Oud 30-08-2010, 13:33
Verwijderd
He Allemaal,

Voor veel mensen heeft het leven zo zijn ups en downs. Hoe zouden wij meer positiviteit kunnen vasthouden? Daar wil ik dit topic aan besteden.

Het maakt niet uit wie je bent, wat je leeftijd is of wat je achtergrond is. We kunnen allemaal op dit moment nog een begin maken aan een positieve groei! Er zullen namelijk ongetwijfeld mensen op dit forum zitten die het momenteel even niet zien zitten of die al voor een lange tijd ergens in vastlopen. Ben je 1 van die mensen lees dan zeker verder en al de mensen die zelf momenteel hun eigen wijsheid kunnen aanbrengen in dit topic, doe het dan zeker.

Ik heb zelf een moeder gehad die voor een aantal jaren depressief was, toen ik 16 jaar was dreigde ze mij soms met dingen als: Ik ga voor de Trein springen als jij niet dit of dat doet..
Hoe reageer je op zo'n opmerking? Laat staan een opmerking van je eigen moeder?
Ik heb eigenlijk geen idee.. Ik weet nog dat ik toen der tijd zelf ook niet veel erop reageerde maar dan maar gewoon deed wat ze van me vroeg. Inmiddels ben ik overigens al 21 dus het is al een tijdje geleden
In ieder geval heeft haar Depressie ertoe geleid dat ze Zelfmoord heeft gepleegd.

Toen dit gebeurde was mijn eerste verlangen en motivatie om te gaan uitzoeken hoe wij mensen in het algemeen positiever kunnen leven zodat we niet deze weg hoeven te bewandelen. Na een aantal jaar van studie en verbetering aan mezelf kom ik tot de conclusie dat het echt zo is dat elk probleem van mentale aard is.

Als wij mensen ons negatief voelen dan heeft het altijd te maken met wat we denken, en dan is dit misschien ook leuk om te weten, wij denken niet in woorden maar in beelden. Hoe vaak heb je wel niet gemerkt dat jij je rot voelde doordat je een negatief beeld vasthield? Ik kan gokken heel vaak. Maar als we dit mentale beeld veranderen in iets positiefs in iets hoopgevend dan veranderd ook meteen je hele emotionele staat..

Mijn advies voor de mensen die hier momenteel zijn omdat ze problemen ervaren is dan ook om te beginnen door te kijken naar je eigen mentale activiteiten, dit klinkt misschien wazig maar het is heel simpel.

Schrijf je probleem is uit op papier en vraag jezelf dan is af: Waar is het probleem?
Is het op het papier of in je eigen hoofd?

Ik laat het hier nu even bij maar het lijkt me tof als mensen hierin hun eigen ideeën willen delen, ik zal ook zeker meer delen met jullie mochten jullie daar interesse in hebben, dit is namelijk waar ik grotendeels mijn dagen aan besteed

Ranil

-geen reclame-

Laatst gewijzigd op 30-08-2010 om 14:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2010, 14:05
Noeleke
Avatar van Noeleke
Noeleke is offline
Ik vind dit een goed topic Ranil!
Petje af dat jij zo'n initiatief neemt, want ja, heel veel mensen hebben problemen en ik denk ook dat het veelal aan de mentaliteit ligt.
Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen, maar laat me even een voorbeeld noemen (uit eigen ervaring, heel simpel)

Vorig jaar, bij gym, op school. We gingen hoogspringen. Er was één jongen die dit niet kon, tenminste, dat beweerde hij. Die jongen was een van mijn vrienden. Hij probeerde het, maar tevergeefs, zelfs op het laagste niveau.
Toen hebben ik en nog 2 vrienden hem een half uur lang een peptalk gegeven en hem zelfverzekerd gemaakt, en raad eens, toen lukte het! Hij zat maar liefst bij de laatste 10 jongens!

Het is heel simpel, denk dat je iets kunt, ga ervoor en doe het! Nu ben ik zelf ook (helemaal) niet zo'n positieve denker, maar ik geloof wel dat het daar zeker iets mee te maken heeft.

Kijk wel uit met dit topic, als de ultieme oplossing tevoorschijn komt, gaat de hleft van het scholieren-forum failliet

Noeleke.

