Oud 06-05-2003, 10:52
prinses eowyn
Avatar van prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Ik heb kort geleden voor mijn literatuurlijst 'De kleine blonde dood' gelezen, van Boudewijn Büch. ik wa er erg van onder de indruk.
achter op het boek stond:
Autobiografisch getint relaas over getraumatiseerde vader van de schrijver en zijn jonggestroven zoon.
Weet iemand wat er met dat 'Autobiografisch getint' bedoelt word? in hoeverre is het boek fictie en in hoevere een autobiografie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2003, 11:18
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
---> Letteren
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 11:24
Shitty_Chicken
Avatar van Shitty_Chicken
Shitty_Chicken is offline
nou, wat ik dr over gehoord heb, is dat hij helemaal geen zoontje heeft gehad, en dat zijn vader geen zelfmoord heeft gepleegd..
k von het ook een heel mooi boek
__________________
I Hope We Die Holding Hands // LJ:~Girll
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 13:21
Verwijderd
Stelregel binnen de literatuur is:

Literatuur is honderd procent fictie.


Maar wat de achterkant bedoelt, is inderdaad dat een deel ervan gebaseerd is of kan zijn op Büchs leven. Ik geloof overigens dat hij wel degelijk een zoontje gehad heeft, dat maar kort geleefd heeft. Dat werd verteld door een of andere naaste vriendin of medewerker van hem, na zijn dood, op de tv. Ik vertrouw erop dat het klopt.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 13:50
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Büch had wel een zoontje. Maar dat ging al heel vroeg dood. Geloof ik, ik schijn het ooit eens gehoord te hebben. Autobiografisch getint betekent dat er elementen in het boek zitten, die echt gebeurd zijn in het leven van Boudewijn. Zo ook de gezinssituatie in het boek, die je in allerlei boeken van hem terug vindt (lees Het dolhuis maar eens). Deze gezinssituatie schijnt ook voor een deel autobiografisch te zijn. Jammer dat je het niet meer kunt navragen.

Heb je overigens de film van De kleine blonde dood weleens gezien?
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 14:36
Shitty_Chicken
Avatar van Shitty_Chicken
Shitty_Chicken is offline
hier in mn nederlands boek staat: "de vader van boudewijn buch was bijv wel in de oorlog in de war geraakt, maar hij had nooit zelfmoord gepleegd. Buch heeft ook nooit een zoontje gehad."
__________________
I Hope We Die Holding Hands // LJ:~Girll
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 15:03
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Lilliej schreef op 06-05-2003 @ 14:36:
hier in mn nederlands boek staat: "de vader van boudewijn buch was bijv wel in de oorlog in de war geraakt, maar hij had nooit zelfmoord gepleegd. Buch heeft ook nooit een zoontje gehad."
Welk boek?
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 15:29
Verwijderd
maakt het uit dan? of zn vader wel of niet zelfmoord heeft gepleegd?? of hij wel of niet een zoontje heeft gehad??
Autobiografisch getint betekent niets anders dan dat er stukken inzitten die echt zo zijn of gebeurt zijn, dus het maakt niet uit wat er wel of niet waar is, er zitten stukken in die waar zijn..
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 17:48
Shitty_Chicken
Avatar van Shitty_Chicken
Shitty_Chicken is offline
Citaat:
Anneee schreef op 06-05-2003 @ 15:03:
Welk boek?
mn nederlandse les boek "op niveau plus, basisboek 3"
__________________
I Hope We Die Holding Hands // LJ:~Girll
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 09:22
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Lilliej schreef op 06-05-2003 @ 17:48:
mn nederlandse les boek "op niveau plus, basisboek 3"
Oke.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 16:35
prinses eowyn
Avatar van prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Citaat:
Anneee schreef op 06-05-2003 @ 13:50:
Heb je overigens de film van De kleine blonde dood weleens gezien?
nee, wil ik wel, ze hebben hem niet bij onze videotheek
maar ik blijf zoeken
__________________
"I fear a cage. To stay behind bars until use and old age acpect them and all chance of valor has gone beyond recall or desire"
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 14:55
fucking hero
fucking hero is offline
als je wat van zijn andere boeken leest, dan merk je wel dat het meeste autobiografisch is, en in bijvoorbeeld het dolhuis staat dat zijn vader in de tuin aan een hardaanval ofzo is gestorven, en nog bij zijn moeder woonde. in de kleine blonde dood stond dat zijn vader vijf vrouwen heeft gehad.

Het is deels autobiografisch, maar het is alemaal veranderd omdat het wel een verhaal moet zijn, hoewel de kneine blonde dood wel meer op uitgewerkde dagboekfragmenten lijkt..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 02:24
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
Lilliej schreef op 06-05-2003 @ 14:36:
hier in mn nederlands boek staat: "de vader van boudewijn buch was bijv wel in de oorlog in de war geraakt, maar hij had nooit zelfmoord gepleegd. Buch heeft ook nooit een zoontje gehad."
ik heb wel eens gehoord (ik geloof bij barend en van dorp) dat `ie eigenlijk best wel gek was in zijn hoofd en dat `ie veel dingen heeft verzonnen zoals zijn zoontje e.d. maar dat het voor hem wel de waarheid was, zeg maar.

maar ja, dat weet niemand zeker.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 16:46
prinses eowyn
Avatar van prinses eowyn
prinses eowyn is offline
vaag allemaal

dat ie een beetje vreemd was weet iedereen, maar gek denk ik niet.
__________________
"I fear a cage. To stay behind bars until use and old age acpect them and all chance of valor has gone beyond recall or desire"
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 10:52
fucking hero
fucking hero is offline
hij was bijzonder, dat hij niet meer leeft is betreurenswaardig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.