Oud 23-04-2004, 16:18
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
grl schreef op 22-04-2004 @ 11:29 :
Nerds zijn juist leuk!

Ik merk wel verschil. Groot verschil eigenlijk. Op het gymnasium lag het niveau veel hoger en gingen we gewoon veel sneller door de lesstof heen. Op het atheneum zijn we soms 13 weken bezig met het ongelooflijk belangrijke en interessante fenomeen: de bijzin. Dat is jammer. Nou stond het gymnasium waar ik op zat ook wel bekend om hun "moeilijker lesgeven dan nodig" instelling. Dat had wel wat, in de eerste jaren vielen er een heleboel mensen af maar in de laatste jaren had je dus wel leuke, ijverige (? soms ) en slimme mensen over. En de meeste leerlingen haalden hun examen dan ook wel.
Mee eens. Ik denk ook dat het uitmaakt of je op een zelfstandig gymnasium zit of niet, als je op een scholen gemeenschap zit en vwo en gymnasium zit door elkaar, met als enige verschil de klassieke talen, zul je INDERDAAD niks van de werkdruk merken. Maar als je een scholengemeenschap vergelijkt met een zelfstandig gymnasium, dan wel.

nare man: dankje.

En voor degene die het vroeg: ja, ik zit op een zelfstandig gymnasium.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2004, 17:14
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Maar er zitten ook leergierig leerlingen op atheneum !

Iemand die kiest voor atheneum hoeft niet persé minder slim te zijn. Maar het klopt wel dat zelfstandig gym. er meer van de leerlingen word verwacht.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 18:14
professor2
professor2 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 23-04-2004 @ 18:14 :
Maar er zitten ook leergierig leerlingen op atheneum !

Iemand die kiest voor atheneum hoeft niet persé minder slim te zijn. Maar het klopt wel dat zelfstandig gym. er meer van de leerlingen word verwacht.
je hoeft niet voordurend dat te benadrukken dat weet iedereen wel maar het is opzich niet intteresant voor dee disscusie het gaat over de gemiddelde gymnasium leerling en de gemmiddelde atheneum leerling
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:09
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Het verschil tussen de gem. atheneum leerling en de gem. (al dan niet zelfstandige) gymnasium leerling lijkt mij verwaarloosbaar.

Laten we er even vanuit gaan dat het gymnasium moeilijker is dan een atheneum-opleiding. Zegt ons dat wat over de capaciteiten van de leerlingen? Dat zou je kunnen stellen, wanneer je er vanuit gaat dat de leerlingen op het atheneum geen gymnasium doen omdat ze dat niet kunnen. Met andere woorden, dat de atheneum leerlingen op hun niveau werken op de middelbare school. Dat is pure kolder. De gem. Atheneum leerling voert vrij weinig uit en fietst met de twee vingers in de neus door de middelbare school. Het is dus niet zo dat de gem. atheneum leerling het gymnasium niet kan doen, maar slechts dat hij om wat voor reden dan ook het niet wil.

Je kan dus niet zeggen dat er een capaciteiten verschil zit tussen atheneum en gymnasium leerlingen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:23
professor2
professor2 is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 23-04-2004 @ 21:09 :
Het verschil tussen de gem. atheneum leerling en de gem. (al dan niet zelfstandige) gymnasium leerling lijkt mij verwaarloosbaar.

Laten we er even vanuit gaan dat het gymnasium moeilijker is dan een atheneum-opleiding. Zegt ons dat wat over de capaciteiten van de leerlingen? Dat zou je kunnen stellen, wanneer je er vanuit gaat dat de leerlingen op het atheneum geen gymnasium doen omdat ze dat niet kunnen. Met andere woorden, dat de atheneum leerlingen op hun niveau werken op de middelbare school. Dat is pure kolder. De gem. Atheneum leerling voert vrij weinig uit en fietst met de twee vingers in de neus door de middelbare school. Het is dus niet zo dat de gem. atheneum leerling het gymnasium niet kan doen, maar slechts dat hij om wat voor reden dan ook het niet wil.

