Oud 22-12-2002, 18:55
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
als we toch aan het bezuinigen zijn in deze tijd van tegenspoed
laten we dan deze kans pakken om op alle vlakken efficientie te introduceren

wie stemt er voor een meer fonetische schrijfwijze bij nederlandse spelling soals in het papiamento of bahasa indonesia?

dit sou een hoop leerwerk schelen op school, dunkt me

so sit ik te denken aan afschaffing van de 'z' of 's' of 'c' (uitgesproken als s of z), 'v' of 'f', of 'f' en 'ei' of 'ij' etc.
alleen 1 werkwoordsvorm uit voornaamwoord volgt wel het getal
enz

het voordeel is dat taal toegankelijker word voor alle lagen van de bevolking en dat kan heledere communicatie alleen maar bevorderen; analfabetisme zou ook kunnen afnemen; wat weer integratie van bijv allochtonen ten goede kan komen; ook zal elk nieuw geboren kind - ongeacht etniciteit - zich moeten integreren in zijn omgeving

dit sou toch net als de euro invoering mogelijk moeten sijn; of is de algemene dispositie jegens verandering in spelling anoloog in deselfde mate star als bij de verandering van valuta?

Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 19:08.
Advertentie
Oud 22-12-2002, 18:57
Verwijderd
Ik denk dat de meeste mensen hun spelling hierdoor niet willen en zullen aanpassen.
En in spreektaal klinkt de s en de z wel een stukje verschillend. Dat zal nóg veel minder snel worden veranderd.

Nee, laat maar zoals het nu is.
Oud 22-12-2002, 19:02
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Ik denk dat de meeste mensen hun spelling hierdoor niet willen en zullen aanpassen.
En in spreektaal klinkt de s en de z wel een stukje verschillend. Dat zal nóg veel minder snel worden veranderd.

Nee, laat maar zoals het nu is.
geef eens een voorbeeld van een woord waarin het uitspreken van de z als een s of een s als een z maakt dat het verkeerd kan overkomen
Oud 22-12-2002, 19:08
Verwijderd
Citaat:
nar_cyste schreef:
geef eens een voorbeeld van een woord waarin het uitspreken van de z als een s of een s als een z maakt dat het verkeerd kan overkomen
niet verkeerd, maar je spreekt een woord dan wel anders uit. En ik denk dat de meeste mensen de taal gewoon laten zoals die is. Veranderingen komen vanzelf wel.
Oud 22-12-2002, 19:13
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
niet verkeerd, maar je spreekt een woord dan wel anders uit. En ik denk dat de meeste mensen de taal gewoon laten zoals die is. Veranderingen komen vanzelf wel.
ik denk dat het onnodig is de nuanceringen in uitspraak van woorden zijn weerslag te laten hebben in de spelling van dieselfde woorden, omdat mijns inziens er geen woorden bestaan waarvoor geld dat het wijzigen van de s in een z of z in een s tot gevolg kan hebben dat het verkeerd word geintepreteerd

zolang we het 'groene boekje' blijven koesteren zal er niks veranderen;

Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 19:15.
Oud 22-12-2002, 19:15
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
tja, het Nederlands is vrij star en heeft wel nadelen, eens.

dt en eind-d's mogen wel allemaal t's worden van mij.
'de' en 'het' zijn twee woorden waar je er maar een (of helemaal geen) nodig hebt. hoofdletters zijn zinloos. -isch mag van mij best -ies. Geen c's. Dus eklekties in plaats van eclectisch.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 22-12-2002, 19:34
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Het geforceerd introduceren van spellingswijzigingen heeft zelden zin. Je moet de taal op zijn beloop laten, dan vormt het zich vanzelf naar de wensen van de gebruikers, zowel qua efficiëntie als qua esthetica.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 22-12-2002, 19:44
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Het geforceerd introduceren van spellingswijzigingen heeft zelden zin. Je moet de taal op zijn beloop laten, dan vormt het zich vanzelf naar de wensen van de gebruikers, zowel qua efficiëntie als qua esthetica.
niet mee eens; spellingsregels worden altijd van bovenaf opgelegd
ik heb het vermoeden dat starre puristen dit in stand houden

het begint al op de lagere school waar spelling niets anders is dan regeltjes uit je hoofd leren. Er is totaal geen plaats voor verandering, terwijl juist daar de ideale plaats is om de taal te flexibiseren naar het vermogen van het kind;

ok een kind mag dan over het algemeen wel een sterk onderscheidingsvermogen hebben en sich snel talen eigen kunnen maken, maar toch: bedenk je de tijdswinst die het oplevert in de taalonderwijs waardoor er bijvoorbeeld meer aandacht aan stijl (excl. onnodige spellingsregels) besteed kan worden

Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 19:48.
Oud 22-12-2002, 19:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
crosspost!

