en reed misschien niet op zo'n mooie, maar was er wel trots op
Maargoed, als jij er geen problemen mee hebt lijkt me niet dat er iets mis mee is
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 00:17
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
75 euro per maand stelt niet zo heel veel voor als je 17 bent
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 00:34
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 20-01-2007 @ 01:17 :
75 euro per maand stelt niet zo heel veel voor als je 17 bent
nuh idd, krijg ik ook van mn pa...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 07:23
Verwijderd
Ik vind 75 euro naast kleedgeld best veel.

Maar ik zou me er niet druk om maken. Zolang jij (= TS) er niet mee te koop loopt en in het algemeen niet arrogant bent is het alleen maar jaloezie. Lekker laten kletsen al die mensen dus.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 08:47
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Citaat:
tjappie schreef op 19-01-2007 @ 21:32 :
de laatste tijd krijg ik vaak van mense te horen dat ik een rijkeluis kind ben... dat ik te veel zakgeld krijg en te veel krijg in het algemeen... nu is het niet zo dat ik het kind ben van rijke ouders.. ma k ben wel enigskind en ik krijg 75 euro per maand (exclusief kleedgeld)... en t is ook wel veel.. maar moet ik me daar nou schuldig om voelen?
Ik hoor het ook vaak. Daarbij wonen wij ( niet arrogant bedoeld) in een groot huis, en hebben wij een dure auto.

Maar mensen gaan zo snel oordelen. Ik krijg 115 euro per maand. Daar moet ik alles van doen. Dat is misschien ook best veel, maar ik zou me er niet schuldig om voelen.
Iedereen die geld van zijn of haar ouders krijgt gaat dat niet weigeren. Je gaat je ouders niet smeken of je nou alsjeblieft wat minder zou mogen krijgen.
Ik snap het best, dat ouders meer geld uitgeven als ze 1 kind hebben. Ze hoeven het niet meer te verdelen over meerdere kinderen.
Ik zou er van genieten, je nergens schuldig tegenover anderen voelen en gewoon mensen die dat zeggen negeren
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 10:23
Moonspell
Avatar van Moonspell
Moonspell is offline
Ik zou er niet te koop mee lopen, hopelijk besef je dat je er toch later zelf keihard voor moet werken.

Ik heb ook een best goede jeugd gehad, tot een paar jaar terug dat ik behoorlijk achterruit ben gegaan financieel.

Nu moet ik er keihard voor werken, en besef je eigenlijk hoe luxe ik het had toen

Dus probeer een job te vinden en besteed dit geld misschien goed voor de toekomst. Daar heb ik zelf nu al een beetje profijt van gehad, door destijds niet alles zomaar op te maken

Verder werk ik best veel, maar gebruik ik toch een gedeelte van de IB.

Je mag rustig een beetje leven dan vind ik
__________________
Kijk,een blauw balkje ████ . "Tigerly: Wat feacepalm je me,vlerk?!" Absinthe:"Ik voel me vooral beter dan jou."
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-01-2007 @ 08:23 :
Ik vind 75 euro naast kleedgeld best veel.

Maar ik zou me er niet druk om maken. Zolang jij (= TS) er niet mee te koop loopt en in het algemeen niet arrogant bent is het alleen maar jaloezie. Lekker laten kletsen al die mensen dus.
Dit dus.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 14:09
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Nou ja, ik vind het best veel Ik kreeg incl. kleedgeld 125 gulden in de maand, en daarnaast werkte ik zelf nog om leuke dingen e.d. van te kunnen betalen.

Maar ik zou jezelf er niet schuldig over voelen. Zolang je er maar niet over aan het opscheppen bent is er niets mis mee, en zou ik er vooral blij mee zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 14:13
Allochthony
Avatar van Allochthony
Allochthony is offline
75 euro per maand? Damn... Ik kreeg nooit zakgeld omdat ik alleen in NL woonden, maar de mensen waar ik mee om ging kregen 5 gulden per week ofzo...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2007, 14:52
Ndimension
Ndimension is offline
75 euro per maand, excl kleedgeld niet veel?

