Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2003, 10:30
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Kreeg ik laatst een aanbieding van een bedrijf:

Asrock Socket A K7S8X+ lan
AMD Athlon XP 2400+ 266MHz +cooler
DDRAM 256Mb PC2700 400MHz
Sapphire ATI 9600 Atl AGP Tv-out, DVI, 256mb DDR Retail

Moederbord en processor ziet er goed uit, het geheugen is voor mijn toepassingen meer dan genoeg, maar mijn vraag gaat over de videokaart.

De upgrade zou me in totaal 309 euro kosten...

Ik ken de videokaart niet in zijn prestaties, ik kan op internet ook moeilijk een goede vergelijking vinden met bijvoorbeeld een Club3D radeon 9600 pro, die ik dan wel weer ken in z'n prestaties.

Mijn vraag dus, wel deze videokaart of de videokaart eruit laten en later een andere videokaart kopen (want nu heb ik geen geld om bijvoorbeeld los nog een 9600 pro te kopen)...

En een "goedkope" monitor heb ik ook nog nodig, zo een waar je geen koppijn van krijgt op 1024x768, maar toch niet te duur is. Iemand een suggestie?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2003, 10:39
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Moederbord is wel OK volgens mij. CPU is een beetje jammer dat 't geen 333mhz is, daar loop je wel wat snelheid richting je moederbord mis volgens mij.

Geheugen loopt dan wel weer op 400mhz . Maar is wel erg weinig icm zo'n processor. Ik zou zeggen dat je 512 minimaal moet hebben, maar dan ook een CPU die op 333 loopt.

Videokaart is best redelijk, maar een standaard 9600 is lang niet zo snel als een 9600 Pro / XT. Ligt een beetje aan waar je 't voor gebruiken wil of het de moeite loont of niet.

Op zich is de prijs van 't geheel volgens mij wel redelijk, maar ik vind de combinatie van componenten niet om over naar huis te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 10:48
KoffieKoek
Avatar van KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Sapphire is de fabrikant van kaarten voor ATi, die ATi onder eigen label verkoopt in de US (build by ATI). In Europa is de strategie van ATi om alle grafische kaarten door andere videokaartkaart-labels te verkopen; Hercules etc. (Powered by ATi). Sapphire verkoopt in Europa, onder haar eigen fabrieksnaam, de kaarten die ze in de US voor ATI produceert; en die ATi zelf onder eigen label verkoopt (vandaar nog vaak het ATi label op de Fan en dat de kaart er uit ziet als een ATi-US kaart). De Sapphire kaarten staan bekend om een heel zuiver output signaal (door speciale filters) waardoor 2D heel scherp is op een conventionele monitor (vgl Matrox).

De Club-3D kaarten zijn echter vaak 40-60 euro goedkoper als de vergelijkbare Sapphire kaart. Naar ik begreep was dit omdat hierop niet zulke goede filters zaten waardoor het 2d beeld veel minder scherp is. Als het echter dezelfde kaarten als Sapphire zijn, kan je goedkoop aan een ATI/SAPPHIRE kaart komen met een kwalitatief goed video-output signaal.

Oftewel… het is geen slechte videokaart. Dat merk staat dichter bij ATi, dan elk ander merk.
__________________
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Laatst gewijzigd op 24-12-2003 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 10:53
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik had ze inderdaad al gemaild over de processor, dit systeem dat je zag was de eerste aanbieding en kostte 299, ik heb een nieuwe aanbieding gekregen waar een 333 processor bijzat, heb alleen de verkeerde gekopieerd. Het werd dan wel een 2500+...

