Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Bestaat de verzonken stad Atlantis echt of niet?
Ja, ik denk dat deze echt bestaan heeft 9 25.00%
Misschien 17 47.22%
Ik weet het niet 3 8.33%
Nee 7 19.44%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 27-09-2004 @ 19:10 :
eum op dezelfde manier hoe ze weten hoe de continenten vroeger lagen enzo
Dat kan niet opdezelfde manier gebeurd zijn. Aangezien er volgens mij onder Griekenland geen platen liggen. Bovendien is er geen groot onderling verschil tussen de verschillende eilanden. Uit de continent herleiding bleek ook nog eens dat ze wel aan elkaar lagen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2004, 13:03
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
willypirate schreef op 25-09-2004 @ 11:40 :
Jij kunt toch ook niet controleren of het licht wel met een snelheid van 300.000 km per seconde gaat? En toch neem je dat aan. Misschien gebruikt discovery wel degelijk wetenschappelijke bronnen als uitgangspunt.
Heh, sure. Maar als het licht eigenlijk met een heel andere snelheid gaat ergert mij dat niet, maar als mensen historische onzin verkondigen wel
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 13:06
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 26-09-2004 @ 23:29 :
Ik zei niet dat ze op bijzondere plekken stonden ofzo, Ik zei dat ze op wereldwijd niveau exact met elkaar in verhouding stonden in de zin van breedtegraden. Ook waren elk van die 3 ruïnes gericht op Orion, 10.500 jaar geleden. Daar kom je gewoon niet onderuit door te zeggen dat het toeval is.
Wat ik probeer te zeggen is dat het inderdaad niet 'toeval' is, maar gewoonweg een religieuze beduiding heeft dat monumenten als de Pyramiden in dergelijke verhoudingen of op dergelijke plekken staan, en dat dat dus geen bewijs is van een hogere beschaving die invloed uitoefende of whatnot.

Wat die 10.500 jaar betreft, dat is geenszins historisch vaststaand.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 14:44
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Atlantis verwijst niet naar een plaats of een gebied maar naar een beschaving.
Natuurlijk is de kans ervan groot, aangezien zowel in de Japanse Zee, vreemde piramideachtige bouwsels gevonden zijn, welke dezelfde omvang en bouw hebben als die in Egypte en in Zuid-Amerika.
Daarnaast zijn er geneog speculaties omtrent een weggespoeld land in de omgeving van de Azoren.
Maar de voor mij meest interessante is het onderzoek en de speculatie naar een verloren beschaving in de omgeving van de Scilly Isles , Ierland, Bretagne en Cornwall.

Volgens de legendes van Koning Arthur bestond er ten zuidwesten van zijn land een rijk, genaamd Lyonesse, geregeerd door Guinevere.
Lyonesse of Leonesse, is verzonken of wegeslagen doordat het gebied op een punt lag, waar de Atlantische Oceaan opeens in een nauwe toevoer gedreven werd, Het Kanaal, waardoor het zeewater grote proporties aannam en gestaag het land wegsloeg en het land overstroomde.
Tussen Land's End en The Isles of Scilly zijn onder water ruines gevonden, die verwijze naar hoogontwikkelde beschavingen. Op het eiland Samson van deze eilandengroep zijn oude grafkamers en tombes gevonden waarvan de functie niet duidelijk is.
Daarnaast, toen de Kelten op Ierland kwamen, troffen zij vele bouwsels aan, in de vorm van stenenrijen ed. die mathematisch meeer dan correct waren.
__________________
maybe we are LOST HEROES
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 20:54
Kapee
Kapee is offline
het ligt op Terschelling
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 00:56
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
N4Poleon schreef op 29-09-2004 @ 15:44 :
Atlantis verwijst niet naar een plaats of een gebied maar naar een beschaving.
Natuurlijk is de kans ervan groot, aangezien zowel in de Japanse Zee, vreemde piramideachtige bouwsels gevonden zijn, welke dezelfde omvang en bouw hebben als die in Egypte en in Zuid-Amerika.
Nooit van gehoord. Bron?

Citaat:
Daarnaast zijn er geneog speculaties omtrent een weggespoeld land in de omgeving van de Azoren.
Maar de voor mij meest interessante is het onderzoek en de speculatie naar een verloren beschaving in de omgeving van de Scilly Isles , Ierland, Bretagne en Cornwall.

