Oud 06-05-2008, 11:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Busstaking tijdens examens

RIJSWIJK - De vakbonden in het streekvervoer zijn van plan te staken tijdens het begin van de eindexamens. Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is woest.
afbeelding vergroten FOTO ANP
,,Het is respectloos dat ze de scholieren boven op alle zenuwen voor het eindexamen nóg meer stress bezorgen,’’ zegt eindexamencoördinator Charlotte van Meerwijk van het LAKS. Volgens het LAKS zullen tien- à twintigduizend scholieren worden getroffen door de acties in het openbaar vervoer.

,,Als de publieksvriendelijke acties niet werken, moeten we blijkbaar meer pijn doen,’’ zegt een woordvoerder van FNV Bondgenoten. De bond zegt het heel vervelend te vinden voor de examenkandidaten. ,,We doen dit liever niet, maar leggen de verantwoordelijkheid bij de werkgevers.’’

Die zeggen op hun beurt dat het aan de bonden ligt dat er niet meer wordt gesproken over een nieuwe cao. Ze zullen de bonden andermaal uitnodigen voor een gesprek.

De cao-onderhandelingen voor het streekvervoer liepen begin april vast.

Sinds vorige week houden de bonden publieksvriendelijke acties door geen kaartjes te controleren en geen strippenkaarten te stempelen. Als die acties niets opleveren, en daar begint het op te lijken, gaat het streekvervoer op 14 en 15 mei en op 20, 21 en 22 mei plat. De eerste schoolexamens beginnen op 19 mei.

Het LAKS heeft op zich niets tegen stakingen. ,,Daar zijn we zelf natuurlijk ook wel goed in,’’ zegt Van Meerwijk. ,,Maar de timing is waardeloos.’’

Het LAKS laat het voorlopig alleen bij een reactie op de plannen van de vakbonden en wil zelf geen tegenactie ondernemen. Charlotte van Meerwijk: ,,Iedereen is nu hard aan het leren, we willen niet voor te veel ophef zorgen.’’

Eindexamenkandidaten hoeven volgens het LAKS niet bang te zijn dat ze zakken omdat ze te laat komen. ,,We hebben dit soort dingen wel vaker meegemaakt en er wordt altijd wel rekening meegehouden,’’ volgens Van Meerwijk.

De bonden eisen 3,5 procent meer loon, de werkgevers bieden 11,5 procent in drie jaar. De werkgevers willen ook dat nieuwe werknemers een 40-urige werkweek krijgen en ze willen niet langer betalen voor het eerste kwartier pauze van de chauffeurs.

http://www.ad.nl/binnenland/2271978/...html?reageer=1


Aangezien het de zoveelste staking in het OV is, tijd voor een discussie.


Stelling: vakbonden moet het verboden worden om klanten van bedrijven waar ze tegen staken overmatig te duperen. Stakingen in essentiële diensten als politie, gezondheidszorg en OV mogen zelfs helemaal niet ten koste gaan van de klant. Vakbonden als de FNV moeten de schade die ze mensen toebrengen door hun stakingen vergoeden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2008, 11:38
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Eens. Eigenlijk zouden alle deelnemers aan deze staking ontslagen moeten worden. Maar ja.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 13:10
Verwijderd
Eens en oneens.

Eens, want met dit soort acties raken ze de mensen die er ook niks aan kunnen doen.
Oneens, want ik denk ook wel dat buschauffeurs meer mogen gaan verdienen. De bazen luisteren niet naar publieksvriendelijke acties, en ik kan me voorstellen dat ze dan hardere acties gaan voeren. Ik bedoel, het tevreden houden van de aandeelhouders, hoeft wat mij betreft niet ten koste te gaan van de salarissen van de buschauffeurs. Ik denk wel dat ze op een ander moment moeten gaan staken. het vervoer stil moeten leggen.

