Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2006, 18:40
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Engels als voertaal op school, en dus 2 taligonderwijs. Dit is mijn discussieonderwerp. Wat vinden jullie.. zijn jullie voor of tegen. In de discussie ben ik tegen, maar eigenlijk weet ik het nog niet helemaal zeker..

wat vinden jullie..?


*ik zat te twijfelen of dit hier past.. ben namelijk niet zo goed in hokjes plaatsen , dus past het hier niet, laat het me weten aub.*
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2006, 19:08
Verwijderd
Tegen, aangezien scholieren (en studenten) niet eens fatsoenlijk Nederlands kunnen, laat daar eerst maar eens aan gespijkerd worden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 19:10
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Mee eens, maar het is toch wel handig dat iedereen engels kan spreken, aangezien dat een van de belangrijkste talen is.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 19:11
S.Einstein
Avatar van S.Einstein
S.Einstein is offline
Ik ben het hier helemaal mee eens. (met de invoering van tweetalig onderwijs dan).

Ik denk dat het voor de ontwikkeling van de kinderen veel beter is om de wereldtaal te beheersen. Veel mensen denken dat ze Engels goed kunnen spreken en lezen maar in de praktijk komen veel mensen in de problemen.

Dus daarom lijkt het mij goed om het middelbaar onderwijs (geheel) tweetalig te maken.
__________________
A deep intuition into the essential elements of a problem.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 19:50
Verwijderd
Het lijkt me handiger als iedereen eerst fatsoenlijk Nederlands kan. Leerlingen die problemen hebben met vreemde talen hebben al helemaal een probleem op deze manier. Verplicht 2talig zie ik echt niet zitten....Aparte scholen waar 2-talig wordt gegeven vind ik wel uitstekend. Je moet de keuze kunnen maken, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 19:56
allbecauseofyou
allbecauseofyou is offline
Ik doe zelf tweetaligvwo en mijn Nederlands is (zeker) niet slechter dan dat van andere. Ik vind wel dat iedereen de keuze moet hebben om tweetalig onderwijs te volgen.

Maar in de titel staat 'Engels als voertaal op school', waaruit ik opmaak dat je het hebt over alle lessen in het Engels, en dan heb je het in je bericht over 'tweetalig onderwijs', dus 50% van de lessen in het Engels en de rest in het Nederlands, dus wat je bedoelt is niet helemaal duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 20:09
Frostbite
Avatar van Frostbite
Frostbite is offline
Als je dan ook docenten uit Engeland en Amerika haalt om les te geven is het wel oke. Nederlandse docenten en een klas vol Nederlandse leerlingen die Engels tegen elkaar praten kan wel nuttig zijn als de docent goed Engels spreekt maar vind ik toch belachelijk en daar ben ik niet voor. Ik heb zelf tweetalig onderwijs gevolgd en Engels is echt een eitje voor me, dat zal wel gedeeltelijk daardoor komen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 20:57
Verwijderd
Misschien is investeren in goed taal onderwijs en kleine klassen wel stukken zinvoller dan dit soort onzin plannen. Volgens mij leer je door goede begeleiding en goede docenten stukken meer dan door fake plannen van andere voertalen en dat soort onzin.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 21:40
reno
reno is offline
Belachelijk manier om de Nederlandse nationale identiteit te verloochenen.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 21:44
Verwijderd
Ah nee, als nativespeaker kan ik je vertellen dat niets zo erg is als Nederlandse nep-Amerikaanse accenten met allerlei foute stijlfiguren. If you zeg zo, the apple fallt thank god niet far from a tree. Ik beweer overigens niet dat ik foutloos mijn talen spreek, maar sommige mensen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 23:20
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Nee, dan heb ik liever dat we helemaal overstappen naar het Engels.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 08:50
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Ik vind niet dat scholieren verplicht het overgrote deel van de lessen in het engels moeten volgen omdat we in nederland leven, en niet in engeland of amerika. Sommige mensen zijn gewoon niet goed in engels, of in talen over het algemeen.

Als er een grote lobby groep is die meer engels in het schoolsysteem wilt hebben, dan vind ik het goed dat iedere scholier de keuze krijgt om tweetalig of traditioneel VWO te volgen, en dat er een beetje meer engels wordt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 12:37
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
tegen
ik heb nu al heel veel moeite met talen als alle vakken in een taal gegeven worden die iemand niet snapt haal je dus voor vakken die niet met talen te maken hebben ook slechte cijfers

ik ben wel voor engels in va groep 4 al een uur ofzow per week te geven
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 13:18
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Ja, dit gaat helemaal goed komen

