Oud 14-11-2003, 15:51
vraagstelster
Ik heb een paar vraagjes over inflatie:

- hoe kan loonstijging leiden tot inflatie?
- wat is de invloed van werkloosheid op inflatie?
- hoe kan belastingverlaging de inflatie bevorderen of juist afremmen?
- hoe kan inflatie ontstaan door de dalende koers van de euro?

en dan nog een vraag over wisselkoersen:

- wat voor invloed heeft het verhogen/verlagen van rente op de wisselkoers van de euro?

wie weet de antwoorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
vraagstelster schreef op 14-11-2003 @ 16:51:
Ik heb een paar vraagjes over inflatie:

- hoe kan loonstijging leiden tot inflatie?
- wat is de invloed van werkloosheid op inflatie?
- hoe kan belastingverlaging de inflatie bevorderen of juist afremmen?
- hoe kan inflatie ontstaan door de dalende koers van de euro?

en dan nog een vraag over wisselkoersen:

- wat voor invloed heeft het verhogen/verlagen van rente op de wisselkoers van de euro?

wie weet de antwoorden?
-Duh, hogere lonen, gelijk aantal producten: er is gewoon meer geld voor dezelfde consumptie, dus wordt die consumptie duurder. Maar dat kan beter uitgelegd worden. Geen zin in.

-Gunstig. Bij een hogere werkeloosheid zijn mensen eerder geneigd "slecht" betaalde banen te accepteren, en moeten meer mensen leven van een uitkering ed. Er is minder geld, en als de consumptie gelijk blijft, moeten de prijzen wel dalen hé!

-Mensen houden door verlaging meer geld over, als de consumptie gelijk blijft, dan betekent dat hogere prijzen. Sim - pel.

Ik moet nu weg, er komt vast nog wel iemand langs die de reset uitlegt en de andere dingen beter uitlegt.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 01:26
Verwijderd
Citaat:
Ertur schreef op 14-11-2003 @ 16:58:
Ik moet nu weg, er komt vast nog wel iemand langs die de reset uitlegt en de andere dingen beter uitlegt.
Nee.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 13:14
*gaapt*
Avatar van *gaapt*
*gaapt* is offline
- hoe kan loonstijging leiden tot inflatie?

Als de lonen stijgen hebben mensen meer geld om uit te geven en kopen ze meer. daardoor stijgt de vraag en als de vraag stijgt, stijgt de prijs --> inflatie

- hoe kan inflatie ontstaan door de dalende koers van de euro?

dit weet ik niet zeker: als de euro minder waard wordt, betekent dat dat het voor andere landen gunstiger is om in Eurolanden te kopen. daardoor is er meer export, en komt er dus meer geld binnen in bv Nederland, daardoor hebben mensen meer te besteden, vraag stijgt, prijs stijgt --> inflatie

die andere heb ik geen zin om te beantwoorden
__________________
Er was een donder, een bliksem, een slag toen ik je zag...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 13:35
Dwarfie
Dwarfie is offline
Bij die eerste:

Loonstijging betekent meer kosten voor werkgevers. Deze kosten zullen in elk geval (deels) worden doorberekend in de prijs van het product. Dit leidt ook tot een prijsstijging.

Jullie kijken allemaal naar de geldhoeveelheid die prijsniveau's laat stijgen, maar dat hoeft helemaal niet altijd zo te zijn. Als bijvoorbeeld de geldhoeveelheid evenredig stijgt met de arbeidsproductiviteit hoeft een stijging van de geldhoeveelheid niet te leiden tot een stijging van het algemeen prijspeil.

Als je kijkt hoe het inflatiepercentage berekend wordt zie je ook dat hierin totaal niet wordt gekeken naar geldhoeveelheden. Er zijn veel meer oorzaken aan te wijzen die een stijging van het algemeen prijspeil veroorzaken.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 15-11-2003 @ 14:35:
Bij die eerste:

Loonstijging betekent meer kosten voor werkgevers. Deze kosten zullen in elk geval (deels) worden doorberekend in de prijs van het product. Dit leidt ook tot een prijsstijging.

Jullie kijken allemaal naar de geldhoeveelheid die prijsniveau's laat stijgen, maar dat hoeft helemaal niet altijd zo te zijn. Als bijvoorbeeld de geldhoeveelheid evenredig stijgt met de arbeidsproductiviteit hoeft een stijging van de geldhoeveelheid niet te leiden tot een stijging van het algemeen prijspeil.

Als je kijkt hoe het inflatiepercentage berekend wordt zie je ook dat hierin totaal niet wordt gekeken naar geldhoeveelheden. Er zijn veel meer oorzaken aan te wijzen die een stijging van het algemeen prijspeil veroorzaken.
Goh. Ik dacht dat het alleen door de geldhoeveelheden kwam. Maar wat weet ik ervan?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 14:29
Dwarfie
Dwarfie is offline
Zeg dan gewoon meteen dat er meerdere oorzaken zijn en houdt anderen niet dom
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 21:26
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Bij een dalende Euro worden importproducten die in Europa worden afgezet meestal wat duurder... (import van inflatie)
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 02:08
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef op 15-11-2003 @ 15:29:
Zeg dan gewoon meteen dat er meerdere oorzaken zijn en houdt anderen niet dom
Maar ik had haast en vond de vraag niet van een uitdagend nivo!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 02:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2003 @ 02:26:
Nee.
Je moet niet 's nachts antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 13:58
El_Nour
Avatar van El_Nour
El_Nour is offline
- hoe kan belastingverlaging de inflatie bevorderen of juist afremmen?

Belastingverlaging > koopkracht omhoog> vraag omhoog > prijs omhoog> inflatie wordt bevordert.

