Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2011, 11:36
Ritual
Ritual is offline
Edit: dit is alleen het gedeelte waaruit je kunt kiezen: nederlands, geschiedenis, engels, etc. is allemaal verplicht natuurlijk.

Ik ben niet zo heel goed in bètavakken, dus vermijd ik liever N&G en N&T. Dan blijft er nog C&M en E&M over, maar ik vind dat je bij C&M leukere vakken hebt, zoals filosofie!

Nou vraag ik me af of dit eigenlijk wel een verstandige profielkeuze is? (vetgedrukt is mijn keuze)

Gemeenschappelijk deel:
-Duits
-Frans
-Spaans

Verplichte profielvakken:

-Wiskunde A
-Wiskunde C

Hier moet je 3 kiezen:

Profiel-keuzevak (Minimaal 1 maatschappijvak*2):
-Economie
-Aardrijkskunde
-MAW

Keuze-examenvak (minimaal 1 cultuurvak*2):

-Duits
-Frans
-Spaans
-Filosofie

-Muziek
-Tekenen

"Vrij door de school in te vullen deel" (ze hebben levensbeschouwing ingevuld): /

"Extra vrij deel op verzoek van de leerling" (=wensvak): biologie

Laatst gewijzigd op 13-07-2011 om 17:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2011, 11:55
312
Avatar van 312
312 is offline
Tja, wat is verstandig? Het is slim om wiskunde A te kiezen, dus dat doet doe je goed. Wel sluit je een heleboel vervolgopleidingen uit, maar in combinatie met je wensen uit het andere topic lijkt mij dit geen slechte keuze.

Doe wat je wilt, maar bedenk wel dat je een heleboel vervolgopleidingen uitsluit.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 14:52
Ritual
Ritual is offline
Citaat:
Tja, wat is verstandig? Het is slim om wiskunde A te kiezen, dus dat doet doe je goed. Wel sluit je een heleboel vervolgopleidingen uit, maar in combinatie met je wensen uit het andere topic lijkt mij dit geen slechte keuze.

Doe wat je wilt, maar bedenk wel dat je een heleboel vervolgopleidingen uitsluit.
Komt dat door wiskunde A? Of door het profiel zelf? Of door de vakken die ik kies?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 15:04
Verwijderd
Pardon?! Je hebt nog een heel jaar om te kiezen en om het uit te zoeken. Het beste is zelf te ervaren dat je nu inderdaad bepaalde vervolgopleidingen niet kunt doen, Waarom vraag je álles hier en zoek je het niet even op op internet? Zo gepiept!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 16:59
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Nee
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 17:10
Kesa
Kesa is offline
Als je voor C&M/E&M gaat kiezen, moet je wel weten dat je bij beide profielen verplicht geschiedenis in je pakket hebt zitten. Dat valt bij die profielen ook niet te kiezen ( het is een verplicht vak ), maar ik zag het niet in je schema staan, dus ik zeg het even .

Verder, als je er goed bij voelt met de vakken die je hebt gekozen en je denkt dat je er in de toekomst ook iets mee kan voor je studie etc., dan vooral doen. Wanneer je gaat twijfelen zou ik me toch nog even achter de oren krabben.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 17:56
Ritual
Ritual is offline
Citaat:
Als je voor C&M/E&M gaat kiezen, moet je wel weten dat je bij beide profielen verplicht geschiedenis in je pakket hebt zitten. Dat valt bij die profielen ook niet te kiezen ( het is een verplicht vak ), maar ik zag het niet in je schema staan, dus ik zeg het even .

Verder, als je er goed bij voelt met de vakken die je hebt gekozen en je denkt dat je er in de toekomst ook iets mee kan voor je studie etc., dan vooral doen. Wanneer je gaat twijfelen zou ik me toch nog even achter de oren krabben.
Oh nee, tuurlijk is geschiedenis verplicht! Ik stelde een pakket samen van vakken waaruit je kon kiezen. En de rest is verplicht, zoals geschiedenis, nederlands, etc.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 20:00
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Komt dat door wiskunde A? Of door het profiel zelf? Of door de vakken die ik kies?
Als je moet kiezen tussen C en A, dan houd je met A de meeste vervolgopleidingen open, maar het gebrek aan exacte vakken zorgt ervoor dat veel opleidingen onmogelijk worden.

