Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2003, 12:26
Gevederde
Gevederde is offline
Ik ben dus hoogbegaafd. Op zich niks vervelends aan, maar ik verveel me ze hopeloos op school. De hele dag hoor ik dingen, waarvan ik denk: o ja, dat wist ik al, terwijl de rest van mijn klasgenoten het voor het eerst hoort. Daar wordt ik soms een beetje moe en chagrijnig van.
Ook heb ik een hekel aan mensen die de hele tijd met hun 'zogenaamde' kennis (vaak net geleerd) lopen te patsen en de hele tijd hun vinger opsteken en het antwoord zeggen. Eigenlijk weet ik meestal het antwoord op een vraag wel, maar ik steek nooit m'n vinger op. Ook als niemand het antwoord weet en ik wel, steek ik m'n vinger nog niet op, want dan denk: zo simpel kan de vraag toch niet zijn.
Nog zo'n irritante eigenschap (maar dat heeft misschien gewoon met mijn karakter te maken) is dat ik altijd alles hoor. Zodoende weet ik de meeste sociale bezigheden van iedereen al, en blijft er weinig interessante gesprekstof over.

Herkennen jullie je in dit verhaal of hebben jullie mogelijke oplossingen om deze verveling op te lossen?
Advertentie
Oud 16-01-2003, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Herkennen jullie je in dit verhaal of hebben jullie mogelijke oplossingen om deze verveling op te lossen?
Ik ben niet hoogbegaafd, nooit getest iig. Maar het verhaal van verveling op school enz. ken ik wel. Ik ging naar school om mijn diploma te halen, dat 'moest', buiten school deed ik dingen die ik leuk vond. School wordt er niet leuker door, maar je weet iig dat je na schooltijd wel iets hebt wat je leuk vind, dat maakt het draaglijker.
Oud 16-01-2003, 13:34
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik schijn ook hoogbegaafd te zijn, maar heb me, zeker de laatste jaren, juist zeer goed vermaakt op school. Nou komt dat mede doordat ik een hele relaxte school had, waar men er niet zo nauw op keek als ik er een paar uurtjes meer of minder was... Nu, op de uni, merk ik wel weer dat sommige mensen toch zo langzaam zijn met het leggen van verbanden... en ja, daar stoor ik me vaak aan
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 16-01-2003, 15:31
Verwijderd
Misschien dat je tijdens de les ff gezellig met anderen kunt praten? Ik weet niet in welke klas je zit, maar in de hogere klassen boeit het bij ons niks meer of je nog iets doet in de les of niet. Alleen wanneer de leraar uitlegt is het wat saai dan, maar goed; je bent vast niet de enige die dat saai vindt.
Oud 16-01-2003, 18:09
Verwijderd
Hai Verie!
Ik heb dus het zelfde probleem gehad en heb het nu nog gedeeltelijk. Ik heb ook een eerder topic van je gelezen en ik wilde ook contact met ej zoeken. Kan ik je misschien email owso? misschien kan ik je een paar tips geven.

Suusjuhhhhh
Oud 16-01-2003, 23:51
SQUARE
Avatar van SQUARE
SQUARE is offline
zoveel hoogbegaafde mensen?!?!

volgens mn psychiater is maar ongeveer 1 procent hoogbegaafd in nederland. ik behoor daar helaas ook bij. het is helemaal niet leuk om hoogbegaafd te zijn en ik krijg daar ook veel begeleiding voor om met mn hoogbegaafdheid om te gaan. ik voel me vaak erg buiten gesloten omdat ik wat anders ben met meestal andere ideen.

ik heb vier klassen overgeslagen (2x basischool, 2x middelbare school) (kzit nu op het erasmus in rotterdam, opleiding international bussines and management) mn psychiater zei dat dit beter was voor mij, om met wat meer mensen met mn niveau om te gaan, maar ben ik veel slimmer dan mijn mede studenten/klasgenoten.

dit heeft mij eigenlijk nog meer nadeel aangedaan, aangezien ik niet met mn leeftijdgenoten samen heb gestudeerd heb ik ook wat minder sociale vaardigeheden en in de hogere klassen voelde ik me er helemaal niet bijhoren, ondanks dat ik erg goed werd opgenomen in de klassen.

ikzelf vind het niet irritant dat mensen het antwoord weten en daarmee patserig gaan doen. ik ben juist blij voor ze dat ze het geleerd hebben. als je geleerd heb, waarom zou je dat dan niet mogen laten zien. de leraar vraagt er toch om?

ik vraagt me af of jullie wel echt hoogbegaafd zijn. het is meer waarschijnelijker dat jullie bij de 20% begaafden en meer begaafden behoren. hoe hebben jullie bijvoorbeeld ondek dat jullei hoogbegaafd zijn?
bij mij is het ondek dat voordat ik al naar school ging al kon kon rekenen en en al redelijk kon schrijven en lezen(voornamelijk door tv)
ze hebben me daarna onderzocht. als je echt hoogbegaafd ben zul je daar echt begeleiding voor moeten hebben en krijg je die lesstof niet die jij zo makkelijk en saai vind.

dit kan ik weer irritant vinden. mensen die beweren dat ze hoogbegaafd zijn, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn. je kent de problemen van hoogbegaafd zijn helemaal niet.
Oud 17-01-2003, 06:42
Verwijderd
Citaat:
SQUARE schreef:
ik vraagt me af of jullie wel echt hoogbegaafd zijn. het is meer waarschijnelijker dat jullie bij de 20% begaafden en meer begaafden behoren. hoe hebben jullie bijvoorbeeld ondek dat jullei hoogbegaafd zijn?
Waarom neem je zo stellig aan dat jij het wel zou zijn en zij niet? Dat weet je helemaal niet. Ik weet wel dat ik bij de 20% begaafden/meer begaafden hoor, verder is er nooit een test gedaan, hoeft ook niet van mij en van mijn ouders gzd al helemaal niet. Ik ben mezelf, wat ik ook heb of niet heb, en daar moet ik mee leren leven, of het nou een naam heeft of niet. (Ik heb het naampje ook niet nodig om iets te zijn.) Dat is mijn mening.

Citaat:
bij mij is het ondek dat voordat ik al naar school ging al kon kon rekenen en en al redelijk kon schrijven en lezen(voornamelijk door tv)
tja, volgens mij kon ik dat ook redelijk, geen machtsverheffen oid, maar wel gewoon rekenen, voor zo ver ik weet. Ik denk niet dat dat per se een teken van hoogbegaafdheid hoeft te zijn.
Citaat:

ze hebben me daarna onderzocht. als je echt hoogbegaafd ben zul je daar echt begeleiding voor moeten hebben en krijg je die lesstof niet die jij zo makkelijk en saai vind.
Niet alle hoogbegaafden hebben per se begeleiding nodig. Maar das mijn mening. En dingen die je interessant vindt, kun je ook zelf wel zonder begeleiding ed vinden.

