Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2003, 08:30
BELLEKE
BELLEKE is offline
iemand het verhaal gelezen? Wat heeft het faustmotief te maken met het verhaal...?

thx
__________________
zien doe je met je hartje, niet met je oogjes

Laatst gewijzigd op 17-05-2003 om 09:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2003, 08:41
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
---> Letteren
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 15:33
Verwijderd
Ik ben het boek nu aan het lezen.

Het faust-motief komt regelmatig terug in de gesprekken tussen Max en Onno, of in de gedachtenwereld van een van die.
In hun gesprekken/gedachten wordt het hele verhaal van Faust en de duivel verteld en veel wat er om heen zit.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:43
BELLEKE
BELLEKE is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 17-05-2003 @ 16:33:
Ik ben het boek nu aan het lezen.

Het faust-motief komt regelmatig terug in de gesprekken tussen Max en Onno, of in de gedachtenwereld van een van die.
In hun gesprekken/gedachten wordt het hele verhaal van Faust en de duivel verteld en veel wat er om heen zit.
maar kun je het faustmotief dan even in gemakkelijke termen uitleggen?

wat vind je trouwens van het boek

thx
__________________
zien doe je met je hartje, niet met je oogjes
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 16:50
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
BELLEKE schreef op 17-05-2003 @ 17:43:
maar kun je het faustmotief dan even in gemakkelijke termen uitleggen?
bijbelmotief: contract met de duivel sluiten --> Faustmotief.
Aldus google.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2003, 17:04
Verwijderd
Citaat:
BELLEKE schreef op 17-05-2003 @ 17:43:
maar kun je het faustmotief dan even in gemakkelijke termen uitleggen?

wat vind je trouwens van het boek

thx
Faustmotief is inderdaad, zoals Scimmia al zei, een contract met de duivel. Het verhaal in grote lijnen is dat dr. Faust zijn ziel verkocht aan de duivel in ruil alle kennis.

Dat heeft trouwens veel met het boek te maken, het gaat namelijk in grote lijnen over dat de zielen voor de mensen die nog geboren moeten worden op zijn en daar een groot verhaal omheen, en dat een van de oorzaken daarvan is dat een belangrijke wetenschapper in 1600 voor alle mensen een pact met de duivel heeft gesloten, net zoals dr. Faust gedaan had.


Ik vind het zelf een heel interessant boek, behalve dat het een leuk verhaal is, met zijn af en toe grappige (er zit een beetje diepe, ingewikkelde humor in) maar vooral serieuze stukken, is het ook best leerzaam, want Harry Mulisch is echt een slimme man en verteld dan ook heel veel. Hij geeft veel informatie en op de kleine dingetjes gaat hij heel diep in. Dat kan soms ook wel weer langdraadig zijn als je je er niet voor interessert, maar ik vind dat wel leuk.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 06:49
BELLEKE
BELLEKE is offline
Het oedipus-motief is dan het feit dat Quinten denkt bij zijn 'pleegeouder(s) te zijn maar dat t helemaal niet zo is? Zoals Oedipus denkt bij zijn pleegouders te zijn maar uiteindelijk ook bij zijn echte ouders terechtkomt?
__________________
zien doe je met je hartje, niet met je oogjes
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 10:10
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
BELLEKE schreef op 18-05-2003 @ 07:49:
Het oedipus-motief is dan het feit dat Quinten denkt bij zijn 'pleegeouder(s) te zijn maar dat t helemaal niet zo is? Zoals Oedipus denkt bij zijn pleegouders te zijn maar uiteindelijk ook bij zijn echte ouders terechtkomt?
Oedipus is toch dat hij zijn vader vermoord om met zijn moeder te kunnen trouwen? Of haal ik nu dingen door elkaar heen?
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 18-05-2003, 11:05
BELLEKE
BELLEKE is offline
Citaat:
marlies schreef op 18-05-2003 @ 11:10:
Oedipus is toch dat hij zijn vader vermoord om met zijn moeder te kunnen trouwen? Of haal ik nu dingen door elkaar heen?
ja maar dat komt denk ik niet voor in het boek? Er zou wel een vergelijking inzitten met het Oedipusverhaal dus ik veronderstel dat dat heeft te maken met de vergissing van 'ouders'
__________________
zien doe je met je hartje, niet met je oogjes
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 14:15
Verwijderd
Als dat het Oedipus-motief is, dan komthet wel degelijk in het boek voor.

Max en Ada hebben samen een kind (hoewel ze denken dat het niet van Max is, maar dat terzijde). Na een ongeluk komt Ada in een coma en kan niet voor het kind zorgen. Max en de moeder van Ada besluiten om samen het kind op te voeden en gaan samen wonen. Ze krijgen dan ook een liefdesrelatie.

Dus Max zijn 'vrouw' is er niet meer en hij krijgt een relatie met haar moeder. Dat is dus het Oepidus-motief?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 16:54
b-z
Avatar van b-z
b-z is offline
wat het faustmotief is weet ik niet precies. met het thema ben ik lang bezig geweest, na wat ik in andere posts gelezen heb (contacten met de duivel sluiten enzo) denk ik dat het ook met het thema: "de overeenkomst tussen technologie tegenover primitiviteit en kwaad tegenover goed" te maken heeft
__________________
B-Z de muggenterrorist, een gevreesde held in strijd tegen de jeuk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XV
Verwijderd
500 29-08-2006 21:39
Verhalen & Gedichten Het "Aan de andere kant van de spiegel"-topic
Verwijderd
67 03-07-2006 13:27
Verhalen & Gedichten Welk boek moet ik gelezen hebben?
Verwijderd
65 14-12-2005 07:34
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel 6!
hasseltboy
500 10-08-2005 14:02
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Diskos van Phaistos
Mark17
5 13-09-2002 20:53
Verhalen & Gedichten wat is nu jullie lievelingsboek ?
my iron lung
64 01-12-2001 18:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.