PS: Ranil, gecondoleerd met je moeder I'm sorry.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dit een goed topic Ranil!
Petje af dat jij zo'n initiatief neemt, want ja, heel veel mensen hebben problemen en ik denk ook dat het veelal aan de mentaliteit ligt.
Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen, maar laat me even een voorbeeld noemen (uit eigen ervaring, heel simpel)

Vorig jaar, bij gym, op school. We gingen hoogspringen. Er was één jongen die dit niet kon, tenminste, dat beweerde hij. Die jongen was een van mijn vrienden. Hij probeerde het, maar tevergeefs, zelfs op het laagste niveau.
Toen hebben ik en nog 2 vrienden hem een half uur lang een peptalk gegeven en hem zelfverzekerd gemaakt, en raad eens, toen lukte het! Hij zat maar liefst bij de laatste 10 jongens!

Het is heel simpel, denk dat je iets kunt, ga ervoor en doe het! Nu ben ik zelf ook (helemaal) niet zo'n positieve denker, maar ik geloof wel dat het daar zeker iets mee te maken heeft.

Kijk wel uit met dit topic, als de ultieme oplossing tevoorschijn komt, gaat de hleft van het scholieren-forum failliet

Noeleke.

PS: Ranil, gecondoleerd met je moeder I'm sorry.
Ja precies, dat is best interessant vooral omdat het een voorbeeld is waarin je terug kunt zien dat het altijd te veranderen is. Het ziet er misschien in het begin hopeloos uit maar vanuit een ander perspectief is het plotseling makkelijk te doen..
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 14:25
Noeleke
Avatar van Noeleke
Noeleke is offline
Inderdaad, zo simpel en toch zo effectief.
Je had zijn gezicht eens moeten zien toen hij een hoog cijfer haalde voor gym!
(en de gezichten van de andere jongens waren nog veeel leuker )
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 14:48
Verwijderd
Ik heb even op je site zitten kijken.
http://www.rijkdomvanbinnenuit.nl/

''Vaak worden succesvolle mensen gezien als mensen met ''geluk'' of mensen die misschien slimmer zijn dan hunzelf. Dit is echter niet waar, (...)''

Betekent dit, dat je succesvol kunt worden zonder geluk? Oftewel, dat je succesvol kunt worden, onafhankelijk van je omgeving? Dit vind ik een erg onrealistisch beeld. Natuurlijk heb je zelf wel enige invloed, maar meer ook niet.

''Niemand kan zeggen waartoe jij instaat bent, onze potentie is werkelijk oneindig. Er is geen grens aan je fantasie, er is daarom ook geen grens aan wat je kunt manifesteren in je leven.''

Ik fantaseer weleens dat ik met een lans doorboord word.

''Blijdschap ontstaat alleen door controle te nemen over je gedachtes want het zijn de beelden die we in ons hoofd dragen welke bepalen hoe wij ons voelen!''

Hier staan twee beweringen:
1. Je kunt je eigen gedachten naar believen aanpassen en zo ongewenste gedachten ondermijnen.
2. Het is goed, je wereldbeeld aan te passen zodat alles goed lijkt / vervelende dingen onbelangrijk schijnen.

Ik ben het met geen van beide ideeën eens.
Er zijn problemen waar gewoon wat aan gedaan moet worden. Alleen je instelling veranderen is niet genoeg (ontkenning). Je kunt dus wel overal blij mee proberen te zijn, maar op de lange duur vrees ik, dat het niet werkt.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 15:54
Verwijderd
Hey!

Ik zal je uitleggen wat ik bedoel, het is zeker niet iets wat ik in een paar
forum berichten 100% kan uitleggen maar hier komt het:


Betekent dit, dat je succesvol kunt worden zonder geluk? Oftewel, dat je succesvol kunt worden, onafhankelijk van je omgeving? Dit vind ik een erg onrealistisch beeld.
Natuurlijk heb je zelf wel enige invloed, maar meer ook niet.



In eerste instantie bedoel ik hier simpel weg mee dat een persoon zijn of haar succes
niet moet laten afhangen van de term ''geluk''. Er zijn namelijk ontzettend veel mensen die
niet iets groter proberen te bereiken in hun leven omdat ze erin geloven dat ze dat
toch alleen maar met ''geluk'' kunnen behalen en daarom het maar niet proberen.

Wat is geluk eigenlijk? Naar mijn mening als we kijken naar mensen die wij
''succesvol'' vinden dan denken we snel dat hun geluk hebben. Maar als je iets
verder kijkt dan dat realiseer je je dat er gewoon ook voorbereiding en hard werk
bij te pas kwam voor die persoon om daar te komen.
(dit is vrij logisch maar geloof het of niet er zijn ontzettend veel mensen die geloven
dat hun zelf nooit iets groots kunnen bereiken omdat ze in dit woord ''geluk'' geloven)

''Niemand kan zeggen waartoe jij instaat bent, onze potentie is werkelijk oneindig.
Er is geen grens aan je fantasie, er is daarom ook geen grens aan wat je kunt manifesteren in je leven.''


