Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2009, 09:54
Syn
Syn is offline
Hi,

Ik ben al best een lange tijd me aan het oriënteren op studeren in de VS.

Het grootste verschil met de Nederlandse universiteiten is dat er vaak een strenge selectie aan de poort is, en dat je je vooraf echt zult moeten bewijzen. Zo staan buitenschoolse activiteiten en talenten hoog in het vaandel, en zul je als buitenlander eerst behoorlijk wat toetsen moeten maken.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle universiteiten, ik wil niet gaan generaliseren, maar als je bijvoorbeeld naar een Ivy Leage universiteit wilt, is dit vaak wel het geval.

Ik heb zelf veel gelezen over Yale, wat me een erg leuke universiteit lijkt om een studie te doen, Yale heeft alleen wel een strenge selectie aan de poort, dus ik zal er hard voor moeten werken.

Heeft iemand hier ervaringen met studeren in de VS, en zo ja, op welke universiteit, en wat voor SAT scores had je? Ik ben erg benieuwd.

P.S: Ik zit nu pas in 3 Atheneum dus ik heb nog steeds een lange tijd om me te oriënteren, het gros van mijn leeftijdsgenoten is nog niet begonnen met het vergaren van informatie over studies, ik ben hier denk ik dus redelijk vroeg mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2009, 12:09
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Volgens de Yale website is het mediaan van de SAT scores van de mensen die aangenomen zijn 2080-2370, wat ongeveer in het 97ste percentiel zit. (Je hoort dan dus bij de beste 3 procent van de mensen die de test maken). Ze laten ongeveer 7% van de aanmeldingen toe dacht ik, en als buitenlander zal dat percentage nog wel wat lager liggen. Dus met alleen hard werken kom je er niet, je moet gewoon buitengewoon intelligent zijn. Maargoed, als je dat bent zou ik er gewoon helemaal voor gaan.

Kijk trouwens ook naar Cambridge en Oxford. Die staan toch wel ongeveer net zo goed aangeschreven als de Ivy Leage universiteiten, en hebben een hogere admission rate voor de meeste studies.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2009, 16:46
ReWout
ReWout is offline
http://www.fulbright.nl/ alle info die je nodig hebt.

Verder moet je weten dat studeren in de VS erg duur is... Omdat in de VS er geen vast collegegeld is vastgelegd door de overheid. Kijk voor meer info hierover op: http://www.fulbright.nl/?view=alias_...&menutree=6|58

Verder kom je Yale, en de meeste andere bekende universiteiten, echt nooit in tenzij je super intelligent bent zoals MizZoo zegt.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2009, 19:56
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
De Ivy League scholen kosten idd zo'n $35,000 per jaar (en dat is alleen tuition), maar houdt er wel rekening mee dat het in Amerika veel normaler is dat studenten een beurs krijgen van de universiteit, waarmee ze een groot deel van dit bedrag kunnen betalen. En daarnaast, als je zo goed bent dat je op een Ivy League universiteit toegelaten wordt zou je ook wel een nederlandse beurs in de wacht moeten kunnen slepen.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2009, 19:14
Noddy
Noddy is offline
Hihi iedereen wil toch wel aan Yale studeren?

De toelatingsprocedure schijnt moeilijker te zijn dan het studeren zelf. Weet er zelf verder niet erg veel van af.
Maar als je toch met geld wil gaan smijten: waarom ga je niet naar Summer School op Yale? Volgens mij is het een stuk makkelijker aangenomen te worden. Het scheelt een hoop geld, hoewel je toch aardig wat neer moet tellen. Iig heb je dan zo'n 8 weken gestudeerd aan Yale, toch leuk op je cv.


Maar hoezo de Verenigde Staten? Ik heb het idee dat iedereen dat een beetje romantiseert. In films is het natuurlijk altijd leuk. De jongens zijn knap en meisjes zijn bloedmooi. Het weer is goed en iedereen zit altijd lekker in het zonnetje op het grasveld. In Gossip Girl zag Yale er heel aantrekkelijk uit, maar ik weet zeker dat je bij andere universiteiten ook in goede handen bent!

Overigens zijn er in Europa zijn ook goede universiteiten! Dat is misschien makkelijker te regelen en bovendien goedkoper.

Het klinkt allemaal erg afgezaagd, maar maak eerst je atheneum af. Maak geen verkeerde keuzes omdat je graag naar de Verenigde Staten wilt. Denk er over om je Bachelor in Nederland te doen, en je Master in het buitenland. Misschien is dat ook wel leuker. Je zal rond de 21 zijn als je dan aan een Master begint, dan mag je natuurlijk ook veel meer.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 07-12-2009, 20:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Waarom zou je dat willen? Onderwijs is op universiteiten als Yale relatief vrij slecht, in tegenstelling tot de lyrische rankings. Waarom? Omdat rankings vaak gebaseerd zijn op dingen als hoe vaak medewerkers geciteerd worden, hoe vaak ze publiceren, enz. Kortom, dingen waar je als student niets aan hebt. Voor topuniversiteiten geldt: prestige > onderwijs.

Wat jouw belang betreft kun je net zo goed in Nederland blijven, en gewoon je GPA de hoogte in schoppen. Je krijgt dan feitelijk meer waar voor je geld, omdat we hier geen miljoenen uitgeven aan het in dienst houden van overbetaalde hoogleraren die toevallig vaak geciteerd worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-12-2009, 20:02
ickeicke
ickeicke is offline
Syn, een gezonde hoeveelheid scepsis en realisme zijn belangrijk, maar laat dit idee niet uit je hoofd praten. Het is niet makkelijk om aangenomen te worden, maar niet onmogelijk. Elk jaar begint een aantal (gokje: ~5 per uni) nederlanders aan een voltijd undergraduate (=Bachelor) studie aan Amerikaanse universiteiten als Yale, Princeton, Harvard, etc. Zeker als je hier echt ruim op tijd aan gaat werken is het niet onmogelijk. Bovengenoemde universiteiten zijn duur, maar zijn ook rijk en geven veel giften aan studenten die het anders niet zouden kunnen betalen. Laat je uitgebreid informeren door het eerder genoemde Fulbright Center en kijk of je in contact kan komen met mensen die het proces al eerder hebben doorlopen . Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in Rotterdam vs. studeren in Eindhoven
Guinie
6 07-12-2011 04:12
Algemene schoolzaken Studeren in USA
Patriot1994
2 29-01-2011 16:07
Algemene schoolzaken Atheneum/gymnasium
Wouterh
5 14-04-2010 17:04
Studeren Studeren in de VS na HAVO/VWO?
FulbrightCenter
4 03-10-2008 09:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wordt de dienstplicht weer ingevoerd in de Verenigde Staten?
Gatara
33 03-06-2004 16:20
Algemene schoolzaken een jaar studeren in de VS? (ervaringen???!)
ikalto
6 14-01-2002 15:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.