Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2003, 22:50
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Vinyl is gaver, beter, hipper, mooier en gewoon cooler. PUNT
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2003, 22:58
Piet_P
Piet_P is offline
Citaat:
FloatAZiggy85 schreef op 09-07-2003 @ 22:28:
Yeah right.
en wat bedoel je hier mee?

- dat cd's beter zijn
- dat goeie spullen niet duur zijn
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 23:29
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline

leuk apparaat, ook aan de prijs helaas..
voor de liefhebber: http://aca.gr/turntable_a.htm

Laatst gewijzigd op 09-07-2003 om 23:34.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 23:56
Mononoke
Avatar van Mononoke
Mononoke is offline
Omdat er ook mensen bestaan die een lp-speler hebben.
Punt. Uit.

__________________
I am the Lizard King I can do everything
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 00:05
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
ze zijn goedkoper, eeenzo
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 02:06
Korsakoff
Avatar van Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
]{ing schreef op 10-07-2003 @ 00:29:
[afbeelding]
leuk apparaat, ook aan de prijs helaas..
voor de liefhebber: http://aca.gr/turntable_a.htm
joepie een apparaat omplaten mee te kopieren. (helaas zijn die dingen fucking duur. de goedkoopste die ik tot nu toe ben tegen gekomen is 10.000 euro)
__________________
elke dag dronken is ook een regelmatig leven.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 02:10
Korsakoff
Avatar van Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
belgo schreef op 09-07-2003 @ 20:19:
(offtopic)
Met een MIDI controller

Een vriendin van me is professioneel techno dj en volgens haar gaat het allebei even goed, ook de combinatie van beiden (CD en vinyl). Vinyl vindt ze zelf overigens leuker.
Ik kan me voorstellen dat CDs slecht werken voor turntablism.
om te mixen met een computer heb je toch echt extra apperatuur nodig. anders is t onmogelijk om 2 faders in een keer te laten bewegen.

ik draai zelf alleen met platen. ik heb t geprobeert met cd's maar ik vindt t met platen een stuk beter gaan. cd's zijn natuurlijk wel een stuk goedkoper maar op platen komen veel nummers uit die niet op cd uitkomen (B-kant) en die heel leuk zijn om in een set te draaien.
__________________
elke dag dronken is ook een regelmatig leven.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 10:51
pimomes1987
Avatar van pimomes1987
pimomes1987 is offline
Citaat:
feessie schreef op 10-07-2003 @ 03:10:
om te mixen met een computer heb je toch echt extra apperatuur nodig. anders is t onmogelijk om 2 faders in een keer te laten bewegen.

ik draai zelf alleen met platen. ik heb t geprobeert met cd's maar ik vindt t met platen een stuk beter gaan. cd's zijn natuurlijk wel een stuk goedkoper maar op platen komen veel nummers uit die niet op cd uitkomen (B-kant) en die heel leuk zijn om in een set te draaien.
Daar heb je gelijk in, een beetje interessante floorfiller staat meestal op vinyl.
__________________
Van de maan af gezien zijn we allemaal even groot.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 10:55
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
feessie schreef op 10-07-2003 @ 03:06:
joepie een apparaat omplaten mee te kopieren. (helaas zijn die dingen fucking duur. de goedkoopste die ik tot nu toe ben tegen gekomen is 10.000 euro)
eigenlijk gewoon een clearaudio master reference draaitafel. prijs ligt rond de 13.000 euro dacht ik
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 12:22
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Een album kan je niet zomaar van internet plukken en op een LP branden zodat je hele vriendkring op een gegeven moment de zelfde LP heeft....Een LP is dus veel specialer.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 12:24
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 10-07-2003 @ 11:55:
eigenlijk gewoon een clearaudio master reference draaitafel. prijs ligt rond de 13.000 euro dacht ik
het leven van een technofiel
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 12:30
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
a new nose schreef op 10-07-2003 @ 13:24:
het leven van een technofiel

kan op zich ook wel tevreden zijn met minder
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 12:53
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Lp's zijn gewoon leuk en dan niet die dingen die nu op cd uitgebracht worden, maar juist de oudere dingen. Vaak goedkoop te krijgen en gewoon heerschend om te draaien en platen leven gewoon meer dan een cd.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 13:10
attrib
Avatar van attrib
attrib is offline
Citaat:
mcsun schreef op 09-07-2003 @ 11:44:
Een lp is echt, analoog, direct. De trilling wordt niet beschreven maar staat zélf op de plaat. De naald glijdt recht over het geluid!

