Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2009, 21:32
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Tof! Krijg je het rond? En zo ja: heb je foto's?

Update: Aegon wil het toch niet doen, de hypotheker had een klein foutje gemaakt: ik had het laatste jaar minder verdiend en dan mag alleen het laatste salaris gerekend worden. Dan moesten we 12.000 eigen geld bijleggen, en dat gaat dan weer net niet (een kwart daarvan zouden we bijleggen, dat was wel gegaan).
Nu is hij naar de ING gestapt en daar krijgen we het dan wel rond, alleen dan zonder NHG en dus ook zonder koopsubsidie. Bummer, maar *waarschijnlijk* komt het dus toch goed.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2009, 21:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh dat is zeker een bummer zeg! Wel prettig dat je het alsnog rond krijgt, maar dat stukje koopsubsidie is toch wel zonde.

Ik moet zelf ook nog zien of ik koopsubsidie ga krijgen, want ik heb veel gedoe doordat ik 2 banen heb, waarvan 1 met een flexibel contract. En daar komt bij dat mijn aanvraag waarschijnlijk pas in oktober gaat lopen. De kans dat de subsidie voor 2009 dan op is, is natuurlijk best groot.
Ik vraag me ook wel af hoe alles allemaal moet regelen straks, maar zo ver is het dus nog niet bij mij.

@Ivo: dat verschil tussen die appartementen is wel groot zeg, zo te zien. Heb je 1 of 2 slaapkamers? (of meer, maar daar ga ik met die afmetingen maar even niet van uit). En mag ik vragen wat je ervoor moet betalen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 21:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoe werkt het stukje bruto-netto bij een hypotheek?
Gaat dat automatisch, moet je dat zelf regelen, is dat pas na je belastingaangifte (dus met terugwerkende kracht), etc?
Is het nog ergens van afhankelijk?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 14:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
OMG vandaag eerste bod uitgebracht.
Mijn aankoopmakelaar denkt dat er weinig speling is in de vraagprijs. Er zijn meer kapers op de kust en het huisje is al enorm scherp geprijst in zijn soort (het is vrijwel klusvrij, staat pas 1 week te koop en echt in de startersbranche wat het nog steeds gewoon goed doet).

Ik ben echt benieuwd. Ik vind het erg spannend. Ik merk wel dat meteen ook twijfels toeslaan, zo van: hoe weet ik nou dat DIT het is? Ik vind het een super leuk huisje om te zien en de sfeer van het huis en de buurt spreekt me aan. Maar ja, hoe het is om daar te wonen, weet ik toch echt niet. Ik ben wel benieuwd of jullie dat herkennen of dat ik maar mutserig doe?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 17:15
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Balance: je weet ook niet of dat huisje "het" is. Als het leuk lijkt, dan moet je 't gewoon gaan proberen. Het is altijd afwachten. Je kunt je droomhuis vinden en pas maanden later weten dat je ontzettend vervelende buren hebt waar niet mee te praten valt, of juist een huis wat maar net aan je eisen voldoet maar uiteindelijk wel ideaal blijkt te zijn.
Nu ik 3 jaar woon in ons appartement komen er wel steeds meer kleine ergernissen aan het licht over buren en onderhoud van de vorige bewoners. Maar dat houd je toch, denk ik. En al met al ben ik nog best tevreden over ons plekje.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 19:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Balance: dat weet je nooit, idd wat HaWaHaai zegt. En verder is het gewoon lekker om een eigen plekje en een huisje voor jezelf te hebben. Bij een eerste echte huisje zijn heel veel dingen nog niet zo belangrijk omdat je weinig vergelijking hebt. Ik merk nu ik er woon pas dingen op waar ik bij een volgend huis zeker rekening mee zou houden. Mijn eisen waren alleen maar: dichtbij het station, centrale verwarming, een betaalbare huur en minimaal twee kamers.

Kopen lijkt me dan nog wel iets 'enger' dan huren omdat je van huur veel makkelijker weer af komt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 19:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh fijn dat jullie het herkennen

En ja klopt, ik had ook liever gehuurd, maar dat kan nou eenmaal niet in mijn positie.
Daarom heb ik voor een heel goedkoop huis (nou ja.. in verhouding) gekozen, dan heb ik de meeste kans dat ik hem ook weer kwijt raak. Die markt is altijd in trek, recessie of niet.

Wat voor dingen kom jij nu tegen dan Daantje?
Dan kan ik meteen checken of die dingen 'bij mij' ook aanwezig zijn
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 22:22
Ivo
Ivo is offline
Afgelopen dinsdag heb ik dus een gesprek gehad met de verkoopmakelaar. Natuurlijk heeft die mooie verkooppraatjes, maar daar kan ik denk ik wel aardig doorheen prikken.
De plek, uitstraling van het gebouw, dat alles nieuw is, een tuintje, hoge plafonds en 10 m2 er bij ten opzichte van wat ik nu heb spreekt me allemaal erg aan.
De algemene ruimtes worden allemaal erg netjes afgewerkt, net als de buitenkant van het pand. De tuinen krijgen ook allemaal een groene heg.

