Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2011, 11:06
_Beam
_Beam is offline
Hallo, ik doe een professionele bachelor ICT-elektronica op een hogeshool. Ik dacht dat ik alleen technische vakken ging krijgen maar ik kreeg dan opeens ok een vak genaamd Mens & Bedrijf (Economie).
Ik heb in het middelbaar een technische studierichting gedaan (Industriële wetenschappen) dus alles wat met economie te maken heeft, snap ik niet goed.

Normaal kan ik wel mijn plan trekken met mijn handboek en als ik de lessen volg, maar mijn leerkracht legt alles uit maar je maakt geen oefeningen samen. Maar na elke les geeft ze wel oefeningen dat je thuis moet maken voor punten..dus help!

dit zijn de vragen :

1. Men wil het treinverkeer met 10% doen toenemen. Ofwel kan men de treintarieven aanpassen ofwel de benzineprijs.
De prijselasticiteit van de vraag naar treinverkeer bedraagt -1. De kruiselingse prijselasticiteit van de vraag naar treinverkeer m.b.t. de benzineprijs bedraagt +2.

a.hoeveel moet de verandering van de treintarieven bedragen om de gestelde doelstelling te bereiken (ceteris paribus) ?
b Hoeveel moet de verandering van de benzineprijs bedragen om de gestelde doelstelling te bereiken (ceteris paribus) ?
c.Beoordeel de evolutie van de ontvangsten van de NMBS bij elke maatregel.

2. 2.2. In welke van de onderstaande gevallen verschuift de collectieve aanbodscurve naar links ?
a. Fusies in de bedrijfstak
b.Hogere arbeidsproductiviteit bij constante lonen
c.Stijgende energieprijzen bij een gegeven productiviteit

3 Bij een prijs van 2,5 euro per kg biedt men op de veiling 500 kg aan. De prijs daalt tot 2 euro per kg. De prijselasticiteit van het aanbod bedraagt + 0,5.

a. Bereken de te verwachten procentuele verandering van de aangeboden hoeveelheid.
b. Bepaal de nieuwe aangeboden hoeveelheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2011, 14:21
the economist
the economist is offline
Tja, dit is wel huiswerk dus dat moet je toch zelf maken. Kom je er niet uit, dan kun je hier wel (kortere, gerichte) vragen stellen.
Om je op weg te helpen;
1 prijselast = verandering(in % )vraag / verandering in % prijs. Dus hoezeer de vraag reageert op prijs ↑ of ↓
de PEv = -1, gegeven. als prijzen dalen met 10 %, gaat dus de vraag 10 % omhoog. En dat wil men. antwoord = 10% dalen
1b. KE = +2. Verder loopt ie hetzelfde als a.
1c. in de eerste situatie krijg je 10 % meer reizigers, die echter 10 % minder betalen. Dus 110% * 90 % = 99%. Je krijgt dus 1% minder binnen. 1b loopt net zo, dus zelf doen

2. de vraag is dus: wanneer gaan alle aanbieders samen, bij gegeven prijzen, minder aanbieden ?
bij fusies is dat even de vraag, je zou kunnen zeggen dat er eerder minder aanbod komt dan meer. (minder concurrentie, vestigingen sluiten, etc.
b. een hogere apt zal doorgaans leiden tot hogere productrie, dus meer aanbod
c. minder aanbod omdat produceren duurder wordt.

3.PEa = +0.5. Dit is de verandering (in %) van aanbod / verandering (in %) van de prijs. dus 0.5 = teller / noemer en de noemer is dus -20. (vanwege 20% daling)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2011, 22:20
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Vraag 1 heb ik volgens mij in het afgelopen jaar al 2keer eerder voorbij zien komen op dit forum
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 19-11-2011, 22:50
the economist
the economist is offline
ja, toen ik de letters NMBS zag kreeg ik ook een deja vu. Het is de 'Belgische NS' zeg maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig bij marktaandeel economie
HulpNodig1993
1 14-03-2013 12:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie inzichtvraagjes!
Greenspan
5 09-09-2007 00:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.