Ontslag van chauffeurs is natuurlijk bezopen. Als je nu eens uit je hoge ivoren toren komt, en gewoon eens praat met die mensen over het waarom, misschien kun je dan een minder achterlijke mening vormen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 13:33
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ontslag van chauffeurs is natuurlijk bezopen. Als je nu eens uit je hoge ivoren toren komt, en gewoon eens praat met die mensen over het waarom, misschien kun je dan een minder achterlijke mening vormen.
Er staat duidelijk 'eigenlijk' en 'maar ja'. Jezus Christus.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 14:17
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Ik ben niet 100% op de hoogte van de inhoud van het stakingsrecht, maar ik kan me voorstellen dat daar toch min of meer in staat beschreven wie er mag staken en waneer, of niet soms?

Op zich heeft iedereen natuurlijk het recht om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden als de CAO gesprekken vastlopen. Natuurlijk kan men dat ook doen zonder gelijk de asshole van 't jaar te worden. Laat ze nu eens de klantvriendelijke acties doorzetten tot na de examens...
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 14:30
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ook essentiele diensten als politie, brandweer en ambulance mogen staken wel moet daarbij rekening gehouden worden met het brede publiek.
Ik ben van mening dat in het OV best gestaakt mag worden, maar als je dan toch wil staken doe het dan 12 tot 15 mei or what ever maar niet in de examen weken. Erna kan natuurlijk. Staken moet vind ik niet verboden worden want an an je helemaal niks meer beginnen als de werkgever zegt van we doen wat wij willen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 15:37
Verwijderd
Oneens met de stelling. Staken gaat altijd ten koste van consumenten. Natuurlijk zou het beter zijn als er nooit gestaakt zou worden, maar de werkgevers alle touwtjes in handen geven is het kind met het badwater weggooien.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 16:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oneens, want ik denk ook wel dat buschauffeurs meer mogen gaan verdienen. De bazen luisteren niet naar publieksvriendelijke acties, en ik kan me voorstellen dat ze dan hardere acties gaan voeren.
Er zijn niet tot nauwelijks publieksvriendelijke acties geweest. Zoals de vork nu in de steel zit dupeert het FNV bewust heel veel mensen omdat de vakbondsbonzen te lui zijn om voor hun vette salarissen de moeite te nemen om echt te onderhandelen.

Liever grijpen ze direct naar het stakingswapen op een manier die zoveel mogelijk mensen schade berokkent, omdat ze weten dat ze over andermans rug sneller hun zin krijgen. En schade vergoeden? Ho maar. Sterker nog, het FNV geeft je dan niet eens antwoord op je brief.
Welnu, dergelijke asociale handelswijzen kun je best verbieden, en asociale chauffeurs die er aan meedoen mag je best ontslaan.


Als ze niet eens bereid zijn om op een vrij middagje hun hoofdkantoor te bezetten om te voorkomen dat ze mensen die voor hun dagelijks brood afhankelijk zijn van het OV hun inkomen ontzeggen, dan verdienen ze zelf ook geen inkomen lijkt me.
Citaat:
Ik ben niet 100% op de hoogte van de inhoud van het stakingsrecht, maar ik kan me voorstellen dat daar toch min of meer in staat beschreven wie er mag staken en waneer, of niet soms?
Het is mogelijk om via een kort geding een staking te verbieden, maar de rechter gaat daar zelden toe over. Ook de afgelopen stakingen in het OV werden ondanks dat er geen serieuze onderhandelingen en geen serieuze publieksvriendelijke acties zijn geweest, niet verboden.

De staking bij Veolia mocht bijvoorbeeld doorgaan ondanks dat de FNV niet de moeite had genomen om arbitrage in te schakelen, en direct vanaf hun eis een staking organiseerde.

Wel is FNV bondgenoten eerder door de rechter teruggefloten toen ze probeerden zonder onderbouwing door een staking de aanbesteding van het OV in de regio Haaglanden te stoppen:
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/63014
Op zich logisch, want een vakbond die bepaald welk bedrijf de opdracht krijgt, doet denken aan de praktijken van de Amerikaanse maffia met vakbonden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 17:51
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
De FNV heeft gisteren een aantal busbedrijven een zeer gevoelige klap toegebracht door middel van een publieksvriendelijke actie: Ze hebben geen kaartjes verkocht op 5 mei. Voor Veolea Ede is dit een flinke aderlating, want het is een enorm drukke dag.