Maar dan komt toch echt de woning zelf. Die valt me kwa afwerking wat tegen op de volgende punten:
- Er wordt een basic keuken geleverd. Ten eerste wil ik dat niet omdat het een open keuken is waar je dus vanuit de woonkamer tegenaan kijkt en ten tweede is dat niet erg handig als ik het in de toekomst weer wil verkopen. Een fatsoenlijke keuken wordt meerwerk (wel met teruggave van de kosten van de standaard-keuken, daar krijgen de kopers op zich nog wel een redelijke prijs voor terug en aanpassing van de leidingen is gratis)
- Badkamer en keuken worden met standaard tegeltjes en douchebak geleverd. Wel een 'zwevend' toilet. Een andere kleur tegels op de muur en vloer kan wel. Uit het assortiment van de aannemer €75 voor de keuken en €75 voor de badkamer. Op zich niet echt prijzen om over te vallen, maar of die andere tegels me wel aanstaan weet ik nog niet. Ik heb ze nog niet gezien. 'Eigen' tegels en sanitair mag ook en wordt dan gewoon door de aannemer geplaatst, maar dat kost ook weer behoorlijk extra.
- Wat me echt flink tegenviel is dat er woningbouw-kwaliteit binnendeuren worden geplaatst, met daarboven en raam. Vind ik echt niet kunnen in een pand met een 'luxe' uitstraling. Ik heb nog geen idee wat het kost om een paar fatsoenlijke deuren te laten plaatsen zonder raam er boven, maar ook dat is natuurlijk meerwerk.
- Plafonds worden met structuurspul gespoten, en niet netjes glad gestuct. Een glad plafond gaat 39 euro per vierkante meter kosten. Een goeie 2000 euro totaal dus.
- De parkeerplaats op eigen terrein is niet bij de prijs van het appartement inbegrepen, maar die moet je wel verplicht kopen. €6.000 voor een plek in de open lucht, of €12.000 voor een ondergrondse plek in de parkeerkelder van het naastgelegen pand.
- Vloerverwarming is leuk, maar daar moet ook een dure tegelvloer of speciaal laminaat op.

Hoewel de aannemer redelijke prijzen lijkt te hanteren voor het verrekenen van het een en ander, zal ik alles bij elkaar toch op een 10.000 euro aan meerwerk komen voor de keuken, fatsoenlijke binnendeuren, vloer en evt stucwerk van muren en/of plafonds. Die 2x €75 voor andere tegeltjes laat ik maar even buiten beschouwing, die betaal ik desnoods cash.

Met ook nog eens een parkeerplaats er bij a €6.000,- schiet de totaalprijs van €158.000 omhoog naar bijna €175.000. Ten eerste denk ik dat ik dat qua hypotheek niet rond ga krijgen en ten tweede denk ik ook niet dat ik al die kosten terug krijg bij verkoop van het appartement. Ik verwacht gemiddeld over de komende 5 jaar zeker geen grote prijsstijgingen op de woningmarkt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 10:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh jeetje Ivo, dat zijn een hoop onverwachte kosten! Wat balen zeg, en nou? Ga je hem afwijzen? Dat zou wel echt super zonde zijn. Maar het is ook wel een hele hoop geld voor een appartement. Ik ben nog steeds wel benieuwd naar hoe ruim het nou precies is. En enig idee van de VVE kosten?


Ik heb nu een tegenbod gehad met de melding dat ze ook niet lager willen dan dat. Nu heb ik tóch nog lager geboden, gewoon kijken wat er gebeurt. Het tegenbod is 500 euro hoger dan wat ik als max had gesteld voor mezelf. Die 500 euro kan ik wel overheen zien, maar ik baal dat ik niet weet of ik wel koopsubsidie ga krijgen. Ik kom er voor in aanmerking, maar het potje raakt langzaam op natuurlijk, we zitten al in september. Wist ik maar tot wanneer ik dat nog kon krijgen! Want als ik koopsubsidie krijg dan maakt het niks uit of het nou 7000 duurder of goedkoper is, dan betaal ik het toch niet zelf

En ik ben wat dingen aan het uitzoeken. Taxatierapport kan in de hypotheek toch? En bouwtechnische keuring, weet iemand dat? Moet ik die zelf betalen of kan die in de hypotheek?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 12:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
De meeste makelaars dokken voor je bouwtechnische keuring (althans, die van ons wel). Geef gewoon aan dat je er één wilt, doen zij het niet dan heb je het geprobeerd.

En volgens mij kan alles wat betrekking heeft op het huis in de hypotheek, als het maar mogelijkerwijs bijdraagt aan de aankoop of waardevermeerdering.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 17:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
't is rond, de mondelinge koopovereenkomst dan.

