Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2002, 13:10
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
Ik ga dit niet allemaal lezen...

Achteraf gezien is alles voorspelbaar geweest. Alleen de toekomst is altijd onvoorspelbaar als je de toekomst perfect wilt voorspellen....

Als je wat minder nouwkeurig bent, kan je beter voorspellen, zo moet je een compromis vinden tussen nauwkeurigheid en voorspelbaarheid. (in QM is dit: Werner Heisenberg)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2002, 14:23
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
?_€uro_? schreef:
Ik ga dit niet allemaal lezen...

Achteraf gezien is alles voorspelbaar geweest. Alleen de toekomst is altijd onvoorspelbaar als je de toekomst perfect wilt voorspellen....

Als je wat minder nouwkeurig bent, kan je beter voorspellen, zo moet je een compromis vinden tussen nauwkeurigheid en voorspelbaarheid. (in QM is dit: Werner Heisenberg)
Dat iets vast ligt is iets anders als dat het voorspelbaar is.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 15:16
Elfenvorst
Elfenvorst is offline
Citaat:
John-17 schreef:
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat er enkel berekenbare natuurkundige factoren aan te pas komen. En natuurlijk is dit alles voor de mens onberekenbaar, omdat wij met een te groot aantal deeltjes werken om alles uiteindelijk uit te kunnen rekenen, je kunt zo'n gehele toestand nooit zo snel bij elkaar vatten, dat hij nog hetzelfde is als je klaar bent met berekenen. Maar als je dat zou kunnen, zou je toch exact kunnen berekenen wat er gaat gebeuren?
Waqt ik dus probeer te zeggen is dat je helemaal niet kunt weten of dat zo werkt, aangzien al onze scheikundige en natuurkundige informatie op puur speculeren berust. Hier iets zinnigs over zeggen is dus vrijwel onmogelijk (op wetenschappelijk gebied dan).

Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 15:44
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
die stelling moet je eigenlijk lezen als [bijv] een voetbal-wedstrijd. De spelers, de bal, de regels en de plek liggen vast. Al deze elementen liggen vast maar de manier waarop ze zullen kruisen ligt niet vast.

Inderdaad, ALLE ELEMENTEN liggen vast, elke nieuwe ontdekking zal niet voor de natuur 'uit de lucht' komen vallen. Ze staan vast maar zullen in een bepaalde situatie nog niet terecht zijn gekomen en de reactie ligt nog niet vast. De natuur is niet bewust van zijn reacties -- ALLES is mogelijk, daar blijf ik achterstaan. De mogelijkheden liggen voor ons nog om te ontdekken. En tijd een dimensie die we niet kunnen waarnemen? Ai, ik geloof niet in tijd.

Ach en hiermee durft ik Pythagoras z'n stelling ook wel af te breken van 'alles is terug te berekenen naar getallen' naar 'tekens, vormen, letters'. Menselijke perceptie.

[Dit bericht is aangepast door legatus (03-01-2002).]
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 16:46
?_€uro_?
?_€uro_? is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Dat iets vast ligt is iets anders als dat het voorspelbaar is.

dis is een verkeerrde assumptie die veel mensen maken.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 17:44
John-17
John-17 is offline
Legatus, jij zegt dat de manier waarop ze zullen kruisen niet vaststaat. Maar de manier waarop ze zijn in de begin situatie staat vast. De acties die ondernomen worden zijn resultaten van chemische processen...zo staat eigenlijk elke positie al vast...voorspelbaar zal het natuurlijk niet zijn!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:10
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
De toekomst bestaat geeneens.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:12
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Er staat niks 'vast' aangezien reacties niet bewust van elkaar zijn.

Chemische processen staan vast, maar hun volgorde niet, vandaar dat ze verschillen en niet voorspelbaar zijn.