Je kan dus niet zeggen dat er een capaciteiten verschil zit tussen atheneum en gymnasium leerlingen.
klinkt leuk maar het klopt dus niet
voor gymnasiums word vaak geselecteerd minimun cito scores etc die eisen liggen vaak hoger dan op atheneum dus alleen op basis daarvan kun je al zeggen dat de gemiddelde atheneum leerling dommer is dan de gemiddelde gym leerling
verder lees je mijn post op de vorige pagina maar
op het gymnasium is de werkdruk veel hofer en ik weet zeker 80% van mijn klas op het gym zou afvallen alleen omdat ze het inderdaag gewoon niet kunnen
niet allemaal omdat ze te dom zijn maar ook een groot deel dat gewoon niet kan werken geen dicipline heeft enz
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:35
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Wat een gezwets de meeste atheneum leerlingen zijn gewoon te lui om latijn en grieks te volgen. In mijn klas voert niemand iets uit , in de lessen zeker op dit moment klieren we maar luisteren we naar discmannen lezen we , leren we gebarentaal enzovoort. Alle huiswerk word thuis gedaan als we het maken.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-04-2004 @ 17:14 :
je moet tenminste een examenvak van 120 uur erin hebben zitten. In die 640 uur van anniemoppie zou best eens tijd kunnen zitten voor pws, lob, studieverlof, godsdienst en dat soort dingen.
dat is dus niet zo, lob, pws,godsdienst etc zit allemaal in het gemeenschappelijk deel. maar mss is de verdeling van uren anders.


Citaat:
Wat een gezwets de meeste atheneum leerlingen zijn gewoon te lui om latijn en grieks te volgen. In mijn klas voert niemand iets uit , in de lessen zeker op dit moment klieren we maar luisteren we naar discmannen lezen we , leren we gebarentaal enzovoort. Alle huiswerk word thuis gedaan als we het maken.
zo gaat het bij mij ook. iedereen zit maar wat te kletsen, spelletjes te spelen en te klieren. We maken alle handelingsdelen en PO's op tijd, maar er zijn er maar weinig die de stof bijhouden.
maar is dit op het gymnasium anders? dat vraag ik me af. De werkdruk ligt daar volgens mij niet hoger, ze hebben er alleen een extra taal bij.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-04-2004 @ 22:27 :
dat is dus niet zo, lob, pws,godsdienst etc zit allemaal in het gemeenschappelijk deel. maar mss is de verdeling van uren anders.
Dan zit er bij jou waarschijnlijk meer uur in je gemeenschappelijk deel. Het totaal aan uren zal bij iedereen wel ongeveer op hetzelfde neerkomen (als je dezelfde vakken hebt) alleen de verdeling zal idd anders zijn.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:32
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-04-2004 @ 22:27 : ook gaat het bij mij ook. iedereen zit maar wat te kletsen, spelletjes te spelen en te klieren. We maken alle handelingsdelen en PO's op tijd, maar er zijn er maar weinig die de stof bijhouden.
maar is dit op het gymnasium anders? dat vraag ik me af. De werkdruk ligt daar volgens mij niet hoger, ze hebben er alleen een extra taal bij. [/B]
ja in de eerste zat ik op gymnasium (op een school waar alleen gym was.) Ik was daar één van de mensen die het minste aandacht aan de les gaf terwijl ik nu mee bij de stuten van mijn klas hoor. (Doe nu 3 ath.)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:35
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik wil trouwens even iets opmerken: ben je met gymnasium per definitie altijd 'beter' dan wanneer je atheneum kiest? Ik denk van niet. Als je zeker weet dat je geen studie wilt gaan volgen waarbij je Grieks of Latijn nodig hebt, is het dan niet veel slimmer om je vrije deel op te vullen met vakken waar je wel wat aan hebt in je vervolgstudie en dus van het gymnasium over te stappen op het atheneum.

Hoe denken jullie hierover?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:39
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-04-2004 @ 22:35 :
Ik wil trouwens even iets opmerken: ben je met gymnasium per definitie altijd 'beter' dan wanneer je atheneum kiest? Ik denk van niet. Als je zeker weet dat je geen studie wilt gaan volgen waarbij je Grieks of Latijn nodig hebt, is het dan niet veel slimmer om je vrije deel op te vullen met vakken waar je wel wat aan hebt in je vervolgstudie en dus van het gymnasium over te stappen op het atheneum.

Hoe denken jullie hierover?
ik denk dat atheneum en gymnasium geen verschil is behalve latijn en grieks.
De werkhouding is mss iets anders, maar stof niet.
Het vrije deel opvullen met vakken die je echt nodig hebt is erg handig denk ik. Daar heb je wat aan in de toekomst. latijn en grieks zal je weinig nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 22:44
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-04-2004 @ 22:35 :
Ik wil trouwens even iets opmerken: ben je met gymnasium per definitie altijd 'beter' dan wanneer je atheneum kiest? Ik denk van niet. Als je zeker weet dat je geen studie wilt gaan volgen waarbij je Grieks of Latijn nodig hebt, is het dan niet veel slimmer om je vrije deel op te vullen met vakken waar je wel wat aan hebt in je vervolgstudie en dus van het gymnasium over te stappen op het atheneum.

