Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2006, 13:27
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Leviticus 18:22-23 - Thou shalt not lie with mankind, as with womankind: it is abomination. Neither shalt thou lie with any beast to defile thyself therewith: neither shall any woman stand before a beast to lie down thereto: it is confusion.



Er staat hier dat 2 mannen geen seks mogen hebben, een man geen seks met een dier, en een vrouw niet met een dier, dus het mag volgens de bijbel dus wel dat 2 vrouwen seks hebben?
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2006, 13:42
EvilConduct
EvilConduct is offline
Het staat idd niet in de bijbel. Misschien gaat het alleen over penetreren: vrouwen kunnen dat lastig bij elkaar (ja, vingers dan of zo).
***

Laatst gewijzigd op 25-04-2006 om 20:38.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 15:05
Verwijderd
Interessante vraag, volgens mij staat er inderdaad niets expliciets over. Maar je hebt er wel shit in staan over dat mannen en vrouwen bij elkaar horen enzo, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 15:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Misschien een snel en slordig geschreven passage, of, wat me niet onwaarschijnlijk lijkt, een vertalingsfout.

Of de schrijver ervan geilde gewoon op lesbo's.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 17:22
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
separaat schreef op 25-04-2006 @ 17:51 :
Homo's zijn vies en moeten verboden worden.
En dat zegt diegene die vorige week met 'een' vriend anale pleziertjes had?
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 17:37
Verwijderd
lesbo's zijn ook homoseksueel
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 18:31
EvilConduct
EvilConduct is offline
Citaat:
sjek schreef op 25-04-2006 @ 18:37 :
lesbo's zijn ook homoseksueel
Niemand die dat ontkent.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 19:42
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
ik bedoel met lesbo's vrouwelijke homoseksuelen, en met homo's mannelijke homoseksuelen

Citaat:
Of de schrijver ervan geilde gewoon op lesbo's.
Ook niet uit te sluiten
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 00:34
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Heb ik me ook wel eens afgevraagd, maar ik denk dat ze twee vrouwen die met elkaar aan het vingeren zijn niet als seks zien.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 07:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
vrouwen hebben geen verspild zaad en bij het klaarkomen komt geen eitje vrij.

En de eitjes die vrijkomen is vanuit natuurlijk proces en niet vanuit masturbatie.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 09:39
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2006 @ 08:58 :
vrouwen hebben geen verspild zaad en bij het klaarkomen komt geen eitje vrij.

En de eitjes die vrijkomen is vanuit natuurlijk proces en niet vanuit masturbatie.
Ik trek hier dan de conclusie uit dat mannen geen seks met elkaar mogen hebben omdat ze anders hun zaad verspillen?
Heb ik dat goed?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 11:21
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2006 @ 08:58 :
vrouwen hebben geen verspild zaad en bij het klaarkomen komt geen eitje vrij.

En de eitjes die vrijkomen is vanuit natuurlijk proces en niet vanuit masturbatie.
Staat er dan ook dat mannen niet mogen masturberen?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Frostbite schreef op 26-04-2006 @ 12:21 :
Staat er dan ook dat mannen niet mogen masturberen?
Ben ik nog niet tegengekomen (nee, in het verhaal over Abel staat het in elk geval niet).
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 26-04-2006 @ 10:39 :
Ik trek hier dan de conclusie uit dat mannen geen seks met elkaar mogen hebben omdat ze anders hun zaad verspillen?
Heb ik dat goed?
Het is een suggestie
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:01
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 26-04-2006 @ 12:21 :
Staat er dan ook dat mannen niet mogen masturberen?
Niet letterlijk. Maar een ander woord voor masturberen = onaneren en Onan kennen we wel.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:14
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
dat je met rukken zaad verspilt is onzin, want als het meer als 2 weken in je balzak zit, worden ze "verwijderd" door witte bloedlichaampjes
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 13:19
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 26-04-2006 @ 14:14 :
dat je met rukken zaad verspilt is onzin, want als het meer als 2 weken in je balzak zit, worden ze "verwijderd" door witte bloedlichaampjes
Dat wisten de schrijvers van de bijbel e.d. toch niet.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2006 @ 14:01 :
Niet letterlijk. Maar een ander woord voor masturberen = onaneren en Onan kennen we wel.
Maar daar was de situatie natuurlijk wel anders - Onans zonde was dat hij wél seks wou met de vrouw van zijn overleden broer, maar dat hij haar niet zwanger wilde maken (dan zou hij namelijk voor haar en haar kind moeten zorgen). Terwijl het juist de bedoeling was dat hij haar wél zwanger zou maken, omdat ze dan kinderen zou krijgen die later voor haar konden zorgen.