Er is volgens mij geen begin en einde, maar elke kringloop, elke reactie kan uit zijn baan getrokken worden, daarom staat het niet vast in de termen van toekomstig. De uitleg van de biljartballen is interessant maar een andere ingewikkelde reactie wordt daarbij vergeten; de zogenaamde concentratie van de menselijke psyche die een evengrote rol speelt als elk ander element en een grote inbreng heeft in het proces.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:14
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
allereerst even applaus voor de gewelsige reacties. ben hier een tijdje neit geweest omdat het zo saai was, maar ik kom wel terug.

stel, je bent god. god is in dit geval iets dat alles kan meten zonder te beinvloeden, nee, die weet hoe alles op het moment is. je bevat de menselijke fout 'oneindigheid'

ligt dan alles vast? is er zoiets als vrije wil die ervoor zorgt dat de toekomst hoewel redelijk voorspelbaar, niet vast ligt? is een mens zijn moleculen, of is er meer?

hoe meer ik weet, hoe minder ik eht antwoord hierop weet.
meetbaar zover als mensen kunnen meten en bevatten emt hun kleine bevattingsvermogen kunnen we denk ik wel buiten beschouwing laten, aangezien dat neit het punt is. wij kunnen misschien nooit weten of alles al dan niet vast ligt, maar betekent dat ook dat het niet vast ligt? misschien is het beter als we het nooit weten, want als alles inderdaad vast ligt, zou het ook statisch worden.

ligt alles vast? is een typisch filosofische vraag. geef een wetenschappelijk antwoord en de vraag heeft voor de filosofie afgedaan en wordt door een andere wetenschap overgenomen. geef een speculatief antwoord en alle filosofen zijn dolblij. hehe.

deze vraag houdt ook verband met: wat is de mens?
een verzameling atomen die niet anders kunnen dan reageren zoals is bepaald door diezelfde atomen, die niet anders kunnen omdat ze nou eenmaal een bepaalde richting uitgeduwd worden vanwege voorgaande reacties?
waarom denken we dan dat we controle hebben over onszelf? waarom kunnen we ons lichaam dwingen niet te eten, is dat bepaald?

ik zou zeggen van niet, maar hoewel het tegen al mjin menselijke trots in gaat, hoewel eht heel gevaarlijk is vrije wil te ontkennen (waar zullen de gevangenissen voor nodig zijn?) denk ik toch dat een mens inderdaad kan bestaan uit niets anders dan reacties, en dat alle reacties vast liggen.

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. vraag gerust, ik ben altijd in voor verbetering.
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 18:21
John-17
John-17 is offline
Ja precies Kore, je zegt het precies zoals het mij zo even niet lukte om te verwoorden...elke reactie zet lijkt mij een andere in gang. De vraag: is er een ziel, bestaat die ziel ook uit reacties, en hebben die reactes ook invloed op het menselijke leven...als een mens dus zou kunnen denken met de ziel, en de ziel zou niet uit atomaire reacties bestaan, dan zou de toekomst eigenlijk niet vastliggen, de ziel zou dan een (beperkte) invloed kunnen uitoefenen op de reacties hier op aarde. echter, door sommige mensen wordt ook wel beweerd, dat een ziel of geest gewoon iets is in een andere dimensie, een hogere dimensie. Opzich geloof ik dit wel, maar dan is het natuurlijk nog de vraag of hier ook met atomaire reacties wordt gewerkt. Ik denk van wel.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 19:15
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
hogere dimensie? wat wordt daar dan mee bedoeld? zo van: ja, weet ff niet wat het is, een andere dimensie, en daar komen de zieltjes vandaan en dus heeft de mens een ziel. en daar zijn dan ook geen atomen, maar iets anders...

???
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 19:22
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
het zou uiter amusant zijn als blijkt dat neuronen bij een fysieke dood een bepaalde reactie hebben bereikt die een soort wormhole creeërt naar een zogenaamde andere dimensie. De hersenen zouden als een generator werken. De wormhole zou te vertalen zijn naar het 'licht aan het eind van de tunnel'.

De meesten gaan ervanuit dat ons universum alles bevat (ik ook) maar wat als het universum bestaat naast vele anderen?