Volgens de legendes van Koning Arthur bestond er ten zuidwesten van zijn land een rijk, genaamd Lyonesse, geregeerd door Guinevere.
Lyonesse of Leonesse, is verzonken of wegeslagen doordat het gebied op een punt lag, waar de Atlantische Oceaan opeens in een nauwe toevoer gedreven werd, Het Kanaal, waardoor het zeewater grote proporties aannam en gestaag het land wegsloeg en het land overstroomde.
Wow, speculaties zijn wetenschappelijk van waarde

Citaat:
Tussen Land's End en The Isles of Scilly zijn onder water ruines gevonden, die verwijze naar hoogontwikkelde beschavingen. Op het eiland Samson van deze eilandengroep zijn oude grafkamers en tombes gevonden waarvan de functie niet duidelijk is.
Daarnaast, toen de Kelten op Ierland kwamen, troffen zij vele bouwsels aan, in de vorm van stenenrijen ed. die mathematisch meeer dan correct waren.
Bron?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 09:44
Verwijderd
Achter elke legende zit een kern van waarheid.

Maar er is absoluut geen enkel bewijs dat Atlantis heeft bestaan, of waar het heeft gelegen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 13:02
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
ULGH!!!!! wat haat ik mensen die zo irritant en wijs proberen te doen door de tekst na te pluizen en altijd overal een comment op hebben, fuck it he, die bronnen heb ik iig wel, maar geen zin om ze voor zo'n ranzig stuk kwal te zoeken die zichzelf als de bron der kennis ziet en het woord speculatie niet opvat als zij het theorie (wat het namelijk is) en dat die hteorien te vinden zijn op internet, weltevertsaan te zoeken in google naar: Lyonesse, Atlantis, Isles of Scilly, etc. etc. He begrijp me goed, McCaine, maar Scholieren.com is geen huiswekr voor me, en ik ga niet voor JOU de shizzle zoeken omdat jij t ozgenaamd niet gelooft. Lees boeken zou ik zeggen, heb je thuis een vakantiegids van Zuid-Engeland, daar staat het ook in.
Irritant dat leraarachtige gezeur van zo'n gast.

IIG er zijn bronnen van, voordat jij met je praktisch ingestelde hersenen het al gelijk op het hoopje Onzin plaatst.
__________________
maybe we are LOST HEROES
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 15:17
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
N4Poleon schreef op 30-09-2004 @ 14:02 :
ULGH!!!!! wat haat ik mensen die zo irritant en wijs proberen te doen door de tekst na te pluizen en altijd overal een comment op hebben, fuck it he, die bronnen heb ik iig wel, maar geen zin om ze voor zo'n ranzig stuk kwal te zoeken die zichzelf als de bron der kennis ziet en het woord speculatie niet opvat als zij het theorie (wat het namelijk is) en dat die hteorien te vinden zijn op internet, weltevertsaan te zoeken in google naar: Lyonesse, Atlantis, Isles of Scilly, etc. etc. He begrijp me goed, McCaine, maar Scholieren.com is geen huiswekr voor me, en ik ga niet voor JOU de shizzle zoeken omdat jij t ozgenaamd niet gelooft. Lees boeken zou ik zeggen, heb je thuis een vakantiegids van Zuid-Engeland, daar staat het ook in.
Irritant dat leraarachtige gezeur van zo'n gast.

IIG er zijn bronnen van, voordat jij met je praktisch ingestelde hersenen het al gelijk op het hoopje Onzin plaatst.
internet
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 12:28
Verwijderd
Citaat:
N4Poleon schreef op 30-09-2004 @ 14:02 :
blabla
Als je het toch niet met bronnen wil onderbouwen, bespaar ons dan ook de moeite om het te lezen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 17:34
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
N4Poleon schreef op 30-09-2004 @ 14:02 :
ULGH!!!!! wat haat ik mensen die zo irritant en wijs proberen te doen door de tekst na te pluizen en altijd overal een comment op hebben, fuck it he, die bronnen heb ik iig wel, maar geen zin om ze voor zo'n ranzig stuk kwal te zoeken die zichzelf als de bron der kennis ziet en het woord speculatie niet opvat als zij het theorie (wat het namelijk is) en dat die hteorien te vinden zijn op internet, weltevertsaan te zoeken in google naar: Lyonesse, Atlantis, Isles of Scilly, etc. etc. He begrijp me goed, McCaine, maar Scholieren.com is geen huiswekr voor me, en ik ga niet voor JOU de shizzle zoeken omdat jij t ozgenaamd niet gelooft. Lees boeken zou ik zeggen, heb je thuis een vakantiegids van Zuid-Engeland, daar staat het ook in.
Irritant dat leraarachtige gezeur van zo'n gast.

IIG er zijn bronnen van, voordat jij met je praktisch ingestelde hersenen het al gelijk op het hoopje Onzin plaatst.
hahahahahaha
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 11:51
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 01-10-2004 @ 13:28 :
Als je het toch niet met bronnen wil onderbouwen, bespaar ons dan ook de moeite om het te lezen.