Wist je dat de huidige realiteit niks anders is dan een expressie van iemands fantasie?
Niks op deze wereld kon er zijn zonder dat iemand het idee had gebouwd om het ter weeg te brengen. Dat is wat ik daarmee bedoel.

Als jij en ik zelf onze fantasie gebruiken om richting te geven voor ons leven dan kun je
daar ook naar streven en het zeker behalen
De gedachte gaat altijd vooraf de werkelijke actie.


''Blijdschap ontstaat alleen door controle te nemen over je gedachtes want het zijn de beelden die we in ons hoofd dragen welke bepalen hoe wij ons voelen!''

Ik snap je opmerking helemaal, het klopt zeker weten dat het in eerste instantie totaal onlogisch klinkt om zo te leven. Maar wat ik hier mee bedoel en dat kun je ook voor jezelf ontdekken als je je erin verdiept, is dat als jij en ik meer energie besteden aan wat positief is, het negatieve vanzelf verdwijnt.
Oh ja, negativiteit zal zeker nog bestaan om ons heen maar het word hier gericht op hoe jij jezelf van binnen voelt.

Als jij je positief voelt heb je geen interesse in negativiteit en zul je je er ook niet zomaar mee bezig houden.
Als jij je positief voelt zul je ook merken dat je helemaal geen negativiteit onderdrukt in jezelf, sterker nog je laat het simpel weg los.
Loslaten is niet onderdrukken maar gewoon compleet afstand doen ervan.

Ik snap best dat het in eerste instantie allemaal vreemd eruit kan zien, vandaar dat ik met deze korte uitleg je wat meer inzicht wil geven over wat ik nou bedoel.

Als je meer wilt weten laat het maar weten, ik zal me best doen om het uit te leggen

Overigens wou ik nog wel even zeggen dat ik niet dit topic had geopend om te praten over mijn eigen onderneming (natuurlijk kun je er altijd je vragen over stellen maar ik denk dat het beter is als je dat in een privebericht verstuurd), dit topic is bedoeld om gewoon onderling te kijken wat voor ervaringen we zelf hebben als het gaat om het creëren van positieve resultaten en gevoelens.

Ranil
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 19:00
Verwijderd
hmmm,

gelukkig kan ik mezelf de laatste tijd steeds vaker de 'het is gebeurd, de tijd draai je niet terug, maak nog wat lol in je leven, anders krijg je later spijt' instelling inpraten.

wat overigens tot grote ergenis van iedereen om mij heen leidt, zo heeft mijn oom een herseninfarct gehad, mijn familie zegt daarom dat ik nu niet moet beginnen over de ruzie tussen mij en mn nicht en mn oma die al 5 jaar speelt, maar die ruzie loopt nu juist heel erg op, je kunt daar toch ook niet mee wachten tot het helemaal escaleert?
dan heb je dubbel zo lang een rottijd,
natuurlijk snap ik wel dat n herseninfarct ernstig is, maar zelfs op die momenten heb ik die ''vergeet je problemen en maak lol'' instelling, dat kan ik gewoon niet veranderen

op de meeste momenten ben ik trouwens wel blij met die instelling, maar soms leidt het tot grote ergernissen

Laatst gewijzigd op 31-08-2010 om 18:33.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 19:19
Verwijderd
Citaat:
In eerste instantie bedoel ik hier simpel weg mee dat een persoon zijn of haar succes
niet moet laten afhangen van de term ''geluk''. Er zijn namelijk ontzettend veel mensen die
niet iets groter proberen te bereiken in hun leven omdat ze erin geloven dat ze dat
toch alleen maar met ''geluk'' kunnen behalen en daarom het maar niet proberen.
Hiermee ben ik het helemaal eens. Om geluk of pech te hebben, moet je het op zijn minst een keer proberen.

Citaat:
Wat is geluk eigenlijk? Naar mijn mening als we kijken naar mensen die wij
''succesvol'' vinden dan denken we snel dat hun geluk hebben. Maar als je iets
verder kijkt dan dat realiseer je je dat er gewoon ook voorbereiding en hard werk
bij te pas kwam voor die persoon om daar te komen.
(dit is vrij logisch maar geloof het of niet er zijn ontzettend veel mensen die geloven
dat hun zelf nooit iets groots kunnen bereiken omdat ze in dit woord ''geluk'' geloven)
Nee, dat geloof ik niet. Een goede voorbereiding en hard werk zullen allicht je kans op succes vergroten, maar het is zeker geen garantie. Net zomin als een slechte voorbereiding een garantie is voor falen.