Het door mensen opgelegde idee van reincarnatie in sferen, lagen of andere hierarchische samenstellingen lijkt me niet van toepassing.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 19:50
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
leuk.

maar, als het lichaam niet dood gaat, sluit het wormgat zich dan weer?
dit effect moet (deja vu..grappig) plaatsvinden vlak voor de uiteindelijke dood, anders zouden er geen bijna dood ervaringen zjin. en als een wormgat is gecreeerd, kan eht nog een tweede keer (bij echt dood gaan) worden gemaakt? of blijft zo iemand in deze dimensie kleven? (foutje...bedankt)

een andere dimensie is dus een ander universum, 1 waar zo poetisch gezegd: muziek van melk gemaakt kan worden? of een soort kopie van?

__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:09
John-17
John-17 is offline
dis een hele interessante zaak
door sommigen wordt ook wel beweerd dat eem geest of ziel daarom ook door muren heen kan, omdat wij muren maar in 3 dimensies maken. Interessante theorie
ik geloof hier zeker wel in. de vraag is natuurlijk of je daar ook uit atomen bestaat
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:25
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Uit onderzoek is gebleken dat alle mensen met een BDE kort daarna ook sterven. BDE gevallen komen veel voor bij mensen vanaf 60 jaar en ouder, zij sterven ook binnen een aantal weken.

Het wormgat sluit uiteraard, maar de reactie is in werking gezet. Het effect vind natuurlijk plaats voor de uiteindelijke dood aangezien de hersenen bijelkaar een generator vormen (volgens de theorie). Zolang de generator zijn uiteindelijke reactie niet heeft voltooid zal het altijd opgestart kunnen worden. Wellicht niet bij een bepaalde hersenfractuur waardoor sommigen in deze dimensie blijven.

Het zou interessant zijn om mensen te bestuderen die in een permanente coma liggen, ofzij al vertrokken zijn en een omhulsel van energie achterlaten. Of gewoon wachten totdat de uiteindelijk transportatie in werking word gezet door het 'ontpluggen van de stekker'.

Ik vind het veel gezegd van de mens dat er geen 'geesten' zouden kunnen bestaan. Wie zegt dat ze niet van een geheel ander moleculair soort zijn?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:25
Kore
Avatar van Kore
Kore is offline
ik kan me geen vierde dimensie voorstellen... heel frustrerend.
__________________
benader de liefde net als koken, met dezelfde onvoorzichtige overgave
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:31
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Bij mijn voorbeeld dat bewustzijn ook een natuurkracht is moet je niet interpetern als een dimensie. Maar als een natuurkracht op zich. Dus zoals straling, gravitatie etc.

Het Quantumbewustzijn noemen ze het ook wel. Heb zelf het boek niet gelezen, maar het idee is ook niet compleet uit de lucht gegrepen.

Om nog eens terug te komen of alles vast ligt. Ik ben nog niet overtuigd.

Als je stof A bij stof B gebeurd. Dan weet je dat er Stof C ontstaat. HOE (dus voor elke deeltje afzonderlijk) het reageert hangt er vanaf wanneer, hoe lang, onder welke omstandigheden je het laat reageren, HOE je het erin gooit, onder welke hoek, van welke hoogte etc. Is niet te bepalen en kan niet vast liggen.

Ik kan het potje van een hoogte van 1, 2, 3, 4,5 etc cm hoogte leeggooien. Dat heeft in dit geval niks met natuurkunde te maken en kan niet vast liggen. Elke situatie is even logisch...en zou evengoed plaats kunnen vinden...dat is van te voren niet te bepalen.
hoe goed je de deeltjes in mijn hoofd ook kent. Er blijft altijd sprake van onzekerheid.

Ook met die spelers op het voetbal veld.
Je kunt niet weten welke kant ze het eerst zullen lopen. IK bedoel niet dat ze in tegenovergestelde richting moeten gaan lopen...maar je weet niet exact de weg die ze gaan afleggen...kun je van te voren niet bepalen.

Creativiteit...instinct...originaliteit...allemaal eigenschappen die je niet zomaar even kunt berekenen of kunt bepalen.