Als dit is wat je wilt, dan moet je het doen, maar veel mensen hebben later spijt van een M-profiel, dus zou ik, als ik jou was, nog een jaartje nadenken over je keuze. Zorg dat je echt achter deze keuze staat!
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)

Laatst gewijzigd op 13-07-2011 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 20:03
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Pardon?! Je hebt nog een heel jaar om te kiezen en om het uit te zoeken. Het beste is zelf te ervaren dat je nu inderdaad bepaalde vervolgopleidingen niet kunt doen, Waarom vraag je álles hier en zoek je het niet even op op internet? Zo gepiept!
Ze heeft research gedaan en vraagt (vooral) naar meningen! Bovendien staat vragen nog steeds vrij! Trouwens, het is goed je vroeg te verdiepen in deze belangrijke zaken. Men kiest vaak het gemakkelijkste profiel of de vakken waar vriendjes bij zitten. Dit doet men zonder de gevolgen te beseffen en dit is slecht.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)

Laatst gewijzigd op 13-07-2011 om 20:28.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 20:37
Verwijderd
Citaat:
Ze heeft research gedaan en vraagt (vooral) naar meningen! Bovendien staat vragen nog steeds vrij! Trouwens, het is goed je vroeg te verdiepen in deze belangrijke zaken. Men kiest vaak het gemakkelijkste profiel of de vakken waar vriendjes bij zitten. Dit doet men zonder de gevolgen te beseffen en dit is slecht.
Ja, natuurlijk doet ze research. Ook ik heb dat gedaan. Ik weet dat als je nu over bent naar de 3e dat je nog geen ene fluit hoort te weten van je profielkeuze. Ik ben het daar met de school dan ook niet mee eens. Ik vind ook dat het is ook goed om je er vroeg genoeg in te gaan verdiepen, maar om nu al een heel profiel vast te stellen zoals TS dat doet, dát is niet goed.
Dan denk je dat je het perfecte profiel hebt en kan dat alleen maar tegenvallen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 22:25
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Ja, natuurlijk doet ze research. Ook ik heb dat gedaan. Ik weet dat als je nu over bent naar de 3e dat je nog geen ene fluit hoort te weten van je profielkeuze. Ik ben het daar met de school dan ook niet mee eens. Ik vind ook dat het is ook goed om je er vroeg genoeg in te gaan verdiepen, maar om nu al een heel profiel vast te stellen zoals TS dat doet, dát is niet goed.
Dan denk je dat je het perfecte profiel hebt en kan dat alleen maar tegenvallen.
Niemand zegt dat dat profiel perfect is, maar jouw reactie vond ik overdreven fel. Nu komt jouw mening een stuk genuanceerder over en daar ging het mij om.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 16:35
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Dan denk je dat je het perfecte profiel hebt en kan dat alleen maar tegenvallen.
Ook zijn er altijd wel studenten die de verkeerde studie hebben gekozen, dat is nog veel erger ( m.b.t. stufi e.d. ) .

Ik juich het alleen maar toe als mensen bezig zijn met het nadenken over wat ze willen. Echter zou ik me er ook weer niet té druk om laten maken, aangezien je voor de profielkeuze nog genoeg oriëntatiemomenten van school krijgt.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Niemand zegt dat dat profiel perfect is, maar jouw reactie vond ik overdreven fel. Nu komt jouw mening een stuk genuanceerder over en daar ging het mij om.
Mijn reactie was inderdaad een tikje fel, maar dit komt omdat TS niet reageert op mijn post(s). Ik hoop namelijk wel dat het aankomt dat het nu in dit stadium nog niet belangrijk is om heel je profiel al vast te hebben weten.

Citaat:
Ook zijn er altijd wel studenten die de verkeerde studie hebben gekozen, dat is nog veel erger ( m.b.t. stufi e.d. ) .

Ik juich het alleen maar toe als mensen bezig zijn met het nadenken over wat ze willen. Echter zou ik me er ook weer niet té druk om laten maken, aangezien je voor de profielkeuze nog genoeg oriëntatiemomenten van school krijgt.
Precies m'n gedachten
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 12:33
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Gezien de Nederlandse handel met Duitsland is het ook wel handig om Duits te kunnen. Wellicht in plaats van Spaans?

Edit: neem je trouwens helemaal geen extra vakken?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 15:06
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Gezien de Nederlandse handel met Duitsland is het ook wel handig om Duits te kunnen. Wellicht in plaats van Spaans?

Edit: neem je trouwens helemaal geen extra vakken?
Ze wil rechten of psychologie studeren dus niets economisch. Volgens mij is het daarom ook niet bijzonder handig om Duits te kiezen vanwege eventuele handel met Duitsland. Misschien is Frans in dit geval nog wel handiger aangezien het Europees parlement in Brussel en Straatsburg zit.

