Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2011, 08:59
Annemarie99
Annemarie99 is offline
Ik heb al steunzolen, eigenlijk al vanaf mijn 3e/4e jaar. Dus ik weet eigenlijk niet anders. Heb ze nodig om plat- knikvoeten te corrigeren. En omdat ik hele slechte voeten heb, heb ik ook nog steeds van die "ouderwetse" ijzertjes. Deze kunnen net iets hoger gemaakt worden dan die moderne van tegenwoordig

Steunzolen is iets waar je je helemaal niet druk over hoeft te maken, maar het is soms wel heel erg lastig met leuke schoenen en hakken. Velen hebben slechte voeten maar doen er (nog) niets aan. Soms denk ik dat er wel eens een taboe rust op het dragen van steunzolen..

Als je daadwerkelijk steunzolen nodig hebt, worden deze bij je aangemeten door een podoloog of orthopedisch-instrumentenmaker, d.m.v. gips-, schuim- of blauwafdrukjes van je voeten te maken.

Vaak moet je de schoenen, kousen en broek uittrekken. Vervolgens even een stukje op blote voeten lopen en op de tenen staan. Ze kijken dan hoe je de voeten neerzet, naar de stand van knieën en enkels en hoever de voeten zijn in-/doorgezakt.

Steunzolen kunnen tegenwoordig in steeds meer leuke schoenen worden gedragen. Ik zeg dus niet in alle!! Schoenen met hakjes is eigenlijk niets en ook iets met een open hielen is niet aan te raden. Zelf kijk ik meer naar schoenen met een uitneembaar voetbed en of er voldoende diepte is om de (hoge) steunzolen er in te kunnen leggen.

Welke soorten steunzolen hebben jullie allemaal (gehad) en hoe ging het aanmeten bij jullie?.

Groetjes,
Annemarie.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 15:39
Verwijderd
ik heb ze vroeger gehad omdat ik zegmaar heel platte voeten had, en er moest eigenlijk een soort van holte aan de binnenzijde van mn voet zitten. ik had van een soor beige achtig leer en kurk ofzo. aangemeten door in n bak piepschuim te staan.
maar ik ben er later mee gestopt omdat het toch niets hielp en ik verder nergens last van had.
en ik heb helemaal niet het idee dat er een taboe op rust, in mijn klas zijn er minstens 5 of 6 die ze hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 16:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb nu een jaar of 10 / 15 steunzolen. Ik heb meerdere paren, omdat ik bij het aanmeten van nieuwe mijn oude niet weggooi. Ik ben namelijk te lui om steeds te wisselen bij het aantrekken van een ander paar schoenen. En sommige zitten in een bepaalde schoen ook gewoon lekkerder dan in de andere.

Ik heb geen idee welke soort het zijn. Ik heb wat zachtere en hardere, halve en hele zolen.
En het aanmeten is of op een glasplaat staan, of op papier voor een blauw-afdruk.

Ik ben het niet eens met dat hakken niet zouden kunnen met steunzolen. De helft van mijn schoenen zijn met hak en uitstekend geschikt voor de steunzolen. Ik heb ook schoenen met open hak, ook dat kan best. Het gaat om de stevigheid die de schoen biedt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 17:31
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Waar zijn steunzolen eigenlijk voor? Hoe weet je dat je die nodig hebt?
Als ik bijvoorbeeld bij waffie lees dat ze geen holte had, wat is daar erg aan? En heb je zonder schoenen ook steunzolen nodig omdat je anders niet goed loopt?