Citaat:
dit kan ik weer irritant vinden. mensen die beweren dat ze hoogbegaafd zijn, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn. je kent de problemen van hoogbegaafd zijn helemaal niet.
En ik vind het weer irritant dat mensen die hoogbegaafd zijn denken dat ze tegen anderen kunnen/mogen zeggen dat 'zij het niet zijn en blablabla'. Je weet niet of ze onderzocht zijn, je weet niet of het vast gesteld is, je weet niet of ze de problemen wel of niet kennen, je weet niet of ze het zijn of niet. Waarom zou jij het wel 'mogen' zijn en zij niet?
Oud 17-01-2003, 12:45
Gevederde
Gevederde is offline
ikzelf vind het niet irritant dat mensen het antwoord weten en daarmee patserig gaan doen. ik ben juist blij voor ze dat ze het geleerd hebben. als je geleerd heb, waarom zou je dat dan niet mogen laten zien. de leraar vraagt er toch om?

Ik bedoelde eigenlijk meer, dat ik het irritant vind, als mensen patserig gaan doen als ze net het antwoord in hun boek dat voor ze ligt hebben opgezocht.


ik vraag’t me af of jullie wel echt hoogbegaafd zijn. het is meer waarschijnelijker dat jullie bij de 20% begaafden en meer begaafden behoren. hoe hebben jullie bijvoorbeeld ondek dat jullei hoogbegaafd zijn?

Ik wist nooit dat ik hoogbegaafd was tot vorig jaar. Tot die tijd had ik me altijd afgevraagd waarom ik me altijd zo vreemd voelde vergeleken met bv. mijn klasgenoten. Mijn broer heeft zich wel laten testen toen hij nog klein was en ik heb altijd gedacht dat hij als enige hoogbegaafd was bij ons thuis. Maar m’n moeder vertelde mij in de 4e (ik zit nu in de 5e), toen ik vertelde dat een jongen uit mijn klas ook hb was, dat ik ook hb was. Hier schep ik trouwens nooit over op. Ik heb me nooit officieel laten testen, maar ik vertoon praktisch alle kenmerken en bovendien zit het in de familie.


als je echt hoogbegaafd ben zul je daar echt begeleiding voor moeten hebben

Dit slaat nergens op. Ik ken genoeg mensen die ook hb maar er nooit begeleiding voor hebben gehad.


dit kan ik weer irritant vinden. mensen die beweren dat ze hoogbegaafd zijn, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn. je kent de problemen van hoogbegaafd zijn helemaal niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Trouwens als je zelf hb bent, herken je dat bij andere mensen vaak ook wel.
Oud 17-01-2003, 13:19
Just Johan
Just Johan is offline
@SQUARE: Allereerst wilde ik ons afvragen of 1% niet nog behoorlijk overschat is, omdat ik echt maar héél weinig mensen ken die op mijn niveau mee kunnen denken, maar misschien dat ik met "Groeten uit Ridderkerk" toch een soort tegenargument te pakken heb?

Mijn levensverhaal is lang, saai en ontzettend interessant.
Btw, ken jij mij? Ik jou niet denk ik.

Gegroet,

Johan
Oud 17-01-2003, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Ik heb me nooit officieel laten testen, maar ik vertoon praktisch alle kenmerken en bovendien zit het in de familie.
Als je je nooit hebt laten testen ben je idd niet hoogbegaafd, iig kun je dan niet zeggen dat je het bent. Heel veel mensen zullen alle kenmerken hebben, maar dat maakt je niet hoogbegaafd. Je kunt zelf geen 'diagnose' stellen, daar heb je geen bevoegdheid voor.

Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Trouwens als je zelf hb bent, herken je dat bij andere mensen vaak ook wel.
Je weet zelf niet eens of je het bent (je bent het nl pas als het is vastgesteld door iemand die daartoe bevoegd is), je denkt het alleen maar...
Oud 17-01-2003, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Nog zo'n irritante eigenschap (maar dat heeft misschien gewoon met mijn karakter te maken) is dat ik altijd alles hoor. Zodoende weet ik de meeste sociale bezigheden van iedereen al, en blijft er weinig interessante gesprekstof over.

Herkennen jullie je in dit verhaal of hebben jullie mogelijke oplossingen om deze verveling op te lossen?
Ja, dat heb ik dus ook en ik onthoud het ook nog allemaal...Dus als iemand uit mijn klas dingen aan mij vraagt dan hoef ik ze meestal niet meer terug te vragen, omdat ik ze toch al weet :-/ En dat kan toch vervelende stiltes opleveren...
Oud 17-01-2003, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Je weet zelf niet eens of je het bent (je bent het nl pas als het is vastgesteld door iemand die daartoe bevoegd is), je denkt het alleen maar...
idd :-s

en als je de lesstof te gemakkelijk vind, vraag aan je leraren dan eens wat uitdagendere opdrachten of bedenk zelf wat
Oud 17-01-2003, 16:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oke, niet zo leuk mss wat ik ga zeggen, maar ik bedoel het niet lullig, 't is gewoon de indruk die ik van je krijg:

Je komt namelijk een beetje arrogant over. Je lijkt je te goed te voelen voor je medeleerlingen. Als ze een antwoord beantwoorden is dat patserig? Kan het niet zijn dat ze gewoon willen leren aangezien zij dat wél nodig hebben?

En als je alles hoort, dan betekent dat nog niet dat je gelijk door alle gespreksstof heen bent! Stel zelf eens vragen over dingen die je interessant vindt.. Er zijn zó veel dingen om het over te hebben, die passeren echt niet elke dag de revue volgens mij.

Nogmaals, ik bedoel het niet lullig, maar misschien als je je houding ten opzichte van je klasgenoten wat bijstelt en je wat meer interesseert in wat ze te zeggen hebben enzo dat het wat leuker wordt op school!

Maar goed, ik ken je verder helemaal niet, dat weet ik. 'T kan zijn dat ik het compleet fout heb opgevat.
In ieder geval kan het laatste stukje altijd van pas komen, ook als je wel gewoon heel sociaal bent enzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-01-2003, 18:17
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Als je je nooit hebt laten testen ben je idd niet hoogbegaafd, iig kun je dan niet zeggen dat je het bent. Heel veel mensen zullen alle kenmerken hebben, maar dat maakt je niet hoogbegaafd. Je kunt zelf geen 'diagnose' stellen, daar heb je geen bevoegdheid voor.