Aanbestedingen zijn de grootste pest geweest voor het Nederlandse openbaar vervoer sinds zijn oprichting. Buschauffeurs hebben niet de luxe zoals mensen die meer hoog opgeleid zijn dat ze serieus worden genomen. Hun klachten worden zonder commentaar aan de kant geschoven en van sommige achterlijke VVD'ers krijgen ze te horen dat ze lui zijn. Ik zou ECHT geen buschauffeur willen zijn met de onmenselijkheid waarmee sommige maffia-praktijken worden bedreven door hun werkgevers.

Ik steun ze van harte! Ik hoop dat de eind-examenscholieren de klachten over de staking aan de werkgever doorbrengen en deze laten zien dat ze hun taak verzaken. Zo niet, zal hen dit op de zoveelste boete komen te staan wegens het niet doen wat ze beloofd hebben.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 19:05
Verwijderd
Wat mij betreft controleren ze gewoon een maand niet meer op kaartjes
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Er zijn niet tot nauwelijks publieksvriendelijke acties geweest. Zoals de vork nu in de steel zit dupeert het FNV bewust heel veel mensen omdat de vakbondsbonzen te lui zijn om voor hun vette salarissen de moeite te nemen om echt te onderhandelen.
Wat lul je nu weer dom, ik heb al 4 dagen niet hoeven te betalen, omdat ze weigeren te stempelen. Dat zijn m.i. best heel publieksvriendelijke acties. Zeker toen met koninginnedag heeft dat de vervoerders veel geld gekost, en was het publiek razend enthousiast.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 10:12
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik ben voor stakingen opzich echter niet ten kosten van eindeexamenscholieren die niet eens mogen stemmen. Want uiteindelijk heeft de regering dit veroorzaakt door de privatisering!
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 11:28
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ik zie het probleem van busstakingen niet echt. Dan ga je toch lekker op de fiets naar school?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 12:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat lul je nu weer dom, ik heb al 4 dagen niet hoeven te betalen, omdat ze weigeren te stempelen.
Precies wat ik al zei: ze zijn nauwelijks begonnen met actievoeren of ze grijpen al naar het benadelen van klanten om hun zin te krijgen. Erg asociaal van chauffeurs en bonden.

Werd er al twee en drie weken op die manier actie gevoerd, dan zouden we eventueel wellicht verder praten over geoorloofd zijn van een staking.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 13:21
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Ik zie het probleem van busstakingen niet echt. Dan ga je toch lekker op de fiets naar school?
Ja, je hebt helemaal gelijk! Even naar de andere kant van Rotterdam fietsen en ook nog vanuit Rotterdam fietsend naar Tilburg voor m'n mondelinge examens. Fabeltastisch idee joh
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Precies wat ik al zei: ze zijn nauwelijks begonnen met actievoeren of ze grijpen al naar het benadelen van klanten om hun zin te krijgen. Erg asociaal van chauffeurs en bonden.

Werd er al twee en drie weken op die manier actie gevoerd, dan zouden we eventueel wellicht verder praten over geoorloofd zijn van een staking.
Aha kwestie van perspectief dus. JIJ VINDT, dat 4 dagen nog niet genoeg is. IK VIND van wel.

Dus VIND ik het geoorloofd.

Hoewel het tijdstip voor eindexamenkandidaten inderdaad beroerd is.
Hoewel:
Fietsen naar je eindexamen plek is gezond. Ikzelf moest gewoon 20 kilometer fietsen naar mijn school, het OV was niet dermate betrouwbaar dat ik het daarop liet aankomen...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Ja, je hebt helemaal gelijk! Even naar de andere kant van Rotterdam fietsen en ook nog vanuit Rotterdam fietsend naar Tilburg voor m'n mondelinge examens. Fabeltastisch idee joh
Met de fiets naar het station en dan met de trein naar Tilburg?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 18:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Aha kwestie van perspectief dus. JIJ VINDT, dat 4 dagen nog niet genoeg is. IK VIND van wel.
Echter, tien tegen een dat je dat niet VIND omdat jij last zou ondervinden van een busstaking.