Ik weet dat de kloksnelheid 200 Mhz lager ligt dan die van de 2400+, zijn de prestaties dan ook slechter of maakt die bussnelheid van 333 mhz dat weer goed?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 10:56
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Koffiekoek: Vergeleken met de Club3D 9600 pro zei ik, dus niet met Club3D in het algemeen... Ik kan me namelijk best voorstellen dat je zegt dat de pure 9600 niet zo'n groot succes is in prijs/kwaliteit als de 9600 pro. Jouw mening?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 10:57
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Proc: AMD Athlon XP 2500+ Barton
€94

Cooler: Arctic Copper Silent 2 TC
€6

Moederbord: Asrock K7S8XE (SiS748) native FSB/400, DDR/400
€41

Geheugen: Infineon 512MB DDR/400 (DDR/333 is duurder)
€73

Videokaart: ATi Radeon 9600 Pro [400/400]
€129

Subtotaal: €343
Verzendkosten: €7

Totaal: €350

Iets duurder dan jouw setje. wel beter (sneller) moederbord, snellere proc (stiller/koeler ook, en beter overclockbaar), meer geheugen en snellere videokaart.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:00
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-12-2003 @ 11:53:
Ik weet dat de kloksnelheid 200 Mhz lager ligt dan die van de 2400+, zijn de prestaties dan ook slechter of maakt die bussnelheid van 333 mhz dat weer goed?
Dubbele cache (512KB ipv 256KB) en 333MHz FSB (ipv 266MHz) maakt deze proc stukken sneller ja, vooral in Games en andere taken waarbij cache en geheugenbandbreedte belangrijk zijn. Ook is de proc standaard een stuk koeler en beter te overclocken.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2003 @ 12:00:
Dubbele cache (512KB ipv 256KB) en 333MHz FSB (ipv 266MHz) maakt deze proc stukken sneller ja, vooral in Games en andere taken waarbij cache en geheugenbandbreedte belangrijk zijn. Ook is de proc standaard een stuk koeler en beter te overclocken.
Dat is niet helemaal waar. Hij is inderdaad koeler en beter over te klokken, maar dat hij 'stukken' sneller is, is gewoon niet waar. Dat zou het geval zijn als AMD extra cache en een hogere FSB had ingevoerd zonder de interne klok te veranderen.

Als je een 2400+ hebt met een interne klok van 2000 MHz, een cache van 256 KB en een FSB van 266, en je verhoogt die cache en FSB naar 512/333 terwijl je de core op 2000 MHz houdt, dan is dat ding natuurlijk een stuk sneller. Maar in dit geval hebben ze de coresnelheid omlaag gebracht, zodat het prestatieverschil door die grotere cache/FSB weer gecompenseerd wordt.

AMD heeft die cache/FSB-truc écht niet uitgehaald omdat ze ons zo aardig vonden. Als ze ons zo aardig vonden hadden ze wel gewoon een soort 'Athlon XP++' gemaakt, met dezelfde cores maar met dubbele cache/FSB. Dat is echter niet zo, nu het een ordinaire bezuinigingsmaatregel is. Ik heb een aantal maal op systemen met Bartons gewerkt, van 2500+ tot 3000+ en ze zijn echt niet schokkend veel sneller dan bijv. systemen met 'oude' 2600+ en 2800+'s, de gewone met 256KB cache en 333MHz FSB (van intern 2083 resp. 2250 MHz).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:11
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2003 @ 11:57:
Zegt iets over allemaal leuke losse onderdeeltjes...
Allemaal bij dezelfde winkel? Zo jah, welke? Ziet er zeker interessant uit en dan bel ik ze nog wel even om een combinatieprijs los te krijgen (zoals elke kapitalistisch denkende Nederlander doet (damn))...

Het zou ook kunnen dat ik alsnog even wacht tot m'n verjaardag en dan iedereen om geld vraag, haal ik er meteen een monitor bij, want wat er nu aan die PC op mijn kamer vastzit, daar vraag je je echt af of je niet beter je bril kunt aansluiten op de uitgang van je videokaart en dan hopen dat je beeld krijgt (en ik denk dat het resultaat verbluffend is, vergeleken met die monitor).
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:18
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Allemaal bij www.funcomputer.de
Duitse webshop, goede RMA service, verzending naar Nederland met €7 per pakket. Wel vooruitovermaken (TPG doet niet meer aan rembourszendingen vanuit Duitsland).