Je weet zelf niet eens of je het bent (je bent het nl pas als het is vastgesteld door iemand die daartoe bevoegd is), je denkt het alleen maar...
Hoe verklaar jij dan dat dit allemaal op mij van toepassing is:

Heb je weinig slapen;
wil als baby al vroeg niet meer liggen (3 mnd);
vroeg staan, lopen, vaak overslaan van de kruipfase. Kan ook: heel laat lopen;
laat praten maar meteen grammaticaal correct;
opvallend taalgebruik;
vroeg leggen van verbanden: dus-redenering;
grote leergierigheid en nieuwsgierigheid;
opvallend goed geheugen;
vraagt eindeloos "waarom";
perfectionistisch;
uitgesproken rechtvaardigheidsgevoel en verantwoordelijkheidsgevoel;
originele ideeën en oplossingen;
apart gevoel voor humor, veel taalgrapjes;
vaak buikpijn, hoofdpijn;
speelt vaak alleen;
draagt "andere" onderwerpen aan in de kring op school;
zelfstandig;
leert zichzelf lezen/rekenen/schrijven;
(over)gevoelig;
verschillende dingen tegelijk doen, hoog tempo.

Je kunt nu natuurlijk nog beweren dat dit allemaal toeval is, maar dat lijkt mij wel een klein beetje sterk.
Oud 17-01-2003, 18:21
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
linda85 schreef:


Nogmaals, ik bedoel het niet lullig, maar misschien als je je houding ten opzichte van je klasgenoten wat bijstelt en je wat meer interesseert in wat ze te zeggen hebben enzo dat het wat leuker wordt op school!

Maar goed, ik ken je verder helemaal niet, dat weet ik. 'T kan zijn dat ik het compleet fout heb opgevat.
In ieder geval kan het laatste stukje altijd van pas komen, ook als je wel gewoon heel sociaal bent enzo.
Aan m'n intresse in m'n medeleerlingen zal het niet liggen denk ik. Ik ben namelijk best wel geintresseerd in mijn klasgenoten. Tis bij mij eerder andersom.
Oud 17-01-2003, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Hoe verklaar jij dan dat dit allemaal op mij van toepassing is:

Je kunt nu natuurlijk nog beweren dat dit allemaal toeval is, maar dat lijkt mij wel een klein beetje sterk.
Dat maakt me allemaal niks uit. Jij denkt dat je zelf de 'diagnose' kunt stellen en dat kun je niet, je mag het niet eens. En al komt alles overeen, zonder 'diagnose' van een bevoegd iemand heb je niks.
Oud 17-01-2003, 18:56
Verwijderd
Het is trouwens 2% van de bevolking die hoogbegaafd is. Ik hoef en wil me niet te bewijzen tegen over jullie. Maar ik wil toch even zeggen dat ik officieel getest ben. Ik heb niet zoon heel erg hoogdbegaafd zijnde iq. het was 137. Niet heel hoog, maar ik heb dr wel last van. Ik ben ook lid van een vereniging voor hoogbegaafden. HIQ. kijk maar es op www.hiq.nl

Verie: ik wil je wel emailen misschien kan ik je tips geven, maar dan moet ik wel je adres weten. Maar zeg ook ff of je t wel wilt.

suusjuhhh
Oud 18-01-2003, 09:17
Verwijderd
@Verie: Ik heb het even aan m'n moeder gevraagd, al die 'kenmerken' zijn ook op mij van toepassing. Ik ga niet beweren dat ik hoogbegaafd ben, ik ben niet getest en het is niet vastgesteld. En zelf kan ik die 'diagnose' niet stellen. En al was ik het, maakt dat wat uit? Je zult toch met jezelf moeten leven of je het bent of niet.

(Volgens mij zijn die 'kenmerken' btw niet alleen van toepassing op kinderen die hoogbegaafd zijn, maar zijn het ook 'kenmerken' van andere 'dingen'.)
Ads door Google
Oud 18-01-2003, 09:18
Verwijderd
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Het is trouwens 2% van de bevolking die hoogbegaafd is.
Ik denk dat het er aan ligt waar iemand de grens van 'hoogbegaafd zijn' legt, hoe lager je die grens legt, hoe hoger het percentage hoogbegaafden zal zijn.
Oud 18-01-2003, 10:20
Nuck
Nuck is offline
Ik schijn ook hoogbegaafd te zijn. Ik ben wél getest op de basisschool in groep 3 en daar kwam dat ook uit. Ik heb echter geen last van de problemen die jij ondervindt.
__________________
As if!
Oud 18-01-2003, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik denk dat het er aan ligt waar iemand de grens van 'hoogbegaafd zijn' legt, hoe lager je die grens legt, hoe hoger het percentage hoogbegaafden zal zijn.
Je denkt toch niet dat ik het verzin. Die grens is officieel vastgesteld. Die ligt op 130. Dus met een iq van 130 of hoger ben je hoogbegaafd. En door onderzoek is gebleken dat dat maar 2 tot 2, 5% van de bevolking beslaat.
Oud 18-01-2003, 11:32
Upior
Upior is offline
Ik heb 2 lui in mn klas zitten die 5 havo hebben afgesloten maar nu 5 VWO doen omdat ze niet weten wat ze willen doen.. Die lui kunnen echt ergelijk zijn.. Dan wordt er bijvoorbeeld iets uitgelegd bij scheikunde en dan snappen mensen het soms na de eerste keer niet helemaal en stellen ze een normale vraag. Dan hoor ik ze soms echt zo van; "shit he.. dat je dat niet snapt", vergezeld met een blik alsof degene die het vraagt een complete idioot is... Ja, maar jij hebt die stof grotendeels al gehad vriend! Denk ik dan.. Ik snap aan de ene kant wel dat de domheid van mensen (tenminste, zoals jij dat ziet, Verie) wat kan irriteren.. Dat heb ik ook wel eens. Maar andersom kan dat net zo irritant zijn hoor...

Overigens valt het mij op dat mensen zichzelf wel erg snel hoogbegaafd betitelen.. vraag me af hoeveel van die mensen dat werkelijk zijn.
__________________
http://www.intestterror.nl

Laatst gewijzigd op 18-01-2003 om 11:35.
Oud 18-01-2003, 12:26
Verwijderd
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Je denkt toch niet dat ik het verzin. Die grens is officieel vastgesteld. Die ligt op 130. Dus met een iq van 130 of hoger ben je hoogbegaafd. En door onderzoek is gebleken dat dat maar 2 tot 2, 5% van de bevolking beslaat.
Zie je mij ergens zeggen dat ik denk dat jij het verzint?
Ik niet. Het was in het algemeen bedoeld, niet speciaal tegen/voor jou.
Oud 18-01-2003, 12:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Hm, ik ook.

Ook de reden dat ik al 5 scholen (VWO) heb gehad.