Ik denk dat jij probeert te zeggen dat de tijdlijn al vastligt. En dat je slechts dat wat al vastligt gewoon voltooit, ook al denk je dat je het zelf doet.

OF DAT zo is, is nog maar de vraag. Zouden we kunnen tijdreizen dan komt het 'grootvaderparadox' om de hoek kijken.

Groetjes
Ben(die daar niet in gelooft dat alles al vastligt
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:32
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Kore schreef:
ik kan me geen vierde dimensie voorstellen... heel frustrerend.

Achilles en de schildpad is een heel leuk(geloof ik) voorbeeld waarin tijd wel in voor MOET komen.

Tijd zorgt er voor dat jij kunt bewegen...zonder tijd stond je stil.

Groetjes
Ben(die dat verhaal nog eens wil opzoeken
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:34
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
legatus schreef:

Ik vind het veel gezegd van de mens dat er geen 'geesten' zouden kunnen bestaan. Wie zegt dat ze niet van een geheel ander moleculair soort zijn?

Bewijs het maar, tot die tijd is het niet zo tenzij er hele goeie en sterke aanwijzingen zijn om het wel aan te nemen.

Zo werkt dat in de wetenschap niet anders.

Groetjes
Ben(die 'waarom zou het niet kunnen' graag uit de wetenschap wil houden
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:37
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
In verhalen is tijd ook geen element of dimensie, het is een personage die van belang is.

Maar wij zijn geen verhaaltje ter verduidelijking.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:40
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
die 'waarom zou het niet kunnen' is wetenschappelijke theorie die de drijvende kracht is, naast 'toeval', in het ontdekken en uitproberen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:40
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
legatus schreef:
In verhalen is tijd ook geen element of dimensie, het is een personage die van belang is.

Maar wij zijn geen verhaaltje ter verduidelijking.
Daar ben ik dus niet zo zeker van. Ik weet dus inderdaad niet zeker of het verhaal van toepassing is...ik probeer het nu op te zoeken.

Maar ik geloof dat een filosoof mij een keer dat verhaal voorlegde als eventueel 'bewijs' van Tijd...maar ik zal het opzoeken om het zeker te weten.

Groetjes
Ben(die weet dat het bestaan van tijd algemeen aanvaardt in de wetenschap
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:42
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
legatus schreef:
die 'waarom zou het niet kunnen' is wetenschappelijke theorie die de drijvende kracht is, naast 'toeval', in het ontdekken en uitproberen.
Uiteraard, maar je moet niet iets aannemen totdat het bewezen is en bereid te zijn iets de prullebak in te gooien als het niet klopt!

En elk wetenschap onderzoek naar geesten en (praktisch) elke andere vorm van paranormaal gebeuren sluit het uit. Al willen veel mensen dat niet ervaren.

Groetjes
Ben(die zelf wetenschapper wil worden
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:45
John-17
John-17 is offline
Ben, jij geeft ook aan dat niet alles te bepalen is, en daar ben ik het ook mee eens, omdat het te veel is om te kunnen bevatten, maar dan ligt het voor de atomen zelf toch nog wel vast hoe zij met elkaar gaan reageren. Dingen die ik niet weet of kan berekenen kunnen immers wel verlopen en gebeuren zonder dat ik dat weet.

En die van Achilles en de schildpad van Zeno, das altijd een leuke stelling geweest. Hij ziet het echter meer als een strategisch spel van omstebeurt bewegen en dat klopt natuurlijk niet
(Met de pijl(bewegings)-paradox ben ik het overigens wel eens. Het is een goede stelling denk ik)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:50
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
John-17 schreef:
Ben, jij geeft ook aan dat niet alles te bepalen is, en daar ben ik het ook mee eens, omdat het te veel is om te kunnen bevatten, maar dan ligt het voor de atomen zelf toch nog wel vast hoe zij met elkaar gaan reageren. Dingen die ik niet weet of kan berekenen kunnen immers wel verlopen en gebeuren zonder dat ik dat weet.