Daarnaast kan niemand het normaal vinden om direct allerlei mensen te duperen om je gelijk te halen. Zoiets is voor gefrustreerde kinderen die andermans speeltje net zo lang verborgen houden totdat ze een lolly krijgen. Van een vakbond mag wel wat meer dan dergelijk gedrag verwacht worden lijkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-05-2008, 18:10
Verwijderd
Oneens; Die kutscholieren gaan maar fietsen. Ik moest ook 20km heen en 20km terug. Daarnaast ben je behoorlijk debiel als je het op tijd halen van je examens van een buslijn af laat hangen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:08
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Met de fiets naar het station en dan met de trein naar Tilburg?
Ik moet vanaf Tilburg centraal ook nog naar het koning willem II college. Volgens mij is dat niet bereikbaar per fiets? Ik weet überhaupt niet hoe ik daar kom (de school zelf).

Citaat:
Oneens; Die kutscholieren gaan maar fietsen. Ik moest ook 20km heen en 20km terug. Daarnaast ben je behoorlijk debiel als je het op tijd halen van je examens van een buslijn af laat hangen.
Wat lul je nou. Sommige mensen moeten redelijke afstanden afleggen met de bus mkay? Dan kun je niet ffjes met je gare fiets gaan. Denk na.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:28
Verwijderd
Citaat:
Oneens; Die kutscholieren gaan maar fietsen. Ik moest ook 20km heen en 20km terug. Daarnaast ben je behoorlijk debiel als je het op tijd halen van je examens van een buslijn af laat hangen.
Dan ben jij destijds behoorlijk dom geweest
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oneens; Die kutscholieren gaan maar fietsen.
Met een dergelijke toon begrijp je hopelijk dat je ook niet kunt protesteren tegen stellingen als 'we moeten die kutvakbonden maar verbieden, en al die luiwammessen van chauffeurs zoeken maar een baan waarbij ze echt moeten werken'?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Met een dergelijke toon begrijp je hopelijk dat je ook niet kunt protesteren tegen stellingen als 'we moeten die kutvakbonden maar verbieden, en al die luiwammessen van chauffeurs zoeken maar een baan waarbij ze echt moeten werken'?
Err? Wat een kutargumentatie zeg. Walgelijk. Ik ga er niet eens op in. Het is compleet irrelevant.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Dan ben jij destijds behoorlijk dom geweest
Nee hoor. Fietsen is goed voor je. Je komt veel wakkerder aan op je examen. Daarnaast hebben de chauffeurs meer toekomst dan de huidige jeugd. Die is toch niet meer te redden. Met of zonder examen. En let's face it, alle kinderen die van echt ver moeten, die komen met taxibusjes die hier niet door getroffen worden. En het is toch écht de verantwoordelijkheid van de werkgevers.

Ik snap niet waarom er gejuicht wordt door duisentforumers als het gaat over de politie en risicowedstrijden, maar nu is alles opeens anders? Yeah right :')

Luie honden zijn scholieren. Ik vind dat ze sowieso verplicht naar school moeten fietsen. Het Spartaanse mag wel een beetje terugkomen. Lekkere achterbankgeneratie van me!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 21:32
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Nee hoor. Fietsen is goed voor je. Je komt veel wakkerder aan op je examen. Daarnaast hebben de chauffeurs meer toekomst dan de huidige jeugd. Die is toch niet meer te redden. Met of zonder examen. En let's face it, alle kinderen die van echt ver moeten, die komen met taxibusjes die hier niet door getroffen worden. En het is toch écht de verantwoordelijkheid van de werkgevers.

Ik snap niet waarom er gejuicht wordt door duisentforumers als het gaat over de politie en risicowedstrijden, maar nu is alles opeens anders? Yeah right :')

Luie honden zijn scholieren. Ik vind dat ze sowieso verplicht naar school moeten fietsen. Het Spartaanse mag wel een beetje terugkomen. Lekkere achterbankgeneratie van me!
Citaat:
Err? Wat een kutargumentatie zeg. Walgelijk. Ik ga er niet eens op in. Het is compleet irrelevant.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2008, 02:10
Verwijderd
Citaat:
Echter, tien tegen een dat je dat niet VIND omdat jij last zou ondervinden van een busstaking.

