Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2005, 11:26
Verwijderd
Ik snap echt niet waarom dat zo erg is. Het is maar tijdelijk, op school doen ze het niet en als ze ouder zijn ook niet meer. En verkort taalgebruik is sowieso handig als je veel chat.

Maar nogmaals, ik heb het hier niet over onleesbare teksten zonder interpunctie, niet over echte onleesbare bReEzeRtAal (ofzo ), maar gewoon over mensen die sommige woorden veranderen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2005, 11:31
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 22-02-2005 @ 12:26 :
Ik snap echt niet waarom dat zo erg is. Het is maar tijdelijk, op school doen ze het niet en als ze ouder zijn ook niet meer. En verkort taalgebruik is sowieso handig als je veel chat.

Maar nogmaals, ik heb het hier niet over onleesbare teksten zonder interpunctie, niet over echte onleesbare bReEzeRtAal (ofzo ), maar gewoon over mensen die sommige woorden veranderen.
Ja, maar dit is msn niet. (op msn vind ik het overigens ook vervelend, maar goed )

Mensen komen hier bijv. omdat ze een bobbeltje in hun borst voelen en dan schrijven ze:


heeej mensjuhs,

gistur voelduh ikke iets raars bij men eh... jeweetwel... eh.. tituh.. un soort bobbeltjuh... moet ik nouw naar de dokter offuh kan ik bter ff afw888.

kussiejsss



Dan heb ik al geen zin meer om te reageren. Iemand die op msn "w8 ff, moeder roept" zegt, is een stuk minder vervelend dan iemand die met een serieuze vraag komt en een serieus antwoord verwacht maar wel op zo'n manier schrijft.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 11:36
Verwijderd
Tsja, het ziet er natuurlijk niet uit, maar ik zit er niet zo mee. Zolang het maar leesbaar is. Jouw voorbeeld is wel al een beetje aan de erge kant trouwens.. ik had het meer over bijv. Mark Almighty, die al reageert op mensen die in een verder normaal stukje tekst alleen een paar keer het woordje "egt" gebruiken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 11:41
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 22-02-2005 @ 12:36 :
Tsja, het ziet er natuurlijk niet uit, maar ik zit er niet zo mee. Zolang het maar leesbaar is. Jouw voorbeeld is wel al een beetje aan de erge kant trouwens.. ik had het meer over bijv. Mark Almighty, die al reageert op mensen die in een verder normaal stukje tekst alleen een paar keer het woordje "egt" gebruiken ofzo.
True, mijn stukje was iets erger dan "egt". Maar het staat even dom in mijn ogen.

Ik vind trouwens dat het korter of sneller is, geen argument. Egt is 1 letter korter en bovendien hoeft het op een forum niet snel. Dan doe je maar 2 seconden langer, want langer duurt het niet om een c en een h te schrijven i.p.v. een g, over je post.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 22-02-2005 @ 12:41 :
Ik vind trouwens dat het korter of sneller is, geen argument. Egt is 1 letter korter en bovendien hoeft het op een forum niet snel. Dan doe je maar 2 seconden langer, want langer duurt het niet om een c en een h te schrijven i.p.v. een g, over je post.
Volgens mij typ je eerder sneller als je normaal Nederlands typt; ik doe er iig langer over om "egt" op die manier automatisch te leren typen dan om als ik het typ gewoon "echt" neer te zetten.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 11:59
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 22-02-2005 @ 12:20 :
Mensen die het express fout schrijven.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 22-02-2005 @ 11:09 :
Nee, het is precies zoals Nare Man zegt: Het ís logisch. Dat 'voor jou' erachter plakken is alleen maar een goedpratertje voor emnsen die het fout blijven doen.
Dat ís jouw mening.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:03
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ach iedereen maakt fouten, makkelijkste is om meteen op iemand anders te gaan zeiken, dan op je zelf.

Naja, iedereen mag er mij op wijzen, dat maakt mij niks uit. Maar wat ik alleen heel erg vind, is dat sommige mensen gaan mieren neuken over het vershil tussen hun en hen.

Man, man, man, waar ben ik weer terecht gekomen.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:08
Verwijderd
Waarom maakt tegenwoordig niemand zich meer druk over hoe hij/zij schrijft. En dan ook nog eens durven beweren dat ze dyslectisch zijn. Dyslexie is totaal iets anders dan luiheid en geen moeite willen doen.
Dat de school er niet meer op wil wijzen, jammer, maar ik zal het daarvoor niet laten.