En die van Achilles en de schildpad van Zeno, das altijd een leuke stelling geweest. Hij ziet het echter meer als een strategisch spel van omstebeurt bewegen en dat klopt natuurlijk niet
(Met de pijl(bewegings)-paradox ben ik het overigens wel eens. Het is een goede stelling denk ik)
Ik weet niet hoe ik het moet bedoelen. Ik ken het verhaal niet erg goed, heb het maar 1 keer te horen gekregen.

Weet je toevallig een site waar ik het kan lezen?

Overgens ook een hele leuke paradox die in werkelijkheid niet klopt.

Ik zeg beweging bestaat niet.

Zet punt A en punt B 10 meter uitmekaar. Tussen die 2 punten bevinden zich oneindig veel andere punten. Hoeveel punten je ook zet, er passen altijd hoe klein ook 2 nieuwe tussen. Oneindig punten kun je niet afleggen dus bewegen bestaat niet.

Loop van punt A naar punt B en je ziet beweging bestaat.

Groetjes
Ben(die nu verder gaat zoeken
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:52
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Hoe kan het nou vast liggen voor atomen wat er gaat gebeuren? Hun samenstelling ligt vast en de manier waarop ze reageren hebben zij geen bewustzijn van.

Samenstellingen liggen vast en reacties zijn constant maar veranderlijk.

Het is alsof je zegt dat een vis vast ligt en zijn omgeving buiten beschouwing laat. Wij trekken hem uit zijn natuurlijke habitat, het water, en zie hem reageren op het land... hij sterft, tenzij wij hem weer terug gooien of in een aquarium. En ik zeg daarbij dat we zijn kieuwen zouden kunnen veranderen in longen enzo een vis op het droge kunnen creeëren, wellicht word het een vogelvis als we hem kruisen. Alles kan, maar met doeleinden die nog niet gerealiseert zijn.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:52
John-17
John-17 is offline
volgens mij is die beweging een oneindig aantal stappen afhankelijk van tijd (van de kleinst mogelijk quantificeerbare waarde daarvan) ?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 20:55
John-17
John-17 is offline
'Zeno's Paradox


De spitsvondige Zeno (ca 490-430 v. Chr.) bewees de verblufte burgers van Athene dat de 10 maal snellere held Achilles een langzame schildpad nooit kan inhalen als hij hem 100 meter voorsprong geeft. Legt Achilles namelijk deze 100 meter in 10 seconden af, dan legt de tien maal langzamere schildpad in die tien seconden juist 10 meter af. Om deze tien meter af te leggen, heeft Achilles weer een seconde nodig, maar in die seconde is de schildpad weer 1 meter opgeschoten en zo blijft dat steeds maar doorgaan: heeft Achilles de oorsprokelijke voorsprong goedgemaakt, dan heeft de schildpad weer een nieuwe voorsprong genomen, zij het dat het steeds kleiner wordt, Achilles kan dus een schildpad nooit inhalen. Perfect logisch, wat denk jij?'

Dit is natuurlijk heel leuk, maar Zeno heeft even vergeten (met opzet) dat Achilles niet gaat wachten tot de schildpad in 1 seconde die ene meter heeft afgelegd
dan heeft achilles immers 10 meter afgelgd en de schildpad al ingehaald
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 21:01
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
John-17 schreef:
'Zeno's Paradox


De spitsvondige Zeno (ca 490-430 v. Chr.) bewees de verblufte burgers van Athene dat de 10 maal snellere held Achilles een langzame schildpad nooit kan inhalen als hij hem 100 meter voorsprong geeft. Legt Achilles namelijk deze 100 meter in 10 seconden af, dan legt de tien maal langzamere schildpad in die tien seconden juist 10 meter af. Om deze tien meter af te leggen, heeft Achilles weer een seconde nodig, maar in die seconde is de schildpad weer 1 meter opgeschoten en zo blijft dat steeds maar doorgaan: heeft Achilles de oorsprokelijke voorsprong goedgemaakt, dan heeft de schildpad weer een nieuwe voorsprong genomen, zij het dat het steeds kleiner wordt, Achilles kan dus een schildpad nooit inhalen. Perfect logisch, wat denk jij?'