Het gaat dus niet zozeer om zaad verspillen in het algemeen, maar in dit specifieke geval...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-04-2006, 16:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-04-2006 @ 14:19 :
Dat wisten de schrijvers van de bijbel e.d. toch niet.
Je kunt je vraagtekens zetten bij masturberen. Want het verhaal van Onan is niks masturbeerbaars aan.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 16:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-04-2006 @ 15:09 :

Het gaat dus niet zozeer om zaad verspillen in het algemeen, maar in dit specifieke geval...
Ja, maar zo wordt die tekst (vaak) niet uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 19:45
Verwijderd
Volgens mij staat er ook over lesbo's. Lees hieronder maar.
Romeinen 1: 26-27

26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.

Overigens geloof ik niet dat iemand geen christen kan worden omdat die persoon homo is.

En ik geloof dat masturberen opzich geen zonde is. De gedachten die erbij komen zijn onrein. De lichamelijke reactie is op bijbelse grond geen zonde denk ik, maar er zijn wel teksten over wat een man moet doen wanneer hij een zaadlozing heeft gehad.
(Oude Testament)
Zo is er wel onreinheid door masturbatie. Overal waar het zaad op kwam moest gereinigd worden met water.
Ook heb ik gelezen dat als mannen in oorlog waren, en iemand in het kamp kreeg een zaadlozing dan moest hij buiten het kamp slapen en zich wassen.
Maar ja dat is uit het Oude Testament, de Wet, en christenen hoeven niet te leven volgens die wetten omdat Jezus ze daarvan heeft vrijgemaakt.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 20:16
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
maar daar staat alleen dat vrouwen het met vrouwen doen, en mannen ook, en dat de mannen ervoor worden gestraft...
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 20:36
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 26-04-2006 @ 21:16 :
maar daar staat alleen dat vrouwen het met vrouwen doen, en mannen ook, en dat de mannen ervoor worden gestraft...
Het feit dat de verlangens onterend worden genoemd, zegt genoeg.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 22:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
soldaat schreef op 26-04-2006 @ 20:45 :

Zo is er wel onreinheid door masturbatie. Overal waar het zaad op kwam moest gereinigd worden met water.
Ook heb ik gelezen dat als mannen in oorlog waren, en iemand in het kamp kreeg een zaadlozing dan moest hij buiten het kamp slapen en zich wassen.
Maar ja dat is uit het Oude Testament, de Wet, en christenen hoeven niet te leven volgens die wetten omdat Jezus ze daarvan heeft vrijgemaakt.
eew plakkerige christenen

Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 11:28
Oekie
Avatar van Oekie
Oekie is offline
Misschien is het zo dat dat "homo" ook voor vrouwen geldt in dit geval? Ik bedoel als mannen geen seks met elkaar mogen hebben zal dat ook wel voor vrouwen gelden waarschijnlijk.
__________________
Nee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2006, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Oekie schreef op 28-04-2006 @ 12:28 :
Misschien is het zo dat dat "homo" ook voor vrouwen geldt in dit geval? Ik bedoel als mannen geen seks met elkaar mogen hebben zal dat ook wel voor vrouwen gelden waarschijnlijk.
Ja, en misschien bedoelen ze met plat wel rond en met 6000 jaar 4 miljard.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 13:22
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Oekie schreef op 28-04-2006 @ 12:28 :
Misschien is het zo dat dat "homo" ook voor vrouwen geldt in dit geval? Ik bedoel als mannen geen seks met elkaar mogen hebben zal dat ook wel voor vrouwen gelden waarschijnlijk.
Dan kan je de hele bijbel net zo goed op zijn kop interpreteren of zoiets. Er staat niet letterlijk dat ze met 'homo' ook vrouwen bedoelen dus is het giswerk of dat ook werkelijk zo is.