Hoe denken jullie hierover?
helemaal mee eens
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 11:32
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
professor2 schreef op 23-04-2004 @ 21:23 :
klinkt leuk maar het klopt dus niet
voor gymnasiums word vaak geselecteerd minimun cito scores etc die eisen liggen vaak hoger dan op atheneum dus alleen op basis daarvan kun je al zeggen dat de gemiddelde atheneum leerling dommer is dan de gemiddelde gym leerling
verder lees je mijn post op de vorige pagina maar
op het gymnasium is de werkdruk veel hofer en ik weet zeker 80% van mijn klas op het gym zou afvallen alleen omdat ze het inderdaag gewoon niet kunnen
niet allemaal omdat ze te dom zijn maar ook een groot deel dat gewoon niet kan werken geen dicipline heeft enz
Ja, want de cito score zegt zoveel (gaap).
Als bij jou 80% zou afvallen als ze de op "gymnasium niveau" zouden moeten werken, dan heb jij een behoorlijk domme klas. Moet iedereen daar soms 24/7 in de boeken zitten om zijn toetsen te halen? Voor het geval je dat soms denkt, dat is dus niet normaal ;-).
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 12:48
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Hoe kun je nou zeggen dat de werkdruk niet hoger is, er zijn alleen twee extra talen? Dat maakt wel degelijk verschil natuurlijk, het zijn dan ook nog niet de makkelijkste talen..
(en dan bedoel ik vergeleken met duits en engels bijvoorbeeld)

Op mijn school zit er in de onderbouw wel degelijk verschil, in de eerste moet je voor 11 vakken 88 punten halen om naar het gymnasium te gaan (dus niet alleen gemiddeld een 8, maar ook daadwerkelijk 8,0 ipv 7,5).
Dan in de tweede krijg je Latijn en Grieks, en die uren gaan van je andere vakken af, waardoor je daar dus minder contacturen van hebt, en je krijgt dezelfde toetsen, die echter zwaarder beoordeeld worden.
In de derde krijg je de uren latijn en grieks bovenop het gewone 'atheneum'-rooster.
In de 4e als je latijn en/of grieks erbij kiest, moet je nog andere vakken kiezen, omdat latijn/grieks algemeen deel zijn. Verder heb je kcv ipv ckv1, wat meer uur is en meer inhoud heeft, en meer verplichte dingen (Rome-reis, projecten, toneel etc).

Ik zit dus niet op een zelfstandig gymnasium, maar ook op mijn school is het zwaarder, al krijg je uiteindelijk wel gewoon dezelfde eindexamens.

Een extra taal is altijd zwaarder, of je er nou wel of geen uren van andere vakken voor in kan leveren.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:37
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-04-2004 @ 22:39 :
ik denk dat atheneum en gymnasium geen verschil is behalve latijn en grieks.
De werkhouding is mss iets anders, maar stof niet.
Het vrije deel opvullen met vakken die je echt nodig hebt is erg handig denk ik. Daar heb je wat aan in de toekomst. latijn en grieks zal je weinig nodig hebben.
Tegenwoordig heb je niets echt meer nodig. Je kan bijna alles studies doen met alleen N&G...

Er wordt vergeten hoeveel je aan La en Gr hebt. Je krijgt er meer taalinzicht van, hierdoor wordt Ne, Fr en En beter, je leert allerlei woorden die nu nog gebruikt worden in allerlei Europese talen. Je leert logisch nadenken, algemene ontwikkeling...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:44
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
De gymnasiasten volgen bij ons gewoon de VWO-lessen, het verschil is dat ze ook Latijn en/of Grieks erbij hebben.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:50
*lara_14*
Avatar van *lara_14*
*lara_14* is offline
bij ons is er niet zoveel verschil...
alleen op ut gymnasium heb je een uur meer (twee uur latijns, 1 uur grieks) en mag je 1 uur frans + muziek laten vallen
in de derde kan je er nog KCV bijnemen of een ander vak...
je kan altijd nog terug gaan naar het atheneum..
__________________
*love.. is good* love is....real* love is...you* and you are from me*
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 13:58
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
*lara_14* schreef op 24-04-2004 @ 14:50 :
bij ons is er niet zoveel verschil...
alleen op ut gymnasium heb je een uur meer (twee uur latijns, 1 uur grieks) en mag je 1 uur frans + muziek laten vallen
in de derde kan je er nog KCV bijnemen of een ander vak...
je kan altijd nog terug gaan naar het atheneum..
Latijnnnnnnnnnnnnnnnn
Zonder s dus
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 14:14
mmmoeder
mmmoeder is offline
Ik word een beetje moe van de vele - meestal erg subjectieve - meningen over het verschil tussen het atheneum en het gymnasium.