Maar goed, wat maakt het uit als mensen je een rijkeluiskind noemen? Ik zou willen dat men dat bij mij kon doen
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:00
Verwijderd
75 euro alleen aan zakgeld is erg veel. Maar mensen die een bijbaantje hebben verdienen toch al 100-150 per maand erbij.
Maar het is niet jouw fout dat je ouders je dit geven. Zolang jij maar gewoon jezelf blijft.
Stel dat jij nu zou gaan neerkijken op mensen die minder zakgeld krijgen, dan ben je pas een verwend rijksluiskind.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 19-01-2007 @ 20:58 :
mwa ach, als je ermee te koop loopt, of verder arrogant ofzo.

Maare,opzich ben je 17 en zou je natuurlijk ook kunnen werken voor geld, dat moet later ook


75 euro is btw niet echt veel ofzo hoor, daar heb je laten we zeggen 1 blikje drinken en nog n (klein) broodje ofzo voor per dag. Niet echt dat je als n koning kan leven van 75 eur
Voor iemand die gewoon thuis woont en nooit iets hoeft te betalen behalve bioscoop/uitgaan is het best veel hoor.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:27
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 20-01-2007 @ 16:02 :
Voor iemand die gewoon thuis woont en nooit iets hoeft te betalen behalve bioscoop/uitgaan is het best veel hoor.
Jij vind dat het best veel is, anderen niet. Maar net uit welke omgeving je komt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:30
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Ik ga binnenkort 75 euro betalen voor een (eerste CD persing) waarvan de heruitgave maar 10 euro kost.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:37
Knots
Knots is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 20-01-2007 @ 01:17 :
75 euro per maand stelt niet zo heel veel voor als je 17 bent
Voor mij toch zeker wel. Ik krijg het bij lange na niet / moet er gewoon voor werken.

Maar als je het wel krijgt zou ik er alleen maar blij mee zijn. Als je er maar niet mee te koop loopt en je weet dat er ook mensen zijn die het niet zomaar krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 16:43
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik herken het wel. Wij zijn thuis ook niet écht rijk. M'n vader verdient wel voldoende, genoeg voor een vrijstaand huis, nieuwe auto en golfen enzo. Maar ik ben ook enigskind en krijg al snel wat meer geld toegestopt dan andere kinderen. Sommigen zeggen dan dat ik verwend ben, terwijl ik dat totaal niet zo zie.
Niets van aantrekken. Zolang je er maar niet over gaat opscheppen is er niets aan de hand en hebben andere niets om over te zeuren. Dat jouw ouders het aan jou kunnen besteden is mooi meegenomen. Je hoeft heus niet minder te krijgen, omdat andere gezinnen dat zich niet kunnen permiteren door meer kinderen of andere dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2007, 16:53
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Het maakt toch niet uit of andere mensen het veel of weinig vinden, of dat zij meer of minder kregen? Jouw ouders kunnen het missen, jij krijgt het, lekker van genieten dus. Om gezeur te voorkomen zou ik niet te vaak met bedragen smijten als het over zak- en kleedgeld gaat, niet omdat je je ervoor zou moeten schamen maar meer omdat de gemiddelde 16jarige waarschijnlijk niet kan relativeren dat er nou een keer inkomensverschillen zijn in Nederland en dat veel geld hebben niet meteen betekent dat je een arrogant, verwend nest bent. Verder is het natuurlijk wel handig als je je beseft dat er ook mensen zijn voor wie zoveel geld niet vanzelfsprekend is, maar als je je daar bewust van bent, prima toch?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 17:22
Verwijderd
Als je zelf vindt dat het te veel is, spaar dan lekker het geld wat je volgens jezelf te veel krijgt. Dat is nog nuttig ook
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 18:42
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-01-2007 @ 18:22 :
Als je zelf vindt dat het te veel is, spaar dan lekker het geld wat je volgens jezelf te veel krijgt. Dat is nog nuttig ook
Ja precies. Ik stort ook eens per maand een deel van het geld op m'n spaarrekening, voor als ik het later nog eens nodig heb. Erg fijn en ik heb tot nu toe nog geen geld tekort.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 19:56
Verwijderd
Het is misschien wat aan de vele kant, maar ik neem aan dat je ouders zelf hebben besloten om je dit zakgeld te geven en dat je er niet om gezeurd hebt, dus dan lijkt me ook niet dat je je ergens schuldig om moet voelen. Maak er lekker gebruik van zou ik zeggen of spaar een deel voor als je gaat studeren, kan dan mooi van pas komen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 20:03
Politiker
Avatar van Politiker
Politiker is offline
rijke-LUIS-kind?

