Oud 24-12-2010, 14:03
Verwijderd
Hallo,

Ik ben bijna 18 en nou vraag ik me af wat ik nu voor banen mag doen. Ik zoek dus een beter betaalde baan en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel verstand heb van wat ik nu wel mag en je dus nog niet mag als je 17 bent.
Iemand tips?

Groetjes, Monique
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-12-2010, 16:22
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Kijk eens op de site van Nibud of van Nibudjong. Daar staat veel informatie!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2010, 19:29
Verwijderd
Ik zou naar de site van Nibudjong gaan, op de andere site kwam ik in ieder geval nooit ver .

Als je 18 bent vervallen een aantal regels. Je mag bijvoorbeeld langer werken, en je mag later werken. Dus in principe komen er veel meer banen vrij . Je mag bijvoorbeeld op zaterdag en op zondag werken. Je mag ook op alle tijden werken. Dus in principe zou je 's nachts mogen werken in een club ofzo .
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 15:26
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
alles, er zijn alleen beperkingen gesteld in de arbeidswetgeving over rusttijden en monotoom en herhaaldelijk werk.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 00:07
Verwijderd
Bedankt voor jullie reacties! Aan nibud en nibud jong heb ik zeker wat gehad. Nou fijn dat je met je 18e veel meer mag doen. Maar heeft iemand ook een tip hoe je hoger dan het minimumloon kan verdienen. Door bijvoorbeeld een hogere functie te gaan doen? Of maakt dit eigenlijk niet echt verschil in mogelijkheden dat je 17 bent?

Voorbeelden van werk die je zelf doet die boven het minimumloon betalen zijn ook welkom
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 10:16
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Bedankt voor jullie reacties! Aan nibud en nibud jong heb ik zeker wat gehad. Nou fijn dat je met je 18e veel meer mag doen. Maar heeft iemand ook een tip hoe je hoger dan het minimumloon kan verdienen. Door bijvoorbeeld een hogere functie te gaan doen? Of maakt dit eigenlijk niet echt verschil in mogelijkheden dat je 17 bent?

Voorbeelden van werk die je zelf doet die boven het minimumloon betalen zijn ook welkom
Als je geen specifieke diploma's hebt is het wat lastiger om eisen te stellen rondom je loon. Een 'hogere' functie is ook niet te gemakkelijk - waar wil je op baseren dat je op je 18e meer of beter bent dan toen je 17 of 16 was? Vaak beoordeelt een werkgever of je geschoold bent of niet, een 16-, 17- of 18-jarige met een middelbare schooldiploma worden dus meestal met elkaar gelijk gesteld.
Meestal kom je hoger in je bijbaan (mits de mogelijkheden er voor zijn) als je bij een bedrijf wat langer in dienst bent en je je kunnen al hebt bewezen. Bijvoorbeeld in een supermarkt van vakkenvuller naar caissière naar hoofdcaissière.

Als je gaat studeren en je P hebt gehaald, liggen er ook nog wel eens mogelijkheden. Zo bleef ik na mijn stage bij het bedrijf en werkte er tijdens de rest van mijn studie parttime. Ik kon mijn P laten zien en het bedrijf was gul: ik kreeg vanaf dat moment op HBO-niveau salaris, ook al was ik nog niet afgestudeerd.
Maar mijn andere bijbaan, in een winkel, heeft alleen mijn salaris verhoogd tot ik 23 werd, de leeftijd van het minimumloon. Ik kreeg overigens wel uitbetaald boven het minimumloon. Daarna is mijn inkomen daar niet meer gestegen, ondanks dat je ouder wordt. Het ligt dus erg aan de functie, de (doorgroei)mogelijkheden en het bedrijf.

Gewoon heel goed opletten waar je aan de slag zou kunnen en wat het betaalt! Lang niet ieder bedrijf betaalt je uit op minimumloon.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 19:25
Verwijderd
Nou ja, toen ik 18 was (haha, hoor mij :') ) was er wel verschil in wat ik eerder betaald kreeg. Komt omdat ik van baan ben gewisseld, en ik werk nu bij een callcenter. Is niet echt als bijbaantje te doen, tenzij je 3 weken vrij hebt 1 keer in de zoveel tijd. Dus dat helpt je denk ik niet verder.

Wat je verdient hangt vooral af van de werkgever. Sommige werkgevers betalen veel meer dan andere, dus vraag gewoon eens rond wat mensen allemaal verdienen!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 09:35
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Bedankt voor jullie reacties! Aan nibud en nibud jong heb ik zeker wat gehad. Nou fijn dat je met je 18e veel meer mag doen. Maar heeft iemand ook een tip hoe je hoger dan het minimumloon kan verdienen. Door bijvoorbeeld een hogere functie te gaan doen? Of maakt dit eigenlijk niet echt verschil in mogelijkheden dat je 17 bent?

Voorbeelden van werk die je zelf doet die boven het minimumloon betalen zijn ook welkom
Fijn dat je er wat aan gehad hebt.

En informeer eens bij bedrijven die een leuk baantje beschikbaar hebben of vraag aan vrienen. En je kunt altijd op internet zoeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Wat vind jij van de studiefinanciering?
lsvb
55 17-02-2010 01:24
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp voor zwervers.
hawleri_diva
57 02-11-2008 20:06
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Het schuldgevoel komt later
Verwijderd
0 06-04-2007 16:14
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Plakboek
Hassan A.
2 15-02-2006 12:40
Levensbeschouwing & Filosofie Ramadan
ibrahim
309 27-11-2004 09:47
Werk, Geld & Recht zakgeld
I love stars
74 14-08-2004 13:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.