Oud 07-12-2016, 14:12
BoyNL142
BoyNL142 is offline
Hoi,

Heb een vraagje aan de mensen hier op dit forum met de ziekte van Crohn. Bij mij zelf is dit pas sinds aantal weken geconstateerd. Maar heb een vraagje ik gebruik het medicijn Azathiopine, en in de bijsluiter staat niks over alcohol en het medicijn. Weet iemand of het wat uitmaakt als je alcohol drinkt en dit medicijn slikt?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2016, 14:27
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Het is niet verboden om alcohol te drinken in combinatie met azathioprine, maar je moet er wel rekening mee houden dat ze allebei worden afgebroken door de lever. Ze kunnen ook allebei leverschade veroorzaken. Verder kun je van de azathioprine soms misselijk worden, dus ik zou zeker niet stomdronken worden (want dan kun je de medicijnen misschien niet meer binnenhouden). Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 08:16
Verwijderd
Ik ken meerdere mensen met Crohn die medicijnen slikken. Ik weet echter niet precies welke medicijnen. Één drinkt zo goed als geen alcohol - als hij tien glazen per jaar haalt, is het veel. Een ander (nota bene zijn broer) zuipt iedereen onder tafel. Die gaat gerust in het weekend twee avonden op stap om minimaal twintig glazen alcohol per avond naar binnen te werken. Weer een derde (geen familie van de voorgaande twee) is "gewoon" een sociale drinker.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van uitproberen. Wat vind je zelf prettig? Maar nogmaals: dat is niet specifiek op dit medicijn gericht, meer ervaringen van mensen in mijn omgeving met Crohn vs alcohol.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2016, 23:54
BoyNL142
BoyNL142 is offline
Bedankt voor de reacties. Erturkoetjelief zou je kunnen vragen aan diegene die veel bier drinkt welk medicijn hij slikt? Moet namelijk nieuwe medicijnen misschien is dat medicijn wel iets voor mij 😂
Met citaat reageren
Oud 22-12-2016, 18:49
Diripio
Diripio is offline
Veel sporten... En meervoudige granen eten...
Met citaat reageren
Oud 22-12-2016, 23:31
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik heb geen crohn, wel een tijdje azathioprine geslikt voor iets heel anders. Ik reageerde toen heel sterk op alcohol (een keer twee biertjes gedronken, was ik behoorlijk aangeschoten van). Later bleek ik wel leverfunctie stoornissen te hebben door de pillen, dus misschien dat ik daarom zo sterk op de alcohol reageerde. Moest toen direct stoppen met de pillen. Ik denk dat je arts of je apotheker je het beste advies kan geven.
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2017, 18:36
Jobjaaaa
Avatar van Jobjaaaa
Jobjaaaa is offline
Mag alcohol bij de ziekte van Crohn?

Of alcohol aanvaardbaar is bij iemand die de ziekte van Crohn heeft, kan niet zomaar ronduit met ja of neen beantwoord worden.
De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte in het maagdarmkanaal. Deze ziekte kent momenten waarbij er geen problemen zijn, afgewisseld met momenten die heel pijnlijk zijn door de ontsteking. Op momenten dat er geen problemen zijn, is er niets mis mee om (weliswaar met mate) een glaasje te drinken. Op momenten dat er een opflakkering is, is het niet aangewezen om alcohol te drinken. Trouwens, de kans dat men dan zin zal hebben in alcohol is uiterst klein. Meestal voelt men zich tijdens die periodes zodanig ziek dat het zelfs met moeite lukt om normaal te eten. Men kan dus stellen dat iemand met de ziekte van Crohn eigenlijk wel alcohol mag gebruiken, maar toch doet men dit best in beperkte mate. Dagelijks meerdere zware abdijbieren gaan nuttigen, is nu niet meteen bevorderlijk voor de werking van de darmen en dus zeker niet voor de ziekte van Crohn.


Gr Job.
__________________
Greys Anatomy: "Pick me, Choose me, Love me"

Laatst gewijzigd op 03-01-2017 om 23:57. Reden: Nette bronvermelding, maar bachbloesem is verder een slecht idee
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.