@soldaat: wat voor gedachten bij masturberen zijn dan onrein?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 15:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oekie schreef op 28-04-2006 @ 12:28 :
Misschien is het zo dat dat "homo" ook voor vrouwen geldt in dit geval? Ik bedoel als mannen geen seks met elkaar mogen hebben zal dat ook wel voor vrouwen gelden waarschijnlijk.
Dat staat er niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 17:07
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-04-2006 @ 16:23 :
Dat staat er niet.
Al was het maar, omdat in de bijbel het woord 'homoseksueel' niet voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 17:42
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ja, dat mag wel.


en nu? mogen vrouwen ook een keer voorgetrokken worden?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 21:00
Verwijderd
Ik snap niet waarom mensen willen laten geloven dat de Bijbel homoseksualiteit goedkeurt? Het is toch wel duidelijk dat dat niet zo is? Als je ziet dat God man en vrouw voor elkaar geschapen heeft, heb je toch geen andere tekst nodig?
De penis is er voor de vagina en de vagina voor de penis. Biologisch feit.

En als je de tekst hieronder goed leest kunnen je waarschijnlijk opmaken dat het feit dat vrouwen de natuurlijke omgang hebben verruild voor tegennatuurlijke, als negatief wordt afgebeeld.


Romeinen 1: 26-27

26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.


Citaat:
wat voor gedachten bij masturberen zijn dan onrein?
seksuele gedachten, dat geloof ik tenminste.

Laatst gewijzigd op 28-04-2006 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 21:57
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
soldaat schreef op 26-04-2006 @ 20:45 :

Maar ja dat is uit het Oude Testament, de Wet, en christenen hoeven niet te leven volgens die wetten omdat Jezus ze daarvan heeft vrijgemaakt.
Volgens mij was Jezus het daar niet mee eens:

Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. (Mat. 5:17-18)

Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt. (Luc. 16:17).
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 22:06
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
soldaat schreef op 28-04-2006 @ 22:00 :
Ik snap niet waarom mensen willen laten geloven dat de Bijbel homoseksualiteit goedkeurt? Het is toch wel duidelijk dat dat niet zo is? Als je ziet dat God man en vrouw voor elkaar geschapen heeft, heb je toch geen andere tekst nodig?
De penis is er voor de vagina en de vagina voor de penis. Biologisch feit.

En als je de tekst hieronder goed leest kunnen je waarschijnlijk opmaken dat het feit dat vrouwen de natuurlijke omgang hebben verruild voor tegennatuurlijke, als negatief wordt afgebeeld.


Romeinen 1: 26-27

26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.


seksuele gedachten, dat geloof ik tenminste.
Het is wel duidelijk dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt (en dat is nog een eufemisme), net als de meeste andere primitieve boeken. Ik zie alleen niet wat het probleem met homoseksualiteit is.

Voeten zijn ook 'geschapen' (geëvolueerd) om mee te lopen, mee te rennen zelfs. Betekent dit dan ook dat we er niet mee mogen zwemmen? Is dat ook "tegennatuurlijk"?

Zolang homoseksuelen anderen (of zichzelf) er geen kwaad mee doen, zie ik het probleem niet. De reactie “ik keur het af omdat dat in heilig boek X staat” is een reactie van mensen die niet zelfstandig kunnen of willen nadenken.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 22:18
Enkie
Avatar van Enkie
Enkie is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 28-04-2006 @ 23:06 :
Het is wel duidelijk dat de bijbel homoseksualiteit afkeurt (en dat is nog een eufemisme), net als de meeste andere primitieve boeken. Ik zie alleen niet wat het probleem met homoseksualiteit is.

Voeten zijn ook 'geschapen' (geëvolueerd) om mee te lopen, mee te rennen zelfs. Betekent dit dan ook dat we er niet mee mogen zwemmen? Is dat ook "tegennatuurlijk"?