@Nare Man
De dubbele cache en hogere FSB maakt de 166MHz lagere clockrate méér dan goed. Alleen in synthetische benches die alleen of grotendeels afhankelijk zijn van kloksnelheid, zal de 2500+ langzamer zijn dan de 2400+. Vooral in spellen is door de dubbele cache alleen al 5 tot 7% mee te boeken, gecombineert met de hogere FSB en dus geheugenbandbreedte zorgt dat voor een stuk hogere performance dan een 2400+.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:18
KoffieKoek
Avatar van KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-12-2003 @ 11:56:
Koffiekoek: Vergeleken met de Club3D 9600 pro zei ik, dus niet met Club3D in het algemeen... Ik kan me namelijk best voorstellen dat je zegt dat de pure 9600 niet zo'n groot succes is in prijs/kwaliteit als de 9600 pro. Jouw mening?
Met het specifieke model heb ik geen persoonlijke ervaringen mee. Maar ik heb er positieve geluiden over gehoord van andere; de 9600 dan. Maar ik weet gewoon dat het merk opzich te vertrouwen is. Het is in ieder geval geen 3e rangs merkje naast ATi. Dat wou ik ff ermee aangegeven.

Verder zou ik niet bezuinigen op een monitor. Voor rond de €150 heb je een Philips 107T51; prima beeldscherm.
__________________
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Laatst gewijzigd op 24-12-2003 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2003 @ 12:00:
Dubbele cache (512KB ipv 256KB) en 333MHz FSB (ipv 266MHz) maakt deze proc stukken sneller ja, vooral in Games en andere taken waarbij cache en geheugenbandbreedte belangrijk zijn. Ook is de proc standaard een stuk koeler en beter te overclocken.
Ik dacht juist dat het een beetje tegenviel, omdat er zoveel van de core afging. Maar hogere cache is inderdaad wel erg aantrekkelijk.

Ik heb overigens laatst ook een keer zo'n AMD Athlon 64 aan het werk gezien op een moederbord dat het wel aankon en ik moet zeggen... Niet slecht! Ik had er een stuk minder van verwacht. De bussnelheid lag toch rond de 2000 Mhz of heb ik dat verkeerd begrepen? Nog geen betaalbaar moederbord gevonden die het aankan, alleen een server met zo'n moederbord, maar om nou meteen m'n servers uit te gaan rusten met een Athlon 64 lijkt me dan weer een beetje overdreven.

En daarnaast, waar heb ik nu op dit moment een Athlon 64 voor nodig? Kan ik 3 games tegelijk spelen, yeehaa
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:21
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 24-12-2003 @ 12:18:
Verder zou ik niet bezuinigen op een monitor. Voor rond de €150 heb je een Philips 107T51; prima beeldscherm.
Jah, zo'n monitor heb ik hier ook staan, maar 150 euro is dan nog even sparen...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:27
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Bedankt in ieder geval! Ik denk dat ik toch even wacht tot februari (mijn verjaardag) en dan een systeem samenstel dat aan mijn eisen voldoet. Tegen die tijd zal het wel een systeem zijn met een Barton 2800+ ofzo Heb ik toch nog m'n kloksnelheid van 2.1 Ghz
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 11:54
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-12-2003 @ 12:19:

En daarnaast, waar heb ik nu op dit moment een Athlon 64 voor nodig? Kan ik 3 games tegelijk spelen, yeehaa
Waar je die voor nodig hebt? Voor een snelle bak natuurlijk! Niet alleen kan de Athlon 64 64-bits instructies aan, maar tevens loopt ie gewoon op een hoge kloksnelheid en is 't daardoor een snelle CPU.

