Oud 22-04-2004, 12:28
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Het zal de universiteit waar je je vervolgens meldt echt niks uitmaken of jij een gymnasium- of atheneumdiploma hebt hoor.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2004, 12:35
Verwijderd
ik heb het volgende gedaan:

1e = havo/vwo
2e/3e = gymnasium
4e/5e = vwo
(zit nu dus in 5vwo)

Wat mij opviel is dat het gym niet veel verschil heeft met het vwo behalve dan dat je het vak grieks en/of latijn erbij hebt. Bij ons op school doet het volgende verschijnsel zich voor:

Gymnasium leerlingen doen meestal een n&g, n&t profiel en Vwo heeft meestal c&m en e&m profielen, maar dan ook nog met een extra taal erbij die het gymnasium heeft in de vorm van grieks/latijn.

Qua zwaarte (of hoe je dat noemt) zit dus eigenlijk geen verschil, het is gewoon een tikkie anders.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 12:49
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-04-2004 @ 12:05 :
Dat is ook niet normaal. Daar waren wij 1 lesje mee bezig ofzo. (op de havo én op het vwo)
Het is ook niet normaal. En het is zwaar deprimerend. Dan zit je in zo'n klas atheneum leerlingen waar de helft na 3 lessen nog niet begrijpt wat een bijzin is alleen hoe je 'm kan herkennen. (en dat lukt ze dan niet..) *zucht*

Nare man: Zoiets Nee, maar dat verschilt inderdaad erg per school.

En nog even in het algemeen: voor het diploma maakt het inderdaad niet uit maar voor je schooltijd zelf, denk ik, wel.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:44
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-04-2004 @ 12:17 :
In elk geval zitten er in theorie geen verschillen tussen de diploma's. Een gymnasium- en een atheneum-diploma zijn gelijkwaardig. Sterker nog, volgens mij is een school niet eens gehouden om dat aan te geven op het diploma. Het vermeldt alleen 'Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs'.
Iemand kan toch gewoon zien dat je eindexamen hebt gedaan in latijn/grieks... dus die conclusie is daar logisch getrokken.

Wat ik wel erg lomp vind, is dat je nu ook een gymnasiumdiploma kan krijgen als je een onvoldoende hebt staan voor Latijn of Grieks...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:49
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Bij ons is er helemaal géén verschil!
Iedereen die VWO doet moet evenveel uren kiezen, iedereen krijgt dezelfde stof en daarbij ook dezelfde proefwerken. Dat is wel zo eerlijk, naar mijn mening. Want of je nu Gymnasium of Atheneum doet het is allebei VWO. Atheneum zou daarom ook niet makkelijker moeten/kunnen zijn.
Latijn en/of Grieks kies je puur omdat je 't leuk vind (in je profiel of in je vrije ruimte), netzoals iemand die op het Atheneum zit M&O of filosofie extra kiest.
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:51
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Je kan het theoretisch en vanuit de praktijk bekijken en vanuit de praktijk gesproken is er wel degelijk verschil is mijn ervaring.

Veel mensen voelen zich aangevallen als ik beweer dat de gemiddelde vwo leerling dommer is dan de gemiddelde gymnasium leerling maar toch is het zo. Ik doe nu alleen een uitspraak over een groep, niet over een individu.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 14:55
darthraver
darthraver is offline
Dat de gemiddelde gymnasiumleerling slimmer is, is volgens mij best logisch. Bij ons op school mag je iig pas gymnasium gaan doen als je voor dew 7 hoofdvakken meer dan 57 punten had oid. Die had ik (in de eerste) dus in de tweede ben ik maar gymnasium gaan doen, waarom niet? Maar na dat jaar ben ik er ook mee gestopt, luiheid kan het wel zijn ja. Ik had gewoon geen zin om voor een (in mijn ogen) niet zinvol vak zoveel uur meer per week te hebben. Nu doe ik dus 'gewoon' vwo en dat bevalt me wel best, ik heb liever economie als extra keuzevak dan latijn eerlijk gezegd Verder is gymnasium ook echt niet moeilijker dan atheneum bij ons, je hebt alleen ipv bijvoorbeeld economie als keuzevak dan latijn. Dit ligt er dan natuurlijk weer wel aan of je beter bent in een taal of in een vak als economie.

