Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2007, 11:23
balkey
balkey is offline
Hallo allemaal,

Een speciaal topic voor onze schaakliefhebbers!

Zijn hier mensen die veel schaken? Misschien zelfs op een schaakvereniging zitten?

Ik schaak best regelmatig, maar ben nog niet zo goed.
Ik schaak wel eens op spelpunt en met chessmaster 8000.
Ik denk dat ik een elo van tussen de 1400 en 1500 heb (tegen deze kan ik nog wel winnen op chessmaster 8000, hoger dan 1500 word erg lastig.).

Ik probeer nu wat meer te leren over strategieën enzo. En wat te oefenen dmv schaakproblemen.

Hebben jullie bepaalde (goed werkende) strategieën of andere tips?

Hier kan je tegen een computer schaken: http://www.shredderchess.com/play-chess-online.html

Op deze pagina elke dag 3 andere schaakproblemen (wel heel erg simpel): http://www.shredderchess.com/online/...g=en&mysize=32

Online schaken tegen andere mensen is leuk op www.spelpunt.nl

Misschien ook wel leuk om op dit forum slow chess wedstrijdjes te houden

Laatst gewijzigd op 17-07-2007 om 13:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2007, 19:29
de communiceerbeer
Avatar van de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Na een jaar of 10 niet geschaakt te hebben ben ik me er de laatste tijd weer een beetje in aan het verdiepen; ben nu een boek van Max Euwe aan het lezen, erg interessant leesvoer

Ik ben nog niet zo ver maar merk wel dat ik al beter ga spelen; iig minder domme zetten die me materiaal kosten
__________________
jdfjdxjkdsk
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 20:40
balkey
balkey is offline
Ik heb het boek "Elementen van de schaakstrategie 2" van de bieb geleend. Helaas hadden ze het eerste deel niet.

Maar strategie heb ik nog helemaal niet Wel een beetje taktiek maar dat heb je al snel geleerd.

Weet iemand sites waar je dit kan leren? Strategien, goede openingen enzo...

Laatst gewijzigd op 18-07-2007 om 14:28.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 22:02
balkey
balkey is offline
Ik vond vandaag een goede website om beter te leren schaken:

http://www.exeterchessclub.org.uk/index2.html

Het begint met klasse D t/m klasse A. Als je de basisbeginselen al kan kun je dus bijv met klasse C beginnen.

Bij elke klasse heb je de onderdelen:
- Algemeen advies
- Opening
- Middenspel / Taktieken
- Strategie
- Eindspel

Andere goede lessen zijn:

http://www.chesscorner.com/tutorial/learn.htm
http://www.chesskit.com/training/

Laatst gewijzigd op 18-07-2007 om 22:32.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 22:49
Verwijderd
Binnenkort is er een schaakmeeting.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 01:50
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
balkey schreef op 17-07-2007 @ 12:23 :
Hallo allemaal,

Een speciaal topic voor onze schaakliefhebbers!

Zijn hier mensen die veel schaken? Misschien zelfs op een schaakvereniging zitten?

Ik schaak best regelmatig, maar ben nog niet zo goed.
Ik schaak wel eens op spelpunt en met chessmaster 8000.
Ik denk dat ik een elo van tussen de 1400 en 1500 heb (tegen deze kan ik nog wel winnen op chessmaster 8000, hoger dan 1500 word erg lastig.).

Ik probeer nu wat meer te leren over strategieën enzo. En wat te oefenen dmv schaakproblemen.

Hebben jullie bepaalde (goed werkende) strategieën of andere tips?