Citaat:
Wist je dat de huidige realiteit niks anders is dan een expressie van iemands fantasie? Niks op deze wereld kon er zijn zonder dat iemand het idee had gebouwd om het ter weeg te brengen. Dat is wat ik daarmee bedoel.
Nee, dat wist ik niet. Geldt dit ook voor de boom in mijn achtertuin? Of voor die irritante vlieg die rond mijn computer zoemt? Wie heeft trouwens de malariamug gemaakt, en waarom? Ik geloof niet, dat de menselijke invloed oneindig groot is.

Citaat:
''Blijdschap ontstaat alleen door controle te nemen over je gedachtes want het zijn de beelden die we in ons hoofd dragen welke bepalen hoe wij ons voelen!''

Ik snap je opmerking helemaal, het klopt zeker weten dat het in eerste instantie totaal onlogisch klinkt om zo te leven. Maar wat ik hier mee bedoel en dat kun je ook voor jezelf ontdekken als je je erin verdiept, is dat als jij en ik meer energie besteden aan wat positief is, het negatieve vanzelf verdwijnt.
Oh ja, negativiteit zal zeker nog bestaan om ons heen maar het word hier gericht op hoe jij jezelf van binnen voelt.

Als jij je positief voelt heb je geen interesse in negativiteit en zul je je er ook niet zomaar mee bezig houden.
Als jij je positief voelt zul je ook merken dat je helemaal geen negativiteit onderdrukt in jezelf, sterker nog je laat het simpel weg los.
Loslaten is niet onderdrukken maar gewoon compleet afstand doen ervan.

Ik snap best dat het in eerste instantie allemaal vreemd eruit kan zien, vandaar dat ik met deze korte uitleg je wat meer inzicht wil geven over wat ik nou bedoel.
''Gewoon compleet afstand doen'' van negatieve gevoelens lijkt me helemaal niet zo gewoon. Het lijkt me zelfs bijzonder moeilijk, zeker als je het wilt zonder problemen te verwaarlozen. Hoe doe jij dat bij voorbeeld? Wat is de makkelijkste manier?
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 20:23
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Erken dat je je leven in eigen handen hebt, neem verantwoordelijkheid voor je keuzes (en de consequenties die daarbij horen)! En ga mediteren! Door meditatie los je op in je omgeving waardoor je je een voelt en daardoor kun je gemakkelijker alles accepteren voor wat het is. Zelf merk ik dat he verdampen van wiet me daar erg goed bij steunt omdat het me in de juiste flow brengt, maar dat is persoonlijk en ik denk niet voor iedereen weggelegd. Wat je ook kunt doen is tai chi, dat is eigenlijk meditatie in beweging. Omdat je beweegt is het namelijk makkelijker om je aandacht in het moment te houden en niet weg te dromen.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 00:31
Verwijderd
Ik denk dat de basis acceptatie is. En daar bedoel ik niet mee dat je je overal bij neer moet leggen! Maar je zult toch eerst een situatie moeten accepteren, voor je er eventueel iets aan kunt veranderen. En we verzetten ons zó vaak tegen wat is. Neem alleen al het weer van de afgelopen tijd - mensen lopen naar buiten, BAM er valt een stortbui op hun dak, en het is meteen al "ah nee hè, wat een kutweer, nu word ik zeiknat, ik haat Nederland". Vervolgens ben jíj chagrijnig, waardoor je dag kut is. Maar komt dat door die regen, of door wat jij denkt? En helpt het je ook maar iets, die negatieve gevoelens?

Waarmee ik niet wil zeggen dat je die gevoelens moet onderdrukken of wegdenken, want dat gáát gewoon niet. Maar het is een stuk handiger om de gedachten in je hoofd te zien als dingen die gewoon voorbij komen en die je niet hóeft te geloven. Op het moment dat jij gelooft dat het waar is, dat Nederland een kutland is en het heel erg is als je koud en nat wordt op je weg naar huis, ja, dan is het voor jou ook zo. Maar ergens verder op is misschien iemand door de regen aan het dansen. Die dacht misschien eerst ook wel, "ah nee hè", maar die heeft uiteindelijk toch echt de betere dag.

Uhm. Nou ja. Elke situatie wordt er tot nu toe beter op door op deze manier mijn vraagtekens te zetten bij mijn idee er van (met enige regelmaat schiet ik in de lach omdat ik loop te foeteren op iets waarvan ik vervolgens bedenk dat ik helemaal niet datgene hoef te geloven wat mij zo boos maakt). Heuj
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 01:23
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Je bent imo wel degelijk afhankelijk van je omgeving in een bepaalde mate. Als je je dat realiseert is deze kennis pas echt nuttig.