Eigenlijk kun je voor beide talen wel weer argumenten bedenken.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 17:00
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Gezien de Nederlandse handel met Duitsland is het ook wel handig om Duits te kunnen.
Mwoa, men zit dan in dat geval toch niet te popelen om mensen die van het VWO afkomen en een woordje Duits kunnen spreken aan te nemen. Daarvoor zul je toch een bachelor/master hebben moeten afgerond of in ieder geval kunnen vallen onder de status 'een studie omtrent de Duitse taal' .
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 17:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mwoa, men zit dan in dat geval toch niet te popelen om mensen die van het VWO afkomen en een woordje Duits kunnen spreken aan te nemen. Daarvoor zul je toch een bachelor/master hebben moeten afgerond of in ieder geval kunnen vallen onder de status 'een studie omtrent de Duitse taal' .
Nonsens. De meeste mensen kunnen überhaupt geen Duits, of stamelend een paar woordjes. Als jij Duits op de middelbare school goed af kunt ronden en dat een beetje uitbouwt met wat meer kennis van dagelijkse gesprekken en eventueel zakelijk Duits, ben je direct onder de besten in Nederland.

Bedenk: Duits studeren behelst volstrekt irrelevante zaken als Duitse literatuur bestuderen. Leuk als Goethe kent, daar niet van, maar wat koopt een werkgever daar voor? En wat koopt die ervoor als je behalve een taal, geen vakrelevante opleidingen hebt?

Dan kun je beter zakelijk geschoold Duits erbij leren, dan Duits geschoold je beroep erbij leren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 17:17
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Nonsens. De meeste mensen kunnen überhaupt geen Duits, of stamelend een paar woordjes. Als jij Duits op de middelbare school goed af kunt ronden en dat een beetje uitbouwt met wat meer kennis van dagelijkse gesprekken en eventueel zakelijk Duits, ben je direct onder de besten in Nederland.

Bedenk: Duits studeren behelst volstrekt irrelevante zaken als Duitse literatuur bestuderen. Leuk als Goethe kent, daar niet van, maar wat koopt een werkgever daar voor? En wat koopt die ervoor als je behalve een taal, geen vakrelevante opleidingen hebt?

Dan kun je beter zakelijk geschoold Duits erbij leren, dan Duits geschoold je beroep erbij leren.
Ik ga zelf volgend jaar Duits studeren, waarbij je ook vakken als communicatie in cultuur en economie hebt, zodat je in staat bent om te werken in Nederlands-Duitse handelsrelaties. De studie Duitse Taal & Cultuur bestaat uit meer dan puur literatuur en uitbouw van de grammatica, niet voor niets zoeken veel werkgevers die met Duitsland (willen) handelen tegenwoordig mensen met een afgeronde studie Duits. Ook de Niederlande-Deutschland Studien ( master ) legt ook juist de nadruk op de internationale relatie tussen Nederland en Duitsland. Inderdaad krijg je ook Goethe te lezen, maar dat is voor de Germanisten die dan het onderwijs o.i.d. ingaan. Om nog een stukje van de site van mijn aankomende universiteit te quoten:

Citaat:
Door een schrijnend tekort aan mensen met kennis van de Duitse taal en cultuur ligt er een brede arbeidsmarkt voor germanisten open. Veel germanisten zijn werkzaam in functies waarin Duits-Nederlandse contacten een belangrijke rol spelen, zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven. De culturele sector (media, uitgeverijen) is daarbij favoriet. Ongeveer tien procent van de afgestudeerden gaat aan de slag als professioneel vertaler. Steeds meer afgestudeerden kiezen voor een carièrre in het onderwijs. Niet alleen is er een tekort aan leraren Duits in het middelbaar en voortgezet onderwijs, ook binnen de academische germanistiek zijn er te weinig gekwalificeerde jonge Nederlandstalige beoefenaren van het vak. Tot slot heb je met de master Duitse taal en cultuur goede bagage voor diverse functies, variërend van beleidsmedewerker tot adviseur of manager, die niet specifiek vakgebonden zijn, maar wel academische vaardigheden vereisen.
Het is dus wel degelijk waar dat je met een studie Duits gewoon het bedrijfsleven in kunt.

Maargoed, we dwalen af volgens mij .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-07-2011, 18:11
Verwijderd
Ritual, ben je een beetje geholpen of wil je nog meer weten?
Probeer zou specifiek mogelijke vragen te stellen, want dat kunnen we makkelijker beantwoorden
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 12:13
Ritual
Ritual is offline
Citaat:
Ritual, ben je een beetje geholpen of wil je nog meer weten?
Probeer zou specifiek mogelijke vragen te stellen, want dat kunnen we makkelijker beantwoorden
Hallo Wout,

Sorry dat ik telkens van die vervelende, onduidelijke vragen stel.. Ik was nogal nieuwsgierig.. Wie weet ben ik niet de beste in wiskunde, maar haal ik misschien toch wel voldoendes voor scheikunde en natuurkunde; dat krijgen we volgend jaar pas. En dan zie ik zelf wel wat een verstandige keuze is. Heel erg bedankt dat je mijn vragen beantwoord hebt.

