Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2015, 12:18
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
hallo iedereen, ik ben weer eens bezig geweest met gedichtjes schrijven tijdens de les, ik heb een nieuw gedichtje klaar maar hij is wel een beetje cliché... Er is een jongen in mijn klas die me nogal intrigeerde en ik kreeg het maar niet uit mijn hoofd dus heb ik er maar iets rond geschreven, hopelijk vinden jullie het leuk!

Zwart en groen
Zijn ogen.
Donker van ver
Groen van dicht
Zo betoverend
diepte die eindeloos lijkt
en zo lief
van zo dicht bij
en zo zwart
van zo ver weg


Ik heb er ook nog andere, laat maar iets weten als je interesse hebt!
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2015, 15:24
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Mooi! Ik vond het heel leuk om te zien dat je al meer bent gaan dichten dan verhalen, de manier waarop je zinnen vormt is poëtischer geworden. Ik vind het tof hoe er een herhaling in zit, de openingszinnen sluiten het gedicht ook mooi weer af. Wat ik heel mooi vind aan dit gedicht is dat het lijkt of de kleuren en afstand metaforisch bedoeld zijn. Je kan de zinnen letterlijk lezen als een kleurbeschrijving van de ogen, maar je kan er ook meer in lezen, voor mij roept het een gevoel van onbereikbaarheid op, mysterie, verlangen en zachtheid. Prachtig! Had je dat ook zo bedoeld?

Symbolen en mysterie geven een gedicht zoveel diepgang! Het gedicht is dan niet zozeer een oppervlakkige vertelling van een situatie, maar een manier om een gevoel over te brengen, de lezer echt een blik te laten werpen in je belevingswereld. Dat is wat voor mij een van de belangrijkste functies is van poëzie. Woorden kunnen remmend zijn: als het (gebrek aan) gevoel dat de woorden oproepen de situatie afzwakt. Maar door de juiste woordkeuze en dichtvorm kunnen woorden ook verruimend werken, en een situatie/gevoel/filosofie fijnscherp afbeelden, dat is de verheven kunst.

Ik ben iets minder dol op de middelste drie zinnen, dat kan qua boodschap minder cliché. Het zou het geheel naar een hoger niveau tillen als wat daar staat verrassender zou zijn, snap je wat ik bedoel?

Post vooral meer en blijf doorgaan! Je hebt zeker potentie

Laatst gewijzigd op 11-11-2015 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2015, 16:18
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
Dankje! Ik zal nadenken over het middelste deel!
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 13-11-2015, 15:55
Demipet660
Avatar van Demipet660
Demipet660 is offline
Mooi!!!!
Doet me aan iemand denken ook, hij had aleen blauwe ogen.....
Ik hou echt van je schrijfstijl.!!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2015, 18:28
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
dankje
maar de ogen van deze jongen zijn echt raar, van ver zijn die zo zwart als de nacht (op een afstand van 1 meter of verder) maar zit dichter bij (halve meter of zo) zijn zijn ogen echt gifgroen, en als je nog dichter bij komt (als je vlak voor hem staat) zijn ze heldergroen. echt betoverend -en eng!-
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Denk daar maar eens over na..
-Melody-
10 14-06-2004 17:09
Liefde & Relatie Stom he?
Mark
14 25-10-2003 23:32
Psychologie Tips voor mensen met KLEINE ruzies thuis
kleinedraak
7 04-08-2002 21:25
Liefde & Relatie koosnaampjes
Anal Avenger
40 09-06-2002 00:13
Verhalen & Gedichten Gestorven onder water
murwari
34 21-03-2002 21:54
ARTistiek begin van een verhaal .."Dirk en zijn paranormaal begaafde dwergpanda"
de wijze jodokus
17 17-02-2002 15:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.