Straks spreken we met z'n allen Engels op hetzelfde nvieau als ons huidige Nederlands. Dit plan is echt zó goed.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 18:35
Emily Eau
Emily Eau is offline
Volgens mij zal verplicht tweetalig onderwijs meer leerlingen in het nadeel dan in het voordeel werken, aangezien vrij veel leerlingen met zo weinig mogelijk moeite er willen geraken.
Een keuze tussen tweetalig en niet-tweetalig lijkt mij nog steeds het interessants mits gemotiveerde leerlingen die graag werken, of gewoon talenbegaafd zijn, dan ook eens niet zitten te slapen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 18:40
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
wat ik raar vind is dat de naam 'tweetalig' vaak helemaal niet goed tot zijn recht komt.
Bij mijn zusje zijn bijna alle vakken in het engels behalve nederlands, duits, frans(allemaal logisch) tekenen en gym.
Dit betekent dus dat het 4 talig is en dat nederlands maar 1 uur meer krijgt dan duits en frans!
En dan is het in de lessen verboden om met elkaar nederlands te praten want dan krijg je een doodskop en als je er 3 hebt mag jeeen uurtje blijven. Dit werkt volgens mij niet
Tweetalig is als je gelijk de Nederlandse vertaling erbij krijg. Anders weet je al je wiskundige en natuurkunde achtige termen niet in het nederlands te benoemen.
Wat wel goed is, is dat je lekker wordt voorbereidt om internationaal te gaan....
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 21:56
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Niet op het middelbaar onderwijs in ieder geval. Er zijn mensen die nog niet eens fatsoenlijk Nederlands kunnen lezen en schrijven, dat dat maar eens eerst aangepakt wordt.

In diverse hogere onderwijzen (HBO, zelfs MBO) mag wel wat meer en eerder Engels in de opleiding voorkomen vind ik, al hangt het natuurlijk van de opleiding af die je volgt.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2006, 22:34
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
De kinderen in mijn klas en op mijn school kunnen niet eens fatsoenlijk Nederlands spreken, laat staan het Engels beheersen, dus ik ben tegen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-05-2006, 09:55
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Oke, heel erg bedankt voor de reacties. kan ik weer wat verder. Blijf vooral doorreageren

Met voertaal bedoel ik trouwens dus als spreektaal. In alle lessen wordt standaard engels gepraat, en als je het echt niet begrijpt in het nederlands. Ikzelf ben ook tegen, aangezien ik van bepaalde vakken in het nederlands al geen kont van snap. Wat mij betreft niet dus, heb ik geluk dat ik ook tegen ben in de discussie.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 10:01
Verwijderd
Dat heeft naar mijn idee niet zoveel toegevoegde waarde. Voor een vervolgstudie heb je toch vakjargon nodig, dat leer je op die studie en niet op de middelbare school. Op de middelbare school is het moeilijk (goede) native speakers te krijgen zodat je wellicht meer kwaad dan goed doet.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 10:37
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 24-05-2006 @ 22:44 :
If you zeg zo, the apple fallt thank god niet far from a tree.
I always get my sin
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 11:06
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Zoiets zou altijd een keuze moeten blijven volgens mij... Nederlands blijft onze officiele taal en dat moet zo blijven maar als mensen behoefte hebben aan zoiets moet dat kunnen. Maar verplichten voor iedereen lijkt me te ver gaan!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 14:43
ditismijnnaam
ditismijnnaam is offline
Of alleen op sommige scholen, zodat je niet alleen verplicht drievierde ( meer zel *uch kuch kuch*) taal onderwijs moet volgen met een N & T profiel, maar ook nog eens een vol taalonderwijs kunt volgen met een wat ze noemen: N & T profiel!
__________________
---
Met citaat reageren
Oud 26-05-2006, 16:06
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2006 @ 11:01 :
Dat heeft naar mijn idee niet zoveel toegevoegde waarde. Voor een vervolgstudie heb je toch vakjargon nodig, dat leer je op die studie en niet op de middelbare school. Op de middelbare school is het moeilijk (goede) native speakers te krijgen zodat je wellicht meer kwaad dan goed doet.
Het is wel zo dat een beter begrip van de engelse taal helpt om sneller en efficienter die dikke engelse boeken in de universiteit door te lezen.

ps. Ikzelf volg het tweetalig onderwijs en ik denk niet dat de aanwezigheid van goeie native speakers zo'n belangrijke factor zal zijn dat je engelse vocabulaire en grammatica eronder zullen lijden als er een gebrek is aan native speakers!
Ik vind dat het lezen van vele teksten zwaarder weegt dan het luisteren naar een engelse spreker, want lezen geeft je meer gevoel voor de taal.

Laatst gewijzigd op 26-05-2006 om 16:10.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 13:02
OwL
Avatar van OwL
OwL is offline
Is het wel nodig? De meeste mensen kunnen zich al heel goed in het Engels redden. Het is niet perfect ofzo, maar op het moment dat je 'internationaal gaat' kan je het best verbeteren. Dan hoeven de mensen die nooit internationaal gaan tenminste niet al die lessen voor niks te volgen.
En als we met z'n allen Engels gaan praten, gaan Amerika en Engeland dan niet zoiets denken van:'Zie je wel dat we de allerbelangrijkste zijn?'
Als heel Europa mee zou doen, zou het denk ik meer nut hebben, maar ik zie de Fransen nog niet met z'n allen Engels spreken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2006, 17:01
MIJNOPLEIDING
MIJNOPLEIDING is offline
Ruim 90% van alle master opleidingen zijn in het Engels. Dus het zou zo moete zijn dat VWO en HAVO studenten minstens 50% v/d vakken in het Engels moeten krijgen.
__________________
Ontevreden over jouw opleiding? Deel je mening op MIJNOPLEIDING.COM
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 17:10
Verwijderd
Voor, ik heb zelf tweetalig onderwijs gevolgd en daar heb ik behoorlijk wat aan gehad. Bovendien ben ik het levende (anekdotische) bewijs dat het in ieder geval niet per definitie een negatieve invloed hoeft uit te oefenen op de taalvaardigheid in het Nederlands.