Nogmaals, iedereen bedankt!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 13:16
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Hallo Wout,

Sorry dat ik telkens van die vervelende, onduidelijke vragen stel.. Ik was nogal nieuwsgierig.. Wie weet ben ik niet de beste in wiskunde, maar haal ik misschien toch wel voldoendes voor scheikunde en natuurkunde; dat krijgen we volgend jaar pas. En dan zie ik zelf wel wat een verstandige keuze is. Heel erg bedankt dat je mijn vragen beantwoord hebt.

Nogmaals, iedereen bedankt!
Dit lijkt mij een goed plan.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 18:11
Imaginairy
Imaginairy is offline
Biologie kiezen bij C&M, als je niet goed bent in bètavakken, vind ik een afrader. Ik vond het wel te doen, maar het is niet iets dat ik andere mensen zou aanraden. Op mijn school is het tegenwoordig niet eens meer mogelijk. Biologie lijkt soms een schuilnaam voor scheikunde te zijn, er is vrij veel scheikundige (en in mindere mate natuurkundige) kennis vereist. Gedeeltelijk is het basiskennis die je in de derde klas ook opdoet, maar zonder scheikunde heb je wel een achterstand. Ga er maar van uit dat je echt veel meer tijd erin moet steken.

Biologie is niet echt een vak dat je er als non-bèta zo even bij doet. Met C&M kun je niks waarvoor je biologie nodig hebt, dus doe jezelf een lol en kies een ander vak of een ander profiel.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 16:24
stefano12
stefano12 is offline
Lijkt mij een goeie keuze. Apart dat je bij jouw school voor filosofie kan kiezen, was bij mij alleen voor in de onderbouw. Maar als 't je ligt, zeker doen. Wat vervolgopleidingen betreft zit je best goed denk ik. Met economie en biologie kan je veel kanten uit. Bovendien ben je bij veel opleidingen niet afhankelijk van de profielkeuze, alleen van het niveau.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 18:43
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Lijkt mij een goeie keuze. Apart dat je bij jouw school voor filosofie kan kiezen, was bij mij alleen voor in de onderbouw. Maar als 't je ligt, zeker doen. Wat vervolgopleidingen betreft zit je best goed denk ik. Met economie en biologie kan je veel kanten uit. Bovendien ben je bij veel opleidingen niet afhankelijk van de profielkeuze, alleen van het niveau.
Ik snap dit antwoord niet, want als je een universitaire studie gaat doen, dan zorgen deze vakken er niet voor dat je meer keuzes hebt. Gelukkig heeft de TS betere antwoorden tot haar beschikking.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 19:45
stefano12
stefano12 is offline
@312 Ik heb een paar maanden een paar stencils gekregen met universitaire studies en welk profiel je daar voor nodig hebt. Bij veel van deze studies werd je met alle profielen toegelaten. En met biologie en economie kan je twee totaal verschillende kanten op toch? Of heb ik het mis?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2011, 19:49
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
@312 Ik heb een paar maanden een paar stencils gekregen met universitaire studies en welk profiel je daar voor nodig hebt. Bij veel van deze studies werd je met alle profielen toegelaten. En met biologie en economie kan je twee totaal verschillende kanten op toch? Of heb ik het mis?
Nou, niet helemaal. Als je bijvoorbeeld biologie oid wilt studeren, heb je ook scheikunde en natuurkunde nodig. Dus dan kan het weer net niet. Terwijl als je bijvoorbeeld wiskunde b doet, mag je ook al alle economische studies doen maar ook meer bèta-studies. Als je voor zoveel mogelijk keuze wilt gaan moet je eigenlijk een bètaprofiel nemen met natuurkunde, scheikunde en wiskunde b. Voor álle mogelijkheden moet je er ook nog biologie bij doen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 19:52
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Nou, niet helemaal. Als je bijvoorbeeld biologie oid wilt studeren, heb je ook scheikunde en natuurkunde nodig. Dus dan kan het weer net niet. Terwijl als je bijvoorbeeld wiskunde b doet, mag je ook al alle economische studies doen maar ook meer bèta-studies. Als je voor zoveel mogelijk keuze wilt gaan moet je eigenlijk een bètaprofiel nemen met natuurkunde, scheikunde en wiskunde b. Voor álle mogelijkheden moet je er ook nog biologie bij doen.
Ja, dat bedoelde ik. Economie op het vwo zorgt er niet voor dat er meer mogelijk is en aan alleen biologie heb je niets.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Met citaat reageren
Oud 17-07-2011, 19:54
stefano12
stefano12 is offline
Oke, dat wist ik niet! Excuses voor het advies Ritual
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.