Bespaar mij jouw onzin, dan hoef ik tenminste niet weer, voor de zoveelste keer berichten van zwakzinnigen te lezen.
__________________
maybe we are LOST HEROES
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 11:53
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline


geen ruzie maken hoor
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 18:29
Illuminati
Illuminati is offline
Wat een leuk onderwerp is dit toch

Anyway ik heb die documentaire op Discovery ook gezien, erg interressant. Discovery probeert echter niets te bewijzen in deze documentaire, ze leggen de kijker alleen de vindingen van verschillende wetenschappers voor, zoals dat hoort bij een documentaire.

Antartica blijft voor mij toch wel het meest aannemelijk.
De Aztecen hadden oude verhalen van "witte mannen met baarden" die over de zee kwamen en toen kwamen de spanjaarden en de aztecen dachten dat het diezelfde mannen met baarden waren... we weten hoe dat afliep.

De aarde staat in een hoek van (ik dacht) 15 graden ten opzichte van de zon. Als dat vroeger anders is geweest dan had Antartica een heel gunstig klimaat. En toen die pool draaide was Atlantis goed de lul.

Maarjah dit is natuurlijk allemaal heel speculatief... ik wil wel eens onder die voorpoten van de sphynx kijken.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 11:15
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Idd, hierover heb ik ook gehoord (kan die debiel wel weer klagen dat ik geen bron vernoem), maar idd, om verder te gaan over de sphinx, waarvan mensen speculeren dat dit ooit een oude beschaving zou zijn geweest, voor de Egyptenaren, die de sphynx gemaakt hadden. Door verticale erosie aangetroffen op de sfinx(dwz. regen, dus dwz dat de Sahara vroeger een gebied was waar veel regen viel) zou de Sfinx aangetast zjn, en niet door horizontale, door wind intstane erosie, zoals beweerd werd door anderen.
De Egyptenaren van het Oude Egypte zouden later op de plek van de kop van de leeuw een hoofd van een farao hebben gebeiteld, als een verheiliging van hun heersers.
In 1926 zouden na herstelwerkzaamheden een tunnel zijn blootgelegd onder de Sphinx waarmee de speculaties van de Bibliotheek die de overblijfselen van Atlantis nog herbergde, door sommigen gewaar werd. Vreemd geneog werd hij verboden gebeid voor onderzoekers en werden de herstelwerkzaamheden afgerond en werd de tunnel dichtgegooid, zelfs nu mag er geen onderzoek naar worden verricht...

http://users.telenet.be/wouter.wylin...ing/kennis.htm
__________________
maybe we are LOST HEROES
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 21:17
Verwijderd
Citaat:
N4Poleon schreef op 06-10-2004 @ 12:15 :

De Egyptenaren van het Oude Egypte zouden later op de plek van de kop van de leeuw een hoofd van een farao hebben gebeiteld, als een verheiliging van hun heersers.
In 1926 zouden na herstelwerkzaamheden een tunnel zijn blootgelegd onder de Sphinx waarmee de speculaties van de Bibliotheek die de overblijfselen van Atlantis nog herbergde, door sommigen gewaar werd. Vreemd geneog werd hij verboden gebeid voor onderzoekers en werden de herstelwerkzaamheden afgerond en werd de tunnel dichtgegooid, zelfs nu mag er geen onderzoek naar worden verricht...

http://users.telenet.be/wouter.wylin...ing/kennis.htm
Dat is opzich niet vreemd maar heel gewoon. Het is de cultuur van Egypte dat het verboden is onderzoek te doen in de kamers onder de sfinx of in belangrijke kamers in/onder pyramides.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 16:58
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Ow ja heee, en heb je daar bewijzen voor??
__________________
maybe we are LOST HEROES
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 17:13
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
enne aangezien ik je de bron nog schuldig was
hopelijk heb je hier genoeg aan:

Tristan, of Tristan and Isolde fame, was a prince of Lyonesse, a country that is sometimes written of as the birthplace of the Arthurian Guinevere and even of King Arthur himself. There are several genealogies of the royalty of Lyonesse from this period derived from stories and legends rather than reliable historic documents.
It is often argued that Lyonesse must have been somewhere, maybe in Brittany, Spain, or the Leominster district in Hereford & Worcester, UK (all have areas currently or formerly called "Leon") or, more plausibly, the former Celtic kingdom of Lothian in Scotland (known in Old French, the language of many Arthur/Tristan stories as Loenois, often spelt "Leoneis") and the supposed inundation has been invented to explain the fact that Lyonesse is plainly not in, or near, Cornwall. (It is important here to appreciate that in Cornwall and the Isles of Scilly Lyonesse is pronounced "lioness" as in the name of the animal and not "leon-ess" as people generally seem to prefer (perhaps by inference from "Lyons" in France. The long "i" sound after an "l" as in "lie" is not all that common in British place names and does not seem to occur in Cornish or Welsh).
Another interesting possibility is that Lyonesse is related to Caerleon in Gwent, Wales or Carlyon near St. Austell, Cornwall. Caerleon was a Roman fort and subsequently attracted many Arthurian legends. "Caer Leon" (or "Caer Llion" in Welsh) derives from the Latin Castrum Legionum, "Fort of the Legions", while "Car Lyon" is said to come from the Cornish Car Leghan, "Slab Fort". Malory refers to a Castle of Liones as well as a country of Liones and places it within reasonable riding distance of Tintagel which would fit Carlyon. Someone coming from a place called "Lyon" or "Lion" would be called in Latin "de Lionis".
The inundation idea seems partly to be based on historical facts that have been muddled up together. During the last 5000 years many parts of western Cornwall and the Isles of Scilly have sunk below sea level. As Camden says, there are the remains of a drowned forest in Mount's Bay off Penzance, St. Michael's Mount at Marazion was once said to be in the middle of a forest, rather than the island it is today, and many of the larger islands of the Scillies formed one land mass. In the latter case the lines of ancient walls have been found on the sea bed between the islands. Some of these events would have taken place during the period when Cornwall and the Scillies were populated by the people who built many of the prehistoric stone monuments and their folk tales relating to this could well have passed into Celtic culture and then have been "updated" to make a better story of later events. Lyonesse has almost certainly, in common with other ancient places and people, attracted many events that were widely spaced in time and place and condensed them into a brief, but catastrophic, episode.
One well-known legend, used by Tennyson at the start of his poem Morte d'Arthur, is that King Arthur was killed in battle in Lyonesse. It is also said that the ghost of Merlin caused Lyonesse to vanish beneath the waves. Mordred and his army were drowned, but Arthur's remaining troops survived on the Isles of Scilly. Geoffrey of Monmouth gives Arthur's death as 542 AD, which thus provides one potential date for the inundation.
Two other dates are 3rd November 1099 and St. Martin's Day, 11 November 1099. Entries in both the Anglo-Saxon Chronicle and the Chronicle of Florence of Worcester refer to disastrous sea floods on these dates, but they link them with no specific place. However, in The Oxford Companion to Ships and the Sea it says, under Lyonesse, that the country, including its sudden and unexplained disappearance beneath the sea, is described in great detail in several of the early English chronicles, such as that of Florence of Worcester, who died in 1118. This does not seem to be correct as Florence of Worcester only writes one line about the inundation. However, such specific dates imply that there was some catastrophic event at this time and it is worth doing further research to try and establish where and what this was. There is possibly a link with St. Martin's in the Isles of Scilly. This island was called "Brethyoke" or "Brechiek" until the 16th century, after which it took the name of the patron saint of the church there. It is conceivable that there is a link between the name of the church and whatever it was that happened on St. Martin's Day 1099.
The Anglo-Saxon Chronicle also mentions two other sea floods without saying where they were and the one in 1014 has also been associated with the inundation of Lyonesse.
Whenever the date was, there are several events that supposedly relate to the inundation of Lyonesse. There is the story of Trevilian, an ancestor of the modern Trevelyan family, related by Camden who rode his white horse to high ground at Perranuthnoe east of Penzance. The family once used to keep a permanently saddled white horse in their stables in case of another similar event.
Sennen Cove was, prior to the 19th C, called Porth Gone Hollye, which is reputed to mean "the port serving Ganilly in the Isles of Scilly." Ganilly (Cornish for "saltwater downs") is currently uninhabited, but it is one of the closest of the islands to Sennen. There is a legend that a survivor of the drowning of Lyonesse, the Lord of Goonhily, landed at Sennen Cove and founded a chapel there in thanks for his deliverance. This was Chapel Idne, which is now destroyed and replaced by a car park.
Crantock, near Newquay, also has various archaeological sites buried in its sand dunes that have been linked with Lyonesse. This was once an important port and it seemed to decline after what was described as a period of three days when windblown sand smothered much of the town. A number of these buildings have since been excavated, so clearly something happened.
Another event which may be connected is the inundation of the City of Ys, or Ker Ys, in Douarnenez Bay at the western end of Brittany. Ys was reputed to be a large and rather wicked place built below sea level. One night the sea gates were deliberately opened and the city permanently drowned with, as in the case of the Cornish stories, one man escaping on a horse. The legend of Ys is part of Breton folklore and, real or otherwise, the inundation would have occurred sometime around the 4th or 5th century and could therefore be consistent with an event in the Arthurian period. It is interesting in this context that the Bay of Douarnenez has a Tristan's Isle in it where some of King Mark of Cornwall's troops landed in the 6th century.
One possible explanation of the 11th/12th C sea flood events (if any took place in Cornwall at all) is that they were tsunamis. These are powerful, fast moving waves that arise from the sea bed following an earthquake, underwater landslide or volcanic explosion. They are capable of travelling thousands of miles, and strike the land unexpectedly with great destructive force. Most tsunamis occur in the Pacific (it is a Japanese word), but they have been recorded in the Atlantic and there is no reason why such an incident should not have affected west Cornwall and the Isles of Scilly.
Possible sites for the earthquake or volcanic explosion are the Mid-Atlantic Ridge, Iceland or Macaronesia (the Azores, Madeira and the Canary Islands), however, Bill Collins, who studies Atlantic tsunamis for the US Geological Survey, thinks that a tsunami in west Cornwall would more be more likely to arise from a bolide or meteorite of suitable proportions falling into the sea. Dr Walter C. Dudley from the University of Hawaii's Kalakaua Marine Education Centre suggests that a submarine landslide is the most likely candidate. Relief maps of the Atlantic to the south west of Cornwall and Brittany show what appear to be massive slides from the continental shelf in the Meriadzek Terrace area into the deeper water beyond, especially a massive feature called the Celtic Sea Fan.
Places linked with Lyonesse - the Isles of Scilly, Perranuthnoe, Sennen Cove, Crantock - are all areas that, because they are low-lying, would be affected by a tsunami. However, unlike Papua/New Guinea or some of the Hawaiian Islands, because of the cliff-girt nature of the land, relatively little damage would be done by a tsunami in Cornwall generally.
Another possible, and maybe more probable, explanation for the 11th/12th C sea floods is that they were tidal surges of the kind that has necessitated the building of the Thames Barrier in London. Occasionally a mass of water travels across the Atlantic from the Newfoundland Banks area and, when it is compressed by funnelling into the North Sea or English Channel, it can cause a tidal surge and extensive flooding of low-lying coastal areas. The same can happen to the west and south of the Straits of Dover and affect Cornwall, the Isles of Scilly or Brittany.
Whatever its origin, the story of Lyonesse, through the legends of Tristan and King Arthur has been well-known all over Europe for many centuries and it still features in books, poems, films, music and other manifestations either under its own name or in transmuted form. The early Celtic peoples used to believe that there was a hidden world parallel to our own and that occasionally someone from here changed places with someone from there. These parallel countries were not necessarily more favoured than the visible world, but human beings always seem to have been intrigued by the concept of there being more in existence than they are normally capable of discerning. It may be that the idea of Lyonesse arose as a parallel world story, something hinted at by poet Edmund Spencer who, in his account of Tristan, says he was born in Cornwall, bred in Lyonesse and was taken to safety as a child to the Land of Faery. Maybe Lyonesse was the Land of Faery.

FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=T"
raditionally Lyonesse, an extensive country with 140 churches, was a land that lay between Cornwall and the Isles of Scilly to the south west of the United Kingdom. It has also been equated with the Little Sole Bank, an under-sea hill on the edge of the Celtic shelf to the south west of the Isles of Scilly and with the Isles of Scilly themselves. It is sometimes said that the Cornish language name for Lyonesse was Lethowsow, but this refers only to the Seven Stones reef between Land's End and the Isles of Scilly, a place said to be all that is left of the City of Lions, one of the Lyonesse towns.
According to legend, Lyonesse disappeared beneath the sea and this has led to its sometimes being identified - or confused with - Atlantis. The country is frequently mentioned in Thomas Malory's Morte d'Arthur written in the 15th century and by other authors of this period, although there is no mention of its inundation. It does not, however, feature in any of the earlier sources written between the 6th and the 11th centuries, sources that were extensively quarried by later authors in the creation of the Arthur and Tristan stories. The earliest mention I have so far tracked down is in a 13th century French poet called Beroul who refers to it as Loenois.
Lyonesse (sometimes spelt, particularly by 19th C authors, as "Lyonnesse" and by Malory and others as "Liones") was a large place with many towns and 140 churches. This latter idea has given rise to various folk tales of muffled church bells chiming under the sea off Land's End and so on. There is an account of it in Camden's Britannia of 1586 and he is said to have got much of his information from Carew's A Survey of Cornwall. In the revised and enlarged edition of Britannia published by Edmund Gibson in 1695 the Lyonesse entry is as follows:

Mr Camden mentions a Tradition that this promontory (Land's End) stretched itself farther towards the West; to which, these hints may perhaps contribute something of probability: That about the middle way between Land's End and Scilly, there are rocks call'd in Cornish Lethas, by the English Seven-stones; and the Cornish call that place within the stones Tregva, i.e. a dwelling, where it has been reported that windows and other such stuff have been taken up with hooks (for that is the best place of fishing that from Lands-end to Scilly is an equal depth of water; that St. Michael's Mount is call'd in Cornish Careg cowse in clawse, i.e. the hoary rock in the wood; that 'tis certain, there have been large trees, with roots and body, driven in by the sea between St. Michael's Mount and Pensance of late years. To these add the tradition, that at the time of this inundation, Trevilian swam from thence, and in memory thereof bears Gules an horse argent issuing out of the sea proper.
__________________
maybe we are LOST HEROES

Laatst gewijzigd op 10-10-2004 om 17:25.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 10:16
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
vreemd, dan geef je bewijs dan weten ze niks meer te zeggen...
__________________
maybe we are LOST HEROES
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 13:35
Ertyhro
Ertyhro is offline
Tja, daar zit wat in. Hoewel ik wel meot zeggen dat zo'n lap tekst ook niet snel aanzet tot antwoord op je vraag.
Ik denk zelf dat Atlantis en Lyonesse los van elkaar staan, maar dat het beiden heeft bestaan, ben ook benieuwd naar andere meningen.
__________________
What cannot be seen, has yet to be seen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 16:15
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
Illuminati schreef op 04-10-2004 @ 19:29 :
Wat een leuk onderwerp is dit toch

Anyway ik heb die documentaire op Discovery ook gezien, erg interressant. Discovery probeert echter niets te bewijzen in deze documentaire, ze leggen de kijker alleen de vindingen van verschillende wetenschappers voor, zoals dat hoort bij een documentaire.

Antartica blijft voor mij toch wel het meest aannemelijk.
De Aztecen hadden oude verhalen van "witte mannen met baarden" die over de zee kwamen en toen kwamen de spanjaarden en de aztecen dachten dat het diezelfde mannen met baarden waren... we weten hoe dat afliep.

De aarde staat in een hoek van (ik dacht) 15 graden ten opzichte van de zon. Als dat vroeger anders is geweest dan had Antartica een heel gunstig klimaat. En toen die pool draaide was Atlantis goed de lul.

Maarjah dit is natuurlijk allemaal heel speculatief... ik wil wel eens onder die voorpoten van de sphynx kijken.
Even helemaal off-topic, maar waarom noem je jezelf illuminati?
__________________
Fuck yeah
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 23:29
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
N4Poleon schreef op 13-10-2004 @ 11:16 :
vreemd, dan geef je bewijs dan weten ze niks meer te zeggen...
He, ik heb wel wat anders te doen dan alsmaar deze thread te refreshen hoor.

In ieder geval is dat een interessant stuk text, maar ik zie niets dan speculaties en vage ongefundeerde suggesties. Er zou inderdaad iets dergelijks kúnnen zijn geweest in Leominster, Ys, de Scilly-eilanden of waar dan ook. Maar er is in de hele text geen werkelijk bewijs voor te vinden.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 21:49
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-10-2004 @ 22:17 :
Dat is opzich niet vreemd maar heel gewoon. Het is de cultuur van Egypte dat het verboden is onderzoek te doen in de kamers onder de sfinx of in belangrijke kamers in/onder pyramides.
Ach, laat me niet lachen.
Elke maand zie je wel een reportage over een nieuwe kamer die ze hebben gevonden en die ze wel mogen zoeken.
Het is gewoon de sfinxen kamer die ze niet mogen onderzoeken
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 21:54
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Tijdens restauratiewerken in 1926, waarbij de Sfinx van onder het woestijnzand werd gehaald, stootte men in de Noordwestenhoek van de romp op een ingang naar een onderaardse tunnel. Er is kennelijk toen niet echt iets gevonden of verder gezocht, want de gang werd met nieuwe steenblokken dichtgemaakt en aan het oog van nieuwsgierigen onttrokken. In 1927 maakte de Britse ziener Hugh C. Randoll-Steven, na een visionaire ervaring, deze tekening van de tempels en gangen die zich onder de Sfinx zouden bevinden.