Nu alles regelen:
- Hypotheek met NHG
- Koopsubsidie
- Taxatierapport
- Bouwkundige keuring
- Notaris

Nog meer waar ik aan moet denken?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 09:05
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Wow Balance!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 10:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gefeliciteerd Balance, hopelijk krijg je alles rond

Dingetjes waar ik nu anders naar zou kijken:
- Ik wilde eigenlijk altijd heel graag een driekamerappartement zodat ik een woonkamer, slaapkamer en studeerkamer had. Dat is heel lastig te krijgen met mijn inschrijfduur dus zit ik nu in een tweekamerappartement en eigenlijk vind ik dat wel heel fijn. M'n bureau, boeken enzo staan nu dus in de woonkamer en eigenlijk vind ik dat wel fijn. Omdat ik vaak alleen thuis ben heb je dan toch een beetje huiselijk idee omdat je gewoon in je woonkamer zit en niet in een achteraf studeerkamertje. Als m'n vriend er ook is en ook iets wil doen op de computer oid dan vind ik het wel lastig, of als we allebei een telefoontje willen doen, dan is het een beetje vervelend. Maar eigenlijk vind ik het wel fijn zo
- Ik heb een apart 'hok' voor m'n wasmachine, eventueel droger en dat vond ik eerst een nadeel (had liever een grotere badkamer met dat hok er dan bij) maar nu hoor ik iedereen om me heen juist dat ze graag een apart washok zouden willen en het is niet zo vochtig als je douche als je net onder de douche geweest bent enzo.
- Ik heb alleen een wastafel in m'n slaapkamer, had ik toch liever in de douche gehad.
- Toilet zit bij de douche in en dat vind ik dan weer niet zo'n probleem.
- Ik heb een half open keuken en dat vind ik wel gezellig maar wel het nadeel hebben dat als je iets met geurtjes maakt (pannenkoeken bakt, patat bakt, etc) dat je hele woonkamer binnen no time er ook naar ruikt en/of blauw ziet.
- Mijn huis is op de begane grond met de woonkamer aan de westkant en de slaapkamer aan de achter oostkant en dat is wel heerlijk koel met dat hete weer van afgelopen zomer dat vond ik wel onwijs fijn.
- Een grote opbergkast voor de stofzuiger, strijkplank, etc is eigenlijk wel een must
- In de keuken heb je gauw te weinig opbergruimte, gelukkig heb ik daar nog een aparte vaste kast in die ik binnenkort even in ere moet herstellen (vorige bewoner heeft de deuren en de planken eruit gesloopt)
- Mijn huis is goed in te delen en daarom kan ik op een klein oppervlak veel kwijt en verlies ik weinig ruimte, dat kan ook heel anders zijn.
- Een schuurtje vind ik toch wel onwijs fijn, een tuintje ook alleen zit bij mij de tuindeur in de slaapkamer ipv in de keuken en dat vind ik jammer.
- Fijne buren kunnen je woongemak zo vergroten maar dat heb je niet voor het kiezen, helaas. Ik heb het gelukkig ontzettend getroffen.

Verder weet ik het zo gauw ff niet
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 13:19
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Hoe werkt het stukje bruto-netto bij een hypotheek?
Gaat dat automatisch, moet je dat zelf regelen, is dat pas na je belastingaangifte (dus met terugwerkende kracht), etc?
Is het nog ergens van afhankelijk?
laat dit gewoon door je financieel adviseur regelen je kunt kiezen voor een maandelijkse of een jaarlijkse teruggave. wij zijn 1 september overgegaan naar ons nieuwe huisje en we kregen de belasting al terug voordat de hypotheek was afgeschreven (we hebben dus voor de maandelijkse teruggave gekozen)

voor zover ik weet is het niet van veel dingen afhankelijk. wel krijg je het maar over 1 hypotheek (of max. 2 jaar over een tweede als je een ander huis probeert te verkopen).



en ja, we zijn nu dus verhuisd, dus het is tijd voor de verborgen gebreken
helaas nog een handjevol zaken die de makelaar ons niet heeft meegedeeld toen we er om vroegen, en tenminste één ding waar hij expliciet over gelogen heeft. grmbl. vrees dat het nu tijd is voor een langdurig touwtrekgevecht...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 13:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
laat dit gewoon door je financieel adviseur regelen je kunt kiezen voor een maandelijkse of een jaarlijkse teruggave. wij zijn 1 september overgegaan naar ons nieuwe huisje en we kregen de belasting al terug voordat de hypotheek was afgeschreven (we hebben dus voor de maandelijkse teruggave gekozen)

voor zover ik weet is het niet van veel dingen afhankelijk. wel krijg je het maar over 1 hypotheek (of max. 2 jaar over een tweede als je een ander huis probeert te verkopen).
Ik heb geen financieel adviseur en heb daar ook geen geld voor.
Maar goed, een maandelijke teruggave zou dan wel heel relaxed zijn