Je kunt helemaal geen op feiten gebaseerde mening over het mogelijke verschil in intelligentie tussen de gemiddelde atheneumleerling en de gemiddelde gymnasiumleerling geven. Heb je een dergelijke mening wel, dan zou ik graag een verwijzing naar een onderzoek willen zien.

Over de meerwaarde van een gymnasiumdiploma: ik zou graag nog willen toevoegen dat een dergelijk diploma enige vorm van status geniet. Heeft niemand van jullie eraan gedacht dat je met een gymnasiumdiploma een streepje voor hebt op mensen met een atheneumdiploma, wanneer je bijvoorbeeld een studie wilt gaan doen waar een selectie plaatsvindt? Denken jullie dat dit zomaar gebeurt?

Verder irriteer ik mij aan mensen die het gymnasium afschetsen als atheneum met slechts een extra taal. Het beheersen van de grammatica van het Latijn (ofwel Grieks) alsmede de kennis van en het 'denken als' de oude Romeinen (of Grieken) moet zeker niet als simpel beschouwd worden. Aangezien ik zelf dit jaar eindexamen op een categoraal gymnasium ga doen, weet ik uit ervaring dat dit menig gymnasiast slapeloze nachten bezorgt.

Hoewel dit natuurlijk een subjectieve mening is - wat is het leven toch zwaar
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 16:26
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Gothic schreef op 23-04-2004 @ 15:40 :

Ik zou als ik op het Atheneum zat ook roepen dat het diploma even veel waarde had. Toch heeft het gymnasium meer aanzien en terecht. Maar theoretisch zijn ze aan elkaar gelijk.
Ik zit op 't Gymnasium . Maar daarom kan ik nog altijd wel roepen dat ze allebei aan elkaar gelijk zijn, omdat 't gewoon zo is. (Er zou geen verschil moeten zijn, laat ik 't zo zeggen!)

En van dat 'aanzien' vind ik écht onzin. Dat zal wel komen omdat ik op een school zit waar Gymnasium en Atheneum totaal gemengd zijn en er geen verschil wordt gemaakt tussen die twee...
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 17:18
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 24-04-2004 @ 17:26 :
En van dat 'aanzien' vind ik écht onzin. Dat zal wel komen omdat ik op een school zit waar Gymnasium en Atheneum totaal gemengd zijn en er geen verschil wordt gemaakt tussen die twee...
Merk je dan echt niet dat mensen je met aanzien aankijken of verbaast of onder de indruk zijn als jij aan leeftijdgenootjes vertelt dat je gymnasium doet?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 17:20
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
1sengard schreef op 24-04-2004 @ 15:14 :
Verder irriteer ik mij aan mensen die het gymnasium afschetsen als atheneum met slechts een extra taal. Het beheersen van de grammatica van het Latijn (ofwel Grieks) alsmede de kennis van en het 'denken als' de oude Romeinen (of Grieken) moet zeker niet als simpel beschouwd worden. Aangezien ik zelf dit jaar eindexamen op een categoraal gymnasium ga doen, weet ik uit ervaring dat dit menig gymnasiast slapeloze nachten bezorgt.
Offtopic: Je ergert je aan


Over die slapeloze nachten ... Ik moet zeggen dat het idd niet erg makkelijk is dit eindexamen, vooral Latijn
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-04-2004 @ 22:35 :
Ik wil trouwens even iets opmerken: ben je met gymnasium per definitie altijd 'beter' dan wanneer je atheneum kiest? Ik denk van niet. Als je zeker weet dat je geen studie wilt gaan volgen waarbij je Grieks of Latijn nodig hebt, is het dan niet veel slimmer om je vrije deel op te vullen met vakken waar je wel wat aan hebt in je vervolgstudie en dus van het gymnasium over te stappen op het atheneum.

Hoe denken jullie hierover?
Ik ben het met je eens, natuurlijk is een vergroting van je taalinzicht (wat ik hierboven las) altijd handig, maar als je het niet persé nodig hebt dan zou ik het zelf niet doen.

Ik denk dat als alle vwo-ers uit mijn klas op het gymnasium zaten we het ook prima zouden redden (bij ons op school is er geen gymnasium)

Daarnaast wil ik nog wat kwijt, ik heb veel vrienden die op het gymnasium zitten. Als je kijkt naar de profiel invulling die zij nemen vraag ik me af wat voor grotere meerwaarde het gymnasium nog heeft. Al mijn vrienden gaan : NT met latijn doen. Gewoon één keuze vak. Ik ga het profiel NT doen met m&o, muziek en bio1. Maar ik doe atheneum.

