Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2011, 21:02
stefano12
stefano12 is offline
Hallo,

ik zit in de vijfde klas VWO en wil iets met communicatie studeren. Nu heb ik praktisch twee keuzes: op HBO-niveau Communicatie studeren op de hogeschool Rotterdam of International Bachelor Communication and Media(volledig Engelse studie) aan de Erasmus Universiteit.

Het leek mij in eerste instantie logisch om voor die tweede te gaan en om keihard mijn Engels te verbeteren. Mijn Engels is namelijk niet echt sterk.

Maar toen ik me er in ging verdiepen, las ik dat op de universiteit de vaardigheden zoals presenteren vele malen minder aan bod komen in vergelijking met de hogeschool. Terwijl dit best belangrijk is, lijkt me.

Wat vinden jullie? Heeft iemand advies?

Bedankt.

Laatst gewijzigd op 04-12-2011 om 18:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2011, 17:34
Verwijderd
Ben ik nou gek of zijn er nog veel meer universiteiten die communicatie aanbieden? En dan niet in het Engels?

Weet niet precies hoe het bij communicatie zit, maar bij Nederlands en Engels op de universteit heb ik al heel veel presentaties gedaan; dat leer je daar ook wel echt. Ik ga er vanuit dat dat bij communicatie alleen maar meer zal zijn.

Het belangrijkste onderscheid tussen hbo en wo is simpel: Op het hbo leer je een vak; op de universiteit leer je wetenschappelijk onderzoek uit te voeren. Ondertussen leer je ook allemaal praktische dingen als presenteren, teksten schrijven, etcetera, maar dat is meer zijdelings. Het hbo is schoolser en je krijgt heel duidelijk les in de praktische dingen die je later op de werkvloer zult moeten toepassen (en dan valt presenteren maar ook informatie verkrijgen bijvoorbeeld of teksten schrijven ook onder praktische zaken). Het universitaire werk- en denkniveau kan heel lekker staan op je c.v. en echt een meerwaarde hebben in je carrière, maar het is ook fijn als je echt een opleiding hebt gekregen op basis waarvan je weet hoe je een vak moet uitvoeren.

Je moet gewoon kijken wat je het meest ligt. Loop bij beide studies eens een dag of wat mee. Ga met studenten praten. Verdiep je in wat er specifiek voor die opleidingen is.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2011, 21:16
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb een aantal vakken samen met Communicatie- en informatiewetenschappen gevolgd (ook een communicatieopleiding op WO-niveau dus) en daar wordt er redelijk wat aandacht besteed aan presenteren (vakken als academisch schrijven en presenteren) en ik hoorde dat er nog redelijk wat gepresenteerd moest worden bij andere vakken. Dus ik denk dat het wel meevalt. Een vriend van me doet communicatie op HBO-niveau en ik heb juist niet echt het idee dat hij vaak iets moet presenteren, hij doet juist allerlei andere dingen die minder met het echte presenteren te maken hebben.

Verder wat Freyja zegt, dit alleen even over het presenteren.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 06-12-2011, 19:56
X__Roos
X__Roos is offline
HBO Communicatie blijkt een soort MBO niveau te zijn, zou ik niet doen dus!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2011, 17:49
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Als WO een mogelijkheid is, doen natuurlijk. Verder lag er bij mijn universitaire opleiding veel nadruk op presenteren, maar ik vermoed dat dat wat meer was dan bij een opleiding communicatiewetenschappen (o.i.d.).
Met citaat reageren
Oud 08-12-2011, 07:48
stefano12
stefano12 is offline
Ok, dank voor jullie reacties en tips! Ja, dat is waar Schrödinger. Het vervelende zit hem in het feit dat de opleiding volledig Engelstalig is, en mijn Engels is al 5 jaar lang een 6. Bovendien is de opleiding numurus fixus. Daarom houdt ik rekening met het feit dat ik daar niet wordt toegelaten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren [IBMS] wel of niet doen?
InspirAzn
13 29-05-2010 01:21
Studeren Media, informatie en communicatie (HVA)
Verwijderd
9 15-01-2008 20:51
Studeren Leerkracht lager onderwijs of orthopedagogie?
StephanieR
9 23-03-2007 12:41
Algemene schoolzaken Wanneer studeer je eigenlijk??
DP17
88 13-08-2005 12:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hbo'ers dezelfde titel als academici
Verwijderd
186 18-07-2005 12:00
Algemene schoolzaken Frustratie HBOers???
Studentjuh
48 29-09-2003 14:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.