En dan heb ik het niet over afkortingen, sneltypen enzo. Ik typ zelf ook nix en oiv of idd. Het gaat over simpele dingen als
Hij gaad naar de winkel. Hallo?

En op DoP zal ik er zeer zeker op wijzen, als je niet fatsoenlijk wil spellen, moet je ook niet met taal bezig willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 22-02-2005 @ 13:03 :
Ach iedereen maakt fouten, makkelijkste is om meteen op iemand anders te gaan zeiken, dan op je zelf.

Naja, iedereen mag er mij op wijzen, dat maakt mij niks uit. Maar wat ik alleen heel erg vind, is dat sommige mensen gaan mieren neuken over het vershil tussen hun en hen.

Man, man, man, waar ben ik weer terecht gekomen.
Het is anders in de meeste gevallen een enorm simpele regel. Net als dt.

Het is maar waar je prioriteiten liggen. Bij ons werd in de lagere school al op spelling gehamerd, op wiskunde-testen gingen er punten af voor dt-fouten, dan ga je vanzelf wel opletten.
En na 50x In infinitief 1 d of t, in onvoltooid deelwoord ook 1 d of t schrijven voor 1 fout, onthou je het ook wel. De luiheid komt ook van de scholen af, wat ik nog het meest schandalige vind.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:12
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
grl schreef op 22-02-2005 @ 12:31 :
Ja, maar dit is msn niet.
Voila. En niks te maar-en of te als-en nou he...

Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 13:00 :
Dat ís jouw mening.
Nee, dat ís zo. Sorry als het arrogant overkomt, maar zo is het.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:17
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 12:59 :
Tja, ik deed het tenminste niet expres.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:03
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Mutant schreef op 22-02-2005 @ 13:11 :
Het is anders in de meeste gevallen een enorm simpele regel. Net als dt.

Het is maar waar je prioriteiten liggen. Bij ons werd in de lagere school al op spelling gehamerd, op wiskunde-testen gingen er punten af voor dt-fouten, dan ga je vanzelf wel opletten.
En na 50x In infinitief 1 d of t, in onvoltooid deelwoord ook 1 d of t schrijven voor 1 fout, onthou je het ook wel. De luiheid komt ook van de scholen af, wat ik nog het meest schandalige vind.
Scholen zitten moeilijk in elkaar, ze kunnen niet overal dezelfde regels toepassen. Helaas. Bij ons op school werd er ook op gelet, maar niet echt 'je van het'.

Maar ik misschien raar dat ik het zeg, ik hoef echt niet alle regeltjes te weten, van hoe en wat, als ik iets niet weet dan zoek ik het op. En dan nog, ik gebruik mijn paar laatste hersen cellen liever voor een lekker recept en om die te verkopen dan dat ik het perongeluk hun of hen schrijf.

Maar het rare is, ik heb zelf nooit op de middelbare school het verschil tussen hun of hen geleerd. Beetje raar.
Snap ook niet waarom, zal wel aan die school liggen.

En als ik zelf iets moet schrijven, tja dan kijk ik het gewoon nog een keertje in. Het is natuurlijk dom als je een sollicitatie brief, schrijft of tikt met super veel spelfouten.
En dan nog de zogenaamde 'msn talk' daar hou ik zowizo zelf niet van, als ik een mail/sms/msn gesprek heb, dan gebruik ik niet of nauwelijks afkortingen, vaker alleen enz, etc.
Maar dat is een principe kwestie, ik vind het gewoon niet fijn lezen met al die afkortingen.

Maar dont blame the school. Want waar is nog die tijd gebleven dat met brieven met elkaar deed versturen?
Tja, dan stond je mooi voor lul met je d of dt, of andere fouten.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:08
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik blijf het allemaal een beetje gezeik vinden. Kom op mensen dit is een forum. Ok ik kan begrijpen dat je je ergert aan stukjes als

Heeeeeeyyyzz skatjus iik ziit met un proobleem enz enz.