Dus wat is dan hier het verschil? Blijven de mensen die gymnasium doen nog steeds beter of slimmer?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 08:55
Mrs Mojo Risin
Avatar van Mrs Mojo Risin
Mrs Mojo Risin is offline
Hmm ik had zelf in de eerste standaard Latijn en dat vond ik wel leuk, dus had ik in de 2e voor gymnasium gekozen. Maar Grieks lag me echt niet, ik stond er een 1,5 voor, dus heb ik dat halverwege dat jaar afgerond en Latijn aan het eind van dat jaar.

Wat je aan Grieks hebt weet ik nog steeds niet, maar van Latijn is het me wel duidelijk. Zeker bij het leren van andere talen is het als een soort extra basis als je Latijn goed beheert. Hoewel ik het grootste deel van wat ik toen gehad heb nu alweer kwijt ben (ik hoor nu in de 4e te zitten dus het is al 2 jaar geleden) heb ik er nog steeds wat aan.

Maar als ik eerlijk ben zie ik Gymnasium zelf ook als een VWO met 2 extra talen.
__________________
All great things must first wear terrifying and monsterous masks, in order to inscribe themselves in the hearts of humanity.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 09:31
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Dark_Princess schreef op 25-04-2004 @ 09:55 :
Hmm ik had zelf in de eerste standaard Latijn en dat vond ik wel leuk, dus had ik in de 2e voor gymnasium gekozen. Maar Grieks lag me echt niet, ik stond er een 1,5 voor, dus heb ik dat halverwege dat jaar afgerond en Latijn aan het eind van dat jaar.

Wat je aan Grieks hebt weet ik nog steeds niet, maar van Latijn is het me wel duidelijk. Zeker bij het leren van andere talen is het als een soort extra basis als je Latijn goed beheert. Hoewel ik het grootste deel van wat ik toen gehad heb nu alweer kwijt ben (ik hoor nu in de 4e te zitten dus het is al 2 jaar geleden) heb ik er nog steeds wat aan.

Maar als ik eerlijk ben zie ik Gymnasium zelf ook als een VWO met 2 extra talen.
Als je eens wist hoeveel woorden en filosofieen uit het Grieks komen...

bv: (1e voorbeeldje dat ik geleerd heb )
Diaree... dia = door ree = stromen/spoelen
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 10:05
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Ik zit op een zelfstandig Gymnasium en ik zit nu in de vijfde. Ik heb de eerste drie jaar Latijn gehad en in de tweede klas kwam hier ook nog Grieks bij. Grieks heb ik ook voortgezet in de Tweede Fase. Mijn zusje zit op een scholengemeenschap en zij doet Atheneum. Als ik uren ga vergelijken zit daar echt een verschil tussen (ik neem dan de uren die zij volgend jaar krijgt, ze zit nu in de vierde). Ik heb 28 uur les per week en zij 27. Ik doe NG met Grieks, Informatica, WiskundeB12 en Scheikunde12 erbij. Zij doet NG met Natuurkunde12 en Scheikunde12 erbij. Ik heb dus 1 uur meer les voor 2 vakken. Grieks alleen al neemt 5 uur per week in beslag van mijn totale aantal uren.

Verder is er wel degelijk een verschil in algemene ontwikkeling. Ik merk dat ik wel eens dingen zeg/doe, waarvan mijn zusje zich keihard afvraagt waar ik dat nou weer vandaan heb.

Over het feit dat er op Gymnasiums vaak meer mensen slagen en met hogere cijfers; op mijn school hebben wij nu al drie jaar achter elkaar een slagingspercentage van 100%. Dit komt doordat men in de vijfde zo streng is met beoordelen dat alle mensen die volgend jaar eventueel niet zouden slagen er daar uitgefilterd worden (plus alle mensen die er in voorgaande jaren al uitgefilterd waren). Zo is het ook niet moeilijk om een slagingspercentage van 100% te behalen en te behouden, als school zijnde.
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 10:16
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Even wat info van een website over wat een gymnasium is.