Oh trouwens, in mijn geval ging het goeddeels om native speakers, dus ik weet niet of dat de bepalende factor is geweest.

Laatst gewijzigd op 02-06-2006 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 17:17
Verwijderd
Voor, maar niet voor iedereen; alleen voor mensen die het willen en het aankunnen: dus goed zijn in Nederlands en Engels, en wanneer ook blijkt dat andere vakken goed in het Engels kunnen worden gevolgd door die specifieke leerling. Wanneer blijkt dat cijfers niet goed zijn, dan gewoon Nederlandstalig onderwijs volgen.

Dit moet zeker kunnen op het VWO.
Op de Havo moet het ook wel mogelijk zijn; zat HBO-opleidingen die heel internationaal gericht zijn. TTO is dan wel handig. Maar wederom; cijfers moeten er niet onder lijden.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 23:46
Verwijderd
Tegen. Zonder argument
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 11:12
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik vind dat het een keuze moet blijven. Sommige leerlingen zouden daardoor op een lager niveau eindigen omdat Engels ze niet ligt. Dat zou zonde zijn. En inderdaad, Nederlands op zich stelt bij sommige al zo weinig voor. Laten we dat maar eens eerst onder de knie krijgen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 13:27
timajax
timajax is offline
Ze gaan er vanaf volgend jaar mee beginnen op mijn school in brugklas gymnasium. Ik ben gematigd voor omdat sommige mensen toch echt nog een extra uitdaging moeten hebben.
__________________
en zo geschiede het...
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 16:53
ikkkee
ikkkee is offline
Citaat:
allbecauseofyou schreef op 24-05-2006 @ 20:56 :
Ik doe zelf tweetaligvwo en mijn Nederlands is (zeker) niet slechter dan dat van andere. Ik vind wel dat iedereen de keuze moet hebben om tweetalig onderwijs te volgen.

Maar in de titel staat 'Engels als voertaal op school', waaruit ik opmaak dat je het hebt over alle lessen in het Engels, en dan heb je het in je bericht over 'tweetalig onderwijs', dus 50% van de lessen in het Engels en de rest in het Nederlands, dus wat je bedoelt is niet helemaal duidelijk.

Moet het niet 'anderen' zijn in plaats van 'andere'. Maar ik heb er niet echt een mening over, denk dat het soms inderdaad wel handig kan zijn. Toch denk ik dat het in Nederland belangrijker is dat meer mensen fatsoenlijk Nederlands leren dan dat ze goed Engels kunnen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 14:41
chaostar
chaostar is offline
Ik vind dat het een keuze moet blijven en dat er van tevoren gekeken moet worden of je er wel geschikt voor bent (dmv een taaltoets of iets dergelijks).

Zelf heb ik 3 jaar TTO gedaan, en ik kan me nog goed herinneren dat ik na de 1e geschiedenisles huilend thuiskwam omdat ik er echt helemaal niks van snapte. Toch heb ik het drie jaar volgehouden (daarna ben ik naar een andere school gegaan omdat het eigenlijk gewoon een kutschool was), je leert het namelijk verdomd snel.

Ben ik blij dat ik het gedaan heb? Ja, ik spreek nu namelijk (een stuk) beter Engels dan de gemiddelde Nederlander (soms denkt men zelfs dat ik Amerikaans ben) en nu ik voor vakken hele onderzoeken in het engels moet lezen, doen en schrijven, ben ik er blij mee dat ik me er nu niet doorheen hoef te worstelen, dat heb ik namelijk al gedaan. Het heeft wel de nodige stress met zich meegebracht, leerboeken woordje voor woordje vertalen, uitgelachen worden door de native speakers in de klas, etc, terwijl wanneer ik gewoon alles in het Nederlands had gevolgd de eerste 3 jaar een eitje was geweest.

Mijn advies: Alleen voor de mensen die het echt zien zitten.
__________________
I don't make mistakes (just happy accidents)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Antillen onafhankelijk? Ja/nee
hhendrikxx
166 08-09-2006 15:13
Levensbeschouwing & Filosofie Onderwijs met als voertaal Engels
Love & Peace
58 18-09-2005 11:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling: Nationalisme moet bevorderd worden
Verwijderd
168 26-11-2004 19:40
Algemene schoolzaken Engels op Middelbare scholen als voertaal?
Cynnie
98 18-11-2004 17:42
Algemene schoolzaken University College
NY
3 27-10-2002 18:34
Algemene schoolzaken Stelling: Engels hoor je in ieder land verplicht te leren
Secreet
35 17-07-2002 10:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.