Bij ons zijn de gymnasiumleerlingen over het algemeen wel veel meer gefocused op school dan atheneumleerlingen. Ik weet ook bijna zeker dat de slimste mensen van mijn school atheneum doen, alleen die zijn dan weer te lui om ook de hoogste cijfers te halen, wat je natuurlijk weer uit kan leggen als niet slim genoeg zijn om te begrijpen dat die cijfers ook wel belangrijk zijn =).
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:29
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
VWO = Atheneum of Gymnasium

Gymnasium = Atheneum + Grieks en/of Latijn

voor de mensen die vwo en atheneum door elkaar halen

Het enige verschil is dat de gymnasiasten een of twee dode talen erbij leren waar je verder niets aan hebt maar wel meer voor op school zit. De andere vakken zijn precies hetzelfde en het examen ook.

Zoals nare man al zei: gymnasium is voor de nerds, atheneum is voor de slimme mensen
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:30
Verwijderd
ik zit op een atteneum school. een vriendin van mij heeft gymnasium 2 jaar gedaan maar is toen naar mijn school gegaan om atteneum te doen. Zij had eerst grieks en latijn, maar vond dat vreselijk. Maar qua moeilijkheid of werkdruk was het volgens haar helemaal hetzelfde.
Bij mij op school kan je ook latijn kiezen, dus zou je het ook gymnasium kunnen noemen voor een deel, wij hebben alleen geen grieks.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:31
Verwijderd
GYmnasium en atheneum is van hetzelfde niveau als je naar de proefwerken kijkt, je krijgt precies dezelfde. Maar gymnasium wordt al zwaarder/ moeilijker gezien doordat je in dezelfde tijd meer moet leren. Het tempo in de les ligt in de 2e en 3e klas hoger bij bepaalde vakken omdat er dan lessen in klassieke talen voor in de plaats komen. In de bovenbouw is dit ook wel zo maar het is niet per definitie meer zo dat een gymnasiast meer vakken heeft omdat ze dan zelf kan kiezen. Je moet wel hele hoge rapportcijfers hebben voor je van je docent gymnasiumadvies krijgt maar dat advies is niet bindend.
Gymnasiasten kunnen leergieriger zijn, want ze hebben ook speciaal voor de klassieke talen er extra bij gekozen. Dat kan wel omdat de ouders dat leuk vinden maar dat komt bijna nooit voor. Meestal lijkt het de leerlingen zelf wel leuk of maakt het ze niks uit. Wel is het zo dat er veel afvallen omdat het tegenvalt door de moeilijkheid of teveel werk of doordat het gewoon saaier blijkt dan ze dachten. In de 5e en 6e klas hou je dan alleen nog mensen over die het echt superleuk vinden en daardoor is de sfeer in de klas meestal heel erg leuk.
Voor je vervolgopleiding valt het niet beter uit als je een gymnasiumdiploma hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:36
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-04-2004 @ 15:30 :
Bij mij op school kan je ook latijn kiezen, dus zou je het ook gymnasium kunnen noemen voor een deel, wij hebben alleen geen grieks.
Nee dan kun je het GEEN gymnasium noemen. Je moet beide talen 2 jaar hebben gehad...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:38
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 22-04-2004 @ 13:49 :
Bij ons is er helemaal géén verschil!
Iedereen die VWO doet moet evenveel uren kiezen, iedereen krijgt dezelfde stof en daarbij ook dezelfde proefwerken. Dat is wel zo eerlijk, naar mijn mening. Want of je nu Gymnasium of Atheneum doet het is allebei VWO. Atheneum zou daarom ook niet makkelijker moeten/kunnen zijn.
Latijn en/of Grieks kies je puur omdat je 't leuk vind (in je profiel of in je vrije ruimte), netzoals iemand die op het Atheneum zit M&O of filosofie extra kiest.
Er is wel verschil lieverd. Je krijgt vanaf de 1e of 2e t/m de 3e latijn en grieks... dus dat betekent of meer uren of gelijke uren maar meer vakken en minder tijd voor alle vakken om hetzelfde niveau te halen...
Is dit anders, kun je het geen gymnasium noemen.