Het gymnasium onderscheidt zich met name
van het atheneum door het volgende:
> Vanaf de eerste klas wordt het vak Latijn
gegeven. In de tweede klas komt daar het vak
Grieks bij. Doordat gymnasiumleerlingen
minder les krijgen in andere vakken hebben
zij ongeveer evenveel lesuren als atheneumleerlingen.
> Een hoger tempo bij met name de moderne
vreemde talen, Nederlands en wiskunde.
Door het kleinere aantal lesuren werken de
leerlingen bij deze vakken in een hoger
tempo.
> Extra excursies. In de onderbouw gaan de
leerlingen o.a. naar Xanten (een archeologisch
park in Duitsland) en in de bovenbouw
in ieder geval naar Rome.
> Extra mogelijkheden in de tweede fase. In
vergelijking met atheneumleerlingen kunnen
gymnasiumleerlingen meer vakken kiezen in
de tweede fase. In de praktijk doen ze dit
meestal ook.
> De verplichting om in de tweede fase één
van de twee klassieke talen als examenvak te
kiezen.
> In de tweede fase het vak klassieke culturele
vorming in plaats van culturele en kunstzinnige
vorming.

De voor het gymnasium specifieke vakken
Latijn en Grieks zijn voor geen enkel profiel en
voor geen enkele studie vereist maar hebben
een aantoonbare toegevoegde algemene
waarde. Daarom zijn deze vakken keuzemogelijkheden
in alle profielen. Het intensief bezig
zijn met teksten op heel hoog niveau in een
vreemde taal leidt tot een sterk verhoogd taalgevoel,
zowel op het gebied van de inhoud als de vorm. Bovendien geeft het vak klassieke
culturele vorming inzicht in de geschiedenis
van onze cultuur (inclusief de wetenschap) en
draagt daardoor bij aan het begrip hiervan.

maar ik blijf erbij op de 2de fase zijn ze in principe gelijk.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 17:57
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
Volgemij zit t zo:

De Atheneum leerling denkt dat ie slim is omdat hij niet moeilijk doet over de talen Latijn en of Grieks

De Gymnasiumleerling denkt dat ie beter is omdat hij wel Grieks en Latijn doet

~best wel moeilijk vraagje is dit eigenlijk~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:07
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
I love stars schreef op 25-04-2004 @ 11:16 :
De voor het gymnasium specifieke vakken
Latijn en Grieks zijn voor geen enkel profiel en
voor geen enkele studie vereist maar hebben
een aantoonbare toegevoegde algemene
waarde.
Dit is bullshit. Voor klassieke talen en voor theologie zijn grieks en latijn verplicht.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:21
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-04-2004 @ 19:07 :
Dit is bullshit. Voor klassieke talen en voor theologie zijn grieks en latijn verplicht.
Het is zelfs voor klassieke talen niet verplicht. Hoewel je wel geacht wordt kennis van de taal te hebben. Anders kun je beter eerst zorgen dat je beide talen enigszins onder de knie krijgt, voor je echt met de opleiding begint.
Maar het is niet verplicht, hoe vreemd dit ook moge klinken....
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:41
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 25-04-2004 @ 19:21 :
Het is zelfs voor klassieke talen niet verplicht. Hoewel je wel geacht wordt kennis van de taal te hebben. Anders kun je beter eerst zorgen dat je beide talen enigszins onder de knie krijgt, voor je echt met de opleiding begint.
Maar het is niet verplicht, hoe vreemd dit ook moge klinken....
Je moet ze gehad hebben... dat noem ik toch echt verplicht.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 18:49
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-04-2004 @ 19:41 :
Je moet ze gehad hebben... dat noem ik toch echt verplicht.
Niet echt...gesteld dat jij Atheneum doet. En na je examen (bijvoorbeeld in een zomervakantie) je helemaal bijspijkert op het gebied van Latijn en Grieks. Dan nog zou je het kunnen volgen.
Je zult dan zelf hard moeten werken en ik geef toe dit is geen logisch scenario.
Strikt genomen is het niet verplicht, maar het is niet doenlijk om zonder een flinke hoeveelheid kennis te beginnen. Dan kun je het tempo gewoon niet volgen.

*heeft zelf alleen in Grieks eindexamen gedaan (Latijn t/m klas 4)en in de zomer hard bijgespijkerd*
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:11
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 25-04-2004 @ 19:49 :
Niet echt...gesteld dat jij Atheneum doet. En na je examen (bijvoorbeeld in een zomervakantie) je helemaal bijspijkert op het gebied van Latijn en Grieks. Dan nog zou je het kunnen volgen.
Je zult dan zelf hard moeten werken en ik geef toe dit is geen logisch scenario.
Strikt genomen is het niet verplicht, maar het is niet doenlijk om zonder een flinke hoeveelheid kennis te beginnen. Dan kun je het tempo gewoon niet volgen.

