Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 11:41
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Krummeltje, ik heb hetzelfde als jij gehad, ik wil niet graag dat mijn ouders bijspringen. Ze hebben het niet heel erg moeilijk natuurlijk en kunnen het wel missen, maar ze hebben al voldoende voor mij betaald, ze betalen m'n collegegeld elk jaar en het is geen enkel probleem als ik het een keer écht nodig heb om wat aan mij te lenen.

Daarom heb ik ook besloten dat ik 200 euro bijleen bij de IBG. Stel dat ik in 6 jaar klaar ben, dan kan ik dat gemakkelijk in 12 jaar terug betalen aan de IBG. Zo'n probleem vind ik het niet, zeker als ik me bedenk dat ik een academische studie doe en statistisch gezien echt genoeg ga verdienen als ik deze studie afrond.

Ik maak me niet zo druk om de lening, als je er heel goed over nadenkt, is het eigenlijk zelfs voordeliger om te lenen dan om het niet te doen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2005, 12:04
Verwijderd
Helemaal aangezien de aflosperiode waarschijnlijk wordt opgehoogd naar 25 jaar en je aflossing dan ook wordt bepaald adhv je salaris en niet de hoogte van je schuld. Komt mij wel goed uit met mijn geschiedenis studie.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 12:19
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik weet niet wat voor studie jij gaat doen en wat voor baan jij hebt, maar 400/500 euro pe rmaand verdienen met een baantje is wel heel veel en je rekent je school (wat dat kost) ook niet eens mee.

Maar het is best wel te doen en anders leen je toch bij, je kan beter lenen en een leuke studententijd hebben dan 4 of 5 jaar lang helemaal niks leuks te kunnen doen, omdat je dat niet kan betalen.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 12:21
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 08-12-2005 @ 16:44 :
Uitwonend € 230? Dan hebben de ouders een goed salaris en gaan ze er van uit dat zij de tekorten wel zullen ophoesten.
Jammer genoeg werkt dat niet altijd zo.

Wat een onzin, als je geen aanvullende beurs krijgt wil dat niet zeggen dat je ouders dat kunnen betalen voor je. Als je ouders een redelijk hoog salaris hebben, maar veel vaste lasten dan kan dat niet.

Ik kom zelf trouwens ongeveer 50 euro tekort per maand, maar ik heb mijn boeken en college geld al in het begtin van het jaar van mijn spaargeld betaald. Ik geef +-200 euro uit aan collgegeboeken, verzekeringen, kleding, cadeautjes, uitgaan, boodschappen, mijn fitness abbonnement en natuurlijk eten. Maar ik heb nu werk en ga ook zo'n 50 tot 100 euro per maand verdienen, misschien kan ik dan zonder te lenen doorstuderen, maar dat betwijfel ik als ik vanaf januari ongeveer 80 euro verzekering meot gaan betalen. Dan ga ik denk ik maar wat lenen.
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 09-12-2005 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 13:35
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Yos schreef op 08-12-2005 @ 15:15 :
Ga er vanuit dat je geen lening wilt. Hoe overleven jullie in hemelsnaam?

Ben serieus benieuwd, misschien dat er wat mensen zijn die hun situatie even kunnen voorleggen en vergelijken...
Dankzij lieve ouders
Die betalen mijn kamerhuur, collegegeld, boeken, lenzen, zorgverzekering. Daar krijg ik nog eens 45 euro bijlage bij. Plus 233 euro stufi. Plus ca. 100 euro salaris. Daar kom ik prima van rond en ik zet af en toe ook wat op zij (afhankelijk van hoeveel ik die maand verdiend heb).
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MB schreef op 09-12-2005 @ 13:21 :
Wat een onzin, als je geen aanvullende beurs krijgt wil dat niet zeggen dat je ouders dat kunnen betalen voor je. Als je ouders een redelijk hoog salaris hebben, maar veel vaste lasten dan kan dat niet.
als jij of je ouders het niet eens zijn met de hoogte van je aanvullende beurs kun je daarover contact met ze opnemen. In principe is dan een draagkrachtmeting mogelijk. Overigens kunnen ouders die aanvullende beurs in principe wel betalen. Zo raar is dat niet - nog niet zo lang geleden kon je niet eens studeren als je ouders het niet wouden betalen, en was het heel normaal dat ouders een hele studie betaalden. Niet dat dat een goed systeem was, maar het is niet raar om te verwachten dat wie veel verdient ook de studie van zoon of dochter wil betalen. Als je dan teveel vaste lasten hebt, doe je sowieso al iets verkeerd, als ouder.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 14:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MB schreef op 09-12-2005 @ 13:19 :