Lijkt me duidelijk dat ik er niks van af weet

Als dit niet het juiste topic is voor mijn vragen hoor ik het graag, dan open ik wel een nieuw topic.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 17:53
Verwijderd
Ik heb ook steunzolen. Veel fysiotherapeuten hebben altijd al gezegd dat ik steunzolen nodig had, daardoor wist ik dat ik erdoor moest laten kijken. Ik heb mijn steunzolen aan laten meten in een revalidatiecentrum, waar ik toen elke week was. Bij mij hebben ze een afdruk gemaakt in een soort van schuim. Eerder heb ik ook nog steunzolen laten maken bij een podotherapeut. Die van het revalidatiecentrum vind ik het fijnste.
Mijn steunzolen zijn vooral voor de pijn in mijn voeten en enkels. Ik merk wel wat verschil tussen wel en geen steunzolen in doen. Als ik geen steunzolen in mijn schoenen heb, dan loop ik minder stabiel en heb ik daarna ook wat meer last van mijn voeten.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 18:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb nu denk ik een jaar of zes steunzolen. Ben nu aan m'n tweede paar bezig maar moet eigenlijk nodig nieuwe. Ik heb geen idee van wat voor materiaal ze gemaakt zijn, ik heb in elk geval halve en ze zijn keihard en niet buigzaam, zou best kunnen dat er iets van ijzer/metaal in zit met daaromheen iets van karton/leerachtig iets. Mijn vorige draag ik eigenlijk niet meer maar ik heb ze nog wel. Toen ik nieuwe liet maken zeiden ze dat het slecht was om ook nog op je oude te lopen omdat ze toch net even anders zijn natuurlijk (je neemt niet voor niets nieuwe) Ik heb ze laten maken bij een orthodedische schoenwinkel. Ik moest daar over een soort stilstaande lopende band lopen en dan maakten ze een filmpje van m'n voeten. M'n eerste paar hebben ze gemaakt met een of andere kunststof mal die ze om m'n voet heen deden.

Ik heb ze laten maken omdat ik al een hele tijd pijn had in m'n voet, eerst dachten ze dat ik een middenvoetsbeentje gebroken had maar nadat ik lang met krukken liep werd het niet veel beter. De huisarts wilde toen kijken of het met zooltjes beter werd. Al met al is het ook goed geweest voor mijn hele houding en voor mijn knieen. Voor dat ik ze had stond en liep ik altijd met m'n knieen 'op slot' en had ik een hele holle rug. Als ik nu met en zonder zooltjes voor de spiegel sta is er echt een wereld van verschil. Ik kan wel even zonder, in huis loop ik ook gewoon op sokken of sloffen ofzo maar ik loop niet in schoenen zonder zooltjes, dan krijg ik pijn in m'n knieen. Ik heb wel van die birckenstockachtige slippers waar ik een dag op kan lopen maar dat moet ik ook niet al te lang achter elkaar doen.

Ik draag ook nog wel hakken maar hele hoge hakken gaat niet met mijn zooltjes maar daar kan ik ook gewoon niet op lopen. Ik vind het vooral 's zomers lastig met open schoenen enzo. Een collega van me zei dat ik beter hele zolen kon vragen in plaats van halve omdat je daar dan een sokje omheen kan doen en toch schoenen met blote voeten kan dragen. Hebben jullie hele of halve zolen en hoe doen jullie dat in de zomer? Wat voor schoenen dragen jullie dan?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 19:39
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
De schoenmaker in de schoenenwinkel waar ik toen ik klein was schoenen kocht, gaf aan dat ik niet goed op mijn voeten stond. Hij heeft me standaard-zooltjes aangemeten (door op een glazen plaat te staan en een inktafdruk te maken). Dit waren halve zooltjes. Toen mijn voeten steeds verder doorzakten, raadde hij aan naar een podotherapeut te gaan. Die heeft mij toen (op dezelfde manier) hele zolen aangemeten. Ik heb platvoeten, waardoor ik ook doorgezakte enkels, pijnlijke knieen en last van mijn rug krijg. Met zolen heb ik nergens last van. Als ik een middag op mijn slippers op het zwembad heb gelopen, voel ik het al.


Citaat:
Hebben jullie hele of halve zolen en hoe doen jullie dat in de zomer? Wat voor schoenen dragen jullie dan?
Schoenen kopen is altijd lastig, omdat ik rekening met houden met het feit dat mijn zolen er in moeten kunnen (dus geen open schoenen en wel schoenen waar het voetbed uitgehaald kan worden), maar daarnaast ook omdat ik heel smalle voeten heb. Ik draag daarom altijd (stevige) veterschoenen (of laarzen met rits en veters), meestal van hetzelfde merk, maar ik probeer wat verschillende modellen te verzamelen, zodat ik iets kan kiezen wat bij mijn kleding past.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 21:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Waar zijn steunzolen eigenlijk voor? Hoe weet je dat je die nodig hebt?
Als ik bijvoorbeeld bij waffie lees dat ze geen holte had, wat is daar erg aan? En heb je zonder schoenen ook steunzolen nodig omdat je anders niet goed loopt?