Belastingverlaging> werkgevers minder loonkonsten> prijzen niet omhoog, misschien zelfs omlaag> inflatie wordt afgeremd.

- wat is de invloed van werkloosheid op inflatie?

Werkloosheid> beroep op uitkeringen etc neemt toe> collectieve lasten omhoog> koopkracht omlaag> vraag omlaag> bestedingsinflatie afgeremd.

- hoe kan loonstijging leiden tot inflatie?

loonstijging> koopkracht omhoog> vraag omhoog> prijs omhoog

OF:

loonstijging> loonkosten omhoog> (doorberekend in prijs) > prijs omhoog

- hoe kan inflatie ontstaan door de dalende koers van de euro?

Euro minder waard> Euroland aantrekkelijk voor buitenland> export omhoog> vraag omhoog> prijs omhoog

(Ook beleggingen nemen toe)

- wat voor invloed heeft het verhogen/verlagen van rente op de wisselkoers van de euro?

Rente op bijv. een lening die moet worden terugbetaald?

Verhogen rente> kredietgebruikers (bedrijven/ gezinnen) koopkracht omlaag> minder bestedingen> minder euro's in omloop> koers omlaag

Verlagen rente> koopkracht omhoog> meer euro's in omloop> koers omhoog.

Je zou bijv. ook kunnen denken aan de rente die wordt gegeven op een rekening op de bank.

Dan: rente omhoog> meer mensen brengen hun geld naar de bank> dus OPPOTTEN> minder geld in omloop> wisselkoers omlaag

Rente omlaag> geld ontpotten (van de rekening halen= ontpotten) > meer geld in omloop> wisselkoers omhoog
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:23
vraagstelster
Thnx!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 14:20
Quxan
Quxan is offline
- wat voor invloed heeft het verhogen/verlagen van rente op de wisselkoers van de euro?
Als we de rente verhogen dan willen de niet€ mensen beleggen in euro's=> gevolg de vraag naar euro's stijgt=> de prijs van 1€ wordt duurder
(bv vroeger €1=$1,
nu €1=$1.2)
verlagen rente is hetzelfde maar dan omgekeerd
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:44
Quxan
Quxan is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 15-11-2003 @ 14:35:
Bij die eerste:
...
Jullie kijken allemaal naar de geldhoeveelheid die prijsniveau's laat stijgen, maar dat hoeft helemaal niet altijd zo te zijn. Als bijvoorbeeld de geldhoeveelheid evenredig stijgt met de arbeidsproductiviteit hoeft een stijging van de geldhoeveelheid niet te leiden tot een stijging van het algemeen prijspeil.
volgens mij bedoel je dit:
M x V =P x Q(ruilvergelijking Fischer)
die je kunt omwerken tot
%wijzigingM +%wijzigingV = %wijzigingP + %wijzigingQ
M=geldhoeveelheid
V=omloopsnelheid
P=algemeen prijspijl (->inflatie)
Q=reëel BBP
Citaat:

Als je kijkt hoe het inflatiepercentage berekend wordt zie je ook dat hierin totaal niet wordt gekeken naar geldhoeveelheden. Er zijn veel meer oorzaken aan te wijzen die een stijging van het algemeen prijspeil veroorzaken.
volgens mij bereken je de inflatie zo: (P1-P0)/P0 daar zit inderdaad geen geldhoeveelheid in, maar ook geen andere oorzaken dus als je oorzaken wil kennen gebruik je beter 1 van bovenstaande formules.
Met deze formule kun je zelf al een aantal mogelijke oorzaken zoeken voor de inflatie
Je moet wel weten dat de omloopsnelheid in de praktijk te verwaarlozen is
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:50
Freestyler*
Freestyler* is offline
rente- wisselkoers:

Als de rente hier in Europa bijv omhoog gaat, wordt het voor internationaal operende personen gunstiger om hun spaargeld in europa vast te zetten, dan is er dus een aanbod van de buitenlandse munteenheid (bijv dollar) en ontstaat er een grotere vraag naar euro's --> wisselkoers euro stijgt
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 15:59
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik bedoelde CPI... die macro-economische benadering ken ik wel, maar ik denk dat die in de praktijk nauwelijks te gebruiken is.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 16:31
Quxan
Quxan is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 28-11-2003 @ 16:59:
Ik bedoelde CPI... die macro-economische benadering ken ik wel, maar ik denk dat die in de praktijk nauwelijks te gebruiken is.
Als het een antwoord was op mijn opmerking (ruilvergelijking).
Ik geloof dat de ECB die nochtans gebruikt om de inflatie te berekenen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 21:34
P&C
P&C is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 28-11-2003 @ 16:50:
rente- wisselkoers:

Als de rente hier in Europa bijv omhoog gaat, wordt het voor internationaal operende personen gunstiger om hun spaargeld in europa vast te zetten, dan is er dus een aanbod van de buitenlandse munteenheid (bijv dollar) en ontstaat er een grotere vraag naar euro's --> wisselkoers euro stijgt
__________________
Rotterdam!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie schulden en inflatie
shy girl
2 16-03-2004 12:23
Werk, Geld & Recht Inflatie - loonontwikkeling
iamcj
5 17-11-2003 10:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap van munt naar briefje: goed voor tegengaan inflatie?
Verwijderd
9 07-10-2003 18:33
Eindexamens 2003 wisselkoers gevolg van inflatie of andersom?
alwaysgood
4 18-05-2003 19:11
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Inflatie
Verwijderd
24 14-05-2003 07:53
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie werkstuk economie inflatie
een meiske
3 11-01-2003 09:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.