Maar het is best wel te doen en anders leen je toch bij, je kan beter lenen en een leuke studententijd hebben dan 4 of 5 jaar lang helemaal niks leuks te kunnen doen, omdat je dat niet kan betalen.
juist. daar ben ik het dan weer helemaal met je eens. Als je op die manier ook wel aan je studie toekomt in plaats van je druk te maken om geldzaken is dat helemaal mooi meegenomen natuurlijk
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:38
Yos
Avatar van Yos
Yos is offline
Hehe bedankt voor jullie reacties

400 euro verdienen in de maand is echt niet zo moeilijk hoor... Je verdient 5 euro per uur, en werkt 2 flinke avonden in de week, 10 uur. Dit is natuurlijk in de horeca... Misschien dat je iets minder uit komt, dan zal het 350 euro worden...

Maar oke, die kamer gok ik misschien iets te duur. Dit deed ik overigens aan een beetje de gemiddelde prijs die ik voorbij zag komen op studentenkamers.nl

En t eten ben ik ook al positiever over Was gewoon benieuwd
__________________
Boven wiskunde maken?

Laatst gewijzigd op 09-12-2005 om 15:40.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:40
Yos
Avatar van Yos
Yos is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-12-2005 @ 15:06 :
als jij of je ouders het niet eens zijn met de hoogte van je aanvullende beurs kun je daarover contact met ze opnemen. In principe is dan een draagkrachtmeting mogelijk. Overigens kunnen ouders die aanvullende beurs in principe wel betalen. Zo raar is dat niet - nog niet zo lang geleden kon je niet eens studeren als je ouders het niet wouden betalen, en was het heel normaal dat ouders een hele studie betaalden. Niet dat dat een goed systeem was, maar het is niet raar om te verwachten dat wie veel verdient ook de studie van zoon of dochter wil betalen. Als je dan teveel vaste lasten hebt, doe je sowieso al iets verkeerd, als ouder.
Dat laatste is natuurlijk onzin... Hoe kan jij nou zeggen over ouders? Jij weet toch niet wat ze allemaal moeten betalen? Dat is altijd anders...
__________________
Boven wiskunde maken?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 15:56
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Yos schreef op 09-12-2005 @ 16:40 :
Dat laatste is natuurlijk onzin... Hoe kan jij nou zeggen over ouders? Jij weet toch niet wat ze allemaal moeten betalen? Dat is altijd anders...
daar hebben ouders zelf invloed op. Daarnaast, de ib-groep is het met me eens als ik vindt dat ouders die het kunnen doen horen bij te dragen aan de studie van hun kinderen. Als je dat niet kan doordat je teveel lasten hebt, doe je echt iets verkeerd. Die lasten bepaal je nog altijd grotendeels zelf, en je hebt zelf voor kinderen gezorgd. Wees dan als ouder zijnde tenminste zo volwassen om je verantwoording te nemen. Als je echt niet kan bijdragen krijgen je kinderen een aanvullende beurs, daar is die tenslotte voor.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:25
Yos
Avatar van Yos
Yos is offline
Haha, ja maar stel je verdient 60.000 euro per jaar, en hebt 8 kinderen. Kun je wel de verantwoordelijkheid nemen voor dat je daar zelf voor hebt gekozen, maar veel verder kom je er niet mee..
__________________
Boven wiskunde maken?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:26
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
MB schreef op 09-12-2005 @ 13:21 :
Wat een onzin, als je geen aanvullende beurs krijgt wil dat niet zeggen dat je ouders dat kunnen betalen voor je. Als je ouders een redelijk hoog salaris hebben, maar veel vaste lasten dan kan dat niet.
Dat is géén onzin, dat is vanuit het oogpunt van IBG gezien, misschien had ik dat er even bij moeten zetten.
Ik zeg dus, voor de duidelijkheid, dat IBG jouw stufi baseert op het inkomen van jouw ouders, het is heus niet zo dat ze rekening houden met een hoge hypotheek of met 4 studerende kinderen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 09-12-2005 @ 17:26 :
het is heus niet zo dat ze rekening houden met een hoge hypotheek of met 4 studerende kinderen.
Mijn ouders vallen volgens de IB anders onder categorie 'rijke stinkerds', terwijl het wel degelijk kromliggen is voor ze om me te kunnen ondersteunen voor collegegeld etc.