Er wordt momenteel erg lovend gesproken over de AMD 64 3000+ en het is idd een erg snelle CPU. M'n pa heeft 'm onlangs aangeschaft en voor 't geld wat je er voor neer legt krijg je veel performance terug. Misschien een optie om daar dan maar voor te sparen..?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 13:45
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-12-2003 @ 12:19:
Ik heb overigens laatst ook een keer zo'n AMD Athlon 64 aan het werk gezien op een moederbord dat het wel aankon en ik moet zeggen... Niet slecht! Ik had er een stuk minder van verwacht. De bussnelheid lag toch rond de 2000 Mhz of heb ik dat verkeerd begrepen? Nog geen betaalbaar moederbord gevonden die het aankan, alleen een server met zo'n moederbord, maar om nou meteen m'n servers uit te gaan rusten met een Athlon 64 lijkt me dan weer een beetje overdreven.
Kloksnelheid is 2000MHz, bussnelheid is 800MHz (HyperTransport), FSB (voor zover dat nog bestaat) blijft 200MHz, net zoals alle high-end procs van AMD en Intel.

Asus SK8V is goed mobo, VIA K8T800 chipset. nForce 3 moet je wegblijven, dat is een singlechip budget oplossing, itt nForce 2. VIA K8T880 is overigens nog sneller, die heeft ook 1GHz HyperTransport bus, hetgeen de geheugenbandbreedte nog verder vergroot.

Athlon 64 3000+ is zo'n €220, met bijpassend mobo €140 komt dat uit op €360. Stuk duurder, maar daar krijg je een hoop performance voor, en bovendien een 64-bit presentje in 2004.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:06
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Hmm... Ik had in de specs gelezen dat de moederborden nog maar 800 Mhz aankonden, maar de proc zelf een bussnelheid van 2000 Mhz had...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:12
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
De nForce 3 chipset kan maar tot een bussnelheid van 600MHz, de VIA K8T800 kan tot 800MHz, hetgeen normaal is. De nieuwe K8T880 van VIA kan een 1000GHz bus benutten, mits de processor deze ook ondersteunt.

Het gaat hier echter om een HyperTransport-bus, en niet om kloksnelheid of wat dan ook. Dit is de bus die naar het geheugen loopt. Bij de meeste processors gaat dit via de northbridge (onderdeel van de chipset), bij de Athlon 64 spreekt de processor via de HyperTransport architectuur direkt het geheugen aan.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-12-2003, 16:22
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik snap dat het niet om kloksnelheid gaat, maar in de specs staat toch echt een bussnelheid van 2000 Mhz... Misschien bedoelen ze dat de prestaties vergelijkbaar zijn met een bussnelheid van 2000 Mhz??? Anders zullen ze wel een foutje gemaakt hebben...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:27
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
URL?

"bussnelheid" zegt ook vrij weinig. Dan moet je vermelden wat voor bus je bedoelt.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:32
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-12-2003 @ 17:27:
URL?

"bussnelheid" zegt ook vrij weinig. Dan moet je vermelden wat voor bus je bedoelt.
Ik kan het zo niet vinden, alleen in 1 van die upgrade sets van Alternate staat ook zoiets, maar ik had het ergens anders gelezen.

http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/sidu80.html

Ik zit hier op een andere PC, dus mijn bookmarks heb ik ook niet.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:41
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Het zou nog mogelijk zijn dat de K8 processoren een HyperTransport-bus tot en met 2000MHz hebben, maar somehow lijkt me dat teveel van het goede.

Wel is het zo dat het tot 1000MHz gaat, maar de eerste Athlon 64's konden dat nog niet aan geloof ik.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 24-12-2003, 16:49
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Hmmm, ok, komen we nog wel een keer achter
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware audio drivers
PaPua
3 21-06-2008 15:07
Software & Hardware een debian server, heel leuk maar hoe ?
xsanderx
8 12-11-2003 20:56
Software & Hardware [TCPA/Paladium] Zorgelijke ontwikkelingen
Spacey
12 16-11-2002 17:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.