Daarnaast kan niemand het normaal vinden om direct allerlei mensen te duperen om je gelijk te halen. Zoiets is voor gefrustreerde kinderen die andermans speeltje net zo lang verborgen houden totdat ze een lolly krijgen. Van een vakbond mag wel wat meer dan dergelijk gedrag verwacht worden lijkt me.
Ach, last ondervinden: je weet het van te voren, dus je kunt maatregelen nemen. Doe je dat dan alsnog niet, ben je gewoon dom.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ach, last ondervinden: je weet het van te voren, dus je kunt maatregelen nemen. Doe je dat dan alsnog niet, ben je gewoon dom.
En wat als mensen geen maatregelen kúnnen nemen?

Wat te denken van mensen die hard moeten werken om rond te komen, afhankelijk zijn van het OV, en nu door het FNV hun inkomen afgenomen zien?

De vakbond die de arbeiders hun geld afneemt... Het kan verkeren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:09
Verwijderd
Stel je toch niet zo aan T_ID, snap je dan echt niet dat het recht om te staken een noodzakelijk kwaad is?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:32
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wat te denken van mensen die hard moeten werken om rond te komen, afhankelijk zijn van het OV, en nu door het FNV hun inkomen afgenomen zien?
Wat te denken van mensen die hard moeten werken om rond te komen, afhankelijk zijn van het OV, en nu door hun werkgever hun mogelijkheden om hun werk veilig en prettig uit te voeren compleet verliezen?

Als je niet kan staken maak je de werknemer het potentiele slachtoffer van zijn werkgever. Staken is eigenlijk het enige echte pressie-middel dat de werknemer heeft. En op een redelijke behandeling hoeft een buschauffeur niet te rekenen
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als je niet kan staken maak je de werknemer het potentiele slachtoffer van zijn werkgever. Staken is eigenlijk het enige echte pressie-middel dat de werknemer heeft. En op een redelijke behandeling hoeft een buschauffeur niet te rekenen
Een staking het enige pressiemiddel? Hoe kom je daar nu weer bij? Er zijn tientallen manier van actievoeren, sommige zelfs zeer hard, waarvoor de mensen niet benadeeld hoeven worden.

Wat het probleem is, is dat hedendaagse vakbonden die niet serieus meer nemen, maar gemakzuchtig hun toevlucht nemen tot stakingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Een staking het enige pressiemiddel? Hoe kom je daar nu weer bij? Er zijn tientallen manier van actievoeren, sommige zelfs zeer hard, waarvoor de mensen niet benadeeld hoeven worden.

Wat het probleem is, is dat hedendaagse vakbonden die niet serieus meer nemen, maar gemakzuchtig hun toevlucht nemen tot stakingen.
Maar hoe wil je het stakingsrecht dan hervormen zodanig dat deze "gemakzuchtige" stakingen niet meer mogelijk zijn, maar tegelijkertijd de werknemer geen willoze pion van de werkgevers wordt?
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:42
Melkfles
Avatar van Melkfles
Melkfles is offline
ga toch fietsen

ik fiets elke dag heen en terug totaal 60km door school, word je echt niet slechter van hoor, krijg je juist conditie van.

Voor mijn part gaan ze lekker staken tijdens de examens, tegenwoordig moet je gewoon stomme dingen doen om echt de aandacht te krijgen die je nodig hebt, zo als ook bij de politie stakingen het geval was. pas toen al die voetballertjes gingen zeiken kwam er wat los. zo gaat dat gewoon tegenwoordig

boeiend
__________________
.
In my world everybody's a pony and they all eat rainbows and poop butterflies
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar hoe wil je het stakingsrecht dan hervormen zodanig dat deze "gemakzuchtige" stakingen niet meer mogelijk zijn, maar tegelijkertijd de werknemer geen willoze pion van de werkgevers wordt?
Dat is toch simpel? De economische belangen van buitenstaanders verheffen boven die van vakbonden. Daarmee is een handvat geschapen om stakingen uit gemakzucht of andere motieven (zoals handhaven van een monopolie in het bericht dat ik eerder linkte) te verbieden omdat ze overmatige schade aan het publiek veroorzaken.