Zolang homoseksuelen anderen (of zichzelf) er geen kwaad mee doen, zie ik het probleem niet. De reactie “ik keur het af omdat dat in heilig boek X staat” is een reactie van mensen die niet zelfstandig kunnen of willen nadenken.
Daar gaat het niet om.. het gaat om het feit dat iedereen gebreken heeft en dat ieder mens zijn eigen gebrek moet leren te onderdrukken. Zo zijn er ook mensen die agressief zijn. Zij moeten zich inhouden en wellicht bidden om hulp daarbij. Dit is maar een voorbeeld, maar het geldt dus ook voor homo's.
Niet-christenen vinden het vaak onzin dat christenen tegen homo's zijn, want ''ze kunnen er toch niks aan doen!''. Nee dat is zo, maar dat betekent nog niet dat ze zich eraan moeten toegeven; geen enkel mens kan er wat aan doen dat hij gebreken heeft, maar hij kan wel proberen zo goed mogelijk te leven.
__________________
©
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 22:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Enkie schreef op 28-04-2006 @ 23:18 :
Daar gaat het niet om.. het gaat om het feit dat iedereen gebreken heeft en dat ieder mens zijn eigen gebrek moet leren te onderdrukken.
Dat komt erg wreed op me over. Verder vraag ik me af waar je het recht vandaan haalt om dat te zeggen over zaken die verder niemand schaden.

Citaat:
Enkie schreef op 28-04-2006 @ 23:18 :
Zo zijn er ook mensen die agressief zijn. Zij moeten zich inhouden en wellicht bidden om hulp daarbij.
..Daarom is dit ook geen geldige vergelijking... Als ik een willekeurig iemand op straat aanval is dat schadelijk. Als ik homoseksueel zou zijn is dat het niet.

Citaat:
Enkie schreef op 28-04-2006 @ 23:18 :
Niet-christenen vinden het vaak onzin dat christenen tegen homo's zijn, want ''ze kunnen er toch niks aan doen!''. Nee dat is zo, maar dat betekent nog niet dat ze zich eraan moeten toegeven; geen enkel mens kan er wat aan doen dat hij gebreken heeft, maar hij kan wel proberen zo goed mogelijk te leven.
Je mist het punt. Het punt ligt veel principiëler: waar halen fundamentalisten de gore moed vandaan om uberhaupt iemand te discrimineren op basis van wat ze zijn?

Ik stel toch ook niet voor om iedereen die CU of SGP stemt te verbannen naar Siberië? (ondanks dat het wel een aanlokkelijk scenario is )


Ga dus eerst maar eens onderbouwen waarom jij in een positie bent om morele uitspraken te doen, waar je die op wilde stoelen (want de bijbel geld nog lang niet als morele autoriteit) en waarom mensen die geen vlieg kwaad doen met jouw principes lastig gevallen dienen te worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 23:05
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Enkie schreef op 28-04-2006 @ 23:18 :
[B]Daar gaat het niet om.. het gaat om het feit dat iedereen gebreken heeft en dat ieder mens zijn eigen gebrek moet leren te onderdrukken.
Wie zegt dat homoseksualiteit een gebrek is? Waarom zou je het moeten onderdrukken als het voor niemand schadelijk is?

Citaat:
Zo zijn er ook mensen die agressief zijn. Zij moeten zich inhouden en wellicht bidden om hulp daarbij. Dit is maar een voorbeeld, maar het geldt dus ook voor homo's.
Nee, dat geldt niet voor homo's. Zij doen niemand kwaad (enkele uitzonderingen daargelaten), in tegenstelling tot een agressieve man. Je vergelijking gaat dus niet op.

Citaat:
Niet-christenen vinden het vaak onzin dat christenen tegen homo's zijn, want ''ze kunnen er toch niks aan doen!''. Nee dat is zo, maar dat betekent nog niet dat ze zich eraan moeten toegeven; geen enkel mens kan er wat aan doen dat hij gebreken heeft, maar hij kan wel proberen zo goed mogelijk te leven.
En wie zegt dat het beter is om als heteroseksueel te leven dan als homoseksueel? Wat een arrogantie! En ze kunnen er inderdaad niets aan doen, het is geen ziekte waarvan je kunt genezen, maar een aangeboren seksuele voorkeur.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-04-2006, 23:32
Verwijderd
't Is zo mooi altijd hoe van die strenggelovige christenen nou net dit éne gebod eruit pikken om te gehoorzamen. Nee, homoseksualiteit, dat is verboden.