Het zou wel mooi voor mij zijn. Schrijf ik niet zo snel meer iets verkeert. Liever toch maar niet. Ik heb er nu al moeite mee, dus als er heel veel manieren zijn om 1 woord te schrijven wordt het nog moeilijker om het te herkennen voor mij.
Ja, Dat kan ik ook.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 22-12-2002, 19:53
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
ieke schreef:
crosspost!

Het zou wel mooi voor mij zijn. Schrijf ik niet zo snel meer iets verkeert. Liever toch maar niet. Ik heb er nu al moeite mee, dus als er heel veel manieren zijn om 1 woord te schrijven wordt het nog moeilijker om het te herkennen voor mij.
Ja, Dat kan ik ook.
integendeel... het word makkelijker voor je

hoe verklaar je anders dat analfabeten toch nog een taal kunnen spreken

als dese wijsigingen souden worden doorgevoerd is het enige wat je hoeft te doen bij bijvoorbeeld een dictee de woorden op te schrijven soals je se hoort. Geen twijfel meer over dt's of 's' of
'z' enz.
en we sijn af van dat gezeik over puntenaftrek vanwege spellingsfoutjes tijdens examens opstelschrijven

Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 19:56.
Oud 22-12-2002, 19:55
lady of the dark
Avatar van lady of the dark
lady of the dark is offline
Sou soon foneetiesse spelling niet guwoon heel leeluk staan?
Boofundien moet ju ju self min of meer opnieuw leerun leesun, omdat ju de woordun niet meer herkent. Het sou trouwuns foor folgundu geenuraatsies lastug worden om tekstun uit onsu tijt te kunnun begrijpun. Heb ju trouwuns eenug idee hoe moeiluk het is om foneeties te sgrijfun? het heeft mu agt mienuutun gekost!

Leedie of du daark
__________________
Ik Heb Gelijk!!!
Oud 22-12-2002, 19:58
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
lady of the dark schreef:
Sou soon foneetiesse spelling niet guwoon heel leeluk staan?
Boofundien moet ju ju self min of meer opnieuw leerun leesun, omdat ju de woordun niet meer herkent. Het sou trouwuns foor folgundu geenuraatsies lastug worden om tekstun uit onsu tijt te kunnun begrijpun. Heb ju trouwuns eenug idee hoe moeiluk het is om foneeties te sgrijfun? het heeft mu agt mienuutun gekost!

Leedie of du daark
dat is omdat het je so aangeleerd op de lagere school; het is nou eenmaal moeilijk oude gewoontes los te laten of te wijsigen;

en misschien was het gebruik van het woord 'fonetisch' niet echt genuanceerd genoeg.

ik heb het niet somaar over willekeurige wijsigen hier en daar;
goed doordachte systematische wijsigingen
uiteindelijk komen we tot een gereduceerde verzameling spellingsregels

Laatst gewijzigd op 22-12-2002 om 20:04.
Oud 22-12-2002, 20:19
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
nar_cyste schreef:

ik heb het niet somaar over willekeurige wijsigen hier en daar;
goed doordachte systematische wijsigingen
uiteindelijk komen we tot een gereduceerde verzameling spellingsregels
Dus je wil van de regels af, en ze vervangen door niewe?
Daar schiet je toch niet echt iets mee op? Het idee was tog dat dit ineffisjent en benouwent was?