Citaat:
en ja, we zijn nu dus verhuisd, dus het is tijd voor de verborgen gebreken
helaas nog een handjevol zaken die de makelaar ons niet heeft meegedeeld toen we er om vroegen, en tenminste één ding waar hij expliciet over gelogen heeft. grmbl. vrees dat het nu tijd is voor een langdurig touwtrekgevecht...
Zo dat is balen. Wat voor dingen zijn het en zijn het grote bedragen waar het om gaat?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 13:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik heb geen financieel adviseur en heb daar ook geen geld voor.
Maar goed, een maandelijke teruggave zou dan wel heel relaxed zijn
een goede financieel adviseur is gratis, dus daarom hebben wij er een

het gaat om kantoren/individuen die voor jou bijv. je verzekeringen en hypotheken regelen. zij worden betaald door de verzekeraars en hypotheekverstrekkers (provisie of anderszins). controleer uiteraard hun beloningssysteem zodat je weet of ze onafhankelijk kunnen zijn. die van ons krijgt bijv. een vaste provisie waardoor het hem niet uit zal maken of hij bank A of bank B aanbeveelt.

sterker nog: het kantoor dat onze zaken regelt geeft ons hier en daar een extraatje als we grote producten bij hen afnemen. ons nieuwe huis heeft ons zo al wat leuke cash-bijdragen opgeleverd van onze financieel adviseur.

het neemt echt heel veel geregel uit handen.


Citaat:
Zo dat is balen. Wat voor dingen zijn het en zijn het grote bedragen waar het om gaat?
de grootste zorgen:
1. volgens de verkopende partij was alle elektra vernieuwd. toch vonden we bijv. nog stoffen (!) bedrading terug. (deze is dus vele decennia oud)
2. we hebben wat ongedierte gezien en de sporen wijzen er op dat dit geen incident was...

de kosten zijn aanzienlijk; hoog genoeg om ervoor te gaan zeg maar

verder nog wat kleine dingetjes zoals een lekkende afvoer. dit is niet zo moeilijk te vervangen, maar het is niet netjes om je huis zo te verkopen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 15:44
Ivo
Ivo is offline
Pff. stoffen bedrading. Dat is al minstens een jaar of 50 oud dus. Ik hoop voor je dat die vernieuwde elektra ook in de verkoopfolder vermeld staat.

@ Balance: Het gaat om 52 m2. Dus ongeveer 10 m2 meer dan ik nu heb (huur). De VVE kosten zijn nog niet bekend.
Voor de kale prijs van €158k had ik het wel de moeite waard gevonden, als daar alleen nog de inrichtingskosten bij kwamen (verf, behang, vloer etc). Maar nu ga ik het wel afwijzen. Voor dat geld (incl. kosten koper) is hier echt nog wel een grotere woning te vinden. Alleen nieuwbouw zal dan moeilijk worden, dat is hier zeldzaam. Ik heb in elk geval voorlopig nog geen haast. Waar ik nu woon, zit ik op zich ook prima en goedkoop.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 16:00
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Maar goed, een maandelijke teruggave zou dan wel heel relaxed zijn
Wij hebben er bewust voor gekozen om geen maandelijkse teruggave aan te vragen. We kunnen de hypotheek zo ook betalen en hebben het idee dat we zo beter met ons geld omgaan. Doordat we niet maandelijks de beschikking hebben over dat bedrag, geven we het ook niet uit. En met de belastingteruggave hebben we dan weer een leuk bedrag om te sparen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 20:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Oh, daar hebben wij ook nog niet over besloten. Maar een jaarlijks extraatje zou denk ik wel tof zijn.

Vanmorgen hebben we de offerte ondertekend. Nu moeten er nog een paar documenten heen en weer (waaronder een loonstrook van mij, aangezien dit de eerste maand is van de baan waarop de hypotheek voor een deel gebaseerd is) en dan moet het helemaal goed komen. Echt spannend.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-09-2009, 21:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Cool Nona!

@Ivo: begrijpelijk dat je het afslaat. Vergeleken met de ruimte die je er voor krijgt is het wel erg veel geld.
@ganralph: wat kut zeg. Succes ermee!