Vooral de Amerikaanse helderziende Edgar Cayce (1877-1945), ook wel "de slapende profeet" genoemd, sprak in zijn talloze "readings" heel vaak over het legendarische rijk Atlantis, dat volgens hem omstreeks 10.000 jaar voor Christus door een wereldramp werd getroffen. Hij was het die voor het eerst, in het begin van de jaren '30, sprak van de verborgen "Hall of Records" onder de Sfinx. Hij zei dat, vlak voor de catastrofe, een enorme onderaardse opslagplaatsplaats werd gegraven met archieven van het oude Egypte. Volgens Cayce was het een soort van museum van de wijsheid van de verloren beschaving van Atlantis, met o.m. een historisch overzicht, informatie over de zeden en gewoonten, medische kennis en muziekinstrumenten. "Er bevindt zich een verbindingskamer onder de rechterpoot
van de Sfinx, die leidt naar de Zaal der Archieven. Men zal deze Zaal weer binnentreden wanneer de tijd is volbracht", aldus Cayce, die suggereerde dat dit kort voor het einde van het vorig millennium zou zijn. Cayce was er trouwens van overtuigd dat ook nog op andere plaatsen een soortgelijke ruimte op ontdekking wacht: één in Tibet, een in de ondiepe wateren rond het eiland Bimini op de Bahamas en één in het land van Yucatan (het gebied van de Maya's in Mexico).

Hoe "de Zaal der Archieven", de "Kamer van de eerste Schepping" er in werkelijkheid zou uitzien werd in 1985 weergegeven door het Britse medium Bernard G. Na een droom over het onderaardse domein, liet hij zich inspireren tot het schilderen van een
reeks taferelen. Zo ziet de toegangskamer er in zijn ogen uit.

Vanaf 1973 is, met enkele tussenpozen, koortsachtig gezocht naar het al of niet bestaan van de fameuze "Hall of Records" onder de Sfinx. De Amerikaanse organisatie, "The Association for Research and Enlightenment" (ARE) uit Norfolk (Virginia) , ook wel "The Edgar Cayce Foundation" (ECF) genoemd, kreeg van de Egyptische autoriteiten toestemming om, in 1973 en '74, te beginnen met seismografische metingen, bodemonderzoek met scanners, boringen en opgravingen rondom het reusachtige stenen leeuwenbeeld. Ze werd hierbij geholpen door het prestigieuze Amerikaanse "Stanford Research Institute" (SRIC). De hele operatie liep onder de codenaam "The Sphinx Exploration Project".

In 1976, tijdens een nieuw onderzoek, werden de eerste resultaten geboekt. Met behulp van luchtfotografie en infrarood-techniek ontdekten de onderzoekers diep in de rotsbodem sporen van een onderaardse gang die in NW-ZO richting liep. Het jaar daarna waren er opnieuw dunne maar wel diepe boorgaten gemaakt bij de rechterpoot van de Sfinx, waarbij gebruik werd gemaakt van telescopische lenzen en van sonargolven. Dat leidde uiteindelijk in 1982 tot het lokaliseren van een laag graniet, afkomstig uit Assouan, met daarin een grote holle ruimte. Maar het was onduidelijk of die door mensenhanden was gemaakt of niet.

In 1991 was het de beurt aan de bekende seismoloog en geofysicus Thomas Dobecki, samen met de geoloog Joseph Schoch en de archeoloog John West. Dat leidde in 1993 tot de opzienbarende vondst van een kunstmatige rechthoekige kamer van zowat 9 op 12 meter, 5 meter onder de voorpoten van de Sfinx. Voor de Amerikaanse TV-keten NBC maakte West daarover in 1993 een geruchtmakende
documentaire, onder de titel "The Mystery of the Sphinx" Kort daarna werden de werken stilgelegd door Zahi Hawass, de opzichter van de oudheidkundige werken op de vlakte van Gizeh. Officieel luidde het dat West te weinig wetenschappelijk te werk ging. Maar in werkelijkheid konden de Egyptische autoriteiten zich moeilijk verzoenen met de idee dat de Sfinx en wellicht ook de piramiden niet door de Egyptenaren waren gebouwd, maar door overlevenden van de verdwenen beschaving van Atlantis. Ook andere Egyptologen, zoals Graham Hancock en Robert Bauval, die "afwijkende" ideeën hadden over het ontstaan van onze beschaving, werden geweerd, officiëel omdat ze geen academici zijn, verbonden aan een universiteit.