Een lp is veel meer een levend ding dan een cd. Aan een lp kun je horen hoeveel er van wordt gehouden. Na 5 keer draaien zijn geen twee lp's meer hetzelfde. Je leert ieder slijtplekje, tikje kennen. Dat hoort bij jouw plaat.

Dan de hoes, de plaat, de geur. Een cd is eigenlijk esthetisch onverantwoord.

Een lp heeft de ideale luisterlengte. En dan de twee kanten, die een extra artistieke dimensie toevoegen die een cd nooit zal hebben. Vergelijk de A- en B-kanten van Abbey Road van the Beatles. Bringing It All Back Home van Bob Dylan.

Waarom zijn er nog cd's? Het is dat een lp niet in m'n discman past.


vinyl roelt gewoon!
qua muziek en qua hebben.
__________________
Subba Subba!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 19:48
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
In ieder geval zal de red book CD niet verdwijnen, zeker niet door het infantiele SACD. DVD-audio zal ook mislukken vanwege het aanbod.

LP's zijn zeerzeker leuk, maar niet om te mixen, da's niet goed voor ze. In aanschaf zijn ze heel goedkoop, mits je geen überobscure dingen zoekt. En ik krijg wel eens platen, nou, daar zitten geweldige dingen tussen. Ook een hele mooie manier om muziek te leren kennen.
En uiteindelijk koop ik soms dan wat op CD, omdat de LP te hard slijt.

Zo'n Clearaudio master reference zoals boven is een heel leuk ding.. Maar dan ben je er nog niet.. Op de doelen hifi show stond zo'n clearaudio met een arm van 6000 euro, en een element van 10000 euro.. Dan nog accesoires, en een voorversterker.. flink duur.. De VPI die daar ook stond behoorde ook in zo'n prijsklasse.
Helemaal erg is de Rockport Sirius III, die veel minder bekend is. Er zijn er ook maar vijf van gebouwd ofzo. Kostprijs, zonder arm en element is zo'n slordige 75000 euro.

Bij mij is de LP weergave veel beterdan die van de CD speler. Dat komt omdat m'n CD speler niet geweldig is, maar ook omdat het element wat er in m'n platenspeler zit, een erg net ding is. Al zou er nog een goeie arm op zitten, en een goed loopwerk, dan moet het helemaal *verschrikkelijk* goed klinken.

Maar anderzijds, LP's slijten, en een element houdt het maar zo'n 2000 uur uit, daarna is de naald op. Re-tippen is mogelijk, bij diverse firma's, onder andere Benz Micro en Van Den Hul. Kost ongeveer 3 a 400 euro. Ook kan je dan de ophaning laten vernieuwen, wat ook veel uitmaakt. Al in al is het erg bewerkelijk, en voordat je je element goed hebt afgesteld ben je ook nog wel even bezig. Een laser-platenspeler zoals ELP die maakt (http://www.elpj.com) is een goed alternatief, mits je alleen zwarte LP's hebt, en niet te veel stof. Maar het kost ook weer flink geld. En nee, zo'n laser platenspeler is ook analoog, hij maakt het niet digitaal..

Als je via via een oude thorens hebt gevonden, en daar een oude SME arm op hebt zitten.. Stop er een Goldring Eroica in, en je hebt een hele mooie combinatie. Kosten? rond de 400 euro ofzo.
Wil je een cd speler die zo weer kan geven moet je wel iets meer uitgeven, digitaal/analoog converters zijn heel bewerkelijk. En een goed loopwerk is dan ook onontbeerlijk..
Een beetje fatsoenlijke dac kost nieuw zo'n 3000 gulden, tweedehands varieert het enorm. Met zo'n ding lukt het wel om de cd weergave te verbeteren.

Vanuit een niet technisch oogpunt zijn LP's ook wel mooier. Veel oude albums die naderhand op cd zijn uitgebracht zien er ook niet uit, het boekje is veel kleiner, en plaatjes komen minder goed over..