Dat is gewoon iritant en daar zal ik zeker wat van zeggen. Maar dingen als iig en idd is gewoon makkelijker. En het gezeik daarover snap ik niet. Praktisch iedereen snapt wat er staat en zoals al gezegd zullen degene die het zo typen heus wel weten hoe het wel hoort. Verder staat het idd wat slordig als je d schrijft waar t hoort en andersom. Maar om daar nou moeilijk over te gaan doen vind ik allemaal zwaar overdreven.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:10
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 22-02-2005 @ 15:08 :
Maar dingen als iig en idd is gewoon makkelijker. En het gezeik daarover snap ik niet.
Wie zeikt daar dan over hier?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:15
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 15:10 :
Wie zeikt daar dan over hier?
Sorry ik heb nu ff geen tijd en zin om wat voorbeelden bij elkaar te zoeken maar die zijn er ongetwijfeld genoeg.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
wammus schreef op 22-02-2005 @ 15:15 :
Sorry ik heb nu ff geen tijd en zin om wat voorbeelden bij elkaar te zoeken maar die zijn er ongetwijfeld genoeg.
In deze topic heeft niemand het er over (de topic gaat er dus ook niet over ).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 22-02-2005 @ 12:26 :
Ik snap echt niet waarom dat zo erg is. Het is maar tijdelijk, op school doen ze het niet en als ze ouder zijn ook niet meer. (...)
Weleens verhalen gehoord over professors die papers rechtstreeks in de papierversnipperaar schuiven omdat ze vol met spelfouten zitten?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:24
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 22-02-2005 @ 15:44 :
Weleens verhalen gehoord over professors die papers rechtstreeks in de papierversnipperaar schuiven omdat ze vol met spelfouten zitten?
Ik had het bij "dat doen ze later niet meer" over populair taalgebruik, niet over spelfouten.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 22-02-2005 @ 15:44 :
Weleens verhalen gehoord over professors die papers rechtstreeks in de papierversnipperaar schuiven omdat ze vol met spelfouten zitten?
En zo hoort het ook .

(Behalve natuurlijk bij mensen die daadwerkelijk het probleem hebben van woordblindheid, dat is weer iets anders).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 22-02-2005 @ 16:24 :
Ik had het bij "dat doen ze later niet meer" over populair taalgebruik, niet over spelfouten.
Hopelijk...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:30
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
wammus schreef op 22-02-2005 @ 15:15 :
Sorry ik heb nu ff geen tijd en zin om wat voorbeelden bij elkaar te zoeken maar die zijn er ongetwijfeld genoeg.
Zelfs Mutant keurt het gebruik van oid, iig en idd niet af

Maargoed, de meeste allergie ligt volgens mij sowieso niet bij chat-taal en afkortingen, maar meer bij het populaire ge-tjuh, ge-nie en alle andere irritante 'spreek'-verbasteringen die geassocieerd worden met het breezah-volk. Dat is in ieder geval wel bij mij het geval. Ik wil wel eens een stukje MSN-log van mijn zusje posten als voorbeeld, want voor dat soort taalgebruik krijg ik gewoon plaatsvervangende schaamte. Door af en toe te zeiken over verkeerd geplaatste d's en t's hou je het niveau gewoon zo hoog dat posts doordrenkt met breezah-taal vermijdt. Als iemand begint te mierenneuken, of vervalt in Gaudere's wet dan negeer je die persoon gewoon of wijs je hem erop. Als het uit de hand loopt met het off-topic gelul dan is de forumbaas er altijd nog.

Ik ben gewoon van mening dat het niveau van de Neerlandse taal enigzins op peil gehouden moet worden, door ook het dagelijks gebruik te corrigeren. Wanneer men niet meer op het dagelijks gebruik gaat letten, in het kader van 'jesus, dit is tog een forum? Doe nie so moeilijk!', vervalt ook langzaam het officiele taalgebruik. Ik zie het verschil niet tussen dit forum en de briefcorrespondentie, waar je volgens iemand hier niet aan kon komen zetten met fouten in de werkwoordsvorm.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:43
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 22-02-2005 @ 16:30 :
Zelfs Mutant keurt het gebruik van oid, iig en idd niet af

Maargoed, de meeste allergie ligt volgens mij sowieso niet bij chat-taal en afkortingen, maar meer bij het populaire ge-tjuh, ge-nie en alle andere irritante 'spreek'-verbasteringen die geassocieerd worden met het breezah-volk. Dat is in ieder geval wel bij mij het geval. Ik wil wel eens een stukje MSN-log van mijn zusje posten als voorbeeld, want voor dat soort taalgebruik krijg ik gewoon plaatsvervangende schaamte. Door af en toe te zeiken over verkeerd geplaatste d's en t's hou je het niveau gewoon zo hoog dat posts doordrenkt met breezah-taal vermijdt. Als iemand begint te mierenneuken, of vervalt in Gaudere's wet dan negeer je die persoon gewoon of wijs je hem erop. Als het uit de hand loopt met het off-topic gelul dan is de forumbaas er altijd nog.