Dit is natuurlijk heel leuk, maar Zeno heeft even vergeten (met opzet) dat Achilles niet gaat wachten tot de schildpad in 1 seconde die ene meter heeft afgelegd
dan heeft achilles immers 10 meter afgelgd en de schildpad al ingehaald

Bedankt!
Heb hem meteen opgeslagen!!

Zelf uitgetypt of van een site...zo ja, mag ik die link??

Groetjes
Ben(die dit soort verhaaltjes erg leuk vind
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 21:04
John-17
John-17 is offline
hehe np
http://www.creativepuzzels.nl/spel/speel1/puzzel20.htm
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 01:30
Adamh
Adamh is offline
Ik denk dat het eindpunt vast ligt. Het is net als een treinreis van punt A naar punt B, maar dan zonder rails. Het mooie is dat je onderweg je keuzes en daarmee je spoor kan aanleggen, maar de richting waarop je gaat is rechtdoor, naar punt B en is naar mijn mening niet te veranderen
__________________
veni vidi vici
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 08:55
Floef
Floef is offline
Citaat:
John-17 schreef:
Stelling: De toekomst ligt altijd vast
De toekomst ligt altijd vast. De wereld bestaat uit moleculen die met elkaar reageren, en de reactie volgorde ligt gewoon vast. Toeval is enkel het feit dat iets dergelijks voor de natuurkunde onberekenbaar is. In werkelijkheid liggen alle reacties al vast. Als je iets denkt, is dit enkele een atomaire reactie, als je iets doet ook.
Allereerst wil ik even melden dat volgens mij alles bestaat uit vrije en gebonden energie. En dan vallen de atomen (en moleculen enz.) onder gebonden energie. Ik moet je dus teleurstellen dat alles uit atomaire reacties bestaat. Zowel denken als doen hebben ook zeker 'niet-atomen' te maken. De zenuwcellen werken met elektrische en chemische energie (en vast nog wel meer). Of de zenuwcelen uiteindelijk voor gedachtes zorgen is nog nooit aangetoond. Ik denk dat je alles op fijnstoffelijk niveau niet kunt uitsluiten, dus de vrije energie. Als wij meer kennis hadden over alles, dan zouden wij misschien reacties kunnen voorspellen. Maar op dat punt zullen wij nooit komen, omdat de werkelijkheid complexer is dan wij ons kunnen voorstellen. Als voorbeeld noem ik bijvoorbeeld het feit dat er lang is gedacht dat atomen de kleinst ondeelbare deeltjes waren (zit 'm in de zin van het woord). Dus de verre toekomst zal altijd een verassing blijven.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 09:31
John-17
John-17 is offline


Ja ik geloof ook wel in gebonden energie etc. Maar energie bindt zich toch om een reden, bijvoorbeeld door een of andere reactie, en alle energie vormen zullen toch wetmatigheden hebben?

Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 15:01
Floef
Floef is offline
Citaat:
John-17 schreef:
Ja ik geloof ook wel in gebonden energie etc. Maar energie bindt zich toch om een reden, bijvoorbeeld door een of andere reactie, en alle energie vormen zullen toch wetmatigheden hebben?
Wetten. Je zou het ook gewoontes kunnen noemen. Of patronen. Is idd. waar. Maar die kennis zullen wij nooit (lees nooit als 'nog heel lang niet', want je kunt natuurlUk niets uitsluiten) verkrijgen, zoals ik al eerder zei.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 20:04
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Kore schreef:
[B
ligt dan alles vast? is er zoiets als vrije wil die ervoor zorgt dat de toekomst hoewel redelijk voorspelbaar, niet vast ligt?
[/B]
Vrije wil is nonsense. Stel je kunt keuzes maken, dan zou je onder precies dezelfde omstandigheden a kunnen zeggen of b kunnen zeggen en is de keuze daarmee volledig willekeurig. Zeg je onder dezelfde omstandigheden altijd a (of b), dan is de keuze gedetermineerd.