Om eerlijk te zijn kan ik er met mijn verstand niet bij waarom dat nog niet sinds jaar en dag de gang van zaken is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 13:53
Verwijderd
Citaat:
ga toch fietsen

ik fiets elke dag heen en terug totaal 60km door school, word je echt niet slechter van hoor, krijg je juist conditie van.

Voor mijn part gaan ze lekker staken tijdens de examens, tegenwoordig moet je gewoon stomme dingen doen om echt de aandacht te krijgen die je nodig hebt, zo als ook bij de politie stakingen het geval was. pas toen al die voetballertjes gingen zeiken kwam er wat los. zo gaat dat gewoon tegenwoordig

boeiend
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Dat is toch simpel? De economische belangen van buitenstaanders verheffen boven die van vakbonden. Daarmee is een handvat geschapen om stakingen uit gemakzucht of andere motieven (zoals handhaven van een monopolie in het bericht dat ik eerder linkte) te verbieden omdat ze overmatige schade aan het publiek veroorzaken.

Om eerlijk te zijn kan ik er met mijn verstand niet bij waarom dat nog niet sinds jaar en dag de gang van zaken is.
Het is nooit in het belang van de buitenstaanders dat er gestaakt wordt, dat lijkt me dus een heilloze weg.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 15:48
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Een staking het enige pressiemiddel? Hoe kom je daar nu weer bij? Er zijn tientallen manier van actievoeren, sommige zelfs zeer hard, waarvoor de mensen niet benadeeld hoeven worden.

Wat het probleem is, is dat hedendaagse vakbonden die niet serieus meer nemen, maar gemakzuchtig hun toevlucht nemen tot stakingen.
Voorbeelden van andere stakingsopties voor buschauffeurs?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2008, 16:05
Verwijderd
Een goed pressiemiddel voor chauffeurs is hierboven ook al genoemd: niet stempelen. Nog publieksvriendelijk ook.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Een goed pressiemiddel voor chauffeurs is hierboven ook al genoemd: niet stempelen. Nog publieksvriendelijk ook.
Dat hebben ze al gedaan en heeft blijkbaar niet gewerkt.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:34
Verwijderd
Een staking heeft toch hetzelfde effect: het mislopen van inkomsten.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:39
Verwijderd
Het werk neerleggen heeft ook een negatief effect op de betrouwbaarheid en het imago.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Het werk neerleggen heeft ook een negatief effect op de betrouwbaarheid en het imago.
Terwijl de publieksvriendelijke acties juist respect oproepen, maar eigenlijk alleen van de reizigers
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Een goed pressiemiddel voor chauffeurs is hierboven ook al genoemd: niet stempelen. Nog publieksvriendelijk ook.
Het probleem is dat dit slechts inkomsten misloopt voor de busbedrijven.

Een staking is een directe schadepost voor de betrouwbaarheid van het vervoersbedrijf en verzorgt het bedrijf beduidend meer problemen dan de vriendelijke acties. Uiteindelijk zijn namelijk niet de buschauffeurs, maar het bedrijf verantwoordelijk van de uitvoering. Bovendien maken stakingen het geglibber van vervoersbedrijven moeilijker, omdat deze uitgevallen lijnen toegaan naar de zoveel % uitval die een bedrijf mag hebben (en waar ze op rekenen).
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 23:05
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
ga toch fietsen

ik fiets elke dag heen en terug totaal 60km door school, word je echt niet slechter van hoor, krijg je juist conditie van.

Voor mijn part gaan ze lekker staken tijdens de examens, tegenwoordig moet je gewoon stomme dingen doen om echt de aandacht te krijgen die je nodig hebt, zo als ook bij de politie stakingen het geval was. pas toen al die voetballertjes gingen zeiken kwam er wat los. zo gaat dat gewoon tegenwoordig

boeiend
Dus omdat jij zo van de pot gerukt bent om 60 kilometer te fietsen moeten wij dat ook doen? Wat een lariekoek
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 23:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het probleem is dat dit slechts inkomsten misloopt voor de busbedrijven.
'slechts'? Omzet is een zaak van leven of dood voor bedrijven. Het ontzeggen daarvan en het woord 'slechts' horen dan niet in één zin thuis.