Dat is niet de IBG, de normen zijn gewoon totaal verkeerd gesteld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 09-12-2005 @ 17:26 :
Dat is géén onzin, dat is vanuit het oogpunt van IBG gezien, misschien had ik dat er even bij moeten zetten.
Ik zeg dus, voor de duidelijkheid, dat IBG jouw stufi baseert op het inkomen van jouw ouders, het is heus niet zo dat ze rekening houden met een hoge hypotheek of met 4 studerende kinderen.
want de ib-groep vindt dat volwassen mensen - dat zijn ouders over het algemeen he - met geld om moeten kunnen gaan, en zelf in staat moeten zijn om te snappen dat kinderen geld kosten.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:45
Verwijderd
Moeilijk, ik leef nu al dagen op water en brood
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 20:50
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Ik betaal:

Huur: 240
Eten: 115
Collegeld: 150
Ziektekosten: 55
Boeken: 50
Abonnement gsm: 30

= 640

En dan nog alle dingen als kleding, uitgaan enzovoorts.

Ik verdien bijna 300 euro per maand, dus ik kom wel rond met studiefinanciering, salaris en bijdrage ouders.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 23:44
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Balance schreef op 08-12-2005 @ 21:10 :
Dan zoek je maar een kamer van minder dan 400 euro per maand. Volgens mij heb je dan wel een heel grote kamer, zelfs in Amsterdam lijkt me dat erg duur. De kamers hier (Leiden) kosten zo'n 200 tot 230 euro. Als je een boven of onder gemiddelde kamer neemt is het uiteraard iets anders. En van 25 euro per maand kan je wel boodschappen doen; dan val je echt niet zoveel af als jij zegt.
hou toch op, inderdaad duidelijk dat jij niet op kamers woont. We zitten hier niet in India waar men van 90 cent per dag moet leven. Leg maar eens uit hoe je van dat wil doen. 90 cent per dag voor ontbijt, lunch én avondeten.

Ikzelf overleef de laatste tijd wel aardig. Ik sta mezelf 70 euro per week toe om boodschappen te doen en uit te gaan. Andere vaste lasten zoals telefoon, internet en verzekeringen komen er nog bij. Huur en collegegeld + boeken betalen mn ouders. Ik heb een kleine lening bij de ibg en zo'n 400 euro per maand aan salaris.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 10:11
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Yos schreef op 09-12-2005 @ 16:38 :
Hehe bedankt voor jullie reacties

400 euro verdienen in de maand is echt niet zo moeilijk hoor... Je verdient 5 euro per uur, en werkt 2 flinke avonden in de week, 10 uur. Dit is natuurlijk in de horeca... Misschien dat je iets minder uit komt, dan zal het 350 euro worden...