Hier ook geen positief verhaal. Ik heb inkomen uit 2 banen en nou wil de NHG 1 baan waarschijnlijk niet meetellen als inkomen. Als ik alléén die baan had gehad, hadden ze het inkomen wel geaccepteerd, hoe dom is dat?! Dan geef je daarmee toch al aan dat het inkomen voldoende stabiel is?
Ik moet nog een smeek email afwachten en mijn werkgever werkt ook mee via een begeleidende brief, maar de meneer van de service desk vertelde al dat de kans niet heel groot is.
Echt vet balen. Ik zal alles op 1 inkomen moeten gaan doen, waardoor ik het alleen red als ik eigen geld in breng én koopsubsidie krijg. Nu heb ik vandaag gebeld en zouden ze nog wel even budget hebben, maar ik ben toch zooo bang dat het dan ineens op is als ik aan de beurt ben.
Het voelt echt zo enorm oneerlijk, ik heb het inkomen gewoon!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 18:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@ Balance: raar zeg, en erg vervelend. Ligt het aan het feit dat je twee banen hebt en de ene als soort van bijbaantje wordt gezien? Of ligt het ergens anders aan dat die baan nu niet mee kan tellen?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2009, 20:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dat tweede baantje heeft geen vast contract. Wel 3 jaaropgaves en dat moet normaal ook voldoende zijn.
Maar ze zijn nu bang dat ik minder ga werken bij mijn 'bijbaantje' omdat ik nu een vast contract heb. Terwijl ik dit baantje ook tijdens mijn studie had en mijn studie was vele malen intensiever dan mijn huidige vaste contract (20 uur). Dus ik ben helemaal niet van plan minder uren te gaan werken! Mijn werkgever gaat dat nu ook voor me op papier zetten.
Verder heeft de hypotheekadviseur vandaag ook gebeld en tegen hem hebben ze gezegd dat het geen probleem is! Dus ik ga alles gewoon toch in gang zetten (hypotheek regelen, koopsubsidie aanvragen, etc.) en dan gewoon afwachten.. Ik ben wel een beetje bang dat de hypotheekadviseur de situatie op een of andere manier toch niet duidelijk toegelicht heeft. Maar ja, we zullen zien. De uiteindelijke toetsing wordt pas gemaakt als ik alles van Senternovem terug heb, dus ik zal toch eerst de rest moeten regelen voor ik het zeker weet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 09:31
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hm, dat zijn nog eens spannende situaties. Is jouw hypotheekadviseur gekoppeld aan een geldverstrekker of kijkt hij ook rond naar meerdere mogelijkheden?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De hypotheekadviseur is van de Hypotheker, dus niet zo zeer gekoppeld aan een bank.
En jeeej vandaag na veel gedoe akkoord gekregen van de stichting die NHG verzorgd.
Ik mag hem nu gewoon onder NHG gaan afsluiten op beide inkomens.
Poeh!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 17:47
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Mijn huis wordt november opgeleverd. Veel eerder dan afgesproken wat niet heel erg ideaal is omdat we gaan trouwen, en dat die dag nu nog wel heel lang duurt.
Maar we mogen het huis ook gaan bekijken om te kijken of alles klopt. Nu heb ik gelezen dat het slim is om iemand mee te nemen van een of andere stichting (ben naam even vergeten) Maar daar zijn vast weer kosten aan verbonden. Iemand ervaring, of tips?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 21:19
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Misschien vereniging eigen huis?

Gaat het om een nieuw huis? En hoe zit het met de kosten, worden die ook naar voren gehaald?
Kijk in ieder geval goed of er geen gebreken zijn die nog opgelost moeten worden. Is de elektriciteit goed aangelegd? Zijn alle voorzieningen aanwezig zoals afgesproken? Zitten tegels overal goed vast, voelt de vloer stevig aan? Informeer daarnaast naar of je nog iets moet weten met betrekking tot gebreken, ze hebben een verplichting dit te melden. En sluit rechtsbijstandsverzekering (net als opstal, inboedel en nogwat weet even niet meer) aan vanaf de dag van overdracht. Niet daarna, daar kun je gedonder mee krijgen, als jij een huis al aangenomen hebt wanneer je de verzekering afsluit geldt de verzekering niet voor later gevonden gebreken omdat die er al zaten.

Wil je trouwens pas samenwonen als je getrouwd bent? (Dat is gewoon nieuwsgierigheid.)
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 21:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat ik van Vereniging Eigen Huis heb begrepen is dat je bij een keuring van hen, ook vast zit aan hun aanbevelingen.
Bij een bestaand huis is dat niet altijd even handig. Mijn toekomstig huis heeft bijvoorbeeld verlaagde plafonds op de bovenverdieping. De plafonds zijn niet van het materiaal wat VEH graag ziet bij verlaagde plafonds (ivm brandveiligheid) en dus zullen ze moeilijk gaan doen. Als je VEH erbij haalt en zij geven aan dat de plafonds niet voldoen, ben je ook daadwerkelijk verplicht om er wat aan te doen. Dat begreep ik althans.
Ik kan me voorstellen dat het bij een nieuwbouwwoning juist prettig kan zijn. Een nieuwbouwwoning moet aan alle veiligheidseisen voldoen en doet ie dat niet, dan zijn de kosten (neem ik aan tenminste??) voor de uitvoerende instantie. Op die manier weet je zeker dat je huis oké is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:00
ganralph
ganralph is offline
Het zal idd Vereniging Eigen Huis zijn. Kost je een paar tientjes per jaar aan lidmaatschap, maar hun service en tips zijn zeker handig als je het ooit nodig hebt,

Citaat:
Als je VEH erbij haalt en zij geven aan dat de plafonds niet voldoen, ben je ook daadwerkelijk verplicht om er wat aan te doen.
hmm, lijkt me sterk dat VEH dit af kan dwingen...