Heb je veel luizen ofzo?!
__________________
Wat heb je aan al je miljoenen Piet, als je piesen moet en je kan het niet!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 20:38
Verwijderd
Ik herken het wel. Mijn ouders spenderen per maand ongeveer hetzelfde bedrag waarmee de ibgroep 3 uitwonende studenten betaalt. Een grote cultuurshock was dat sommige mensen zelf boeken, collegegeld en huur moesten betalen. Natuurlijk kwam dat voort uit naïviteit maar voornamelijk door het feit dat bijna iedereen in mijn omgeving scooters, rijbewijzen en auto's voor verjaardagen krijgen en daarna meestal zelfstandige woningen uitkiezen als ze gaan studeren. Het is dan soort van 'aannemelijk' dat zulke dingen normaal zijn. Maar schuldig voelen over de positie waarin iemand verkeert is zinloos want tenslotte ben jij niet rijk maar jouw ouders genieten een hoge welvaart. Ik neem aan dat je ook geen schuldgevoelens hebt dat je in Nederland bent geboren in plaats van Afrika.

Ik ben er wel eens op aangesproken maar het doet me meestal niet zo veel want zelfspot is een goede eigenschap. Alleen sommigen die doen net alsof ik Eric Hilton ben die nooit in zijn leven heeft gewerkt. Dat vind ik wel vervelend omdat ik ook verschillende baantjes heb gehad en niet zeurderig-verwend ben.

En 20 euro per week vind ik niet asociaal hoog.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 20-01-2007 @ 17:30 :
Ik ga binnenkort 75 euro betalen voor een (eerste CD persing) waarvan de heruitgave maar 10 euro kost.
Jij bent dan ook een vent van in de dertig.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 21:30
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Het is denk ik ook maar net wat mensen voor gevoel krijgen bij jou (relatieve) rijkdom.
Ik zelf verdien rond de 300 euro per maand netto, en heb een pinpas van mijn ouders. Die mag ik niet excessief gebruiken, dat is zeg maar gebaseerd op goed vertrouwen. Ik hoorde dat daar veel over werd gepraat achter mijn rug. Maar als je eenmaal wat rondjes tegen aan gooit, is iedereen zo weer tevreden

Ook eens een goeddoelacti steunen, of een cadeautje kopen voor zieke mensen valt in de smaak!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 21:33
Morri
Morri is offline
Citaat:
White Trash schreef op 20-01-2007 @ 21:38 :
Ik herken het wel. Mijn ouders spenderen per maand ongeveer hetzelfde bedrag waarmee de ibgroep 3 uitwonende studenten betaalt. Een grote cultuurshock was dat sommige mensen zelf boeken, collegegeld en huur moesten betalen. Natuurlijk kwam dat voort uit naïviteit maar voornamelijk door het feit dat bijna iedereen in mijn omgeving scooters, rijbewijzen en auto's voor verjaardagen krijgen en daarna meestal zelfstandige woningen uitkiezen als ze gaan studeren. Het is dan soort van 'aannemelijk' dat zulke dingen normaal zijn. Maar schuldig voelen over de positie waarin iemand verkeert is zinloos want tenslotte ben jij niet rijk maar jouw ouders genieten een hoge welvaart. Ik neem aan dat je ook geen schuldgevoelens hebt dat je in Nederland bent geboren in plaats van Afrika.

