Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2004, 11:38
x-Mereltjuh-x
Avatar van x-Mereltjuh-x
x-Mereltjuh-x is offline
Voor mensen die nog een boekverslag nodig hebben, hier heb je er eentje, kep 'm zelf gemaakt:


Inhoud:

Zakelijke gegevens: Blz. 3
Over de schrijfster: Blz. 4
Samenvatting: Blz. 5
Extra opdracht: 2 gedichten: Blz. 6
Mijn mening: Blz. 7
Bronnen: Blz. 8

Zakelijke gegevens

Titel: Maanmeisje
Schrijver: Kjersti Scheen
Vertaald door: Emmy Weehuizen-Deelder
Uitgever: Lemniscaat
Jaar van verschijnen: Het oorspronkelijke boek "Månefeen" is in het Noors geschreven en is in 1993 uitgegeven in Oslo door de uitgever Gyldendal. Het vertaalde boek is in 1996 in Rotterdam uitgegeven.
Genre: Liefdesverhaal en psychologisch verhaal.


Over de schrijfster

Kjersti Scheen werd geboren op 17 augustus 1943 in Oslo, Noorwegen. Ze studeerde aan de Rijksschool voor kunsten en handwerken. Vanaf 1964 illustreert ze boeken. Daarnaast is ze, gedreven door haar politieke en sociale betrokkenheid, tien jaar als journaliste werkzaam geweest. In Noorwegen zijn de boeken van Scheen heel populair. Tegenwoordig richt Kjersti Scheen zich volledig op het schrijven. Haar eerste boek, Månefeen, verscheen in Noorwegen in 1993, de Nederlandse vertaling Maanmeisje werd in 1996 bij Lemniscaat gepubliceerd. In Noorwegen viel Maanmeisje direct in de prijzen. Het werd in 1994 bekroond met de Literatuurprijs van het Ministerie van Cultuur en de prijs van Schooibibliothecarissen.

Andere boeken van Kjersti Scheen zijn:
- Het doek valt
- Geen applaus voor de moordenaar



De meeste mensen vinden de boeken van Kjersti Scheen erg mooi. Je kunt er veel van leren en meestal komen de thema’s die de schrijfster gebuikt niet veel voor. De lezers vinden niet alleen de inhoud interessant, maar ook de manier waaròp het geschreven is, het maakt de mensen nieuwsgieriger zodat ze verder gaan lezen.

Samenvatting

Cindy is verliefd op Helge uit de derde. Op een avond belt Helge haar op. Cindy is dolblij! Ze spreken af bij een pad dat naar een boerderij leidt. Ze lopen samen en zoenen. Maar op school negeert Helge haar. Dit gaat een tijdje zo door. Cindy sluit zich steeds meer van de buitenwereld af. Totdat Helge haar niet meer belt en de volgende dag ook niet.

Van zijn vrienden krijgt ze te horen dat Helge naar Oslo is verhuisd. Haar wereld stort in. Haar vriendinnen hebben haar laten vallen omdat ze heel stil en in zich zelf getrokken was. Cindy heeft een zwart gevoel gekregen omdat ze zich zo onzeker voelt. Ze voelt zich opeens dik, lomp en lelijk. Ze gaat hardlopen en steeds minder eten. Alles draait om calorieën kwijtraken. Als ze wat eet, geeft ze over. Dan voelt ze zich goed. Ze heeft dan "alles onder controle".

Ze is geobsedeerd door calorieën kwijtraken. Zelfs als ze haar huiswerk doet, loopt ze op en neer zodat ze calorieën kwijtraakt. Het wordt zo erg dat Cindy's moeder merkt dat het niet goed gaat. Onder protest van Cindy wordt ze naar een psychologe gestuurd. Ze vertelt steeds kleine stukjes van wat haar dwars zit. Ze krijgt een dieet voorgeschreven waar ze zich aan moet houden. Beetje bij beetje komt ze aan. Met de hulp van Margrethe (de psychologe) en haar familie geneest ze bijna van haar verschrikkelijke ziekte: anorxia.



Extra opdracht: 2 gedichten

Anorexia
ze bouwt een muur rondom
en breekt hem dan weer af
onderdrukt het hongergevoel
maar het blijft een wrede straf

de weegschaal is een monster
de eetlust een signaal
dat negeert wordt met de angst
die haar volgt in een spiraal

balancerend op een dunne lijn
alsof ze zweeft, maar is ze vrij?
de spiegel toont een mager beeld
onbewust loop ze zichzelf voorbij

Geschreven door Edwin van Rossen


Postuur
Veel post versturen heeft ook zijn bezwaren,
Want als je dikwijls aan de zegels likt
Wordt je gestalte lelijk aangedikt,
Iets wat ik aan den lijve heb ervaren.

Nu ben ik anorexiapatiënt.
Ik braak na elke brief die ik verzend.

Geschreven door Driek van Wissen

Waarom deze gedichten?
Het eerste gedicht heb ik gekozen omdat ik het een goede omschrijving van anorexia vind. Uit het gedicht kun je opmaken, hoe iemand die anorexia heeft, zich voelt. En ook welke ‘verkeerde’ gedachten zo iemand heeft.

Het tweede gedicht is misschien een beetje raar. Toch heb ik dit gekozen omdat de hoofdpersoon op een gegeven moment op elk klein dingetje let, dat haar eventueel dikker zou kunnen maken. Dat gebeurt in dit gedicht ook, zelfs het likken aan een postzegel is al te veel voor de persoon.
Mijn mening

Ik vond het een mooi boek omdat het zo geschreven is dat je met de hoofdpersoon (Cindy) meeleeft. Het is heel realistisch geschreven, dat vond ik er ook heel mooi aan, het kan echt gebeuren. Het was interessant, want nou weet ik meer over anorexia en hoe je het kunt herkennen als iemand het heeft.
Ik vond het een heel mooi boek, en zeker niet saai!


Bronnen

- het boek ‘Maanmeisje’ zelf
- het Internet
Advertentie
Oud 23-04-2004, 11:51
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Dit kan je natuurlijk gewoon hier naar toe opsturen.
Oud 23-04-2004, 16:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Zie M&M.
Als het goed is voegt Jon deze toe aan het huiswerk gedeelte / heeft Jon het toegevoegd aan het huiswerk gedeelte.

Deze kan dus op slot. Wel erg fijn dat je je huiswerk wil delen met anderen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.