Hier kan je tegen een computer schaken: http://www.shredderchess.com/play-chess-online.html

Op deze pagina elke dag 3 andere schaakproblemen (wel heel erg simpel): http://www.shredderchess.com/online/...g=en&mysize=32

Online schaken tegen andere mensen is leuk op www.spelpunt.nl

Misschien ook wel leuk om op dit forum slow chess wedstrijdjes te houden
Schaak ook, redelijk niveau, en ben laatste tijd ook opeens stukken beter aan het worden weer, hoop snel de 2000 te halen. En zal misschien komend jaar eens een keertje in het eerste team mogen spelen. Heb het altijd voor m'n plezier gedaan, maar vind het wel leuk om echt beter te worden.

En zit ook wel eens op spelpunt, meestal beetje geval van killing time, maar ook wel leuk om nieuwe openingen eens uit te proberen ofzo.

Ik weet niet echt goeie boeken en sites ofzo.
En tja, strategie is en blijft ook iets moeilijks, er zijn niet altijd vaste regels over wat nou het beste is. Hangt van de stelling af natuurlijk, maar hangt ook van je eigen speelstijl af. Het is meestal toch aan te raden om die trouw te blijven. Laat je niet terugdringen als je van open stellingen houdt. Ga niet als een gek aanvallen als je altijd het liefst afwachtend speelt en de tegenstander zichzelf laat stuklopen. Speel op je eigen kwaliteiten.
En je kan partijen winnen door je tegenstander iets op te dwingen wat 'm helemaal niet ligt.
Het is erg moeilijk, want het komt vaak genoeg voor dat je moet kiezen tussen de zet die gewoon het beste lijkt te zijn, en de zet die het beste bij je eigen strategie past. Moeilijke keuzes.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 11:23
Crimson
Crimson is offline
Heb ook veel geschaakt, heb stap 1 t/m 5 gehaald op een schaakclub en zelf nog een tijdje les gegeven aan kinderen die stap 2 wilde halen.
Ook veel toernooien gespeeld, en voor mijn middelbare school een aantal bekers.
Beste persoonlijke prestatie is 2e meisje OSBO t/m 10 jaar
Behoorde in mijn eigen omgeving (oost/zuid Nederland) tot de subtop, eindigde in toernooien vaak onder de beste 4.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 18:26
balkey
balkey is offline
Hier 7 gratis engelstalige e-books: http://www.getfreeebooks.com/?p=72

het zijn deze:
700 Chess Problems
Canadian Chess Problems
Chess Fundamentals
Modern Chess Openings
Modern Chess Self Instructor Book 1, 2, 3
Met citaat reageren
Oud 20-07-2007, 23:35
Verwijderd
Ja ik was ook subtop in mijn jeugd tot mijn 14e ofzo, toen ik de motivatie niet meer kon opbrengen. T/m stap 5 gehaald.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 20:02
balkey
balkey is offline
Weet iemand hier goede gratis software voor schaken?
Zoals schaken tegen de computeren, database programma voor schaakpartijen, tutorsoftware?

En welke openingen adviseren jullie beginners om mee te beginnen te studeren? En het liefst wat een beetje een open spel geeft.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2007, 20:41
Verwijderd
Gewoon 1. e4 e5 dan uiteraard.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 23:08
Supersuri
Supersuri is offline
Badkey als ik jouw was zou ik gambieten leren. Dat geeft een vrij open stijl en aanval in ruil voor een pion. Anders kan je nog openingen als Italiaans of Spaans bestuderen.

Als je liever positioneel speelt kan je beter kijken na openingen als Konings Indisch of Engels.

Ik heb ook met die stappen methode gewerkt, 1 t/m 3 diploma voor gehaald en stap 4 en 5 voor me zelf doorgewerkt. Geef nu ook les in stap 2.

Crimson jij bent vroeg begonnen met schaken Hoeveel meisjes deden er mee onder de 10 bij OSBO? Want er zijn niet veel meisjes die zo jong schaken toch? Bij de RSB waar ik nog jeugd toernooien heb gespeelt waren ze op 1 hand te tellen.

Ik heb het op mijn 7e van mijn vader geleerd, maar ben pas bij een club gaan schaken toen ik 16 was.
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.