Ik ben er wel eens op aangesproken maar het doet me meestal niet zo veel want zelfspot is een goede eigenschap. Alleen sommigen die doen net alsof ik Eric Hilton ben die nooit in zijn leven heeft gewerkt. Dat vind ik wel vervelend omdat ik ook verschillende baantjes heb gehad en niet zeurderig-verwend ben.

En 20 euro per week vind ik niet asociaal hoog.
Op zich ben ik het wel met je eens hoor, maar je moet niet vergeten dat 20 euro per week voor jou niet veel is, maar voor iemand anders wel. Ik ben 16 en krijg 75 euro per maand inclusief kleedgeld. En om eerlijk te zijn: het maakt me niet uit hoeveel geld iemand krijgt/heeft. Maar ik heb een hekel aan patsen met geld, aan merkkleding om het merk. Ik kende iemand die veel geld kreeg van haar ouders en die wilde met haar vriendinnen altijd vanalles doen, naar concerten, shoppen, op vakantie etc. Haar vriendinnen konden dat echter niet betalen. Dat wist ze en dan toch blijven voorstellen. Als je dat soort dingen gaat doen, dan ben je een patser en een rijkeluiskind. Ik heb ook wel eens dingen betaald voor iemand die geen geld had hoor, ik vond het gezellig dat hij/zij meeging en dan wil ik best betalen.

Ik ben niet echt op materialistische zaken gericht, maar er zijn genoeg mensen die dat wel zijn. Mijn zusje heeft dat bijvoorbeeld veel sterker. Dan moet er weer een Ipod komen, kleding moet een merk hebben, we moeten ver op vakantie... want dat geeft status. Mijn ouders kregen het gevoel dat ze er alleen maar voor het geld waren en dat ze niet goed genoeg waren... want ze verdienen genoeg, maar niet voor haar wensen. Dat vind ik kwalijk. Ik zeg niet dat iemand die veel geld heeft zo is, maar wel als je altijd op gaat scheppen over wat je hebt. Een vriend van mij draagt merkkleding, woont in een groot huis en gaat vaak op vakantie. Hij is alleen absoluut geen patser want ik heb nog nooit één merknaam uit zijn mond gehoord en nog nooit een opschep. Het kan dus best samen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 21:46
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Anki schreef op 20-01-2007 @ 09:47 :
Iedereen die geld van zijn of haar ouders krijgt gaat dat niet weigeren.
o jawel hoor.

dat je teveel krijgt kán voor jou nadelig gaan werken als je later misschien toch eens voor jezelf moet gaan zorgen en het niet allemaal zo aan komt waaien. maar negeer die jaloersheid gewoon. zij zijn niet tevreden omdat ze minder hebben dan jij en hebben zo een moeilijk leven, jij hebt genoeg en wees daar dan ook gewoon tevreden en dankbaar over.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 20-01-2007 @ 22:33 :
Inderdaad, maar bij termen 'rijkeluiskinderen' denk ik aan een hoger bedrag per maand. Maar ongeacht de hoeveelheid van je rijkdom dit hoeft niet gevolgen te hebben op je gedrag.