Ach ja, revolutsies..
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 22-12-2002, 20:22
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Tsss, een geheel op uitspraak gebaseerd alfabet is onderhevig aan de grillen van dialecten. daarnaast zijn bepaalde duidelijk regels nodig opdat niet iedereen zijn eigen regels toepast.
Sommigen zullen meervouden enkel laten eindigen op e, regentessen, regentesse zou hetzelfde blijven. Naar de betekenis van lijden of leiden mag je dan ook gissen.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 22-12-2002, 20:25
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
REIE schreef:
Tsss, een geheel op uitspraak gebaseerd alfabet is onderhevig aan de grillen van dialecten. daarnaast zijn bepaalde duidelijk regels nodig opdat niet iedereen zijn eigen regels toepast.
Sommigen zullen meervouden enkel laten eindigen op e, regentessen, regentesse zou hetzelfde blijven. Naar de betekenis van lijden of leiden mag je dan ook gissen.

REIE
de dubbele betekenis van 'bank' geeft ook geen problemen
Oud 22-12-2002, 20:28
nar_cyste
Avatar van nar_cyste
nar_cyste is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Dus je wil van de regels af, en ze vervangen door niewe?
Daar schiet je toch niet echt iets mee op? Het idee was tog dat dit ineffisjent en benouwent was?

Ach ja, revolutsies..
ik bedoelde een reducering van het aantal huidige regels; een gehele verniewing kan ook maar vereist meer inzet
Oud 22-12-2002, 20:31
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
nar_cyste schreef:
ik bedoelde een reducering van het aantal huidige regels; een gehele verniewing kan ook maar vereist meer inzet
ik zie dat je 'niew' hebt overgenomen
Maar noem eens een spellingsregel die jij nodig vint?
Van essensieel belang?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Oud 22-12-2002, 20:46
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
nar_cyste schreef:
de dubbele betekenis van 'bank' geeft ook geen problemen
Nee, die hadden we al en is makkelijk uit de context af te leiden.
Bij leiden en lijden verschilt dan weer de verleden tijd en dat is dan weer inconsequent. Daarnaast kunnen woorden die enkel verschillen door een T of een T meer te hebben op de laatste plaats verwarrend zijn.

Overigens kan je topictitel in correct Nederlands "spelrevolutie" zijn. (Revolutie in spellen en anders spellingsrevolutie).

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Ads door Google
Oud 23-12-2002, 10:21
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
hij en hei
wij en wei
zij en zei
reizen en rijzen

en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.....

Ei/ij levert een betekenisverschil op, hetzelfde voor enkele andere tweeklanken.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 23-12-2002, 10:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nar_cyste schreef:
geef eens een voorbeeld van een woord waarin het uitspreken van de z als een s of een s als een z maakt dat het verkeerd kan overkomen
Amsterdammers zeggen de z als een s en laten de s een s, maar elders in Nederland is er toch wel erg duidelijk een z te horen.

"Ik hep de son in de see sien sakkeh"
geldt dan ook alleen voor Amsterdam
Oud 23-12-2002, 10:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:

Ei/ij levert een betekenisverschil op, hetzelfde voor enkele andere tweeklanken.
Dat van ei/ij hoeft nog niet zo'n groot probleem te zijn. Je hebt nu ook namelijk woorden die je hetzelfde schrijft maar die een andere betekenis hebben.
Bv:

vrij - vrij
bij - bij
Oud 23-12-2002, 11:03
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
en welke uitspraak neem je dan als officieel?
want er zijn mensen die een n op het eind als een j uitspreken of helemaal niet of gewoon als n.
Zelfde met de r, die slik ik bijna helemaal in maar mensen in de randstad doen dat misschien juist wel weer niet.
en de e als halve a en de twentse h
en...
en...

voor de een zal het dus een fonetisch alphabet blijven maar voor de rest van nederland en vlaanderen zal het net zo goed schrijftaal blijven
__________________
De man die bakt
Oud 23-12-2002, 15:13
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
ieke schreef:
crosspost!
En dat mag dus niet
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin I Summon Panopticon!
Verwijderd
46 09-10-2018 20:32
Levensbeschouwing & Filosofie Open your eyes!
anoymous
3 01-01-2014 11:03
De Kantine Weerwolfspel #95.1
Spelleider
500 27-11-2013 20:13
Games Sony PSP vs. Nintendo DS
MadEye
189 16-02-2005 18:37
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Bloed in de straten
Ieke
0 02-02-2004 16:50
Verhalen & Gedichten spelling
nar_cyste
8 01-01-2003 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.