Ik ben gewoon van mening dat het niveau van de Neerlandse taal enigzins op peil gehouden moet worden, door ook het dagelijks gebruik te corrigeren. Wanneer men niet meer op het dagelijks gebruik gaat letten, in het kader van 'jesus, dit is tog een forum? Doe nie so moeilijk!', vervalt ook langzaam het officiele taalgebruik. Ik zie het verschil niet tussen dit forum en de briefcorrespondentie, waar je volgens iemand hier niet aan kon komen zetten met fouten in de werkwoordsvorm.
Ok hier kan ik me wel in vinden maar dan nog vind ik het onzinnig om te gaan zeuren over een enkele verkeerd geplaatste d of t ofzo. Tuurlijk als de schrijftaal vervangen word voor spreektaal is dat een slecht teken en ik heb daar ook een afkeer tegen.

Heel mooi voorbeeld is iemand die ik in mn msn heb staan. Ik zag een naam in de trant van HaLo Ik HeB NiEtS BeTeRs Te DoEn DaN VeRkEeRdE hOoFdLeTtErS iN m'N nAaM zEtTeN. Ik zeg er wat van en ben vervolgens een sukkel omdat zei het mooi vind. Dan vraag ik me echt af waar het in godsnaam nog over gaat. Dat kleine stukje ^ vond ik al iritant typen dus ik kan me haast niet voorstellen dat het makklijk is ofzo en om nou te zeggen dat het mooier is of leesbaarder... Nee niet echt. Hier erger ik me idd mateloos aan.

Maar daar is praktisch iedereen het wel mee eens en dat is m'n punt ook niet. Het gaat mij er om dat ik vind dat er juist veel te veel gezeikt word over verkeerd geplaatste d's en t's. Ok je doet een beetje je best om er op te letten als je een stukje typt maar om nou meteen 10 replys over die ene typo te maken vind ik echt zwaar overdreven. Verder meen ik me ergens iets te herineren dat er ook in het beleid staat dat dat niet de bedoeling is maar dat weet ik zo niet zeker en zal ik vanavond wel ff opzoeken want nu heb ik echt geen tijd meer.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:35
Verwijderd
De ernstigste fouten die er gemaakt worden:
ww-spelling (d's en t's)
als/dan
jouW spullen/wij gaan niet met JOU praten
hen/hun
dat irriteert/ik erger me aan en dus niet "ik irriteer me aan"

Dat is basiskennis. Hen/hun omdraaien heeft imho niets met dyslectie te maken.
Zij gaan weg. NIET Hun gaan weg.

Spreektaal vind ik een ander verhaal.

Interpunctie maak ik me niet verschrikkelijk druk om, alhoewel het zeer irritant is dat er hier één poster is die continue loopt te hameren op spelling en grammatica van allochtonen, terwijl hij zelf absoluut géén interpunctie gebruikt.

En ja ik erger me daar kapot aan. LEER JE MOERSTAAL PUNT ENEL

En als klap op de vuurpijl een van de meest gemaakte fouten; ik ben de enigste die overblijft.
Dat kan dus niet. ík ben de enigste en niemand anders. Als je in je eentje overblijft ben je de ENIGE.
Enig - eniger - enigste

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 22-02-2005 @ 18:35 :
Hen/hun omdraaien heeft imho niets met dyslectie te maken.
Zij gaan weg. NIET Hun gaan weg.
Dit voorbeeld lijkt me niet zo goed bij het hen/hun omdraaien...?

P.S.: dyslectie bestaat niet.

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 17:45.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 18:42 :
Dit voorbeeld lijkt me niet zo goed bij het hen/hun omdraaien...?
Inderdaad. Maar dat snapt 80% niet.


Citaat:
Psst: dyslectie bestaat niet.
Hmm, tis geen officiëel woord nee.
Dan ben je een dyslect dus.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:52
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
wammus schreef op 22-02-2005 @ 16:43 :
Ok hier kan ik me wel in vinden maar dan nog vind ik het onzinnig om te gaan zeuren over een enkele verkeerd geplaatste d of t ofzo. Tuurlijk als de schrijftaal vervangen word voor spreektaal is dat een slecht teken en ik heb daar ook een afkeer tegen.

