|
Het moet eruit, op zoek naar raad, ervaringen...
Mijn leven lijkt vlot te lopen, en misschien loopt het ook wel mooi, maar ik ben iemand die sinds een jonge leeftijd enorm op zoek was naar volwassenheid: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, onafhankelijkheid.
Meer en meer heb ik dit nodig nu, en enerzijds ben ik ermee bezig, maar anderzijds kom er zo mee door in conflict met mijn ouders!
Mijn mama was het type mama dat 'mijn beste vriendin' was. Zat ik met problemen, dan kon ik bij haar terecht, nu echter niet meer. Bij alles wat ik maar een iets afwijkende mening hebben komen we in conflict: 'ik ben niet als jou', is mijn meest gebruikte verwijt de laatste tijd, maar ze heeft moeite het te aanvaarden. Ik wil nu niet mijn moeder gaan zwart maken. Ik zie ze enorm graag en het is een echte dappere vrouw met veel goede kwaliteiten, maar het lijkt alsof we op een punt gekomen zijn dat ze me niet meer kan begrijpen.
Een paar maand geleden zijn we verhuisd naar het buitenland voor mijn papa's werk. Ik had er geen probleem mee: mijn middelbaar gedaan, of ik hier of daar aan de unief begin doet me er niet zo toe. Ik leerde een jongen (misschien kan je hem beter een man noemen) kennen. Hij is 10 jaar ouder en heeft een andere cultuur. Onze relatie gaat echt schitterend. Het leeftijdsprobleem is vermeden aangezien we uit 2 verschillende werelden komen: de ervaringen die hij als 28jarige heeft kom ik niet tekort doordat ik de kennis van een Belg bezit... als we babbelen botsen we soms op een verschil in cultuur, maar geen van ons maakt daar een punt van, net doordat we open babbelen over alles en nog wat. Nu heeft mijn vader het moeilijk met deze relatie, vaak begon hij erover 'je weet toch dat het een andere cultuur is' dit, dat... waarop ik natuurlijk terugslingerde 'je sleept me mee naar argentinie, wat wil je, dat ik met een belg afkom?' maar zijn eigenlijke probleem is dat hij nu inziet dat ik mijn eigen leven zal vormen, dat ik niet meer zijn kleine meisje ben van vroeger...
Een moment leek alles terug goed te gaan, zo'n topics werden vermeden tot onlangs, een paar dagen geleden. Mijn ouders, dan vooral mijn moeder, begonnen over 'seks'. Ik slaap al een grote maand met mijn vriend: mijn keuze, doodnormaal voor een 18jarige, maar een drama dat dit bleek te zijn. Mama viel me heel erg aan 'je bent je leven aan het verspelen, je bent zo'n mooi meisje, je bent verloren aan het gaan' blablabla, en ik dan: 'wat wil je? wil je dat ik het uitmaak?' 'nee, maar...' uiteindelijk kwam het uit: ze wou niet dat ik seks had. We bleven maar babbelen, heel de tijd heftigere en heviger maar er was geen redeneren aan, geen overeenkomst werd gemaakt.
De dag erachter waren er vrienden van mijn ouders. Een moment waren ze bezig over 'hoe angsten een grote vijand van de mens zijn', ik liep kwaad weg 'waarom zijn jullie dan zo bang voor mij'. 's middags kwamen we weer in botsing, op een bepaald moment was ik het helemaal beu, in tranen met de woorden 'je luistert toch niet, ik ga maar weer zwijgen' liep ik weg en sloot ik me op in mijn kamer. Of het deze woorden zijn die indruk hebben gemaakt weet ik niet, maar daarvoor zweeg ik inderdaad altijd. Als ik het in iets niet eens was zweeg ik: de vrede bewaren, wetende dat zij het toch beter moeten/zullen weten. Maar nu wou ik niet meer zwijgen! Ze kwam een paar uur later op mijn deur kloppen. Met de meest vijandige houding mogelijk luisterde ik naar wat ze te zeggen had 'ze zal de relatie niet proberen moeilijk te maken tussen mij en men vriend, ik mag seks hebben zoveel ik wil, maar ik moet de pil pakken'.
Ik heb dan wel bereikt dat ze zich niet meer moeien zullen, maar al die oorlog die daaraan te pas moest komen, en nog meer, ik heb het gevoel dat er ook wel een soort breuk is in onze relatie. Ze leek niet te begrijpen door net mij proberen tegen te houden, ze me alleen maar verder duwde. Ik weet dat als ze had haar zin blijven doordrijven, en als het zo verder zou gaan, ik zou 'weglopen', mijn vriend zou zonder probleem mij opvangen...
Maar dat is ook iets wat ik niet wil: afhankelijk zijn van mijn vriend. Momenteel heb ik niets in handen. Het beste ASO-diploma (nuja, een erg goed: wetenschappen-wiskunde) maar dit is middelbaar, wat stelt het eigenlijk voor? En economisch ben ik nog helemaal afhankelijk van mijn ouders. Ik wil het niet, maar wat kan ik doen? Zowiezo ga ik studeren, maar het schooljaar begint pas februari, en dan heb ik 4 jaar nodig om mijn studies af te maken. Dus moet ik geduld hebben?
Momenteel lijkt alles goed, maar ik heb het gevoel dat dit slechts 'het oog is van de orkaan'. Wat gebeurt er de volgende keer als ik weer in botsing kom? Hoe leg je oud aan je ouders dat ik mijn eigen leven in handen wil nemen, zelf mijn beslissingen wil nemen, dat ze me niet mogen overbeschermen?
Samengevat komt het er op neer dat ik een punt heb bereikt waarop ik onafhankelijk wil zijn, maar deze onafhandelijkheid krijg ik niet, en ik weet ook niet hoe ze te verkrijgen...
|