Maar oke, die kamer gok ik misschien iets te duur. Dit deed ik overigens aan een beetje de gemiddelde prijs die ik voorbij zag komen op studentenkamers.nl

En t eten ben ik ook al positiever over Was gewoon benieuwd
Wie werkt er als student nou voor 5 euro per uur? Ik zou toch minimaal op 7 gaan zitten, dat scheelt nogal.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 10:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Roos schreef op 10-12-2005 @ 11:11 :
Wie werkt er als student nou voor 5 euro per uur? Ik zou toch minimaal op 7 gaan zitten, dat scheelt nogal.
Of leer iets dat niet veel mensen kunnen. Ik doe het voor 20 per uur, take it or leave, en zit daarmee nog op nauwelijks een derde van een normaal tarief.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 11:05
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Lol @ avatar
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 12:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 13:01
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hehe ik zie m nu pas. misschien ook zo'n muts opsturen naar den haag ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Sartre schreef op 10-12-2005 @ 00:44 :
hou toch op, inderdaad duidelijk dat jij niet op kamers woont. We zitten hier niet in India waar men van 90 cent per dag moet leven. Leg maar eens uit hoe je van dat wil doen. 90 cent per dag voor ontbijt, lunch én avondeten.
Ik ben het wel met je eens, eigenlijk. Als ik (voor twee mensen) een beetje normaal wil koken, en dan ook nog elke dag fruit (want ik wil toch wel enigszins gezond blijven) ben ik toch wel bijna 10 euro per dag kwijt. En dan koop ik het goedkoopste van het goedkoopste.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 15:06
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-12-2005 @ 14:33 :
Ik ben het wel met je eens, eigenlijk. Als ik (voor twee mensen) een beetje normaal wil koken, en dan ook nog elke dag fruit (want ik wil toch wel enigszins gezond blijven) ben ik toch wel bijna 10 euro per dag kwijt. En dan koop ik het goedkoopste van het goedkoopste.
Ik denk inderdaad dat ik daar qua eten en drinken ook wel op kom, voordeel is dat ik ook op de sportvereniging eet en in het weekend toch wel redelijk vaak naar huis ga (elke thuiswedstrijd van NEC ), dus per maand zal het niet veel meer dan 100 euro zijn.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 15:35
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-12-2005 @ 15:06 :
als jij of je ouders het niet eens zijn met de hoogte van je aanvullende beurs kun je daarover contact met ze opnemen. In principe is dan een draagkrachtmeting mogelijk. Overigens kunnen ouders die aanvullende beurs in principe wel betalen. Zo raar is dat niet - nog niet zo lang geleden kon je niet eens studeren als je ouders het niet wouden betalen, en was het heel normaal dat ouders een hele studie betaalden. Niet dat dat een goed systeem was, maar het is niet raar om te verwachten dat wie veel verdient ook de studie van zoon of dochter wil betalen. Als je dan teveel vaste lasten hebt, doe je sowieso al iets verkeerd, als ouder.
Ik vind dat je het verkeerd zegt, het moet zijn: maar het is niet raar om te verwachten dat wie veel overhoud ook de studie van zoon of dochter wil betalen.

ik zie het zo vaak dat kinderen met ouders die helemaal niet veel verdienen, maargewoon weinig vaste lasten hebben, veel meer van hun ouders krijgen dan kinderen met ouders die meer verdienen, maar die hogere vaste lasten hebben. En dan krijgen die kinderen met 'arme' ouders ook nog eens een aanvullende beurs, dat is gewoon oneerlijk. Ze moeten niet discrimineren en iedereen die (aantoonbaar) niet veel van zijn ouders krijgt hetzelfde geven, anders ben je gewoon genaaid als student als je niet veel van je ouders krijgt (om wat voor reden dan ook)

Bovendien krijg je als kind van ondernemer al heel erg snel helemaal niks aan aanvullende beurs, terwijl het ook slecht kan gaan met het bedrijf.
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 10-12-2005 om 15:37.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 15:43
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Voor je vaste lasten ben je zelf natuurlijk ook een beetje verantwoordelijk