Enkie, soldaat, als jullie dat nastreven, dan mogen jullie ook geen varkensvlees meer eten of konijn, als je uitslag hebt moet je zeven dagen geïsoleerd leven, menstruerende vrouwen mag je niet aanraken, als je zondigt moet je bokjes offeren, etcetera, etcetera, etcetera.

Wauw, dat jullie uit al Gods geboden zomaar kunnen kíezen, dat jullie zelf mogen beslissen welk gebod toegepast wordt en welke niet.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 23:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Morgan schreef op 29-04-2006 @ 00:32 :
Wat arrogant van jullie, dat jullie uit al Gods geboden zomaar kunnen kíezen, dat jullie zelf mogen beslissen welk gebod toegepast wordt en welke niet.
Hmm, dat vat in feite ook de essentie van mijn kritiek samen. Aan de ene kant geboden als het vermoorden van kinderen die hun ouders beledigen niet naleven, maar verzen over homoseksualiteit dan wel weer serieus nemen.

Zelfs met het debat over de geloofwaardigheid van de bijbel op zich even aan de kant geschoven: Dat is weinig consistent en daarom nog minder te rechtvaardigen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 23:40
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 29-04-2006 @ 00:35 :
Hmm, dat vat in feite ook de essentie van mijn kritiek samen. Aan de ene kant geboden als het vermoorden van kinderen die hun ouders beledigen niet naleven, maar verzen over homoseksualiteit dan wel weer serieus nemen.

Zelfs met het debat over de geloofwaardigheid van de bijbel op zich even aan de kant geschoven: Dat is weinig consistent en daarom nog minder te rechtvaardigen.
Damnit, ik had ge-edit, moet je niet stiekem tegelijkertijd reageren Maar ja, dat is ook mijn probleem. Waarom zien zulke mensen nou niet in dat dit soort dingen gewoon niet de essentie zijn? Het christendom draait om liefde: voor God, voor jezelf en vooral ook voor je naaste. Niet om het zonder nadenken naleven van enkele cultuurgebonden voorschriften.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 08:37
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Morgan schreef op 29-04-2006 @ 00:40 :
Damnit, ik had ge-edit, moet je niet stiekem tegelijkertijd reageren Maar ja, dat is ook mijn probleem. Waarom zien zulke mensen nou niet in dat dit soort dingen gewoon niet de essentie zijn? Het christendom draait om liefde: voor God, voor jezelf en vooral ook voor je naaste. Niet om het zonder nadenken naleven van enkele cultuurgebonden voorschriften.
liefde voor god houdt toch ook het gehoorzamen en het liefhebben van zijn geboden in he . god liefhebben en gehoorzamen is namelijk je levensdoel en de daaruit voortvloeiende liefde voor je naaste. en, het christendom draait om liefde; het is maar net wat je eruit haalt. het begon met de wraak van de vader, niet met de liefde van de zoon. ga dus niet zitten lulllen over je naaste wat lief hebben, want dat kun je (volgens de bijbel) alleen maar door de liefde van god.

en, stel, god zegt dat hij seksualiteit anders bedoeld heeft. dan moet god niet zo zeuren, want zijn onveranderlijkheid en eeuwigheid is ook maar cultuurgebonden.