Heel mooi voorbeeld is iemand die ik in mn msn heb staan. Ik zag een naam in de trant van HaLo Ik HeB NiEtS BeTeRs Te DoEn DaN VeRkEeRdE hOoFdLeTtErS iN m'N nAaM zEtTeN. Ik zeg er wat van en ben vervolgens een sukkel omdat zei het mooi vind. Dan vraag ik me echt af waar het in godsnaam nog over gaat. Dat kleine stukje ^ vond ik al iritant typen dus ik kan me haast niet voorstellen dat het makklijk is ofzo en om nou te zeggen dat het mooier is of leesbaarder... Nee niet echt. Hier erger ik me idd mateloos aan.

Maar daar is praktisch iedereen het wel mee eens en dat is m'n punt ook niet. Het gaat mij er om dat ik vind dat er juist veel te veel gezeikt word over verkeerd geplaatste d's en t's. Ok je doet een beetje je best om er op te letten als je een stukje typt maar om nou meteen 10 replys over die ene typo te maken vind ik echt zwaar overdreven. Verder meen ik me ergens iets te herineren dat er ook in het beleid staat dat dat niet de bedoeling is maar dat weet ik zo niet zeker en zal ik vanavond wel ff opzoeken want nu heb ik echt geen tijd meer.
10 berichten over een voltooid deelwoord met een t is inderdaad niet nodig, en als dat gebeurd zal er ook worden ingegrepen door een forumbaas. Echter, iemand af en toe wijzen op dat soort foutjes helpt die persoon niet alleen daar in het vervolg op te letten, maar zal ook het niveau dusdanig hoog houden dat posts in de vorm die jij aangeeft gewoon weinig tot niet voorkomen. Als er steeds minder op de spelling gelet wordt zal deze achteruit gaan.

Iemand verbaal de grond in stampen over de paar fouten die hij/zij maakt is ook echt niet nodig en dat soort opmerkingen zonder dat iemand serieus op de inhoud ingaat kun je gewoon negeren. Je hoeft niet alles te verbieden. Ik bedoel; je kan ook eerst inhoudelijk ingaan op een post en dan wat verbeterpunten geven:

dude, lees je eigen posts eens terug ->
vervangen wordt
omdat zij het mooi vindt
irritant
herinneren

En dan ga ik alleen in op de spelfouten. Wat meer leestekens zouden ook niet misstaan.


__________________
Johnny Tsunami is drunk

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:55
Verwijderd
Dyslexie dan. Ik ben niet bang om bij te leren en fouten toe te geven
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 22-02-2005 @ 16:24 :
Ik had het bij "dat doen ze later niet meer" over populair taalgebruik, niet over spelfouten.
Blijkbaar gaat jouw opmerking voor spelfouten niet op, ik durf te stellen dat spelfouten ook onder populair taalgebruik vallen.
Citaat:
Mutant schreef op 22-02-2005 @ 16:28 :
En zo hoort het ook .

(Behalve natuurlijk bij mensen die daadwerkelijk het probleem hebben van woordblindheid, dat is weer iets anders).
Uiteraard.

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 18:55.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-02-2005 @ 10:48 :
Hoe kan dat er nou onlogisch uitzien? Als een werkwoord in de derde persoon enkelvoud staat eindigt het nooit op een d. Het is nooit hij zegd, zij vind of het betekend.

Als het goed is heb je dat er tot bloedens toe ingeramd gekregen op de basisschool: 'stam plus tee, juffrouw'. Dus ik zie niet in hoe het er met een d logischer uit kan zien.
Tot bloedens toe, ja
Maar voor mijn gevoel klopt dat niet bij verbetert. Het ziet er als woord gewoon niet uit.

Kijk, ik weet best dat het hij wordt is, ook dat het zij vindt en het betekent is. Maar ik vind verbeteren gewoon een vreemd woord, ik bekijk ieder woord afzonderlijk. Soms lijkt het ook wel een uitzondering, net als 'willen'. Vrijwel iederen zegt 'hij wilt' terwijl het toch echt 'hij wil' is.