Het gedeelte over ondernemers ben ik overigens wel met je eens.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 16:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sartre schreef op 10-12-2005 @ 00:44 :
hou toch op, inderdaad duidelijk dat jij niet op kamers woont. We zitten hier niet in India waar men van 90 cent per dag moet leven. Leg maar eens uit hoe je van dat wil doen. 90 cent per dag voor ontbijt, lunch én avondeten.
Zoals ik eerder zei: ik ken een aantal mensen dat met 100 euro per maand hun boodschappen betaalt. Dan kan je wel een rolleye geven en vertellen dat je ziet dat ik niet op kamers woon, maar verandert het iets aan het feit dat er studenten zijn die niks te kort komen en het gewoon redden van die 100 euro?
Misschien zijn zij wat minder kieskeurig dan een hoop mensen hier, dat zou best kunnen, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. En dat laatste suggereer jij wel met je tekst over dat je niet wil afvallen. Als je geen geld hebt, dan móet je het simpelweg wel daarmee doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 17:18
Verwijderd
@ Balance: je had 25 euro per maand getypt, van 100 euro per maand kan je inderdaad goed rondkomen!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 17:49
Go
Avatar van Go
Go is offline
Dan lijkt het me dat we met een simpel typefoutje te maken hebben.

Balance eerst:

Citaat:
(...) En van 25 euro per maand kan je wel boodschappen doen; dan val je echt niet zoveel af als jij zegt.
Zo net:

Citaat:
ik ken een aantal mensen dat met 100 euro per maand hun boodschappen betaalt. Dan kan je wel een rolleye geven en vertellen dat je ziet dat ik niet op kamers woon, maar verandert het iets aan het feit dat er studenten zijn die niks te kort komen en het gewoon redden van die 100 euro?(...)
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 21:29
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-12-2005 @ 17:52 :
Zoals ik eerder zei: ik ken een aantal mensen dat met 100 euro per maand hun boodschappen betaalt. Dan kan je wel een rolleye geven en vertellen dat je ziet dat ik niet op kamers woon, maar verandert het iets aan het feit dat er studenten zijn die niks te kort komen en het gewoon redden van die 100 euro?
Misschien zijn zij wat minder kieskeurig dan een hoop mensen hier, dat zou best kunnen, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is. En dat laatste suggereer jij wel met je tekst over dat je niet wil afvallen. Als je geen geld hebt, dan móet je het simpelweg wel daarmee doen.
volgens mij ging het toch echt om 25 euro per maand.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:24
Verwijderd
100 euro per maand aan boodschappen. Jeetje, ik wou dat ik dat kon. Ik ben blij als ik een maand onder de 300 zit.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 10-12-2005 @ 23:24 :
100 euro per maand aan boodschappen. Jeetje, ik wou dat ik dat kon. Ik ben blij als ik een maand onder de 300 zit.
Wat koop je dan allemaal? Overal het duurste van? Mij lukt het om 100 euro pp te doen...
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-12-2005 @ 23:31 :
Wat koop je dan allemaal? Overal het duurste van? Mij lukt het om 100 euro pp te doen...
Als je elke keer voor 1 persoon moet koken dan is het moeilijk om het goedkoop te doen. Maar 100-120 euro moet op zich wel lukken.

Ik geef best wel veel geld uit aan leuke dingen/uitgaan en kleding. Ik denk dat ik zo'n 630 euro per maand uitgeef, maar ik ben bereid wat te investeren in mijn studententijd. Mijn huur is 235 euro incl.

Laatst gewijzigd op 10-12-2005 om 22:51.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 22:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
oh mensen, sorry, helemaal mijn fout
25 euro per week, 100 euro per maand.
dat is waar ik het al die tijd over heb, al zie ik dat ik inderdaad een fout had gemaakt met het typen.
Sorry
Van daar al die heftige kritiek
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Yos schreef op 08-12-2005 @ 15:15 :
Mensen,

Ga er vanuit dat je geen lening wilt. Hoe overleven jullie in hemelsnaam?
Lenen is zelfs zo slecht nog niet, maar daar zijn al veel topics over.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 23:55
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 10-12-2005 @ 23:52 :
oh mensen, sorry, helemaal mijn fout
25 euro per week, 100 euro per maand.
dat is waar ik het al die tijd over heb, al zie ik dat ik inderdaad een fout had gemaakt met het typen.
Sorry
Van daar al die heftige kritiek
Jij dacht al, goh wat een rijkeluiskindjes
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 00:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-12-2005 @ 00:55 :
Jij dacht al, goh wat een rijkeluiskindjes
mjah, zoiets

maar goed, mijn commentaar naar de TS toe staat nog steeds als je 'maand' door 'week' vervangt. Want hij zei dat 100 euro per maand echt te weinig was en dat ie niet graag zoveel wilde afvallen. En volgens mij is dat dus niet te weinig.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 01:12
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-12-2005 @ 23:31 :
Wat koop je dan allemaal? Overal het duurste van? Mij lukt het om 100 euro pp te doen...
Euh, bier. Ik ben zo'n beetje de koelkast van mijn vriendengroepje geloof ik. Toch eens wat van zeggen maar.