Meestal zijn het de mensen die uit een bescheiden milieu en een klein dorpje uit Limburg komen, zich flink omhoog hebben gewerkt in een bedrijf in de Randstad met behulp van managementcursussen die vervolgens in een buitenwijk wonen en het over de arbeidersklasse en de provinciaaltjes hebben. Naja, dat is misschien het ergste scenario maar goed. Ik heb veel mensen gezien die voor de buitenwereld stijl probeerde te kweken en werkelijk niet gelukkig en vaak helemaal niet zo rijk waren. En aan de andere kant ken ik ook mensen met veel geld die ondanks het kakkineus laagje chroom ontzettend aardige, interessante en oprechte mensen zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2007, 23:38
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ik herken het ook wel. Ik krijg van mijn ouders ook 75 euro per maand. Ik krijg geen kleedgeld, omdat mijn ouders dat in principe ook zouden betalen. (Mijn moeder vindt het idee onzin, omdat ze het hoe dan ook zouden bekostigen.) De combinatie van niet werken, een vader die een goede baan heeft bij een grote multination, en een moeder die huisvrouw is leidt bij veel mensen tot de gedachte dat wij VVD-stemmende rijkelui zouden zijn. Het is waar dat mijn ouders goed in staat zijn mijn studie, mijn hobbies plus nog elk jaar een verre reis te financieren. Dat betekent echter nog niet dat mijn zus en ik verwend zijn, of dat we niet met geld kunnen omgaan. Ik vind het ook nergens op slaan dat sommige jongeren wel een baantje hebben neerkijken op anderen die niet werken. Sommigen onder ons hebben geen tijd of behoefte om te werken, en die bijbaantjes bij de kassa doen er toch niet toe op je CV(natuurlijk afhankelijk van de richting waarin je werk zoekt).
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 23:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 21-01-2007 @ 00:38 :
VVD-stemmende rijkelui
Je zou eens moeten weten hoeveel VVD'ers dat stereotype verschrikkelijk steekt, het was gespreksonderwerp nummer 1 als het over imago ging op de nieuwsjaarsborrel van de plaatselijke afdeling.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 00:05
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-01-2007 @ 00:55 :
Je zou eens moeten weten hoeveel VVD'ers dat stereotype verschrikkelijk steekt, het was gespreksonderwerp nummer 1 als het over imago ging op de nieuwsjaarsborrel van de plaatselijke afdeling.
Ik heb het zelf ook niet bedacht hoor een bepaalde gozer die ik eens ontmoette vroeg mij zodra hij erachter kwam wat voor werk mijn vader deed(en mijn moeder NIET deed) of wij soms VVD stemden...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 08:18
LB06
LB06 is offline
Ach, je bent 17, dus geniet er nog maar even van en trek je er niet al te veel van aan, maar ga er ook niet mee te koop lopen. Straks als je studeert is 75 euro per maand trouwens een schijntje. Het collegegeld alleen al is €1500, dus dan kom je met een jaar zakgeld net over de helft. Officieel kun je zelfs bij de IB-groep gaan klagen over je ouders, omdat het de bedoeling is dat ze je basisbeurs aanvullen tot maximaal aanvullende beurs (zeg grofweg €200 p/m erbij). Dat ervan uitgaande dat je toelage niet meer stijgt .

Pas als je in de 20 bent en je toelage is wel proportioneel gegroeid met je kosten dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je dat wel wilt. En als het antwoord daarop ja is, dan ben je waarschijnlijk wel een rijkeluiszoon. Of in ieder geval ben je er eentje aan het worden.

Dat ouders kinderen verwennen is op zich niet zo vreemd, maar als de ouders hun 25 jarige zoon nog verwennen dan vind ik dat wél vreemd.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 09:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 21-01-2007 @ 00:38 :
Sommigen onder ons hebben geen tijd of behoefte om te werken, en die bijbaantjes bij de kassa doen er toch niet toe op je CV(natuurlijk afhankelijk van de richting waarin je werk zoekt).
Deze opmerking doet me goed.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 10:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LB06 schreef op 21-01-2007 @ 09:18 :
Pas als je in de 20 bent en je toelage is wel proportioneel gegroeid met je kosten dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je dat wel wilt. En als het antwoord daarop ja is, dan ben je waarschijnlijk wel een rijkeluiszoon. Of in ieder geval ben je er eentje aan het worden.