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Grim schreef op 22-02-2005 @ 20:42 :
Vrijwel iederen zegt 'hij wilt' terwijl het toch echt 'hij wil' is.
Ik ken niemand die "hij wilt" zegt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:10
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Grim schreef op 22-02-2005 @ 20:42 :
Kijk, ik weet best dat het hij wordt is, ook dat het zij vindt en het betekent is. Maar ik vind verbeteren gewoon een vreemd woord, ik bekijk ieder woord afzonderlijk. Soms lijkt het ook wel een uitzondering, net als 'willen'. Vrijwel iederen zegt 'hij wilt' terwijl het toch echt 'hij wil' is.
Een beetje raar, gezien alleen kunnen, zullen, mogen, zijn én willen uitzonderingen zijn. De rest dien je gewoon niet afzonderlijk te bekijken.

Overigens ken ik ook vrijwel geen mensen die 'hij wilt' zeggen/schrijven.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 20:49 :
Ik ken niemand die "hij wilt" zegt.
Ik heel veel. =\
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 10:51 :
Voor jou is dat logisch, voor een ander misschien niet.
Dan moet ik het nog anders formuleren. Je begrijpt de spellingsregels sneller als je er even over nadenkt en er de logica van probeert te begrijpen. Maar zelfs al ben je daar niet toe in staat, dan kun je altijd nog terugvallen op simpelweg stampen. Zelfs de grootste randdebiel kan onthouden dat je in ieder geval nooit 'ik vindt' schrijft. Wat zeg ik, dat kun je zelfs een chimpansee nog wel aanleren.

Citaat:
Misschien is het wel niet "goed"? Of is het niet voor iedereen zo logisch als jij denkt?
Zie boven. Logica is niet principiële argument voor de stelling dat iedereen het zou moeten kunnen. De simpelheid van die regels en het feit dat iedereen dat uit zijn hoofd moet kunnen leren is het argument. Voor dyslectici is het uiteraard anders maar iedereen die dat niet is moet zich gewoon kapotschamen als hij nog 'ik vindt' schrijft. Die mensen kunnen dan op hun beurt wel heel stoer reageren met opmerkingen als 'spelfouten opmerken is voor losers' of 'ik schrijf zoals ik zelf wil' maar dat doet helemaal niets af aan de domheid ervan. Je kunt gewoon iets niet dat heel makkelijk is en dat elk mens zou moeten kunnen. Dat vind ik zielig, vooral als je het dan ook nog probeert goed te praten.

En trouwens, als je alles pareert met 'misschien is stof X of leermethode Y wel niet goed' dan kun je natuurlijk alles wel goedpraten. Dan kom je in zo'n oneindig debat terecht. Het is nu eenmaal de geldende spelling die je onder de knie moet krijgen en als het gruwelijk moeilijk was dan had ik er nog begrip voor, maar ik krijg echt de indruk dat bij de meeste mensen die het niet kunnen het gewoon een kwestie is van pure koppigheid en onwil.

Laatst gewijzigd op 23-02-2005 om 09:47.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 10:36
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Alicia Silverstone: Ik zie mensen van een jaar of 20 op dit forum nog steeds zulke "populaire" taal gebruiken. Wanneer zou het dan eigenlijk moeten stoppen?

En eigenlijk is dit behoorlijk offtopic omdat het over dingen ging als een misplaatste "t", "dt" of "d".

En daarover ben ik het geheel met nare man eens.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 11:51
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 23-02-2005 @ 11:36 :
Alicia Silverstone: Ik zie mensen van een jaar of 20 op dit forum nog steeds zulke "populaire" taal gebruiken. Wanneer zou het dan eigenlijk moeten stoppen?
Wat zij daar tentoonspreidt is het soort onverschilligheid dat veel te vaak als tolerantie wordt aangeduid. Een redenatie van 'ik stoor me er niet aan, ik kan me niet in mensen verplaatsen die zich er wel aan storen en ik doe ook niet mijn best om te begrijpen waarom anderen zich eraan storen'.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:09
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Grim schreef op 22-02-2005 @ 20:42 :
Kijk, ik weet best dat het hij wordt is, ook dat het zij vindt en het betekent is. Maar ik vind verbeteren gewoon een vreemd woord, ik bekijk ieder woord afzonderlijk. Soms lijkt het ook wel een uitzondering, net als 'willen'. Vrijwel iederen zegt 'hij wilt' terwijl het toch echt 'hij wil' is.
Jah, maar een woordt als verbeteren, dat nergens een d heeft, daar kun je nooit een d aan toevoegen bij de 1e, 2e of 3e persoon enkelvoud, zo moeilijk is dat echt niet !
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:19
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Mensen die je alleen kent over een internetforum gaan verbeteren op taalfouten is triest.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:21
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 23-02-2005 @ 11:36 :

En eigenlijk is dit behoorlijk offtopic omdat het over dingen ging als een misplaatste "t", "dt" of "d".
Naja eigenlijk is het hetzelfde. Op d/t fouten komen reacties en op "egt" "fouten" ook.. soms komen ze ook bij dezelfde personen voor.