En ik shop voornamelijk bij de albert heijn eigenlijk. En mischien moet ik eens wat pannen aanschaffen en leren koken.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 11-12-2005 @ 02:12 :
Euh, bier. Ik ben zo'n beetje de koelkast van mijn vriendengroepje geloof ik. Toch eens wat van zeggen maar.

En ik shop voornamelijk bij de albert heijn eigenlijk. En mischien moet ik eens wat pannen aanschaffen en leren koken.
Ja, dat telt al gauw aan
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 11-12-2005 @ 02:12 :
En ik shop voornamelijk bij de albert heijn eigenlijk. En mischien moet ik eens wat pannen aanschaffen en leren koken.
De kostenbesparing van zelf koken is ook highly overrated. Het is gewoon heel irritant als je voor één persoon moet koken, dan vreet je bijna altijd twee achtereen hetzelfde

Bij ons op de universiteit in het restaurant zijn de prijzen sowieso zodanig dat je er bijna niet tegenaan kunt koken, zeker niet als je alleen bent. En je bespaart de moeite, iets dat handig is als je een gruwelijke hekel hebt aan koken (da's mij best die 25 cent verschil waard).
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 13:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Brinta en een keer per twee dagen een vitaminapil.

Dat is hét goedkoopst, eventueel kun je meubilair opstoken om te besparen op verwarming.

(en believe me, dit is uitvoerig getest door een drankverslaafde met een gezin waarvan ik de zoon kende )

Je kan met zelf koken aardig besparen ten opzichte van kant-en-klaar maaltijden, maar het is niet zaligmakend, groente en vlees zijn ook duur.

(hoewel geen restaurant bakbacon met een gebakken ei voor ontbijt kan verslaan. )
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:09
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-12-2005 @ 23:00 :
basisbeurs uitwonend is 248,48, aanvullende beurs 225,88 (en dat hoor je ofwel van de ib-groep ofwel van je ouders te krijgen), eigen inkomsten (uit een baantje of door te lenen) hoort 266,02. Dan kom je op een totaal van 740,38. (bedragen vanaf 2006).
Dat is dus meer dan alleen studiefinanciering.

En niet iedere ouders betaald al dat geld...maar goed..."dat zei je al". Maar dan nog, het totaal waar jij nu op uit komt is meer dan alleen studiefinanciering en dat is waar het mij om ging.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:39
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-12-2005 @ 15:09 :
Dat is dus meer dan alleen studiefinanciering.

En niet iedere ouders betaald al dat geld...maar goed..."dat zei je al". Maar dan nog, het totaal waar jij nu op uit komt is meer dan alleen studiefinanciering en dat is waar het mij om ging.
nee, maar het is wel het bedrag waar de ib-groep vanuit gaat dat je als student binnen hoort te krijgen. Het is dan ook gewoon de bedoeling dat ouders WEL meebetalen, en dat is waar het mij om ging. Als je ouders dat niet kunnen, krijg je een aanvullende beurs. (maar goed, dan zijn er kennelijk ouders die huizenhoge hypotheken opnemen of zo, en dat belangrijker vinden dan de studie van hun kinderen. Daar kan de ibg ook weinig aan doen, lijkt me.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 14:56
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-12-2005 @ 15:39 :
huizenhoge hypotheken
Leuke uitdrukking
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 15:40
Verwijderd
Nouja, 3,50 per dag moet toch echt goed te doen zijn, dan reken ik drinken in cafe's en eten in restaurants niet mee want dat is uitgaan, geen boodschappen. Ik geef zelf zo'n 4 euro per dag uit door naar de albert heijn en de biologische slager te gaan; als je in plaats daarvan naar de aldi/lidl of c1000/jumbo gaat, kom je denk ik op 3 à 3,50 per dag.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 15:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-12-2005 @ 15:39 :
nee, maar het is wel het bedrag waar de ib-groep vanuit gaat dat je als student binnen hoort te krijgen. Het is dan ook gewoon de bedoeling dat ouders WEL meebetalen, en dat is waar het mij om ging. Als je ouders dat niet kunnen, krijg je een aanvullende beurs. (maar goed, dan zijn er kennelijk ouders die huizenhoge hypotheken opnemen of zo, en dat belangrijker vinden dan de studie van hun kinderen. Daar kan de ibg ook weinig aan doen, lijkt me.)
Hoe asosociaal. Het is echt niet alsof alleen de kinderen van werkelijk rijke mensen geen aanvullende beurs krijgen.