Lijkt me duidelijk dat ik er niks van af weet

Als dit niet het juiste topic is voor mijn vragen hoor ik het graag, dan open ik wel een nieuw topic.
Steunzolen zijn om de stand van je voeten te corrigeren. Als je bijvoorbeeld platvoeten hebt, dan betekent dat dat je vooral op de binnenkant van je voeten staat, ipv de buitenkant. Daardoor gaan je enkels en knieën ook verkeerd staan met allerlei mogelijke klachten als gevolg. Het kan zijn dat je zere enkels en knieën krijgt, maar kan zelfs helemaal doortrekken tot in je rug en schouders. Steunzolen zijn niets anders dan inleggers met bobbels er in. Bij platvoeten zitten die bobbels dus aan de binnenkant, zodat je voeten beter staan en daarmee je hele houding verbetert (en je klachten hopelijk afnemen). Er bestaan algemene inleggers, die iedereen in de winkel kan kopen. Maar de meeste mensen die over steunzolen spreken, hebben ze echt aan laten meten bij een podoloog of instrumentmaker.

Je komt er achter dat je ze nodig hebt, doordat een arts of fysiotherapeut (of iemand anders) aan geeft dat je ze nodig hebt of er naar moet laten kijken. En bij die arts of fysiotherapeut kom je dus pas terecht als je klachten hebt.

Zonder schoenen draag je geen steunzolen, omdat ze nou eenmaal in schoenen horen
Ik kan zelf uren op blote voeten lopen, maar nog geen uur met schoenen zonder steunzool.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 21:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik draag ook nog wel hakken maar hele hoge hakken gaat niet met mijn zooltjes maar daar kan ik ook gewoon niet op lopen. Ik vind het vooral 's zomers lastig met open schoenen enzo. Een collega van me zei dat ik beter hele zolen kon vragen in plaats van halve omdat je daar dan een sokje omheen kan doen en toch schoenen met blote voeten kan dragen. Hebben jullie hele of halve zolen en hoe doen jullie dat in de zomer? Wat voor schoenen dragen jullie dan?
Ik doe er inderdaad wel eens een sokje om, nadat ik ooit hier die tip las.
En anders gewoon met blote voeten er in.

Ik heb allerlei zomerschoenen waar ze in kunnen, zoals ballerina's en gympen, maar ook leuke sandalen. Ik probeer elke zomer minstens 1 paar bij te kopen, zodat ik een beetje een collectie van goede schoenen opbouw.
Als ik slippers draag is dat altijd birckenstock of teva, maar eigenlijk kan ik daar ook niet erg lang mee lopen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 23:05
Verwijderd
Hmm ik zat er aan te denken om ook mijn voeten na te laten kijken. Ik heb namelijk knieen die naar binnen staan en daar door loop ik ook voor het grootste deel op de buitenkant van mijn voeten. Of eigenlijk tijdens een stap eerst op de buitenkant en dat gaat dan helemaal over naar de binnenkant...( snap je het nog?)
Maargoed ik heb juist platvoeten en een hele grote holte in de voet. Ik heb na een middag lopen pas last en ik krijg dan erge pijn in mijn voeten en dat loopt door naar de knieholtes. En altijd gauw pijn aan mijn schouderbladen, maar dat kan er helemaal los van staan.
Dus is het dan toch verstandig er naar te laten kijken?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 13:39
Verwijderd
@M&Metje, zou ik wel doen, laten kijken kan nooit kwaad...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 18:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je twijfelt zou ik het zeker doen. Ik heb jarenlang Mensendieck-therapie gehad door problemen met m'n rug en m'n houding maar echt goed werd het nooit. Uiteindelijk kreeg ik jaren later om een andere reden steunzolen maar dat heeft ook zoveel verschil gemaakt voor m'n rug dat ik het eigenlijk zonde vindt dat niemand het ooit eerder gezien heeft.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2011, 21:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik kan inderdaad alleen maar beamen dat je zeker naar een huisarts moet stappen als je klachten hebt. Die kan dan beoordelen of je meer gebaat bent bij een verwijzing naar de fysiotherapeut of naar de instrumentmaker.

