Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2008, 16:25
Gast12
Hoi mensen,

voor mijn examen moet ik 10 gedichten kunnen ontleden.
Dit gaat mij best wel goed behalve het benoemen van van stijlfiguren en beeldspraak.
Ik vind dat best moelijk, ook al heb ik een goede site gevonden waar alles goed is uitgelegd.
Voor de geïnteresseerde welke site ik heb gebruikt:
http://www.collegenet.nl/studiemater...rie=formuleren

Waarschijnlijk weten jullie nu wel wat ik wil vragen.
Willen jullie misschien mij helpen met stijlfiguren en beeldspraak?
bedankt alvast! Als je na 10 (vannacht)uur dit topic leest bespaar dan je moeite om mij te helpen. Want dan heb ik al over een kleine 10 uur examen
Wederom bedankt voor het lezen en voor alle hulp.

Allerzielen
''heb je de zaak dan afgedaan'' zaak is toch een beeldspraak?
''thuis van het dodencarnaval'' dodencarnavl is een metonymia of metafoor?
''die man daar in het spiegelgals'' spiegelglas is toch pleonasme? spiegel en glas is volgens mij dubbelop
In allerzielen, wie het kent, is het woord dood dat telkens voorkomt een beeldspraak?

Luchtverkeer
''in de blauwe steppen boven de aarde'' de blauwe steppen metafoor toch?
Nu ik zo typ zie ik wat mijn probleem is ik weet niet goed wat het vershil is tussen metonymia en metafoor.
kan een van jullie deze vraag in jip en janneke taal uitleggen?

groeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-04-2008, 20:29
MrsDepp
Avatar van MrsDepp
MrsDepp is offline
Mijn boek zegt: 'Metonymie: vervanging van het eigenlijke woord door een woord uit hetzelfde woordveld, dat wil zeggen: waarvan de betekenis in een aantoonbaar verband staat met de betekenis van het eigenlijke woord. Er worden verschillende vormen onderscheiden:
- een begrip wordt aangeduid met een woord dat strict genomen slechts op een deel ervan betrekking heeft.
- materiaal in plaats van product (ijzer ipv zwaard).
- abstract in plaats van concreet (schanddaden en misdaden ipv ellendelingen en misdadigers).
- concreet in plaats van abstract.

Metafoor: het eigenlijke woord wordt vervangen door een woord dat ten dele dezelfde associaties oproept en daarom in verband wordt gebracht met het eigenlijke woord: een vergelijking zonder zoals. Bv. verteerd worden door onzichtbaar vuur = liefdesverdriet.'

Op grond hiervan zou ik zeggen dat zowel 'dodencarnaval' als de 'blauwe steppen' metaforisch zijn gebruikt. Ze staan namelijk niet in een aantoonbaar verband met de eigenlijke betekenis. Ze roepen wél dezelfde associaties op met de eigenlijke betekenis.

Ik denk dat 'spiegelglas' idd pleonasme is, want er er worden meer woorden gebruikt dan strict genomen nodig is: dubbelop.

Over 'hiermee is de zaak afgedaan': dit zou je spreekwoordelijk kunnen noemen en spreekwoorden zijn vrijwel altijd beeldspraak.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is
__________________
In mundo fabellarum vivo (A)..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen HELP BEELDSPRAAK EN STIJLFIGUREN NL
geennaam136
1 02-02-2015 18:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gedicht
mvs
3 16-05-2014 08:44
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands gedichtbespreking
marleenfloris
3 06-03-2012 12:56
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gedichtbespreking nederlands hulp
zoiee
10 13-04-2008 15:47
Verhalen & Gedichten Examenvrees
Just Johan
18 30-01-2004 03:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen HELP ME PLEASE >>> bij het gedicht analyse
Maryam
7 03-01-2002 12:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.