Nu doe ik iets waarmee ik nooit problemen krijg zoals die van toen.
Oud 18-01-2003, 12:54
Verwijderd
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Je denkt toch niet dat ik het verzin. Die grens is officieel vastgesteld. Die ligt op 130. Dus met een iq van 130 of hoger ben je hoogbegaafd. En door onderzoek is gebleken dat dat maar 2 tot 2, 5% van de bevolking beslaat.
Echt? Dat is me nooit verteld.. mijn laatste officiele IQ test was.. drie jaar geleden ofzo, toen scoorde ik 136. (Ze lieten me de test doen omdat ik me echt super verveelde in de klas etc.)
Advertentie
Oud 18-01-2003, 13:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Je denkt toch niet dat ik het verzin. Die grens is officieel vastgesteld. Die ligt op 130. Dus met een iq van 130 of hoger ben je hoogbegaafd. En door onderzoek is gebleken dat dat maar 2 tot 2, 5% van de bevolking beslaat.
Volgens de nationale IQ test van BNN ben je vanaf 130 begaafd en vanaf 140 hoogbegaafd.

En voor wat betreft die 'kenmerken':
Ik voldoe ook aan alle kenmerken op ééntje na, maar ben NIET (hoog)begaafd.
Volgens mij zegt dat lijstje echt helemaal niks...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 18-01-2003, 14:03
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Volgens de nationale IQ test van BNN ben je vanaf 130 begaafd en vanaf 140 hoogbegaafd.
En dan is er dus misschien maar weer 1% hoogbegaafd. Wat ik dus al zei, tis maar net waar iemand de grens van 'hoogbegaafd zijn' legt. Ik zeg niet dat iemand iets verzint, ik zeg dat waarschijnlijk niet iedereen dezelfde grenzen hanteert (en dan bedoel ik niet alleen jij en ik, dan bedoel ik net zo goed ook de media, psychologen, docenten, enz.)
Oud 18-01-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Zie je mij ergens zeggen dat ik denk dat jij het verzint?
Ik niet. Het was in het algemeen bedoeld, niet speciaal tegen/voor jou.
Sorry ik bedoelde het niet zo! (het nadeel van geen emoties op internet kunnen tonen) sorry! ik ben alleen btje geërgerd doordat mensen die niet hoogbegaafd izjn (wat helemaal geen probleem is tuurlijk), alles beter weten.

suusjuhh
Oud 18-01-2003, 15:57
Verwijderd
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Sorry ik bedoelde het niet zo! (het nadeel van geen emoties op internet kunnen tonen) sorry! ik ben alleen btje geërgerd doordat mensen die niet hoogbegaafd izjn (wat helemaal geen probleem is tuurlijk), alles beter weten.
Huh...'ik ben alleen btje geërgerd doordat mensen die niet hoogbegaafd izjn (wat helemaal geen probleem is tuurlijk), alles beter weten.' Zijn die dan minder dan de mensen die wel hoogbegaafd zijn oid? Of is dit ook weer een nadeel van emoties kunnen tonen op inet? Dat ik niet hoogbegaafd ben (niet getest dus) betekend niet dat ik stom ben oid.
Oud 18-01-2003, 15:59
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ach ja, ik denk dat heel veel mensen zeggen dat ze hoogbegaafd zijn maar het eigenlijk helemaal niet zijn.
Mijn buurmeisje bijvoorbeeld. In groep 8 zeiden ze tegen iedereen Sophie is hoogbegaafd! En toen ging ze naar 1hv en is met moeite overgegaan nu 2hv en ze zal haast terug moeten naar th! Dus dan is iemand toch echt niet hoogbegaafd! Maar goed, iedereen denkt het beter te weten tegenwoordig he!
Ik ben trouwens absoluut niet hoogbegaafd. In doe havo en had bij de bnn-test een iq van 113. Niet zo heel laag eigenlijk..
__________________
I like to say what I want to say
Oud 18-01-2003, 16:02
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef:
Ach ja, ik denk dat heel veel mensen zeggen dat ze hoogbegaafd zijn maar het eigenlijk helemaal niet zijn.
Mijn buurmeisje bijvoorbeeld. In groep 8 zeiden ze tegen iedereen Sophie is hoogbegaafd! En toen ging ze naar 1hv en is met moeite overgegaan nu 2hv en ze zal haast terug moeten naar th! Dus dan is iemand toch echt niet hoogbegaafd!
Dat een hoogbegaafd kind zonder meer gymnasium kan doen is niet helemaal waar. In theorie klopt het, maar in de praktijk pakt het vaak heel anders uit. Ook op het vmbo zitten kinderen die hoogbegaafd zijn en ook onder mensen die geen diploma hebben zul je mensen die hoogbegaafd zijn vinden. Het is niet af te lezen aan een schooldiploma.
Oud 18-01-2003, 16:03
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Dat maakt me allemaal niks uit. Jij denkt dat je zelf de 'diagnose' kunt stellen en dat kun je niet, je mag het niet eens. En al komt alles overeen, zonder 'diagnose' van een bevoegd iemand heb je niks.
Ik denk helemaal niet dat ik die 'diagnose' zelf kan stellen en dat heb ik ook niet gedaan, zoals jij schijnt te denken. Waarom zal je bovendien een officiele 'diagnose' nodig hebben? Ben je dan gelukkig en officieel tot hoogbegaafde verklaard (dat begrip kan mij trouwens niet zoveel schelen)? Gaat het jouw dan alleen om de naam?
Oud 18-01-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Ik denk helemaal niet dat ik die 'diagnose' zelf kan stellen en dat heb ik ook niet gedaan, zoals jij schijnt te denken. Waarom zal je bovendien een officiele 'diagnose' nodig hebben? Ben je dan gelukkig en officieel tot hoogbegaafde verklaard (dat begrip kan mij trouwens niet zoveel schelen)? Gaat het jouw dan alleen om de naam?
Jij zegt hoogbegaafd te zijn, dat is niet iets wat ik denk, dat is wat er hier op het forum staat. De naam zal me een rotzorg wezen, het gaat mij er om dat je zegt hoogbegaafd te zijn terwijl je niet eens weet of je het bent. Maar goed, waar maak ik me druk om. Jij wilt hoogbegaafd zijn, misschien ben je het ook wel, van mij mag je.
Oud 18-01-2003, 16:10
Gevederde
Gevederde is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Jij zegt hoogbegaafd te zijn, dat is niet iets wat ik denk, dat is wat er hier op het forum staat. De naam zal me een rotzorg wezen, het gaat mij er om dat je zegt hoogbegaafd te zijn terwijl je niet eens weet of je het bent. Maar goed, waar maak ik me druk om. Jij wilt hoogbegaafd zijn, misschien ben je het ook wel, van mij mag je.
Je mag van mij denken wat je wilt. Het boeit mij ook niet wat of jij mij gelooft of niet, maar ik weet wel dat ik er problemen door heb.
Oud 18-01-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:
Je mag van mij denken wat je wilt. Het boeit mij ook niet wat of jij mij gelooft of niet, maar ik weet wel dat ik er problemen door heb.
En je weet niet eens of je het bent, je denkt het alleen (je zegt het nu zelf, zie je? Je zegt ook in je eerste post 'Ik ben dus hoogbegaafd', dat klinkt aardig als een feit.). Zouden die problemen niet eventueel ergens anders door kunnen ontstaan? Hoogbegaafd zijn is niet het enige waardoor problemen kunnen ontstaan. Misschien moet je niet te veel op anderen letten, zij zijn blij als ze iets weten, laat ze lekker. Ik denk dat jij ook blij bent als je iets nieuws weet of iets dat jij interessant vindt. Probeer vriendinnen uit te leggen dat je dingen vaak dat je dingen vaak weet en dus niet altijd alles meer hoeft te vragen (op sociaal gebied). En anders vraag je gewoon eens iets uit interesse. Of je gooit zelf iets in de groep.
Zoek buiten school dingen die je wel leuk en/of interessant vind. Je kunt cursussen aan de open universiteit volgen, of bij bv. de loi enz. Of laat je idd testen, dan kun je misschien op school ook extra of moeilijker of leuker/interessanter werk krijgen (dan zegt een 'diagnose' opeens heel veel ). 'kweenie of je aan deze dingen iets hebt, maar wie weet.
Oud 18-01-2003, 16:19
SQUARE
Avatar van SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom neem je zo stellig aan dat jij het wel zou zijn en zij niet? Dat weet je helemaal niet. Ik weet wel dat ik bij de 20% begaafden/meer begaafden hoor, verder is er nooit een test gedaan, hoeft ook niet van mij en van mijn ouders gzd al helemaal niet. Ik ben mezelf, wat ik ook heb of niet heb, en daar moet ik mee leren leven, of het nou een naam heeft of niet. (Ik heb het naampje ook niet nodig om iets te zijn.) Dat is mijn mening.
het is me gewoon erg veel opgevallen dat teveel mensen zichzelf hoogbegaafd vinden. als je iets bijvoorbeeld iets van te voren al weet van wat de leraar gaat uitleggen, wil het nog niet zeggen dat je hoogbegaafd bent. ik weet bijvoorbeeld ook niet vaak dat wat de leraar wil gaan uitleggen, maar als hij het vervolgens uitlegd snap ik het dan wel gelijk. als je al veel dingen weet voordat de leraar het heeft uitgelegd heb je gewoon een erg groot algemene kennis.