Het gaat niet zozeer om hoe vreselijk het wel niet is hoe mensen typen, daar kun je uren over klagen, maar zo kom je niet tot een beleid. Het lijkt mij handig om zoiets als dit gewoon praktisch te bespreken. Dus om te bespreken hoe we ermee omgaan op het forum, zoals: wat voor taalgebruik tolereer je van mensen? En wat voor reacties op taalgebruik tolereer je van mensen?

Mijn ideeën hierover zijn als volgt:
In het announcement op L&R hebben we daar een stukje over staan. Wat mij betreft wordt een stuk tekst "afgekeurd" of is het terecht om erover te klagen als het echt onleesbaar is. Daaronder valt: geen interpunctie, raar gebruik van hoofdletters (breezertaal) en teveel veranderde woorden.
Bij zulke teksten is het de bedoeling dat een fb ingrijpt, enz.

Bij kleine taalfouten mag er best zo tussendoor weleens wat over gezegd worden, zolang de inhoud van het topic er maar niet onder lijdt. Ook is het genoeg als 1 of 2 leden er iets over hebben gezegd, het hoeft niet steeds onder elkaar gequote te worden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:24
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 23-02-2005 @ 13:21 :

Bij kleine taalfouten mag er best zo tussendoor weleens wat over gezegd worden, zolang de inhoud van het topic er maar niet onder lijdt. Ook is het genoeg als 1 of 2 leden er iets over hebben gezegd, het hoeft niet steeds onder elkaar gequote te worden.
Nee, maar het geeft status om mensen af te zeiken op hun taalgebruik. Net zoals het bashen van niet-metal status geeft op muziek en het bashen van DK status geeft op Onzin.

Triest, maar zolang mensen niet beseffen dat het internet is, zul je het blijven houden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:31
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 23-02-2005 @ 13:24 :
Nee, maar het geeft status om mensen af te zeiken op hun taalgebruik. Net zoals het bashen van niet-metal status geeft op muziek en het bashen van DK status geeft op Onzin.

Triest, maar zolang mensen niet beseffen dat het internet is, zul je het blijven houden.
Ja precies, dát wil ik juist tegengaan.
Als je op een topic reageert en je geeft of quote alleen een reactie over taalgebruik, dan voegt dat niks toe en is het irritant.. zeker als veel mensen het doen. Als je gewoon inhoudelijk reageert en je zegt tussendoor ff "hee, die d moest een t zijn" dan heb ik er geen enkel probleem mee.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 12:49
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
RanC schreef op 23-02-2005 @ 13:24 :
Nee, maar het geeft status om mensen af te zeiken op hun taalgebruik. Net zoals het bashen van niet-metal status geeft op muziek en het bashen van DK status geeft op Onzin.

Triest, maar zolang mensen niet beseffen dat het internet is, zul je het blijven houden.
Wie heeft er nu niet door dat dit internet is, jesus

Is het nu echt zo moeilijk om voor te stellen dat sommige mensen zich er aan storen, of denk je werkelijk dat zo veel forummers zich met hun 'status' bezig houden?
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 13:23
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
RanC schreef op 23-02-2005 @ 13:24 :
Nee, maar het geeft status om mensen af te zeiken op hun taalgebruik. Net zoals het bashen van niet-metal status geeft op muziek en het bashen van DK status geeft op Onzin.


blablabla
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 23-02-2005 @ 13:24 :
Triest, maar zolang mensen niet beseffen dat het internet is, zul je het blijven houden.
Volgens mij is het andersom. Het is ómdat mensen beseffen dat het internet is. Daarom verbeteren ze. In een gesprek met iemand of in een briefwisseling (een brief dat is papier enzo met inkt erop en dan met postzegels, schijnt op je deurmat te vallen!! ) zal ik dat veeel minder snel doen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Blenderhead schreef op 23-02-2005 @ 14:23 :
blablabla
go sjoerd

Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:56
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
deadlock schreef op 23-02-2005 @ 15:37 :
Volgens mij is het andersom. Het is ómdat mensen beseffen dat het internet is. Daarom verbeteren ze. In een gesprek met iemand of in een briefwisseling (een brief dat is papier enzo met inkt erop en dan met postzegels, schijnt op je deurmat te vallen!! ) zal ik dat veeel minder snel doen.
Het is ook zo dat veel slecht spellenden juist omdat het 'toch maar internet' is slecht spellen. In ieder geval een stuk slechter dan in een brief. Een brief met afkortingen zoals 'idd' en foute d's en t's vind ik veel erger dan een post met dezelfde fouten en afkortingen.
Een brief schrijf je sowieso veel zorgvuldiger dan een post op een forum.

Verder ben ik het met Alicia Silverstone eens dat we met deze discussie niet veel opschieten, en we het praktisch moeten bespreken.

Ik denk dat een eventueel beleid over spelfouten per subforum verschillend zou moeten kunnen zijn.
Bij bijvoorbeeld Letteren en DoP denk ik dat de regels wat strenger kunnen zijn, aangezien je daar toch wel met de taal zelf bezig bent, en deze dus correct zou moeten kunnen schrijven. Bij bijvoorbeeld Onzin kan ik me voorstellen dat er een stuk minder op spelfouten wordt gelet, dus kan het beleid daar weer wat soepeler.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:36
Verwijderd
Ik vind dat je er helemaal niet op moet wijzen als forum zijnde. Het is namelijk praktisch onuitvoerbaar (DoP en Letteren daargelaten).
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 17:13
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
deadlock schreef op 23-02-2005 @ 17:36 :
Ik vind dat je er helemaal niet op moet wijzen als forum zijnde. Het is namelijk praktisch onuitvoerbaar (DoP en Letteren daargelaten).
Ik vind dat het wel moet kunnen. Als Leonoor mij er niet op had gewezen dat het expres met 1 s is, dan had ik het over een jaar waarschijnlijk nog fout gedaan.
Ook is het niet heel moeilijk om topics waarbij mensen niet eens even de moeite hebben genomen om leesbaar (daar valt niet alleen BrEeZaH taal onder maar bijv. ook teksten zonder interpunctie) te schrijven, gewoon te sluiten met de mededeling dat ze 't topic opnieuw mogen openen als ze normaal schrijven.

Edit: En dat ze op DoP en Letteren strenger zijn, vind ik niet meer dan normaal. Maar ik vind dat er op de andere subfora ook op gelet mag (moet) worden.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 23-02-2005 @ 13:49 :
Wie heeft er nu niet door dat dit internet is, jesus

Is het nu echt zo moeilijk om voor te stellen dat sommige mensen zich er aan storen, of denk je werkelijk dat zo veel forummers zich met hun 'status' bezig houden?
Ik ben sowieso een rampgeval. Ik verbeter mensen continu en overal, het is een geluk dat spreken niet met dt-fouten kan.

Ik erger me aan laksheid en aan de verloedering van de scholen. En aan het feit dat de Nederlanders zich, ondanks hun nederlaag keer op keer bij 10 voor taal, nog altijd superieur willen voelen tov de Belgen. Ik erger me aan zoveel, maar ik haat gewoon dt -fouten. Leer nu gewoon die stomme regels eens van buiten, hebben we verdomme allemaal moeten doen.

Ik vind het dus terecht dat erop gewezen wordt en ik zal daar ook niets over zeggen. Daarentegen moet een topic niet ontsporen en zal ik daar dan óók op letten. Als het na 2x niet doordringt, zal het wel helemaal nooit doordringen.

En Nare Man, ik zou je bijna ten huwelijk vragen ^^.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 17:24
Verwijderd
En 3 alinea's beginnen met ik ^^. Een schande voor mijn jaren Nederlandse correspondentie, maar het geeft wel mooi even weer dat het een mening is .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Basisschoolleerling kan beter rekenen dan pabo-student
Verwijderd
76 04-01-2006 12:11
Algemene schoolzaken Dyslexie
Lotte
181 22-08-2004 15:06
Verhalen & Gedichten De merkwaardige man die de dood bereikte
Tisch
36 28-07-2003 19:12
Verhalen & Gedichten Beautifull depression
vrolijkevlinder
19 20-12-2002 17:34
Verhalen & Gedichten The Collector (of moet ik het anders noemen?)
SounD
6 17-07-2002 02:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:52.