Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2004, 20:15
Verwijderd
Hey,

Ik en mijn 3 huisgenoten zijn van plan om een Internetabonnement (via de kabel) aan te schaffen. De bedoeling is dat we de internetverbinding (met zijn vieren dus) kunnen delen. We willen daarom een draadloos netwerkje aanleggen tussen onze laptops. Nu is mijn vraag: wat heb ik hier allemaal voor nodig en hoeveel gaat dat ongeveer kosten??

Alvast bedankt!!

Greetzz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2004, 20:31
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Draadloze router of als je al een router hebt die nog een vrije poort heeft gewoon een access point. Zoiets kost een honder euro, zou ik gokken.
Dan heb je nog voor elke computer een apparaatje nodig, maar hier heb je verschillende mogelijkheden:
1. voor notebooks misschien het beste: een PCMCIA-kaartje
2. voor alle computers met USB: een USB Stick met Wirelessfunctie (moet geen geheugen opzitten!)
3. voor computers (met en zonder USB): een inbouwkaart (PCI) voor draadloos
4. als alternatief voor 3 in combinatie met 1: een inbouwkaart voor PCMCIA waar je een PCMCIA-kaart voor draadloos in kunt steken (enkel aan te raden als je nog van die kaartjes hebt liggen)
De prijs van die mogelijkheden liggen tussen de 50 en 100 euro.

Dingen waar je op moet letten:
1. Zorg dat je apparaten allemaal 802.11g ondersteunen, dus niet enkel 802.11b! 802.11a heb je niet nodig, want die heeft een kleiner bereik. 802.11g wordt soms ook aangeduid met 54Mbps.
2. Zet de beveiliging op je netwerk aan en hier gelden ook enkele regels:
2a: Als je WPA kunt instellen (op de router en alle computers) neem je die best
2b: Als dat niet mogelijk is, stel je WEP in, met een zo hoog mogelijke keysize (dus 128 is beter dan 64 bv.)
2c: eventueel kun je nog alles met MAC-blokkering doen, maar dat is niet handig als je vrienden ook toegang wilt verlenen en deze beveiliging zou nogal snel omzeild kunnen worden naar het schijnt
3. Houd rekening met muren en plafonds: als die bestaan uit bv. beton, komen de golven daar niet goed door
4. Zet de draadloze router op een centrale plaats zodat je op alle plaatsen genoeg ontvangst hebt, houdt daarbij ook rekening met nummer 3

5. Als je overal wilt meten of je genoeg ontvangst hebt en je hebt een notebook, dan moet je daarop NetStumbler installeren en daarmee rondlopen. In dat progamma kun je alle netwerken detecteren die momenteel in de lucht hangen en daarnaast zie je de linkkwaliteit (signal/Noise Ratio of S/N) die best zo hoog mogelijk is. Op die manier kun je dus wat beter uittesten waar je de router het best kunt plaatsen. Als dit niet mogelijk is, gewoon je gezond verstand gebruiken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 20:40
Verwijderd
Bedankt voor je reactie! Misschien een domme vraag, maar is een PCMCIA-kaartje hetzelfde als een WiFi kaart?? Die kreeg ik namelijk gratis bij mijn laptop, dus dat zou wel handig zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 23:05
Chilli Dude
Avatar van Chilli Dude
Chilli Dude is offline
zoals al gezegd een accespoint en dus de ontvanger

bij gistron:

LinkSys
1x WLAN 11 Mbps - AccessPoint WAP11 54,90
4x WLAN 11Mbps - PCMCIA Kaart WPC11 33,90
------------------------------------------------------------------
totaal: 190,50

het kan altijd goedkoper, maar moet je zelf maar even uitzoeken op bijvoorbeeld www.tweakers.net/pricewatch
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 07:06
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
juudje schreef op 09-09-2004 @ 21:40 :
Bedankt voor je reactie! Misschien een domme vraag, maar is een PCMCIA-kaartje hetzelfde als een WiFi kaart?? Die kreeg ik namelijk gratis bij mijn laptop, dus dat zou wel handig zijn.
Is inderdaad hetzelfde alleen is een WIFI kaart in een laptop geïntegreerd. Je hoeft dus in principe geen extra PCMCIA-kaartje te kopen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 20:23
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
PCMCIA is een methode om kaarten in een notebook te steken en eigenlijk is dat het best te vergelijken met PCI in een gewone computer. De kaart zit grotendeels in de notebook dus.
Dit is een PCMCIAkaartje van LinkSys (het model dat wij hier hebben en geschikt is voor 802.11g en b (PCMCIA-kaarten hoeven niet noodzakelijk voor draadloze netwerken te zijn, je hebt er ook voor een bedraad netwerk, voor CompactFlash-kaartjes, modems (GSM, GPRS, UMTS, PSTN) en ga zo maar door)


Let bij de prijzen die Chilli Dude geeft erop dat het 802.11b-kaarten betreft dus dat je geen hoge snelheid zult hebben. Op een kleine oppervlakte is dit geen probleem voor internet, maar als alles wat meer uit elkaar ligt, is 802.11g wel handig (hoe verder van het access point, hoe trager en van die 11Mbps blijft in de praktijk maar zo'n 6 of 7 over bij ideale omstandigheden). Een 802.11g is dus zeker aan te raden, wel iets duurder. Als in de notebook al een kaart inzit (of als het een Centrino-notebook is, want daar zit eentje in), moet je niet nog extra een PCMCIA-kaart te kopen, hoor.
HTH
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.