die eigenschappen/kenmerken van hb die bij jouw van toepassing zijn, kunnen ook bij anderen van toepassing zijn die niet hb zijn

Citaat:
tja, volgens mij kon ik dat ook redelijk, geen machtsverheffen oid, maar wel gewoon rekenen, voor zo ver ik weet. Ik denk niet dat dat per se een teken van hoogbegaafdheid hoeft te zijn.
het is inderdaad niet perse een teken van hb. mensen die het bijvoorbeeld thuis al vroeg les krijgen van ouders/broers/zussen enz. hoeven bijvoorbeeld niet hb te zijn. en ook als je je het zelf heb aangeleerd hoef je niet hb te zijn, maar het is wel een goede indicator voor hb en dus ook een goede reden om je te laten onderzoeken.


Citaat:
Niet alle hoogbegaafden hebben per se begeleiding nodig. Maar das mijn mening. En dingen die je interessant vindt, kun je ook zelf wel zonder begeleiding ed vinden.
lijkt me sterk. als je hb bent zul je gewoon veel begeleiding moeten hebben. zeker als je een aantal klassen heb overgeslagen heb. oke je heb wel gelijk dat niet alle hb begeleiding nodig hebben, maar de meeste zullen het toch wel nodig hebben.
op intelectueel niveau ben je bijvoorbeeld veel verder ontwikkeld dan je leeftijds genoten, maar op sociaal gebie ben je meestal niet verder/iets verder/ of zelf minder ontwikkeld dan je leefstijdsgenoten. ik neem aan dat de meeste hb ers wel een aantal klassen hebben overgeslagen, sommige hb ers kunnen bijvoorbeeld de basischool in 2 jaar doen. ( lijkt me trouwens sterk). als je een aantal klassen heb overgeslagen kom je vaak snel in de problemen en raakt je snel geisoleerd, en als je geen klassen overslaat raakt je ook al snel geisolleerd. je heb bijvoorbeeld hele ander ideeen dan je klasgenoten en denmeeste vinden je maar vreemd.


Citaat:
En ik vind het weer irritant dat mensen die hoogbegaafd zijn denken dat ze tegen anderen kunnen/mogen zeggen dat 'zij het niet zijn en blablabla'. Je weet niet of ze onderzocht zijn, je weet niet of het vast gesteld is, je weet niet of ze de problemen wel of niet kennen, je weet niet of ze het zijn of niet. Waarom zou jij het wel 'mogen' zijn en zij niet?
van mij mogen ze best hb zijn. ik vind alleen dat mensen zich te snel hb vinden. ik weet idd toen niet of ze onderzocht is, maar nu weet ik het wel en ze is dus niet onderzocht.


Citaat:
verie schreef: Ik bedoelde eigenlijk meer, dat ik het irritant vind, als mensen patserig gaan doen als ze net het antwoord in hun boek dat voor ze ligt hebben opgezocht.
kan ik me mee inleven, maar wat nog veel irritanter is dat als ze het niet weten, de leraren het meestal aan mij vragen of ik het weet. ik weet het niet altijd en dan sta je daar als hoogbegaafde. maar zoals ik eerder zij is een groot algemene kennis anders dan hoogbegaafdheid


Citaat:
Ik heb me nooit officieel laten testen, maar ik vertoon praktisch alle kenmerken en bovendien zit het in de familie
het is nooit bewezen dat hb erfelijk is. en een hoogbegaafde heeft niet standaard kenmerken en al zou een hoogbegaafde die kenmerken wel hebben, dan kan nog een niet hoogbegaafde dezelfde kenmerken hebben en toch niet dezelfde inzichten en iq hebben al een hb. mensen op het ivbo/vbo kunnen dus dezelfde kenmerken hebben als een hb er


Citaat:
Dit slaat nergens op. Ik ken genoeg mensen die ook hb maar er nooit begeleiding voor hebben gehad.
hb is ontzettend zeldzaam, ik weet het niet zeker, maar ik geloof niet dat je veel mensen met hb kent. oke mischien dat jij wel hb bent(dat weet ik ook nog niet zo zeker) maar dat je dan nog veel mensen kent die hb zijn lijkt me sterk. en als je hb heb zul je toch wel een andere behandeling nodig hebben. je zegt zelf dat je je niet inerresseert voor je klasgenoten en dat je het maar saai vind op school. met begeleiding zul je dus (afhankelijk van de omstandigheden) mischien wel moeten om een paar klassen over te slaan. ik heb me zelf door mn begeleider laten vertellen dat einstein,roosenvelt en pasteur en nog veel meer andere hoogbegaafsden heel erg slecht presteerden op school, alleen maar omdat hb toen een onbekend fenomeen was. de meeste hoogbegaafden zijn zelf arm en gehaat gestorven. als je hb bent heb je gewoon andere ideeen en de meeste mensen vinden je dan maf en vreemd. om met die ideeen te leven heb je daar ook wel meestal een begeleider/psichiater bij nodig hebben. het is gewoon nodig dat er toch wel iemand naarje luisterd. ook als er problemen zijn en jij weet de oplossing om het probleem op te lossen, zullen ze het toch willen proberen om het op een andere manier op te lossen is dat erg vervelend. (de massa telt) wat ik bedoel is dat je meestal wel een begeleider nodig heb
Ads door Google
Oud 18-01-2003, 16:28
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ik vind het pas irritant als mensen die hoogdbegaafDT zijn, zich gaan irriteren aan mensen die het even niet zo makkelijk inzien....
Dan moet je al helemaal niet gaan zitten zeiken dat je zelf zo raar wordt aangekeken, want als ik het zo lees, maak je het er zelf naar