Maargoed, ik blijf wel platen draaien, en cd's spelen.. Allemaal in stereo.. niks sacd, niks dvd-audio....
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 20:04
Verwijderd
Mannen, al dat nostalgische geblaat is heel charmant en vertederend. Ik kan me in sommige dingen ook goed vinden (want hey, ik heb een Thorens TD160 MKII --kenners weten genoeg) maar dat 't audiofieler is dan CD is gewoon klinklare ONZIN. Al heb je voor een ton euro's aan spul staan.

Vinyl kent (op de betere platenspelers, that is) een groter frequentiespectrum. True. Maar de liefhebbers vergeten nog wel eens dat vinyl een vèèl lagere dynamiek met zich meebrengt vergeleken met CD.

En dan zwijg ik nog maar over dingen als ruis, 'artefacts' en kraakjes.

Maar goed, als je enorm veel geld hebt uitgegeven aan een platenspeler, arm & element kan ik me heel goed voorstellen dat je 't een beetje moeilijk hebt met 't erkennen van domweg rationele feiten.

De nostalgie achter vinyl is mooi. Die deel ik met jullie. Maar CD is technisch gezien op alle fronten beter.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 20:08
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 10-07-2003 @ 20:48:
Maargoed, ik blijf wel platen draaien, en cd's spelen.. Allemaal in stereo.. niks sacd, niks dvd-audio....
Ik moet zeggen dat ik benieuwd ben naar SA-CD in een _fatsoenlijke_ setup. Maar gezien 't feit dat ik voorlopig toch niet zulke stuff kan betalen wil ik 't eigenlijk niet horen; stel dàt 't echt helemaal te gek is.. Dat gaat knagen, zeuren, kriebelen en noem maar op. Ik kon nog net op tijd weglopen bij een setje duurste Nautilus met een topmodel Onkyo-versterker, anders was ik per direct naar de bank gegaan om een PL'letje af te sluiten
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 21:47
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 10-07-2003 @ 21:08:
Ik moet zeggen dat ik benieuwd ben naar SA-CD in een _fatsoenlijke_ setup. Maar gezien 't feit dat ik voorlopig toch niet zulke stuff kan betalen wil ik 't eigenlijk niet horen; stel dàt 't echt helemaal te gek is.. Dat gaat knagen, zeuren, kriebelen en noem maar op. Ik kon nog net op tijd weglopen bij een setje duurste Nautilus met een topmodel Onkyo-versterker, anders was ik per direct naar de bank gegaan om een PL'letje af te sluiten
Bij SACD is de samplerate eigenlijk te laag voor het gebruikte principe. Er is ook nog wat gedonder met kopie beveiligingen, dus zijn er volgens mij nog geen spelers met een digitale dsd uitgang.. geen externe dac dus.
SACD heb ik zelf nog nooit gehoord, maar ik heb wel gehoord wat er met CD mogelijk is. Als ik dan mensen met "middelmatige" apparatuur (redelijk goed, maar geen Mark Levinson, Wadia, etc) de overstap op SACD zie maken, dan weten ze niet dat de cd weergave nog veel beter kan (en daar hebben ze de software gewoon al voor)..
Voor hetzelfde bedrag wat die mensen uitgeven aan een SACD speler kunnen ze ook een cd transport of dac kopen die ver boven een SACD speler presteert. Vind ik dan weer zonde.

PS, welke bank heb je dan? Volgens mij kost 'het' setje nautilussen zo'n 50000 euro (2 stuks)..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 10-07-2003, 23:51
FloatAZiggy85
Avatar van FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Citaat:
Piet_P schreef op 09-07-2003 @ 21:22:
precies, met de juiste spullen klinken platen veeeel beter

:-/ helaas zijn die juiste spullen erg duur
Cd's klinken dan wel kaler, maar qua kwaliteit uiteraard beter. Denk aan de digitale evolutie die er niet voor piet snot is
Met citaat reageren
Oud 11-07-2003, 11:43
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Een site met lekker veel platenspelerplaatjes:

http://www.geocities.com/Hollywood/Hills/4133/ttg.html
http://www.angelfire.com/music4/audi...llery/ttg.html

't is precies hetzelfde, maarja bandbreedte enzo..
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #89
Verwijderd
500 12-11-2011 23:58
De Kantine Weerwolfspel #87 deel 2
Verwijderd
470 15-08-2011 14:29
De Kantine Weerwolfspel #82 deel 2
Daboman
500 27-01-2011 18:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.