Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2012, 12:49
sayang1991
sayang1991 is offline
Beste mensen,

Ik ben enkele jaren geleden begonnen aan de HBO opleiding Werktuigbouwkunde.
Dit omdat ik altijd al een aanleg heb gehad voor alles wat met techniek te maken heeft en ook niet bang ben om met de handen aan het werk te zijn. Deze opleiding heb ik nu bijna voltooid met een ZEER minimale inzet (+/- 3 tot 4 uur per week schoolwerk).
Door de jaren heen echter zijn twijfels ontstaan waar ik in het begin vrij weinig gehoor aan gaf.
Maar vooral nu aan het einde van mijn opleiding tijdens mijn halfjaar project stage en momenteel mijn halfjaar afstudeerstage zijn er zeer sterke twijfels ontstaan of ik wel hiermee verder wil gaan.
Aangezien ik nu in de laatste 3 maanden van mijn opleiding zit zal ik deze uiteraard wel afmaken, ik twijfel nu alleen om hierna een andere opleiding te gaan kiezen.

Nu heb ik alleen totaal geen idee welke richting ik op wil. Als ik op de mensen uit mijn omgeving uitga word er gezegd dat de volgende richtingen zeer geschikt zijn:
Onderzoeker
Medisch onderzoek
Natuurkundige
ICT
Leraar natuurkunde

Dit alles mede omdat ik ondanks mijn passie voor de wetenschappen ook heel graag met mensen samenwerk, een kantoorbaan is in mijn ogen dan ook zeer saai en ik heb tot nu toe nog in geen enkel bedrijf hier mijn draai in kunnen vinden.

Verdere informatie over mij:
Ik werk al 5 jaar in een supermarkt met veel collega's en heb hier ook enkele dagen leiding gegeven, dit leidinggeven beviel mij goed maar ging in eerste instantie niet altijd even goed. Ik vind dit trouwens een zeer leuke baan maar ik zie hier gewoonweg geen toekomst in op mijn niveau.

Mijn hobby's zijn fietsen, zo nu en dan gamen en ik heb voorheen een sprint scooter gehad waaraan ik elk onderdeel heb aangepast gehad. Het onderhoud van de auto momenteel doe ik ook zelf. Ik heb voorheen ook een website ontworpen en een "community" onderhouden van een 25 tal mensen.

Ik kan zeer zelfstandig werken en met een duidelijk doel voor ogen hier naar toe werken. Ik werk ook graag samen met andere mensen, het spreken voor een grote groep maakt mij altijd zeer zenuwachtig maar het gaat mij wel altijd goed af en door mijn omgeving word ik gezien als iemand die problemen zeer duidelijk en indien nodig vereenvoudigt kan uitleggen zodat anderen deze begrijpen.

Enkele gegevens:
Ik ben 21 jaar
VWO Natuur & Techniek met Informatica (Biologie heb ik helaas in het examenjaar laten vallen)
Woon in Limburg in de regio Heerlen

Mijn beroepskeuze test uitslag:
http://dl.dropbox.com/u/85544358/Ber...uze%20test.jpg

Mogelijke studie keuzes waar ik zelf op uitkom zijn:
Technische natuurkunde
Technische informatica
Leraren opleiding
Technisch officier Luchtmacht
Chemische technologie
Biologie en medisch laboratorium onderzoek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2012, 20:38
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ben je al bij open dagen geweest of heb je deelgenomen aan meeloopdagen? Vooral dat laatste lijkt me erg nuttig, omdat je zo een beter beeld krijgt van de studie. Wellicht kan je ook wat dingen vragen aan mensen in het werkveld dat je ambieert zodat je ook kijkt of het beroep jou geschikt lijkt.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 08-10-2012, 20:46
sayang1991
sayang1991 is offline
Open dagen ben ik inderdaad al geweest, ik heb ook zelf de opleiding werktuigbouwkunde vertegenwoordigt op open dagen. Mede ook omdat ik de mindere punten ook wist op te noemen. Maar toch blijven open dagen grotendeels reclame maken voor een opleiding en vaak genoeg blijkt dat de studenten niet al mijn vragen kunnen beantwoorden. Meeloopdagen heb ik inderdaad nog niet aan meegedaan en dit lijkt mij het beste, vooral omdat ik een halfjaar "over" heb aangezien ik in januari mijn diploma behaal.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2012, 13:22
nightrise
nightrise is offline
Je kan trouwens met hbo diploma soms doorstromen naar een master opleiding aan de universiteit meestal moet je dan een schakelprogamma of iets dergelijks doen. Kijk voor de mogelijkheden op http://doorstroommatrix.nl/,
Even snel voor jou gekeken en hiermee kan je natuurkunde docent worden:
Science Education and Communication op de Universiteit Twente. Wel zal je dan een pre-masterprogramma moeten doen,die is wel verweven met je studie (http://www.utwente.nl/master/hbo/sec...g/natuurkunde/).
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 07:40
iles
iles is offline
Misschien een beetje late reactie, maar hopelijk heeft hier toch iemand iets aan.

De opleidingen willen je natuurlijk doen geloven dat je na de opleiding bakken met geld gaat verdienen. Misschien handig om het volgende voor jezelf te bepalen.
Denk niet in termen van opleidingen, maar in termen van wat wil je na je opleiding (waarschijnlijk) meer dan 40 jaar doen.

Lekker Cambridge dieetje erbij pakken en je bent weer helemaal top!

Welke branche lijkt jou leuk, welk beroep lijkt jou leuk. Probeer jezelf voor te stellen hoe dat zou zijn.
Kijk ook eens op nationalevacaturebank e.d. hoeveel vraag er is naar het beroep dat je in gedachten hebt. Zie je landelijk maar enkele vacatures voor het beroep dat je in gedachten hebt, dan is de kans groot dat er maar weinig vraag is naar jouw beroepskeuze... Het gevolg kan zijn dat je na je opleiding eerst een paar jaar werkloos bent....

Hopelijk heb je hier iets aan?

Laatst gewijzigd op 15-06-2013 om 22:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.