of je nou hoogbegaafDT of uiteindelijk een wannabe bleek te zijn, dat interesseert me geen kont
Oud 18-01-2003, 16:31
Verwijderd
Citaat:
SQUARE schreef:
die eigenschappen/kenmerken van hb die bij jouw van toepassing zijn, kunnen ook bij anderen van toepassing zijn die niet hb zijn
Dat is dus ook wat ik zeg.

(Mijn vader over kruipfase overslaan: 'stel je hebt een heel ruwe vloer, dan ben je als kind ook wel gek om te gaan kruipen'. )

Citaat:
het is inderdaad niet perse een teken van hb. mensen die het bijvoorbeeld thuis al vroeg les krijgen van ouders/broers/zussen enz. hoeven bijvoorbeeld niet hb te zijn. en ook als je je het zelf heb aangeleerd hoef je niet hb te zijn, maar het is wel een goede indicator voor hb en dus ook een goede reden om je te laten onderzoeken.
tja, ik ben de oudste thuis. En mijn ouders gaven me zeker geen les, waarom zouden ze? tja, een goede reden...'k vind het niet zo belangrijk om het te weten. Het veranderd je niet ed.


Citaat:
*stukje over begeleiding*
Ik denk dat er tig mensen zijn die hb zijn, maar waarvan niemand het weet. Die mensen hebben nooit begeleiding gehad, maar het wel gered. Het zal per mens verschillen, ik denk niet dat je er bij voorbaat van uit moet gaan dat iedere hb'er begeleiding nodig heeft. En buiten dat, ieder kind is speciaal, ieder kind heeft zijn/haar bijzondere dingen, ieder kind verdient begeleiding en heeft begeleiding nodig, niet alleen iemand die hb is. Maar dat is mijn mening.
Oud 18-01-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
SQUARE schreef:
het is gewoon nodig dat er toch wel iemand naarje luisterd. ook als er problemen zijn en jij weet de oplossing om het probleem op te lossen, zullen ze het toch willen proberen om het op een andere manier op te lossen is dat erg vervelend. (de massa telt)
Gelukkig bestaan er anderen soorten onderwijs en andere soorten mensen. In bv. het Montessori onderwijs is het het kind dat telt en niet de massa. Binnen het Montessori onderwijs verschilt het ook wel weer per school en per leerkracht, maar in het algemeen is het een stuk individueler. Daarom doe ik Montessori pabo en geen reguliere. Ik denk dat het binnen het Montessori onderwijs best goed mogelijk is om een hoog begaafd kind 'net als alle andere' te benadere/behandelen (omdat er geen vaste benadering/behandeling is).
Oud 18-01-2003, 18:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
SQUARE schreef:
zoveel hoogbegaafde mensen?!?!

volgens mn psychiater is maar ongeveer 1 procent hoogbegaafd in nederland. ik behoor daar helaas ook bij. het is helemaal niet leuk om hoogbegaafd te zijn en ik krijg daar ook veel begeleiding voor om met mn hoogbegaafdheid om te gaan. ik voel me vaak erg buiten gesloten omdat ik wat anders ben met meestal andere ideen.
Officieel is het geloof ik 2%, maar dat hangt natuurlijk van je definitie af.

Citaat:
SQUARE schreef:
ik heb vier klassen overgeslagen (2x basischool, 2x middelbare school) (kzit nu op het erasmus in rotterdam, opleiding international bussines and management) mn psychiater zei dat dit beter was voor mij, om met wat meer mensen met mn niveau om te gaan, maar ben ik veel slimmer dan mijn mede studenten/klasgenoten.
Mjah, ik heb nooit een klas overgeslagen, en ben daar tevreden mee. Ik heb geen haast om m'n opleiding sneller af te maken, en als ik intellectuele uitdaging wil kan ik die ook op andere plaatsen vinden.

Citaat:
SQUARE schreef:
dit heeft mij eigenlijk nog meer nadeel aangedaan, aangezien ik niet met mn leeftijdgenoten samen heb gestudeerd heb ik ook wat minder sociale vaardigeheden en in de hogere klassen voelde ik me er helemaal niet bijhoren, ondanks dat ik erg goed werd opgenomen in de klassen.
En dat is dus een van de redenen waarom mijn ouders me nooit een klas hebben laten overslaan

Citaat:
SQUARE schreef:
ikzelf vind het niet irritant dat mensen het antwoord weten en daarmee patserig gaan doen. ik ben juist blij voor ze dat ze het geleerd hebben. als je geleerd heb, waarom zou je dat dan niet mogen laten zien. de leraar vraagt er toch om?
Mee eens

Citaat:
SQUARE schreef:
ik vraagt me af of jullie wel echt hoogbegaafd zijn. het is meer waarschijnelijker dat jullie bij de 20% begaafden en meer begaafden behoren. hoe hebben jullie bijvoorbeeld ondek dat jullei hoogbegaafd zijn?
Had al lang een vermoeden, en het bleek vorig jaar bij een uitgebreide studiekeuze en toekomstplanningstest bij een psycholoog. Toch denk ik dat het best kan dat veel mensen die hier reageren het ook zijn, immers ben je eerder geneigd een thread als deze te gaan bekijken als je er ook mee te maken hebt.

Citaat:
SQUARE schreef:
bij mij is het ondek dat voordat ik al naar school ging al kon kon rekenen en en al redelijk kon schrijven en lezen(voornamelijk door tv)
ze hebben me daarna onderzocht. als je echt hoogbegaafd ben zul je daar echt begeleiding voor moeten hebben en krijg je die lesstof niet die jij zo makkelijk en saai vind.
Onzin dat je daar begeleiding voor MOET hebben. Ik heb me altijd prima gered.

Citaat:
SQUARE schreef:
dit kan ik weer irritant vinden. mensen die beweren dat ze hoogbegaafd zijn, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn. je kent de problemen van hoogbegaafd zijn helemaal niet.
Och, ik kan me er niet zo druk om maken, ook heb ik niet zo heel veel last van problemen ofzo....
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Oud 19-01-2003, 10:38
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Mjah, ik heb nooit een klas overgeslagen, en ben daar tevreden mee. Ik heb geen haast om m'n opleiding sneller af te maken, en als ik intellectuele uitdaging wil kan ik die ook op andere plaatsen vinden.