Vanaf klas 4 mbt profielkeuze gaat het anders. Dan is het vrije ruimte... maar kwa uren verschilt dat ook ontzettend per school. Bij ons is het 1000 uur.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2004 @ 15:36 :
Nee dan kun je het GEEN gymnasium noemen. Je moet beide talen 2 jaar hebben gehad...
ik zeg toch ook voor een deel
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:46
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-04-2004 @ 15:44 :
ik zeg toch ook voor een deel
je kunt toch ook niet een beetje zwanger zijn, net zo goed kan je ook niet een beetje gymnasium doen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2004 @ 15:36 :
Nee dan kun je het GEEN gymnasium noemen. Je moet beide talen 2 jaar hebben gehad...
'k Geloof dat de precieze eis is dat je beide talen ten minste één jaar lang tegelijkertijd hebt gevolgd, het vak KCV afrondt en in één van de beide talen eindexamen doet.

Gymnasiasten hoeven tegenwoordig nog maar 5% meer te doen dan leerlingen van het atheneum (beide zijn VWO, dat gymnasium hoger zou zijn dan VWO is een misvatting!), voorheen was dat altijd 10%. Het verschil wordt dus helaas steeds kleiner, maar gymnasiasten doen nog steeds over het algemeen 5% meer. Daarnaast hebben gymnasiasten over het algemeen een betere algemene ontwikkeling, dat is ook logisch, want op het gymnasium leert men veel meer over de oudheid dan veruit de meeste leerlingen van het atheneum (bijna allemaal). Gymnasiasten hebben daarnaast over het algemeen meer vakken waarin ze CSE doen, de werkdruk ligt dus bij het gymnasium iets hoger dan bij het atheneum. Eigenlijk zou, naar mijn mening, vooral het feit dat veel gymnasiasten in meer vakken CSE doen, gewaardeerd moeten worden en zouden zij dus voorrang moeten krijgen bij lotingen en dergelijke. Ook voor leerlingen van het atheneum zou dit moeten gelden, indien zij een extra eindexamenvak hebben (m.u.v. beeldende vorming enzo (of is dat geen eindexamenvak?)). Iemand merkte hier op dat veel 'vwo-ers' meestal filosofie ofzo extra doen. Echter is filosofie zeer zelden een vak waarin CSE wordt gedaan...

Gothic merkte trouwens terecht op dat gymnasiasten over het algemeen veel luier zijn, het zijn heel vaak de gymnasiasten die weer eens niets aan hun huiswerk hebben gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2004 @ 15:46 :
je kunt toch ook niet een beetje zwanger zijn, net zo goed kan je ook niet een beetje gymnasium doen...
nou dan is het geen gymnasium.

ik noem het meestal vwo.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 15:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-04-2004 @ 15:30 :
Bij mij op school kan je ook latijn kiezen, dus zou je het ook gymnasium kunnen noemen voor een deel, wij hebben alleen geen grieks.
Voor een gymnasiumdiploma moet je tenminste 2 jaar Latijn gevolgd hebben en 1 jaar Grieks en daarnaast in een van twee talen eindexamen hebben gedaan. Ook moet je meer uren maken. Bij ons moet je voor het gymnasium in je vrije deel 840 uur opvullen bij het gymnasium en 360 voor het atheneum maar aangezien Grieks en Latijn vakken zijn van 480 uur per vak, zit het verschil daarin. Met alleen Grieks of Latijn in je vrije deel doe je dus eigenlijk geen gymnasium.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 16:00
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-04-2004 @ 15:56 :
Voor een gymnasiumdiploma moet je tenminste 2 jaar Latijn gevolgd hebben en 1 jaar Grieks en daarnaast in een van twee talen eindexamen hebben gedaan. Ook moet je meer uren maken. Bij ons moet je voor het gymnasium in je vrije deel 840 uur opvullen bij het gymnasium en 360 voor het atheneum maar aangezien Grieks en Latijn vakken zijn van 480 uur per vak, zit het verschil daarin. Met alleen Grieks of Latijn in je vrije deel doe je dus eigenlijk geen gymnasium.
Wij moeten 1000 uur volmaken...