algemene tip: als je een bouwtechnische keuring laat doen, dan heb je bij sommige keuringsbedrijven ook de optie op een zogenaamde "woongarantie". Dit betekent dat zaken die bij de keuring over het hoofd gezien worden voor de rekening zijn van de keurder als ze binnen een jaar na keuring op gaan spelen.

klinkt op zich als een mooie deal, ware het niet dat ze dan bij alles zeggen "het zou kunnen zijn dat dit ooit problemen op gaat leveren" om zich maar in te dekken. zo weet je uiteindelijk minder van de staat van je huis dan wanneer je het zonder die garantie laat keuren.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 10:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Over dat van VEH: mijn makelaar zei zoiets.
Maar goed, ik was toen ook druk bezig met mijn toekomstig huis te bekijken, dus wellicht heb ik niet alles goed onthouden?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 17:39
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Ik wil inderdaad pas in het huis wonen wanneer we getrouwd zijn. Niet uit christelijke overwegingen, maar gewoon omdat ik dat heel graag wil. Dat vind ik zo leuk aan het trouwen dat je daarna ook samen bent. Vind ik dan he
Maar dus iedereen adviseert vereniging eigen huis.

Het is trouwens een nieuwbouwhuis. Maar ik zag op een site dat ze dan vaak nog 28/29 dingen vinden (gemiddeld). Vind ik best wel, en ik als leek zal dat echt niet vinden.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 21:09
Ivo
Ivo is offline
Tja.. bij die 28/29 dingen zitten ook dingetjes als een stopcontact wat scheef is afgemonteerd of een paar krassen op het deurkozijn omdat de keukenboer daar tegenaan is gelopen met z'n gereedschapskoffer NADAT de schilder is langsgeweest. Of een raam wat even iets bijgesteld moet worden omdat het klemt bij het openen en sluiten.

Meestal zijn het kleine dingen waar je zelf in eerste instantie niet op let. Want juist omdat het in grote lijnen wel allemaal in orde is vallen de kleine 'gebreken' niet meteen op. Je bent als nieuwe bewoner doorgaans namelijk erg blij dat je eindelijk na lang wachten de sleutel in ontvangst mag nemen. Meestal kunnen de gebreken makkelijk hersteld worden in 1 dag (wil niet zeggen dat het meteen ook op de dag van oplevering gebeurt, want er zijn vaak nog meer mensen waarbij ze de laatste puntjes op de "i" moeten zetten).

Iemand die er z'n werk van heeft gemaakt om gebreken te ontdekken bij een oplevering, die weet (als het goed is) wel waar ie op moet letten en vind dus veel makkelijker alle 'gebreken'.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 17:33
Verwijderd
@Ivo: Ik heb een beetje snel gelezen, dus misschien heb je het gewoon ergens gezegd, maar je schreef ergens dat je bovenlichten krijgt en dat je dat liever niet wil (van die raampjes boven de binnendeuren dus), is het geen meerwerkoptie om dat níet te krijgen? Ik woon ook in een nieuwbouwwoning en hier konden we er ook voor kiezen geen bovenlichten te nemen (en dat hebben we dus ook niet). Prijzen verschillen natuurlijk per aannemer, maar wij hebben er zo'n 100 euro per deur voor moeten betalen (en in totaal waren het hier 8 deuren). Zoiets achteraf laten doen lijkt me wel lastig, want dan moet 't kozijn er weer helemaal uit en dan moet 't ook gewoon goed worden afgewerkt boven de deur...