Ik heb overigens even op die site gekeken en het heeft wel wat weg van de law of attraction. Ook daar gaat het over een bepaalde manier van denken om je persoonlijke effectiviteit te verhogen. Dan lijkt het antwoord op de gestelde vraag zelfs heel erg voor de hand te liggen en zou iedereen voor zichzelf moeten nagaan wat je gedachtes met je gevoel doen en vica versa en hoe dat je uiteindelijke beslissingen en handelen beïnvloedt.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 02:35
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Positieve mensen leven in het nu. Negatieve mensen leven in spijt of pijn van het verleden, of een angstig of deprimerend beeld van de toekomst. Negativiteit houdt alleen stand in een staat van onbewustheid. Immers: je projecteert negativiteit op een beeld van verleden of toekomst. Ik heb nog nooit een negatieve hond meegemaakt.
Bewustheid is in het nu leven. In het nu komen en gaan gebeurtenissen en gedachten, vluchtig, realistisch. In het constante nu hechten we geen waarde aan beelden van verleden en toekomst, en kunnen we er dus geen negativiteit aan hechten. Een negatieve emotie komt en gaat dan. Zoals het hoort.

Als we dus negativiteit uit willen bannen, moeten we bewust leren leven. Het probleem is dat we ons hechten aan negativiteit, omdat het bekend is en we er identiteit aan ontlenen. Het is heel makkelijk weg te dwalen en onbewust te leven. Zó makkelijk, dat de meesten van ons vaak leven in onbewustheid, dus met negativiteit. We weten niet anders.

Zelf ben ik vaak negatief. Dus ik doe het niet erg goed. Maar: "nothing worth having comes easy". Ik werk er aan.

Edit: Positiviteit kun je dus eigenlijk niet vasthouden. Dat zou onrealistisch zijn. Dat teert het op een denkbeeld. En denkbeelden zijn nu juist de oorsprong van negativiteit en andere problemen. De afwezigheid van negativiteit is al goed genoeg denk ik. En die afwezigheid is er als er bewustheid is. Je kunt niet volledig bewust zijn en negatief tegelijk.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)

Laatst gewijzigd op 31-08-2010 om 02:41. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 08:19
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Waar komt een gevoel of gedachte vandaan? Bedenk je dat eerst, meestal ga je je daar al een stuk beter van voelen. Probeer dat ook te doen met positieve gevoelens en gedachten, want je hoofd heeft een olifantengeheugen. Als jij één keer bewust plezier hebt in het kijken naar rennende mensen die proberen droog te blijven in de net uitgebarsten stortbui, onthoudt je hoofd dat. Dus, de volgende keer dat de regen opeens met bakken uit de lucht komt vallen, associeer je dit automatisch met een goed gevoel (alleen indien je zelf droog zit, vaak, suikerklontjes!). Dat is wat je wil, want je wil je denkpatroon veranderen. Zo 'houd je een positief gevoel vast', door het in je systeem in te bakken.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Positieve mensen leven in het nu. Negatieve mensen leven in spijt of pijn van het verleden, of een angstig of deprimerend beeld van de toekomst. Negativiteit houdt alleen stand in een staat van onbewustheid. Immers: je projecteert negativiteit op een beeld van verleden of toekomst. Ik heb nog nooit een negatieve hond meegemaakt.
Bewustheid is in het nu leven. In het nu komen en gaan gebeurtenissen en gedachten, vluchtig, realistisch. In het constante nu hechten we geen waarde aan beelden van verleden en toekomst, en kunnen we er dus geen negativiteit aan hechten. Een negatieve emotie komt en gaat dan. Zoals het hoort.

Als we dus negativiteit uit willen bannen, moeten we bewust leren leven. Het probleem is dat we ons hechten aan negativiteit, omdat het bekend is en we er identiteit aan ontlenen. Het is heel makkelijk weg te dwalen en onbewust te leven. Zó makkelijk, dat de meesten van ons vaak leven in onbewustheid, dus met negativiteit. We weten niet anders.

Zelf ben ik vaak negatief. Dus ik doe het niet erg goed. Maar: "nothing worth having comes easy". Ik werk er aan.