Kun je nagaan als je beide talen neemt in je vrije ruimte... heb ik 2 jaar volgehouden met N&G ... Maar aangezien ik misschien een lotingstudie wilde doen, heb ik grieks laten vallen, scheelde aanzienlijk aan uren en ik had een rotrooster, omdat grieks en latijn en N&G geen combinatie zijn en roostertechnisch niet mogelijk was...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-04-2004 @ 15:56 :
Voor een gymnasiumdiploma moet je tenminste 2 jaar Latijn gevolgd hebben en 1 jaar Grieks en daarnaast in een van twee talen eindexamen hebben gedaan. Ook moet je meer uren maken. Bij ons moet je voor het gymnasium in je vrije deel 840 uur opvullen bij het gymnasium en 360 voor het atheneum maar aangezien Grieks en Latijn vakken zijn van 480 uur per vak, zit het verschil daarin. Met alleen Grieks of Latijn in je vrije deel doe je dus eigenlijk geen gymnasium.
wij moeten 640 uur volmaken, zonder latijn of grieks.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 16:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-04-2004 @ 16:02 :
wij moeten 640 uur volmaken, zonder latijn of grieks.
Weet je het zeker Waarschijnlijk zit daar ook andere onzin bij die wij ergens anders hebben zitten. Het is namelijk landelijk zo bepaald dat je 360 uur moet doen (en ik geloof zelfs minder waarin je examen hoeft te doen... weet niet zeker). Dus jij zou dan in dat geval al je vakken kunnen laten vallen totdat je 360 uur overhoudt.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-04-2004 @ 16:15 :
Weet je het zeker Waarschijnlijk zit daar ook andere onzin bij die wij ergens anders hebben zitten. Het is namelijk landelijk zo bepaald dat je 360 uur moet doen (en ik geloof zelfs minder waarin je examen hoeft te doen... weet niet zeker). Dus jij zou dan in dat geval al je vakken kunnen laten vallen totdat je 360 uur overhoudt.
je moet tenminste een examenvak van 120 uur erin hebben zitten. In die 640 uur van anniemoppie zou best eens tijd kunnen zitten voor pws, lob, studieverlof, godsdienst en dat soort dingen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:38
Friedman
Friedman is offline
Hoeveel mensen die reageren zitten daadwerkelijk op een zelfstandig gymnasium?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 17:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Friedman schreef op 22-04-2004 @ 17:38 :
Hoeveel mensen die reageren zitten daadwerkelijk op een zelfstandig gymnasium?
Ik zat op een zelfstandig gymnasium.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 18:00
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Friedman schreef op 22-04-2004 @ 17:38 :
Hoeveel mensen die reageren zitten daadwerkelijk op een zelfstandig gymnasium?
dat vroeg ik me nu ook af want ook met andere vakken is er op een zelfstandig gym een zeer groot niveau verschil
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 19:23
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Friedman schreef op 22-04-2004 @ 17:38 :
Hoeveel mensen die reageren zitten daadwerkelijk op een zelfstandig gymnasium?
Ik. Anders kan ik toch niet reageren? Ik kan toch moeilijk allerlei dingen gaan beweren waar ik niets vanaf weet of van horen zeggen heb, dat zou een beetje dom zijn, vind ik...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 22:06
Verwijderd
Ik niet.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-04-2004 @ 16:15 :
Weet je het zeker Waarschijnlijk zit daar ook andere onzin bij die wij ergens anders hebben zitten. Het is namelijk landelijk zo bepaald dat je 360 uur moet doen (en ik geloof zelfs minder waarin je examen hoeft te doen... weet niet zeker). Dus jij zou dan in dat geval al je vakken kunnen laten vallen totdat je 360 uur overhoudt.
ja dat weet ik heel zeker, bijna iedereen heeft bij mij 2 vakken in het vrije deel, omdat je anders die 640 uur niet volkrijgt. Mensen met latijn hebben geluk omdat dat geloof ik 500 uur is, en zij hebben ook nog kcv, dan hebben ze al genoeg. Ik heb bijvoorbeeld CenM met bio1+MenO en 1 jaar natuurkunde en een excursie naar parijs. In totaal zit ik op 4840 uur.
maar mss heb ik minder gemeenschappelijk deel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 08:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 22-04-2004 @ 23:04 :
ja dat weet ik heel zeker, bijna iedereen heeft bij mij 2 vakken in het vrije deel, omdat je anders die 640 uur niet volkrijgt. Mensen met latijn hebben geluk omdat dat geloof ik 500 uur is, en zij hebben ook nog kcv, dan hebben ze al genoeg. Ik heb bijvoorbeeld CenM met bio1+MenO en 1 jaar natuurkunde en een excursie naar parijs. In totaal zit ik op 4840 uur.
maar mss heb ik minder gemeenschappelijk deel.
Kijk, die excursie zit er bij ons bijvoorbeeld niet in. En ik had in 4vwo ook bio1 en dan met ckv3. En dan zat ik op 360 uur (of misschien 380, zoiets iig).
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 08:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2004 @ 19:23 :
Ik. Anders kan ik toch niet reageren? Ik kan toch moeilijk allerlei dingen gaan beweren waar ik niets vanaf weet of van horen zeggen heb, dat zou een beetje dom zijn, vind ik...
Je kan heus wel reageren zonder op een zelfstandig gymnasium te zitten. Je kan toch ook op een school zitten met havo, vwo en gymnasium
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 08:23
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 23-04-2004 @ 08:15 :
Je kan heus wel reageren zonder op een zelfstandig gymnasium te zitten. Je kan toch ook op een school zitten met havo, vwo en gymnasium
Nee, dan kun je niet reageren over hoe het gaat op een zelfstandig gymnasium, dat bedoelde ik...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:35
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 08:23 :
Nee, dan kun je niet reageren over hoe het gaat op een zelfstandig gymnasium, dat bedoelde ik...
Precies. Op een scholengemeenschap is er geen verschil tussen de twee, op de klassieke talen na. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de zelfstandige gymnasia en ook de scholengemeenschapgymnasia. Dat heeft meer te maken met de historische rol van de eerste, als opleiding voor een toekomstige wetenschappelijke carriere (vroeger waren bijna alle docenten gepromoveerd), en daarom de nadruk op een brede culturele bagage.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 11:44
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Friedman schreef op 23-04-2004 @ 10:35 :
Precies. Op een scholengemeenschap is er geen verschil tussen de twee, op de klassieke talen na. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de zelfstandige gymnasia en ook de scholengemeenschapgymnasia. Dat heeft meer te maken met de historische rol van de eerste, als opleiding voor een toekomstige wetenschappelijke carriere (vroeger waren bijna alle docenten gepromoveerd), en daarom de nadruk op een brede culturele bagage.
Bij ons zijn de meeste klassieke talen docenten gepromoveerd, van de andere docenten zou ik het niet weten...

