Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2008, 18:07
V4leerling
Hallo.

Ik zit in V4 en moet voor economie een vage opdracht maken. Deze wordt als volgt beschreven:

Citaat:
De komende tijd ga je een bepaald onderwerp volgen in de krant.

Je verzamelt 3 artikelen over dit onderwerp.

Deze artikelen mogen niet van eenzelfde datum zijn.

Ook is het niet toegestaan dat de artikelen buiten de periode vallen waarover de opdracht loopt.

Van deze drie artikelen maak je 1 geïntegreerde samenvatting. Met andere woorden je maakt één samenvatting waarin je de drie artikelen in één keer samenvat.

Vervolgens geef je een economisch gefundeerde eigen mening over het onderwerp, waarbij je laat zien dat je de kennis uit de lesbrieven die je tot nu toe gehad hebt op een goede manier kunt toepassen. Deze eigen mening heeft in ieder geval de omvang van ¾ pagina A-4.

Zorg voor een overzichtelijke indeling, waardoor je leraar in staat is te controleren of je aan de vereisten voldaan hebt.
De volgende problemen heb ik:

1) Ik heb onvoldoende kennis van wat er het afgelopen jaar zich heeft afgespeeld om een geschikt onderwerp voor deze opdracht te kiezen. Natuurlijk ken ik de hoofdlijnen (dollar-euro koers, Amerikaanse beurs en huizenprijzen), maar ik zou over een onderwerp als de huizenprijzen in de V.S. geen "goed gefundeerde economische mening" kunnen geven met de kennis die ik nu heb (lesbrief Welvaart, lesbrief Vraag en Aanbod). Hoe kan ik aan een geschikt onderwerp komen dat recent, maar niet al te ingewikkeld is en makkelijk te analyseren is met de kennis van de lesbrief Welvaart en de lesbrief Vraag en Aanbod?

2) Wat wordt er bedoeld met een economisch gefundeerde eigen mening? Het lijkt namelijk nogal paradoxaal. Hoe kan ik kennis van economie op een subjectieve manier weergeven? Denk je dat de bedoeling is dat ik het objectief analyseer, maar de analyse gebruikt als basis voor een opsomming van argumenten voor een bepaald standpunt die ik zelf mag kiezen? Wat zou jij hiervan maken: iets in de richting van een betoog, een beschouwing of een uiteenzetting?

De leraar was behoorlijk vaag, gaf niet aan wat de criteria zijn waarop we beoordeeld worden, toonde geen voorbeelden van de voorgaande jaren en wilde (of kon ) geen voorbeelden geven van recente onderwerpen die geschikt voor deze opdracht zijn.

Een beetje hulp zou daarom goed uitkomen .

Bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2008, 18:12
V4Leerling
En oja, de artikelen moeten gepubliceerd zijn tussen ongeveer October-November 2007 en nu.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2008, 18:33
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Kun je misschien iets doen met de rentewijzigingen in de VS?
En in een economisch gefundeerde mening zet je gewoon eigen mening en onderbouw je dat met economische argumenten. Het is niet zo dat alles feitelijk vast ligt met economie. In Europa kijken we bv anders tegen de rentewijzigingen aan dan de VS dat doet.
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 14:27
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Of doe iets met de kaartprijzen van de NS! Die zijn tenslotte gestegen nadat ze hun target van een X-aantal procenten hadden gehaald. Er is in ieder geval genoeg over geschreven
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2008, 15:13
Tim_Riswick
Avatar van Tim_Riswick
Tim_Riswick is offline
Ik zou iets van de inkomensverdeling gebruiken aan de lesbrieven te zien die je gehad hebt. Je kunt daarin de nivelering en schijvenstelsel gebruiken wat opzich niet al te moeilijke stof is.

Er zullen door de overheid vast wel maatregelen geweest zijn die de inkomensverdeling beinvloed hebben en die je via google kunt vinden. (BTW verhoging, schoolboeken gratis enz.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen blind date BOEKVERSLAG
wolfgang
6 03-06-2003 11:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.