(...)

En dat is dus een van de redenen waarom mijn ouders me nooit een klas hebben laten overslaan

Ik heb dus wel een klas overgeslagen op de basisschool en ik voelde me prima bij mijn oudere klasgenoten (nog steeds, trouwens). Mijn sociale vaardigheden zijn er eerder op vooruit gegaan (klinkt misschien arrogant o.i.d., maar ik heb het idee dat ik een stuk socialer ben dan velen uit mijn klas).
Ik voel me ook ouder dan de degenen die nu in de 5e zitten (een klas lager dus). Het hoeft dus niet altijd verkeerd uit te pakken .
__________________
As if!
Oud 19-01-2003, 10:45
Gevederde
Gevederde is offline
hb is ontzettend zeldzaam, ik weet het niet zeker, maar ik geloof niet dat je veel mensen met hb kent.

Ik weet ook wel dat hb ontzettend zeldzaam is, mar ik ken verschillende mensen van het pharos en van een vereniging waar ik op zit. Deze mensen hebben voor zover ik weet geen begeleiding en redden zich prima

Laatst gewijzigd op 19-01-2003 om 10:56.
Oud 19-01-2003, 10:52
Gevederde
Gevederde is offline
[QUOTE]Leonoor schreef:
[B]En je weet niet eens of je het bent, je denkt het alleen (je zegt het nu zelf, zie je? Je zegt ook in je eerste post 'Ik ben dus hoogbegaafd', dat klinkt aardig als een feit.).


Ik zeg dat ik ER problemen door heb. Dat ER slaat op hoogbegaafdheid. Ik twijfel er zelf niet aan dat ik het ben of niet. Waarom denk jij erover kunnen te kunnen oordelen of ik hb of niet. Jij bent immers zelf geen deskundige en kent mij niet (of wel?!?)


En anders vraag je gewoon eens iets uit interesse.

Ik vraag genoeg, soms vraag ik ook wel eens iets wat ik allang weet. Als ik iets vertel luisteren ze vaak (natuurlijk niet altijd) amper en gaan direct over op een ander onderwerp of betrekken het tot zichzelf. Dat werkt soms een beetje frustrerend en dan pas ik me maar aan en ga over hun eigen onderwerpen praten.
Oud 19-01-2003, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Verie schreef:

Ik zeg dat ik ER problemen door heb. Dat ER slaat op hoogbegaafdheid. Ik twijfel er zelf niet aan dat ik het ben of niet. Waarom denk jij erover kunnen te kunnen oordelen of ik hb of niet. Jij bent immers zelf geen deskundige en kent mij niet (of wel?!?)
Als je goed gelezen hebt, zie je ergens staan dat je het best zou kunnen zijn. Alleen ik vind niet dat je kunt zeggen dat je iets bent, zonder dat het vastgesteld is. En dat blijf ik vinden, wat je ook zegt, denkt of vindt.

Citaat:
Ik vraag genoeg, soms vraag ik ook wel eens iets wat ik allang weet. Als ik iets vertel luisteren ze vaak (natuurlijk niet altijd) amper en gaan direct over op een ander onderwerp of betrekken het tot zichzelf. Dat werkt soms een beetje frustrerend en dan pas ik me maar aan en ga over hun eigen onderwerpen praten.
Zoek mensen waar je wel mee kunt praten, die mensen zijn er echt. Soms moet je heel lang zoeken, maar er zijn echt zat mensen die wel dezelfde interesses hebben.
Oud 19-01-2003, 16:14
Verwijderd
weetje als ik eerlijk mag zeggen slaat dit helemaal nergens op. Verie vraagt gewoon wat en dan krijg je hier opeens gezeik van andere mensen die beweren dat zij het allemaal even beter weten over verie (en anderen). Misschien weten zij andere dingen over dit onderwerp wel beter, maar dan hoef je nog niet zo achterlijk te doen.

Ik stem voor een slotje.
Oud 19-01-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Ik stem voor een slotje.
Alleen maar omdat niet iedereen mee praat? Persoonlijk zou ik dat pas achterlijk vinden. En ook dat een topic om die reden maar gesloten zou moeten worden. Ik geef mijn mening en gelukkig leven we in een vrij land en mag ik dat dus. Verder neem ik ook nog de moeite om 'tips' te geven, het is dus ook niet zo dat ik alleen maar 'zeik', zoals jij dat ziet. Ik zeg ook niet dat ik het beter weet, ik zeg alleen dat je niet van jezelf kunt zeggen dat je hoogbegaafd bent. De wereld zou achterlijk worden als iedereen mee moest praten met anderen en dat het anders meteen als zeiken werd gezien. Ik zeg niet dat jij zeikt of dat jouw mening gezeik is, ik zou het prettig vinden als jij mij dan ook in mijn waarde liet. Dank je wel.
Oud 19-01-2003, 18:30
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Of ik nou hoogbegaafd ben of niet weet ik niet, ik heb me nooit laten testen en het zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn. Feit is dat ik erg makkelijk leer en me meerdere keren is aangeboden om een klas over te slaan, wat ik overigens niet gedaan heb. Op school krijg ik redelijk wat vrijstellingen, waardoor ik een aantal lessen niet hoef te bezoeken, godzijdank.
Ik ken je probleem dan ook erg goed. De meeste dingen gaan mij veel te langzaam, waardoor ik vaak het gevoel heb dat ik mijn tijd op school verdoe. Af en toe wordt er eens wat interessants verteld, maar over het algemeen heb ik binnen een maand uit verveling alle leuke stukjes uit de lesboeken al gelezen. De Tweede Fase vind ik echt een ramp, omdat alle diepgang uit de vakken verdwenen is. Ik had graag op school echt goed Frans en Duits geleerd, maar dat is roostertechnisch helaas niet mogelijk, omdat ik al een behoorlijk vol pakket heb.
Echt veel oplossingen zijn er niet. Persoonlijk geloof ik niet zo in hoogbegaafdheidstesten en persoonlijke begeleiding. Als je je verveelt kan je altijd aan je leraar vragen of hij nog wat echt interessante boeken/tijdschriften over zijn vak heeft liggen, die je dan in de les kan doorlezen. Verder zijn er weinig oplossingen voor tijdens schooltijd. Vanwege de leerplichtwet mag je niet zomaar wegblijven, dus das jammer. Buiten school zijn er natuurlijk zat interessante dingen te vinden, maar het educatieve systeem in Nederland houdt gewoon geen rekening met positieve uitschieters.