Wat mij ook heel erg opviel is dat er ook veel meer verwacht wordt van mensen van een (zelfstandig) gymnasium, zowel door docenten/volwassenen als leeftijdgenootjes. Als je vertelt dat je op een gymnasium zit, kijken ze je meteen verbaast aan of met een blik: wow dat zul je wel erg slim zijn.
Een lerares die van een scholengemeenschap kwam, heeft onze cijfers met een punt verhoogd, omdat ze meer van ons verwachtte. Ze had ons zo streng beoordeeld, omdat ze dacht dat een gymnasiumkind het wel beter zou doen dan normale. Achteraf heeft de nomering iets teruggedraaid...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 23-04-2004 om 11:47.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 11:49
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 11:44 :
Bij ons zijn de meeste klassieke talen docenten gepromoveerd
Gepromovoeerd, of gewoon afgestudeerd? just curious...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 12:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 08:23 :
Nee, dan kun je niet reageren over hoe het gaat op een zelfstandig gymnasium, dat bedoelde ik...
Maar als je op een zelfstandig gymnasium zit kan je weer minder goed vergelijken tussen atheneum en gymnasium dan wanneer je (zoals ik) op een scholengemeenschap zit met alles van vmbo tot en met gymnasium.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:51
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 23-04-2004 @ 11:49 :
Gepromovoeerd, of gewoon afgestudeerd? just curious...
Gepromoveerd. Dat zei ik toch al in die post?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 13:57
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-04-2004 @ 12:19 :
Maar als je op een zelfstandig gymnasium zit kan je weer minder goed vergelijken tussen atheneum en gymnasium dan wanneer je (zoals ik) op een scholengemeenschap zit met alles van vmbo tot en met gymnasium.
Ik heb toch nooit anders beweerd? Die jongen vroeg om zelfstandig gym, niet over iets anders en daar reageerde ik op.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:17
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 13:51 :
Gepromoveerd. Dat zei ik toch al in die post?
Sorry...ik vroeg me t af, omdat er niet zoveel promotieplekken zijn...en sommige mensen die begrippen el eens husselen.....mar jij dus niet
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 13:57 :
Ik heb toch nooit anders beweerd? Die jongen vroeg om zelfstandig gym, niet over iets anders en daar reageerde ik op.
Het was niet als een aanval bedoeld op jou, meer op een toevoeging voor die jongen dat je als je niet op een zelfstandig gymnasium zit ook nuttig kan reageren.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:43
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ja , het klopt dat zelfstandig gym moeilijker is dan een normale gym, toen ik in de eerste zat gingen we het niveau en temo van latijn enzo vergelijken. ( ik heb in de eerste klas op zelfstandig gym gezeten). Toen ben ik naar een school gegaan met havo/vwo en gym heb toen havo/vwo gekozen , voor het vak engels het ik bijvoorbeeld bijna alles al gehad wat ze in de tweede klas kregen van het havo-vwo. Een vak waar ik met moeite 5,5 haalde werd opeens een vak waarbij ik makelijk achten kon halen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:43
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 23-04-2004 @ 14:17 :
Sorry...ik vroeg me t af, omdat er niet zoveel promotieplekken zijn...en sommige mensen die begrippen el eens husselen.....mar jij dus niet
Die mensen zijn nu toch ook in de 40, dus het was denk ik 20 jaar geleden...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:44
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-04-2004 @ 14:21 :
Het was niet als een aanval bedoeld op jou, meer op een toevoeging voor die jongen dat je als je niet op een zelfstandig gymnasium zit ook nuttig kan reageren.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 14:45
LB06
LB06 is offline
Bij ons is Gymnasium is zoverre verschillend met Atheneum dat je met gymnasium in de 2e en 3e Latijn hebt gedaan en in de 3e ook nog Grieks en dat je in de bovenbouw Latijn of Grieks ipv een ander vrij vak hebt. Erg weinig verschil dus. Waarom zou je als je Grieks doet in je vrije deel intelligenter zijn dan dat als je bijv. Economie doet? Het is gewoon een naam die je eraan geeft. Wezenlijk verschil is er niet. Noch qua intelligentie noch qua inzet.