En qua punten bij oplevering hadden wij er maar 6 ofzo, de meeste dingen (zoals kleine krasjes op de ruiten) werden meteen opgelost, andere dingen (zoals barst in de ruit ) later. Ik geloof dat alle punten binnen 2 weken na oplevering opgelost moesten zijn, en wij konden binnen 3 maanden na oplevering nog met nieuwe punten komen (die ze dan dus weer vanaf dag van melden binnen 2 weken moesten oplossen). Er liep hier ook een man van VEH mee bij oplevering om te kijken, maar ik was daar achteraf niet erg tevreden over; wij hebben zelf dingen gezien die hem helemaal niet waren opgevallen (terwijl hij daar juist voor is) en achteraf hebben we ook nog dingen gevonden die hij gewoon had moeten zien (en waar wij met onze lekenkennis te laat aan dachten). Uiteindelijk is alles goed gekomen natuurlijk, maar ik had meer van die man van VEH verwacht. 't Is wel zo dat hij alles op papier zet en dat de aannemer dat moet ondertekenen, dus je hebt wel zwart op wit staan wat er nog niet goed is, maar ja, onze aannemer deed daar echt niet moeilijk over, zonder man van VEH was het ook gelukt.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 20:25
Ivo
Ivo is offline
@ Andijvie: Het zal best als meerwerk meegenomen kunnen worden. Maar de totale hoeveelheid meerwerk om het echt naar m'n zin te maken wordt gewoon echt te veel: keuken, badkamer, stucwerk, geen bovenlichten, fatsoenlijke binnendeuren in plaats van die kartonnen troep.
Er komen voor mij gewoon te veel meerkosten bij, om het nog aantrekkelijk te laten zijn. Ik sla dit keer dus even over en hou m'n ogen open voor de volgende mogelijke kans. Haast heb ik absoluut niet dus het is allemaal niet zo'n ramp. Ik woon nu relatief goedkoop (woningbouw) op een goede plek en de komende tijd zal het met prijsstijgingen ook wel meevallen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 20:59
Ivo
Ivo is offline
Vandaag definitief de boel afgewezen. Nu kan ik voorlopig weer rustig slapen
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 11:48
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Energie om dit hele topic door te lezen, had ik even niet, maar hierbij ook nog even een tip van mij. Laat een bodemonderzoek uitvoeren (stond er toevallig een vervuilende fabriek vroeger op die plek en is de bodemsanering wel goed uitgevoerd?). Vaak kun je ook op oude kaarten of misschien wel via de gemeente achterhalen wat vroeger op die plek gezeten heeft.
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 11:58
ganralph
ganralph is offline
bij bestaande huizen kan het volstaan om oude bodemonderzoeken om te vragen. zo'n onderzoek kan duur zijn, en als het al eens goed gedaan is, is het dubbelop. standaardpunt wat je ook kunt vragen is of er ondergrondse tanks aanwezig zijn en zo ja of die inmiddels gevuld zijn met zand. (niet dat je nog een paar m3 gas of olie onder je huis hebt liggen)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 16:25
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Update: wij wachten in spanning op de hypotheek. Maar het zou nu wel vreemd zijn als ze het opeens niet door zouden laten gaan. De offerte is getekend, de papieren liggen er, er gaat alleen nog even wat tijd overheen voor het allemaal definitief gemaakt is.

En dan: wie komt er allemaal klussen? Want alles moet anders!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 16:55
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
En dan: wie komt er allemaal klussen? Want alles moet anders!
@ Nona: Waar is er te klussen voor de geïnteresseerde?? Niet dat ik goed kan klussen , eigenlijk nog nooit gedaan.

Succes met het wachten Nona
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 18:23
Ivo
Ivo is offline
Bodemonderzoek zelf meteen laten uitvoeren gaat wat ver. Maar het is wel een punt om naar te informeren inderdaad. Zowel bij de verkoper als bij de betreffende gemeente.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 21:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
bij bestaande huizen kan het volstaan om oude bodemonderzoeken om te vragen. zo'n onderzoek kan duur zijn, en als het al eens goed gedaan is, is het dubbelop. standaardpunt wat je ook kunt vragen is of er ondergrondse tanks aanwezig zijn en zo ja of die inmiddels gevuld zijn met zand. (niet dat je nog een paar m3 gas of olie onder je huis hebt liggen)
Ik kreeg ook een vragenlijst die de verkoper moest beantwoorden. Daarin stonden ook vragen over ondergrondse tanks enzo.

@Nona: ik heb binnenkort zelf zat te klussen, dus ik pas


Even een update:
vandaag de voorlopige koopakte getekend.
Ik heb nu 3 offertes, ik ga wss voor de ABN Amro.
Bouwtechnische keuring is gedaan. Er zijn nog wel wat kosten, maar ik laat niet alles doen wat zij adviseren.
Morgen wordt de taxatie aangevraagd en regel ik de werkgeversverklaringen. Dan het boeltje opsturen naar Senternovem en dan weer naar de bank.

Het einde, of juist het begin komt in zicht!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 10:08
ganralph
ganralph is offline
@ Nona & Balance: spannend en heel veel succes met wachten (het zwaarste deel van het traject)

ik weet zo even niet meer wat voor soort huis jullie gekocht hebben, maar als er sprake is van een VvE moet je voor het klussen / opvolgen bouwtechnisch advies even goed nagaan wat jouw eigendom is en wat van de VvE is. Gevels, kozijnen en leidingen zijn nogal eens eigendom van de VvE bijvoorbeeld. Dit kan jullie het nodige geld schelen (VvE draagt de kosten), maar je mag er ook niet zonder overleg aan gaan sleutelen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:29
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ze willen nu weer een aanvullende gezondheidsverklaring. Kan dit nog langer duren?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 17:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
@ Nona & Balance: spannend en heel veel succes met wachten (het zwaarste deel van het traject)

ik weet zo even niet meer wat voor soort huis jullie gekocht hebben, maar als er sprake is van een VvE moet je voor het klussen / opvolgen bouwtechnisch advies even goed nagaan wat jouw eigendom is en wat van de VvE is. Gevels, kozijnen en leidingen zijn nogal eens eigendom van de VvE bijvoorbeeld. Dit kan jullie het nodige geld schelen (VvE draagt de kosten), maar je mag er ook niet zonder overleg aan gaan sleutelen.
Ik heb een woonhuis en ik dacht Nona ook.
Bij een appartement ging ik mooi niets doen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 19:43
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ze willen nu weer een aanvullende gezondheidsverklaring. Kan dit nog langer duren?
als je een gezonde niet-roker bent zonder erfelijke aandoeningen in de familie dan kan het heel snel geregeld zijn. bij mij was het in een paar werkdagen gepiept geloof ik.

