Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Bekijk resultaten poll: Donors moeten voorrang krijgen bij transplantatie
ja 19 48.72%
nee 20 51.28%
geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2004, 08:41
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
De titel zelf zegt op zich genoeg.

Ik denk dat mensen die hun organen zelf af willen staan, meer recht hebben op een donororgaan. Mensen die zelf niets af willen staan moeten maar eens begrijpen wat voor consequenties dat heeft.

Uitzondering:
* minderjarigen die nog geen eigen zeggenschap hebben
* verstandelijk gehandicapten die zelf geen beslissing kunnen maken

Mensen die dus wel organen af WILLEN staan maar dit niet kunnen, krijgen natuurlijk gewoon wat ze nodig hebben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2004, 08:48
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Iedereen die weet dat hij een donor-orgaan nodig heeft omdat hij anders dood gaat geeft zich op om zelf donor te zijn als dat zijn leven meer kans geeft lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 08:52
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Nou, dan heeft de regel in ieder geval tot positief effect dat er zich zo meer mensen aanmelden voor het donorschap.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 09:00
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Daar ben ik het wel mee eens, als je zelf bereid bent om een orgaan te geven dan moet je die van anderen ook eerder kunnen krijgen.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:26
Verwijderd
Dat zou wel rechtvaardig zijn, ja.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:28
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Nee, wat een onzin.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:31
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Fijn dat mensen hier ook hun standpunt beargumenteren
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:49
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ja daar ben ik het absoluut mee eens
Je krijgt toch overal voorrang met een ledenpasje
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 16:52
Verwijderd
nee.

Het is hun eigen keuze om geen organen af te staan, het lijkt me niet dat iemand dan denkt "ha laat ik fijn mijn organen niet afstaan terwijl iemand er wel ontzettend mee geholpen zou zijn".
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 17:54
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ik ben voor, maar dan ook gekoppelt aan de duur dat je al donor bent. Dus iemand die al tien jaar donor is krijgt dan voorrang op iemand die 1 maand donor is. Telling begint natuurlijk op het moment dat je zon systeem invoert.

Het lastige alleen is dat er een match gemaakt moet worden van welke donor geschikt is bij welke ontvanger, en in slechts weinig gevallen zal die voorrang dan ook echt optreden, want ze gaan natuurlijk niet een orgaan transplanteren op iemand die minder kans heeft in de matching als er iemand die die meer kans heeft op een succesvolle transplantatie
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:18
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
merijn schreef op 11-02-2004 @ 09:41:


Uitzondering:
* minderjarigen die nog geen eigen zeggenschap hebben
* verstandelijk gehandicapten die zelf geen beslissing kunnen maken
mensen die om gezondheidsredenen geen donor KUNNEN zijn...

maargoed. mijn vriend wil geen donor worden, en heeft zelf aangegeven dan ook geen organen te willen ontvangen

mja, ik weet het niet hoor...

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:38
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
nee, helemaal mee oneens

wie het eerst ziek wordt, wordt het eerst geholpen, dat lijkt me logisch.
mag de molenaar voordringen bij de bakker? wordt een rechter wel vrijgesproken?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:41
miss Elise
Avatar van miss Elise
miss Elise is offline
volgends mij hebben we kort geleden deze discussie ook gevoerd. maar goed.

ik vind het pure onzin. Waarom zou je meer recht hebben op leven als je je organen wil afstaan?
Ik vind het je eigen keuzen of je je organen wil afstaan of niet. Misschien dat je om geloofsredenen je organen niet wil afstaan?
Wat ik wel een heel goed idee vind is het beleid dat ze nu in Belgie hebben: je bent automatisch donor tenzij je zegt dat je geen donor wil zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 12:33
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
JaJ schreef op 11-02-2004 @ 20:38:
nee, helemaal mee oneens

wie het eerst ziek wordt, wordt het eerst geholpen, dat lijkt me logisch.
mag de molenaar voordringen bij de bakker? wordt een rechter wel vrijgesproken?
idd
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 13:39
Verwijderd
Even afgezien van mensen die geen donor kunnen worden (die vallen natuurlijk buiten de groep omdat ze er niet zelf voor gekozen hebben geen donor te zijn), vind ik wel dat donoren voorrang zouden moeten krijgen bij transplantatie. Niet omdat ik het zo rechtvaardig vind omdat ze een nobele keuze hebben gemaakt ofzo, maar omdat ik vind dat zo'n pressiemiddel wel geoorloofd is om iedereen donor te maken. Dat is toch wel het streven. Men moet gewoon recyclen, je organen voor jezelf houden vind ik grenzeloos egoïstisch.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 15:31
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik snap sowieso niet wat er op tegen is je organen af te staan na je dood. vooral om religieuze redenen zeker? triest hoor, je hebt ze toch niet meer nodig, jeez.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 15:39
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
merijn schreef op 11-02-2004 @ 15:31:
Fijn dat mensen hier ook hun standpunt beargumenteren
nee, jij geeft nog eens goede argumenten... 'positief' is geen argument