Ik ken een heleboel mensen die in de 3e 3 uur extra hadden per week vanwege Grieks (omdat ze gymnasium wilden doen, want dan was je slim) en deze mensen zijn nu verplicht Grieks of Latijn te kiezen, terwijl ze veel liever iets anders hadden gedaan. Anders zouden het immers weggegooide uren zijn. Bovendien is je werkgever later echt niet onder de indruk van je gymnasium. Hij heeft in veel gevallen liever dat je bijv. meer wiskunde of economie had gedaan. In 99% van de beroepen heb je immers niks aan oud-grieks of latijn. Tenzij je dus echt iets met latijn/grieks/medicijnen/etc wilt gaan doen, is het rendement van Gymnasium bovenop Atheneum 0,0%.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:13
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-04-2004 @ 15:38 :
Er is wel verschil lieverd. Je krijgt vanaf de 1e of 2e t/m de 3e latijn en grieks... dus dat betekent of meer uren of gelijke uren maar meer vakken en minder tijd voor alle vakken om hetzelfde niveau te halen...
Goh... anders is het geen Gymnasium als je geen Grieks en/of Latijn in de 1e of 2e t/m 3e krijgt! Dat is juist 't verschil tussen Gymnasium of Atheneum, maar qua andere vakken is er bij ONS op school écht geen verschil!

Latijn heb je nergens voor nodig maar kies je (waarschijnlijk) gewoon omdat je 't leuk vind. Een Gymnasiumdiploma is dus gewoon evenveel waard als een Atheneumdiploma. Het ligt gewoon aan je intresses wat je gaat doen...
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:23
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Volgens mij is het enige verschil dat je op het gymnasium standaard Latijn en Grieks krijgt (zeker in de onderbouw), terwijl dat op het atheneum vrijwel nooit wordt aangeboden (heel af en toe wel).

Ik heb expres voor het atheneum gekozen destijds omdat ik geen dode talen als Latijn en Grieks wilde leren, maar meer levende talen. Qua Latijn heb ik wel een beetje spijt van die keuze, maar daar staat tegenover dat ik nu vier jaar lang Spaans heb gehad
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:40
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 23-04-2004 @ 15:13 :
Goh... anders is het geen Gymnasium als je geen Grieks en/of Latijn in de 1e of 2e t/m 3e krijgt! Dat is juist 't verschil tussen Gymnasium of Atheneum, maar qua andere vakken is er bij ONS op school écht geen verschil!
De vraag was of er verschil was. Er is dus verschil in werkdruk. Bij het gymnasium leer je meer dan op het Atheneum. Nee natuurlijk is er bij andere vakken geen verschil. Je krijgt namelijk hetzelfde examen op hetzelfde niveau.
Alleen heeft de gymnasiumleerling in de onderbouw of meer lesuren gemaakt, of meer huiswerktijd. Daarom is het dus 'knapper' mijns inziens om met meer vakken op hetzelfde niveau te komen als Atheneum.