Als een dagje of twee geen kaartjes verkocht worden bij een deel van het vervoer, is het inderdaad 'slechts', maar hoe zou een bedrijf reageren wanneer het een maandomzet misloopt?
Ik denk dat binnen no time de aandeelhouders de messen staan te slijpen voor de kamer van de directie als ze dat laten gebeuren terwijl ze ongelijk hebben.


Daarnaast kun je denken aan het blokkeren van overige bedrijfstaken die niet met het publiek te maken hebben. De bekendste daarvan is natuurlijk bezetting van het hoofdkantoor. Ook daar geldt: een paar weken, en moet je eens opletten hoeveel druk er op de ketel staat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 09-05-2008 om 00:06.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 23:53
Verwijderd
Ik heb al genoeg conditie dankzij mijn vriendin. dat fietsen laat ik lekker achterwegen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 00:43
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dus daarom wordt de jeugd van tegenwoordig zwaarder en zwaarder. Niet alleen zitten ze liever achter de computer dan dat ze achter een voetbal aan rennen, ze verdommen het ook nog eens om een stukje te fietsen naar school!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 00:54
Verwijderd
Citaat:
'slechts'? Omzet is een zaak van leven of dood voor bedrijven
Connexxion is een staatsbedrijf :')
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 00:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
'slechts'? Omzet is een zaak van leven of dood voor bedrijven. Het ontzeggen daarvan en het woord 'slechts' horen dan niet in één zin thuis.

Als een dagje of twee geen kaartjes verkocht worden bij een deel van het vervoer, is het inderdaad 'slechts', maar hoe zou een bedrijf reageren wanneer het een maandomzet misloopt?
Ik denk dat binnen no time de aandeelhouders de messen staan te slijpen voor de kamer van de directie als ze dat laten gebeuren terwijl ze ongelijk hebben.


Daarnaast kun je denken aan het blokkeren van overige bedrijfstaken die niet met het publiek te maken hebben. De bekendste daarvan is natuurlijk bezetting van het hoofdkantoor. Ook daar geldt: een paar weken, en moet je eens opletten hoeveel druk er op de ketel staat.
Geld hebben de busbedrijven eigenlijk helemaal niet zo veel. Om consessies te krijgen moeten ze eigenlijk inschrijven op bedragen die ze niet kunnen betalen. Dit betekend dat ze hun geld moeten verdienen door OF meer klanten te krijgen, OF deze kosten andersinds te drukken. De oplossing die de busbedrijven proberen uit te voeren is deze kosten te verhalen op hun chauffeurs, door hen het leven compleet zuur te maken. Als het Nederlandse recht de chauffeurs niet zou beschermen, lag het grootste deel van hen werkeloos op straat omdat ze te duur (lees oud) zijn. En dit komt dan weer omdat maar weinig mensen zo'n baan willen doen.

En je blijft vergeten dat de meeste hoofdkantoren van deze bedrijven ver weg liggen. En als je het over de Nederlandse vestigingen hebt, dan blijft het voor de meeste buschauffeurs vriendelijker om gewoon te staken. Ik zou wel eens een lijst van groepen willen zien die door middel van bezetting van het hoofdkantoor hun zin hebben gekregen. Daarnaast kunnen buschauffeurs die een hoofdkantoor bezetten ook niet rijden.

Voor de busbedrijven is het een zaak dat ze aan hun contract voldoen. Dat kan hen meer kosten dan een paar dagen geen inkomen via kaartjes. Dit wordt toch terugbetaald aan de busbedrijven, i.p.v. dat ze deze rechtstreeks in de kas zien. Boetes die busbedrijven krijgen omdat ze niet aan de voorwaardes van hun contract voldoen zijn vele male groter en daarom ook veel effectiever.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Connexxion is een staatsbedrijf :')
Nee toch? Ik dacht dat dat allemaal geprivatiseerd was
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 10:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Connexxion is een staatsbedrijf :')
http://www.volkskrant.nl/economie/ar...opt_Connexxion
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.