Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2016, 01:43
sassyness
sassyness is offline
Hey,

Oke, ik zit dus met een dilemma en ik vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft of tips voor me heeft..

Na de zomervakantie ga ik naar mavo4, ik ben met de hakken over de sloot overgegaan aangezien ik een 4,0 op wiskunde stond, maar omdat ik had besloten dat vak te laten vallen in mavo4, ben ik overgegaan.
Nu krijg ik steeds meer spijt van deze keuze, aangezien ik weet dat je wiskunde nodig hebt bij de meeste vervolgopleidingen.

Eerlijk gezegd ben ik er denk ik ergens ook nog niet klaar voor om in een jaar al niet meer op het voortgezet onderwijs te zitten, waarschijnlijk ook omdat ik naar het voortgezet onderwijs ging met het idee er 5 jaar over te doen ipv 4 (ik deed in de eerste en tweede klas havo).
Het allerliefste doe ik gewoon weer havo na de mavo, maar ik ben bang dat als ik nu wiskunde in mavo4 niet zou laten vallen, en dan het examen wiskunde haal (wat dan met veel moeite zou gebeuren) ,ik het alsnog verpruts in havo4.
Ik heb ook nog geen idee wat voor vervolgopleiding ik zou willen doen, en daarom wil ik het liefst zoveel mogelijk wegen open houden door weer havo te doen (waar je dus sowieso wiskunde voor nodig hebt)

Wat zou een van jullie in mijn positie doen? Ik wil niet straks naar het mbo gaan en er dan achterkomen dat dat niet de juiste keuze voor me is geweest... (Met/zonder wiskunde)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2016, 06:19
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Snel deze zorgen bespreken met iemand op school! Je mentor of decaan bijvoorbeeld.

Hoe komt het trouwens dat je zo slecht staat voor wiskunde? Werk je niet hard genoeg of is het echt te moeilijk? Heb je al bijles?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-07-2016, 08:29
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Correctie: wiskunde is in principe niet verplicht om van vmbo naar havo te gaan. Mits je dan kiest voor het profiel Cultuur & Maatschappij op de havo.

(In het uitzonderlijke geval dat je eigen school toch ook voor C&M wiskunde eist, kun je waarschijnlijk wel naar een andere havo-school.)
Met citaat reageren
Oud 18-07-2016, 10:52
sassyness
sassyness is offline
Ja klopt, maar wat als ik dan voor die keuze zou gaan, ik had gelezen dat je voor 90% van de vervolgopleidingen op het hbo wiskunde nodig hebt. Dat wordt dan toch hartstikke lastig?
Met citaat reageren
Oud 18-07-2016, 11:58
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ja klopt, maar wat als ik dan voor die keuze zou gaan, ik had gelezen dat je voor 90% van de vervolgopleidingen op het hbo wiskunde nodig hebt. Dat wordt dan toch hartstikke lastig?
90% is overdreven. Kortgezegd is wiskunde verplicht voor de exacte/technische hbo-opleidingen en voor de economische hbo-opleidingen. (Als je sowieso geen natuur- en scheikunde wil (?), gaat het voor jou alleen om de vraag wel/geen economische hbo-opleidingen dus.)

Wiskunde is niet verplicht voor hbo-opleidingen in de gezondheidszorg waarbij je direct met patiënten te maken hebt (verpleegkunde, fysiotherapie, logopedie, etc.), niet voor de sociale opleidingen (maatschappelijk werk, pedagogiek, rechten, psychologie, communicatie, etc.), niet voor veel lerarenopleidingen, en ook niet voor de "management"- en bedrijfskundige opleidingen waarin economie een minder grote rol speelt (bijv. human resources management, International Business and Languages).

Dit kun je overigens allemaal vinden op www.studiekeuze123.nl.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2016, 12:10
sassyness
sassyness is offline
Dankjewel!
Ik zal even een kijkje nemen op die site!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2016, 16:44
Daantjee_
Daantjee_ is offline
Hoi, ik denk dat het op zich niet heel veel uitmaakt, tenzij je echt een opleiding gaat doen waarbij je wiskunde nodig hebt natuurlijk. Voor HBO Toegepaste Psychologie heb je bijvoorbeeld wel wiskunde nodig, terwijl je zou denken van niet.
Het nadeel is wel dat je dan alleen maar C&M kan kiezen op de Havo.

Ikzelf heb ook veel moeite met wiskunde (C&M met wiskunde A), maar je kan toch gewoon een afspraak maken met de docent en vragen of die even tijd heeft om je het een en ander uit te leggen? Ik dacht ook altijd dat ik nooit wat zou gaan begrijpen, maar uiteindelijk begreep ik het meeste dan wel. Het is wel belangrijk dat je veel blijft oefenen als je het eenmaal in de gaten hebt. En wiskunde (A) vind ik in de bovenbouw nog wel meevallen, het is veel met de grafische rekenmachine, en dat moet je even doorhebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren MBO opleiding, naar havo terug?
MateBrah
6 26-06-2014 15:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.