*heeft zelf alleen in Grieks eindexamen gedaan (Latijn t/m klas 4)en in de zomer hard bijgespijkerd*
Dan heb je toch nog Gr en La gedaan? Weliswaar niet op middelbare school...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:18
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-04-2004 @ 20:11 :
Dan heb je toch nog Gr en La gedaan? Weliswaar niet op middelbare school...
Ok je hebt wel gelijk...maar je hoeft ze dus in principe niet op je diploma te hebben.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:20
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Gothic schreef op 25-04-2004 @ 20:11 :
Dan heb je toch nog Gr en La gedaan? Weliswaar niet op middelbare school...
Maar een studie als geneeskunde (nu noem ik wel wat) kom je echt niet in als je geen N&G of N&T met bio hebt gehad. Daar helpt geen bijspijkercursus meer aan. Dus is t heel wat anders dan Klassieke talen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 20:25
Verwijderd
Ik zit zelf op het atheneum, op een scholengemeenschap. Er zitten 2 mensen in mijn klas die gymnasium doen. Er is absoluut geen verschil, ze hebben alleen een vak meer, en KCV ipv CKV, én die 2 zijn bijna de slechtsten van heel de klas. Wat trouwens wel opvallend is dat er 2 gymnasium doen in mijn gecombineerde EM/CM klas, en 7 doen er gymnasium in de NG/NT klas.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 07:59
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 25-04-2004 @ 19:41 :
Je moet ze gehad hebben... dat noem ik toch echt verplicht.
je kan ze natuurlijk ook buitenschool op een of andere manier gevolgd hebben..
Met citaat reageren
Oud 26-04-2004, 08:11
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 25-04-2004 @ 20:20 :
Maar een studie als geneeskunde (nu noem ik wel wat) kom je echt niet in als je geen N&G of N&T met bio hebt gehad. Daar helpt geen bijspijkercursus meer aan. Dus is t heel wat anders dan Klassieke talen.
Jawel hoor, je kunt het zelf bijspijkeren en dan moet je een test halen, dan kun je als nog geneeskunde doen.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 19:33
chris9 tje
chris9 tje is offline
hmmz... goed...

gymnasium is dus atheneum met in de onderbouw grieks en latijn extra en in de bovenbouw minstens 1 van deze talen. Daarnaast moet je meer SLU volmaken in je vrije deel.
Die extra uur voor je talen wordt gecompenseerd met het aantal uren van andere vakken (althans, in de onderbouw).
Daarnaast moet iedereen die een klassieke taal volgt ook kcv volgen.

Ik heb zelf atheneum met latijn gedaan. Mijn school mocht geen gymnasium heten, omdat we er in mijn woonplaats volgens degene die daarover gaat al genoeg gymnasia hebben. Toch had ik Latijn, en dat betekend dat ik ook KCV moest doen. CVK1 moest ook, omdat ik atheneum deed. Dat is dus weer meer werk voor atheneumleerlingen.
Daarnaast vond ik zoveel vakken leuk dat ik mn hele vrije deel proppievol had gedaan. Uiteindelijk komt wat ik heb gedaan dus neer op gymasium zonder Grieks. Dat zal hooguit wat werkdruk in de onderbouw gescheeld hebben.