Mijn orthopeed zei me dat hij inschatte dat ik met een jaar of 40 niet meer kon lopen, als ik niet startte met steunzolen en goede schoenen dragen. Nu zal hij het flink wat hebben aangedikt om mij er van te overtuigen die dingen (die in het begin verrekte pijn doen) te blijven dragen, maar toch geloof ik dat er een kern van waarheid in zit. Als ik voel hoe zeer mijn knieën en enkels nu pijn beginnen te doen wanneer ik niet op steunzolen loop, weet ik meteen dat ze een functie hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 10:30
Annemarie99
Annemarie99 is offline
Citaat:
Waar zijn steunzolen eigenlijk voor? Hoe weet je dat je die nodig hebt?
Als ik bijvoorbeeld bij waffie lees dat ze geen holte had, wat is daar erg aan? En heb je zonder schoenen ook steunzolen nodig omdat je anders niet goed loopt?

Lijkt me duidelijk dat ik er niks van af weet

Als dit niet het juiste topic is voor mijn vragen hoor ik het graag, dan open ik wel een nieuw topic.
Bij veel kwalen (zoals platvoeten, spreidvoeten, holvoeten, x-/o-benen of problemen met enkels, knieën of rug) worden steunzolen voorgeschreven. Als je steunzolen hebt voorgeschreven gekregen zal je die speciaal om maat moeten laten maken bij een podoloog of orthopedisch-instrumentenmaker. Deze gaat je voeten bekijken en de steunzolen op- en aameten. Het aanmeten geschiedt door afdrukken te maken van je voeten. Na een week of 2 zijn ze dan klaar om gepast te worden. Bij die kant en klare (steun)zolen zitten de welvingen eigenlijk nooit op de ideale plaats. Steunzolen hebben welvingen en bobbels (vaak z'n boog voor in de voetholte en een voorvoetsteun) die bij een normale stand en vorm van de voeten gebruikelijk is. Ze vullen dus de abnormale stand op of corrigeren het. Als je eenmaal steunzolen hebt moet je ca. 1x per jaar op controle bij de podoloog, orthopeet of orthopedisch-instrumentenmaker om te laten controleren of ze nog goed passen. Voeten (ver)groeien wel maar de steunzolen nog steeds niet. Steunzolen hebben niet het eeuwige leven, dus je zal ook wel eens nieuwe moeten hebben, maar dat is voor een ieder verschillend. Met steunzolen moet je wel even letten op het te dragen schoeisel. Niet al het schoeisel is geschikt voor het dragen van steunzolen. Schoenen met een niet al te hoge hak, veterschoenen of instappers met dichte hiel en uitneembaar voetbed zijn aan te bevelen. De eerste dagen met nieuwe steunzolen zijn niet ideaal, spierpijn en pijnlijke voeten daar je voeten en lichaam eerst moeten wennen aan de corrigerende stand van de zolen.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 21:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
De eerste dagen met nieuwe steunzolen zijn niet ideaal, spierpijn en pijnlijke voeten daar je voeten en lichaam eerst moeten wennen aan de corrigerende stand van de zolen.
Maak daar maar weken of maanden van
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 08:36
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
ik heb steunzolen ivm platvoeten. Zorgt dat ik geen/minder last van mijn knieen en voeten heb. Vooral als ik ver loop, dus echt lange afstandswandelingen, bij fysiek werk en lang stil staan zoals een concert, merk ik dat ik er toch wel heel erg blij mee ben.

Wil er niet altijd op lopen. Anders worden mijn voeten zo lui. Als ik ander sta, veel oefeningen doe, er op let dat ik niet "te plat op mijn voeten sta" en ze niet " door laat zakken", gaat het ook goed, maar dit is heel intensief....
Maar wel belangrijk om te blijven doen en je eigen houding en spieren te corrigeren en versterken.
__________________
never get old
Met citaat reageren
Oud 29-04-2011, 16:09
kim berge
Avatar van kim berge
kim berge is offline
Ik heb steunzolen maar ze zijn niet blij met me ik loop contienu de boven laag los of kapot en ik heb onverklaarbaren pijn in onder mijn linkervoet en zonder steunzolen is dat weg en met schreeuw ik nog net de boel niet bijmekaar en zonder loop ik niet dan jank ik bijna maar op mijn birkenstocks loop ik wel de hele dag zonder pijn erg vreemd en ik heb volgens mij iets van kurk met regenboog bovenlaag en het zijn halven of drie kwart weet niet precies
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Steunzooltjes
Daantje_0705
18 11-06-2008 20:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:21.