Oud 04-01-2002, 09:14
Floef
Floef is offline
Als voorbeeld voor mijn punt neem ik de Bijbel. Er zijn zat mensen geweest, die een vertalling, bewerking of uitleg hebben gemaakt van de (stukken uit) de Bijbel. Oudere geschriften werden (worden) vaak aangepast of gevormd naar de visie van de schrijver. Het grappige is dat als je dit doet, tegelijkertijd niet meer kunt geloven in een absolute macht. Want omdat dit JOUW visie is, wordt het relatief. Ik ga dit uitleggen. Je gelooft bijvoorbeeld dat mensen die hun hele leven goed geleefd hebben, maar niet in Jezus geloofd hebben, ook in de Hemel komen. Dit in tegenstelling tot de geschriften. Aan de andere kant geloof je ook dat er een absolute macht is (God), die overziet en oordeelt, dus bepaald wat goed en slecht is. Dit is geen paradox, maar een werkelijke tegenstelling. Een aboluut iets naar je eigen visie omvormen?! En het relatieve is ontstaan...

Maak ik nu een 'denkfout'? Weerleg dit is even>>

[Dit bericht is aangepast door Floef (04-01-2002).]
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2002, 09:28
John-17
John-17 is offline
ik denk niet dat je mag oordelen dat 1 iemand het volledig met de Bijbel eens is, of volledig met een andere theorie...
veel mensen kunnen het op bepaalde punten oneens zijn, en vooral ook, omdat niemand weet hoe het echt zit, en er dus ook nooit zekerheid kan zijn!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:34
Floef
Floef is offline
Wat ik dus probeer te zeggen is dat als je gelooft in een absolute macht, die oordeelt en bepaald wie of wat goed is en wie of wat niet, je niet nog eens die absolute macht kunt omvormen tot je eigen visie (voorbeeld zie boven). Niet dat ik jullie er op aan wil sturen dat jullie moeten geloven wat in er precies in de Bijbel staat. Integendeel. Maar als jij ZELF het absolute bepaald, is het relatief. En zo kan er nooit een absolute macht zijn. Snappen jullie mijn punt?

[Dit bericht is aangepast door Floef (04-01-2002).]
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:41
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Floef schreef:
Je gelooft bijvoorbeeld dat mensen die hun hele leven goed geleefd hebben, maar niet in Jezus geloofd hebben, ook in de Hemel komen. Dit in tegenstelling tot de geschriften.
Welke geschriften? Je hebt gelijk, hoor, dat wel .
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 14:44
Floef
Floef is offline
Citaat:
Joël schreef:
Welke geschriften?
Um, het komt eigenlUk steeds terug in de evangelien (Marcus, Mattheus & Lucas). Het verhaal van de rijke man. Je moet - naast de 10 geboden - al je bezit verlaten en Jezus volgen (staat er zo ongeveer letterlijk tog?) om in de Hemel te komen. Dit verhaal kun je letterlijk of symbolisch opvatten. Dus, je kunt idd. als reiziger (of zwerver) gaan leven, maar je kunt er misschien ook uithalen dat je niet alleen aan jezelf moet denken ofzoiets. Dan krijg je al verschillende interpretaties, het absolute vervaagt. En het grappige is in dit verhaal (Marcus 10:17-31), dat er wordt gesproken over God, als de enige die geheel goed is. Houdt God zich dan aan afspraken? Dus staan wetten boven God? Of maakt God die zelf? Is God zelf het absolute? Hmmm... Maar even terug naar het verhaal. Stel dat wat toen opgeschreven was direct het gevolg was van 1 of ander visioen of droom. Is diezelfde boodschap dan op de dag van vandaag nog aan de orde? Dat zou best irritant zijn, want dan komen er beroerd weinig mensen in de Hemel. Bijna iedereen in onze maatschappij hecht waarde aan zijn of haar bezit. Daarom mensen: God is ook maar relatief en interpreteer de Bijbel zoals je dat zelf wilt en dring die interpretatie niet op aan andere mensen.

Doei.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 17:08
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Floef schreef:
. Maar als jij ZELF het absolute bepaald, is het relatief. En zo kan er nooit een absolute macht zijn. Snappen jullie mijn punt?

[Dit bericht is aangepast door Floef (04-01-2002).]
denkfout=door het om te vormen wordt het geloof relatief maar niet de macht.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 18:49
Floef
Floef is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
denkfout=door het om te vormen wordt het geloof relatief maar niet de macht.
Dat was het. Keej FenX.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 13:49
Floef
Floef is offline
Maar het is wel zo dat als we allemaal in een andere absolute macht geloven. Ook allemaal naar een andere hemel gaan...?!
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2002, 12:54
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
nou maak je weer dezelfde fout. je geloof, in de absolute macht of de absolute hemel is relatief, de macht en de hemel zijn absoluut.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2002, 14:40
Floef
Floef is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
nou maak je weer dezelfde fout. je geloof in de absolute macht of de absolute hemel is relatief, de macht en de hemel zijn absoluut.
Jep, maar dat geloof gaat nou juist over het absolute. En als iedereen een eigen absolute heeft, dan zijn er veel absoluten...
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2002, 14:53
prulleke
prulleke is offline
en degene die als eerste de bijbel geschreven hebben, die de verhalen van de apostelen hebben opgeschreven? Het is bekend dat elk mens aan elk verhaal zijn of haar eigen draai geeft.....

Alleen als de hogere macht (=god???) zelf een bijbel geschreven heeft zou het te vertrouwen zijn, maar hij geeft ook zijn eigen mening over de gang van zaken, dus is ook dat subjectief....
__________________
Do you count the sundays when I'm there?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 08:36
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
nee want hij zou geen subject zijn
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.