Helaas...
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Oud 19-01-2003, 21:54
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Verie schreef:
ik verveel me ze hopeloos op school. De hele dag hoor ik dingen, waarvan ik denk: o ja, dat wist ik al, terwijl de rest van mijn klasgenoten het voor het eerst hoort. Daar wordt ik soms een beetje moe en chagrijnig van.
gewoon negeren, geen commentaar geven, daar gaan mensen zich alleen maar aan ergeren en dat vertraagt de boel nog meer. neem een krant mee ofzo (of iets kleiners zoals een opinieblad wat minder lawaai maakt). wanneer je het je leraar uitlegt snapt deze het meestal wel.
Ook heb ik een hekel aan mensen die de hele tijd met hun 'zogenaamde' kennis (vaak net geleerd) lopen te patsen en de hele tijd hun vinger opsteken en het antwoord zeggen. Eigenlijk weet ik meestal het antwoord op een vraag wel, maar ik steek nooit m'n vinger op. Ook als niemand het antwoord weet en ik wel, steek ik m'n vinger nog niet op, want dan denk: zo simpel kan de vraag toch niet zijn.
dat is het nadeel van klassikale lessen. aan mensen die een net geleerd antwoord trots presenteren kan ik me niet ergeren, ik vind het alleen maar prettig, heb je tenminste weer iemand die niet vertraagt...

Nog zo'n irritante eigenschap (maar dat heeft misschien gewoon met mijn karakter te maken) is dat ik altijd alles hoor. Zodoende weet ik de meeste sociale bezigheden van iedereen al, en blijft er weinig interessante gesprekstof over.
mjah, daar heb ik ook last van. ik doe de ander meestal maar een plezier en vraag het nog maar eens, veel mensen waarderen dat en wat maakt het nou uit?
dat je meestal alles hoort komt waarschijnlijk ook omdat je verder niets te doen hebt.

Citaat:
Verie schreef:
hb is ontzettend zeldzaam, ik weet het niet zeker, maar ik geloof niet dat je veel mensen met hb kent.

Ik weet ook wel dat hb ontzettend zeldzaam is, maar ik ken verschillende mensen van het pharos en van een vereniging waar ik op zit. Deze mensen hebben voor zover ik weet geen begeleiding en redden zich prima
pharos heeft mij over het algemeen goed geholpen. ik heb nooit begeleiding gehad, maar het ook nooit echt nodig gehad. verder voelt idd zoals iemand al eerder zei een hoogbegaafde heel snel aan of een ander ook hoogbegaafd is

Citaat:
Square schreef:
lijkt me sterk. als je hb bent zul je gewoon veel begeleiding moeten hebben. zeker als je een aantal klassen heb overgeslagen heb. oke je heb wel gelijk dat niet alle hb begeleiding nodig hebben, maar de meeste zullen het toch wel nodig hebben.
eh nee, wel als je een aantal klassen hebt overgeslagen, maar dat wordt tegenwoordig afgeraden, vanwege de breekbare sociale kant van hb'en. nu wordt er meestal het advies gegeven uitdaging te zoeken buiten de school, wat naar mijn mening beter is. het werkte voor mij tenminste uitstekend.

Citaat:
Square schreef: bij mij is het ondek dat voordat ik al naar school ging al kon kon rekenen en en al redelijk kon schrijven en lezen
bij mij ook. toen ik nog meer kenmerken vertoonde van het door veerle genoemde rijtje begonnen ze het 'verdacht' te vinden en omdat mijn broer het onderpresterende geval van hoogbegaafdheid was vonden ze het raadzaam mij ook maar eens te laten testen en daar kwam idd uit dat ik hoogbegaafd ben.

Citaat:
Nuck schreef:
Ik heb dus wel een klas overgeslagen op de basisschool en ik voelde me prima bij mijn oudere klasgenoten (nog steeds, trouwens). Mijn sociale vaardigheden zijn er eerder op vooruit gegaan (klinkt misschien arrogant o.i.d., maar ik heb het idee dat ik een stuk socialer ben dan velen uit mijn klas).
insgelijks

verder zijn mensen die de sticker hoogbegaafd krijgen op meer terreinen hoogbegaafd en niet alleen superintelligent.

Citaat:
~*Suusjuhhhhh*~ schreef:
Ik stem voor een slotje
ik vind het eigenlijk wel prettig dat hier een discussie over op gang komt, het ergert mij namelijk dat veel mensen 'ongeveer' weten wat hoogbegaafdheid inhoudt, maar niet precies en zichzelf vervolgens zo noemen (EN DIT WAS NIET TEGEN IEMAND HIER PERSOONLIJK BEDOELD, voor het geval iemand zich nu persoonlijk aangevallen voelt)



en als laatste: ik krijg van een aantal posts het gevoel van een wedstrijdje ver pissen...
__________________
kuku kristiina helena jonas sussu maris alo max riia leila kristjan liina sixtus karu
Oud 20-01-2003, 11:34
sweety nick
Avatar van sweety nick
sweety nick is offline
weet je, ik vind de reacties hierop allemaal behoorlijk amusant sorry
maarreh vraagje ,kan je via het internet een officiële iqtest doen? ik wil wel s weten hoe slim/dom dat ik ben
__________________
*KiSs*
Oud 20-01-2003, 11:47
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
sweety nick schreef:
weet je, ik vind de reacties hierop allemaal behoorlijk amusant sorry
maarreh vraagje ,kan je via het internet een officiële iqtest doen? ik wil wel s weten hoe slim/dom dat ik ben
Je zou de mensa-iq-test kunnen proberen. Die is wel aardig. En dan weet je dat je ook een wat betere indicatie hebt dan de gemiddelde iq-test op internet.

Mensa is een organisatie waar mensen zijn aangesloten die tot die ene groep van 2,5 % van de bevolking met een IQ hoger dan 130 behoren.

Als je je daarbij wilt aansluiten. Dan moet je een toelatingstest doen (75 gulden kost dat geloof ik...heb ik zelf niet gedaan, maar mijn broer wel die nogal geobsedeerd was om dit soort dingen en mij altijd probeerde te overtreffen) om te zien of je tot die groep behoort.

Ook is het mogelijk dat je via je psycholoog/psychiater een aanbeveling krijgt die dan wel moet aangeven welke test hij heeft gebruikt etc. En dan wordt je aanvraag in overweging genomen.

Althans dat heb ik gelezen op de site. www.mensa.nl

Groetjes
Ben(die zelf de mensa-test ook wel eens heeft gedaan, alhoewel niet in volledige concentratie
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie hoogbegaafd?
=zwart wit=
61 23-03-2007 16:02
Psychologie School
Verwijderd
32 04-04-2006 11:18
Psychologie wanneer ben je hsp??
Sparkles
39 07-03-2005 16:23
Algemene schoolzaken hoogbegaafd-vervelen
Lorelei
137 28-09-2003 15:22
Algemene schoolzaken Wat is nou HEt verschil tussen havo en VWO
Vini-Vidi-Vici
144 11-06-2003 22:15
Psychologie Hoogbegaafdheid
Mephisto
94 14-09-2002 18:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.