heb je wel gezondheidsrisico's, dan kunnen ze je zelfs oproepen voor medische tests dan nog gebeurt het relatief snel (zij weten ook dat het om hypotheken gaat) maar het zijn echt geen dingen waar je op zit te wachten. succes!
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 20:12
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vrij ernstig astma, kan dat ook nog een rol spelen als ik ooit een hypotheek wil, dan?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 20:24
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
als je een gezonde niet-roker bent zonder erfelijke aandoeningen in de familie dan kan het heel snel geregeld zijn. bij mij was het in een paar werkdagen gepiept geloof ik.

heb je wel gezondheidsrisico's, dan kunnen ze je zelfs oproepen voor medische tests dan nog gebeurt het relatief snel (zij weten ook dat het om hypotheken gaat) maar het zijn echt geen dingen waar je op zit te wachten. succes!
Jah, en die werkdagen tikken maar weg. Sukkels.
Het gaat om een stukje huid dat preventief is weggehaald. Zeg maar zoals een moedervlek verwijderen. VEERTIEN JAAR GELEDEN! Nee, ik weet inderdaad niet meer wie de artsen waren, hoe de diagnose precies was en op welke data ik waar ben geweest. Gek he?

En ik denk niet dat ze me gaan oproepen voor tests, er is namelijk helemaal geen test die ook maar iets uit kan wijzen. Maar ik ben er gewoon zo moe van, ze blijven maar uitstellen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 20:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik heb vrij ernstig astma, kan dat ook nog een rol spelen als ik ooit een hypotheek wil, dan?
Ik heb de hypotheek nog niet, dus ik weet niet of ze nog wat gaan vragen.
Maar bij het regelen van de offerte hebben ze niet gevraagd naar ziektes oid. Enkel of ik rook(te) of niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 22:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik heb vrij ernstig astma, kan dat ook nog een rol spelen als ik ooit een hypotheek wil, dan?
het was wel een hele waslijst met vragen (waaronder vragen over astma), maar waar het in principe om gaat is dat zij willen dat je de looptijd van je levensverzekering (normaal gesproken 30 jaar) kunt volbrengen zonder te sterven aan medische zaken waar je nu al van op de hoogte bent. leeftijd speelt dus ook een heel grote rol.
maar als zij om een of andere reden denken dat jij een vergroot risico bent voor hun om uit te moeten keren, dan heb je pech. het is volgens mij niet mogelijk om voor een ziekte als astma te zeggen hoe een maatschappij daar op reageert.
mijn hooikoorts en hoge bloeddruk in mijn familie waren iig geen probleem (en er werd expliciet naar gevraagd)

en daarbij moet meteen worden opgemerkt dat de wegen van verzekeraars als altijd ondoorgrondelijk zijn.

ik ken iemand met een chronische ziekte die voor een soortgelijke verzekering een aparte clausule kreeg waarin staat dat er niet uitgekeerd wordt als ze aan die ziekte overlijdt. (gelukkig is het een niet-dodelijk ziekte, wat weer aangeeft hoeveel de verzekeringsmaatschappij weet)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 12:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Guttegut, wat een falers zijn het soms toch. Maar ik denk dat astma niet een heel groot probleem is. Misschien betaal je wel iets meer aan verzekering, maar het is een heel bekende aandoening en een hypotheekverstrekker weet gelukkig dat je daar niet dood aan gaat en niet arbeidsongeschikt van raakt tenzij alle arbeid uit intensief sporten bestaat.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 15:46
ganralph
ganralph is offline
inderdaad, het kan ook gewoon betekenen dat je een duurdere polis krijgt. en anders is er meestal wel een andere verzekeraar die je - hooguit met een paar voorbehouden - wel aanneemt. het heeft iig geen zin om je daar nu druk over te maken


Offtopic: nu ook definitief ons oude huis verkocht toch wel een opluchting in "deze tijd", hoewel er zeker geen gebrek aan kijkers was
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Mama zijn en studeren....
Nikki87
33 30-09-2009 23:47
Werk, Geld & Recht De tegenhanger: huis huren, tips?
Adore
27 10-09-2009 07:55
Software & Hardware DVD recorder kopen (tips)
Balance
7 16-12-2008 18:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen tips beschouwing Nederlands
dark*dizzie*
4 30-03-2007 09:29
Werk, Geld & Recht Huis kopen als student
Verwijderd
53 25-03-2007 10:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 12:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:23.