Edit: Positiviteit kun je dus eigenlijk niet vasthouden. Dat zou onrealistisch zijn. Dat teert het op een denkbeeld. En denkbeelden zijn nu juist de oorsprong van negativiteit en andere problemen. De afwezigheid van negativiteit is al goed genoeg denk ik. En die afwezigheid is er als er bewustheid is. Je kunt niet volledig bewust zijn en negatief tegelijk.
Ik zie een match
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 12:04
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Trouwens, laat ik eens een compleet out of the box balletje opwerpen en negativiteit op positieve wijze bekijken. Negativiteit is niet fijn. Maar is het niet vreemd dat negativiteit niet uit het menselijk systeem geëvolueerd is? Dat impliceert dat negativiteit een functie heeft.

Wat zou die functie dan zijn? Dat kan je onderzoeken door te bekijken hoe de wereld eruit zou zien als je alle negativiteit weg zou nemen. Er bestaan verhalen waarin dit idee verder is uitgewerkt. O.a. in brave new world. Alle emoties zijn weggehaald, omdat dat als de bron van veel negativiteit wordt gezien.

En het lijkt erop dat alle motivatie om ergens aan te werken, te dromen en waardevolle momenten op hun waarde te schatten plotseling weggevallen is. Neem nou bijvoorbeeld de site van TS. Hoe had die tot stand kunnen komen als TS niet gemotiveerd was geweest door het wegvallen van zijn moeder? Hoe wordt je nog geprikkeld om bijzondere dingen te bereiken als alles altijd rozegeur en maneschijn is? Zou de mensheid dan niet stil komen te staan?

Ik wil absoluut niet beweren dat TS dus nutteloos werk doet, want veel mensen laten zich verlammen door negativiteit. Maar negativiteit kan dus, wanneer het in balans is, er wel voor zorgen dat de mensheid vooruit streeft.

Het is eigenlijk net als fysieke pijn. Niet leuk, maar het heeft wel degelijk een functie. Te veel is niet goed though.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 13:56
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
Trouwens, laat ik eens een compleet out of the box balletje opwerpen en negativiteit op positieve wijze bekijken. Negativiteit is niet fijn. Maar is het niet vreemd dat negativiteit niet uit het menselijk systeem geëvolueerd is? Dat impliceert dat negativiteit een functie heeft.

Wat zou die functie dan zijn? Dat kan je onderzoeken door te bekijken hoe de wereld eruit zou zien als je alle negativiteit weg zou nemen. Er bestaan verhalen waarin dit idee verder is uitgewerkt. O.a. in brave new world. Alle emoties zijn weggehaald, omdat dat als de bron van veel negativiteit wordt gezien.

En het lijkt erop dat alle motivatie om ergens aan te werken, te dromen en waardevolle momenten op hun waarde te schatten plotseling weggevallen is. Neem nou bijvoorbeeld de site van TS. Hoe had die tot stand kunnen komen als TS niet gemotiveerd was geweest door het wegvallen van zijn moeder? Hoe wordt je nog geprikkeld om bijzondere dingen te bereiken als alles altijd rozegeur en maneschijn is? Zou de mensheid dan niet stil komen te staan?

Ik wil absoluut niet beweren dat TS dus nutteloos werk doet, want veel mensen laten zich verlammen door negativiteit. Maar negativiteit kan dus, wanneer het in balans is, er wel voor zorgen dat de mensheid vooruit streeft.

Het is eigenlijk net als fysieke pijn. Niet leuk, maar het heeft wel degelijk een functie. Te veel is niet goed though.
Goed punt, dat klopt. Ik denk dat we hier het verschil duidelijk moeten maken tussen negativiteit en een negatieve emotie. Negativiteit is een onnatuurlijke stilstand in iemands geest.
Een voorbijgaande negatieve emotie zorgt ervoor dat je keuzes maakt. Dat je beweegt. Dus dan moeten we negatieve emoties toelaten en accepteren op het moment zelf. Zo zorgen we ervoor dat ze niet blijven hangen en bijvoorbeeld uiteindelijk een depressie in onszelf creëren.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 21:58
Verwijderd
Citaat:
Positieve mensen leven in het nu. Negatieve mensen leven in spijt of pijn van het verleden, of een angstig of deprimerend beeld van de toekomst. Negativiteit houdt alleen stand in een staat van onbewustheid. Immers: je projecteert negativiteit op een beeld van verleden of toekomst. Ik heb nog nooit een negatieve hond meegemaakt.
Bewustheid is in het nu leven. In het nu komen en gaan gebeurtenissen en gedachten, vluchtig, realistisch. In het constante nu hechten we geen waarde aan beelden van verleden en toekomst, en kunnen we er dus geen negativiteit aan hechten. Een negatieve emotie komt en gaat dan. Zoals het hoort.

(...)