Laatst gewijzigd op 24-07-2007 om 23:16.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2007, 22:15
balkey
balkey is offline
Bedankt Supersuri! Daar heb ik wat aan.

Ik heb nu het boek 'Volledige handleiding voor het schaakspel' van Max Euwe. Daarin worden ook erg veel gambieten besproken en ook de Italiaanse en de spaanse,en nog veel meer (ongeveer 50).
Met citaat reageren
Oud 02-08-2007, 22:16
Supersuri
Supersuri is offline
Mijn rating is nu 1706, eindelijk boven de 1700 uit. Op na de 1800. Zijn er hier nog meer mensen met een rating?
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 12:35
Verwijderd
Ik heb officieel een rating gebaseerd op één toernooi, de Brabantse kampioenschappen, van 2000 geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 08:10
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 25-07-2007 @ 00:08 :


Crimson jij bent vroeg begonnen met schaken Hoeveel meisjes deden er mee onder de 10 bij OSBO? Want er zijn niet veel meisjes die zo jong schaken toch? Bij de RSB waar ik nog jeugd toernooien heb gespeelt waren ze op 1 hand te tellen.
Sorry voor de late reactie, maar ik kom weinig op het forum Sport. Ik weet echt niet hoeveel meisjes er mee deden, maar het waren er behoorlijk wat. Maar er waren er maar een stuk of 5-10 die écht goed waren, en die kwam ik ook overal tegen. Meisjes uit ZuidOost Nederland dan he.
We hebben wel een keer landelijk gespeeld met een Osbo team geloof ik - kan ook Gelderland zijn geweest - een toernooi voor meisjesteams onder de.. 16? ofzo. Helaas toen een jammerlijke 4e plaats gehaald, haha.

En ik leerde heel jong schaken, maar toen ik naar de middelbare school ging, ben ik ermee gestopt. Erg jammer. Nu ga ik studeren en wil ik eigenlijk weer bij een schaakvereniging hier
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 00:27
Supersuri
Supersuri is offline
Weet iemand toevallig een goede internet site waar openingen uitgelegt worden? Ik heb besloten toch maar het een en ander aan theorie te gaan doen.
__________________
Velen denken te weten, weinig weten te denken.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 11:34
Verwijderd
http://en.wikipedia.org/wiki/Chess_opening

Voila
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-02-2016, 20:38
Eugenie12
Eugenie12 is offline
Citaat:
Hallo allemaal,

Een speciaal topic voor onze schaakliefhebbers!

Zijn hier mensen die veel schaken? Misschien zelfs op een schaakvereniging zitten?

Ik schaak best regelmatig, maar ben nog niet zo goed.
Ik schaak wel eens op spelpunt en met chessmaster 8000.
Ik denk dat ik een elo van tussen de 1400 en 1500 heb (tegen deze kan ik nog wel winnen op chessmaster 8000, hoger dan 1500 word erg lastig.).

Ik probeer nu wat meer te leren over strategieën enzo. En wat te oefenen dmv schaakproblemen.

Hebben jullie bepaalde (goed werkende) strategieën of andere tips?

Hier kan je tegen een computer schaken: http://www.shredderchess.com/play-chess-online.html

Op deze pagina elke dag 3 andere schaakproblemen (wel heel erg simpel): http://www.shredderchess.com/online/...g=en&mysize=32

Online schaken tegen andere mensen is leuk op www.spelpunt.nl

Misschien ook wel leuk om op dit forum slow chess wedstrijdjes te houden
Ik zie dat het al even geleden is haha, ik heb een erg goede website gevonden wat de grootste schaak website van Nederland is.
Schrijf je in voor hun nieuwsbrief en promoties die je kunt vrij spelen bij onze online schaaktoernooiën.
Blijf op de hoogte van wedstrijden en partijen en ontmoet talloze fanatieke schaak liefhebbers. Schaak club mat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.