Gedetermineerd of willekeurig, geen van beide is je eigen keuze. Vrije wil is een illusie.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 20:33
John-17
John-17 is offline
ja
het lijkt nu dus duidelijk de vraag of je bij een persoonlijke keuze ook gebruik maakt van chemische reacties, of, ook als dat zo is, er ook andere reacties bij te pas komen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 20:42
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
John-17 schreef:
ja
het lijkt nu dus duidelijk de vraag of je bij een persoonlijke keuze ook gebruik maakt van chemische reacties, of, ook als dat zo is, er ook andere reacties bij te pas komen
Ik had deel 2 van de discussie niet echt gevolgd, dus ik val zo binnen . Er bestaat een mogelijkheid van beinvloeding van een wetmatige kracht op keuzes buiten de normale chemische reacties. De vraag is of dat uitmaakt aangezien we die "krachten" (niet-mystiek bedoelt) niet kennen, we niet eens de chemische processen kunnen overzien en het op zich weinig invloed heeft op keuzes als willekeurigheid of determinatie.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 16:39
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Haha John...ik ben volledig akkoord met jou theorie, en weet je waarom? Omdat ik denk dat je die van mij hebt gestolen lol!!!!

Ik heb het exacte ding aan mijn vader proberen uit te leggen en die begreep me niet. Volgens mij hebben we geen eigen wil maar zijn we zo complex dat we dat wel denken...
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:14
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Ik vind de hele discussie rond eigen wil interessant maar tegelijk belachelijk, want als ik inderdaad een eigen wil zou hebben, of een vrije wil dan zou ik [bijv.] de atomen die mijn hand vormen van m'n lijf verwijderen en elk moment weer terug kunnen zetten uit deze 'eigen wil'. Er is een beperkte wil die afhankelijk is van de omgeving waarin wij bestaan, maar betekent het daarom dat er geen wil is?

Dit [het leven] is geen examen met multiple-choiche vragen, de antwoorden en uitkomsten zijn [grotendeels] onvoorspelbaar en talloos.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:42
John-17
John-17 is offline
Citaat:
Droyd schreef:
Haha John...ik ben volledig akkoord met jou theorie, en weet je waarom? Omdat ik denk dat je die van mij hebt gestolen lol!!!!

Ik heb het exacte ding aan mijn vader proberen uit te leggen en die begreep me niet. Volgens mij hebben we geen eigen wil maar zijn we zo c0mplex dat we dat wel denken...
haha...tis dat ik je niet ken maar anders!
ben het dus met je eens ;]

Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 00:38
harrypjotter
harrypjotter is offline
Citaat:
legatus schreef:
Ik vind de hele discussie rond eigen wil interessant maar tegelijk belachelijk, want als ik inderdaad een eigen wil zou hebben, of een vrije wil dan zou ik [bijv.] de atomen die mijn hand vormen van m'n lijf verwijderen en elk moment weer terug kunnen zetten uit deze 'eigen wil'. Er is een beperkte wil die afhankelijk is van de omgeving waarin wij bestaan, maar betekent het daarom dat er geen wil is?
Dat voldoet niet aan de natuurwetten, dat je je hand er even af 'wilt', met je vrije wil kun je keuzes maken die wij (denken dat wij die) nu maken, zoals nu naar de wc of nog even iets anders doen (zoals iemand anders al zei).

Citaat:
Dit [het leven] is geen examen met multiple-choiche vragen, de antwoorden en uitkomsten zijn [grotendeels] onvoorspelbaar en talloos.
Voor ons onvoorspelbaar en daarom talloos.
__________________
With great power comes great responsebillity.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Undercover Weerwolfspel #2
Fawkes
462 16-12-2011 11:27
VWO Filosofie
Upior
79 06-06-2005 09:35
Verhalen & Gedichten De visie en het visioen
Reynaert
3 06-01-2005 23:29
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Levensbeschouwing & Filosofie de claim van Spirit van wetenschappelijke bewijzen omtrent parapsychologie
legatus
18 20-03-2002 17:28
Levensbeschouwing & Filosofie De toekomst...
*LoveyOne*
8 03-01-2002 18:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.