Pas in 1996 zette de Hoge Raad voor Oudheidkunde in Cairo het licht weer op groen voor verder opzoekingwerk rond en onder de Sfinx. Opnieuw met financiële steun van de Edgar Cayce Stichting zette het wetenschappelijk team van de Universiteit van Florida discreet zijn seismologisch werk voort. De geoloog Joe Schor stootte op niet minder dan 9 onderaardse gangen en kamers. Een van de tunnels leidde van onder de romp van de Sfinx westwaarts naar een oude waterschacht, 200 meter achter de Sfinx. Die schacht is intussen bekend als "Het graf van Osiris". Maar eind '96 mocht er plots niet verder worden gegraven, "om veiligheidsredenen". Kort daarop was Zahi Hawass te zien in een korte videofilm IN de tunnel. Wild enthousiast zei hij tot de camera: "Zelfs Indiana Jones zou nooit dromen hier te zijn. Kan u het geloven? We bevinden ons hier in de Sfinx, in deze tunnel, die nooit eerder is opengemaakt. Niemand weet wat erachter schuil gaat". In een kranteninterview bevestigde Hawass dat er onder de Sfinx inderdaad minstens 3 geheime tunnels zijn, die nog vele geheimen kunnen blootleggen. Hij beloofde zelfs een rechtstreekse TV-uitzending van de opening van de "Hall of Records", maar die beelden zijn er (tot nu toe) niet gekomen. Meer boeiende details staan in het boek "Secret Chamber" (Londen, Century, 1999) van de befaamde Egyptische archeoloog van Belgische afkomst Robert Bauval. Het ondergronds geometrisch complex zou kunnen bestaan uit een lange gang die begint bij de voorpoten van de Sfinx en die uitmondt in een centrale ruimte, "De Kamer van de Eerste Schepping", omgeven door een cirkelvormige kraal van 12 ronde buitenkamers. Dit doet onwillekeurig denken aan de 12 tijdperken uit de precessiecyclus van 26.000 jaar, of aan de 12 tekens van de Dierenriem. Maar dat is niet zo. De structuur heeft alles te maken met de aloude astrologische en mythologische opvattingen van de oude Egyptenaren. In de kosmologische traditie van Egypte bestond een dag uit twee delen: de periode dat de zon te zien is, én de periode dat de zon onzichtbaar is, d.w.z. vanaf het moment dat ze ondergaat aan de westelijke horizon tot ze 's morgens herrijst in het oosten. Tijdens die donkere periode maakt de zon haar tocht door de onderwereld, het huis van de Duat, het Rijk van Osiris. Op oude afbeeldingen wordt de Duat aan beide uiteinden bewaakt door een leeuw(sfinx). De nachtelijke periode is verdeeld in
12 gelijke delen, "uren. In het eerste deel komt de zon in een soort van voor-kamer, en daarna doorloopt ze de overige kamers. De 5de kamer is de meest centrale plaats van de Duat, "de kamer van de eerste schepping". Daarrond zijn de andere kamers cirkelvormig gegroepeerd.

De laatste tijd is er veel te doen rond het zogeheten "Graf van Osiris", de oude Egyptische god die heerst over de doden in de onderwereld (Duat). Het gaat om een schacht die al in 1935 was ontdekt en werd gebruikt als waterbron. Hij ligt zo'n 200
meter achter de Sfinx, onder de weg die leidt van de Valleitempel naar de tweede piramide. Halfweg de jaren '90 begonnen dr Hawass en de archeoloog Mark Lehner met de exploratie ervan. Na het leegpompen stootten ze op 3 boven elkaar liggende kamers. In de middelste staat een zwarte granieten sarkofaag (700 voor Christus) en in de onderste, op zo'n 30 meter diepte, nog een andere grijze granieten sarkofaag, daterend van ongeveer 1500 voor Christus.Of we hier staan voor het graf van Osiris is nog zeer de vraag. In de oudheid werd de hele vlakte van Giza beschouwd als de
begraafplaats van Osiris. Misschien is dit maar een van de toegangen die leiden naar het echte echte graf. Dr. Hawass heeft intussen verklaard dat er in de onderste ruimte een ingang is van een tunnel in de richting van de grote piramide. Nog een
andere tunnel vertrekt oostwaarts in de richting van de Sfinx. Daardoor zou de structuur onder de Sfinx er, volgens Robert Bauval, ongeveer uitzien als volgt. Misschien geeft de Sfinx dan toch nog in de loop van het komende decennium een aantal van zijn geheimen prijs. Nadat het eeuwenlang heeft gesluimerd onder de kalksteenbodem van de vlakte van Gizeh krijgen we eerlang misschien de kans om inzicht te krijgen in het collectieve geheugen van onze beschaving, van de reusachtige erfenis aan kennis en wetenschap die een aloude cultuur voor de mensheid heeft bewaard. Allicht komen we dan ook iets meer te weten over de betekenis, symboliek en geometrische vormen van de raadselachtige Atlantis-ring...
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Luistertoets Atlantis
Verwijderd
8 03-08-2007 15:57
Films, TV & Radio Star Gate Atlantis
Retinite
18 14-09-2006 16:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [nl]Atlantis strip
joepiej
7 19-10-2005 17:52
Levensbeschouwing & Filosofie Atlantis --> Antarctica.
Severus
6 23-09-2002 14:20
Games atlantis 3
edward carnby
1 12-10-2001 16:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.