bovendien wordt homoseksualiteit voortgezet in het nieuwe verbond, dus.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 08:53
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 29-04-2006 @ 09:37 :
liefde voor god houdt toch ook het gehoorzamen en het liefhebben van zijn geboden in he . god liefhebben en gehoorzamen is namelijk je levensdoel en de daaruit voortvloeiende liefde voor je naaste.
Ja, maar als je dan zegt dat homoseksuelen hun gevoelens moeten verbergen en de geboden moeten naleven, leven zij (die dat zeggen) zelf ook alle geboden na? En ik vind ook niet dat je regels uit een eeuwenoud boek zo letterlijk moet nemen. Ik denk dat veel wetten uit de bijbel vrij achterhaald zijn, maar dat ligt misschien aan mij.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:25
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 29-04-2006 @ 09:37 :
liefde voor god houdt toch ook het gehoorzamen en het liefhebben van zijn geboden in he . god liefhebben en gehoorzamen is namelijk je levensdoel en de daaruit voortvloeiende liefde voor je naaste.
Dat is geen liefde. Ik heb wel vaker betoogd dat liefde waar gelovigen over spreken geen liefde is zoals in de gangbare zin van het woord. Er is geen sprake van gelijkwaardige liefde, maar van een bizar soort mengeling van affectie, angst en ontzag, een beetje vergelijkbaar met wat zeer afhankelijke en timide kinderen in de jaren vijftig voor strenge huisvaders met grote snorren hadden die erop los ramden met Spaanse rietjes.

Dat jij je 'gevoelens' voor 'god' als liefde wilt bestempelen is jouw keuze, maar doe niet alsof het logisch is dat uit een dergelijke gedachtenkronkel automatisch voortvloeit dat dat 'liefde' voor je naaste is.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:28
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 29-04-2006 @ 09:53 :
Ja, maar als je dan zegt dat homoseksuelen hun gevoelens moeten verbergen en de geboden moeten naleven, leven zij (die dat zeggen) zelf ook alle geboden na? En ik vind ook niet dat je regels uit een eeuwenoud boek zo letterlijk moet nemen. Ik denk dat veel wetten uit de bijbel vrij achterhaald zijn, maar dat ligt misschien aan mij.
je moet er rekening mee houden dat de wetten van het oude testament in de context van landswetten waren. die wetten waren in de handen van de overheid. god bestuurde niet zomaar een religieuze groepering, maar ook een land. de ceremoniële wetten hoeven niet meer nageleefd te worden, ik denk de landswetten ook niet. over de wet van homoseksualiteit bestaat geen twijfel, die wordt duidelijk voorgezet. homoseksualiteit is ook een principewet. ik kan het me goed voorstellen dat je het achterhaald vindt, maar ik zie god ook niet als achterhaald dus zijn wetten ook niet.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 09:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-04-2006 @ 10:25 :
Dat is geen liefde. Ik heb wel vaker betoogd dat liefde waar gelovigen over spreken geen liefde is zoals in de gangbare zin van het woord. Er is geen sprake van gelijkwaardige liefde, maar van een bizar soort mengeling van affectie, angst en ontzag, een beetje vergelijkbaar met wat zeer afhankelijke en timide kinderen in de jaren vijftig voor strenge huisvaders met grote snorren hadden die erop los ramden met Spaanse rietjes.
dat is jouw mening. ik denk niet dat je gelijk hebt. god heeft heel wat voor jou over, dus jij ook voor hem. gelijkwaardig? nee. wij kunnen god nooit zo liefhebben als hij dat de mensen kan doen .

jij baseert je mening anders wel op ervaringen met. ik hou persoonlijk ook niet zo van god, maar misschien ken ik dan de betere christenen als dat jij die kent. want er is geen sprake van gelijkwaardige liefde klinkt erg subjectief.

Citaat:
Dat jij je 'gevoelens' voor 'god' als liefde wilt bestempelen is jouw keuze, maar doe niet alsof het logisch is dat uit een dergelijke gedachtenkronkel automatisch voortvloeit dat dat 'liefde' voor je naaste is.
omdat jij voorbeelden ziet van mensen die wel claimen de liefde van god te hebben maar niet goed met hun naaste omgaan (homoseksualiteit)?
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Bart Klink schreef op 28-04-2006 @ 22:57 :
Volgens mij was Jezus het daar niet mee eens:

Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. (Mat. 5:17-18)

Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt. (Luc. 16:17).
Grappig, ik wist niet dat het NT net zo inconsistent was als het OT.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 11:11 :
Grappig, ik wist niet dat het NT net zo inconsistent was als het OT.
He, waarom moet je zo kritisch zijn? Met een beetje goede wil is die bergrede prachtig (ik heb hem ooit in het Grieks gelezen). Je hoeft echt niet te geloven om sommige stukjes uit de bijbel te kunnen waarderen
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 29-04-2006 @ 10:28 :
over de wet van homoseksualiteit bestaat geen twijfel, die wordt duidelijk voorgezet. homoseksualiteit is ook een principewet.
Okay, waar in de bijbel staat dan "Gij zult zich niet meer druk maken om tijdsgebonden wetten, maar den vader gebiet u noch steeds den homofielen van den daken te smijten"?