Dat ouders kinderen verwennen is op zich niet zo vreemd, maar als de ouders hun 25 jarige zoon nog verwennen dan vind ik dat wél vreemd.
In de 20 is nogal een ruim begrip. Aangezien je op je 21e meer afhankelijk bent van je ouders dan op je 27e. En dan nog, waarom zou je een rijkeluiskindje zijn als je meer van je ouders krijgt dan de IBgroep vind dat je moet krijgen? Imo onzin aangezien dat bedrag van de IB-groep een bedrag is waar je naast zou moeten werken en de IBgroep hoeft helemaal niet voor te schrijven wat het maximale bedrag is. Het is een richtlijn hoogstens en aan de ouders of ze daar wel of niet naar 'luisteren'.

Waarom mag je je kind als die 25 is niet meer verwennen? Er zijn grenzen, maar je moet het niet overdrijven. Ik ben ws pas op mijn 24/25 klaar met studeren als alles volgens het boekje loopt (en dan heb ik geen enkel jaar verziekt) dus je overdrijft.
Verder vind ik het ook onzin dat je zou moeten weigeren als het aan de ruime kant is op het gemiddelde.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:14
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Als ik dit vgl met mezelf en mijn vrienden, klasgenoten etc. Merk ik toch wel grote cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders.

Niet dat wij niet werken in weekend ofzo, maar meer op het gebied van sparen, zakgeld etc.

80 EUR per maand is bij ons toch echt wel het gemiddelde.

Nu ik op kamers zit en zo hoor van mijn medekot genoten is dat gemiddelde toch wel 60 EUR per week en dat is dan geld voor op stap te gaan, café bezoek of dergelijke want het eten etc krijgen we allemaal van thuis mee.

Zelf krijg ik 75 EUR per week + 100 EUR door zaterdag in een kledingswinkel te staan en zondagnamiddag thuis in de winkel te helpen. Maar ik koop wel nog mijn eten zelf dus trek er maar 30 EUR vanaf voor eten per week. De rest doe ik eigenlijk gewoon mee wat ik wil en dat is nu vooral sparen voor volgend jaar te gaan studeren in Londen. Nu heb ik het mss financieel breed en moet ik me geen zorgen maken, maar Londen zal wel een hele aanpassing zijn dus dus wil ik een leuke financiële back-up hebben voor daar.

Persoonlijk denk ik ook dat de gemiddelde Belg ouder meer spaart voor zijn kind door bv een maandelijkse bestendige opdracht bij de bank en dat tot hun 18de. en het geld komt dan pas vrij vanaf hun 18de of 21ste, daarvoor kunnen ze er dus niet aan.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:17
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-01-2007 @ 13:14 :

Persoonlijk denk ik ook dat de gemiddelde Belg ouder meer spaart voor zijn kind door bv een maandelijkse bestendige opdracht bij de bank en dat tot hun 18de. en het geld komt dan pas vrij vanaf hun 18de of 21ste, daarvoor kunnen ze er dus niet aan.
Ik denk dat nederlandse ouders dat ook wel doen hoor.
Mijn ouders doen dat ook geloof ik, al heb ik ze daar de laatste tijd niet meer overgehoord Ik ben natuurlijk al bijna 21 en ja dan is het van mij
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:18
bam
Avatar van bam
bam is offline
Vroegah, toen ik nog jong was.
10 gulden zak geld per week.
40 gulden paar maand, dat is een kleine 18 euro per maand

En natuurlijke elke zaterdagochtend werken in de kassen.
&Nee, ik heb niet bepaald arme ouders, maar met geld omgaan werd er bij mij al vroeg ingestampt
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:19
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Ieke schreef op 20-01-2007 @ 17:27 :
Jij vind dat het best veel is, anderen niet. Maar net uit welke omgeving je komt.
Onzin
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:31
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 21-01-2007 @ 11:45 :
In de 20 is nogal een ruim begrip. Aangezien je op je 21e meer afhankelijk bent van je ouders dan op je 27e. En dan nog, waarom zou je een rijkeluiskindje zijn als je meer van je ouders krijgt dan de IBgroep vind dat je moet krijgen? Imo onzin aangezien dat bedrag van de IB-groep een bedrag is waar je naast zou moeten werken en de IBgroep hoeft helemaal niet voor te schrijven wat het maximale bedrag is. Het is een richtlijn hoogstens en aan de ouders of ze daar wel of niet naar 'luisteren'.