nee, hier ben ik het niet mee eens. Is het u bekent dat donororganen uit de donor verwijderd worden terwijl het donorlichaam nog in leven is, omdat anders de organen niet meer getransplanteerd kunnen worden ? weet je dat onze regering het verboden heeft om verder te experimenteren met xenotransplantatie en genetische manipulatie ? Weet je dat er nog andere opties zijn, die simpelweg niet verkend worden omdat het niet mag ?

stel, ik ben donor. Stel, ik krijg een ongeluk, en de arts kan kiezen : of mij helpen, of mijn hart/lever/whatever eruit halen en in een andere patient met misschien een grotere overlevingskans zetten. Nou, dan heb ik die keus al voor hem gemaakt. (3x raden wat ik dan wil...)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 16:16
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Is dit wel aan de orde? Mensen die hun organen niet willen afstaan doen dat toch omdat ze niet willen dat er iets met hun lichaam wordt gedaan nadat ze dood gaan, omdat ze dat vies vinden ofzo... Om diezelfde reden zullen ze dan toch ook weigeren een donororgaan van anderen te accepteren?
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-02-2004, 17:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 14-02-2004 @ 17:16:
Is dit wel aan de orde? Mensen die hun organen niet willen afstaan doen dat toch omdat ze niet willen dat er iets met hun lichaam wordt gedaan nadat ze dood gaan, omdat ze dat vies vinden ofzo... Om diezelfde reden zullen ze dan toch ook weigeren een donororgaan van anderen te accepteren?
nee, zie hierboven.
overigens is dit net zoiets als 'mensen die door rood rijden, mogen we aanrijden als ze zelf door groen rijden'. Onzin, dus. Ik bedoel, begin dan eens over roken en gezondheidszorg en vertel me dan nog eens waarom je zo graag je longen kwijt wil... en stel dan meteen voor om rokende mensen toegang tot welke zorg dan ook te onthouden... lijkt mij nou een goed plan, zijn we meteen van de overbevolking af. Kunnen we de ziekenhuizen gebruiken om uitgezette asielzoekers en criminelen-zonder-cel (dakloze boeven, dus) in te stoppen..
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 17:32
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-02-2004 @ 18:09:
Ik bedoel, begin dan eens over roken en gezondheidszorg en vertel me dan nog eens waarom je zo graag je longen kwijt wil... en stel dan meteen voor om rokende mensen toegang tot welke zorg dan ook te onthouden... lijkt mij nou een goed plan, zijn we meteen van de overbevolking af...
Volgens mij was er reeds een voorstel, althans in België, over het niet meer terugbetalen van mensen die roken en een longziekte of zo hadden. Maar ik weet er het fijne niet van.

Anders vind ik het dus ook dikke zever dan men omwille van zijn mening een behandeling zou geweigerd worden.

Waar België dan dus wel weer goed voor is, zoals hierboven ergens vermeld, het zowiezo donor zijn, behalve als je protest of zoiets aantekent.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 21:37
Dree
Avatar van Dree
Dree is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2004 @ 14:39:
Men moet gewoon recyclen, je organen voor jezelf houden vind ik grenzeloos egoïstisch.
Er komt toch wel wat meer bij kijken dan simpelweg recyclen.. verder ben ik het met je eens.
Ik ken trouwens niemand die er religieuze argumenten tegen heeft, terwijl ik toch in een aardig christelijk milieu leef..

Wat doen we met de mensen die het aan de nabestaanden overlaten?
__________________
Devi essere piu brava che bella
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Sluw schreef op 14-02-2004 @ 22:37:
Er komt toch wel wat meer bij kijken dan simpelweg recyclen.. verder ben ik het met je eens. (...)
Okee, maar waar het mij meer om gaat is het bestrijden van het veelgehoorde argument 'dat die organen heel vaak worden afgestoten' of 'dat die persoon er maar heel kort verder mee leeft'. Dat vind ik de keuze van de ontvanger. Die persoon moet beslissen of hij/zij het met een donororgaan nog wil proberen.