Je kunt niet volledig bewust zijn en negatief tegelijk.
Helaas hebben mensen een geheugen en het vermogen om patronen te herkennen. Helaas helaas, waren we maar regenwormen. Of een hond (al denk ik dat honden ook depressief kunnen zijn).

Maar aan de andere kant, een leven zonder verleden of toekomst lijkt me nog zinlozer dan een leven met verleden en toekomst.

Overigens begreep ik een van je zinnen niet helemaal. Namelijk die dikgedrukte met die schuine erna. Je projecteert negativiteit op een beeld van verleden of toekomst, en dus houdt negativiteit geen stand in bewustzijn?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Goed punt, dat klopt. Ik denk dat we hier het verschil duidelijk moeten maken tussen negativiteit en een negatieve emotie. Negativiteit is een onnatuurlijke stilstand in iemands geest.
Een voorbijgaande negatieve emotie zorgt ervoor dat je keuzes maakt. Dat je beweegt. Dus dan moeten we negatieve emoties toelaten en accepteren op het moment zelf. Zo zorgen we ervoor dat ze niet blijven hangen en bijvoorbeeld uiteindelijk een depressie in onszelf creëren.
Hoe definieer jij ''onnatuurlijk''? Ik neem aan dat je bedoelt, dat negativiteit een geforceerde stilstand is. Als dat zo is, hoe kom je er dan bij? Waarom zou iemand zijn geest tot stilstand dwingen?

1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.

Gevolgtrekking: De negatieve emotie blijft niet hangen.

Volgens mij ontbreekt er een deel in je redenering.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-09-2010, 13:04
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
Helaas hebben mensen een geheugen en het vermogen om patronen te herkennen. Helaas helaas, waren we maar regenwormen. Of een hond (al denk ik dat honden ook depressief kunnen zijn).

Maar aan de andere kant, een leven zonder verleden of toekomst lijkt me nog zinlozer dan een leven met verleden en toekomst.

Overigens begreep ik een van je zinnen niet helemaal. Namelijk die dikgedrukte met die schuine erna. Je projecteert negativiteit op een beeld van verleden of toekomst, en dus houdt negativiteit geen stand in bewustzijn?
Nee ik vind het wel fijn om mens te zijn. Alleen vind ik dat we moeten leren ons denken als instrument te gebruiken en niet als vervanger voor werkelijke ervaring. Bij een hond is dat geen probleem. Honden ervaren in het nu. Ze zijn vrij van storende gedachten en identiteit. Ik weet niet of honden op dezelfde manier depressief kunnen worden zoals mensen. Ik denk dat ze zich wel heel lang akelig kunnen voelen door een slechte of liefdeloze leefomgeving. Door gebeurtenissen in het verleden kunnen ze gedrag aanleren die ze levenslang vasthouden. Bijvoorbeeld agressief gedrag of hechtingsstoornissen. Maar of dat hetzelfde is als negativiteit? Bij negativiteit met mensen hebben we het over een houding die voortkomt uit een illusoir beeld van de toekomst of het verleden.

Waarom is een leven zonder verleden of toekomst zinloos?

Als je bewust in het nu leeft is er voor negatieve beelden geen ruimte. Want zodra je in beelden gaat denken ben je niet in het nu. Ze kunnen niet tegelijk bestaan.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 13:21
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
Hoe definieer jij ''onnatuurlijk''? Ik neem aan dat je bedoelt, dat negativiteit een geforceerde stilstand is. Als dat zo is, hoe kom je er dan bij? Waarom zou iemand zijn geest tot stilstand dwingen?

1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.

Gevolgtrekking: De negatieve emotie blijft niet hangen.

Volgens mij ontbreekt er een deel in je redenering.
Met onnatuurlijk bedoel ik onrealistisch. Het leven is altijd nu. Het leven kan niet ergens anders zijn dan nu. Dus zodra we niet in het nu zijn, leven we niet in de werkelijke realiteit.

Ja we kiezen ervoor negatieve beelden toe te laten. Precies; waarom zou iemand zijn geest tot stilstand brengen? Dat is waanzin. Dit resulteert in depressie. De reden dat het gebeurt is omdat we ten eerste teveel denken. Op school leren we denken, maar we leren niet hoe we dat denken uit kunnen zetten. Ten tweede hechten we ons aan onze denkbeelden, dus ook de negatieve (ego). Ten derde denken we dat we met ons denken alles kunnen oplossen, terwijl het vaak juist de oorzaak van alle problemen is. Door er steeds over na te denken kunnen we iets niet loslaten. Het komt steeds weer terug. Dat is een stilstand in iemands geest.

1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.
3. Ik doe er iets mee.
Gevolgtrekking: De negatieve emotie blijft niet hangen.