Stel dat een van je ouders een inkomen binnen haalt van 35000-50000 per jaar.

Dan val je direct buiten elke aanvullende regeling, en dan ook werkelijke elke vorm.

Dat terwijl zo'n inkomen net genoeg is voor een rijtjeshuis en het onderhouden van twee kinderen. Dan hou je hier en daar geld over om leuke dingen te doen, maar het is niet alsof je dan bulkt van het geld.


Nee, dan is het pas echt eerlijk dat iemand wiens vader als gemeenteambtenaartje zijn dagen uit loopt te vreten bijna alles cadeau krijgt, overal geld toe en subsidie terwijl je zelf te boek staat als rijkeluiskindje en overal krom voor mag liggen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 16:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat T_ID zegt inderdaad. Ik krijg niets aan aanvullend iets oid, maar mijn ouders moeten nu echt wel op hun centen letten zodat ze mn studie kunnen betalen. Ze hebben het niet slecht, maar makkelijk is anders.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 16:53
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 11-12-2005 @ 16:49 :
Hoe asosociaal. Het is echt niet alsof alleen de kinderen van werkelijk rijke mensen geen aanvullende beurs krijgen.

Stel dat een van je ouders een inkomen binnen haalt van 35000-50000 per jaar.

Dan val je direct buiten elke aanvullende regeling, en dan ook werkelijke elke vorm.

Dat terwijl zo'n inkomen net genoeg is voor een rijtjeshuis en het onderhouden van twee kinderen. Dan hou je hier en daar geld over om leuke dingen te doen, maar het is niet alsof je dan bulkt van het geld.


Nee, dan is het pas echt eerlijk dat iemand wiens vader als gemeenteambtenaartje zijn dagen uit loopt te vreten bijna alles cadeau krijgt, overal geld toe en subsidie terwijl je zelf te boek staat als rijkeluiskindje en overal krom voor mag liggen.
het punt van een aanvullende beurs is enkel om studeren mogelijk te maken voor mensen die dat anders niet kunnen; daar is in je voorbeeld, naar alle redelijkheid, geen sprake van.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 17:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-12-2005 @ 17:53 :
het punt van een aanvullende beurs is enkel om studeren mogelijk te maken voor mensen die dat anders niet kunnen; daar is in je voorbeeld, naar alle redelijkheid, geen sprake van.
Als je vader met dat genoemde inkomen zelfsstandig is en een half jaar lang geen opdrachten krijgt, moet jij eens opletten of je nog kunt studeren of niet.

Niet dus.
Maar dat maakt niet uit, je bent immers een rijke stinker met een eigen zaak.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 17:59
Verwijderd
En daarom is er de ib-groep lening. Dan heb je maar een studieschuld, niks mis mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #131
Pruts0r
493 02-07-2008 16:15
Levensbeschouwing & Filosofie Peru - Meteoriet veroorzaakt ziekte...
2079
100 08-10-2007 11:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Al weer een staking voor het hoger onderwijs...........
NN
51 13-03-2003 15:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Paars2 Demissionair
Joostje
60 19-04-2002 14:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:50.