Met een gymnasiumdiploma heb je vooral meer aanzien bij je opa en oma e.d. , op universiteiten maakt het weinig tot niets uit. Je wordt bijvoorbeeld ook niet sneller bij geneeksunde aangenomen oid. Je kunt wel je extra talen gebruiken voor eisen bij decentrale selectie. Maar dat kun je als atheneumleerling weer met andere vakken.....
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 24-04-2004 @ 14:37 :
Er wordt vergeten hoeveel je aan La en Gr hebt. Je krijgt er meer taalinzicht van, hierdoor wordt Ne, Fr en En beter, je leert allerlei woorden die nu nog gebruikt worden in allerlei Europese talen. Je leert logisch nadenken, algemene ontwikkeling...
Nou, daar heb ik niet bijster veel van gemerkt.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:48
ÜbberslUt
Avatar van ÜbberslUt
ÜbberslUt is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-04-2004 @ 23:50 :
Gymnasium zijn nerds, atheneum zijn mensen die gewoon slim zijn.
lol
__________________
.............................
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:14
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 28-04-2004 @ 14:09 :
Nou, daar heb ik niet bijster veel van gemerkt.
Dan vond je of Latijn en/of Grieks niet leuk, of je had gewoon een bar slechte leraar... wat op die manier vind ik kan de leraar het vak juist extra leuk maken
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 21:55
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Sjongejonge, wat een droevenis dat bepaalde mensen van het gym denken dat ze 'slimmer zijn/meer moeten doen/meer willen doen voor school'. Weten jullie wat het verschil is? Atheneum leerlingen zijn gewoon een stuk minder arrogant dan gymnasiasten
Ach, later als ik groot ben....
dan ga ik het gymnasium bij wet verbieden
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 30-04-2004, 01:24
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 29-04-2004 @ 22:55 :
Sjongejonge, wat een droevenis dat bepaalde mensen van het gym denken dat ze 'slimmer zijn/meer moeten doen/meer willen doen voor school'. Weten jullie wat het verschil is? Atheneum leerlingen zijn gewoon een stuk minder arrogant dan gymnasiasten
Ach, later als ik groot ben....
dan ga ik het gymnasium bij wet verbieden
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 18:38
Verwijderd
de grote fout die iedereen hier maakt is het verschil tussen een categoraal gymnasium en gymnasium op een scholengemeenschap: op een scholengemeenschap heeft het atheneum voor alle vakken behalve latijn en grieks dezelfde leraren als het gymnasium. ze leren hetzelfde en in hetzelfde tempo. Op een categoraal gymnasium (tenminste bij mij op school) moeten alle leraren zelf ook gymnasium hebben gedaan. Op de een of andere manier (merk ik ook pas sinds kort) leer je op het categoraal gymnasium anders denken; je baseert alles veel meer op de lessen over de oudheid die je hebt gehad. en het gekke is ook nog dat je dat doet zonder dat je erover nadenkt ! maar de mensen die erheen gaan zijn als ze erheen gaan niet perse slimmer dan de mensen die naar het atheneum gaan. het is een keuze en daarna ga je anders denken, maar verschil in intelligentie is er volgens mij niet zo veel. en nog een groot vooroordeel: dat alle mensen op het gymnasium stuudjes zijn no way! iedereen is juist meer relaxt, leert ff wat en gaat daarna weer chillen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 21:36
ShadowCat
Avatar van ShadowCat
ShadowCat is offline
Citaat:
BigJapie schreef op 21-04-2004 @ 17:11 :
Ik hoor van mijn leraren dat gymnasium leerlingen( over het algemeen) leergieriger zijn, en meer moeite doen voor hun school.
HAHA.
Zeker nog nooit mijn gymklas gezien...Niet bepaald hoogbegaafd. Een paar zijn van het soort 'stuudje', maar het overgrote deel is niet bijzonder slim en haalt gemiddelde / lage cijfers. En dan zijn er diegenen die al drie jaar lang overgaan omdat ze begaafd zijn in Afkijktechnieken.
Leergieriger? Absoluut niet.
__________________
Ragdolls & Roses
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 13:50
Thanh
Thanh is offline
dat er wordt gezegd dat vwo proefwerken makkelijker zijn dan die van het gymnasium klopt helemaal niet. Je krijgt dezelfde repetities alleen op het gymnasium krijg je 2 vakken erbij en dat is het enigste verschil!!!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 13:53
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Thanh schreef op 07-05-2004 @ 14:50 :
dat er wordt gezegd dat vwo proefwerken makkelijker zijn dan die van het gymnasium klopt helemaal niet. Je krijgt dezelfde repetities alleen op het gymnasium krijg je 2 vakken erbij en dat is het enigste verschil!!!!
Zo, is dat even vernieuwend. Misschien handig om het topic even globaal door te lezen voordat je reageerd
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 07-05-2004, 20:03
Go
Avatar van Go
Go is offline
Weinig verschil, alleen de gymnasten hebben Latijn en/of Grieks en KCV i.p.v. CKV. Wel heb ik vaak het idee dat het hun eigen keuze niet is. Vaak hebben hun ouders veel te zeggen, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. (Is op het VWO over het algemeen wel zo, mij valt het op dat dat op de havo veel minder het geval is).
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 11:02
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
ShadowCat schreef op 06-05-2004 @ 22:36 :
HAHA.
Zeker nog nooit mijn gymklas gezien...Niet bepaald hoogbegaafd. Een paar zijn van het soort 'stuudje', maar het overgrote deel is niet bijzonder slim en haalt gemiddelde / lage cijfers. En dan zijn er diegenen die al drie jaar lang overgaan omdat ze begaafd zijn in Afkijktechnieken.
Leergieriger? Absoluut niet.
Ja ik ken ook een meisje van het gym. nu ath. en die was super hoogbegaafd in afkijk technieken , ze heeft mij er ook wat geleerd, ook al kende ik er al genoeg.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ''Domme VMBO en MBO'ers die niks kunnen''
llogh
165 08-10-2017 21:09
Algemene schoolzaken Atheneum/gymnasium
Wouterh
5 14-04-2010 17:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.