Klopt de redenering met deze derde stap wel?
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 16:55
Verwijderd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aangeleerde_hulpeloosheid

Dit is wel een interessant stuk:
In dit zgn. "yoked control"[2] experiment ondergaan 2 dieren meermaals elektrische schokken. Het eerste dier heeft de mogelijkheid de duur van de schok te bekorten, door bijvoorbeeld op een knop te drukken. Voor beide dieren stopt dan de schok. Het dier dat de schok niet kan beïnvloeden heeft na verloop van tijd een aanmerkelijk slechtere gezondheid. Het is ook niet meer in staat te leren.
(...)
Het dier dat in het eerste experiment de controle had, leert dit, zoals door het behaviorisme voorspeld, snel. Het tweede dier leert dit echter niet: het lijdt weliswaar onder de schok, maar onderneemt niets om deze te vermijden: het heeft geleerd passief en hulpeloos te zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 17:00
Verwijderd
1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.
3. Ik doe er iets mee.
Gevolgtrekking: De negatieve emotie blijft niet hangen.

Klopt de redenering met deze derde stap wel?


Nee, maar ik snap de bedoeling nu wel (denk ik).
Ik denk dat dit beter is:
1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.
3. Als ik aan punten 1 en 2 voldoe, dan doe ik iets.
4. Als ik iets doe, is dat succesvol m.b.t. de oorzaak van de negativiteit.
5. Als ik de oorzaak met succes oplos, verdwijnen de emoties.

Ten eerste hoeft je oplossing niet te werken. Het is behoorlijk ontmoedigend wanneer dit het geval is. Ten tweede kan het zo zijn, dat je oplossing gedeeltelijk werkt, en dat je bij tijd en wijle nog negatief bent.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 18:20
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aangeleerde_hulpeloosheid

Dit is wel een interessant stuk:
In dit zgn. "yoked control"[2] experiment ondergaan 2 dieren meermaals elektrische schokken. Het eerste dier heeft de mogelijkheid de duur van de schok te bekorten, door bijvoorbeeld op een knop te drukken. Voor beide dieren stopt dan de schok. Het dier dat de schok niet kan beïnvloeden heeft na verloop van tijd een aanmerkelijk slechtere gezondheid. Het is ook niet meer in staat te leren.
(...)
Het dier dat in het eerste experiment de controle had, leert dit, zoals door het behaviorisme voorspeld, snel. Het tweede dier leert dit echter niet: het lijdt weliswaar onder de schok, maar onderneemt niets om deze te vermijden: het heeft geleerd passief en hulpeloos te zijn.
Dat is wel interessant en kan inderdaad een rol spelen in het geheel.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 18:27
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.
3. Ik doe er iets mee.
Gevolgtrekking: De negatieve emotie blijft niet hangen.

Klopt de redenering met deze derde stap wel?


Nee, maar ik snap de bedoeling nu wel (denk ik).
Ik denk dat dit beter is:
1. Ik laat mijn negatieve emotie direct toe.
2. Ik accepteer mijn negatieve emotie direct.
3. Als ik aan punten 1 en 2 voldoe, dan doe ik iets.
4. Als ik iets doe, is dat succesvol m.b.t. de oorzaak van de negativiteit.
5. Als ik de oorzaak met succes oplos, verdwijnen de emoties.
Oke dat klopt wel denk ik. Als ik in een negatieve zeurbui ben, en ik wordt me daar bewust van, dan moet ik het niet ontkennen maar accepteren, vervolgens kan ik iets doen. Ik moet me er van bewust worden waarom ik het doe, vervolgens hoe ik het oplos, en dan los ik het op. Als we echter onbewust blijven rondzeuren blijven we er in hangen. Soms ook zonder dat we het doorhebben. De kern is dus de bewustwording.

Citaat:
Ten eerste hoeft je oplossing niet te werken. Het is behoorlijk ontmoedigend wanneer dit het geval is.
Hoe bedoel je dat?
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 18:35
Verwijderd
Bijvoorbeeld als je geen baan hebt. Wat is de oplossing? Soliciteren. Het is alleen nogal ontmoedigend als je na de zoveelste keer weer niet aangenomen wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2010, 18:49
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
Bijvoorbeeld als je geen baan hebt. Wat is de oplossing? Soliciteren. Het is alleen nogal ontmoedigend als je na de zoveelste keer weer niet aangenomen wordt.
Oh, ja. Inderdaad. Zo zijn er veel aspecten aan ons moderne leven die negativiteit bevorderen vind ik.
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn dichtbundel
Dingaantouwtje
20 22-08-2009 20:26
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.