Citaat:

Latijn heb je nergens voor nodig maar kies je (waarschijnlijk) gewoon omdat je 't leuk vind. Een Gymnasiumdiploma is dus gewoon evenveel waard als een Atheneumdiploma. Het ligt gewoon aan je intresses wat je gaat doen...
Ik zou als ik op het Atheneum zat ook roepen dat het diploma even veel waarde had. Toch heeft het gymnasium meer aanzien en terecht. Maar theoretisch zijn ze aan elkaar gelijk.

Latijn heb je nodig bij Theologie, bij Klassieke talen. Toch 2 studies. Daarnaast is het handig bij (H)ALO, een HBO opleiding waar je toch mooi allerlei botten en spieren (met latijnse namen) uit je hoofd moet leren. Wat dacht je van Biologie? Alle plantennamen, ook hier weer spiernamen ed. Bij geneeskunde en rechten kom je ook veel Latijn (en grieks tegen).
En misschien nog wel het belangrijkste in mijn ogen: een brede algemene ontwikkeling. En leren logisch nadenken.
Als je eens zou zien hoeveel Nederlandse, Engelse, Franse (en noem maar op) woorden uit het grieks en latijn zijn overgenomen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~

Laatst gewijzigd op 23-04-2004 om 15:42.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 23-04-2004 @ 15:13 :
(...) Een Gymnasiumdiploma is dus gewoon evenveel waard als een Atheneumdiploma. Het ligt gewoon aan je intresses wat je gaat doen...
Waarom? Als je meer hebt gedaan, is je diploma toch ook meer waard? Hetzelfde geldt trouwens voor atheneum, als je bij het atheneum heel veel extra studielasturen hebt door een extra vak waarin je eindexamen doet, is je diploma toch ook veel mooier en meer waard? Het bewijst dat je met een hogere werkdruk om kan gaan, bovendien heb je gewoon extra kennis.

Dat het rendement van bijvoorbeeld het leren van Latijn 0% zou zijn is onzin, want je hebt gewoon extra kennis en die komt altijd wel ergens van pas. Bovendien kan een vak dat iemand heel interessant vindt zijn/haar algehele motivatie verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:25
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 15:40 :
Nee natuurlijk is er bij andere vakken geen verschil. Je krijgt namelijk hetzelfde examen

dat je hetzelfde examen krijgt betekend niet dat er geen verschil is op andere vakken in de 6e is het verschil klein maar als je een 1 gym klas vergelijkt met een 1 atheneum klas is er een heel groot verschil op alle vakken
ik denk dat het hierdoor komt
- er zitten op een gym meer slimmerikjes dus kan er meer ge eisd worden en een hoger tempo liggen
- er worden alleen 1e graads docenten die gestudeert hebben aan genomen als je op het atheneum in de onderbouw bijna alleen maar 2e 3e graads leraren krijgt en op gym alleen leraren die het vak dat ze geven gestudeert hebben
- voor veel oude gymnasiums(of met a ?) met veel status etcetra is het ook een soort prestige om goede cijfers te laten zien en er word daarom meer geeist
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 16:54
_m0esii^
_m0esii^ is offline
KCV?, soort vorm van CKV?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 17:00
Verwijderd
Citaat:
_m0esii^ schreef op 23-04-2004 @ 16:54 :
KCV?, soort vorm van CKV?
Ja.
Althans, KCV is klassieke culturele vorming en daar zit meestal de reis naar Rome bij, plus de klassieke culturele vorming dus, bij ons betekent dat werkstukken e.d. over klassieke onderwerpen. Bij anderen misschien klassiek toneel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 17:04
_m0esii^
_m0esii^ is offline
aaah okeej, want ik zit op Atheneum, en ik heb geen KVC.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ''Domme VMBO en MBO'ers die niks kunnen''
llogh
165 08-10-2017 22:09
Algemene schoolzaken Atheneum/gymnasium
Wouterh
5 14-04-2010 18:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.