Vaak is bij die mensen de wil om te (over)leven zo sterk dat ze met liefde een orgaan accepteren waar ze misschien anderhalf jaar met pijn en moeite mee doorleven, dan de strijd maar op te geven en dood te gaan. En om mensen die kans te gunnen ben ik donor. Je bent dood, wat maakt het uit dat er in je gesneden wordt? Ik blijf erbij - ik vind het gewoon egoïstisch.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 21:53
Dree
Avatar van Dree
Dree is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-02-2004 @ 22:42:
Je bent dood, wat maakt het uit dat er in je gesneden wordt? Ik blijf erbij - ik vind het gewoon egoïstisch.
Ik vind wel dat er meer duidelijkheid moet zijn over de rechten van een donor. Als ik jong sterf wil ik mijn nabestaande graag de kans geven rustig afscheid van me te nemen, hoeveel tijd krijgen ze daarvoor? Ik heb geen id.
__________________
Devi essere piu brava che bella
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Sluw schreef op 14-02-2004 @ 22:53:
Ik vind wel dat er meer duidelijkheid moet zijn over de rechten van een donor. Als ik jong sterf wil ik mijn nabestaande graag de kans geven rustig afscheid van me te nemen, hoeveel tijd krijgen ze daarvoor? Ik heb geen id.
Daar heb je wel een punt. Ik neem aan dat een donor, indien hij of zij jong overlijdt, meteen na het eventuele verwijderen van donororganen daarna wel meteen wordt opgebaard zodat de nabestaanden afscheid kunnen nemen. Het moet wel snel gebeuren, lijken mogen niet oneindig bewaard worden. Als iemand dood is moet wel binnen een paar dagen de begrafenis zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 10:51
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Nee,

Als het wel zou zijn, zou je dus op die manier mensen verplicht om wel donor te worden als ze snel ook behandeld willen worden met donor organen.

Dat is echt zo'n onzin!!!
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2004, 16:57
PV
PV is offline
Jazeker, voor wat hoort wat, heel simpel.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 10:07
Verwijderd
opzich is het wel eerlijk. jij staat je organen af en krijgt dus ook voorang op het krijgen van organen. ook gaan dan waarschijnlijk meer mensen zich inschrijven voor donor zijn. maar het is oneerlijk tov de mensen die een of andere ziekte hebben waardoor ze geen donor kunnen zijn, mensen die dit door levensbeschouwelijke overtuiging niet doen enz.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 10:22
Ovidius
Avatar van Ovidius
Ovidius is offline
Och och. Neuh. Hoeft niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:52
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
ik vind het niet helemaal eerlijk, omdat sommige mensen geen donor mogen zijn van hun geloof enzo, maar het is een hele goede manier om donors te werven dus heb ik 'ja' gestemd.
maar als je nog niet in levensgevaar verkeerd moeten anderen voor natuurijk he. en het is toch niet zo erg als er na je dood wat in je gesneden wordt, rot anders toch weg dus je kan beter iemands leven redden.
__________________
;-)

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 15:55.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:48
Thetawaves
Thetawaves is offline
Ja, maar zo blijf je wel bezig met het maken van uitzonderingen. Ben je donor, zou je dus voorrang moeten krijgen in een lijst met mensen die hetzelfde orgaan nodig hebben, maar er waarschijnlijk langer op moeten wachten dan een donor die er korter in staat. Is of wordt het een soort privilege, beloning, voor je 'goed' gedrag? Positieve discriminatie?
Ieder mens heeft toch recht op evengelijke medische hulpverlening?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er mee eens dat meer mensen ervoor kiezen om donor te worden, maar om ze om die reden voorrang te geven bij transplantatie....nee.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 17:55.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 18:32
Giovanna
Avatar van Giovanna
Giovanna is offline
Ik ben geineigd om ja te zeggen, want, dan zouden er misschien eindelijk meer mensen donor worden. En zouden mensen die geen donor zijn, misschien ga nadenken hoe het voelt om op een wachtlijst te staan, wetend dat er een flinke kans is dat de wachtlijst te lang is (ervaring).
Maar... er zijn natuurlijk mensen die het vanwege hun geloof niet kunnen (donor zijn), ik vind niet dat je die mensen daarop mag afrekenen.
__________________
Weer terug van weggeweest.... | Alleen, eenzaam, waarom verlaat iedereen mij?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 22:50
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Mensen die vanwege hun geloof geen donor kunnen zijn, mogen vanwege hun geloof ook geen donororgaan ontvangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Enquete: zou jij donor willen zijn?
floor&annemarth
45 18-07-2010 13:56
Lichaam & Gezondheid Donor worden? Registreer nu!
Bloem
150 15-05-2005 12:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Donor krijgt eerder een orgaan dan een niet-donor
almighty
122 08-03-2005 16:05
Lichaam & Gezondheid Donor
Marleen17
23 04-02-2004 11:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.