Tenzij dat er letterlijk staat ben je namelijk de bijbel aan het verdraaien in je zigzaggen tussen wetten uit het OT.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 11:46
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 29-04-2006 @ 12:07 :
Okay, waar in de bijbel staat dan "Gij zult zich niet meer druk maken om tijdsgebonden wetten, maar den vader gebiet u noch steeds den homofielen van den daken te smijten"?

Tenzij dat er letterlijk staat ben je namelijk de bijbel aan het verdraaien in je zigzaggen tussen wetten uit het OT.
Ik ben dan wel geen christen, maar ik durf toch wel te stellen dat je als moderne christen de bijbel moet interpreteren ('verdraaien'), als je hem tenminste als ethische leidraad aan wil houden. Kijk maar naar het verschil tussen het OT en het NT, en wat Jezus daar zelf over zegt. In Matteüs 5 vind je "38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen." Dat oog-om-oog-principe was voor primitieve woestijnvolken een 'eerlijk' principe, dat conflictescalatie kon voorkomen. In Jezus' tijd was het al te grof geworden, daarom wordt de nadruk gelegd op conflicten vreedzaam oplossen. Het veranderen van de wetten mag niet naar barbaarse zin, maar ik zie geen enkel probleem in het progressief uitleggen van de geboden - dat doet Jezus zelf ook.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 13:20
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Snees schreef op 29-04-2006 @ 11:22 :
He, waarom moet je zo kritisch zijn? Met een beetje goede wil is die bergrede prachtig (ik heb hem ooit in het Grieks gelezen). Je hoeft echt niet te geloven om sommige stukjes uit de bijbel te kunnen waarderen
Wat uiteraard ook geldt voor de Ilias, de Odyssee en vele andere prachtige mythologische werken.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 15:03
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-04-2006 @ 12:07 :
Okay, waar in de bijbel staat dan "Gij zult zich niet meer druk maken om tijdsgebonden wetten, maar den vader gebiet u noch steeds den homofielen van den daken te smijten"?

Tenzij dat er letterlijk staat ben je namelijk de bijbel aan het verdraaien in je zigzaggen tussen wetten uit het OT.
in het NT wordt hier duidelijk over gesproken. even geen lust het op te zoeken, maar paulus spreekt iig veel over 'deze gruwelen' etc.

dat wilde ik dus eigenlijk ook een beetje uitleggen: zigzaggen tussen wetten ja, maar er is ook onderscheid in wetten. wat snees zegt zit ook wel wat in, maar dat cultuurgebonden geldt niet voor alles. niet voor het principe van homoseksualiteit, tovenarij, ontering etc. het daadwerkelijke ombrengen vind ik wel enigsinds cultuurgebonden. als je er over nadenkt is het echt minder hypocriet dan het lijkt .

ik ben erg tegen het principe (of principeloze) van 'jezus is gestorven en alles is voldaan'. net alsof jezus verzoening voor zonden zou betekenen dat je er op los kunt zondigen. het oude testament is in geen enkel opzicht achterhaald of afgedaan. als een christen dat beweert zet ik vraagtekens bij zijn geloof in een god die zegt onveranderlijk en van eeuwigheid te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Scholen mogen homo nog steeds weigeren
Verwijderd
135 14-12-2009 23:11
Liefde & Relatie Gays.
Vivian.
124 15-09-2009 16:32
Psychologie Is homoseksualiteit geaccepteerd?
Faerie
75 27-10-2005 17:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ilse weigert pedofielensite
Verwijderd
415 04-02-2005 19:54
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap het homohuwelijk
pabostudent
237 10-11-2004 13:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.