Waarom mag je je kind als die 25 is niet meer verwennen? Er zijn grenzen, maar je moet het niet overdrijven. Ik ben ws pas op mijn 24/25 klaar met studeren als alles volgens het boekje loopt (en dan heb ik geen enkel jaar verziekt) dus je overdrijft.
Verder vind ik het ook onzin dat je zou moeten weigeren als het aan de ruime kant is op het gemiddelde.
Je moet helemaal niks, dat is slechts hoe ik er tegenaan kijk. Jij bent 25 als je klaar bent met studeren, dan heb je binnen no-time een full-time baan. Waarom zou je dan nog een structurele toelage van je ouders nodig hebben en willen?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:48
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
Citaat:
LB06 schreef op 21-01-2007 @ 13:31 :
Je moet helemaal niks, dat is slechts hoe ik er tegenaan kijk. Jij bent 25 als je klaar bent met studeren, dan heb je binnen no-time een full-time baan. Waarom zou je dan nog een structurele toelage van je ouders nodig hebben en willen?
Ik zou als ik op mn 25e klaar ben echt geen toelage willen hebben hoor van mn ouders. Ik ben dan oud genoeg om dingen zelf te betalen. Maar waarschijnlijk ga ik dan wel verhuizen en dan is het wel leuk als ik bijv. een wasmachine ofzo van ze krijg. Dat zou ik wel redelijk vinden, maar om dan nog kleedgeld of 75 euro in de maand te krijgen vind ik belachelijk op die leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
bambix schreef op 21-01-2007 @ 13:19 :
Onzin
Niet, het zijn normen en wat je normen wat dit betreft zijn is maar net hoe er in je omgeving mee wordt. Als je omgeving wat 'armer' is zal er minder zakgeld zijn dan als je omgeving wat 'rijker' is puur en alleen omdat er meer af kan. Als je in een van die omgevingen zit is de norm van je omgeving normaal.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 12:54
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LB06 schreef op 21-01-2007 @ 13:31 :
Je moet helemaal niks, dat is slechts hoe ik er tegenaan kijk. Jij bent 25 als je klaar bent met studeren, dan heb je binnen no-time een full-time baan. Waarom zou je dan nog een structurele toelage van je ouders nodig hebben en willen?
Als ik studeer wel en als ik werk lijkt dat me niet nodig. Je kan dus moeilijk stellen dat je per definitie als je 25 bent je geen geld meer krijgt van je ouders.
Verwennen is overgens nog wat anders dan structureel geld krijgen. Wat gadje zegt, als je dan net gaat verhuizen naar een fatsoenlijk huis is het best leuk om dan iets voor je huis van je ouders te krijgen. Dat is in feite verwennen (extratje, ook al is het misschien nuttig) en geen structurele maandelijkse toelage van mijn ouders.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine The Hitchhiker's Guide to the Galaxsaai #461
Verwijderd
500 15-12-2008 17:37
Lifestyle Snobs versus marginalen.
MisterImpossible
76 30-12-2002 23:02
Algemene schoolzaken Blijven zitten+nog paar vraagjes
Ilona1
19 05-07-2002 13:35
Films, TV & Radio Dharma and Greg of Will and Grace
rockyj
69 22-03-2002 16:29
Films, TV & Radio Johnny de Mol rules 4-ever!
San-de-Mol
15 10-12-2001 14:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:54.